Skocz do zawartości

Tempomat


Gripen

Rekomendowane odpowiedzi

> A jakbym tak sobie zażyczył tempomat to jaki warunki musi spełniać

> pojazd ?

A da sie to jakos dorobic do "normalnego" samochodu? Sa jakies dokladki?

Tez coraz czesciej mi tego brakuje, ale nie mam technicznej koncepcji, nawet punktu zaczepienia w instalacji samochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A da sie to jakos dorobic do "normalnego" samochodu? Sa jakies

> dokladki?

> Tez coraz czesciej mi tego brakuje, ale nie mam technicznej

> koncepcji, nawet punktu zaczepienia w instalacji samochodu.

Chłopak ze Skody w Fabii 1.4 AZE zamontował i chwalił to hmm.gif ALe nie moge znaleźć kontaktu do niego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no własnie, do takiego dajmny na to Clarusa jakbym chciał, to co

> trzeba ? Jakies linki do firm, które moga to zrobić ?

Są uniwerslane Valeo i kosztują około 700 zł. Inna sprawa, ze jesli pedał gazu jest na linke, to precyzja moze być (ale nie musi, nie wiem, tylko teoretyzuję) mniejsza niż w silnikach np Fabii

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Są uniwerslane Valeo i kosztują około 700 zł. Inna sprawa, ze jesli

> pedał gazu jest na linke, to precyzja moze być (ale nie musi,

> nie wiem, tylko teoretyzuję) mniejsza niż w silnikach np Fabii

nie wiem ba jakiej zasadzie jest w MB, ale tempomat jest bardzo prezyzyjny... można wajchą przyśpieszać zwalniać, włączać luz itd......

ale mozliwe to jest dzięki automatycznej skrzyni...

przy manualu działa to chyba jak automatyczny gaz hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Są uniwerslane Valeo i kosztują około 700 zł. Inna sprawa, ze jesli

> pedał gazu jest na linke, to precyzja moze być (ale nie musi,

> nie wiem, tylko teoretyzuję) mniejsza niż w silnikach np Fabii

Fabia AZE gaz ma na co ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jakbym tak sobie zażyczył tempomat to jaki warunki musi spełniać

> pojazd ?

1. Zasadnicze pytanie, czy oby na pewno jest Tobie ten tempomat potrzebny ? Dużo jeździsz poza miastem, albo na dłuższych odcinkach gdzie nie trzeba operować nogami ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 1. Zasadnicze pytanie, czy oby na pewno jest Tobie ten tempomat

> potrzebny ? Dużo jeździsz poza miastem, albo na dłuższych

> odcinkach gdzie nie trzeba operować nogami ?

Często długie trasy pokonuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 1. Zasadnicze pytanie, czy oby na pewno jest Tobie ten tempomat

> potrzebny ? Dużo jeździsz poza miastem, albo na dłuższych

> odcinkach gdzie nie trzeba operować nogami ?

ja mam tempomat, fajna sprawa, czasami używam - od wioski do wioski zlosnik.gif dopóki w Polsce nie będzie porządnej sieci autostrad i dróg ekspresowych to tempomat będzie mało przydatny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Fabia AZE gaz ma na co ?

AFAIK to przy pedale (przepraszam wszystkich potencjalnie urazonych) przyspieszenia są dwa potencjometry. Dublują się na wypadek awarii któregoś z nich. Po uszkodzeniu obu Fabia przełącza się w tryb awaryjny i jedzie max 70 km/h. Ale moge się mylić, mogłem pomieszać silniki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli czesto jezdzisz po takiej okolicy to polecam uzywanie tempomatu.

278546499-droga.jpg

W biezacym roku polska siec autostrad wydluzy sie o kolejne 6km!

post-6664-14352479953889_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jesli czesto jezdzisz po takiej okolicy to polecam uzywanie

> tempomatu.

na taką drogę auto nie musi w ogóle umieć skręcać - wystarczy, że będzie miało tempomat i klimę zlosnik.gif

> W biezacym roku polska siec autostrad wydluzy sie o kolejne 6km!

6km więcej jazdy na tempomacie zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> KLIK

Ciekawe, że zawsze przy temacie tempomatu, jako jego zaletę podaje sie oszczędność paliwa yikes.gif.( w tym linku również)

Przecież to urządzenie ma za zadanie utrzymać stałą predkość, i robi wszystko żeby z tego zadania się wywiązać.

Rozmawiałem kiedyś z kierowcą cieżarówki Volvo (TIR-a), która miała takie urządzenie. Podobno po jego włączeniu auto utrzymuje stałą prędkość w taki sposób, że próbując to zrobić "nożnie" bez włączonego tempomatu trudno by było osiągnąć taki efekt. Niestety okupione jest to znacznym zużyciem paliwa. Więc kwestia tego, że tempomat oszczędza paliwa, to mit.

Siemion

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ciekawe, że zawsze przy temacie tempomatu, jako jego zaletę podaje

> sie oszczędność paliwa .( w tym linku również)

> Przecież to urządzenie ma za zadanie utrzymać stałą predkość, i robi

> wszystko żeby z tego zadania się wywiązać.

> Rozmawiałem kiedyś z kierowcą cieżarówki Volvo (TIR-a), która miała

> takie urządzenie. Podobno po jego włączeniu auto utrzymuje stałą

> prędkość w taki sposób, że próbując to zrobić "nożnie" bez

> włączonego tempomatu trudno by było osiągnąć taki efekt.

> Niestety okupione jest to znacznym zużyciem paliwa. Więc kwestia

> tego, że tempomat oszczędza paliwa, to mit.

> Siemion

Wiesz, na prostej, nie pagórkowatej drodze, tym bardziej z górki to może i jest oszczędny. wink.gif

Gorzej jak już ciągnie pod górke.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na taką drogę auto nie musi w ogóle umieć skręcać - wystarczy, że

> będzie miało tempomat i klimę

I budzik - ustawiasz "za 3 godziny skręcić w lewo" ;-D

> 6km więcej jazdy na tempomacie

z ustawioną V=40 kmph, bo szybciej przez roboty i slalom między słupkami się nie da....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy.

Tempomat utrzymuje stałą prędkość.

Nie myśli, nie analizuje, nie zastanawia się nad sensnością posunięć.

Człowiek myślący i wiedzący JAK oszczędzać analizuje drogę przed sobą i odpowiednio manipulując przepustnicą i w niewielkim zakresie prędkością chwilową osiąga piękne oszczędności, nieosiągalne dla tempomatu.

Aczkolwiek jeżeli trafia na kogoś średnio myślącego, to rzeczywiście, używanie tempomatu może obniżyć zużycie w porównaniu z takim "zawodnikiem".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jakbym tak sobie zażyczył tempomat to jaki warunki musi spełniać

> pojazd ?

Gra nie warta swieczki lepiej kupic samochod z fabrycznym. Szczegolnie jezeli Twoja Kia ma pedal gazu bez linki. W starych wersjach temptomata urzadzenie zbiera sygnal predkosci i ma silnik naciskajacy pedal gazu. Potrzebne jest troche mechaniki zeby nie powodowalo to wpadania samego gazu + troche czujnikow - np. wcisniecie sprzegla powinno go wylaczac podobnie jak wcisniecie hamulca. Powinien takze miec wbudowany obrotomierz zeby nie przekrecic silnika.

Nowsze wersje temptomatu sa tak naprawde oprogramowaniem komputera centralnego. Wszystkie sygnaly juz sa tam dostepne + mozna sterowac wcisnieciem przepustnicy. Wiec caly temptomat to pare guzikow + troche kodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gra nie warta swieczki lepiej kupic samochod z fabrycznym.

> Szczegolnie jezeli Twoja Kia ma pedal gazu bez linki. W starych

> wersjach temptomata urzadzenie zbiera sygnal predkosci i ma

> silnik naciskajacy pedal gazu. Potrzebne jest troche mechaniki

> zeby nie powodowalo to wpadania samego gazu + troche czujnikow -

dokładnie

> np. wcisniecie sprzegla powinno go wylaczac podobnie jak

> wcisniecie hamulca. Powinien takze miec wbudowany obrotomierz

> zeby nie przekrecic silnika.

se wyrzuć na luz bez sprzęgła w Hądzi to zobaczysz jakie masz zabezpieczenie hehe.gif

zadziała zwykły limiter ,bo silnik pokręci sie ma maxa 275123014-zielony.gif

miałem Cifa i przetestowałem palacz.gif

HanYs

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> dokładnie

> se wyrzuć na luz bez sprzęgła w Hądzi to zobaczysz jakie masz

> zabezpieczenie

Probowalem - natychmiast sie wylacza. Honda ma pedal gazu "drive by wire" + temptomat zintegrowany z reszta komputera = nie ma tego problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Probowalem - natychmiast sie wylacza. Honda ma pedal gazu "drive by

> wire" + temptomat zintegrowany z reszta komputera = nie ma tego

> problemu.

skoro mówisz to wiesz zlosnik.gif

nie pamiętam jak było Cifie hmm.gif fakt ,że były jaja wink.gif

w sumie nie powinno sie zrzucać z biegu na luz bez sprzęgła ale powinni to przewidzieć ... no i jak piszesz przewidzieli zlosnik.gif

HanYs

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gra nie warta swieczki lepiej kupic samochod z fabrycznym.

> Szczegolnie jezeli Twoja Kia ma pedal gazu bez linki. W starych

> wersjach temptomata urzadzenie zbiera sygnal predkosci i ma

> silnik naciskajacy pedal gazu. Potrzebne jest troche mechaniki

> zeby nie powodowalo to wpadania samego gazu + troche czujnikow -

> np. wcisniecie sprzegla powinno go wylaczac podobnie jak

> wcisniecie hamulca. Powinien takze miec wbudowany obrotomierz

> zeby nie przekrecic silnika.

> Nowsze wersje temptomatu sa tak naprawde oprogramowaniem komputera

> centralnego. Wszystkie sygnaly juz sa tam dostepne + mozna

> sterowac wcisnieciem przepustnicy. Wiec caly temptomat to pare

> guzikow + troche kodu.

Pedał gazu wyposażony jest w linkę do przepustnicy - o to sie rozchodzi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pedał gazu wyposażony jest w linkę do przepustnicy - o to sie

> rozchodzi ?

Dokładnie o to.

Czyli w tym wypadku tempomat to taki kołowrotek, który nawijając linkę wokół własnego bebenka bedzie ciagnał za koniec linki przy przepustnicy. Sam przyznasz, że może byc mało precyzyjny i z opóźnieniem reagowac na zmiany wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w VAG tempomat jest praktycznie w kazdym aucie brakuje jedynie

> sterownika w przelaczniku od kierunkowskazow

A jest jakiś VAG ze zwykłą, przepustnicą? Bo wydaje mi się, że założenie tempomatu jest opłacalne tylko przy elektronicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gra nie warta swieczki

warta i stosunkowo tania

> lepiej kupic samochod z fabrycznym.

jasne ale temat jest o aucie bez tempomatu

> Szczegolnie jezeli Twoja Kia ma pedal gazu bez linki. W starych

> wersjach temptomata urzadzenie zbiera sygnal predkosci i ma

> silnik naciskajacy pedal gazu.

>Potrzebne jest troche mechaniki

prawie nic nie liczac serwa z linka ktora otwiera przepustnice

> zeby nie powodowalo to wpadania samego gazu + troche czujnikow -

> np. wcisniecie sprzegla powinno go wylaczac podobnie jak

> wcisniecie hamulca.

wszystko jest w komplecie

> Powinien takze miec wbudowany obrotomierz

> zeby nie przekrecic silnika.

powyzej pewnej ilosci obrotow poprostu sie rozlacza

> Nowsze wersje temptomatu sa tak naprawde oprogramowaniem komputera

> centralnego. Wszystkie sygnaly juz sa tam dostepne + mozna

> sterowac wcisnieciem przepustnicy. Wiec caly temptomat to pare

> guzikow + troche kodu.

zgadza sie i tak wlasnie jest w skodach czy innych VAG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To zależy.

> Tempomat utrzymuje stałą prędkość.

> Nie myśli, nie analizuje, nie zastanawia się nad sensnością posunięć.

> Człowiek myślący i wiedzący JAK oszczędzać analizuje drogę przed sobą

> i odpowiednio manipulując przepustnicą i w niewielkim zakresie

> prędkością chwilową osiąga piękne oszczędności, nieosiągalne dla

> tempomatu.

> Aczkolwiek jeżeli trafia na kogoś średnio myślącego, to rzeczywiście,

> używanie tempomatu może obniżyć zużycie w porównaniu z takim

> "zawodnikiem".

Miałem okazję jeździć z tempomatem - w dłuższe trasy. Rzeczywiście obniża spalanie.

Oczywiście, jeśli jedzie zawodnik "o kropelce" i całą drogę kombinuje żeby z górki na luzie, pod górkę powoli itd. to mu wyjdzie niższe spalanie. ALE - nie będzie to jazda ze stałą prędkością, no i ile tak można kilometrów przejechać? 100? 200? Na trasie 1000+ km wściec by się chyba można.

Jeśli chcesz przejechać jakąś trasę ze STAŁĄ prędkością to przy pomocy tempomatu wyjdzie ekonomiczniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dokładnie o to.

> Czyli w tym wypadku tempomat to taki kołowrotek, który nawijając

> linkę wokół własnego bebenka bedzie ciagnał za koniec linki przy

> przepustnicy. Sam przyznasz, że może byc mało precyzyjny i z

> opóźnieniem reagowac na zmiany

mam tempomat w dwuch autach w jednym mam gaz "na linke" w drugim "pelna elektornika" w obu nie ma zadnej roznicy w precyzji i opoznieniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jakbym tak sobie zażyczył tempomat to jaki warunki musi spełniać

> pojazd ?

przede wszystkim,jeśli nie chcesz mega rzeźby i druciarni w aucie zlosnik.gif,to przepustnica musi być sterowana przez ECU,i sterownik silnika musi obsługiwać funkcję tempomatu...wtedy podłączasz dzwigienkę tylko,albo nawet zwykłe przyciski zlosnik.gif - w Punto np.tempomatem steruje się,zwierając do masy odpowiednie (4 sztuki) piny ECU...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok.gif> W moim tempomacie najgorsze jest to że działa on dopiero od jakiejś

> prędkości (chyba 48km/h)

dokladnie nie rozumiem czemu u mnie mozna go zalaczyc dopiero powyzej 45km/h no.gif a tak w korku ustawilbym na turkanie 10km/h i sleeping_2.gifzlosnik.gif

> i któregoś biegu (chyba od 3 w góre).

mam automat wiec nie ma problemu clown.gif

> To mi się nie podoba. Poza tym fajnie że można przyśpieszać

> przyciskami na kierownicy

rzeczywiscie jest zabawa ok.gif pewnie tez masz funkcjie ze po zejsciu ponizej zasdanej predkosci po nacisnieciu klawisza "FIX" i auto powraca do predkosci wczesniej zadanej claps.gif

co do uzytecznosci w PL. jak sie spiesze to rzeczywiscie nia ma czasu na zabawe w tempomat. ale jak jade rekreacyjnie to ustawiam 90km/h i sobie i "podziwiam widoki". to samo jak ciagne przyczepe (camping lub jacht) to ustawiam 80km/h spokojnie kulam sie do przodu. co ciekawe przy zjazdach z gory auto hamuje silniiem do zadanej predkosci

na autostrzadzie natomiast mam ustawione na stale np: 160km/h i tylko przy naglej potrzebie wyprzedzania dopedzam do wyzszych predkosci po czym puszczam gaz i auto samo powraca do zadanych 160

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w VAG tempomat jest praktycznie w kazdym aucie brakuje jedynie

> sterownika w przelaczniku od kierunkowskazow

Czy na podobnej zasadzie jest ukryty komputer pokładowy w TDI, trochę mi brakuje tego gadżetu i zastanawiam się czy da sie to jakoś zdobyć hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jest taka funkcja, tylko oczywiście inaczej się nazywa zlosnik.gif

Tempomat fajna rzecz ale jednak raczej tylko w automacie i na dłuższe trasy ok.gif

A taka ciekawostka jeszcze, gość od którego kupowałem auto wmawiał mi że te przyciski na kierownicy to od sterowania radiem są biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No jest taka funkcja, tylko oczywiście inaczej się nazywa

> Tempomat fajna rzecz ale jednak raczej tylko w automacie i na dłuższe

> trasy

> A taka ciekawostka jeszcze, gość od którego kupowałem auto wmawiał mi

> że te przyciski na kierownicy to od sterowania radiem są

No bo jak przyciskal + to glosniej bylo... Widocznie kiepskie glosniki w samochodzie jesli nie rozroznia szumu powietrza, opon i silnika od muzyki rotfl.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No bo jak przyciskal + to glosniej bylo... Widocznie kiepskie

> glosniki w samochodzie jesli nie rozroznia szumu powietrza, opon

> i silnika od muzyki

JBL 270751858-jezyk.gif

Ale to niby miało być sterowanie of fabrycznego radia, którego już dawno nie było cool.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.