Skocz do zawartości

Czynnik chłodzący r134a r1234yf


kjk

Rekomendowane odpowiedzi

Znalazlem w swoich materiałach cos takiego:

 

 

R1234yf

R134a

Temperatura zapłonu (OC)

405

705

-,-

Palność zgodnie z kartą produktu

Wysoce łatwopalny

Niepalny

 

pozdr.

 

Widzę że kolega również ma napisane że nie palny, ( vs.400 oC R1234yf łatwo palny ... 400 to nie tak mało ).

 

Nie wiem gdzie przebiega granica między palnością a nie palnością...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc nie będzie żadnego mieszania, po prostu yf1234 przed napełnieniem wypuszczą w atmosferę, albo jedną maszyną odciągną, a drugą napełnią.

 

Są dostępne na rynku analizatory gazu. Większość z nich mierzy przepływ światła przez gaz i na tej podstawie określa trzy stany R134/R1234yf/Nieznane.

 

Jednak analizatorami jest małe zainteresowanie. Są także stacje z wbudowanym analizatorem lub jako opcja np. Texa.

 

Na dobrą sprawę aby nie mieszać gazów ( sam nie wiem czy mogło by to uszkodzić stację ) będzie wypuszczanie czynnika w niebo. Cztery lata temu był kryzys na rynku czynnika ( wszystko szło do USA ) i wtedy napełniano LPG... wtedy rzeczywiście warto było spuszczać w niebo - chociaż ryzykowaliśmy że wypuszczamy dobry ( wtedy drogi ) czynnik.

 

Staram się uświadamiać mechaników ( i bardzo ich o to proszę ) że gdy już zastosują stary czynnik - niech umieszczają wyraźną informację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że kolega również ma napisane że nie palny, ( vs.400 oC R1234yf łatwo palny ... 400 to nie tak mało ).

 

Nie wiem gdzie przebiega granica między palnością a nie palnością...

 

 

Cos mi się przypomina ze 134 pali się w bezpośrednim sąsiedztwie plomienia, natomiast po odsunięciu zrodla ognia, przestaje się palic :hmm:

 

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cos mi się przypomina ze 134 pali się w bezpośrednim sąsiedztwie plomienia, natomiast po odsunięciu zrodla ognia, przestaje się palic :hmm:

 

pozdr.

 

Wszystko się "zniszczy" przy odpowiednio wysokiej temperaturze.

 

Pytanie tylko, czy utlenianie danej substancji dostarcza na tyle dużo energii, żeby utrzymać temperaturę zapłonu. W przypadku 134 najwyraźniej nie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złączki są w zasadzie identyczne. Różnica polega na tym że w nowym czynniku kołnierze na złączach są przesunięte - przez co nie zapniesz starych na nowych i odwrotnie.

Przejściówki są ogólno dostępne.

Nowe układy są dużo szczelniejsze ( dodatkowa warstwa w przewodach ) gdyż wielkość cząsteczkowa 1234YF jest około 10 razy mniejsza niż R134A.

Gdy napełnimy nowy układ starym czynnikiem działa bardzo dobrze - dodatkowo z racji szczelniejszej instalacji nie ucieka.

 

Przewody aluminiowo-gumowe pod nowy czynnik różnią się TYLKO zaworkami do napełniania.

Wszystko pozostałe w tych przewodach jest takie same jak pod stary czynnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewody aluminiowo-gumowe pod nowy czynnik różnią się TYLKO zaworkami do napełniania.

Wszystko pozostałe w tych przewodach jest takie same jak pod stary czynnik.

Czyli caly układ jest po staremu, wiec nic dziwnego, ze wolą pakować nowy czynnik, niż kupować/wymyślać układ na CO2, BO I TAK JEST TANIEJ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewody aluminiowo-gumowe pod nowy czynnik różnią się TYLKO zaworkami do napełniania.

Wszystko pozostałe w tych przewodach jest takie same jak pod stary czynnik.

 

Nie końca.

Tam gdzie jest alu są grubsze ścianki, natomiast węże gumowe mają dodatkową warstwę tworzywa.

Ogólnie nowe układy są sporo szczelniejsze z powodu mniejszej cząsteczki nowego czynnika.

 

Reasumując - nowy układ napełniony starym czynnikiem powinien działać dłużej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie końca.

Tam gdzie jest alu są grubsze ścianki, natomiast węże gumowe mają dodatkową warstwę tworzywa.

Ogólnie nowe układy są sporo szczelniejsze z powodu mniejszej cząsteczki nowego czynnika.

Reasumując - nowy układ napełniony starym czynnikiem powinien działać dłużej ;)

Grupa VAGa i BMW (PSA i Japonce pewnie też) ma takie same grubości scianek alu niezaleznie od rodzaju czynnika, guma ma zawsze 4 warstwy. Wiem bo pracuje przy ich produkcji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grupa VAGa i BMW (PSA i Japonce pewnie też) ma takie same grubości scianek alu niezaleznie od rodzaju czynnika, guma ma zawsze 4 warstwy. Wiem bo pracuje przy ich produkcji.

 

Z tego co kojarzę to 4 warstwowe węże to już są właśnie te nowszego typu, drzewiej były 3 warstwy, guma-nylon-guma.

 

Z tego co na szybko znalazłem to :

 

Na czynniki - R12, R134

 

FR 5
Warstwa wewn.:
Wzmocnienie:
Warstwa zewn.:
Temp. pracy:
Poliamid (PA) + elastomer termopla
-
styczny (TPE) (od 1/12” do 1/4”)
Poliamid (od 5/16” do 1”)
Oplot poliestrowy
Odporny na ścieranie
mikroperforowany poliuretan
Od -45°C do +130°C
Lekki, elastyczny wąż przeznaczony do przemysłowych układów chłodniczych (alternatywa dla
miedzianych rurek) i klimatyzacji samochodowej (funkcja napełniania i testowania). W szcze-
gólności do freonów (R22, R134a, R404a, R407c, R410a, R507) i olejów sprężarkowych typu
POE i PAG. Wąż w rozmiarach od 1/12” do 1/4” może być również używany do przesyłu CO
2
(R-744) - używanie CO
2
jako czynnika chłodniczego wymaga ciśnień rzędu 10 razy większych
niż w przypadku konwencjonalnych freonów.

 

Na czynniki R134 oraz R1234yf

 

 

a wewn.:

Wzmocnienie:
Warstwa zewn.:
Temp. pracy:
Guma syntetyczna (CR) przedzielona
warstwą nylonu (PA)
Jeden oplot tekstylny
Mikroperforowana guma syntetyczna
(CIIR)
Od -35°C do +125°C
Najwyższej jakości wąż przeznaczony do samochodowych i przemysłowych układów chłod
-
niczych i klimatyzacyjnych pracujących na bazie freonu R134a (także R12, Suva MP52, R22,
HFO1234yf) oraz olejów mineralnych, estrów i PAG. Warstwa zewnętrzna odporna na ścieranie
i warunki atmosferyczne.

 

Źródełko :

http://tubes-international.pl/wp-content/uploads/katalog_pdf/weze_przemyslowe/weze-koncowki-do-klimatyzacji.pdf

 

Jednak jak zaznaczam osobiście nie ciąłem nowego węża więc mam tylko wiedzę syntetyczną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze taki artykuł znalazłem, nowe nie znaczy lepsze :no:

http://www.strazacki.pl/szkolenia/nowa-klimatyzacja-zagrozeniem-dla-strazakow

Nie jest lepsze. Uzytkowo najlepsze byly freony r11,r22 i podobne. Ale nagle okazalo się, ze niszczą warstwę ozonową w sposób straszliwy. Wymyslono r134, ale potem sie okazalo, ze mają bardzo duży potencjał cieplarniany.

I teraz mamy nowy czynnik, gorszy i drogi, ale z mniejszym wpływem na atmosferę.

Cos za coś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze taki artykuł znalazłem, nowe nie znaczy lepsze :no:

http://www.strazacki.pl/szkolenia/nowa-klimatyzacja-zagrozeniem-dla-strazakow

Hehe

"Koncern Daimler, właściciel marki Mercedes-Benz na Mercedesie klasy B przeprowadził testy zderzenia samochodów, które posiadą czynnik chłodniczy R1234yf."

Testow robionych przez daimlera, ktory to promuje alternatywna klimatyzacje z CO2, nie uznawalbym za szczególnie wiarygodne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.