Skocz do zawartości

Instalacje w mieszkaniu - jak się za to zabrać?


Tomasso

Rekomendowane odpowiedzi

Myślę o remoncie - w bloku z lat 60. jest instalacja dwużyłowa na aluminium i licznik gazowy w mieszkaniu. Żadna z tych rzeczy mi nie odpowiada, chciałbym:

 

1. wyprowadzić licznik gazowy na klatkę

2. wymienić instalację elektryczną na taką kanoniczną, trzy miedziane przewody, mokre pomieszczenia osobno, zabezpieczenie różnicowoprądowe, oświetlenie osobno itd.

 

Jeśli chodzi o 1, to wiem, że projekt i wykonanie muszę zlecić i tego nie przeskoczę. Do kogo się zwrócić? Administracja budynku? Gazownia?

Pytanie pomocnicze: czy przy okazji przenoszenia licznika wymienić instalację gazową na spawaną (jest sens?). Obecna jest skręcana, uszczelniana "polimerami".

 

Jeśli chodzi o 2, to dla ograniczenia kosztów chciałbym to zrobić sam, ew. zlecając przegląd i odbiór instalacji fachowcowi. Co muszę wiedzieć o instalacji w budynku, uziomach itp, ew. na czym się oprzeć dobierając elementy składowe instalacji? Istnieją jakieś gotowe schematy, które można modyfikować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o gaz to zgoda wspólnoty/spółdzielni, projekt u speca od tego i on powinien od razu załatwić w gazowni. Poinformowanie administracji i wykonanie, odbiór itd.

Prąd możesz zrobić sam tylko potrzebuje ujesz kogoś z układami w lokalnym ZE, kto Ci podbije zaświadczenie dla dystrybucji lub jeśli nie będzie potrzebne to dla sprzedaży ale raczej będzie.

U mnie to kosztuje 150zł. Dostaję papier i ZE nic nie marudzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten gaz, to nie idzie pion przez mieszkania? Nie odetniesz na jakiś czas sąsiadów?

A co do elektryki - i tak potrzebujesz pomiarów na końcu. Więc musisz zrobić zgodnie z normami. Łączenia - temat wielu debat. IMO na długiego skręta jest jak najbardziej OK, szybkozłączki i kostki są be (skręt ma największą powierzchnię styku - bez porównania do jakiejkolwiek złączki). Skręt albo w rurki termokurczliwe, albo specjalne (ale dosyć drogie) kapturki do skręcania.

 

IMO warto pod jedną różnicówkę podpiąć całe oświetlenie i gniazdka, które mają działać w czasie wyjazdu (np. lodówka) a resztę pod drugą i wyjeżdżając wypstrykujesz jedną różnicówkę i nie martwisz się, czy nie zapomniałeś wyłączyć żelazka albo czy po zaniku prądu jakieś urządzenie się włączy.

 

3x2,5 do gniazdek, 3x1,5 do oświetlenia łazienki (w wilgotnych strefach lepiej od razu zaplanuj na 12V), reszta światła 2x1,5. Do rozdzielni z 3x10mm (chyba, że masz 3 fazy).

 

Przy okazji pomyśl o pociągnięciu skrętki, koncentryka czy kabli głośnikowych.

 

Tu podobny temat:

https://forum.autokacik.pl/index.php/topic/390030-instlacja-elektryczna-w-domu/

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prąd możesz zrobić sam tylko potrzebuje ujesz kogoś z układami w lokalnym ZE, kto Ci podbije zaświadczenie dla dystrybucji lub jeśli nie będzie potrzebne to dla sprzedaży ale raczej będzie.

U mnie to kosztuje 150zł. Dostaję papier i ZE nic nie marudzi.

Żadnych zaświadczeń nie trzeba, jeśli jest umowa. Zgłasza tylko że rozplombował licznik bo chce wymienić przewód i tyle. Ale patrząc na pytanie to nie robiłbym samemu, za niski poziom wiedzy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żadnych zaświadczeń nie trzeba, jeśli jest umowa. Zgłasza tylko że rozplombował licznik bo chce wymienić przewód i tyle. Ale patrząc na pytanie to nie robiłbym samemu, za niski poziom wiedzy...

dokładnie, zgadzam się w całej rozciągłości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Toja napiszę jak to parę dobrych lat temu wyglądało u mnie w bloku (wielka płyta +cegła).

 

Gaz za zgodą i przez gazownika z uprawnieniami. Licznik i część przedlicznikowa - zakład gazowniczy.

Teraz wewnętrzną instalację gazową można już robić zaciskaną (ale sprawdź czy u Ciebie to zaakceptują).

 

Prąd - Stare przewody zostały w ścianach. Punktem styku instalacji była listwa za licznikiem (u nas akurat liczniki były na korytarzu a listwa wciągnięta do mieszkania).

Zorientuj się jaki typ zasilania masz w budynku (przy TN-C różnicówki nie zastosujesz).

 

Po rozmowie z "dyrektorem do spraw technicznych" czyli panem Stanisławem :-) udało się ustalić, że nie ma szans bym uzyskał PE. Koniec końców zostało jak było (w niektórych gniazdkach PE łączone do N). Tylko obwody rozdzieliłem na pojedyncze "eski" i wykonałem w miedzi zgodnie z zasadami (2,5 gniazda, 1,5 oświetlenie. Wszędzie 3 żyły.)

Taką instalację można łatwo dostosować w przypadku modyfikacji głównej instalacji w budynku (wątpliwe, ale cuda się zdarzają).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Zorientuj się jaki typ zasilania masz w budynku (przy TN-C różnicówki nie zastosujesz).

 

Zastosuje. Elektryk u mnie w spoldzielni powiedzial, aby robic instalacje na 3 przewody, wszystko uziemic i uziemienie polaczyc z zerem pomiedzy licznikiem a roznicowka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co ciągnąć na wszystkie gniazdka 2,5? Tam gdzie są duże pobory zgoda, ale przy dzisiejszych obciążeniach 1,5 wystarcza na pokoje z potężnym zapasem, ba nawet na AGD typu czajnik/lodówka nie obciąża kabla za bardzo. Płyta i piekarnik na osobne obwody dopasowane do mocy i po sprawie.

Oświetlenie przy LEDach to nawet 3x1 wystarczy, choć łatwiej kupić szpulę 3x1,5 na gniazdka j/w i światło.

Nie ma sensu przewymiarować instalacji, po co to komu?

 

Co do samej roboty przy instalacji, sporo zależy od sytuacji z licznikiem, a nie wiemy jak ona wygląda. U mnie licznik jest na klatce i za instalację od licznika do bezpieczników w mieszkaniu odpowiada spółdzielnia. Zgłaszasz, że będziesz robił, przychodzą i wymieniają kabel od licznika do bezpieczników* za free. Od bezpieczników rób co chcesz, tylko po robocie trzeba zgłosić do pomiarów i tyle.

 

 

*bezpieczniki są nad drzwiami wejściowymi, jak się chce przenieść w obrębie przedpokoju to trzeba mieć swój kabel, bo przychodzą z gotowym odcinkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby wprowadzić porządek do dyskusji proponuję autorowi wątku zakupić i zapoznać się z Normą SEP N SEP-E-002. Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych. Instalacje elektryczne w budynkach mieszkalnych. Podstawy planowania.

Oraz zapoznać się z artykułem:

http://www.haccp-polska.pl/documents/instalacje_elektryczne.doc

Sedno sprawy znajduje się na końcu - wykaz wszystkich norm i aktów prawnych ;]

Nie doradzajmy jeżeli nie mamy odpowiednich uprawnień projektowych oraz nie znamy norm EN.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ma RCD do systemu sieci przed nim? Masakra

 

Dobra - całkiem serio - jak powinien być w takim razie wpięty RCD w układzie TN-C przy braku uziemienia?

Pytam by wiedzę swą skąpą poszerzyć. Hobbystycznie, bo zawodowo to nie moja broszka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra - całkiem serio - jak powinien być w takim razie wpięty RCD w układzie TN-C przy braku uziemienia?

Pytam by wiedzę swą skąpą poszerzyć. Hobbystycznie, bo zawodowo to nie moja broszka.

 

W sumie pytanie nie do mnie ale myślę, że podany link odpowie na zadane pytanie:

http://www.bezel.com.pl/index.php/urzadzenia-roznicowopradowe/instalowanie-urzadzen-rcd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko uziemic i uziemienie polaczyc z zerem pomiedzy licznikiem a roznicowka

 

Czyli buduję instalację tak, żeby w razie modernizacji instalacji w budynku moja nie wymagała dalszych zmian. Mostkowanie można w takiej sytuacji rozłączyć i podpiąć zero do szyny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby wprowadzić porządek do dyskusji proponuję autorowi wątku zakupić i zapoznać się z Normą SEP N SEP-E-002.

 

Dziekuję Mikomir, znalazłem i czytam. Nie zmienia to postaci rzeczy, że całość norm i przepisów można sprowadzić do pewnych prostych zasad, które z kolei pozwalają zbudować taką instalację z jak z klocków.

 

Zabieram się za budowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli buduję instalację tak, żeby w razie modernizacji instalacji w budynku moja nie wymagała dalszych zmian. Mostkowanie można w takiej sytuacji rozłączyć i podpiąć zero do szyny?

 

Tak. Działać chyba działa bo gdy nie podłączyłem uziemienia do zera to przy dotknięciu metalowego przedmiotu które jest uziemione to wywalało różnicówkę czyli prawidłowo. Po podłączeniu tak jak pisałem nic nie wywala czy również prawidłowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie pytanie nie do mnie ale myślę, że podany link odpowie na zadane pytanie:

http://www.bezel.com.pl/index.php/urzadzenia-roznicowopradowe/instalowanie-urzadzen-rcd

 

Dzięki  :oki:

 

Całkiem czytelny zbiór informacji.

 

Nadal jednak mam wątpliwości:

 

3.5 Instalowanie wyłączników różnicowoprądowych w układzie TN-C/TT

      W uzasadnionych przypadkach można wykonać, dla potrzeb ochrony przeciwporażeniowej, układ sieciowy TN-C/TT (rys. 9). W takim przypadku wyłącznik różnicowoprądowy zasilany z sieci o układzie TN-C przewodami L i N, tworzy za wyłącznikiem RCD (po stronie obciążenia) układ sieci TT. Części przewodzące dostępne urządzeń w sieci o układzie TT przyłącza się do uziomu ochronnegoRA, przewodem ochronnym (uziemiającym) oznaczonym kombinacją dwukolorową zielono-żółtą , o przekroju dobranym zgodnie z Tablicą 1. Łączna rezystancja uziomu RA i przewodu ochronnego powinna być odpowiednia do znamionowego prądu różnicowego zainstalowanego wyłącznika różnicowoprądowego.

 

Przy IT nadal obowiązuje to co kursywą.

 

Wyraźnie zaznaczyłem, że nie byłem w stanie wykonać uziomu. Więc zastosowanie w takim przypadku RDC może doprowadzić do pojawienia się zasilania na obudowie urządzenia bo nie jestem w stanie go uziemić. Dobrze rozumiem?

 

Jak napisał Tomasso - da się to zebrać w zbiór prostych reguł (pomijając kilometrowe dyskusje na forum SEP).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 .... Jak napisał Tomasso - da się to zebrać w zbiór prostych reguł (pomijając kilometrowe dyskusje na forum SEP).

 

W zbiór prostych reguł można zebrać to dla amatorskiego wykonania w domu, tylko później nie należy płakać z powodu porażenia prądem czy zniszczenia lokalu w wyniku pożaru.

Niestety robiąc to zawodowo ponosi się odpowiedzialność za życie, zdrowie użytkowników oraz mienie które może ulec zniszczeniu w wyniku upraszczania reguł - stąd kilometrowe dyskusje na forum SEP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie, przestańcie udzielać rad jak nie macie zielonego pojęcia o elektryce, chcecie mieć ludzi na sumieniu?

Co ma RCD do systemu sieci przed nim? Masakra

Potwierdzam. Szczególnie trafna jest ta rada o przewodach 1.5... Niech zrobi to fachowiec, a autor wątku może pomagać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Szczególnie trafna jest ta rada o przewodach 1.5...

Pijesz do mnie?

To wytłumacz mi dwie rzeczy;

- po kiego Ci w pokojach, gdzie będziesz miał w kontakcie lampkę, telewizor czy nawet odkurzacz coś grubszego

- po kiego robić instalację w mieszkaniu nadwymiar bezpiecznika na klatce - zazwyczaj 25A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pijesz do mnie?

To wytłumacz mi dwie rzeczy;

- po kiego Ci w pokojach, gdzie będziesz miał w kontakcie lampkę, telewizor czy nawet odkurzacz coś grubszego

- po kiego robić instalację w mieszkaniu nadwymiar bezpiecznika na klatce - zazwyczaj 25A

Zazwyczaj, nie znaczy że zawsze. Nie co za 10 - 15 lat będzie podłączone do tego gniazda. Choćby w przypadku awarii ogrzewania autor może sobie podłączyć farelki. Po drugie, oszczędność rzędu 100 złotych na szpuli kabla to żadna w porównaniu do całości. Po trzecie, tak mówi ustawa, i w razie tfu tfu, pożaru, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty ubezpieczenia na ten przykład. A Ty, radząc takie rzeczy narażasz ludzi na niebezpieczeństwo. A autor zrobi i tak jak zechce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Zazwyczaj, nie znaczy że zawsze. Nie co za 10 - 15 lat będzie podłączone do tego gniazda. Choćby w przypadku awarii ogrzewania autor może sobie podłączyć farelki.

owszem, ale sprawność wzrasta, a moce spadają. Farelka to też marny argument, bo one mają moce podobne do czajników 1500-2000W co przy kablu 1,5mm daje 2/3 obciążenia i tak chcąc podpiąć kilka przekroczysz zabezpieczenie główne 20/25A.

 


Po trzecie, tak mówi ustawa, i w razie tfu tfu, pożaru, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty ubezpieczenia na ten przykład.

 

 

która ustawa i w którym miejscu określa wymóg stosowania 2,5mm do gniazdek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Co muszę wiedzieć o instalacji w budynku, uziomach itp, ew. na czym się oprzeć dobierając elementy składowe instalacji? Istnieją jakieś gotowe schematy, które można modyfikować?

 

Iloma kablami masz podpięte mieszkanie? Jeżeli 3 (L,N, PE), to nie ma problemu. Jeżeli dwa to, hmm....musisz samodzielnie wykonać instalacje uziemiającą, co może być ryzykowne (połączyć rury CO z gazowymi i z tego zrobić PE, ale to lekka partyzantka)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ja pier...

 

A jak chcesz zrobić uziemienie w sieci  TT pod różnicówkę?? W domu jednorodzinnym robisz GSW czyli spinasz wszystkie rury + uziom fundamentowy. W bloku zazwyczaj wszystkie rury są spięte i uziemione więc można je wykorzystać.

 

Sam w domu (domek po za miastem) mam TT i będę chciał założyć różnicówkę i wykonam jak napisałem. W mieszkaniu mam TN-S więc z PE nie ma problemu.

 

uk%C5%82ady-po%C5%82%C4%85cze%C5%842.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie chce mi się, trzeba iść do szkoły lub na kurs

Pozdrawiam

 

Strzeliłeś focha jak panienka. LOL.

 

A powiem ci jeszcze tyle, że elektryką zacząłem się interesować jako dziecko po tym jak mnie kiedyś bardzo mocno połączył prąd (połączenie ręka - noga), bo pan elektryk zrobił zerowanie do fazy!!! - elektryk partacz zabójca. Od tamtej pory nie mam zaufania do 'fachmanów' w tej dziedzinie i sam muszę wszystko posprawdzać.

 

Dalej, mój wujek, zawodowy elektryk kopalniany z uprawnieniami, widząc jak na działce kładę bednarkę i wbijam pręty zaciekawił się. Powiedziałem mu, że chcę zrezygnować z zerowania, że sieć tu TT  i robię uziemienie pod RCD - stwierdził kategorycznie, że różnicówki są niepotrzebne - LOL - taki rodzaj elektryka filozofa co głosi elektryczne mądrosci.

 

I jeszcze kolejny przykład dosłownie sprzed kilku miesięcy, tez zawodowy elektryk w sumie dobry, obrabia zazwyczaj duże budowy, zarabiał mi gniazdka w mieszaniu. Niby niewielki błąd, ale mając poprowadzony w łazience kabel 2.5 przeznaczony pod pralkę, to wziął i podłączył gniazdka z przewodu od światła. Do tego jeszcze błędy w tablicy typu gniazdka i swiatło razem na 16. Działało, ale jakbym nie rozkręcił i nie przepiął jak trzeba, to bym nie wiedział i polecał go z czystym sumieniem.

 

Z elektrykami jak z mechanikami, niech robią swoje, ale warto patrzeć na ich robotę, bo możesz trafić na filozofa czy nie daj boże na partacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie focha, ale postaw się na moim miejscu, ja piszę ze smarka, nie z kompa, a to nie jest urządzenie do pisania esejów.

Krótko, RCD ja propaguje zawsze, bez względu czy instalacja 2 czy 3 żyłowa.Codo błędów elektryków, wiem jest ich mnóstwo, na szczęście ja odpowiadam tylko za swoje i po przeszło 10 latach pracy mam nadal czyste sumienie. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie focha, ale postaw się na moim miejscu, ja piszę ze smarka, nie z kompa, a to nie jest urządzenie do pisania esejów.

 

OK. 

 

 

 

Krótko, RCD ja propaguje zawsze, bez względu czy instalacja 2 czy 3 żyłowa.

 

I słusznie, ale spotkałem się, z w przypadku instalacji dwu-przewodowej, z opinią, ze mogą pojawiać się problemy z wybijaniem różnicówki przez urządzenia typu, zmywarka, pralka czy bojler. Tzn. pod obciążeniem prąd z N będzie miał drogę ucieczki z obudowy do wody i do rury wodociągowej.

 

Co do elektryków, to spójrz na reakcję kol.  mayster_tcz na moją propozycję wykonania lokalnej szyny wyrównawczej w mieszaniu podłączonym instalacją dwuprzewodową. Takich przemądrzałych fachowców się boję. Przecież zrobienie LSW zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa niż samo zerowanie i zabezpieczy przed niechcianym wybijaniem rożnicówki.

 

Po za tym wielokrotnie spotkałem się z opinią, że nie wolno(!)  stosować różnicówki w instalacjach dwużyłowych z zerowanierm ponieważ przerywa ona przewód zerujący i w przypadku awarii RCD (zaśniedziały styk) na obudowach podłączonych przez zerowanie urządzeń pojawi się faza. 

 

To kolejny powód, żeby zastosować loklną szynę wyrównawczą czyli spiąć rury gazowe,  CO oraz  wodne  i z niej pociągnąć PE. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do RCD i przewodu N, to jak styk się skleioto połączenie jest zachowane.

 

Nie skleja tylko zaśniedzieją styki  na skutek przeciążenia  i przy kolejnym włączeniu po wybiciu nie będzie połączenia. N nie styka i na każdym zerowanym urządzeniu jest faza przez włączone urządzenia. Prawdopodobieństwo małe, ale istnieje. Dlatego część elektryków zabrania(!) montowania różnicówki kiedy jest zerowanie.

 

 

 

o do szyny wyrównowawczej to nie rozumiem (nie czytałem do końca)

 

Robimy w mieszkaniu szynę  LSW na wszelki wypadek kiedy GSW się rozejdzie np. na skutek prac remontowych, i prowadzimy z niej PE. IMHO to najlepszy sposób wyprowadzenia PE jeżeli nie jest dostępny z sieci czyli w sieci np. typu  TT.

 

kol. mayster_tcz napewno ma rację. 

 

Na pewno nie w tym poście w którym moim zdaniem skompromitował się jako elektryk i na pewno nie chciałbym słuchać jego rad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaka ustawa mówi o minimalnych grubościach przewodów?

 

Nie mam czasu teraz szukać a zgubiłem gdzieś linka, ale dałbym sobie rękę uciąć, że o minimalnych przekrojach swego czasu mówiło Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. 

Co do doradzania przekrojów przez neta - autor zrobi jak zechce. Różnica w cenie na przewodzie nie przekroczy pewnie 200 PLN, a NIGDY nie można być pewnym co za 10 lat będzie podłączane pod dane gniazdo. 10 - 15 lat temu też nikt nie słyszał o indukcjach jednofazowych, i teraz taki Kazio jak ma w kuchni 1,5mm2 to ma lipę, bo zaoszczędził kiedyś-tam 2 dychy na tańszym odcinku tego przewodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


I słusznie, ale spotkałem się, z w przypadku instalacji dwu-przewodowej, z opinią, ze mogą pojawiać się problemy z wybijaniem różnicówki przez urządzenia typu, zmywarka, pralka czy bojler. Tzn. pod obciążeniem prąd z N będzie miał drogę ucieczki z obudowy do wody i do rury wodociągowej.

 

Takie urządzenie należy wyeliminować z użytku, i działanie RCD nie jest tutaj żadnym problemem. Problemem jest Kowalski. Jeśli sprzęt jest sprawny, to do obudowy żaden "prąd" nie dociera. 

 


 
Co do elektryków, to spójrz na reakcję kol.  mayster_tcz na moją propozycję wykonania lokalnej szyny wyrównawczej w mieszaniu podłączonym instalacją dwuprzewodową. Takich przemądrzałych fachowców się boję. Przecież zrobienie LSW zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa niż samo zerowanie i zabezpieczy przed niechcianym wybijaniem rożnicówki.

 

Po za tym wielokrotnie spotkałem się z opinią, że nie wolno(!)  stosować różnicówki w instalacjach dwużyłowych z zerowanierm ponieważ przerywa ona przewód zerujący i w przypadku awarii RCD (zaśniedziały styk) na obudowach podłączonych przez zerowanie urządzeń pojawi się faza. 
 
To kolejny powód, żeby zastosować loklną szynę wyrównawczą czyli spiąć rury gazowe,  CO oraz  wodne  i z niej pociągnąć PE. 

 

... i dalej...

 

Robimy w mieszkaniu szynę  LSW na wszelki wypadek kiedy GSW się rozejdzie np. na skutek prac remontowych, i prowadzimy z niej PE. IMHO to najlepszy sposób wyprowadzenia PE jeżeli nie jest dostępny z sieci czyli w sieci np. typu  TT.

 

 

 

Mylisz zupełnie pojęcia... ale od początku.

 

Uparłeś się na tą sieć TT jak osioł. W blokach raczej jej nie uświadczysz, z reguły była stosowana na wsiach i gospodarstwach, do lat 70-tych, gdzieś tak. Obecnie prawie relikt.

Niemniej napinasz się na różnicówki. W latach 70-tych różnicówek nie było, a na pewno nie było ich w Polsce, dla Kowalskich.

Zasadą zadziałania zabezpieczenia jest, SWZ - zamoczynne wyłączenie zasilania.

 

Niezmiernie ważnym warunkiem zadziałania takiego ukłu jest rezystancja uziomu - zależnie od zabezpieczenia kilka - kilkadziesiąt omów.

RCD wprowadzono później jako dobrze działające zabezpieczenie przed porażeniem. Niestety nie zawsze można zastosować "zwykłe" RCD, a aparaty selektywne, i ich dobór jest już dość sporym wyzwaniem.

 

Teraz - dlaczego Twoja rada odnośnie "doziemienia" do rur jest bzdurna ? 

Bo:

- poleganie na uziemieniu wodociagu jest bez sensu, coraz więcej odcinków wymienianych jest na PE, poza tym trzeba mieć zgodę właściciela wodociągu na podłączenie uziomu

- rury gazowe mają wkładkę izolacyjną i nie są żadnym uziomem.
- CO również są preizolowane albo wcale nie wychodzą poza budynek jeśli własna kotłownia.

Co więcej, jeśli trafisz na bardzo pechowy zbieg okoliczności, puścisz sąsiadom "na krany" fazę.

 

Znam przypadek z zeszłego roku, jak tak radośnie firma uziemiła do wodociągu instalację w lokalu gastronomicznym. Pech chciał, że wymieniono stary odcinek w ulicy na PE i pojawiło się napięcie niebezpieczne, kobieta wylądowała w szpitalu. Na szczęście nic groźnego z tego nie wynikło.

 

Co do "ilości przewodów" - 2 przewody masz również w TN-C. Punkt podziału można pod pewnymi warunkami wykonać w mieszkaniu, ale tego tematu nie będę rozwijał bo to kolejna dyskusja.

 

------------------------

 

Wracając jednak do pytania autora - z taką wiedzą, jaką posiadasz, zgłoś się do elektryka, niech Ci narysuje trasy kabli na ścianach, wykuj, obsadź puszki, zatynkuj, on przyjdzie, podłączy, pomierzy, Ty będziesz miał taniej, a on lekką robotę. O układ sieci też nie będziesz się musiał martwić.

 

 

Więcej się udzielać nie będę, za stary jestem na kruszenie kopii w wirtualnej rzeczywistości ;)

 

Pozdrawiam i życzę pięknego weekendu :)

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam czasu teraz szukać a zgubiłem gdzieś linka, ale dałbym sobie rękę uciąć, że o minimalnych przekrojach swego czasu mówiło Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

 

 

To rozporządzenie, czy ustawa? Rozumiem, że z Ustawy już się wycofujesz?

 

A rozporządzenie możesz zacytować?

 

Jak nie to dawaj rękę... Będzie na otwarcie sezonu grillowego ;)

AFAIK w rozporządzeniu jest tylko jedno odniesienie do przekroju przewodu elektrycznego - że przewody muszą być wykonane z miedzi, jeżeli ich przekrój nie przekracza 10mm2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To rozporządzenie, czy ustawa? Rozumiem, że z Ustawy już się wycofujesz?

 

A rozporządzenie możesz zacytować?

 

Jak nie to dawaj rękę... Będzie na otwarcie sezonu grillowego ;)

AFAIK w rozporządzeniu jest tylko jedno odniesienie do przekroju przewodu elektrycznego - że przewody muszą być wykonane z miedzi, jeżeli ich przekrój nie przekracza 10mm2.

 

Terminu ustawa użyłem mając na myśli owo rozporządzenie. Zgłębiałem kiedyś te akty prawne i normy i jestem 100% pewny, że taki zapis gdzieś był. Normy 60364 nie podejrzewam o to, więc musiała to być któraś wersja rozporządzenia (może nieaktualna na dzień dzisiejszy ?).

Dowodów jednak na chwilę obecną nie mam, także byłbym bez ręki ;) Niemniej jak odszukam info to wkleję, sam sobie tego nie wymyśliłem :)

 

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz - dlaczego Twoja rada odnośnie "doziemienia" do rur jest bzdurna ? 

Bo:

- poleganie na uziemieniu wodociagu jest bez sensu, coraz więcej odcinków wymienianych jest na PE, poza tym trzeba mieć zgodę właściciela wodociągu na podłączenie uziomu

- rury gazowe mają wkładkę izolacyjną i nie są żadnym uziomem.

- CO również są preizolowane albo wcale nie wychodzą poza budynek jeśli własna kotłownia.

 

 

No właśnie: nigdzie nie widziałem "podpiętych" elektrycznie rur gazowych. U mnie w budynku wielorodzinnym były połączone instalacje wodna z C.O. ale już nie są, bo poziomy i piony wodne zostały wymienione na PE... :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Mozesz jasniej?

 

na klatce jest główny bezpiecznik 20/25A (zależy) robienie instalacji tak żeby każdy obwód mógł wywalić bezpiecznik główny moim zdaniem jest robieniem nad wymiar.

Nie potrzebuje przyłącza 25A w sypialni, salonie czy małym pokoju. W takich lokalizacjach przy dzisiejszych urządzeniach pobory nie przekraczają 5A.

 


i teraz taki Kazio jak ma w kuchni 1,5mm2 to ma lipę, bo zaoszczędził kiedyś-tam 2 dychy na tańszym odcinku tego przewodu.

 

nikt tu nie pisał o 1,5mm2 w kuchni (chyba, że na blat/lodówkę jako obwód ''wyjazdowy'').

Od grubszego kabla 500W wiertarka nie będzie się szybciej kręciła, ani radio głośniej grało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie: nigdzie nie widziałem "podpiętych" elektrycznie rur gazowych. U mnie w budynku wielorodzinnym były połączone instalacje wodna z C.O. ale już nie są, bo poziomy i piony wodne zostały wymienione na PE...

 

 

 

Teraz - dlaczego Twoja rada odnośnie "doziemienia" do rur jest bzdurna ? 

 

U mnie w wielorodzinnym są spięte w piwnicy. PE też dostępne jest w tablicy. Na rurach chyba nie ma ma żadnych wkładek izolacyjnych, przynajmniej ich nie widzę. Miedzy rurą gazową, a PE jest ok. 0.2 ohma. Żarówka podpięta do rury gzowej czy do CO świeci pełną mocą.

 

Co do różnicówki w instalacji dwuprzewodowej, to wystarczy wejść na forum stricte elektryczne i bez problemu można odnaleźć posty w których elektrycy zabraniają jej instalacji w takiej konfiguracji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nikt tu nie pisał o 1,5mm2 w kuchni (chyba, że na blat/lodówkę jako obwód ''wyjazdowy'').

Od grubszego kabla 500W wiertarka nie będzie się szybciej kręciła, ani radio głośniej grało.

 

Jasne, że wiertarce mocy nie przybędzie, jednak do pieca kuchennego, pralki oraz bojlerków obsługujących umywalki (łazienka + WC) wyłożyłem osobne przewody 2,5mm kw z indywidualnymi zabezpieczeniami. Resztę mieszkania opędziłem 1,5mm kw i problemów nie mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Jasne, że wiertarce mocy nie przybędzie, jednak do pieca kuchennego, pralki oraz bojlerków obsługujących umywalki (łazienka + WC) wyłożyłem osobne przewody 2,5mm kw z indywidualnymi zabezpieczeniami. Resztę mieszkania opędziłem 1,5mm kw i problemów nie mam.

 

pisałem o tym wcześniej https://forum.autokacik.pl/index.php/topic/418143-instalacje-w-mieszkaniu-jak-się-za-to-zabrać/?p=5916373

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w wielorodzinnym są spięte w piwnicy. PE też dostępne jest w tablicy. Na rurach chyba nie ma ma żadnych wkładek izolacyjnych, przynajmniej ich nie widzę. Miedzy rurą gazową, a PE jest ok. 0.2 ohma. Żarówka podpięta do rury gzowej czy do CO świeci pełną mocą.

Co do różnicówki w instalacji dwuprzewodowej, to wystarczy wejść na forum stricte elektryczne i bez problemu można odnaleźć posty w których elektrycy zabraniają jej instalacji w takiej konfiguracji.

Ale Ty mówiłeś o TT. To, że świeci, nie oznacza, że rezystancja uziomu była by właściwa, by zapewnić SWZ. Wkładka izolacyjna jest na wejściu do całego budynku, nie na nitkach do odbiorców.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.