Skocz do zawartości

Dobór mocy kotła


Tre-Bor

Rekomendowane odpowiedzi

Mamy instalatora kotłów?

Potrzebuję dobrać moc kotła do powierzchni ogrzewanej.

Wg kalkulatora w necie wychodzi mi ok 22KW. Na 10mkw - 0,6KW mocy kotła.

Do końca nie wiem jakie źródło ogrzewania wybrać.

Stary dom do modernizacji. Dół 100mkw, wysokość pomieszczeń 279cm, ściany z cegły pełnej 43cm + dojdzie ocieplenie styro 10-15 cm.

Góra poddasze 260mkw ścianka kolankowa i szczyty cegła max 25 cm, wysokość ok 250-260cm. Ocieplenie połaci wełna lub piana pur między krokwiami.

Do budynku doprowadzony gaz ale zdemontowany licznik, więc trzeba umowę podpisać z PGNiG.

Mam też piec po 2 sezonach na olej opałowy, który można przerobić na pellet.

Cena za kocioł termet silver 1F ok 4tyś, przeróbka na pellet wyjdzie trochę więcej. Do obu kotłów będzie zasobnik myślę, że ok 200l.

 

Z gazem to chyba trzeba się pośpieszyć, bo UE oszołomy chcą wyeliminować to paliwo. Cenowo też może być tylko drożej aby zniechęcić do ogrzewania nim.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Tre-Bor napisał(a):

Z gazem to chyba trzeba się pośpieszyć, bo UE oszołomy chcą wyeliminować to paliwo. Cenowo też może być tylko drożej aby zniechęcić do ogrzewania nim.

Na dzień dzisiejszy to pelet wychodzi sporo drożej niż gaz, oczywiście dla osób fizycznych a nie firm, bo gaz jest dotowany czy tam jego cena jest regulowana urzędowo.

Jak będzie w przyszłości to mało kto wie-przykład węgla-rok temu ceny dochodziły do 4000 za tonę a gminy oferowały rządowy po prawie 2000 i ludzie się pchali i zapasy robili a wczoraj kupowałem w PGG fajny orzech,  kosztował 900 zeta za tonę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powodzenia w dobieraniu mocy źródła ciepła według powierzchni.... Każdy "instalator" może w ten sposób "dobrać" moc kotła - i tyle go widzieli.

Podstawą doboru powinno być rzetelnie wykonane OZC, tylko że na etapie który opisujesz jest jeszcze kilka zmiennych:

1. zakres modernizacji instalacji CO - czy zostaje stara, czy wymiana grzejników na podłogówkę itd. To zależy od budżetu jaki masz, możliwości technicznych i konstrukcji budynku.

2. spodziewanego sposobu użytkowania nowego budynku - np. jeśli będzie to działalność usługowa/biurowa 9 godzin dziennie,  za całe ogrzewanie może robić klimatyzacja, przy wykorzystaniu jako mieszkanie zmienia postać rzeczy.

3. znajomość (lub nie) dotychczasowych kosztów ogrzewania budynku przed modernizacją.

Zwróć uwagę że przy kotle gazowym lub PC nie jest wymagana obsługa - przy pellecie musi być ktoś kto będzie go obsługiwał: użytkownik, administrator?

Sprawa podziału kosztów byłaby prosta gdybyś całkowicie zmodernizował instalację CO w systemie rozdzielaczowym: w każdym lokalu możliwe byłoby zainstalowanie ciepłomierza na rozdzielaczu/pętli. Nawet zastosowanie niecertyfikowanego ciepłomierza będzie lepsze niż wspomniane podzielniki które tak naprawdę nie mierzą oddawanego ciepła tylko proporcję temperatur pomieszczenie/grzejnik przy użyciu skomplikowanego algorytmu. Również ogrzewanie klimatyzacją jest inwestycyjnie tanie, proste do rozliczenia i wprowadza wartość dodaną czyli chłodzenie.

Edytowane przez punktak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, punktak napisał(a):

Powodzenia w dobieraniu mocy źródła ciepła według powierzchni.... 

44 minuty temu, punktak napisał(a):

 

Wszystkie instalacje będą nowe, jeszcze nie wiem czy podłogowa, czy kaloryfery.

Pompy ciepła nie chcę, za duże koszty na start. 

Przy gazie mam zagwarantowaną bezobsługowość i to za tym przemawia.

Myślę, że Termet kondensacyjny 1F 35 KW będzie chyba ok. Ma moc regulowaną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, volf6 napisał(a):

Na dzień dzisiejszy to pelet wychodzi sporo drożej niż gaz, oczywiście dla osób fizycznych a nie firm, bo gaz jest dotowany czy tam jego cena jest regulowana urzędowo.

Jak będzie w przyszłości to mało kto wie-przykład węgla-rok temu ceny dochodziły do 4000 za tonę a gminy oferowały rządowy po prawie 2000 i ludzie się pchali i zapasy robili a wczoraj kupowałem w PGG fajny orzech,  kosztował 900 zeta za tonę...

Ty lepiej napisz ile za tonę loco DOM i przy jakiej ilości zamówienia.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Tre-Bor napisał(a):

Stary dom do modernizacji. Dół 100mkw, wysokość pomieszczeń 279cm, ściany z cegły pełnej 43cm + dojdzie ocieplenie styro 10-15 cm.

Góra poddasze 260mkw ścianka kolankowa i szczyty cegła max 25 cm, wysokość ok 250-260cm. Ocieplenie połaci wełna lub piana pur między krokwiami.

Do budynku doprowadzony gaz ale zdemontowany licznik, więc trzeba umowę podpisać z PGNiG.

Mam też piec po 2 sezonach na olej opałowy, który można przerobić na pellet.

 

360mkw to spory dom i do tego niedocieplony. U siebie przy 220mkw mam Termeta 22kW, choć z OZC wyszło 12kW (wtedy nie było takich). Tylko ja mam dom niskoenergetyczny. Takie to trochę wróżenie z fusów. Jak miałeś przez 2 sezony piec na olej to możesz wyliczeń ile EN poszło i jaką mocą dysponował kocioł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, sherif napisał(a):

 

360mkw to spory dom i do tego niedocieplony. U siebie przy 220mkw mam Termeta 22kW, choć z OZC wyszło 12kW (wtedy nie było takich). Tylko ja mam dom niskoenergetyczny. Takie to trochę wróżenie z fusów. Jak miałeś przez 2 sezony piec na olej to możesz wyliczeń ile EN poszło i jaką mocą dysponował kocioł.

Piec na olej mam z innego obiektu. Stoi i się kurzy. Po 2 sezonach jego eksploatacja była już nie opłacalna ze względu na wzrost kosztów oranżady.

Ten dom obecnie nie jest ogrzewany od 18 lat stoi pusty. Brak instalacji co i źródła ciepła.

Wszystko będzie nowe i pełna termomodernizacja. Z projektowanego audytu energetycznego przewidziana izolacja ścian 15cm aby uzyskać warunki WT2021 do odbioru budynku. 

Będę robił przebudowę na pozwolenie budowlane, więc nie łapię się na wszelkiego rodzaju eko dotację. Prucie wszystkiego na tych 100 mkw.

Skuwanie tynków w środku oraz posadzki. Będzie  ocieplenie podłogi, więc można się zastanowić nad ogrzewaniem podłogowym.

Edytowane przez Tre-Bor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, POKS napisał(a):

Ty lepiej napisz ile za tonę loco DOM i przy jakiej ilości zamówienia.

 

 

2 tony czyli wyszło 1800 plus 5,40 za płatność (przelewy 24). I jeszcze 100 zeta dla punktu KDW za transport z punktu do domu (ok 10 km w jedną stronę).

Cena na stronie to 1100 plus transport do KDW ale teraz z kodem promocyjnym -200 na tonie a PGG bierze transport do punktu na siebie:)

 Tak naprawdę to ten węgiel (i nie tylko ten, bo zdaje się 27 rodzajów) już czekał w punkcie więc kupiłem w poniedziałek wieczorem a we wtorek po południu towar był w domu:ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Tre-Bor napisał(a):

Piec na olej mam z innego obiektu. Stoi i się kurzy. Po 2 sezonach jego eksploatacja była już nie opłacalna ze względu na wzrost kosztów oranżady.

Ten dom obecnie nie jest ogrzewany od 18 lat stoi pusty. Brak instalacji co i źródła ciepła.

Wszystko będzie nowe i pełna termomodernizacja. Z projektowanego audytu energetycznego przewidziana izolacja ścian 15cm aby uzyskać warunki WT2021 do odbioru budynku. 

Będę robił przebudowę na pozwolenie budowlane, więc nie łapię się na wszelkiego rodzaju eko dotację. Prucie wszystkiego na tych 100 mkw.

Skuwanie tynków w środku oraz posadzki. Będzie  ocieplenie podłogi, więc można się zastanowić nad ogrzewaniem podłogowym.

 

Sugeruję pójść w ogrzewanie podłogowe jeśli tylko są techniczne możliwości.  Jako system niskotemperaturowy może być zasilane z PC lub kotła gazowego - wykorzystując zalety kondensacji.

Ten audyt energetyczny nie określa zapotrzebowania na ciepło? Byłby to jakiś punkt wyjścia dla doboru żródła ogrzewania.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Tre-Bor napisał(a):

Piec na olej mam z innego obiektu. Stoi i się kurzy. Po 2 sezonach jego eksploatacja była już nie opłacalna ze względu na wzrost kosztów oranżady.

Ten dom obecnie nie jest ogrzewany od 18 lat stoi pusty. Brak instalacji co i źródła ciepła.

Wszystko będzie nowe i pełna termomodernizacja. Z projektowanego audytu energetycznego przewidziana izolacja ścian 15cm aby uzyskać warunki WT2021 do odbioru budynku. 

Będę robił przebudowę na pozwolenie budowlane, więc nie łapię się na wszelkiego rodzaju eko dotację. Prucie wszystkiego na tych 100 mkw.

Skuwanie tynków w środku oraz posadzki. Będzie  ocieplenie podłogi, więc można się zastanowić nad ogrzewaniem podłogowym.

Skoro będzie taki szeroki zakres przebudowy, więc warto zrobić OZC i wszystko będzie jasne ;).

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Chalek napisał(a):

Ale po co przy kotle gazowym bawic się w jakieś dobory i kombinowanie. 

Przecież wspomniany termet ma pewnie modulacje mocy na poziomie 3-22kw.

Tak ma. Termet silver pro max 35KW

1 godzinę temu, punktak napisał(a):

 

Ten audyt energetyczny nie określa zapotrzebowania na ciepło? Byłby to jakiś punkt wyjścia dla doboru żródła ogrzewania.

Zawiera Eu 82998 kWh/rok, oraz EP tak jak ja foto

Doczytałem, że w projekcie mam gaz i Pc. Więc w pellet raczej nie wchodzę.

IMG_20231122_200331_MP.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Tre-Bor napisał(a):

Tak ma. Termet silver pro max 35KW

Zawiera Eu 82998 kWh/rok, oraz EP tak jak ja foto

Doczytałem, że w projekcie mam gaz i Pc. Więc w pellet raczej nie wchodzę.

IMG_20231122_200331_MP.jpg

Obciążenie cieplne 5,6 - 35,2 kW

Nad czym tu dywagować 

Przy 3 lokalach na wynajem to opedzi i jeden zamieszkały jak i 3.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Chalek napisał(a):

Obciążenie cieplne 5,6 - 35,2 kW

Nad czym tu dywagować 

Przy 3 lokalach na wynajem to opedzi i jeden zamieszkały jak i 3.

Imho dlatego, żeby to zrobić dobrze. Przewidzi też koszty ogrzewania, może porównać (obecnie) różne źródła ciepła.

5.6kW przy dobrej termoizolacji, olbrzymiej akumulacji (grube ściany jw) i okresach przejściowych może być dużo. Mimo sporej powierzchni po OZC może się okazać, że styknie (tańszy) 22kW.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, sherif napisał(a):

Imho dlatego, żeby to zrobić dobrze. Przewidzi też koszty ogrzewania, może porównać (obecnie) różne źródła ciepła.

5.6kW przy dobrej termoizolacji, olbrzymiej akumulacji (grube ściany jw) i okresach przejściowych może być dużo. Mimo sporej powierzchni po OZC może się okazać, że styknie (tańszy) 22kW.

Zasadniczo w 90% styknie Tutaj mniejszy. 35kW to jest w 3dupy Energi. 

Przy -20 to może się by przydało.

Kwestia kiedy było-20 przez miesiąc.

Jak 5kW będzie za dużo, to kocioł się wylaczy i poczeka. 

Ceny kotła w przypadku termeta to są pomijalne bo to jest 500 zł różnicy.

 

35kW dla 3 lokali szybciej podgrzeje cwu. No chyba a że na tylko być na C.O.

 

Generalnie co wybierze, będzie działać a oszczędności będą znikome.

Edytowane przez Chalek
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Chalek napisał(a):

Zasadniczo w 90% styknie Tutaj mniejszy. 35kW to jest w 3dupy Energi. 

Przy -20 to może się by przydało.

Kwestia kiedy było-20 przez miesiąc.

 

Ceny kotła w przypadku termeta to są pomijalne bo to jest 500 zł różnicy.

 

35kW dla 3 lokali szybciej podgrzeje cwu. No chyba a że na tylko być na C.O.

 

Generalnie co wybierze, będzie działać a oszczędności będą znikome.

No i za tyle zrobi OZC ;). Różnice przy moc min moga być niby znikoma, ale jak przemnoży to przez X lat to jakieś oszczędności może to wygerować.

Jak zastosuje podłogówkę to i tak nie będzie szybko grzał.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Tre-Bor napisał(a):

Mam też piec po 2 sezonach na olej opałowy, który można przerobić na pellet.

Cena za kocioł termet silver 1F ok 4tyś, przeróbka na pellet wyjdzie trochę więcej. Do obu kotłów będzie zasobnik myślę, że ok 200l.

 

Co do pelletu. Ciekawi mnie taka przeróbka. 

Mam piec na pellet i wiem na co zwracać uwagę. Patrz żeby to palenisko miało mechanizm samoczyszczenia.

Mój piec nie ma. Nie jest to problemem jak kupuję dobry pellet, bo popiołu jest "prawie nic", a i żadne złogi się nie odkładają.

Gorzej jak się trafi pellet jakiś lewy. Wtedy takie skamieliny się robią na palenisku i po 2-3 dnia piec się nie chce zapalić. Łatwo to odpada po stuknięciu nawet ręką, ale już blokuje zapalenie paliwa.

A dodam, że taki gorszy pellet, zazwyczaj ma większą kaloryczność i to czuć w domu ;]

 

No i jeszcze piece na pellet mają ustawienia mocy, więc to nie jest tak, że jak masz piec te 22kW, to leci non stop 22kW i jak się dom nagrzeje, to piec gaśnie, a później się musi znowu rozpalać.

To jest piec na paliwo stałe i rozpalanie trochę trwa, nie jak gaz ;)

U mnie piec ma 5 ustawień mocy i jedzie tylko na 2. Przestawiam ręcznie na 5, jak muszę "na gwałt" wodę podgrzać w zbiorniku.

 

Co do przelicznika, to nie wiem. Jak ja budowałem dom i szukałem pieca, to był przelicznik 1:10, tzn 1kW pieca na 10m2 domu. I u mnie tak jest.

 

A co do cen, to nie trafisz. Nawet na rok do przodu nie da się przewidzieć.

Mam podobny dom do sąsiada, ja mam pellet, sąsiad ma gaz ziemny. U niego sezon wychodził około 500-100pln drożej i u niego było zimniej w domu.

Tak było przez pierwsze 2-3 lata.

Później ceny gazu spadły, pelletu zdrożały, bo pellet kwalifikował się jako paliwo ekologiczne i podobno elektrownie zaczęły to sypać, aby jakieś tam normy CO2 spełniać i nie płacić kar, więc u mnie zrobiło się drożej niż u sąsiada.

Przyszła dodatkowo wojna i ceny węgla poszły w kosmos, a że pellet to paliwo powiązane, to i ceny pelletu poszybowały. Jak ktoś palił ekogroszkiem, to zaczął palić pelletem, bo większość pieców na ekogroszek to łyknie.

Teraz pellet staniał do poziomu cen tak sprzed 2 lat, nie wiem jak gaz i nie wiem jakie są prognozy na ceny gazu.

 

Nie trafisz moim zdaniem. Znasz ceny tylko na teraz.

 

Jakiś plus pelletu to to, że jak mam połączoną kotłownię z garażem, to w garażu jest zawsze ciepło, zwyczajnie piec grzeje samym sobą.

Minus, to oczywiście sypanie worków, gdzie przy gazie masz w sumie jak w bloku, nic nie robisz. No i musisz mieć jakieś miejsce na przynajmniej jedną paletę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Tre-Bor napisał(a):

Do końca nie wiem jakie źródło ogrzewania wybrać.

 

jak wynajem to gaz, bezobsługowy

dobrze też zdefiniować grupę docelową czy to będzie rodzina z dziećmi, czy wynajem na pokoje dla robotników...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kravitz napisał(a):

Co do przelicznika, to nie wiem. Jak ja budowałem dom i szukałem pieca, to był przelicznik 1:10, tzn 1kW pieca na 10m2 domu. I u mnie tak jest.

Masz jakieś źródło tych rewelacji ? Czy hydraulik od wody Ci doradził ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, sherif napisał(a):

Masz jakieś źródło tych rewelacji ? Czy hydraulik od wody Ci doradził ?

 

Jak budowałem dom i szukałem pieca.

Nie szukałem na początku wcale kotła na pellet. Przechodziłem przez pompy ciepła (te na wkopane w ziemię wymienniki), piec na gaz i na końcu pellet.

Wszyscy tak samo mówili.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, kravitz napisał(a):

 

Jak budowałem dom i szukałem pieca.

Nie szukałem na początku wcale kotła na pellet. Przechodziłem przez pompy ciepła (te na wkopane w ziemię wymienniki), piec na gaz i na końcu pellet.

Wszyscy tak samo mówili.

 

 

No właśnie, a potem po kilku latach kombinowanie z wymianą. Oczywiście nie zawsze tak jest, ale bywa jak się słucha takich wypowiedzi "fachowców".

Dla mnie podobne złote rady hydraulik sprzedawał, typu zagęścić rurki pod oknem, czy kocioł dać większej mocy ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, sherif napisał(a):

No właśnie, a potem po kilku latach kombinowanie z wymianą. Oczywiście nie zawsze tak jest, ale bywa jak się słucha takich wypowiedzi "fachowców".

Dla mnie podobne złote rady hydraulik sprzedawał, typu zagęścić rurki pod oknem, czy kocioł dać większej mocy ..

 

No ale ja nie kombinuję z wymianą.

Działa dobrze :)

Jedyne zastrzeżenie to do braku mechanizmu czyszczącego palenisko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, exor napisał(a):

(a to nie miałeś vaillanta?)

 

Nie, nie miałem. Kupiłem Termeta Golda jak tylko wszedł, jeszcze czekałem na jakieś certyfikaty, bo nie mogli sprzedawać bez tego.

Vaillant miał wtedy znaczne gorsze parametry. Jedyny sensowny był Viessman, za cenę przeszło x2, co za Termeta dałem.

 

41 minut temu, exor napisał(a):

I zawory RTL na każdej pętli (8 na dole i 11 na górze, jakoś tak). I mi kazano na "piecu" ustawić 50stopni,pfff. Tadam.

 

Takie fachowce dookoła.

Grzeje ? Grzeje, to po co drążyć ;)

Ja tez powywalałem część i zrobiłem po swojemu. Mój spec nawet czujnika temp CWU nie podłączył ..

Jak w końcu docisnąłem temat aby mieć (prawie) książkowe zużycie, to 3 serwisantów wymiękło. Jak 4ty zrobił działa od 7lat do dziś ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam Termet Gold Plus 25 kW.

Jego moc minimalna to około 2,8 kW, a maks 25 kW.

Mam grzejniki i podłogówkę i mieszacze do każdego obiegu.

Do tego grzanie CWU w zasobniku.

 

Grzanie CWU - ustawione na35% mocy, czyli około 8 kW - jest OK i działa nawet w zakresie kondensacji.

 

Grzanie grzejnikami - zaczyna od 25 kW i po kilku minutach spada do około 3 kW - grzanie temperatura 45-50 stopni. Jednak te 25 kW jest ważne, aby szybko rozgrzać układ. Oczywiście cały czas temperatura powrotu jest taka, aby była kondensacja.

Grzanie podłogówki - tutaj  od razu działa na jakieś 8-3 kW - zależnie od temperatury na zewnątrz.

 

Generalnie kocioł dobry, duża moc maksymalna pozwala szybko rozgrzać układ, a niska moc minimalna - utrzymać grzanie, w sumie niskotemperaturowe, już po rozgrzaniu układu. Taktowanie nigdy się nie włącza, a kocioł dba sam o temperaturę powrotu, regulując moc i wydajność pompy.

Prądu też mało bierze - np w grzaniu CWU ma 30 W a grzanie domu - od 50 do 80 W - zależnie od wydajności pompy, która się dostosowuje stanu do układu.

 

 

 

Edytowane przez maras77
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.11.2023 o 12:53, punktak napisał(a):

1. zakres modernizacji instalacji CO - czy zostaje stara, czy wymiana grzejników na podłogówkę itd. To zależy od budżetu jaki masz, możliwości technicznych i konstrukcji budynku.

jaka powinna byc grubosc  styropiau na stropie? jaka wysokosc powinna miec posadzaka  aby zmiesciła ogrzewanie podłogowe?

czy w sypiani podłogówka jest zdrowa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, maras77 napisał(a):

rzanie grzejnikami - zaczyna od 25 kW i po kilku minutach spada do około 3 kW - grzanie temperatura 45-50 stopni. Jednak te 25 kW jest ważne, aby szybko rozgrzać układ. Oczywiście cały czas temperatura powrotu jest taka, aby była kondensacja.

Grzanie podłogówki - tutaj  od razu działa na jakieś 8-3 kW - zależnie od temperatury na zewnątrz.

I co sie lepeij sprawdza ? Grzejniki czy podłogówka?

JAka powinna byc temp na powrocie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, deszczowyRoman napisał(a):

I co sie lepeij sprawdza ? Grzejniki czy podłogówka?

JAka powinna byc temp na powrocie?

Na powrocie jak najniższa temperatura, bo kocioł kondensacyjny chłodzi nią spaliny.

 

Co do wyższości podłogówki nad grzejnikami i odwrotnie - to nie zauważyłem żadnych przewag, oprócz tego, ze tam gdzie jest podłogówka  - nie ma grzejników.

Tam gdzie jest podłogówka są kafle i maja temperaturę taką, aby w miarę spokojnie chodzić boso, a tam gdzie są grzejniki są panele i też można chodzić boso.

 

Jak się chce trzymać stała temperaturę przez całą dobę to oba rodzaje dają radę, a jak chcesz na noc chłodzić - grzejniki dają większa swobodę regulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, deszczowyRoman napisał(a):

I co sie lepeij sprawdza ? Grzejniki czy podłogówka?

JAka powinna byc temp na powrocie?

W łazience mam podłogówkę zasilaną powrotem z grzejnika drabinki. Super rozwiązanie, szkoda, że nie mam tak w całym domu.

Cieplutka podłoga, najcieplejsze pomieszczenie w domu.

Jest też jeden minus. Zbiera się bardzo dużo kurzu tzw kotów w kątach i trzeba częściej sprzątać. W sezonie nie grzewczym to nie występuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Tre-Bor napisał(a):

Zbiera się bardzo dużo kurzu tzw kotów w kątach i trzeba częściej sprzątać. W sezonie nie grzewczym to nie występuje.

Z yegoz chyba powodu znajomy zrobil podlogowke  w salonie, holu i lazience a w sypialniach grzejniki. Powiedzcie jeszcze czy intalacja C.o  rozni sie pomiedzy podlogowka a grzejnikami?

Kociol kondensacyjny 2 f, obieg zamknięty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, deszczowyRoman napisał(a):

Z yegoz chyba powodu znajomy zrobil podlogowke  w salonie, holu i lazience a w sypialniach grzejniki. Powiedzcie jeszcze czy intalacja C.o  rozni sie pomiedzy podlogowka a grzejnikami?

Kociol kondensacyjny 2 f, obieg zamknięty.

 

Podłogówka ma najlepszy rozkład temperatur pod względem fizjologii.

rozkład temperatur

 

Zastosowanie w jednej instalacji kombinacji ogrzewania nisko i  wysokotemperaturowego (podłogówka i grzejniki) bardzo komplikuje układ. Ponadto wymusza zastosowanie wysokotemperaturowego źródła ciepła, co w przypadku pomp ciepła oznacza pogorszenie sprawności, w przy  kondensacyjnych kotłach gazowych utratę zysku z kondensacji spalin.

Edytowane przez punktak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Tre-Bor napisał(a):

W łazience mam podłogówkę zasilaną powrotem z grzejnika drabinki. Super rozwiązanie, szkoda, że nie mam tak w całym domu.

Cieplutka podłoga, najcieplejsze pomieszczenie w domu.

Jest też jeden minus. Zbiera się bardzo dużo kurzu tzw kotów w kątach i trzeba częściej sprzątać. W sezonie nie grzewczym to nie występuje.

Chcialem rozwiać mit, ze w dobrze ocieplonym domu podlogowka bedzie odczuwalnie ciepła.

Nie bedzie, bo jest o 1 stopien cieplejsza od powietrza. Wiec jak mamy komfortowe 22 stopnie w salonie, to podloga ma 23 stopnie. A 23 stopnie to nie jest odczuwalnie ciepła podloga, przy chodzeniu boso po prostu nie jest odczuwalnie zimna. Ale nie jest tez ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, maras77 napisał(a):

Chcialem rozwiać mit, ze w dobrze ocieplonym domu podlogowka bedzie odczuwalnie ciepła.

Nie bedzie, bo jest o 1 stopien cieplejsza od powietrza. Wiec jak mamy komfortowe 22 stopnie w salonie, to podloga ma 23 stopnie. A 23 stopnie to nie jest odczuwalnie ciepła podloga, przy chodzeniu boso po prostu nie jest odczuwalnie zimna. Ale nie jest tez ciepła.

 

Dokładnie, przy ciepłej podłodze wszyscy by się ugotowali. Ten efekt "neutralności" podłogi przy pracującym ogrzewaniu jest najbardziej komfortowy.

 

2 godziny temu, Tre-Bor napisał(a):

W łazience mam podłogówkę zasilaną powrotem z grzejnika drabinki. Super rozwiązanie, szkoda, że nie mam tak w całym domu.

Cieplutka podłoga, najcieplejsze pomieszczenie w domu.

Jest też jeden minus. Zbiera się bardzo dużo kurzu tzw kotów w kątach i trzeba częściej sprzątać. W sezonie nie grzewczym to nie występuje.

 

To rozwiązanie (zawór RTL na powrocie) można zastosować w zasadzie tylko na małych powierzchniach - przy normalnej długości pętli nie będzie działać dobrze.

Ja nigdy nie spotkałem się ze zwiększoną ilością kurzu w sezonie grzewczym.... W sumie to nie wiem skąd miałby się brać w większej ilości niż zwykle...

Edytowane przez punktak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, punktak napisał(a):

Ja nigdy nie spotkałem się ze zwiększoną ilością kurzu w sezonie grzewczym.... W sumie to nie wiem skąd miałby się brać w większej ilości niż zwykle.

Przy podłogówce nie ma dywanów, kafle nie są elektrostatyczne, więc kurz zbiera się w koty i zbiera się w kątach :ok:

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, maras77 napisał(a):

Przy podłogówce nie ma dywanów, kafle nie są elektrostatyczne, więc kurz zbiera się w koty i zbiera się w kątach :ok:

 

Ja mam dywany(grube i cienkie), panele, płytki i deski przy podłogówce od 14 lat.  Przez cały rok kurzy się tak samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, punktak napisał(a):

 

 

To rozwiązanie (zawór RTL na powrocie) można zastosować w zasadzie tylko na małych powierzchniach - przy normalnej długoru RTLści pętli nie będzie działać dobrze.

Ja nigdy nie spotkałem się ze zwiększoną ilością kurzu w sezonie grzewczym.... W sumie to nie wiem skąd miałby się brać w większej ilości niż zwykle...

Już tu kiedyś pisałem. Nie mam żadnego zaworu RTL, bezpośrednio z drabinki powrót jednym pexem pociągnięty przez podłogę do rozdzielacza. 

Nic się z podłogą nie dzieje. Temp wody z pieca na rozdzielacz idzie 50 stopni. Na powrocie z kaloryfera idzie już zimniejsza.

Fakt że pętla jest mała i blisko rozdzielacza.

Edytowane przez Tre-Bor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, deszczowyRoman napisał(a):

Kociol kondensacyjny moze pracowac caly czas? Lepiej wziac mniejszy czy wiekszy?

Kondensacyjny nie pracuje cały czas, bo to nie ma ekonomicznego sensu.

Sterowany jest czujką najlepiej pogodową.

 

Ja liczyłem wg tego

https://kotly.com.pl/calc-dobor-mocy-kotla-1.html?l=pl

Edytowane przez Tre-Bor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, a potem po kilku latach kombinowanie z wymianą. Oczywiście nie zawsze tak jest, ale bywa jak się słucha takich wypowiedzi "fachowców".
Dla mnie podobne złote rady hydraulik sprzedawał, typu zagęścić rurki pod oknem, czy kocioł dać większej mocy ..
U mnie fachowcy mówili, że nie da rady aby pompa w kotle ogarnęła ponad 200m2 podloglowki i chcieli wkładać dodatkowe pompy.

Miałem trochę obaw, ale zrobiłem po swojemu wierząc, że jak nie zadziała to dołożę pompy później.

W efekcie podloglowka u mnie to kocioł, dwa rozdzielacze i rurki. Nawet rotametry wypieprzyłem, bo się zawieszały czy zapychały i tylko powodowały problemy. Chyba prościej się nią da, a temperatura w pomieszczeniach mega stabilna.

Sent from my KB2003 using Tapatalk

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, maras77 napisał(a):

Tam gdzie jest podłogówka są kafle i maja temperaturę taką, aby w miarę spokojnie chodzić boso, a tam gdzie są grzejniki są panele i też można chodzić boso.

Masz mieszaną instalację to trochę co innego.

Spróbuj pochodzić boso na parterze w domu gdzie masz tylko grzejniki ;).

 

1 godzinę temu, maras77 napisał(a):

Chcialem rozwiać mit, ze w dobrze ocieplonym domu podlogowka bedzie odczuwalnie ciepła.

Nie bedzie, bo jest o 1 stopien cieplejsza od powietrza. Wiec jak mamy komfortowe 22 stopnie w salonie, to podloga ma 23 stopnie. A 23 stopnie to nie jest odczuwalnie ciepła podloga, przy chodzeniu boso po prostu nie jest odczuwalnie zimna. Ale nie jest tez ciepła.

 

Kwestia ustawienia ;). Tj wyżej kolega napisał, jak mu instalator ustawił wysoką temp zasilania to jak inaczej ma być.

U mnie w zależności od temp zewn, ale podłoga ma 22-27C. Czasem nic nie czuć (nie jest zimna ani ciepła) a przy mrozach jest lekko ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, punktak napisał(a):

Dokładnie, przy ciepłej podłodze wszyscy by się ugotowali. Ten efekt "neutralności" podłogi przy pracującym ogrzewaniu jest najbardziej komfortowy.

 

Mój wujek w latach 90 zrobił podłogówkę, ale razem z grzejnikami, bez mieszaczy (chyba nie było wtedy). Efekt taki, że przez pokoje z podłogówką trzeba było przebiegiać.

IMHO słabo jest jak jest instalacja mieszana, nie tylko z racji komplikacji ale także z racji komfortu.

36 minut temu, Tre-Bor napisał(a):

Kondensacyjny nie pracuje cały czas, bo to nie ma ekonomicznego sensu.

Sterowany jest czujką najlepiej pogodową.

Dlaczego nie ma sensu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, sherif napisał(a):

Dlaczego nie ma sensu ?

Trzeba sobie przeliczyć, czy opłaca się grzać ciągle i płacić za prąd pompy obiegowej, czy tylko jak spadnie temperatura.

 

Każda instalacja jest inna, dom ma inne zapotrzebowanie na ciepło akocioł może mieć inne sterowanie.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, maras77 napisał(a):

Trzeba sobie przeliczyć, czy opłaca się grzać ciągle i płacić za prąd pompy obiegowej, czy tylko jak spadnie temperatura.

 

Każda instalacja jest inna, dom ma inne zapotrzebowanie na ciepło akocioł może mieć inne sterowanie.

 

 

O tym pisałem już kiedyś. Z pkt samego ogrzewania gazu to się opłaca i część osób tak robi.

Po samej wodzie z kondensacji widać, że jest jej więcej im dłużej chodzi ze zmniejszoną temp. Na pewno nie ma sensu chodzenia non stop on/off.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, deszczowyRoman napisał(a):

Jak wysokosc posadzki zajmuje instalacja ppdlogowa? Jaka instalacja jest najproszta i najtańsze? Grzejniki czy podlogowka kociol gazowy

Jeśli robisz na styropianie to minimalna wysokość wylewki z mixokreta 4cm.

 

Najtańsza to taka, którą sobie sam wykonasz.

Znajomy sam się buduje. Podstawowe roboty z YT a te trudniesze z pomocą kolegi. 

Sam robił podlogówkę. 

 

Jedna i druga jest prosta. Grzejniki, chyba mniej roboty z rozkładaniem pexa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, exor napisał(a):

 

A ile ma woda co wylata z kotła?

Bo u mnie poniżej 26st to nie może zejść. Wyłącza się po prostu.

 

 

U każdego będize podobnie. On pisze o temp posadzki, więc zasilanie musi być wyżej.

AFAIR przy zasilaniu 28-29C w sezonach przejściowych właśnie trudno wyczuć czy ta posadzka ciepła czy nie ;), ma wtedy ok 22-23C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.