Skocz do zawartości

[budowa silnika] zasysanie ciepłego powietrza znad kolektora


slawek55

Rekomendowane odpowiedzi

Maże nietypowe pytanie, ale zastanawiam się dlaczego w niektórych samochodach układ wlotu powietrza zbudowany jest tak że zasysa też powietrze podgrzane znad kolektora wydechowego? Zarówno w układach wtryskowych jak i gaźniku? Po co jest coś takiego stosowane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Maże nietypowe pytanie, ale zastanawiam się dlaczego w niektórych samochodach układ wlotu powietrza

> zbudowany jest tak że zasysa też powietrze podgrzane znad kolektora wydechowego? Zarówno w

> układach wtryskowych jak i gaźniku? Po co jest coś takiego stosowane?

Krótko - chodzi o utrzymanie odpowiedniej temperatury w dolocie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Maże nietypowe pytanie, ale zastanawiam się dlaczego w niektórych samochodach układ wlotu powietrza

> zbudowany jest tak że zasysa też powietrze podgrzane znad kolektora wydechowego? Zarówno w

> układach wtryskowych jak i gaźniku? Po co jest coś takiego stosowane?

W Uno i Felici 1.3MPI też jakoś tak jest.

W obudowie filtra powietrza jest też "klapka" która otwiera się i zamyka zależnie od temperatury. Chodzi o to, żeby szybciej nagrzać zimny silnik. jak jest zimny, zasysa ciepłe powietrze, a już jak się rozgrzeje, zaczyna zasysać chłodniejsze powietrze z zewnątrz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby przyspieszyć odparowywanie paliwa. W Uno klapka sterowana jest termostatem. Zimny silnik==> klapka otwarta, a w miarę wzrostu temperatury silnika (i zasysanego znad kolektora powietrza) termostat przestawia klapkę tak, że drugim króćcem zasysane jest "zimne" powietrze, a wlot spod kolektora zamykany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli w układzie sterowania silnika nie ma czujnika temperatury powietrza dolotowego wtedy mapa jest ustawiona na stała temp. np 25 stopni. I aby spalanie było optymalne, zgodne z założeniami taka temperatura powietrza powinna być (lub przynajmniej w pobliżu)dostarczona do silnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli w układzie sterowania silnika nie ma czujnika temperatury powietrza dolotowego

I to jest prawie dobra odpowiedź, poza tym że w samochodach się obecnie stosuje MAF a nie czujnik temperatury. MAF rozwiązuje oba problemy (temperatura na zewnątrz i wysokość N.P.M.) za jednym zamachem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Maże nietypowe pytanie, ale zastanawiam się dlaczego w niektórych samochodach układ wlotu powietrza

> zbudowany jest tak że zasysa też powietrze podgrzane znad kolektora wydechowego? Zarówno w

> układach wtryskowych jak i gaźniku? Po co jest coś takiego stosowane?

rozpylone paliwo wędrujące długimi kanałami kolektora może mieć się skraplać na jego ściankach, gdy jest on zimny. Bardzo źle to wpływa na pracę zimnego silnika a zasysanie ciepłego powietrza zaraz po uruchomieniu silnika ma temu zapobiegać spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Maże nietypowe pytanie, ale zastanawiam się dlaczego w niektórych samochodach układ wlotu powietrza

> zbudowany jest tak że zasysa też powietrze podgrzane znad kolektora wydechowego? Zarówno w

> układach wtryskowych jak i gaźniku? Po co jest coś takiego stosowane?

Główny powód - zapobieganie obmarzaniu przepustnicy w temperaturze otocznia od 0 do plus 7 - 8 st C.

Z czego to wynika? W powietrzu jest wilgoć a przy przepustnicy następuję rozprężenie powietrza .

Skutkiem rozprężenia jest spadek temperatury w wyniku czego wilgoć z powietrza mogla by osadzać się na elementach przepustnicy powodując oblodzenie.

Jeśli jest monowtrysk lub gaźnik to parowanie paliwa potęguje ten efekt.

W silnikach gaźnikowych takie oblodzenie mogło całkowicie uniemożliwić pracę silnika powyżej wolnych obrotów.

Pozostałe podane powody przez kolegów są dodatkowymi korzyściami.

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

popatrzyłem jak to w Pandzie wygląda i wtrysk wielopunktowy oraz dodatkowo podgrzewana przepustnica z małego obiegu chłodzenia a i tak powietrze jest zasysane znad kolektora.

O ile rozumiem jak paliwo jest natryskiwane na przepustnicę jak w monowtrysku tak nie za bardzo rozumiem po co w MPI.

Choć zauważyłem że tak gdzie przepływomierz tam nie ma podgrzewania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> popatrzyłem jak to w Pandzie wygląda i wtrysk wielopunktowy oraz dodatkowo podgrzewana przepustnica

> z małego obiegu chłodzenia a i tak powietrze jest zasysane znad kolektora.

> O ile rozumiem jak paliwo jest natryskiwane na przepustnicę jak w monowtrysku tak nie za bardzo

> rozumiem po co w MPI.

> Choć zauważyłem że tak gdzie przepływomierz tam nie ma podgrzewania

Spadek ciśnienia na przepustnicy ochładza powietrze i jest wtedy możliwe wykraplanie wilgoci, a w sprzyjających warunkach nawet oblodzenie. Stąd podgrzewanie przepustnicy i być może także chwyt powietrza z ciepłej okolicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.