Skocz do zawartości

różnice JTD 115 a 140KM


chemmist

Rekomendowane odpowiedzi

Witaj,

ja jestem od niedawna użytkownikiem silnika 115 JTD. W 3d uważam, że jest zupełnie wystarczający. A jaka jest różnica? Być może się mylę, ale chłopaki mnie zaraz poprawią zeby.GIF to ten silnik 140 KM jest silnikiem MultiJet. A to oznacza, że ma wielofazowy wtrysk paliwa. Paliwo jest wtryskiwane w innej dawce, gdy silnik jest zimny, ciepły itp. Czyli jest bardziej zaawansowany technicznie. Spalanie w 115-konnym to około 6 litrów.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak... 120 oraz 140 i 150 KM to MJ tylko 80 i 115KM to JTD

> 120 KM ma 8 zaworów

> 140 i 150 Km 16 zaworów...

pomijajac moc tych silników który najlepiej sie sprawdzi w codziennej eksploatacji, dojazdy do pracy... któryś moze jest bardziej wytrzymały? bo spalanie pewnie na podobnym poziomie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z 1.9:

115tka to zwykły CR 1wszej generacji z głowicą 8V; ciśnienie wtrysku 1350.

140tka CF3 to Multijet (CR 2giej generacji), głowica 16V ciśnienie wtrysku 1400.

150tka CF4 to jak 140tka z wtryskiem 1600.

Generalnie MJty 16V to:

140, 150 i 136 (depot np Belgia)

MJty 8V to:

100 (punto 2FL), 120, 105; jest też 130tka (grande punto) jest to jak pamiętam 8V z wtryskiem 1600

JTD 8V to:

80,85, 100, 105, 115

Pozdro

P.S Tańsze w eksploatacji są JTDtki 8V, potem MJty 8V i na końcu MJ 16V smile.gif Każdy z tych silników dobrze się kręci. JTD znosi i 100% większą moc.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 140 KM jest silnikiem MultiJet.

Tu sie zgadza

> A to oznacza, że ma wielofazowy wtrysk

> paliwa. Paliwo jest wtryskiwane w innej dawce, gdy silnik jest

> zimny, ciepły itp.

tu juz troche zaszalales smile.gif W kazdym silniku jest tak jak pizesz. W JTD sa "max 3 wtryski" tzn dawka paliwa moze byc/jest podzielona na mniejsze porcje, wtryskiwacze sa elektromagnetyczne. W MJ na jeden cykl pracy moze byc wiecej dawek. Chyba sa tam stosowane wtryskiwacze piezoelektryczne i dawek moze byc nawet 5. Powoduje to lepsza kulture pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wtryskiwacze piezoelektryczne i dawek moze byc nawet 5. Powoduje

> to lepsza kulture pracy.

Kulture i oczywiście... ekologie!

Ostatni wtrysk przy wtrysku wielofazowym ( ten piąty ) nie służy wcale pracy silnika tylko paliwko z tej dawki wspomaga dopalanie spalin w ukł. wydechowym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I wszystko jasne mówiłem, że chłopaki mój ewentualny błąd poprawią wink.gif Szukałem tego artykułu w Automoto, aby doprecyzować moją wypowiedź, ale niestety nie znalazłem. Wiedzę trzeba mieć w głowie a nie w książce na półce (ale to też) smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A niby dlaczego? To ze kolega ma ~150koni w JTDku 8V nie znaczy, że

> inni nie mają więcej.

> Pozdro

Czyli wedlug ciebie ze 115KM mozna wyciagnac 230KM a ze 150KM MJTD mozna wyciagnac 300KM ? hahaha.gif

... owszem mozna ale tak jak w F1, jeden wyscig = jeden silnik biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A niby dlaczego? To ze kolega ma ~150koni w JTDku 8V nie znaczy, że

> inni nie mają więcej.

> Pozdro

No fajnie ale 115 KM w orginale +55% daje 178KM yikes.gif a tu mowa o +100% wzroście co daje o 230 KM....

GDZIE ???? hehe.gifhehe.gifzlosnik2.gif

Ja mam zaledwie +28% wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No fajnie ale 115 KM w orginale +55% daje 178KM a tu mowa o +100%

> wzroście co daje o 230 KM....

> GDZIE ????

> Ja mam zaledwie +28%

Moje JTD ma obecnie ~155ps z 80ciu oryginalnych, jeździ i absolutnie nic się z motorem nie dzieje.

Kolegi Brevisa ~175ps przy 250kkm przelotu, innego znajomego stilo ma ~190ps na motorowni 100kkm co jak łatwo policzyć jest odpowiednio ~95%, 52% i 65% wzrostem parametrów. Problemem w dalszej zabawie przy 115tkach NIE SĄ silniki a wydajność osprzętu - rozpracujemy sprawę i auta będą mocniejsze.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego? Silnik jako taki chyba identyczny z wersją 115KM, która na takie wartości jest "wirusowana" bez problemu. Fakt 1., że np. nie ma intercoolera, ale podobno niektórzy w swoich autkach mieli. Fakt 2., że skrzynia ma inne przełożenia, sprzęgło pewnie też inne. Fakt 3., że 80KM ma turbo o stałej geometrii.

Ale być może po zmianie sprzęgła i zapewnieniu odpowiedniego chłodzenia nie powinno być innych problemów. A że sam jestem pod wrażeniem, zadałem na priva prośbę o więcej danych/zakres modyfikacji cfaniaczek.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dlaczego? Silnik jako taki chyba identyczny z wersją 115KM,

Zonk. Motory NIE SĄ IDENTYCZNE. 115tka jest mocniejszym wyrobem. Lista różnic i to nie tylko w motorze jest bardzo duża...

która na

> takie wartości jest "wirusowana" bez problemu. Fakt 1., że np.

> nie ma intercoolera, ale podobno niektórzy w swoich autkach

> mieli.

Nie wiem jak w stilo, w punto każde auto miało IC.

Fakt 2., że skrzynia ma inne przełożenia, sprzęgło pewnie

> też inne. Fakt 3., że 80KM ma turbo o stałej geometrii.

> Ale być może po zmianie sprzęgła i zapewnieniu odpowiedniego

> chłodzenia nie powinno być innych problemów.

Trochę do tej listy trzeba jeszcze dopisać...

A że sam jestem pod

> wrażeniem, zadałem na priva prośbę o więcej danych/zakres

> modyfikacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://stilo.net.pl/silniki.html

jtd115 najwięcej na rynku, tańsze w serwisowaniu (MJ maja więcej osprzętu) a do tego są wyjątkowo podatne na kręcenie.

Licz się z tym ze 150 bedzie ciezko kupić. Nieco łatwiej z 140.

Jak widać TUTAJ jtd115 jest także ekonomiczny jesli chcesz. Wazne co by ktos przed Tobą nie zajedził turbiny oraz dwumasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Co rozumiesz w temacie normalny?

> Pozdro

Po prostu nie wydaje mi sie ze mozna tak bezkarnie podniesc moc dwukrotnie niewiem.gif

Podaj wiecej szczegolow. To jest tylko chip tuning? Czy tez zmiana turbo, sprzegla, zakucie itd.

Jesli nie to w najmniej oczekiwanym momencie mozesz zobaczyc taki obrazek no.gif - link

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w końcu ustalić należy, czy ten chiptuning odbył się na fabrycznych częściach, czy też miały miejsce spore ingerencje w zespól napędowy.

Nie jest sztuką zwiększyć moc i moment dwukrotnie, wymieniając przy okazji sporo elementów, które podwoiły wartość samochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może się włączę .... jeżeli dorobienie fmic-a , dorobienie VNT , mod sprzęgła , virus w kompie ( i to nie byle jaki , biorac pod uwagę , ze chyba jedyna taka 80 w Polsce )oraz dużo cierpliwości ......jest dwukrotnym zwiększeniem $$ auta lub spora ingerencja mechaniczna .... to chyba świstak siedzi i zawija w sreberka wszystkie tdi ( nie umniejszając ich potędze modowalnosci) gdzie tego typu przeróbki nie są uznawane za elitarny i drogi tuning ...

Reasumując ... kolega Cinus ma święta racje ... tego typu przyrost są możliwe ... inaczej w tym roku 200 kuniów pęknie na śląsku lub w Myślenicach ... stay tuned...

Co do tematu topicu , bo się zrobił mały offtop....

wszystko zależy czego się oczekuje .... wszystkie 8v jtd nie grzeszą kultura pracy , osiągami (na serii) ....

ale jedna im trzeba przyznać .... jeżdżą taniej i pewniej pod względem możliwych awarii ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie ... ale ile maksymalnie z 115 konnego silnika sie wyciska na oryginalnej turbinie i osprzęcie .... myślę że to 175 KM.....

Jesli kolega ma 150 KM z JTD 80 KM to wielki szacunek .... bo albo zmienił "wszystko" w tym aucie albo hamownia jest do D...y hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Po prostu nie wydaje mi sie ze mozna tak bezkarnie podniesc moc

> dwukrotnie

> Podaj wiecej szczegolow. To jest tylko chip tuning? Czy tez zmiana

> turbo, sprzegla, zakucie itd.

Motor tj słupek jest oryginalny. Układ wtryskowy seria. Przeniesienie napędu seria prócz sprzęgła.

Turbo seria z innego modelu JTD (z VNT), dorzucony jest customowy IC, wydech by MG soft by Daniel TTC.

Oczywiście zmieniony jest CAŁY układ hamulcowy - wszystko nowe z Fiata.

> Jesli nie to w najmniej oczekiwanym momencie mozesz zobaczyc taki

> obrazek - link

Proszę Cię... a na seryjnym silniku czegoś takiego zobaczyć nie możesz? hehe.gifhehe.gifhehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszystko fajnie ... ale ile maksymalnie z 115 konnego silnika sie

> wyciska na oryginalnej turbinie i osprzęcie .... myślę że to 175

Mówimy OGÓLNIE o JTD, jeśli sprawa tyczy się seryjnej 115tki to przy seryjnym osprzęcie ale z większym ICem, luźniejszym wydechem może i byłoby teoretycznie do osiągnięcia jednak wątpie aby turbo długo pożyło + raila bardzo musiałbyś gwałcić jeśli chodzi o ciśnienie a wtryski zapewne przelać.

Pokazać to na wykresie a jeździć z tym na ulicy - 2 różne sprawy. Pomijam tu kwestie EGT które byłoby na pewno niebezpieczne.

> KM.....

> Jesli kolega ma 150 KM z JTD 80 KM to wielki szacunek .... bo albo

> zmienił "wszystko" w tym aucie albo hamownia jest do D...y

Proszę Cię, nie każ mi zmieniać opinii o sobie bo wypowiedź jest żenująca...

Poczytaj liste napraw swojego auta...

Wbrew pozorom do osiągnięcia mojego wyniku nerki nie musiałem sprzedać itp...

Jako specjalista za którego się uważasz usiądz i pomyśl co w dieslu jest odpowiedzialne za moc i policz ile to może kosztować.

Od siebie powiem - można takie mody robić po kosztach. Znam wielu inteligentów którzy zabawe zaczynają na silniku a kończą na sprawach ważniejszych jakimi są na pewno hamulce czy zawieszenie. Wszelkie części użyte do modów w moim aucie są NOWE gdyż nie uznaję półśrodków. Koszta jakie wsadziłem w upgrade motoru nie są większe niż Ty wsadziłeś w reanimacje swojego auta tj sprężarki, pompy i inne bzdury...

Jak już napisał kolega Brevis 200koni pęknie i znów wielcy specjaliści będą kazali Maha-e w ośrodku doświadczalnym silników spalinowych politechniki śląskiej naprawiać hehe.gif

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Motor tj słupek jest oryginalny. Układ wtryskowy seria.

> Przeniesienie napędu seria prócz sprzęgła.

> Turbo seria z innego modelu JTD (z VNT), dorzucony jest customowy IC,

> wydech by MG soft by Daniel TTC.

> Oczywiście zmieniony jest CAŁY układ hamulcowy - wszystko nowe z

Ale tu nie o koszty chodzi......to fajnie,ze oryginalne nowe częsci kupujesz ok.gif ja tego nie zrobiłem z turbiną i z pompą no.gif jak sam czytałeś regenerowałem lub wymieniałem ......;) jak sam napisałes zmieniłes cały układ dolotowy i wylotowy.... praktycznie zrobiłeś z 80-tki 115+ a następnie podbiłes do 150 .... ale OK ok.gif

Ja "specjalistą" bynajmniej nie jestem ale ucze sie cały czas old.gif od lepszych wink.gif

Nawiązując jednak do mojej pierwszej wypowiedzi nadal uważam, że obecnie Twoje stwierdzenie o tym, że silnik JTD 1,9 ma zapas/rezerwę +100% mocy ( dla normalnej eksploatacji ) to nieprawda.... Tak jak Koledzy pisza jeszcze 200 KM nie pękło a do 230 KM to droga daleka....

Maksymalna moc (do normalnej drive.gif ) dla tego silnika to pewnie gdzieś koło 175 KM.... więc 50-55% co i tak jest baaardzo fajnie ok.gif

Życzę tobie nadal udanej zabawy z autkiem i mam nadzieję że podzielisz się z nami swoimi lub kolegów osiągnięciami 20.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Proszę Cię... a na seryjnym silniku czegoś takiego zobaczyć nie

> możesz?

Ale bedzie to chyba jeden przypadek na kilkadziesiat tysiecy. Przez takie modyfikacje BARDZO podwyzszach takie prawdopodobienstwo.

A co do mocy Lisek slusznie zauwazyl ze praktycznie juz na starcie stworzyles 115 KM wersje smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rok 2002, okazało sie na miejscu ze to jtd 80KM i powiem wam miło mnie zaskoczyło... całkiem przyjemnie się to napędza, 115 w którą celuje to już naprawde musi być milusie auto zeby.GIF ogólnie wrażenia bardzo poztywne, przebieg auta 180tkm, nic nie stuka nic nie puka, fotele twarde, takie jak lubię smile.gif ale...

no własnie..... samochód nie wygladał na powypadkowy, ale w różnych miejscach były odpryski lakieru jakby się łuszczył do gołej blachy, m.in przy plastiku nad tablica rejestracyjną z tyłu, rdza na dolnej części tylnej klapy, łuszczący się lakier w bocznych rynnach przy otworze bagażnika, oraz puchnący i pękający lakier przy tylnej lampie na błotniku i we wnęce drzwi tylnych. Niestety były też wypiaskowane zapewne od kół dolne części błotników przednich oraz dwa odpryski lakieru na rancie nad przednia szybą. Poza tym pewnie nieszczelna bo zabrudzona od środka kurzem lampa przednia.

Co sądzicie o tych przypadłościach, czy zdarzają sie częściej w stilakach czy to raczej ten egzemplarz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale tu nie o koszty chodzi......to fajnie,ze oryginalne nowe częsci

> kupujesz ja tego nie zrobiłem z turbiną i z pompą jak sam

> czytałeś regenerowałem lub wymieniałem ......;)

A szkoda, nówki da się dostać naprawdę w dobrych cenach - jak coś priv smile.gif

jak sam

> napisałes zmieniłes cały układ dolotowy i wylotowy....

Wydech - tak jest cały inny.

Dolot nie - tylko IC centralny, reszta rur w tym puszka i filtr powietrza są oryginalne - nie uznaję stożków czy innych głupot. JTD ma bardzo dobry kolektor ssący i tu w sumie nie trzeba nic poprawiać.

> praktycznie zrobiłeś z 80-tki 115+ a następnie podbiłes do 150

> .... ale OK

Nie. Motor 115 jest inny. Wał jest ten sam, korby różnie bywa (zazwyczaj inne) tłoki zupełnie inne, 115tki też mają lepszy wałek przez co bardziej można napełnić komory w wyższej prędkości obrotowej.

Jeśli ma to być na maksymalnie prosto wytłumaczone to mam 80tkę z CZĘŚCIOWYM osprzętem 115tki (turbo, zawór overboostu itd)

> Ja "specjalistą" bynajmniej nie jestem ale ucze sie cały czas od

> lepszych

Ja również pogłębiam wiedzę o JTD, bez zagłębiania się i prób nie wyczarowałbym z Punciaka tego co jest obecnie smile.gif

> Nawiązując jednak do mojej pierwszej wypowiedzi nadal uważam, że

> obecnie Twoje stwierdzenie o tym, że silnik JTD 1,9 ma

> zapas/rezerwę +100% mocy ( dla normalnej eksploatacji ) to

> nieprawda....

Lisku - pokaż mi proszę GDZIE tak napisałem smile.gif

Moje słowa brzmiały "JTD znosi i 100% większą moc"

Auto jeździ zupełnie bezawaryjnie i nie ma z nim żadnych problemów - fakt jestem pedantem, ale o każde moje auto dbam tak samo, czy jest seryjne czy też nie. Kiler zabije i zupełnie fabryczne auto w bardzo szybkim czasie no.gif

Tak jak Koledzy pisza jeszcze 200 KM nie pękło a

> do 230 KM to droga daleka....

W 80tce dwukrotny przyrost został osiągnięty, gdyby nie problemy ze sprzęgłem na pewno miałbym ponad 160ps bo zapas w układzie wtryskowym jeszcze mam. Niestety Punto ma mały kielich skrzyni i nie da się tam wsadzić sprzęgła ze 115tki które ma 235mm i mocny docisk. Seryjnie punto miało 228,5mm tarcze, obecnie mam 230mm i maksymalnie silny docisk jaki dało się zamontować (części Valeo z modeli Fiata). W kolejnym setupie szykowanym na wiosne będę miał sprzęgło które w innych dieslach fiata przenosi 390-400Nm przy masie 1400+kg więc w Puncie przy masie 1100 problemów być nie powinno zupełnie smile.gif

Jak już pisałem barierą w 115tce na 200ps w opisanych stilakach nie był sam motor. Turbo zawsze można dać wieksze, problemem był układ wtryskowy.

Mam nadzieję że pompa, którą chcę zaadoptować jak również i wtryski pozwolą wyeliminować ten problem. Jeśli tylko paliwa będzie wystarczająco to przy GT20 masz 200-215ps, przy GT22 można i atakować bariery 230ps.

Przy tych mocach moment szacować można na 400Nm - w ciężkim stilo problemem może być sprzęgło ale mam nadziję że i ten problem opanujemy cool.gif

> Maksymalna moc (do normalnej ) dla tego silnika to pewnie gdzieś

> koło 175 KM.... więc 50-55% co i tak jest baaardzo fajnie

Wiesz jak to jest - apetyt rośnie w miarę jedzenia. Dla kogoś kto wie jak mocnego diesla eksploatować te, czy też wyższe parametry nie będą problemem

> Życzę tobie nadal udanej zabawy z autkiem i mam nadzieję że

> podzielisz się z nami swoimi lub kolegów osiągnięciami

Wykres na pewno zostanie pokazany jak tylko finalny etap zostanie osiągnięty wink.gif

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale bedzie to chyba jeden przypadek na kilkadziesiat tysiecy.

Zdziwiłbyś się... Polecam chociażby lekturę DTI 2.2 ...

Przez

> takie modyfikacje BARDZO podwyzszach takie prawdopodobienstwo.

Jak bardzo? 5%, 10 czy 60%? Wrózenie z fusów.

Każdy motor się zużywa jak się nim jeździ. Ja swoim w życiu 300kkm-400kkm nie nakręcę więc jeśli padnie 50-100kkm wcześniej uznam to za zużycie eksploatacyjne.

Dla mnie większą głupotą jest wymiana oleju co 20kkm albo i więcej niż zabawy z podnoszeniem mocy. Dla motoru najważniejsza jest świeża oliwa odpowiedniej jakości jak również odpowiednia jej temperatura gdy masz zamiar dać w palnik + czysty luft do zasysania.

> A co do mocy Lisek slusznie zauwazyl ze praktycznie juz na starcie

> stworzyles 115 KM wersje

Opisane w poście wyzej - ŹLE zauważył.

Jeśli będę miał okazje posiadania tłoków z 80tki i 115tki na bank zrobię Wam foto...

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piaskowanie błotników przy przednich kołach - norma zarówno w Stilo jak i Punto. Przy dużych kołach piaskuje też w stilakach tylne błotnikim przed tylnim kołem. Rozwiązaniem są chlapaki lub progi w wersji 3d + pomalowanie newralgicznych punktów barankiem. Tylna klapa również kilkukrotnie widziałem (przy rejestracji lub zamku). O innych problemach przez kolegę opisanych nie słyszałem.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 115 w którą celuje to już naprawde musi być milusie auto

Jeździ IMO całkiem akceptowalnie ok.gif - zwłaszcza w kontekście zapotrzebowania na paliwo. zlosnik.gif Mocno też odstaje niezawodnością (na plus biglaugh.gif) od całej reszty Stilo.

> wrażenia bardzo poztywne, przebieg auta 180tkm, nic nie stuka

> nic nie puka, fotele twarde

Fotel kierowcy po takim przebiegu raczej będzie nosił ślady "zmęczenia" - gąbki siedziska nie są najwyższej jakości i z czasem robią się zwiotczałe biglaugh.gif - widać różnicę między stroną kierowcy i pasażera. Można oczywiście wymienić tę gąbkę...

> Niestety były też wypiaskowane zapewne od kół dolne

> części błotników przednich oraz dwa odpryski lakieru na rancie

> nad przednia szybą.

To standardowy problem - piaskowanie dotyczy też progów przed tylnym kołem. W to zagłebienie pod tylnymi drzwiami trafiają kamienie spod przedniego koła. Niektóre marki oklejają swoje auta w takich miejscach przezroczystą folią - Fiat oferuje co prawda gotowo przyciętą folię 3M, ale właściciel musi najpierw dowiedzieć się, że taki problem występuje, a następnie musi jeszcze się dowiedzieć, że można w ASO kupić coś, co temu zapobiegnie. rotfl.gif

> Poza tym pewnie nieszczelna bo zabrudzona od

> środka kurzem lampa przednia.

Jeśli tylko jedna, to znaczy że drugą lampę wymieniano zlosnik.gif - takie wykwity na wewnętrznej stronie klosza to standard, generalnie ten poliwęglan z którego wykonuje się klosze przednich lamp nie jest najwyższej jakości/trwałości biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W JTD sa "max 3 wtryski" tzn dawka paliwa moze byc/jest podzielona na

> mniejsze porcje, wtryskiwacze sa elektromagnetyczne.

Trochę przesadziłeś wink.gif

W JTD typu UniJet czyli w typowym 115KM wtrysk paliwa jest podzielony na dwie części :

1. wtrysk pilotażowy

2. wtrysk główny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem dokładnie - to poddaję dyskusji wielce szanownych - ale ja miałem problem ze sprzęgłem w swoim 140konnym MJ i to podobno wynika z większego momentu obrotowego niż w 115konnym i siada przez to częściej sprzęgło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.