esjot Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 W ostatnim motorze jest fajny test porównawczy opon o różnych szerokościach. Porównywano opony tego samego producenta (Semperit)i ten sam model w tych samych warunkach i na tym samym samochodzie 195/65R15 205/55R16 225/45R17 Wynik - w warunkach śniegowych najlepsza okazała się najszersza, odwrotnie do mądrości ludowej. Miała na śniegu najkrótszą drogę hamowania i największą siłę uciągu (aczkolwiek bardzo podobna siłą była we wszystkich trzech rozmiarach) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
patre Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > W ostatnim motorze jest fajny test porównawczy opon o różnych szerokościach. Porównywano opony tego > samego producenta (Semperit)i ten sam model w tych samych warunkach i na tym samym samochodzie > 195/65R15 > 205/55R16 > 225/45R17 > Wynik - w warunkach śniegowych najlepsza okazała się najszersza, odwrotnie do mądrości ludowej. > Miała na śniegu najkrótszą drogę hamowania i największą siłę uciągu (aczkolwiek bardzo podobna > siłą była we wszystkich trzech rozmiarach) Jakie to były warunki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esjot Napisano 27 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Jakie to były warunki? "czas jazdy na śniegu mierzony był na wyłączonym z ruchu odcinku drogi 1450 m w szwajcarskich alpach. Pomiar wykonywano przy jeździe pod górę." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
amazaque Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Wynik - w warunkach śniegowych najlepsza okazała się najszersza, odwrotnie do mądrości ludowej. Mądrość ludowa jest z czasów, kiedy nie było opon zimowych . Wiadomo, że im więcej lameli w szerszej oponie zimowej, tym większa przyczepność! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nieboraku Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 Madrosc ludowa odnosi sie do czystego lodu, nie sniegu kopnego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esjot Napisano 27 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Mądrość ludowa jest z czasów, kiedy nie było opon zimowych . Ale może brakło emotikona wyśmiewającego w moim komentarzu Ja na zimę nigdy nie stosowałem węższych opon. Stosowałem takie jak latem. >Wiadomo, że im więcej lameli w szerszej oponie zimowej, tym większa przyczepność! Ale przecież na tym forum, wiele razy było proponowane na zimę kupić opony węższe o wyższym profilu, nawet proponowano węższe niż w instrukcji obsługi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiastekD Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Ale może brakło emotikona wyśmiewającego w moim komentarzu > Ja na zimę nigdy nie stosowałem węższych opon. Stosowałem takie jak latem. Ja tak samo, i skutków ubocznych nie widzę, jeździ się jak po szynach > Ale przecież na tym forum, wiele razy było proponowane na zimę kupić opony węższe o wyższym > profilu, nawet proponowano węższe niż w instrukcji obsługi Coraz częsciej z racji ceny pewnie ( bo tańsze) a nie starego porzekadła Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
amazaque Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Madrosc ludowa odnosi sie do czystego lodu, nie sniegu kopnego Na śniegu czy lodzie nie ma to znaczenia! Opona zimowa jest tak zbudowana, że im szarsza, tym szersza jest suma krawędzi lameli i tym lepiej trzyma się podłoża. To jest tak jak by pchać przed sobą poprzecznie deskę po lodzie - im deska szersza, tym większy stawia opór, a o to właśnie chodzi w oponie zimowej. Suma krawędzi lameli nacierających na nawierzchnię w oponie letniej to kilkanaście centymetrów, w oponie zimowej i całorocznej kilka metrów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nieboraku Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Na śniegu czy lodzie nie ma to znaczenia! Opona zimowa jest tak zbudowana, że im szarsza, tym > szersza jest suma krawędzi lameli i tym lepiej trzyma się podłoża. To jest tak jak by pchać > przed sobą poprzecznie deskę po lodzie - im deska szersza, tym większy stawia opór, a o to > właśnie chodzi w oponie zimowej. Suma krawędzi lameli nacierających na nawierzchnię w oponie > letniej to kilkanaście centymetrów, w oponie zimowej i całorocznej kilka metrów. Pozwolisz ze sie nie zgodze. Twoje twierdzenia ma teoretycznie pokrycie w fizyce, gdzie w uproszczeniu przyjmuje sie T=u*N, czyli sila tarcia zalezy od wspolczynnika tarcia i sily nacisku. Czyli NIE ZALEZY od szerokosci. No coz, jednak zalezy, i takie uproszczenie mimo, ze stosowane przez w zasadzie kazdego inzyniera, nie zawsze jest prawdziwe. Autorow tych twierdzen nie pamietam, ale kiedys juz dawalem skany z "Tribologii". Podam prosty przyklad - postaw na gwozdziu 1kg cukru, i sprobuj to przesunac (nawet na lodzie). A teraz poloz ten 1kg cukru na jakiejs plycie (waga pomijalna) - i co, jedzie? Snieg, jest jak piasek - kolo sie zakopuje i "kopie". Na lodzie nie masz tego zjawiska. Dlatego hamowanie z ABS na piasku droge wydluzy w stosunku do zablokowanych kol. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norm4n Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Na śniegu czy lodzie nie ma to znaczenia! Opona zimowa jest tak zbudowana, że im szarsza, tym > szersza jest suma krawędzi lameli i tym lepiej trzyma się podłoża. To jest tak jak by pchać > przed sobą poprzecznie deskę po lodzie - im deska szersza, tym większy stawia opór, a o to > właśnie chodzi w oponie zimowej. Suma krawędzi lameli nacierających na nawierzchnię w oponie > letniej to kilkanaście centymetrów, w oponie zimowej i całorocznej kilka metrów. Do tej pory wydawalo mi sie, ze na lodzie wazniejszy jest nacisk punktowy... Dlatego np. bojery lataja na cienkich plozach... Na "deskach" raczej mialyby problemy ze skrecaniem Analogicznie jest w aucie, im wiekszy nacisk na cm2 opony, tym na lodzie lepsza przyczepnosc.... No ale ja chyba na fizyce spalem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
matadorRS Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 To Ciekawe dlaczego wyczynowa opona rajdowa wygląda tak: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
amazaque Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Pozwolisz ze sie nie zgodze. No , nie jest na siłę wymagane . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
amazaque Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > To Ciekawe dlaczego wyczynowa opona rajdowa wygląda tak: Bo ma kolce i pewnie ma się jakoś specyficznie zachowywać na trasie rajdu . Już mi się dzisiaj nie chce z Wami o tym gadać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Matiq Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 Zgodnie z twoją teorią jeśli byłaby szersza, miałaby więcej kolców wiec powinna być przyczepniejsza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Manx Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > To Ciekawe dlaczego wyczynowa opona rajdowa wygląda tak: i dodajmy, że to nie jest opona do malucha, tylko nawet WuRCe takie wąskie zimówki mają np. http://blog.roadandtrack.com/wp-content/uploads/WRCSwedenSolberg.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Matiq Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 Swoją drogą, piękne ujęcie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nieboraku Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Bo ma kolce i pewnie ma się jakoś specyficznie zachowywać na trasie rajdu . Już mi się dzisiaj nie > chce z Wami o tym gadać A jak myslisz - czemu te kolce sie wbijaja w ten lod i maja lepsza przyczepnosc? I jak myslisz, czy takie kolce poprawilyby jazde w kopnym sniegu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur7 Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > To Ciekawe dlaczego wyczynowa opona rajdowa wygląda tak: Jak sama nazwa wskazuje wyczynowa, ma być szybko, bez zbędnych oporów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Jak sama nazwa wskazuje wyczynowa, ma być szybko, bez zbędnych oporów. zbędnych oporów? O jakich oporach mówisz w przypadku ata mającego prawie 500 koni i ważącego 1200kg? W oponach wyczynowych nikt o oporach toczenia nie myśli. ma być przyczepnie... Koniec. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur7 Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > zbędnych oporów? O jakich oporach mówisz w przypadku ata mającego prawie 500 koni i ważącego > 1200kg? > W oponach wyczynowych nikt o oporach toczenia nie myśli. ma być przyczepnie... Koniec. Ok, gdyby ta opona była dwa razy szersza (te same kolce itp), przyczepność auta będzie mniejsza? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > i dodajmy, że to nie jest opona do malucha, tylko nawet WuRCe takie wąskie zimówki mają > np. http://blog.roadandtrack.com/wp-content/uploads/WRCSwedenSolberg.jpg to jest kolec. Inna liga. Opona najbardziej przypominająca zimówkę w WRC to model Michelin stosowany w rajdzie Monte Carlo. ma szerokość około 215mm (asfaltowy rozmiar opony do WRC to 235, opona pod kolec 195 a szutrówka około 205). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Ok, gdyby ta opona była dwa razy szersza (te same kolce itp), przyczepność auta będzie mniejsza? tak bo się kolce nie wbiją w lód tylko będą się ślizgać. jakby sie fakir położył na dwóch gwoździach to by go przebiło. Jeśli położy się na 200 gwoździach to będzie spokojnie leżał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BoRuCh Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 . > Miała na śniegu najkrótszą drogę hamowania i największą siłę uciągu (aczkolwiek bardzo podobna > siłą była we wszystkich trzech rozmiarach) to chyba czytaliśmy dwie inne gazety Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koonrad Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > I jak myslisz, czy takie kolce poprawilyby jazde w kopnym sniegu? w kopnym śniegu to się na takich jeździ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur7 Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > tak bo się kolce nie wbiją w lód tylko będą się ślizgać. > jakby sie fakir położył na dwóch gwoździach to by go przebiło. Jeśli położy się na 200 gwoździach > to będzie spokojnie leżał. A ja głupi założyłem żonie koła do Fiesty z oponami 195/50/15, zamiast 175/65/14 No nic, powiem jej żeby nie brała udziału w rajdach na lodzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sw_irek Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > A ja głupi założyłem żonie koła do Fiesty z oponami 195/50/15, zamiast 175/65/14 > No nic, powiem jej żeby nie brała udziału w rajdach na lodzie niższy profil na zimę ? żonie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > A ja głupi założyłem żonie koła do Fiesty z oponami 195/50/15, zamiast 175/65/14 > No nic, powiem jej żeby nie brała udziału w rajdach na lodzie pytasz o kolce to odpowiadam na temat kolców. Cywilne opony to inna bajka. One mają dać radę na różnych nawierzchniach i trzeba jakąś średnią wyciągnąć. Stąd też dałem przykład opony na zmienne nawierzchnie rajdu Monte Carlo. Tamte warunki są najbardziej zbliżone do tego co mamy na drodze do pracy w zimie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
delco Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > niższy profil na zimę ? żonie Rózne sa cele, kolega kupil dla zony 190 konnego Juke... Żona i bez tych 190 koni jeździ jak wariat... Może chce miec nową zonę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur7 Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > niższy profil na zimę ? żonie Jaka zima, taki profil, przy okazji nabierze doświadczenia na tak wymagających oponach. Za rok założę jej 175/65/14, i wszystkie rajdy na lodzie bedą jej Na poważnie zima/lato ten sam rozmiar. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sw_irek Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Rózne sa cele, kolega kupil dla zony 190 konnego Juke... > Żona i bez tych 190 koni jeździ jak wariat... > Może chce miec nową zonę? jak nic ma kochankę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sw_irek Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Jaka zima, taki profil, przy okazji nabierze doświadczenia na tak wymagających oponach. > Za rok założę jej 175/65/14, i wszystkie rajdy na lodzie bedą jej > Na poważnie zima/lato ten sam rozmiar. czyli trenujesz tak po cichu nową panią Chołowczyc ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norm4n Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Ok, gdyby ta opona była dwa razy szersza (te same kolce itp), przyczepność auta będzie mniejsza? na lodzie ? bedzie bowiem nacisk punktowy na jeden kolec bedzie znacznie mniejszy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
delco Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > jak nic ma kochankę Twierdzi że nie ma .... ale ja tam mu nie wierzę.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur7 Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > pytasz o kolce to odpowiadam na temat kolców. Nie no ok, kombinowałem może w tą stronę, że kolce w wąskiej oponie wbiją się głębiej, niż w szerszej oponie, ale w szerszej wbitych kolców będzie więcej, nie brałem pod uwagę tak ekstremalnych zastosowań jak żużel na lodzie. > Cywilne opony to inna bajka. One mają dać radę na różnych nawierzchniach i trzeba jakąś średnią > wyciągnąć. Stąd też dałem przykład opony na zmienne nawierzchnie rajdu Monte Carlo. Tamte > warunki są najbardziej zbliżone do tego co mamy na drodze do pracy w zimie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norm4n Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Jak sama nazwa wskazuje wyczynowa, ma być szybko, bez zbędnych oporów. to dlaczego na kopnych nawierzchniach uzywa sie szerokich opon ? przeciez waskie mialyby mniejszy opor i czemu w ekstremalnych sytuacjach, gdy auto zakopie sie w sniegu, nalezy drastycznie zmniejszyc cisnienie w kolach ? a tak juz totalnie abstrahujac - dlaczego mamy szybka jazde na lodzie (na waskich lyzwach), a nie biegi po lodzie ? przeciez buty maja wieksza powierzchnie tarcia, wiec przyczepnosc powinna byc wieksza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur7 Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > czyli trenujesz tak po cichu nową panią Chołowczyc ? Wystarczy nowa Klaudia Podkalicka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur7 Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > to dlaczego na kopnych nawierzchniach uzywa sie szerokich opon ? przeciez waskie mialyby mniejszy > opor > i czemu w ekstremalnych sytuacjach, gdy auto zakopie sie w sniegu, nalezy drastycznie zmniejszyc > cisnienie w kolach ? > a tak juz totalnie abstrahujac - dlaczego mamy szybka jazde na lodzie (na waskich lyzwach), a nie > biegi po lodzie ? przeciez buty maja wieksza powierzchnie tarcia, wiec przyczepnosc powinna > byc wieksza Dlaczego do zwykłych poruszanych tutaj tematów o samochodach codziennego użytku, wtrącamy mądrości ze świata sportu motorowego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sw_irek Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Wystarczy nowa Klaudia Podkalicka jak nowa, jak jedna już jest Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sw_irek Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Dlaczego do zwykłych poruszanych tutaj tematów o samochodach codziennego użytku, wtrącamy mądrości > ze świata sportu motorowego. a w jakim celu mamy F1 ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bulla Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Ale może brakło emotikona wyśmiewającego w moim komentarzu > Ja na zimę nigdy nie stosowałem węższych opon. Stosowałem takie jak latem. > Ale przecież na tym forum, wiele razy było proponowane na zimę kupić opony węższe o wyższym > profilu, nawet proponowano węższe niż w instrukcji obsługi nie powiesz ze wyzszy profil zima nie pomaga i to w warunkach zimowych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sw_irek Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 czyli jaki werdykt ? zakładamy szeroką zimówkę by szła jak ratrak czy wąską by się wgryzała w śnieg ?? ?? ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur7 Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > jak nowa, jak jedna już jest > czyli trenujesz tak po cichu nową nową panią Chołowczyc ? tak samo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esjot Napisano 27 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > . > to chyba czytaliśmy dwie inne gazety Hamowanie z 40km/h na śniegu (wg testu z motoru): 195/65R15 19,4m 205/55R16 18,8m 225/45R17 18,6m Tak podaje moja gazeta, a jak Twoja? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norm4n Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Dlaczego do zwykłych poruszanych tutaj tematów o samochodach codziennego użytku, wtrącamy mądrości > ze świata sportu motorowego. bowiem test przeprowadzono najprawdopodobniej na kopnym sniegu... wtedy rzeczywiscie szeroka opona zachowuje sie najlepiej... w codziennych drogowych warunkach kopny snieg wystepuje sporadycznie, za to oblodzenia, tudziez snieg wyslizgany na lod notorycznie... zatem prawda gminna o przewadze wezszej opony na lodzie sprawdza sie doskonale nikt nikomu nie kaze zmieniac opon o 3 rozmiary w dol, bowiem zachowanie auta na suchym asfalcie, tudziez wyjechanie z zasypanego parkingu mogloby sprawiac trudnosci... nie mniej jednak jeden rozmiar w dol jest jak najbardziej rozsadny... choc jak mawiaja kazdemu wedlug potrzeb - jeden zima lata suchutka autostrada a drugi musi dojezdzac do chalupy droga, ktora plug widziala 5 razy w ciagu ostatniej dekady... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esjot Napisano 27 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > czyli jaki werdykt ? zakładamy szeroką zimówkę by szła jak ratrak czy wąską by się wgryzała w śnieg > ?? ?? ?? Taką samą jak w homologacji samochodu Ja bym podsumował tak: W/g tego testu ( z którym się zgadzam) nie potrzeba stosować węższych zimówek niż oryginalne ogumienie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Manx Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > to dlaczego na kopnych nawierzchniach uzywa sie szerokich opon ? przeciez waskie mialyby mniejszy > opor > i czemu w ekstremalnych sytuacjach, gdy auto zakopie sie w sniegu, nalezy drastycznie zmniejszyc > cisnienie w kolach ? A spróbuj rowerem szosowym na mocno napompowanych kołach przejechać przez luźny piasek... no kurcze będzie się koło zapadało w tym piasku . A jak spuścisz trochę powietrza? Ooo - wtedy pójdzie lżej. Im szerzej, tym większa powierzchnia jaką opona styka się z nawierzchnią, przez co mniejszy jest nacisk na jednostkę powierzchni styku z nawierzchnią, a co za tym idzie koło nie będzie się tak łatwo zapadać w luźnej nawierzchni. Na łyżwach na stoku narciarskim byś daleko nie zajechał, bo byś się wbił i stał jak te widły w gnoju, a na nartach pięknie pojedziesz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norm4n Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > Hamowanie z 40km/h na śniegu (wg testu z motoru): > 195/65R15 19,4m > 205/55R16 18,8m > 225/45R17 18,6m ciekawe jak bedzie wygladalo hamowanie na czarnym lodzie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esjot Napisano 27 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > nie mniej jednak jeden > rozmiar w dol jest jak najbardziej rozsadny... Podajesz tę informację na podstawie własnych testów, czy według testów z gazet? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norm4n Napisano 27 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > A spróbuj rowerem szosowym na mocno napompowanych kołach przejechać przez luźny piasek... no kurcze > będzie się koło zapadało w tym piasku . A jak spuścisz trochę powietrza? Ooo - wtedy pójdzie > lżej. Im szerzej, tym większa powierzchnia jaką opona styka się z nawierzchnią, przez co > mniejszy jest nacisk na jednostkę powierzchni styku z nawierzchnią, a co za tym idzie koło nie > będzie się tak łatwo zapadać w luźnej nawierzchni. Na łyżwach na stoku narciarskim byś daleko > nie zajechał, bo byś się wbił i stał jak te widły w gnoju, a na nartach pięknie pojedziesz ale ja to rozumiem (vide: moje pozostale wypowiedzi), probowalem ino metoda sokratejska doprowadzic do tego kolege Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esjot Napisano 27 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 27 Listopada 2012 > ciekawe jak bedzie wygladalo hamowanie na czarnym lodzie... śmiem twierdzić, że na idealnie gładkim lodzie, to szerokość, nie będzie miała żadnego znaczenia. Po prostu samochód bardziej wyhamowywać będzie opór powietrza niż siła tarcia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.