Skocz do zawartości

Ruszanie z innego biegu niz 1 a przepisy/instrukcje...


Antoine

Rekomendowane odpowiedzi

Ruszanie z innego biegu niz 1 a przepisy/instrukcje producentow?

Jak wiadomo w samochodach osobowych raczej ten problem nie wystepuje, ale w ciezarowych czy autobusach majach 8 i wiecej biegow juz tak....

Wielu kierowocow zawodowych powie, ze pewnie w ciagniku z 16 biegami mozna ruszac z 5... ale czy napewno? jest to zgodne z zalozeniami producentow czy "technika kierowania"?

Czytalem instrukcje od 2 MANow (jeden z 2009r) i tam jest napisane "ruszac zawsze z 1 biegu" - wiec wychodzilo by ze mozna ruszac tylko z 1 (pomijam sytuacje ekstremalne).

Jak do tego podchodza egzaminatorzy u was, bo Lodzi jedni nosem kreca na ruszanie z 2 MANem 12.240 (biegow) prawie pustym a inni dopuszczaja ruszanie z 2 autobusem (mimo ze ma tylko 5 biegow)....

Poprosze o jakies obszerniejsze wyjasnienia niz "ja ruszam z 5 czy 3" TIA

ps. Chodzi o pojazdy (cięzarowki i autobusy) dopuszczone do normalnego ruchu po drogach publicznych a nie wywrotki kopalniane itp...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czytalem instrukcje od 2 MANow (jeden z 2009r) i tam jest napisane

> "ruszac zawsze z 1 biegu" - wiec wychodzilo by ze mozna ruszac

> tylko z 1 (pomijam sytuacje ekstremalne).

Pewnie chodzi o to, że chcąc ruszać z wyższego biegu, trzeba mocniej popracować sprzęgłem na uślizgu, a to pewnie prowadzi do jego większego zużycia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pewnie chodzi o to, że chcąc ruszać z wyższego biegu, trzeba mocniej

> popracować sprzęgłem na uślizgu, a to pewnie prowadzi do jego

> większego zużycia.

no poniekad masz racje, ale przejezdzajac tym autem (MAN 12.240 z 8 biegowa skrzynia) wykonujac lewoskret w 2 jezdniowa 8 pasmowa droge przeklada sie 5 biegow i osiaga predkosc na wyjsciu ok 30km/h... zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no poniekad masz racje, ale przejezdzajac tym autem (MAN 12.240 z 8

> biegowa skrzynia) wykonujac lewoskret w 2 jezdniowa 8 pasmowa

> droge przeklada sie 5 biegow i osiaga predkosc na wyjsciu ok

> 30km/h...

Ja tam się nie znam, nie lubię przekładać wjachą w osobówce, a w ciężarowym nie wyobrażam sobie.

Szwagier jeździ zawodowo i nie narzeka hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pewnie chodzi o to, że chcąc ruszać z wyższego biegu, trzeba mocniej

> popracować sprzęgłem na uślizgu, a to pewnie prowadzi do jego

> większego zużycia.

ale nie pracujemy na uślizgu 10sekund zeby ruszyć z wyższego biegu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja tam się nie znam, nie lubię przekładać wjachą w osobówce, a w

> ciężarowym nie wyobrażam sobie.

to po co tu spamujesz skoro sie nie znasz?

> Szwagier jeździ zawodowo i nie narzeka

wujek Grzesiek tez... ale to dalej nie daje uzasadnionej odpowiedzi na pytanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czytalem instrukcje od 2 MANow (jeden z 2009r) i tam jest napisane

> "ruszac zawsze z 1 biegu" - wiec wychodzilo by ze mozna ruszac

> tylko z 1 (pomijam sytuacje ekstremalne).

Samochód ciężarowy to konstrukcja praktycznie biegunowo odległa od gówienka osobowego.

ALE.

Masz "samochód ciężarowy MAN" p.t. ciężaróweczka dystrybucyjna, gdzie przełożenia są praktycznie stricte szosowe, jeździsz tym niemal jak osobówką i masz obok ciężki ciągnik do gabarytów, gdzie masz skrzynię 16-tkę, reduktor, zwolnice i na pierwszym biegu uciąg jak ciągnik artyleryjski albo i lepszy.

I też toto się nazywa "ciężarówka MAN".

Jak masz takiego sprzęta solo, to zmienianie co 3-4 bieg jest sensowne, bo idzie toto jak kuna, bo masz 600+ KM pod butem a masę jakąś śmiesznie jak na tą wielkość sprzętu niską.

Wiosłowanie biegami nie ma sensu, bo ruszenie z 2/3/4 biegu nie jest dla sprzęgła wyzwaniem, nie obciąża też skrzyni biegów.

Ale jak masz na plecach zestaw o RMC 100 ton, to już wyżej (wiadomo czego) nie podskoczysz, bo jak ruszysz z trójki, to będzie ostatnie ruszenie na tym przeniesieniu napędu :-)

Znane mi sią historie, gdzie co zdolniejsi szoferzy zarzynali w trucku sprzęgło na trasie 2 kkm - braki wyszkolenia i techniki jazdy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ruszanie z innego biegu niz 1 a przepisy/instrukcje producentow?

Co prawda moja znajomość jazdy ciężarówkami zakończyła się na Starze 200 zlosnik.gif ale tam jedynka służyła tylko do ruszania ładownym samochodem z przyczepą i pod górke. Przy normalnej jeździe ruszało się z dwójki a nawet czasami z trójki i nie było w tym nic złego. Podobna sytuacja jest w ciągniku rolniczym najniższe biegi służą tylko do ruszania mocno obciążonym ciągnikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na przykładzie sprintera 2.9 TD na "pusto" nie ma sensu używać jedynki bo jest krótka, i moim zdaniem nawet bardziej się obciąża wtedy cały układ napędowy.

auto rusza z dwójki bez problemu jakby to była jedynka a długość biegu powoduje łagodniejszą zmianę biegu na wyższy niż w przypadku zmiany z 1 na 2.

natomiast gdy auto jest załadowane jakimś większym ciężarem to wtedy faktycznie używamy jedynki co zresztą czuć przy próbie ruszenia z dwójki że jest mu ciężko.

dlatego też w nowszych modelach zaczęli wsadzać skrzynki 6 biegowe bo dół został podobny ale brakowało tej góry czyli szóstego biegu ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producenci pewnie zabezpieczyli sie w ten sposob aby nie odpowiadac za wczesne zuzycie sprzegla itp. W praktyce widac ze to nie szkodzi w znaczacym stopniu. Moj tata pewnie kilka razy ruszal z pierwszego biegu przez 700kkm a sprzeglo bylo wymieniane przy okolo 400kkm. Auto to ciagnik DeAeFa 270751858-jezyk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak masz takiego sprzęta solo, to zmienianie co 3-4 bieg jest

> sensowne, bo idzie toto jak kuna, bo masz 600+ KM pod butem a

> masę jakąś śmiesznie jak na tą wielkość sprzętu niską.

ponad 600KM w solówce?

> Ale jak masz na plecach zestaw o RMC 100 ton, to już wyżej (wiadomo

> czego) nie podskoczysz, bo jak ruszysz z trójki, to będzie

> ostatnie ruszenie na tym przeniesieniu napędu :-)

Ja tam się nie znam ale DMC w polsce to chyba 40 ton z jakimis wyjtkami 44tony, ale 100 ton???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a w czym problem?

ja nie widzę problemu tylko myślałem, że np w solówkach nie ma potrzeby stosowania takich mocy i rzadko to się zdarza.

> fakt

ale wierzę, że się poznam dzięki Twoim wyjaśnieniom :-P

> wiadomo ze chodzi o przewozy specjalistyczne

Może i wiadomo ale to chyba nie trzeba 100 ton na plecach, żeby zmieniać bieg po biegu. A tak na marginesie to jakiś przykład możesz podać takiego 100 tonowca bo nie słyszałem??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja nie widzę problemu tylko myślałem, że np w solówkach nie ma

> potrzeby stosowania takich mocy i rzadko to się zdarza.

ale sa i to nawet 2 osiowe

> ale wierzę, że się poznam dzięki Twoim wyjaśnieniom :-P

ale co mam Ci jeszcze wyjasnic jak juz wszystko jest jasne?

> Może i wiadomo ale to chyba nie trzeba 100 ton na plecach, żeby

> zmieniać bieg po biegu.

kolega podal jako przyklad 100ton jak by napisal 80 to bylo by ok? niewiem.gif

>A tak na marginesie to jakiś przykład

> możesz podać takiego 100 tonowca bo nie słyszałem??

ciagnik 4osie i i np 13osiowe niskopodwozie razem 120T smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Producenci pewnie zabezpieczyli sie w ten sposob aby nie odpowiadac

> za wczesne zuzycie sprzegla itp. W praktyce widac ze to nie

> szkodzi w znaczacym stopniu. Moj tata pewnie kilka razy ruszal z

> pierwszego biegu przez 700kkm a sprzeglo bylo wymieniane przy

> okolo 400kkm. Auto to ciagnik DeAeFa

A masz moze dostep do instrukcji obslugi? bo np na egzaminie wymagaja ruszania z 1 biegu i zmiany biegow kolejno niezaleznie od ich ilosci....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na przykładzie sprintera 2.9 TD na "pusto" nie ma sensu używać

> jedynki bo jest krótka, i moim zdaniem nawet bardziej się

> obciąża wtedy cały układ napędowy.

> auto rusza z dwójki bez problemu jakby to była jedynka a długość

> biegu powoduje łagodniejszą zmianę biegu na wyższy niż w

> przypadku zmiany z 1 na 2.

> natomiast gdy auto jest załadowane jakimś większym ciężarem to wtedy

> faktycznie używamy jedynki co zresztą czuć przy próbie ruszenia

> z dwójki że jest mu ciężko.

> dlatego też w nowszych modelach zaczęli wsadzać skrzynki 6 biegowe bo

> dół został podobny ale brakowało tej góry czyli szóstego biegu

a co o tym mowi instrukcja producenta?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ponad 600KM w solówce?

Jak odepniesz konia, to co masz ?

> Ja tam się nie znam ale DMC w polsce to chyba 40 ton z jakimis

> wyjtkami 44tony, ale 100 ton???

Słowo-klucz użyte zdaje się przeze mnie - GABARYT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pilot jedzie przed ponad gabarytem.

> Nie chodzi o masę, ale o wymiary.

> Pozdrawiam BAS

Akurat ten z linka Twojego chyba nie tylko miał masę "ponad".

A z masą, czasem KD nie ma ograniczenia do 40t i o ile sie nie myle na wyższe tonaże specjalne zezwolenia z WK czy od Wojewody??

EDIT: ZTCP gdy na ulicach Lublina pojawiły się Neoplany N4020 (15m bez przegubu) dostały jakieś indywidualne zezwolenia yikes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a co o tym mowi instrukcja producenta?

szczerze to nie wiem bo w zakupionym aucie była po niemiecku, ale normalne ruszanie pustym autem z jedynki i zmiana na dwójkę powoduje szarpnięcie całym napędem natomiast przy ruszeniu z dwójki tego nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Akurat ten z linka Twojego chyba nie tylko miał masę "ponad".

> A z masą, czasem KD nie ma ograniczenia do 40t i o ile sie nie myle

> na wyższe tonaże specjalne zezwolenia z WK czy od Wojewody??

Bardziej istotny od tonażu jest nacisk osi.

Tonaż jest sporym problemem jak masz mosty/wiadukty/itp po drodze.

Ale generalnie jest wymagane jakieś-tam zezwolenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Myślałem, że rozmawiamy o ciężarówkach a nie tylko o ciągnikach

> siodłowych.

> Pozdrawiam BAS

Wypraszam sobie!

Wozidło to NIE ciężarówka, tylko maszyna budowlana!

Jestem na tym punkcie bardzo wrażliwy!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli ma ktoś wobec tego przykład 100 tonowej ciężarówki, NIE maszyny

> budowlanej???

http://www.panas.pl/ -> zerknij w "film reklamowy" na podstronie ciekawostki.

Podano Ci w tekście niżej konkretny przykład.

Co innego ograniczenia prawne/homologacyjne, a co innego ograniczenia KONSTRUKCYJNE pojazdu.

Dość powszechna jest np homologacja aut o dość sporej ładowności jako auta 3,5 t

Analogicznie można bez problemów kupić konia (i "akcesoria" do niego) o DMC zestawu 100t (a nawet więcej).

Kwestią problematyczną staje się tu możliwość poruszania się takim zestawem po drogach publicznych.

Problem nacisku osi daje się rozwiązać przez zastosowanie naczep wieloosiowych, ale DMC zestawu nie mieści się w normach i trzeba dostać zezwolenie na przejazd takiego sprzętu.

Dlatego nazywa się to "gabarytem", chociaż nie zawsze chodzi o przekroczenie skrajni - czasem jest to właśnie masa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeździłem kiedyś na szkoleniu z Ekonomicznej Jazdy DAF najnowszym 105.410 z kabina mega space, załadowanym ok 24 tonami, czyli zestaw coś kolo 40ton.

instruktor wyraźnie mi mówił ze mogę spokojnie ruszać pod obciążeniem z drugiego biegu bo układ napędowy jest do tego przystosowany i sobie poradzi. baa nawet mówił żebym zrobił to bez gazu (tzn : pierwsze "szarpniecie całej masy"), potem 4ty, a potem "górną skrzynię" po kolei każdy, nawet z polówkami jak jest potrzeba. twierdził ze jest tak w instrukcji od dafa, której nie widziałem.

uczulał żebym nie ruszał z 3ki bo mocno obciąża sprzęgło, i jakaś kontrolka się świeci na wyświetlaczu kompa (overload ?)

jedynkę sugerował naprawdę przy ruszaniu pod górkę i to całkiem stromą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jeździłem kiedyś na szkoleniu z Ekonomicznej Jazdy DAF najnowszym

> 105.410 z kabina mega space, załadowanym ok 24 tonami, czyli

> zestaw coś kolo 40ton.

> instruktor wyraźnie mi mówił ze mogę spokojnie ruszać pod obciążeniem

> z drugiego biegu bo układ napędowy jest do tego przystosowany i

> sobie poradzi. baa nawet mówił żebym zrobił to bez gazu (tzn :

> pierwsze "szarpniecie całej masy"), potem 4ty, a potem "górną

> skrzynię" po kolei każdy, nawet z polówkami jak jest potrzeba.

> twierdził ze jest tak w instrukcji od dafa, której nie

> widziałem.

> uczulał żebym nie ruszał z 3ki bo mocno obciąża sprzęgło, i jakaś

> kontrolka się świeci na wyświetlaczu kompa (overload ?)

> jedynkę sugerował naprawdę przy ruszaniu pod górkę i to całkiem

> stromą.

to co? specyfika jazdy MAN jest inna? yikes.gifconfused.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie mam pojęcia. natomiast na naszych dwóch "elkowych" MAN'ach

> zawsze ruszamy z dwójki, i tez tak uczymy. na egzaminie nikt sie

> nie czepia za to.

W Lodzi sie czepiaja w Manie, ale w Autosanie mimo 3 biegow mniej juz nie icon_eek.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.