Skocz do zawartości

Weryfikacja sprawności wymontowanych/używanych części


mp79

Rekomendowane odpowiedzi

Słyszałem, że:

1. Amortyzator jest jeszcze dobry, jeśli na ściskanie idzie lekko, a na rozciąganie ciężko.

2. Tylny most jest dobry, jeśli nie czuć luzu przy obracaniu wałkiem.

A więc - ile w tym prawdy i czy znacie jakieś "domowe" sposoby na sprawdzenie innych części/podzespołów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Słyszałem, że:

> 1. Amortyzator jest jeszcze dobry, jeśli na ściskanie idzie lekko, a na rozciąganie ciężko.

Fake

Jak kupiłem bilstein b6 to ciężko bylo nawet troszeczkę je wcisnąć do środka tak ręcznie

> A więc - ile w tym prawdy i czy znacie jakieś "domowe" sposoby na sprawdzenie innych

> części/podzespołów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Słyszałem, że:

> 1. Amortyzator jest jeszcze dobry, jeśli na ściskanie idzie lekko, a na rozciąganie ciężko.

> (...)

Na logikę to powinno być dokładnie na odwrót.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dziwną masz logikę. Amortyzator ma pochłonąć energię. W obydwie strony powinien stawiać duży opór i

> pochłaniać ją.

Ściskanie amortyzatora następuje wskutek masy pojazdu. Rozciąganie wskutek masy koła.

Co jest większe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Słyszałem, że:

> 1. Amortyzator jest jeszcze dobry, jeśli na ściskanie idzie lekko, a na rozciąganie ciężko.

Raczej odwrotnie, ale to zależy, bo np.amortyzator gazowo-olejowy dwustronnego działania sam wychodzi do pewnego miejsca i dalej musisz mocno się postarać by wyciągnąć tłoczysko do oporu grinser006.gif

W kążdym razie jeśli nie ma wycieków ani luzów a tłoczysko idzie ciężko choć w jedną stronę to można przyjąć, że jest ok

> 2. Tylny most jest dobry, jeśli nie czuć luzu przy obracaniu wałkiem.

Tu to może być różnie, bo pomimo braku luzów może wyć zlosnik.gif

> A więc - ile w tym prawdy i czy znacie jakieś "domowe" sposoby na sprawdzenie innych

> części/podzespołów?

Oglądanie, macanie, ewentualnie pomiary grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ściskanie amortyzatora następuje wskutek masy pojazdu. Rozciąganie wskutek masy koła.

> Co jest większe?

A sprężynę UFO zajumało grinser006.gif Wszystko zależy od rodzaju amortyzatora, ale generalnie ma dawać mniejszy opór przy ściskaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ściskanie amortyzatora następuje wskutek masy pojazdu.

Nie mylisz amorka ze sprężyną? Sprężyna niweluje masę pojazdu.

Amorek ma za zadanie pochłonąć energię spowodowaną rozciągnięciem lub ściśnięciem sprężyny ponad spoczynek. I żeby to zrobić jak najszybciej musi jak najwięcej tłumić i przy ściskaniu, i przy rozciąganiu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ściskanie amortyzatora następuje wskutek masy pojazdu. Rozciąganie wskutek masy koła.

> Co jest większe?

oczy mi się zrobiły większe od pięciozłotówek jak przeczytałem Twojego posta ...

pozostaje mi Cię zapewnić że masa nieresorowana ma w cywilnym aucie znikomy wpływ na "rozciąganie " amortyzatora cool.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A sprężynę UFO zajumało Wszystko zależy od rodzaju amortyzatora, ale generalnie ma dawać mniejszy

> opór przy ściskaniu.

A sprężynę łatwiej ścisnąć czy rozciągnąć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A sprężynę łatwiej ścisnąć czy rozciągnąć?

Zależy jaką grinser006.gif Niektórych się nie da ścisnąć wcale-rozciągnąć zresztą też (a przynajmniej nie w normalnych warunkach pracy). Jeśli się nie wie, to się siedzi cicho, bo inaczej wszyscy będą wiedzieć, że się nie wie hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A sprężynę łatwiej ścisnąć czy rozciągnąć?

Taką z zawieszenia Twojego bolidu?

Na dobrą sprawę taka sprężyna nigdy nie pracuje na rozciąganie w sensie - wydłużenie większe, niż w stanie swobodnym. Ona zawsze jest mniej lub więcej, ale ściśnięta.

Koło wykonując ruch w górę, musi pokonać opór stawiany przez sprężynę i pomijalne w zasadzie oddziaływanie grawitacji (pomijamy takie zawieszenia, gdzie sprężyna jest np. poziomo). Przy ruchu w dół sprężyna oddaje zmagazynowaną w niej energię. Dlatego amor na ściskanie stawia mniejszy opór, a na rozciąganie większy - dla mnie jest to logiczne i oczywiste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ściskanie amortyzatora następuje wskutek masy pojazdu. Rozciąganie wskutek masy koła.

> Co jest większe?

Są takie same, bo inaczej pojazd zgodnie z pierwszą zasadą dynamiki albo odleciałby, albo zagłębił sie w ziemię hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Są takie same, bo inaczej pojazd zgodnie z pierwszą zasadą dynamiki albo odleciałby, albo zagłębił

> sie w ziemię

To byłaby prawda gdyby samochód miał tylko jedno koło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To byłaby prawda gdyby samochód miał tylko jedno koło.

W związku z tym twój samochód samoistnie obraca się wokół którejś z osi?

Zadam pytanie pomocnicze - która siła w samolocie jest większa - ciężaru czy nośna skrzydeł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.