Skocz do zawartości

Wybor ogrzewania domu jed...


Kukis

Rekomendowane odpowiedzi

...

> Nie jest to granica mocno zaznaczona, a raczej gradient temperatury.

W moim zasobniku są dwa gniazda na czujkę. W 1/3 wysokości i w 2/3 wysokości. Mierzona różnica to około 5st.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy ja wiem.... nie zaglądam praktycznie do kotłowni. Temp 19 noc, 21-22 dzień, cały dzień ktoś w

> domu jest więc kocioł chodzi zawsze.

> Poklikałem po kalkulatorach na necie i też średnio 5000-5600 podają za ocieplony dom z piecem

> kondensacyjnym.

> Z ciekawości, ile wg Ciebie powinno wychodzić za ogrzanie takiego domu (205m^2 po podłodze,

> parter+poddasze użytkowe, ocieplony - już nawet nie pamiętam chyba 15cm styro na ścianach, 25

> wełny na dachu).

troche duzo, u mnie na lpg wyszlo za ten sezon ponizej 5 tys a mam 240m2 uzytkowej i srednie 23 stopnie w domu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen, to jest prostsze, niz Ty to komplikujesz.

> 50kW to jakieś 17 m3/dobę wody podgrzanej o 60*. Gdyby chodziło non stop. I po co? Chcesz zapewnić

> CO i CWU dla całego bloku? Jak w dzień jesteś w stanie wyprodukować tyle ciepłej wody, ile

> zużywa nieoszczędna sześcioosobowa rodzina w miesiąc?

> Nie, to nic nie daje. A obserwacje od strony baterii mam przy 80/100l bojlera z grzałką 2 kW. I

> zupełnie nie pasuje do teorii miłośnikow wysokich mocy.

Masz obserwacje przy osobnej grzalce, a my tu mowimy o kotle jednofunkcyjnym z zaworem trojdroznym. Jak kociol grzeje CWU, to nie grzeje CO, wiec czas grzania CWU ma byc krotki, a nie trwac kilka godzin.

> Praw fizyki nie oszukasz. I czy ciepłej wody zabraknie przy instalacji z zasobnikiem to w znikomym

> stopniu zasługa mocy źródła ciepła. To zależy od odpowiedniego doboru rozmiaru zasobnika. Bo

> czy źródło będzie chodziło co godzinę 5 minut (czyli np. 2h x 20kW), czy 2 x po 4 godziny (np.

> 8h x 5kW) IMO jest bez znaczenia. Tak czy inaczej zużyje tyle samo energii i wyprodukuje tyle

> samo ciepła.

Dasz zasobnik 300 litrow i mniejsza moc, to podwojnie wydluzasz czas grzania, a ilosc ciepla jest tutaj drugorzedna wobec zimnych kaloryferow.

> W praktyce pewnie z 5x mniej wystarczy (czyli 2h x 4kW vs. 8h x 1kW) dla przeciętnej rodziny.

> Naprawdę te dziesiątki kW to dla CWU zupełnie zbędne. Podobnie dla dobrze ocieplonego domu do CO.

Jesli z obliczen wynika, ze przy -20°C na zewnatrz zapotrzebowanie na CO mam 18kW z hakiem, to nie bede wstawial kociolka 4kW, bo zamarzne. Jak kupowalem kociol, to popularne moce byly 12 i 24kW z tych producentow, ktore bralem pod uwage. Dzis jest jeszcze 20kW i moze bym taki wybral. Zasobnik wzialem 160l i jest to rozsadny kompromis pomiedzy pojemnoscia, a dziennym zuzyciem (jakies 3/5 z 450l dziennie, a 650l jak przyjezdza jeszcze tesciowa).

> No, chyba, że ktoś przyjmuje w czterech wannach gości jednocześnie.

Nie medrkuj. Jak raz mi sie wylaczyl kociol i nie zauwazylem, to w polowie drugiego prysznica zaczela juz spadac temperatura wody.

> Wystarczy policzyć od drugiej strony - ile miesięcznie m3 wody o zadanej temperaturze potrzeba. I

> ile kociołek będzie musiał chodzić na dobę, żeby wyprodukować. Dla 4-5 osób zupełnie wystarcza

> 2kW. Więc 5 czy 10kW to już duży zapas. A 50kW to bezsensowny kosmos.

Nie wiem, kto pisze o 50kW, ale spróbuj sobie 2kW ogrzac dom w zimie. 2kW, to sredniej wielkosci (do 20 paru m2) pokoj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...

> W moim zasobniku są dwa gniazda na czujkę. W 1/3 wysokości i w 2/3 wysokości. Mierzona różnica to

> około 5st.C.

A w czasie napełniania wanny lub używania prysznica?

BTW - przeniesienie czujnika sterującego grzaniem CWU do tego górnego gniazda to najprostszy sposób na zwiększenie sprawności kotła kondensacyjnego przy grzaniu CWU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie wiem, kto pisze o 50kW, ale spróbuj sobie 2kW ogrzac dom w zimie. 2kW, to sredniej wielkosci

> (do 20 paru m2) pokoj.

Kaizen pisze, aby sprowadzić sprawę do absurdu. Ba - pisze nawet o 100 kW (zużycie godzinowe gazu 10 m^3 /h)

A w tej chwili optimum do grzania + CWU to 25 kW ale z min modulacją na poziomie 2-4 kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A w czasie napełniania wanny lub używania prysznica?

> BTW - przeniesienie czujnika sterującego grzaniem CWU do tego górnego gniazda to najprostszy sposób

> na zwiększenie sprawności kotła kondensacyjnego przy grzaniu CWU.

Nie sprawdzałem ale natchnąłeś mnie do tego.

Zgadzam się tez, że około 25kW i zasobnik o pojemności wanny to optymalna wartość bo nagrzewanie C.W.U jest na tyle krótkie, że przy dużych mrozach nie koliduje z C.O. Moc kotła pozwala na modulację w dół do potrzebnych dla C.O, niewielkich wartości. Napełnianie wanny jest raczej rzadsze niż korzystanie z prysznica, gdzie taka konfiguracja wystarcza z zapasem. Dodatkowo straty na podtrzymanie są akceptowalne. W większym zasobniku byłyby mniej uzasadnione przy rzadkim korzystaniu z wanny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam podobny układ, podobne ocieplenie. ...

> Podłogówka mniej więcej na połowie domu (wszędzie gdzie płytki), druga połowa to pokoje z

> grzejnikami.

> Za ostatnie 12 msc zapłaciłem za gaz ~4200zł.

> Jedyne co bym dzisiaj mocniej przemyślał to jednak podłogówka w całym domu.

Może przez te grzejniki Twój kocioł jest kondensacyjny tylko z nazwy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W poprzednim roku (od IV.2013 do IV.2014) wychodzi ~5200zł. Nie chce mi się szukać po fakturach ile

> metrów wyszło. 2013/2014 to był pierwszy sezon grzewczy tego domu, teraz jest drugi. Może

> tendencja będzie spadkowa.

kurcze wraz wychodzi dużo, nijak się to ma do wyników rocznego zużycia innych użytkowników którzy mieszczą się w granicah~1200m3

Kol. Olleo juz ma lepszy wynik jak na taka pow./ dom.

Byc moze w twoim przypadku podlogowka w całym mieszkaniu pozwoliłaby na większe oszczednosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> kurcze wraz wychodzi dużo, nijak się to ma do wyników rocznego zużycia innych użytkowników którzy

> mieszczą się w granicah~1200m3

> Kol. Olleo juz ma lepszy wynik jak na taka pow./ dom.

> Byc moze w twoim przypadku podlogowka w całym mieszkaniu pozwoliłaby na większe oszczednosci.

Może powinieneś zmienić program grzania.

Poza tym kocioł kondensacyjny już z samej konstrukcji jest sprawny, nawet jak nie kondensuje to jest sprawniejszy o kilka % od turbo.

Co do twojego zużycia - pewnie masz straty na wentylacji lub oknach.

Ja mam chałupę 140 m + ogrzewany garaż ocieploną 10 cm styro - to mało, bo chałupa stara.

Strych w ogóle nieocieplony, tylko strop pod strychem i to tylko 15 cm wełny pomiędzy belkami. Kocioł turbo - nie kondensacyjny.

Za gaz zapłaciłem prawie równo 4 tyś przez ostatnie 12 miesięcy.

Ale mam rekuperator z odzyskiem ciepła z wentylacji.

W tym roku ocieplę strych i być może zainwestuję 1000 zł w kocioł kondensacyjny - powinien się zwracać przy tej cenie 2-3 lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może przez te grzejniki Twój kocioł jest kondensacyjny tylko z nazwy?

jak zdradzi t. zasilania i t. powrotu na grzejnikach, to się dowiemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teraz na zewnatrz jest 7°C, t. zas. 32°C, t. powrotu 27°C, zalacza sie kociol dosc rzadko - na tyle, ze ciezko bylo zlapac moment zalaczonego kotla i musialem wymusic odkrecajac w kilku pokojach termostaty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> teraz na zewnatrz jest 7°C, t. zas. 32°C, t. powrotu 27°C, zalacza sie kociol dosc rzadko - na

> tyle, ze ciezko bylo zlapac moment zalaczonego kotla i musialem wymusic odkrecajac w kilku

> pokojach termostaty.

U mnie chodzi w trybie letnim - 60 stopni na grzejniki w łazienkach 3x 10 min na dobę. Wszystkie inne grzejniki zakręcone. Program do suszenia ręczników.

W domu temp nie spada poniżej 22 stopni. Powietrze zasilające z reku to 20 stopni w tej chwili.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> sredniodobowo pali mi teraz 3m3, przy czym 1-1.5m3 licze na CWU

Właśnie spisałem liczniki (jak co tydzień) i wpisałem do excela.

Z tego tyg mam zużycie 2,7 m^3/doba

Grzejniki chodzą w trybie suszenia ręczników, czyli 3 x na dobę po 10 min tylko w łazienkach.

Raz się podłogówka na dole włączyła, bo temp w nocy spadła poniżej 22,5 stopnia.

Reszta to ciepła woda.

Patrząc na zużycia historyczne, to nawet w lipcu więcej gazu szło - ale wtedy codziennie napełniałem dzieciom basen ciepłą wodą (tak, mam ciepłą wodę w kranach w ogródku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może powinieneś zmienić program grzania.

> Poza tym kocioł kondensacyjny już z samej konstrukcji jest sprawny, nawet jak nie kondensuje to

> jest sprawniejszy o kilka % od turbo.

> Co do twojego zużycia - pewnie masz straty na wentylacji lub oknach.

> Ja mam chałupę 140 m + ogrzewany garaż ocieploną 10 cm styro - to mało, bo chałupa stara.

> Strych w ogóle nieocieplony, tylko strop pod strychem i to tylko 15 cm wełny pomiędzy belkami.

> Kocioł turbo - nie kondensacyjny.

> Za gaz zapłaciłem prawie równo 4 tyś przez ostatnie 12 miesięcy.

> Ale mam rekuperator z odzyskiem ciepła z wentylacji.

> W tym roku ocieplę strych i być może zainwestuję 1000 zł w kocioł kondensacyjny - powinien się

> zwracać przy tej cenie 2-3 lata.

To jest fakt, mam wentylację mechaniczną ale bez rekuperacji. W każdym pomieszczeniu "suchym", czyli pokoje, salon mam nawiewniki higrosterowane w oknach, a w pomieszczeniach "mokrych" czyli kuchnia i łazienki na dole i na górze mam wyciągi powietrza (tez z klapkami higrosterowanymi) i na strychu wyciąg mechaniczny.

Myślałem o przerobieniu tego na system z rekuperacją. W sumie to wyciągi powietrza już mam, musiałbym tylko (i aż) dodać nawiewy ciepłego powietrza do pokoi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jak zdradzi t. zasilania i t. powrotu na grzejnikach, to się dowiemy.

t zasilania jak najbardziej, t powrotu nie mam opomiarowane albo niewiem że mam. Piec Vaillant, kontroler calorMatic. Np. teraz jest na zew. 10 stopni, a temp zadana na grzejniki mam 27 stopni.

Zacznę spisywać jak niektórzy stan licznika co tydzień - zobaczymy co wyjdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Jeszcze szybkie pytanie o kominy.

Bylem przekonany do kominow systemowych z wkladem ceramicznym, ale teraz jednak mysle o kominie z pustakow keramzytowych+wentylacja a w pozniejszym terminie odpowiednie rury stalowe.

Przypomne dwa kominy, jeden dla kotla kondensacyjnego i jeden do kominka z pw.

Pomozcie bo jutro rano musze zamowic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeszcze szybkie pytanie o kominy.

> Bylem przekonany do kominow systemowych z wkladem ceramicznym, ale teraz jednak mysle o kominie z

> pustakow keramzytowych+wentylacja a w pozniejszym terminie odpowiednie rury stalowe.

> Przypomne dwa kominy, jeden dla kotla kondensacyjnego i jeden do kominka z pw.

> Pomozcie bo jutro rano musze zamowic

Do kominka może być systemowy z ceramicznym wkładem.

U mnie sprawdza się.

Ale do pieca ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeszcze szybkie pytanie o kominy.

> Bylem przekonany do kominow systemowych z wkladem ceramicznym, ale teraz jednak mysle o kominie z

> pustakow keramzytowych+wentylacja a w pozniejszym terminie odpowiednie rury stalowe.

> Przypomne dwa kominy, jeden dla kotla kondensacyjnego i jeden do kominka z pw.

> Pomozcie bo jutro rano musze zamowic

imho każde rozwiązanie systemowe jest dobre. Ja mam jeden systemowy ceramiczny dedykowany do ścian z ceramiki (do pieca kond.), drugi keramzytowy z wkładem ceramicznym do kominka z pw.

Byłyby by dwa keramzytowe, ale są duże a do pieca kondensacyjnego jest to zbędne, więc wybrałem rozwiązanie które ładnie zgrało mi się ze ścianą konstrukcyjną (wymiar jak Porotherm)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Do kominka może być systemowy z ceramicznym wkładem.

> U mnie sprawdza się.

> Ale do pieca ...

tutaj znowu polecaja do kominka wklad stalowy

link do forum

Ogolem wspominaja tam, ze lepiej jest uzyc stali 1.4404 niz ceramiki

Tutaj wady komina systemowego do kominka

link do bloga

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> imho każde rozwiązanie systemowe jest dobre. Ja mam jeden systemowy ceramiczny dedykowany do ścian

> z ceramiki (do pieca kond.), drugi keramzytowy z wkładem ceramicznym do kominka z pw.

> Byłyby by dwa keramzytowe, ale są duże a do pieca kondensacyjnego jest to zbędne, więc wybrałem

> rozwiązanie które ładnie zgrało mi się ze ścianą konstrukcyjną (wymiar jak Porotherm)

Tutaj akurat otwor w stropie jest juz pod pustak keramzytowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Do kominka może być systemowy z ceramicznym wkładem.

> U mnie sprawdza się.

> Ale do pieca ...

Do kotła kondensacyjnego albo w ogóle nie rób komina, tylko wyjdź przez ścianę rurą turbo, albo zrób komin koncentryczny stalowy z nierdzewki.

Ja mam koncentryczny z nierdzewki i świetnie podnosi mi sprawność kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.