Skocz do zawartości

Dorobienie samemu dodatkowego gniazda 12V. ALE....


Fili_P

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli na "zrób to sam" to proszę o przeniesienie.

Chodzi o to z jakich elementów powinno się składać dorobione samemu gniazdo 12V (są w ogóle do kupienia takie gotowe zestawy-że tylko podkręcić się pod aku i już?)

Sprawa dotyczy moto co prawda, a nie samochodu, ale wymyśliłem sobie dodoatkowe "utrudnienie".

Ponieważ aku w moto mam pod owiewką i żeby się tam dobrać to muszę za każdym razem demontować i kanapę i owiewkę to wykombinowałem sobie, że wyjdę od aku jakimś dodatkowo dorobionym przeze mnie gniazdem zapalniczki 12V...

Pytanie nr 1: wiadomo potrzebuję: gniazdo, kabel (przekrój jaki?), specjal przelotka na bezpiecznik (jaka wartośc bezpiecznika wsadzić?)

Pytanie nr 2: -utrudnienie - mam wizję dokupienia mini panela solarnego i w okresie nie użytkowania moto i doładowywanie w ten sposób aku (moto pod pokrowcem na zewnątrz z kieszonką na taki właśnie panel)...CZY w związku z tym: jakoś specjalnie dostosować planowaną do dorobienia instalację dodatkowego gniazda zapalniczki pod taki system wspomagania ładowania solarnego?

Z góry dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie nie ciągnąłbym kabla od aku tylko od innego obwodu zasilającego cos większego w aucie który znajduje sie blisko miejsca gdzie zainstalujesz swoje gniazdko. Możesz też sprawdzić w skrzynce bezpiecznikow w aucie czy nie masz wolnych obwodów do którego napięcie jest doprowadzone i wystarczy że tylko włożysz tam swoj nowy bezpiecznik i pociągniesz kabelek tam gdzie ci się podoba.

Nie użyłbym bezpiecznika wiekszego niż 15A ale to zależy co masz zamiar zasilać tym gniazdem. Do nawigacji, lampek diodowych itp wystarczy spokojnie 10A.

Jesli natomiast masz zamiar używac odkurzaczy czy jakichs przetwornić na 230V to musisz dać bezpiecznik 30A i zrobić osobny obwód z aku z dużym przekrojem kabla, min 2.5mm

Jeśli ciągniesz kabel od samego aku to pamiętaj żeby bezpiecznik dać jak najbliżej aku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Generalnie nie ciągnąłbym kabla od aku tylko od innego obwodu zasilającego cos większego w aucie

> który znajduje sie blisko miejsca gdzie zainstalujesz swoje gniazdko. Możesz też sprawdzić w

> skrzynce bezpiecznikow w aucie czy nie masz wolnych obwodów do którego napięcie jest

> doprowadzone i wystarczy że tylko włożysz tam swoj nowy bezpiecznik i pociągniesz kabelek tam

> gdzie ci się podoba.

> Nie użyłbym bezpiecznika wiekszego niż 15A ale to zależy co masz zamiar zasilać tym gniazdem. Do

> nawigacji, lampek diodowych itp wystarczy spokojnie 10A.

> Jesli natomiast masz zamiar używac odkurzaczy czy jakichs przetwornić na 230V to musisz dać

> bezpiecznik 30A i zrobić osobny obwód z aku z dużym przekrojem kabla, min 2.5mm

> Jeśli ciągniesz kabel od samego aku to pamiętaj żeby bezpiecznik dać jak najbliżej aku.

Naprawdę pomogłeś koledze smile.gif

Quote:

Sprawa dotyczy moto co prawda, a nie samochodu


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To Ci wystarczy:

> http://allegro.pl/gniazdo-zapalniczki-12v-5v-usb-atv-2w1-motocykl-i5200002171.html

> A do panela solarnego oddzielna instalacja w zależności od parametrów panela.

git o to chodzilo jako standard nic nie bede musial dlubac

no wlasnie... a jak to z tym panelem ugryzc?

mialem wizję, że instalacja będzie jedna i raz będziesłużyła do poboru/zasilania np navi

a dwa w ddrugą stronę do ładowania aku solarem... da się czy tak to tylko w Erze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pytanie nr 1: wiadomo potrzebuję: gniazdo, kabel (przekrój jaki?), specjal przelotka na bezpiecznik

> (jaka wartośc bezpiecznika wsadzić?)

Przekrój w instalacjach 12V musi być solidny, 2.5mm to absolutne minimum jak dla mnie do gniazda zapalniczki.

Bezpiecznik 30A będzie w sam raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> git o to chodzilo jako standard nic nie bede musial dlubac

> no wlasnie... a jak to z tym panelem ugryzc?

Do panela IMHO trzeba by uzyc przetwornice, w zależności od napiecia z panela, step-up, albo step-up-down. Przetwornica to mała plyteczka, niejednokrotnie wielkosci monety. Jak to bedzie działać, kiedy panel da mało prądu ? niewiem.gif

panel----przetwornica----wtyczka i wpinac w nowe gniazdo, jezeli chcesz tą samą instalację wykorzystać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> git o to chodzilo jako standard nic nie bede musial dlubac

Tylko pamiętaj aby bezpiecznik był jak najbliżej klemy. Najlepiej bezpośrednio na niej albo 2-3cm dalej. Jeśli zrobisz go dalej a kabelek się przetrze to motocykl pójdzie z dymem.

No proponowałbym bezpiecznik samochodowy, na wsuwki bo te malutkie, rurkowe niezbyt solidne są. Zarówno styki jak i samo gniazdo.

> no wlasnie... a jak to z tym panelem ugryzc?

W ub. roku testowałem taki panel 15V 2W do podtrzymania aku. Sprawdzał się doskonale. Bez żadnych przetwornic. O ile aku nie miał żadnych, innych obciążeń. Jeśli więc po wyłączeniu moto, nic nie ciągnie prądu to wystarczy wpiąć ten panel w gniazdo, które dorobisz i będzie doładowywał aku.

Nie będzie maksymalnej sprawności ale wystarcza do kompensacji samorozładowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Do panela IMHO trzeba by uzyc przetwornice, w zależności od napiecia z panela, step-up, albo

> step-up-down. Przetwornica to mała plyteczka, niejednokrotnie wielkosci monety. Jak to bedzie

> działać, kiedy panel da mało prądu ?

> panel----przetwornica----wtyczka i wpinac w nowe gniazdo, jezeli chcesz tą samą instalację

> wykorzystać.

W sensie boisz sie zeby panel w pochmurne dni nie wyssal mi aku... tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Git dokladnie o to mi chodzi

> Jaki konkretnie panel uzywales? (Jakis link?)

Niestety Allegro ma przerwę techniczną.

15V 2W i kosztował chyba koło 20 - 30zł. Testowałem na aku 36Ah.

W szereg dałem diodę prostowniczą aby dodatkowo zabezpieczyć się przed rozładowaniem przez sam panel chociaż to w zasadzie zbędne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Niestety Allegro ma przerwę techniczną.

> 15V 2W i kosztował chyba koło 20 - 30zł. Testowałem na aku 36Ah.

> W szereg dałem diodę prostowniczą aby dodatkowo zabezpieczyć się przed rozładowaniem przez sam

> panel chociaż to w zasadzie zbędne.

Dzieki.

Jakas konkretna diode? O jakich parametrach...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dzieki.

> Jakas konkretna diode? O jakich parametrach...?

Zwykła, prostowniczą 1A ale i bez niej nie powinno rozładowywać.

Tylko uwaga! Panel, który kupiłem miał odwrotnie podłączone kable +/-!

Warto najpierw sprawdzić polaryzację kabli w nowym, tanim panelu multimetrem bo nieświadome, odwrotne podłączenie do aku, pewnie spowoduje spalenie panelu.

I jeszcze jedno info. Panel dawał 100 - 150mA w zależności od stopnia nasłonecznienia. W pochmurny dzień było to najwyżej 40 - 50mA.

Niezależnie czy aku był naładowany czy rozładowany. Prąd był prawie taki sam. Zapewne w wyniku nieco wyższego napięcia znamionowego i maksymalnego obciążenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.