Skocz do zawartości

"Super-kable rozruchowe" - NIE KUPOWAĆ !!!


bassman59

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

W ubieglym tygodniu mój kolega kupił sobie kable rozruchowe za niecałe 10 zł w niezłym, praktycznym etui.

Chcę wszystkich przestrzec przed zakupem tych kabli rozprowadzanych przez Inter (lub Brico) Marche.

To wielkie g.... . Przekrój przewodu to tak na moje około - tu uwaga !!! - 0,75 mm2. Mogę to dokładnie zmierzyć, ale czy jest sens?

Ten kabel ma wytrzymać ponoć prąd 150 A (150 AMP - taka jest wg importera pisownia jednostek prądu). Może wytrzyma, ale 5 A.

To oszustwo i żenada.

Etykieta z opakowania (etui) i kawalek przewodu do wglądu na zdjęciu w załączniku.

Proszę o podwieszenie wątku na jakiś czas.

post-7923-14352468570109_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

E tam... Nie trzeba daleko szukać...

Ja podobne wielkie G... kupiłem niechcący na stacji ORLEN...

Przekrój żyły odkryłem dopiero po POŁAMANIU izolacji (przewody poleżały nockę w bagażniku przy -20 st) !!!!!!

A na opakowaniu namalowali, że 200A wytrzymają zlosnik.gif

ps. Na następną zimę montuję sobie przewody z kabli do spawarki (tak na wszelakij słuczaj) hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> chyba widzial co bral? wiec w czym problem!

Kupując widział kable o grubości ok. 6,5 mm. Chyba w sklepie nie rozcinał iizolacji, żeby zmierzyć grubość żyły. I w tym - jak myślę - problem.

kwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kupując widział kable o grubości ok. 6,5 mm. Chyba w sklepie nie

> rozcinał iizolacji, żeby zmierzyć grubość żyły. I w tym - jak

> myślę - problem.

Jest prosty sposób na to (teraz wiem, bo sprawdziłem).

Wystarczy ściągnąć z krokodyla osłonę i widać co tam jest zaciśnięte...

Odpada przy zakupach "zdalnych" (allegro itp).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety nie ma się czego spodziewać za te cenę, i tak na poważnie te kable z cpn-ów, marketów itd. to się nadają od razu do wyrzucenia...

jeżeli chcemy dobra kable to musimy wydac parę złotych i kupic porządne o grubym przekroju kabla a nie izolacji, kable takie dostaniemy w sklepach z częściami zamiennymi do samochodów dostawczych lub ciężarówek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam.

> W ubieglym tygodniu mój kolega kupił sobie kable rozruchowe za

> niecałe 10 zł w niezłym, praktycznym etui.

Zapomnieli zrobic przezroczysta izolacje - miedz wygladala by wtedy na zdecydowanie grubsza, jak w niektorych kablach glosnikowych zlosnik.gif.

Niestety, za 10 zlotych nie da sie kupic szesciu metrow porzadnego miedzianego przewodu, nie mowiac o czterech "krokodylkach" pradowych w komplecie - trzeba o tym pamietac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcale niekoniecznie

Drut o srednicy 1mm teoretycznie powinien byc w stanie przepuscic prad 150AMP biglaugh.gif

Jeszcze zalezy z czego jest zrobiony.

Ale rzeczywiscie jest to troche smieszne.

Potwierdza sie tylko ze jaka cena, taka jakosc. Nie ma nic za darmo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam.

> W ubieglym tygodniu mój kolega kupił sobie kable rozruchowe za

> niecałe 10 zł w niezłym, praktycznym etui.

> Chcę wszystkich przestrzec przed zakupem tych kabli rozprowadzanych

> przez Inter (lub Brico) Marche.

> To wielkie g.... . Przekrój przewodu to tak na moje około - tu uwaga

> !!! - 0,75 mm2. Mogę to dokładnie zmierzyć, ale czy jest sens?

> Ten kabel ma wytrzymać ponoć prąd 150 A (150 AMP - taka jest wg

> importera pisownia jednostek prądu). Może wytrzyma, ale 5 A.

> To oszustwo i żenada.

> Etykieta z opakowania (etui) i kawalek przewodu do wglądu na zdjęciu

> w załączniku.

> Proszę o podwieszenie wątku na jakiś czas.

troszkę przesadzasz. 150 A to wbrew pozorom wcale nie jest dużo. To za mało, żeby sprawnie odpalić średniej wielkości silnik benzynowy nie mówiąc o dieslu. Takie kable nadają się pewnie tylko do rozruchu Matiza, Tico, CC ewentualnie 126p. Za 10 zł niczego dobrego nie można się spodziewać. Inna rzecz, że producent czy importer powinien informować do jakich silnikow kable sie nadaja. Ja sam nieswiadomie kupiłem w hipermarkecie kable 200 A wyglądające wprawdzie solidniej niż te na zdjęciu (również za 10 zł) ale okazały się nieco za słabe na diesla. Udało mi się ze 3 razy odpalić na tych kablach ale trwało to dość długo i pożyczając prąd z innego samochodu bardziej na ładowanie akumulatora (przez 10-15 min) niz na rozruch. Mysle, ze brak informacji do jakiego auta kable sa przeznaczone jest umyslny. Bo kto kupiby kable 150 A wiedzac, ze sa za slabe do jego samochodu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam.

> W ubieglym tygodniu mój kolega kupił sobie kable rozruchowe za

> niecałe 10 zł w niezłym, praktycznym etui.

> Chcę wszystkich przestrzec przed zakupem tych kabli rozprowadzanych

> przez Inter (lub Brico) Marche.

> To wielkie g.... . Przekrój przewodu to tak na moje około - tu uwaga

> !!! - 0,75 mm2. Mogę to dokładnie zmierzyć, ale czy jest sens?

A nie lepiej było kupić ten sławny kabelek z wtykami do zapalniczki na obu końcach? Też podobno świetnie się nadaje do pożyczania prądu na rozruch. I bieguny się nie pomylą! zlosnik.gifzlosnik.gifzakrecony.gifrotfl.gif270635636-JUMP2.gifmlot.gifmlot.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> niestety nie ma się czego spodziewać za te cenę, i tak na poważnie te

> kable z cpn-ów, marketów itd. to się nadają od razu do

> wyrzucenia...

> jeżeli chcemy dobra kable to musimy wydac parę złotych i kupic

> porządne o grubym przekroju kabla a nie izolacji, kable takie

> dostaniemy w sklepach z częściami zamiennymi do samochodów

> dostawczych lub ciężarówek...

widziałem niedawno w norauto. Nie mam zbyt dobrego zdania o tej firmie ale akurat wśród kalbli rozruchowych było w czym wybierać i co najważniejsze była informacja jaki kabel do jakiś silników

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> widziałem niedawno w norauto. Nie mam zbyt dobrego zdania o tej

> firmie ale akurat wśród kalbli rozruchowych było w czym wybierać

> i co najważniejsze była informacja jaki kabel do jakiś silników

na pewno nie widziałeś w norauto takich kabli o jakich ja napisałem... ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wcale niekoniecznie

> Drut o srednicy 1mm teoretycznie powinien byc w stanie przepuscic

> prad 150AMP

> Jeszcze zalezy z czego jest zrobiony.

> Ale rzeczywiscie jest to troche smieszne.

> Potwierdza sie tylko ze jaka cena, taka jakosc. Nie ma nic za darmo.

Skąd wziąłeś takie dane - daj namiary, bo sam jestem ciekawy - toż to rewolucja!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wcale niekoniecznie

> Drut o srednicy 1mm teoretycznie powinien byc w stanie przepuscic

> prad 150AMP

> Jeszcze zalezy z czego jest zrobiony.

> Ale rzeczywiscie jest to troche smieszne.

> Potwierdza sie tylko ze jaka cena, taka jakosc. Nie ma nic za darmo.

ten drucik tak ci przepuści ten prądzik że się zrobi czerwony... zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe co zrobiłby sprzedawca, gdyby ktoś uległ poparzeniu przy odpalaniu auta. Sprzedawanie takiego szajsu jest to rozbój w biały dzień. screwy.gifuzbroj_zlo.gif

Zależności między przekrojem przewodu Cu (mm2) a prądem (A) przy obciążeniach długotrwałych przedstawiają się w przybliżeniu następująco:

1,5 mm2 - 15 A

2,5 mm2 - 20 A

10 mm2 - 50 A

25 mm2 - 80 A

50 mm2 - 110 A

120 mm2 - 200 A

Nie mam a tej chwili danych dotyczących obciążeń krótkotrwałych. Przy obciążeniach krótkotrwałych wartość prądu może być zwiększona mniej więcej o 30 - 50%, a zależy to m. in od czasu obciążenia przewodu, przekroju przewodu, stosowanej izolacji (oddawanie ciepła) i in.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ciekawe co zrobiłby sprzedawca, gdyby ktoś uległ poparzeniu przy

> odpalaniu auta. Sprzedawanie takiego szajsu jest to rozbój w

> biały dzień.

> Zależności między przekrojem przewodu Cu (mm2) a prądem (A) przy

> obciążeniach długotrwałych przedstawiają się w przybliżeniu

> następująco:

> 1,5 mm2 - 15 A

> 2,5 mm2 - 20 A

> 10 mm2 - 50 A

> 25 mm2 - 80 A

> 50 mm2 - 110 A

> 120 mm2 - 200 A

> Nie mam a tej chwili danych dotyczących obciążeń krótkotrwałych. Przy

> obciążeniach krótkotrwałych wartość prądu może być zwiększona

> mniej więcej o 30 - 50%, a zależy to m. in od czasu obciążenia

> przewodu, przekroju przewodu, stosowanej izolacji (oddawanie

> ciepła) i in.

chodzi o 12V instalację samochodową? Ilość prądu jaki może przypłynąc przez kabel o danym przekroju zalezy tez od napięcia, o którym nie wspomniałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeciez wiadomo ze kabel o przekroju 0,5-0,75 kwadrat nie przepusci 100-150A podczas rozruchu silnika. Najlepiej w takiej sytuacji kupic grube kable 8 kwadrat i duze "krokodylki" a nie chinski szajs za 10 PLN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dyskutujemy o instalacji samochodowej. Wiadomo, że w instalacji samochodowej jest napięcie 12 V. Jeśli rozrusznik ma moc 1,2 kW, to przy napięciu 12 V przez kable rozruchowe popłynie prąd o natężęniu 100 A i do tego prądu trzeba dobrać opdpwiedni przekrój przewodów. Aby prawidłowo dobrać przekrój przewodu trzeba znać) tylko i wyłącznie prąd. Jeśli nie iwadomo jaki prąd będzie płynął przez przewód można to obliczyć znając napięcie i moc zasilanego urządzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na pewno nie widziałeś w norauto takich kabli o jakich ja

> napisałem...

były różne kable, od byle jakich 120 A do porządnych, grubych, zdaje się 500 czy 600 A. Ale nie chcę specjalnie tej firmy chwalic bo ostatnio bardzo sie na niej zawiodłem (bardziej na mechanikach).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> napiecie nie ma tu znaczenia-no moze nie doslownie bo pare kV raczej

> nie bedzie bezpieczne w takiej izolacji;)

jak widać ze zdjęcia w tytułowym poście izolacja jest bardzo gruba zlosnik.gif . Sprawia, że na pierwszy rzut oka kable sprawiają wrażenie solidnych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale tylko na pierwszy rzut oka bo w srodku nitka

i niestety wielu (ja zresztą też) daje się nabrać na tą grubość kabla myślac, że jeśli na zewnątrz gruby to również środek wystarczająco gruby. A tu figa z makiem sick.gif . I tak jest z wieloma artykułami z hipermarketów. Tanie ale kiepskie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dyskutujemy o instalacji samochodowej. Wiadomo, że w instalacji

> samochodowej jest napięcie 12 V. Jeśli rozrusznik ma moc 1,2 kW,

> to przy napięciu 12 V przez kable rozruchowe popłynie prąd o

> natężęniu 100 A i do tego prądu trzeba dobrać opdpwiedni

> przekrój przewodów.

Cos kolega kreci.

Z wczesniejszy danych jakie kolega podal, wynika ze zeby puscic prad 110A trzeba przewod o przekroju 50mm^2.

Czyli taki przewod musialby miec przekoj o srednicy 8mm.

Nigdy nie widzialem do rozrusznika puszczonych tak szerokich kabli. Przecie to prawie centymetr.

Podobnie do alternatnatora ktory operuje pewnie na jeszcze wiekszych pradach, nie widzialem nigdy takich przewodow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cos kolega kreci.

> Z wczesniejszy danych jakie kolega podal, wynika ze zeby puscic prad

> 110A trzeba przewod o przekroju 50mm^2.

> Czyli taki przewod musialby miec przekoj o srednicy 8mm.

> Nigdy nie widzialem do rozrusznika puszczonych tak szerokich kabli.

> Przecie to prawie centymetr.

> Podobnie do alternatnatora ktory operuje pewnie na jeszcze wiekszych

> pradach, nie widzialem nigdy takich przewodow.

masz racje hehe.gifbo najczesciej do rozrusznika sa jeszcze grubsze!!

a od alternatora wystarczy zdecydowanie mniejszy bo ma znacznie mniejsze prady wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zapomnieliśmy tu chyba wszyscy, że prądy o których mówimy- to prądy rozruchowe- które mogą być kilka razy większe niżwynikało by to z mocy znamionowej rozrusznika- to primo

secundo ma się do przekrojów kabli- ktoś napisał tabelke z obciążalnością długotrwałą- owszem, ale i w tych warunkach jest to bajka, bo stałe czasowe takich przewodów są dość długie i rzadko zdarza się, żeby ktoś odpalał auto kilka minut non top.

oczywistym wydaje mi się również to, że kable z hipermaketu to zwykły badziew, ale nie wymagajmy też, żeby kable rozruchowe miały po 50mm2.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To może jakiś elektryk się wypowie jaką średnicę powoinny mieć kable

> miedziane żeby przenieść 150A bo nie pamiętam jak to się liczy.

> Ale napewno nie tak mała:)

tego raczej nie policzysz tak prosto- to podaje producent.

Aby przesłać 150A przewodem XPLE (gumowym) potrzebny jest przewód 16-25mm2- tylko podkreślam mowa tutaj o obciążeniach długotrwałych o których nie ma mowy przy zapalaniu auta. Podane przekroje zależą od szeregu czynników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przeciez wiadomo ze kabel o przekroju 0,5-0,75 kwadrat nie przepusci

> 100-150A podczas rozruchu silnika.

To własnie napisałem icon_eek.gif

>Najlepiej w takiej sytuacji

> kupic grube kable 8 kwadrat

8 akurat nie ma. Przekroje przewodów są w typoszeregu .....0,5 , 0,75 , 1,0 , 1,5 , 2,5 , 4, 6, 10, 16, 25, 35 , 50, 70, 95, 120, 180, 240... [mm].

Ja mam np.16-tkę.

>i duze "krokodylki" a nie chinski

> szajs za 10 PLN.

Mądry Polak po szkodzie.

Kupując zapakowane kable nie widzimy jaka żyła jest wewnątrz izolacji.

Kable takie kupił mój kolega, głównie po to by mieć owe krokodylki (bo krokodylki są duże i nienajgorsze oraz etui.

Kable już są przerobione - też na 16-tkę, jak moje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiedzialem, że rozpętam taką "burzę w szklance wody".

Post ten miał na celu przestrzec jedynie przed zakupem tych konkretnych kabli, tego konkretnego importera w tej konkretnej sieci sklepów a nie wywoływać lawinę, niekiedy przeteoretyzowanych wypowiedzi. food.gif

Ale niech i tak będzie ok.gif

P.S. A przekrój przewodu zmierzyłem wyszło - to się w głowie nie mieści - ok.0,35 mm kw.

Kto nie wierzy a umie policzyć niech sprawdzi.

44 druciki po 0,1 mm średnicy.

angryfire.gif

Jeszcze małe sprostowanie - kabelki kupione były w BIEDRONCE, a nie jak wcześniej podalem ....Marche. Za pomylkę kolegi (robil zakupy w obu sieciach w tym samym dniu i mu się popierdzieliło. Sorry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> P.S. A przekrój przewodu zmierzyłem wyszło - to się w głowie nie

> mieści - ok.0,35 mm kw.

> Kto nie wierzy a umie policzyć niech sprawdzi.

> 44 druciki po 0,1 mm średnicy.

Jakim narzedziem kolega sprawdzal srednice drucika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> chodzi o 12V instalację samochodową? Ilość prądu jaki może przypłynąc

> przez kabel o danym przekroju zalezy tez od napięcia, o którym

> nie wspomniałeś.

napięcie nie ma nic do rzeczy - tzn. ewentualnie grubość izolacji, żeby zabezpieczyła przed przebiciem, ale to tak powyżej 700 V.

Twoja teza jest wobec tego nieprawdziwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> napięcie nie ma nic do rzeczy - tzn. ewentualnie grubość izolacji,

> żeby zabezpieczyła przed przebiciem, ale to tak powyżej 700 V.

> Twoja teza jest wobec tego nieprawdziwa.

a czy przypadkiem nie jest tak, że im wyższe napięcie prądu to tym mniejsze są straty na przesyle? Aby zminimalizowac owe straty należy albo zwiększyć grubość drutu przewodzącego albo napiecie. Im wyższe napiecie tym grubość drutu może być mniejsza. Dlaczego prąd elektryczny przesyłany jest liniami wysokiego napięcia? Czy nie można byłoby przesyłąć go pod napięciem 220-230 V? Ale wówczas aby przesłać duży prąd na dalekie odległości drut musiałby być bardzo gruby. Im wyższe napięcie tym drut może być cieńszy. Zatem nie do końca ta teza jest nieprawdziwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zupelnie myslisz sparwy z napieciem

a wiec:

jesli rozrusznik np. ma 1000W przy zasilaniu z 12 V to przy zasilaniu 24V bedzie potrzebowal o polowe mniejsze natezenie pradu czyli tym samym moga byc przewody o mniejszej srednicy

i dla tego od paru lat producenci chca przeskoczyc na napiecie np 48V a sa i pomysly jeszce bardziej w gore

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zupelnie myslisz sparwy z napieciem

nic z tego zdania nie zrozumiałem confused.gif

> a wiec:

> jesli rozrusznik np. ma 1000W przy zasilaniu z 12 V to przy zasilaniu

> 24V bedzie potrzebowal o polowe mniejsze natezenie pradu czyli

> tym samym moga byc przewody o mniejszej srednicy

w gruncie rzeczy chodziło mi o to, że wraz ze wzrostem napięcia przewody mogą być cieńsze. Fakt, że być może nie jest to związane z ilością przesyłanego kablem prądu tylko mniejszym zapotrzebowaniem urządzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a czy przypadkiem nie jest tak, że im wyższe napięcie prądu to tym

> mniejsze są straty na przesyle? Aby zminimalizowac owe straty

> należy albo zwiększyć grubość drutu przewodzącego albo napiecie.

> Im wyższe napiecie tym grubość drutu może być mniejsza. Dlaczego

> prąd elektryczny przesyłany jest liniami wysokiego napięcia? Czy

> nie można byłoby przesyłąć go pod napięciem 220-230 V? Ale

> wówczas aby przesłać duży prąd na dalekie odległości drut

> musiałby być bardzo gruby. Im wyższe napięcie tym drut może być

> cieńszy. Zatem nie do końca ta teza jest nieprawdziwa

Teza jest jednak nieprawdziwa zlosnik.gif Napisałeś, że "Ilość prądu jaki może przypłynąc przez kabel o danym przekroju zalezy tez od napięcia" - to nie jest prawda. Wielkość prądu jaki można maksymalnie przepuścić przez kabel o danej średnicy jest stała i nie zależy od napięcia zlosnik.gif

Elektrownie przesyłają energię "pod wysokim napięciem" ponieważ mogą w ten sposób dostarczyć tę samą ilość kilowatogodzin przy mniejszym prądzie w liniach przesyłowych. Mniejszy prąd to mniejsza średnica kabli przesyłowych i mniejsze straty zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Teza jest jednak nieprawdziwa Napisałeś, że "Ilość prądu jaki może

> przypłynąc przez kabel o danym przekroju zalezy tez od napięcia"

> - to nie jest prawda. Wielkość prądu jaki można maksymalnie

> przepuścić przez kabel o danej średnicy jest stała i nie zależy

> od napięcia

> Elektrownie przesyłają energię "pod wysokim napięciem" ponieważ mogą

> w ten sposób dostarczyć tę samą ilość kilowatogodzin przy

> mniejszym prądzie w liniach przesyłowych. Mniejszy prąd to

> mniejsza średnica kabli przesyłowych i mniejsze straty

ok.gif

masz rację. Zmyliły mnie linie przesyłowe wysokiego napięcia. Zatem teza była nieprawdziwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cos kolega kreci.

Eeee tam....

> Z wczesniejszy danych jakie kolega podal, wynika ze zeby puscic prad

> 110A trzeba przewod o przekroju 50mm^2.

Dane dotyczą obciążeń długotrwałych bo akurat takie dane miałem w zasięgu. Dla obciążeń krótkotrwałych przekroj może być mniejszy.

> Czyli taki przewod musialby miec przekoj o srednicy 8mm.

Skoro mówimy o obciążeniach krótkotrwałych to na pewno średnica przewodu ma mniej niż 8 mm.

> Nigdy nie widzialem do rozrusznika puszczonych tak szerokich kabli.

Sprawdź jakie masz w aucie i wszystko będzie jasne. cool.gif

> Podobnie do alternatnatora ktory operuje pewnie na jeszcze wiekszych

> pradach, nie widzialem nigdy takich przewodow.

Policz, albo zmierz amperomierzem jakim prądem jest obciążony alternator. Na pewno jest to o wiele mniejszy prąd niż ten, który pobiera rozrusznik.

Podałem te orientacyjne dane po to aby potwierdzić opinie innych kolegów, że przewodem o przekroju 1,5 - 2 mm2 nie można zasilać rozrusznika o mocy około 1 kW przy napięciu 12 V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.