Skocz do zawartości

szerokość opon zimowych


esjot

Rekomendowane odpowiedzi

W ostatnim motorze jest fajny test porównawczy opon o różnych szerokościach. Porównywano opony tego samego producenta (Semperit)i ten sam model w tych samych warunkach i na tym samym samochodzie

195/65R15

205/55R16

225/45R17

Wynik - w warunkach śniegowych najlepsza okazała się najszersza, odwrotnie do mądrości ludowej.

Miała na śniegu najkrótszą drogę hamowania i największą siłę uciągu (aczkolwiek bardzo podobna siłą była we wszystkich trzech rozmiarach)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W ostatnim motorze jest fajny test porównawczy opon o różnych szerokościach. Porównywano opony tego

> samego producenta (Semperit)i ten sam model w tych samych warunkach i na tym samym samochodzie

> 195/65R15

> 205/55R16

> 225/45R17

> Wynik - w warunkach śniegowych najlepsza okazała się najszersza, odwrotnie do mądrości ludowej.

> Miała na śniegu najkrótszą drogę hamowania i największą siłę uciągu (aczkolwiek bardzo podobna

> siłą była we wszystkich trzech rozmiarach)

Jakie to były warunki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mądrość ludowa jest z czasów, kiedy nie było opon zimowych .

Ale może brakło emotikona wyśmiewającego w moim komentarzu hehe.gif

Ja na zimę nigdy nie stosowałem węższych opon. Stosowałem takie jak latem.

>Wiadomo, że im więcej lameli w szerszej oponie zimowej, tym większa przyczepność!

Ale przecież na tym forum, wiele razy było proponowane na zimę kupić opony węższe o wyższym profilu, nawet proponowano węższe niż w instrukcji obsługi facepalm%5B1%5D.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale może brakło emotikona wyśmiewającego w moim komentarzu

> Ja na zimę nigdy nie stosowałem węższych opon. Stosowałem takie jak latem.

Ja tak samo, i skutków ubocznych nie widzę, jeździ się jak po szynach 893goodvibes.gif

> Ale przecież na tym forum, wiele razy było proponowane na zimę kupić opony węższe o wyższym

> profilu, nawet proponowano węższe niż w instrukcji obsługi

Coraz częsciej z racji ceny pewnie ( bo tańsze) a nie starego porzekadła wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Madrosc ludowa odnosi sie do czystego lodu, nie sniegu kopnego

Na śniegu czy lodzie nie ma to znaczenia! Opona zimowa jest tak zbudowana, że im szarsza, tym szersza jest suma krawędzi lameli i tym lepiej trzyma się podłoża. To jest tak jak by pchać przed sobą poprzecznie deskę po lodzie - im deska szersza, tym większy stawia opór, a o to właśnie chodzi w oponie zimowej. Suma krawędzi lameli nacierających na nawierzchnię w oponie letniej to kilkanaście centymetrów, w oponie zimowej i całorocznej kilka metrów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na śniegu czy lodzie nie ma to znaczenia! Opona zimowa jest tak zbudowana, że im szarsza, tym

> szersza jest suma krawędzi lameli i tym lepiej trzyma się podłoża. To jest tak jak by pchać

> przed sobą poprzecznie deskę po lodzie - im deska szersza, tym większy stawia opór, a o to

> właśnie chodzi w oponie zimowej. Suma krawędzi lameli nacierających na nawierzchnię w oponie

> letniej to kilkanaście centymetrów, w oponie zimowej i całorocznej kilka metrów.

Pozwolisz ze sie nie zgodze. Twoje twierdzenia ma teoretycznie pokrycie w fizyce, gdzie w uproszczeniu przyjmuje sie T=u*N, czyli sila tarcia zalezy od wspolczynnika tarcia i sily nacisku. Czyli NIE ZALEZY od szerokosci. No coz, jednak zalezy, i takie uproszczenie mimo, ze stosowane przez w zasadzie kazdego inzyniera, nie zawsze jest prawdziwe. Autorow tych twierdzen nie pamietam, ale kiedys juz dawalem skany z "Tribologii".

Podam prosty przyklad - postaw na gwozdziu 1kg cukru, i sprobuj to przesunac (nawet na lodzie). A teraz poloz ten 1kg cukru na jakiejs plycie (waga pomijalna) - i co, jedzie?

Snieg, jest jak piasek - kolo sie zakopuje i "kopie". Na lodzie nie masz tego zjawiska. Dlatego hamowanie z ABS na piasku droge wydluzy w stosunku do zablokowanych kol.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na śniegu czy lodzie nie ma to znaczenia! Opona zimowa jest tak zbudowana, że im szarsza, tym

> szersza jest suma krawędzi lameli i tym lepiej trzyma się podłoża. To jest tak jak by pchać

> przed sobą poprzecznie deskę po lodzie - im deska szersza, tym większy stawia opór, a o to

> właśnie chodzi w oponie zimowej. Suma krawędzi lameli nacierających na nawierzchnię w oponie

> letniej to kilkanaście centymetrów, w oponie zimowej i całorocznej kilka metrów.

Do tej pory wydawalo mi sie, ze na lodzie wazniejszy jest nacisk punktowy... Dlatego np. bojery lataja na cienkich plozach... Na "deskach" raczej mialyby problemy ze skrecaniem 270751858-jezyk.gif Analogicznie jest w aucie, im wiekszy nacisk na cm2 opony, tym na lodzie lepsza przyczepnosc.... No ale ja chyba na fizyce spalem 270751858-jezyk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bo ma kolce i pewnie ma się jakoś specyficznie zachowywać na trasie rajdu . Już mi się dzisiaj nie

> chce z Wami o tym gadać

A jak myslisz - czemu te kolce sie wbijaja w ten lod i maja lepsza przyczepnosc? I jak myslisz, czy takie kolce poprawilyby jazde w kopnym sniegu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak sama nazwa wskazuje wyczynowa, ma być szybko, bez zbędnych oporów.

zbędnych oporów? O jakich oporach mówisz w przypadku ata mającego prawie 500 koni i ważącego 1200kg?

W oponach wyczynowych nikt o oporach toczenia nie myśli. ma być przyczepnie... Koniec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zbędnych oporów? O jakich oporach mówisz w przypadku ata mającego prawie 500 koni i ważącego

> 1200kg?

> W oponach wyczynowych nikt o oporach toczenia nie myśli. ma być przyczepnie... Koniec.

Ok, gdyby ta opona była dwa razy szersza (te same kolce itp), przyczepność auta będzie mniejsza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> i dodajmy, że to nie jest opona do malucha, tylko nawet WuRCe takie wąskie zimówki mają

> np. http://blog.roadandtrack.com/wp-content/uploads/WRCSwedenSolberg.jpg

to jest kolec. Inna liga.

Opona najbardziej przypominająca zimówkę w WRC to model Michelin stosowany w rajdzie Monte Carlo.

ma szerokość około 215mm (asfaltowy rozmiar opony do WRC to 235, opona pod kolec 195 a szutrówka około 205).

Fuenf-Reifentypen-fuer-die-Rallye-Monte-Carlo_articlethumbnail.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ok, gdyby ta opona była dwa razy szersza (te same kolce itp), przyczepność auta będzie mniejsza?

tak bo się kolce nie wbiją w lód tylko będą się ślizgać.

jakby sie fakir położył na dwóch gwoździach to by go przebiło. Jeśli położy się na 200 gwoździach to będzie spokojnie leżał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tak bo się kolce nie wbiją w lód tylko będą się ślizgać.

> jakby sie fakir położył na dwóch gwoździach to by go przebiło. Jeśli położy się na 200 gwoździach

> to będzie spokojnie leżał.

A ja głupi założyłem żonie koła do Fiesty z oponami 195/50/15, zamiast 175/65/14 sciana.gif

No nic, powiem jej żeby nie brała udziału w rajdach na lodzie ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A ja głupi założyłem żonie koła do Fiesty z oponami 195/50/15, zamiast 175/65/14

> No nic, powiem jej żeby nie brała udziału w rajdach na lodzie

pytasz o kolce to odpowiadam na temat kolców.

Cywilne opony to inna bajka. One mają dać radę na różnych nawierzchniach i trzeba jakąś średnią wyciągnąć. Stąd też dałem przykład opony na zmienne nawierzchnie rajdu Monte Carlo. Tamte warunki są najbardziej zbliżone do tego co mamy na drodze do pracy w zimie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> pytasz o kolce to odpowiadam na temat kolców.

Nie no ok, kombinowałem może w tą stronę, że kolce w wąskiej oponie wbiją się głębiej, niż w szerszej oponie, ale w szerszej wbitych kolców będzie więcej, nie brałem pod uwagę tak ekstremalnych zastosowań jak żużel na lodzie.

> Cywilne opony to inna bajka. One mają dać radę na różnych nawierzchniach i trzeba jakąś średnią

> wyciągnąć. Stąd też dałem przykład opony na zmienne nawierzchnie rajdu Monte Carlo. Tamte

> warunki są najbardziej zbliżone do tego co mamy na drodze do pracy w zimie.

ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak sama nazwa wskazuje wyczynowa, ma być szybko, bez zbędnych oporów.

to dlaczego na kopnych nawierzchniach uzywa sie szerokich opon ? przeciez waskie mialyby mniejszy opor 270751858-jezyk.gif

i czemu w ekstremalnych sytuacjach, gdy auto zakopie sie w sniegu, nalezy drastycznie zmniejszyc cisnienie w kolach ? smile.gif

a tak juz totalnie abstrahujac - dlaczego mamy szybka jazde na lodzie (na waskich lyzwach), a nie biegi po lodzie hehe.gif ? przeciez buty maja wieksza powierzchnie tarcia, wiec przyczepnosc powinna byc wieksza 270751858-jezyk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to dlaczego na kopnych nawierzchniach uzywa sie szerokich opon ? przeciez waskie mialyby mniejszy

> opor

> i czemu w ekstremalnych sytuacjach, gdy auto zakopie sie w sniegu, nalezy drastycznie zmniejszyc

> cisnienie w kolach ?

> a tak juz totalnie abstrahujac - dlaczego mamy szybka jazde na lodzie (na waskich lyzwach), a nie

> biegi po lodzie ? przeciez buty maja wieksza powierzchnie tarcia, wiec przyczepnosc powinna

> byc wieksza

Dlaczego do zwykłych poruszanych tutaj tematów o samochodach codziennego użytku, wtrącamy mądrości ze świata sportu motorowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale może brakło emotikona wyśmiewającego w moim komentarzu

> Ja na zimę nigdy nie stosowałem węższych opon. Stosowałem takie jak latem.

> Ale przecież na tym forum, wiele razy było proponowane na zimę kupić opony węższe o wyższym

> profilu, nawet proponowano węższe niż w instrukcji obsługi

nie powiesz ze wyzszy profil zima nie pomaga i to w warunkach zimowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dlaczego do zwykłych poruszanych tutaj tematów o samochodach codziennego użytku, wtrącamy mądrości

> ze świata sportu motorowego.

bowiem test przeprowadzono najprawdopodobniej na kopnym sniegu... wtedy rzeczywiscie szeroka opona zachowuje sie najlepiej... w codziennych drogowych warunkach kopny snieg wystepuje sporadycznie, za to oblodzenia, tudziez snieg wyslizgany na lod notorycznie... zatem prawda gminna o przewadze wezszej opony na lodzie sprawdza sie doskonale smile.gif

nikt nikomu nie kaze zmieniac opon o 3 rozmiary w dol, bowiem zachowanie auta na suchym asfalcie, tudziez wyjechanie z zasypanego parkingu mogloby sprawiac trudnosci... nie mniej jednak jeden rozmiar w dol jest jak najbardziej rozsadny...

choc jak mawiaja kazdemu wedlug potrzeb - jeden zima lata suchutka autostrada a drugi musi dojezdzac do chalupy droga, ktora plug widziala 5 razy w ciagu ostatniej dekady...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czyli jaki werdykt ? zakładamy szeroką zimówkę by szła jak ratrak czy wąską by się wgryzała w śnieg

> ?? ?? ??

Taką samą jak w homologacji samochodu grinser006.gif

Ja bym podsumował tak:

W/g tego testu ( z którym się zgadzam) nie potrzeba stosować węższych zimówek niż oryginalne ogumienie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to dlaczego na kopnych nawierzchniach uzywa sie szerokich opon ? przeciez waskie mialyby mniejszy

> opor

> i czemu w ekstremalnych sytuacjach, gdy auto zakopie sie w sniegu, nalezy drastycznie zmniejszyc

> cisnienie w kolach ?

A spróbuj rowerem szosowym na mocno napompowanych kołach przejechać przez luźny piasek... no kurcze będzie się koło zapadało w tym piasku hmm.gif. A jak spuścisz trochę powietrza? Ooo - wtedy pójdzie lżej. Im szerzej, tym większa powierzchnia jaką opona styka się z nawierzchnią, przez co mniejszy jest nacisk na jednostkę powierzchni styku z nawierzchnią, a co za tym idzie koło nie będzie się tak łatwo zapadać w luźnej nawierzchni. Na łyżwach na stoku narciarskim byś daleko nie zajechał, bo byś się wbił i stał jak te widły w gnoju, a na nartach pięknie pojedziesz wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A spróbuj rowerem szosowym na mocno napompowanych kołach przejechać przez luźny piasek... no kurcze

> będzie się koło zapadało w tym piasku . A jak spuścisz trochę powietrza? Ooo - wtedy pójdzie

> lżej. Im szerzej, tym większa powierzchnia jaką opona styka się z nawierzchnią, przez co

> mniejszy jest nacisk na jednostkę powierzchni styku z nawierzchnią, a co za tym idzie koło nie

> będzie się tak łatwo zapadać w luźnej nawierzchni. Na łyżwach na stoku narciarskim byś daleko

> nie zajechał, bo byś się wbił i stał jak te widły w gnoju, a na nartach pięknie pojedziesz

ale ja to rozumiem (vide: moje pozostale wypowiedzi), probowalem ino metoda sokratejska doprowadzic do tego kolege smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.