Skocz do zawartości

6 biegów czy 5 biegów?


koNik

Rekomendowane odpowiedzi

myślę nad doborem skrzyni biegów do silnika V12 M70B50 do Wołgi (masa auta ok 1500kg, przełożenie tylnego mostu 4,1:1) i tak się zastanawiam czy skrzynia 6 biegowa ma w tym przypadku jakikolwiek sens? Skoro 6tka jest takim samym nadbiegiem jak 5tka w skrzyni 5b (przełożenie ostatniego biegu ok 0,8) to zagęszczenie biegów przed nim w przypadku silnika o tak płaskim przebiegu dość dużego momentu obrotowego chyba nie ma sensu? wręcz chyba pogorszy osiągi (czas na zmianę biegu). Dobrze myślę? spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> myślę nad doborem skrzyni biegów do silnika V12 M70B50 do Wołgi (masa auta ok 1500kg, przełożenie

> tylnego mostu 4,1:1) i tak się zastanawiam czy skrzynia 6 biegowa ma w tym przypadku

> jakikolwiek sens? Skoro 6tka jest takim samym nadbiegiem jak 5tka w skrzyni 5b (przełożenie

> ostatniego biegu ok 0,8) to zagęszczenie biegów przed nim w przypadku silnika o tak płaskim

> przebiegu dość dużego momentu obrotowego chyba nie ma sensu? wręcz chyba pogorszy osiągi (czas

> na zmianę biegu). Dobrze myślę?

na trasie 6 bieg przyda się zawsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pochwal się przełożeniami skrzyni. Np u mnie zarówno 5 jak i 6 są nadbiegami, ale mimo wszystko 6

> jest dłuższe.

biorę pod uwagę skrzynie 6 biegową z E46 3 litrowego

1)4.35 2)2.5 3)1.66 4)1.23 5)1.00 6)0.85

oraz 5 biegową od silnika M30 z BMW E23 (Getrag 265)

1)3.38 2)2.20 3)1.40 4)1.00 5)0.81

czyli wręcz ta 5 dłuższa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na trasie 6 bieg przyda się zawsze.

zależy od przełożenia - w moim przypadku mam bodajże 0.73-0.74 z tego co pamiętam i nigdy nie szukałem zlosnik.gif 6 biegu w trasie, nawet trochę mnie denerwuję, że obroty trochę za mocno spadają po zmianie z czwórki, ale o czym ja tutaj piszę, autor wątku ma jakieś mocne maszyny więc pewnie "czwórka" mu styknie zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> biorę pod uwagę skrzynie 6 biegową z E46 3 litrowego

> 1)4.35 2)2.5 3)1.66 4)1.23 5)1.00 6)0.85

> oraz 5 biegową od silnika M30 z BMW E23 (Getrag 265)

> 1)3.38 2)2.20 3)1.40 4)1.00 5)0.81

> czyli wręcz ta 5 dłuższa...

Patrząc po przełożeniach wołałbym 6. Ciaśniej zestopniowana, dynamika będzie lepsza szczególnie przy wyższych prędkościach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Patrząc po przełożeniach wołałbym 6. Ciaśniej zestopniowana, dynamika będzie lepsza szczególnie

> przy wyższych prędkościach.

ale zobacz na to jaki silnik i krótkie przełożenie tylnego mostu(z tym nic nie wymyśle), obroty i tak będą dość wysokie przy wyższych prędkościach, chodzi mi tylko o to żebym nie miał efektu szybkiego przekręcania silnika z niewielkim wzrostem prędkości i częstą zmianą biegów.

Getrag 265

287761777-Clipboard01.jpg

skrzynia z 330i E46

287761777-Clipboard02.jpg

post-14970-14352524406338_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z taka skrzynią (6b) nie dość, że omijałbym trójkę jak zwykle to jeszcze i piątkę. I na koniec brakowałoby 7-ki. Bez sensu.

Ta 5b z przełożeniem 0,81 będzie wygodniejsza.

wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> myślę nad doborem skrzyni biegów do silnika V12 M70B50 do Wołgi (masa auta ok 1500kg, przełożenie

> tylnego mostu 4,1:1) i tak się zastanawiam czy skrzynia 6 biegowa ma w tym przypadku

> jakikolwiek sens? Skoro 6tka jest takim samym nadbiegiem jak 5tka w skrzyni 5b (przełożenie

> ostatniego biegu ok 0,8) to zagęszczenie biegów przed nim w przypadku silnika o tak płaskim

> przebiegu dość dużego momentu obrotowego chyba nie ma sensu? wręcz chyba pogorszy osiągi (czas

> na zmianę biegu). Dobrze myślę?

ten silnik bedzie jezdzil jak zapniesz na swiatlach 5tke i ruszysz smile.gif ja bym dał 5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale zobacz na to jaki silnik i krótkie przełożenie tylnego mostu(z tym nic nie wymyśle), obroty i

> tak będą dość wysokie przy wyższych prędkościach, chodzi mi tylko o to żebym nie miał efektu

> szybkiego przekręcania silnika z niewielkim wzrostem prędkości i częstą zmianą biegów.

Wrzuć sobie obie skrzynie w kalkulator i będziesz widział jak to wypadnie. Mimo wszystko wybierałbym 6 biegów.

Pomijając krótki pierwszy bieg ta skrzynia 6 jest dość fajnie zestopniowana. Nie znam parametrów Twojego silnika, ale zakładam,. że max mocy wypada zapewne w okolicy 5500 RPM.

Kolejne biegi są oddalone od siebie o:

1 -> 2 = circa 42% (5500 -> 3200)

2 -> 3 = circa 33% (5500 -> 3600)

3 -> 4 = circa 25% (5500 -> 4200)

4 -> 5 = circa 19% (5500 -> 4400)

5 -> 6 = circa 15% (5500 -> 4600)

Moim zdaniem ze stopniowanie fajne bo chcąc przyśpieszać sprawnie po każdej zmianie biegu spadasz na obroty gdzie już jest co najmniej circa 60-70% mocy silnika. Biegi nie są też na tyle ciasno ułożone aby trzeba było machać lewarkiem ciągle.

W drugim wypadku wygląda to tak:

1 -> 2 = circa 35% (5500 -> 3500)

2 -> 3 = circa 37% (5500 -> 3450)

3 -> 4 = circa 29% (5500 -> 3900)

4 -> 5 = circa 19% (5500 -> 4400)

Wybór należy do Ciebie, ale jak mówię - ja bym szedł w 6 biegów jeśli jest taka opcja.

A, i sprawdź moje rachunki bo nie gwarantuje poprawności obliczeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy skrzynia omegi, któraś R25 nie ma 5ki 0,73? Coś mi świta. Nie wiem tylko, jaki moment ona zniesie, jednak przy katowaniu w terenie i kopami ze wzmocnionego sprzęgła na 38" jodle i silnikiem 360Nm dawała radę wink.gif Wsteczny słaby, raz mi wybuchł, nowy właściciel też zjadł tą sprzynię na wstecznym.

PS. Co to za fajny kalkulator? Masz linke? wink.gif

Edit:

No, prawie, za forum omegaklub.eu

Przełożenia skrzyń omega B (manual)

R25B

1. 3,954 = 35/26 * 47/16

2. 2,188 = 35/26 * 39/24

3. 1,388 = 35/26 * 33/32

4. 1,000 = direkt

5. 0,845 = 35/26 * 27/43

R 3,534 = 35/26 * 42/16

-------------------------

R25D

1. 3,808 = 35/27 * 47/16

2. 2,106 = 35/27 * 39/24

3. 1,337 = 35/27 * 33/32

4. 1,000 = direkt

5. 0,761 = 35/27 * 27/46

R. 3,403 = 35/27 * 42/16

-------------------------

R28

1. 3,808 = 35/27 * 47/16

2. 2,106 = 35/27 * 39/24

3. 1,337 = 35/27 * 33/32

4. 1,000 = direkt

5. 0,814 = 35/27 * 27/43

R. 3,403 = 35/27 * 42/16

-------------------------

R30

1. 3,808 = 35/27 * 47/16

2. 2,106 = 35/27 * 39/24

3. 1,337 = 35/27 * 33/32

4. 1,000 = direkt

5. 0,761 = 35/27 * 27/46

R. 3,403 = 35/27 * 42/16

takie są przełożenia teraz pytanie czy wszystkie te skrzynie mają taki sam wałek sprzęgłowy ??

R25B

20SE, X20SE, X20XEV

Y22XE, X25XE, Y26SE

R25D

Z22XE, X20DTH,

25DT, X25DT

R28

X30XE

R30

Y32SE, Y22DTH

Y25DT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyedytowałem, jest 0,76. Tylko że tam sprzęgło jest 240mm, więc albo mocniejsze sprzęgło albo dospawanie większego dzwonu. Ja wzmocnionym sprzęgłem 240mm i spiekiem na 6 płytkach obgoniłem M60B40 w patrolu ważącym na pewno 2300kg na 37" i przełożeniem w mostach 4,625. Myślę, że u Ciebie też powinno dać radę przy lżejszym aucie i sporo mniejszym kole.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wyedytowałem, jest 0,76. Tylko że tam sprzęgło jest 240mm, więc albo mocniejsze sprzęgło albo

> dospawanie większego dzwonu.

sprzęgło będzie całe od M60B40 wraz z zamachem, dzwon doknuty z automatu z E32 750 ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> biorę pod uwagę skrzynie 6 biegową z E46 3 litrowego

> 1)4.35 2)2.5 3)1.66 4)1.23 5)1.00 6)0.85

> oraz 5 biegową od silnika M30 z BMW E23 (Getrag 265)

> 1)3.38 2)2.20 3)1.40 4)1.00 5)0.81

> czyli wręcz ta 5 dłuższa...

Bo z ta 6stka stosujesz inne przełożenie w tylnym moście...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bo z ta 6stka stosujesz inne przełożenie w tylnym moście...

zdziwisz się, fabrycznie do tej 6tki przełożenie było 3,93 a do 5tki 3,64 grinser006.gif

ale mniejsza z tym, ja i tak nie mam możliwości zmiany przełożenia tylnego mostu na dłuzsze oslabiony.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> hej, a czy te skrzynie mają wyjście na linke pod prędkościomierz czy czujnik?

Teraz motam R25-D, nie ma nic, wiec czujnik musi byc w dyfrze. Moj reduktor tez nie ma wyjscia na linke, dorobie koronke na flanszy tylnego walu i zepne z metromierzem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.