Pepcio Napisano 1 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 1 Kwietnia 2012 Mam pytanie, bo nie wiem czy do końca dobrze rozumie strategię działania korekcji wtryskiwaczy. Pytanie brzmi, czy w przypadku kiedy korekcje idą na - to elektronika próbuje zbijać dawki paliwa wtryskiwacza który ,,przylewa'', a jeśli korekcje są na + to elektronika podnosi czasy wtrysków by wyrównać braki spowodowane zbyt niskim wydatkiem wtrysku ? A może chodzi o jeszcze coś innego? Skąd elektronika wie, że dany wtrysk przelewa lub niedolewa? Muszę rozgryść wskazania FES-a i zdecydować który wtrysk / wtryski są winne moim porannym sensacją z zapalaniem. Podejżewam 2 i 4 wtrysk, po uruchomieniu to one mają największe korekty rzędu - 1,8 / -1,5 , pozostałe dwa czyli 1i 3 ci mają korekcje na + w okolicy + 0,5 / + 0,8 . Po dosłownie 2-3 min pracy korekcje stabilizują się na 1 i 3 wtrysku i oscylują wokoło 0 , a 2 i 4 wtrysk dalej świruje około - 1,3/ -1,5 . Muszę opanować tą sprawę dla potomności Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Radauskas Napisano 1 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 1 Kwietnia 2012 Komputer wie, bo mierzy równomierność obrotów wału korbowego ( cz. poł. wału ). Jeśli na którymś z cylindrów wał zwalnia to komputer dodaje na tym wtrysku nieco paliwka. I tak sobie kombimuje, żeby wał korbowy obracał się jak najbardziej równomiernie. Dlatego też trzeba uważać bo wpływ na równomierność wału ma też równa ( lub nie ) kompresja na cylindrach. Jeśli na jakimś cylindrze kompresja jest ciut niższa to komputer również doda nieco paliwa na ten wtrysk. Tak więc wymieniając wtrysk na nowy na jakimś cylindrze z dużą korekcją może się okazać, że po wymianie korekcja dalej pozostaje duża. Bo to nie była wina wtrysku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qmichal Napisano 4 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2012 to moje korekty z dziś https://lh6.googleusercontent.com/-mAUpK...ytu%C5%82u5.jpg pytanie, czy to prawidłowe zachowanie, że na jałowym takie wysokie, a przy 2000 mieszczą się w normie? silnik rozgrzany po jezdzie, 2 próby przy 82 i 90*C... aha i spalanie na jałowym 0.72l/h, przy 2000 obrotów, 1.2l/h. Edit by Swiko: Rzuć okiem w regulamin AK i przeczytaj jaki jest maksymalny dozwolony rozmiar obrazka wklejanego w wiadomość . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pepcio Napisano 5 Kwietnia 2012 Autor Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2012 > to moje korekty z dziś > pytanie, czy to prawidłowe zachowanie, że na jałowym takie wysokie, a przy 2000 mieszczą się w > normie? > silnik rozgrzany po jezdzie, 2 próby przy 82 i 90*C... > aha i spalanie na jałowym 0.72l/h, przy 2000 obrotów, 1.2l/h. Jeśli to korekty na ciepłym silniku to 2 wtrysk ma nieco za dużą korekcję an minus. Ja na ciepło mam wszystkie około 0 do 0,4 max +/- cyrk dzieje się na zimno. Kompresję miałem sprawdzaną i wyszła nadzwyczaj dobrze, prawie idealnie równo na każdym cyl, odchyłki praktycznie niemierzalne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lisek Napisano 5 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2012 > aha i spalanie na jałowym 0.72l/h, przy 2000 obrotów, 1.2l/h. > Edit by Swiko: > Rzuć okiem w regulamin AK i przeczytaj jaki jest maksymalny dozwolony rozmiar obrazka wklejanego w > wiadomość . Na jałowym po rozgrzaniu silnika i z wyłączonym oświetleniem i wentylacją, klimą powinno być koło 0,5 litra/ h Jesli jest więcej to: - akumulator do wymiany - EGR do czyszczenia - Klapy do sprawdzenia - DPF do wypalenia - filtry do wymiany - olej do wymiany Jeśli to nie pomoże to auta do wymiany Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qmichal Napisano 5 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2012 > Na jałowym po rozgrzaniu silnika i z wyłączonym oświetleniem i wentylacją, klimą powinno być koło > 0,5 litra/ h > Jesli jest więcej to: > - akumulator do wymiany > - EGR do czyszczenia > - Klapy do sprawdzenia > - DPF do wypalenia > - filtry do wymiany > - olej do wymiany > Jeśli to nie pomoże to auta do wymiany filtry wymienione jesienią. EGR wyczyszczony i częściowo zaślepiony blaszką w styczniu, wiec chyba zostają klapy... pytanie, czy wystarczy sprawdzić czy nie ma przedmuchów i czy listwa chodzi płynnie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fanlan Napisano 5 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2012 Ja mam spalanie na wolnych 0,72l A na FES tryski 1 i2 0-0,5 czegos tam 3,4 -0,4cokolwiek oznaczy. Fakt wypalaniefiltra mnie czeka bo jest 94% Czy wiecie mozeczy przy takim zatkaniu proces moze sie rozpoczac czy dopiero od 100% w gore startuje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ABM Napisano 5 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2012 > Ja mam spalanie na wolnych 0,72l > A na FES tryski 1 i2 0-0,5 czegos tam > 3,4 -0,4cokolwiek oznaczy. > Fakt wypalaniefiltra mnie czeka bo jest 94% > Czy wiecie mozeczy przy takim zatkaniu proces moze sie rozpoczac czy dopiero od 100% w gore > startuje? Rozpocznie się w sprzyjających warunkach. Silnik musi być rozgrzany i komputer musi odnotować jazdę na trasie przez kilka km. Po przekroczeniu 100% zatkania wymagania co do wypalania spadają i proces może się rozpocząć w mieście na nie do końca nagrzanym silniku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fanlan Napisano 6 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2012 > Rozpocznie się w sprzyjających warunkach. Silnik musi być rozgrzany i komputer musi odnotować jazdę > na trasie przez kilka km. Po przekroczeniu 100% zatkania wymagania co do wypalania spadają i > proces może się rozpocząć w mieście na nie do końca nagrzanym silniku. No wlasnie, ze tez makarony nie wczytali zadnego komunikatu czy chocby kontrolki ze trwa proces coby dopomoc w miare mozliwosci Zauwazylem, ze zapycha sie 10% na ok 90-100km w miescie Dzis wroce A4 do domu , co prawda tylko 20km ale moze to pomoze:) Niemniej jest to upierdliwe jak ktos nie ma spokojnego przelotu i musi szukac A4:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Zbir Napisano 6 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2012 > No wlasnie, ze tez makarony nie wczytali zadnego komunikatu czy chocby kontrolki ze trwa proces > coby dopomoc w miare mozliwosci Możesz obserwować chwilowe spalanie na wyświetlaczu. Możesz też spróbować włączyć ogrzewanie tylnej szyby, jeżeli nie będzie słychać pstryknięcia przekaźnika który znajduje się obok złącza OBD tzn. że szyba już grzeje i trwa wypalanie DPF . Tak sobie myślę o zamontowaniu diodki LED równolegle do tego przekaźnika > Zauwazylem, ze zapycha sie 10% na ok 90-100km w miescie > Dzis wroce A4 do domu , co prawda tylko 20km ale moze to pomoze:) > Niemniej jest to upierdliwe jak ktos nie ma spokojnego przelotu i musi szukac A4:) 20 km może być mało: na rozgrzanie silnika jakieś 10 km a na wypalenie trzeba około 10 min. Warto zakończyć prawidłowo wypalanie, będziesz miał z tym spokój przez ok. 1kkm, nie będzie paliwa w oleju no i filtr czysty. Nie musi byc autostrada, może być w miarę pusta obwodnica Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fanlan Napisano 6 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2012 > 20 km może być mało: na rozgrzanie silnika jakieś 10 km a na wypalenie trzeba około 10 min. Dioda nie bylaby glupia, jakby jakis magit to podlaczyl. A co do odleglosci, to zanim ze 20 km nastapi jeszcze z 7-8 musze przejechac przez miasto Takie to nieplanowane wycieczki croma mi funduje. Dzis mialem jechac do niemiec ale nie jade wiec trza od d...y strony do domu wracac:) Dzieki Sprawdze z ta szyba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Zbir Napisano 6 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2012 A wracając do tematu wtryskiwaczy - ja mam tak jak na rys. (zał) Dodam że nie mam problemów z rozruchem dymkami itp. Silnik pracuje równo, również na wolnych obrotach. trzeba coś z tym robić? Wykres zrobiony na rozgrzanym silniku, przebieg 140kkm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fanlan Napisano 6 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2012 Ja mam dokladnie takie dane wg kolejnosci 1,2,3,4 wtryski 0,02 0,53 -0,10 -0,45 Rozruch normalny, czy kopci, nie widze, ale w garazu nic nie czuc. Te dane na silniku +57 Stopni Czy to wlasciwe dane? Moze jakis wtryskomagik sie wypowie ? Chetnie poznalbym tez wszelkie wytyczne odnosnie parametrow silnika, turbo, i pozostalych w FESie coby wiedziec jakie dane sa wlasciwe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Radauskas Napisano 6 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2012 > A wracając do tematu wtryskiwaczy - ja mam tak jak na rys. (zał) > Dodam że nie mam problemów z rozruchem dymkami itp. Silnik pracuje równo, również na wolnych > obrotach. trzeba coś z tym robić? Albo słoń Ci na ucho nadepnął albo ten pomiar jest do kitu Przy korekcjach +5 i -5 na wolnych obrotach raczej zdecydowanie powinieneś odczuwać jakąś niestabilność obrotów. Tak teoretycznie,.. bo w praktyce to ja już nie takie rzeczy widziałem A tak w ogóle to przestańcie panikować z tymi korekcjami bo zaczyna się robić jak na forum Vectry ( tam panika jest od dawna ). Jesli nie ma żadnych niepokojących objawów w pracy silnika i korekcje nie przekraczają +/- 2 to ja bym się nie przejmował,.. tylko co jakiś czas kontrolował. No chyba, że kasa kogoś ciśnie to zapraszam na warsztat,.. będziemy zmniejszać korekcje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
scrabit Napisano 11 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 11 Lipca 2013 > A tak w ogóle to przestańcie panikować z tymi korekcjami bo zaczyna się robić jak na forum Vectry ( > tam panika jest od dawna ). Jesli nie ma żadnych niepokojących objawów w pracy silnika i > korekcje nie przekraczają +/- 2 to ja bym się nie przejmował,.. tylko co jakiś czas > kontrolował. Przejrzałem forum Vectry + Alfaholicy. Na pierwszym przyjęta została tolerancja + / - 0,6, z kolei na forum Alfaholicy + / - 1,0. W ASO przekazali info że + / - 1,0. Jaką tolerancję przyjąć za właściwą? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
opti_ Napisano 11 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 11 Lipca 2013 > Przejrzałem forum Vectry + Alfaholicy. Na pierwszym przyjęta została tolerancja + / - 0,6, z kolei > na forum Alfaholicy + / - 1,0. W ASO przekazali info że + / - 1,0. Jaką tolerancję przyjąć za > właściwą? jak masz na cieplym silniku korekcje do 1 to jest gitara Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cacus Napisano 11 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 11 Lipca 2013 > jak masz na cieplym silniku korekcje do 1 to jest gitara to zależy jak kto lubi, co mu gra... ja jak miałem na jednym wtrysku korekty w okolicy 1, to silnik już nie pracował równo Pomogła wizyta u kolegi Radauskasa - jest specem w swoim fachu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Iron Napisano 11 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 11 Lipca 2013 Przy korekcjach +/- 1.0 na ciepłym silniku jest naprawdę nieźle , ale warto także sprawdzić jak wyglądają korekcje po odpaleniu zimnego silnika . Spotkałem się z sytuacją , że na ciepłym wszystkie miały <0.5 , ale na zimnym jeden się przycinał i dochodził do +5.0 , oczywiście po silniku było od razu widać że coś jest nie tak - chodził wyjątkowo nierówno . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Radauskas Napisano 11 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 11 Lipca 2013 > to zależy jak kto lubi, co mu gra... > ja jak miałem na jednym wtrysku korekty w okolicy 1, to silnik już nie pracował równo Z tego co pamietam to u Ciebie korekcja na tym jednym wtrysku była znacznie większa. Albo coś ok. 3,5 albo 5,.. pamiętam, że coś z piątką chyba było Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
scrabit Napisano 12 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 12 Lipca 2013 > Przy korekcjach +/- 1.0 na ciepłym silniku jest naprawdę nieźle , ale warto także sprawdzić jak > wyglądają korekcje po odpaleniu zimnego silnika . > Spotkałem się z sytuacją , że na ciepłym wszystkie miały Korekcje sprawdzamy bez włączonych świateł, klimy i radia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Iron Napisano 12 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 12 Lipca 2013 > Korekcje sprawdzamy bez włączonych świateł, klimy i radia? Tak , chodzi o to żeby było jak najmniejsze obciążenie silnika na biegu jałowym . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzest Napisano 13 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2013 Panowie. Choć wątek jest już dość stary - rozwieję może wątpliwości dorzucając coś od siebie... Korekcje wtryskiwaczy. Fiat podaje, że różnice do +/-2 są do przyjęcia. Oczywiście - zdrowy rozsądek - np na jednym lub dwóch i to w przeciwnych znakach. Primo. Secundo: korekcje nie oznaczają problemów z wtryskami. Mogą, ale nie muszą. Opiszę prosty mechanizm, to może wszystkim się trochę rozjaśni. Korekty wtrysku bazują na bardzo prostym mechanizmie: sygnał z czujnika obrotów jest przetwarzany przez komputer i komputer, stosując owe korekty, dąży do "wyrównania obrotów" przy każdym cyklu/cylindrze tak, aby obrót wału był jak najbardziej równomierny. Co to oznacza i dlaczego korekty są inne na ciepłym i zimnym silniku? Może to oznaczać na przykład stan kompresji. Krótko mówiąc zaczynające się problemy z: pierścieniami/gładzią, zaworami, uszczelniaczami zaworów, niedogrzewaniem jednej ze świec... Na ciepłym silniku się wyrówna, bo ciepły silnik się "uszczelnia" - jeśli nie jest za bardzo ściuchrany... Oczywiście może być tak, że szwankuje wtrysk. Tu pomoże tylko wykręcenie, pomiar i ew kalibracja z wpisaniem nowego kodu wtrysku... Trzebaby zmierzyć, czy wszystkie cylindry mają równą kompresję. Na początek trzeba zaobserwować, czy te ponadnormatywne korekty nie są ""wędrujące". U mnie tak jest, że po jeździe, po kolejnych uruchomieniach zmieniają się korekty poszczególnych wtryskiwaczy. Będzie więc na to rzutowało wszystko: świeży olej silnikowy, zatkanie DPF (problem z przepływem gazolu/spalin), nawet zacierające się łożysko alternatora itp. Ot tyle moja wiedza. Pozdrawiam Grzegorz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzest Napisano 13 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2013 > Korekcje sprawdzamy bez włączonych świateł, klimy i radia? Korekcjom powinno się przyjrzeć bez obciążenia. Na "luzie" silnik pracuje z minimalną mocą i wtedy jest podatny na wszystkie wpływy. "Wolne" obroty są w sam raz do obserwacji, bo są utrzymywane na jak najbardziej stałym poziomie przez komputer. Podczas spokojnej jazdy, przy wyższych obrotach też warto sprawdzić rozbieżności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
scrabit Napisano 13 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2013 > Korekcjom powinno się przyjrzeć bez obciążenia. Na "luzie" silnik pracuje z minimalną mocą i wtedy > jest podatny na wszystkie wpływy. "Wolne" obroty są w sam raz do obserwacji, bo są utrzymywane > na jak najbardziej stałym poziomie przez komputer. > Podczas spokojnej jazdy, przy wyższych obrotach też warto sprawdzić rozbieżności. Do tej pory sprawdzałem u siebie korekcje na zagrzanym silniku, bez wyłączenia innych urządzeń. Dzisiaj sprawdziłem samochód zimny bez radia, świateł i klimatyzacji / w trakcie jazdy bez radia / rozgrzany bez radia, świateł i klimatyzacji. Pacjenci: moja Croma i Croma ojca... zaraz wkleje screeny do oceny. Moja Croma - w Fiacie przed zakupem zero zastrzeżeń do wtryskiwaczy, silnik był ciepły, potem sprawdzałem jeszcze u siebie również na ciepłym silniku i korekcje nie przekraczały + / - 0,8. Dzisiejsze pomiary: - postój, silnik zimny (w sumie nie zdążył do końca wystygnąć ale miałem niewiele czasu) i tu małe zaskoczenie http://przeklej.net/down/72189123412645282441630870628959324d993ed9d714928c92e04f8.html - pierwsza jazda (tempomat, 5 bieg, silnik ok 2000 obrotów) http://przeklej.net/down/25554877258043607061718987887140865256ce54b243a94a6ea61ec.html - druga jazda (tempomat, 5 bieg, silnik ok 2000 obrotów) http://przeklej.net/down/5358989546701952032585214680520353377bab733f09b0ea3277d97.html - postój, silnik rozgrzany http://przeklej.net/down/59815233934716854428019986314836502920c2ab78e2821ab0c065e.html Objawy: żadnych, silnik pracuje równo, nie mam problemów z odpalaniem, żadnego dymienia. Z czego mogą wynikać korekcje 3 cylindra na poziomie ponad + 2,0? Croma Ojca - w Fiacie przed zakupem zastrzeżenia do pracy 1 wtryskiwacza, silnik był ciepły, korekcje w okolicy + 1,9 / + 2,3 . Dzisiejsze pomiary: - postój, silnik zimny http://przeklej.net/down/63833316879490628901053872596493705910988bc777dd65c16bad9.html - pierwsza jazda (tempomat, 5 bieg, silnik ok 2000 obrotów) http://przeklej.net/down/95351106210880380191693024352213500b770931f6d7656b42fcd57.html - druga jazda (tempomat, 5 bieg, silnik ok 2000 obrotów) http://przeklej.net/down/55863329128939958430664188213953714852b599611c6f433fd0710.html - postój, silnik rozgrzany http://przeklej.net/down/73949926851820390598130803361923635b6c8d2fab60b25b10e19c2.html Objawy: na rozgrzanym silniku żadnych, silnik pracuje równo, nie mam problemów z odpalaniem, żadnego dymienia, ale juz na zimnym silniku po odpaleniu puszcza białego bąka i dopóki się nie rozgrzeje to lekko kopci. Jakieś wnioski? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Iron Napisano 13 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2013 > Moja Croma - w Fiacie przed zakupem zero zastrzeżeń do wtryskiwaczy, silnik był ciepły, potem > sprawdzałem jeszcze u siebie również na ciepłym silniku i korekcje nie przekraczały + / - 0,8. > Z czego mogą wynikać korekcje 3 cylindra na poziomie ponad + 2,0? Pisałem ostatnio o takim objawie - wtrysk przycinał się na zimnym - na ciepłym był bez zarzutu . > Croma Ojca > korekcje w okolicy + 1,9 / + 2,3 . > Objawy: ...na zimnym silniku po odpaleniu puszcza białego bąka i dopóki się nie > rozgrzeje to lekko kopci. 1 wtrysk jest lekko przytkany/zabrudzony - a konkretnie jego końcówka . Oba wtryski do demontażu - rozpylacze po odkręceniu do mycia na myjce ultradźwiękowej i powinno być OK . A właściwie to warto wyczyścić w takiej sytuacji cały komplet PS. Na przyszłość daj skalę x10 i odhacz zbędne trendy zostawiając tylko same korekcje - bo w ogóle teraz wykresy są nieczytelne . Napisz jedynie jakie były obroty i temperatura . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
scrabit Napisano 14 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2013 > Na przyszłość daj skalę x10 i odhacz zbędne trendy zostawiając tylko same korekcje - bo w ogóle > teraz wykresy są nieczytelne . > Napisz jedynie jakie były obroty i temperatura . Ok będe pamietać.. Obroty na jałowym ok 850, w trakcie jazdy ok 2000. Temp przed rozgrzaniem ok 37, po rozgrzaniu ok 83. Szczegółowo masz w podpiętych plikach do pobrania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Iron Napisano 14 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2013 > Obroty na jałowym ok 850, w trakcie jazdy ok 2000. Temp przed rozgrzaniem ok 37, > po rozgrzaniu ok 83. Szczegółowo masz w podpiętych plikach do pobrania Jasne - bez opisu byłoby niełatwo coś wydedukować Chodzi mi o coś takiego - silnik zagrzany do temp. pracy , obroty jałowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
scrabit Napisano 14 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2013 > Jasne - bez opisu byłoby niełatwo coś wydedukować > Chodzi mi o coś takiego - silnik zagrzany do temp. pracy , obroty jałowe Ok, poprawiłem wykresy powinny być bardziej czytelne. Moja Croma - zimny silnik, obroty jałowe - ciepły silnik, obroty jałowe Croma Ojca - zimny silnik, obroty jałowe - ciepły silnik, obroty jałowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.