bb_maciek Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 heja być może niebawem stanę przed takim wyborem i chcę być przygotowany co wybrać póki co i tak mam zamęt czy ograniczać się jedynie do klasy B czy może poszukać jeszcze w kompaktach, natomiast najpierw zadam pytanie odnośnie tej pierwszej. Zastanawiam się nad samochodem z klasy B z przedziału cenowego 15 - 18 tysięcy. Co ważne, fajnie by było to w miarę dynamiczne autko głównie do miasta, czasem na trasę, o umiarkowanym zapotrzebowaniu na paliwo, o łatwym dostępie do części i serwisu (no i fajnie jak by nie były to serwisy mega drogie i mega częste ) Póki co mam dwóch faworytów - Renault Clio 1.4 16V 98KM (czytałem opinię, że silnik 1.6 16V 110KM niewiele poprawia dynamikę a posiada większe zapotrzebowanie na paliwo). dodatkowo za Clio przemawia dobre wyposażenie Kolejnym faworytem jest Toyota Yaris 1.5 TS. Autko fajne, mi osobiście się podoba (podobnie jak Clio) ma jedną (póki co znaną mi) przewagę nad Clio - niezawodność - a przynajmniej tak mówią natomiast ma też jeden minus - mniej miejsca (szczególnie dla mnie istotne - bagażnik). Zastanawiałem się również nad Corsą GSI, Fiestą 1.4 16V bądź 1.6 16V i punto 1.4 16V Powiedzcie coś o tych modelach ewentualnie doradźcie coś ciekawego z góry dzięki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paluch36 Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 wymieniasz same benzynowe silniki- takie po prostu wypatrzyłeś, czy jesteś przeciwnikiem diesla? mój brat ma corse c 1.7 dti, w zakładanym przez Ciebie budżecie można znaleźć coś ciekawego i dość młodego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bb_maciek Napisano 16 Maja 2010 Autor Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 bo nie chce diesla nie no najeździłem się przez ostatnie dwa lata dieslem i chcę wrócić dla odmiany do benzyny jakoś jazda na benzynie bardziej mnie przekonuje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
delco Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > Póki co mam dwóch faworytów - Renault Clio 1.4 16V 98KM (czytałem opinię, że silnik 1.6 16V 110KM > niewiele poprawia dynamikę a posiada większe zapotrzebowanie na paliwo). dodatkowo za Clio > przemawia dobre wyposażenie IMO poprawia. Z porównania bezposretniego z meganką I 1,6 16V. Start na pustej dwupasmówce. Przy licznikowym 150 km/h Clio z silnikiem 1,4 zostało w tyle ok 100 metrów. IMO to niewiele ale zauważalnie... zwłaszcza że meganka chyba jest nieco cięższa. Zupełnie inna sprawą jest dostępność i ew róznice w cenie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sebbeks Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 Peugeot 206 RC Renault Clio Sport A ile robisz rocznie kilometrów? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bb_maciek Napisano 16 Maja 2010 Autor Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > IMO poprawia. Z porównania bezposretniego z meganką I 1,6 16V. > Start na pustej dwupasmówce. Przy licznikowym 150 km/h Clio z silnikiem 1,4 zostało w tyle ok 100 > metrów. IMO to niewiele ale zauważalnie... zwłaszcza że meganka chyba jest nieco cięższa. > Zupełnie inna sprawą jest dostępność i ew róznice w cenie... spoko nie miałem możliwości porównania obu silników, jedynie jeździłem pare razy jako pasażer meganką z silnikiem 1.4, więc póki co swoją opinię buduję tylko na tym co wyczytam w necie ciekawe natomiast jak by wyglądało to zestawienie jak by sprawdzić koszta eksploatacji Clio z takim i takim silnikiem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KLOCEKVAN Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 1,4 16V w tych samochodach co wymieniłeś szału nie robi, 90-100KM przy masie ponad tonę w prawdzie nie będzie zawalidrogą ale autem z pazurem bym tego nie nazwał ja bym bardziej szukał peugeota 106 s16 czy saxo 1,6 16V te autka już śmigają znacznie lepiej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bb_maciek Napisano 16 Maja 2010 Autor Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > Peugeot 206 RC > Renault Clio Sport > A ile robisz rocznie kilometrów? aktualnie ciężko stwierdzić bo od niedawna poruszam się komunikacją miejską wcześniej przed zmianą pracy poruszałem się autem zawodowo i kilometrów wychodziło około 90 tysięcy rocznie przy prywatnym użytkowaniu nie sądze, bym przekraczał 30 tysięcy rocznie co do peugeota rc jakoś nie mam przekonania, tylko nie wiem na razie czemu a clio sporta się trochę boje a dokładniej to kosztów związanych z jego utrzymaniem być może to wynika z nieświadomości, dlatego też pytam byście mnie uświadomili ;[ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bb_maciek Napisano 16 Maja 2010 Autor Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > ja bym bardziej szukał peugeota 106 s16 czy saxo 1,6 16V te autka już śmigają znacznie lepiej ale tutaj znacznie trudniej o niezajechany egzemplarz, no i to, że autka nieco starsze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ref Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 W tych pieniadzach kupuj Radzia 106. Za 1000 pln oplaty manipulacyjnej bedzie skrecac, przyspieszac i bedzie igla. Do tych 18k + 1 Bo musze za know how policzyc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sebbeks Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 Pug RC pasuje do twoich wymagań. Samochód klasy B ze 180 konnym silnikiem, tylko trudno będzie trafić dobry egzemplarz. Zresztą jak każde usportowionym aucie. Przy przebiegach ok. 25kkm opłaca Ci się wracać do benzyny? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ref Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > ale tutaj znacznie trudniej o niezajechany egzemplarz, no i to, że autka nieco starsze Ale trzymaja wartosc i zawsze latwo sie pozbyc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pr0mil Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 Ibiza IIFL cupra, 1.8T? Powinno się coś znaleźć w górnej granicy budżetu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ref Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > Pug RC pasuje do twoich wymagań. Samochód klasy B ze 180 konnym silnikiem, tylko trudno będzie > trafić dobry egzemplarz. Zresztą jak każde usportowionym aucie. > Przy przebiegach ok. 25kkm opłaca Ci się wracać do benzyny? Widziales kiedys 206 RC nie na zdjeciach ? Wiesz ile kosztuje utrzymanie RC ? To w naszych warunkach kompletny tropik, w ktory nie pchalbym sie nie bedac swiecie zakochanym w 206. Poza tym - ono nie jest tak szybkie jakie sie wydaje a ze wzgledu na znikoma popularnosc moze byc problematyczne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maagog Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > Co ważne, fajnie by było to w miarę dynamiczne autko > głównie do miasta, czasem na trasę, o umiarkowanym zapotrzebowaniu na paliwo, o łatwym dostępie do > części i serwisu (no i fajnie jak by nie były to serwisy mega drogie i mega częste ) > Póki co mam dwóch faworytów - Renault Clio 1.4 16V 98KM Pomysl jednak nad 1.6. Spiesze poinformowac, ze Clio 1.4 to troche malo. Dostaje baty od Lanosa 1.6, ktorych na ulicy masz pelno. To nie pazur, tylko tipsy. Mocniejsza wersja bedzie OK. Chyba, ze kupisz Clio 2.0 Sport. To juz nazwij szponem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bb_maciek Napisano 16 Maja 2010 Autor Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > Pomysl jednak nad 1.6. > Spiesze poinformowac, ze Clio 1.4 to troche malo. > Dostaje baty od Lanosa 1.6, ktorych na ulicy masz pelno. > To nie pazur, tylko tipsy. Mocniejsza wersja bedzie OK. > Chyba, ze kupisz Clio 2.0 Sport. To juz nazwij szponem. no własnie póki co to nie mam pojęcia jak wyglada porównanie kosztów posiadania tych trzech jednostek silnikowych wiadomo, sport korci najbardziej, jednak nie chodzi mi też o wpakowanie się w mega wydatki chodzi o to, by auto miało coś pomiędzy tipsem a szponem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ref Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > no własnie póki co to nie mam pojęcia jak wyglada porównanie kosztów posiadania tych trzech > jednostek silnikowych wiadomo, sport korci najbardziej, jednak nie chodzi mi też o > wpakowanie się w mega wydatki chodzi o to, by auto miało coś pomiędzy tipsem a szponem VTS/S16. Szpon, pazur... nazwij jak chcesz. Przy malym budzecie nawiazuje rownorzedna walke z CTRami. P.S - ale nie mozesz jezdzic jak C*pa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jetbang Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > Powiedzcie coś o tych modelach ewentualnie doradźcie coś ciekawego z góry dzięki. ostatnio zapadła decyzja że C1 idzie do sprzedania ... bo za mały dla mojej zony a ja sie czuje w nim jak gej ... zresztą nie mogę jeździć autem bez klimy i stwierdziłem że przy okazji można by coś kupić do poświrowania ... przeglądałem ten dział wiem że cenowo może troche odbiegają ... ale .... aleeeeee chcesz pazurek ... to tu znajdziesz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
delco Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > heja > być może niebawem stanę przed takim wyborem i chcę być przygotowany co wybrać A może 110KM DCi w Clio? Ew Kia Rio 110 KM CRDI - odjazd ma zupełnie dobry... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sebbeks Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > A może 110KM DCi w Clio? > Ew Kia Rio 110 KM CRDI - odjazd ma zupełnie dobry... W tej cenie nie kupi kijanki. Na alledrogo są 2 i obie rozbite. Co prawda odjazd ma i w trasie potrafi spalić 4.5 litra ropy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mariusz Pieta Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > a clio sporta się trochę boje a dokładniej to kosztów związanych z jego utrzymaniem być może to > wynika z nieświadomości, dlatego też pytam byście mnie uświadomili ;[ jak akceptujesz spalanie powyzej 10 w miescie to mozesz brac Clio Sporta (lub innego malucha z silnikiem 1,8-2,0) troszke tez problem z czesciami bo prawie wszystko jest w nich inne (a wiec od razu powod zeby sprzedac drozej) moze Punto HGT - jest stosunkowo najbardziej zblizony do swoich slabszych braci Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 106 rallye/ saxo vts małe, bardzo szybkie, skręca, popularne i tanie, trzeba szukać dobrego egzemplarza. clio- daj Panie Boże zdrowie przy szukaniu. Piekielnie szybkie, sporo pali, drogie w utrzymaniu. A może porzebujesz po prostu w miarę sprawne auto? Może wystarczy pug 206 1.6 benzyna? Fajna by była dla ciebie wersja xsi, ale to ciężko upolować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > ja sie czuje w > nim jak gej ... Tja... i dlatego chcesz się przerzucić na MR2? To dużo zmieni, zdecydowanie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jetbang Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > Tja... i dlatego chcesz się przerzucić na MR2? > To dużo zmieni, zdecydowanie ogólnie chciałem jakieś cabrio z hardtopem ... MR2 calkiem fajnie wygląda i w sumie mnie by z niej nie było widać a 140 KM w lekkim autku z napędem na tył co innego w czerwonym C1 ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ref Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > 106 rallye/ saxo vts małe, bardzo szybkie, skręca, popularne i tanie, trzeba szukać dobrego > egzemplarza. > clio- daj Panie Boże zdrowie przy szukaniu. Piekielnie szybkie, sporo pali, drogie w utrzymaniu. > A może porzebujesz po prostu w miarę sprawne auto? Może wystarczy pug 206 1.6 benzyna? Fajna by > była dla ciebie wersja xsi, ale to ciężko upolować. Clio sporty nie sa specjalnie szybsze od 106 Gti. Niektorych 106 gti. Wiec okreslenie piekielnie szybkie to... przesada. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 widać a 140 KM w lekkim autku z > napędem na tył podpis. I możesz sobie zostawić c1 na zakupy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jetbang Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > widać a 140 KM w lekkim autku z > podpis. > I możesz sobie zostawić c1 na zakupy nie chce C1 ... mam uczulenie na to auto a jak chce autor wątku autko z pazurem ... to jeszcze jeden pomysł ... niech kombinuje lanosa i robi montaż silnika z calibry Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Zuraw Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > heja > być może niebawem stanę przed takim wyborem i chcę być przygotowany co wybrać > póki co i tak mam zamęt No po tytule spodziewalem sie czegos innego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > No po tytule spodziewalem sie czegos innego Już myślałeś, że Cię ktoś na mieście widział? Tylko coś tanio policzył... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Zuraw Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > Już myślałeś, że Cię ktoś na mieście widział? > Tylko coś tanio policzył... Nie, na miescie nie mial szans, bo jeszcze malaria nie lata. Spodziewalem seizobaczyc jakiegos klasyka w super stanie za 15-18kzl. Ech to zboczenie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > Clio sporty nie sa specjalnie szybsze od 106 Gti. "nie specjalnie"? 1.5 s. do setki? To akurat już spora różnica. Nie wiem jakimi 106 jeździłeś, ale seria vs. seria to na 100% 106 dostanie łomot. To zupełnie inne auta. Co nie znaczy, że takie 106/saxo jest wolne. > Niektorych 106 gti. Wiec okreslenie piekielnie szybkie to... przesada. jak na maluszka to takie clio jest niesamowicie szybkie. Chyba nie ma konkurenta w klasie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ref Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > "nie specjalnie"? > 1.5 s. do setki? > To akurat już spora różnica. Nie wiem jakimi 106 jeździłeś, ale seria vs. seria to na 100% 106 > dostanie łomot. To zupełnie inne auta. Co nie znaczy, że takie 106/saxo jest wolne. za 3K PLN 106 robi sie szybsze > jak na maluszka to takie clio jest niesamowicie szybkie. Chyba nie ma konkurenta w klasie. Mam zaczac wymieniac ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > za 3K PLN 106 robi sie szybsze każde auto zrobi się szybsze jeśli dodasz z głową te 3tys. > Mam zaczac wymieniac ? dajesz. segment a lub b benzyna, do 2l, wolnossący. seria Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ref Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > każde auto zrobi się szybsze jeśli dodasz z głową te 3tys. Tutaj bym sie nie zgodzil, po prostu w 106 masz pewne "kosmetyczne" mody, ktore daja niesamowite efekty jak na 1.6 benzyne. > dajesz. > segment a lub b benzyna, do 2l, wolnossący. > seria Chlopaku, ja nie dziele samochodow na "segmenty" Hot hatch to hot hatch i mam w powazaniu czy to Z czy moze B Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > Tutaj bym sie nie zgodzil, po prostu w 106 masz pewne "kosmetyczne" mody, ktore daja niesamowite > efekty jak na 1.6 benzyne. > Chlopaku, ja nie dziele samochodow na "segmenty" > Hot hatch to hot hatch i mam w powazaniu czy to Z czy moze B A czytał tytuł wątku i pierwszy post? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ref Napisano 16 Maja 2010 Udostępnij Napisano 16 Maja 2010 > A czytał tytuł wątku i pierwszy post? Wiem jakiej wielkosci jest Yaris i Punto. Pozniej jakos ogarniam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Apachos Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 > Peugeot 206 RC > Renault Clio Sport potwierdzam to najtańsze i najbardziej dynamiczne maluchy w tej cenie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
yasko1888 Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 > potwierdzam to najtańsze i najbardziej dynamiczne maluchy w tej cenie i ibiza cupra Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nieboraku Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 > Póki co mam dwóch faworytów - Renault Clio 1.4 16V 98KM (czytałem opinię, że silnik 1.6 16V 110KM > niewiele poprawia dynamikę a posiada większe zapotrzebowanie na paliwo). dodatkowo za Clio > przemawia dobre wyposażenie 1.4 nie jedzie - ja bym sobie glowy tym silnikiem nie zawracal. Ani nie jest ekonomiczny, ani dynamiczny. Jedyne co na plus (jezeli mowa o ekonomii) 1.4, to ze nie ma zmiennych faz rozrzadu, a 1.6 o ktorym piszesz pewnie ma - i to wszystko. Ja bym sobie 1.4 glowy nie zawracal -no chyba, ze dodupowowzu - ale wtedy to i 1.2 sie nada Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 . > Ja bym sobie 1.4 glowy nie zawracal -no chyba, ze dodupowowzu - ale wtedy to i 1.2 sie nada Clio 1.2? Nie. To auto, z tym silnikiem jest niebezpiecznie powolne. Powyżej 90 km/h rozpędza się straaasznie powoli. Seicento to przy tym pocisk. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciej__ Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 > . > Clio 1.2? > Nie. To auto, z tym silnikiem jest niebezpiecznie powolne. Powyżej 90 km/h rozpędza się straaasznie > powoli. Seicento to przy tym pocisk. W Clio byly jeszcze 1,2 16v i tu raczej Seicento za duzo nie powalczy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
matadorRS Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 > za 3K PLN 106 robi sie szybsze > Mam zaczac wymieniac ? Za 3000zł nie nadrobisz 2 sek do 100. Zacznij wymieniach chetnie poslucham. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ref Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 > Za 3000zł nie nadrobisz 2 sek do 100. Oszukali mnie. To ja moze wroce do jamki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tenenberg Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 > a ja sie czuje w > nim jak gej ... Kolejne "męskie" auto chcesz mieć ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jetbang Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 > Kolejne "meskie" auto chcesz miec ? to podajcie propozycje ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
k1s1el Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 A zastanawiałeś się np. nad swapownymi corsami?? 1 2 3 Ewentualnie w tej budzie, ale z serią silnikiem 1,6 16v 110KM Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Apachos Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 > i ibiza cupra no to 3 autko Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Apachos Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 Ta 3 najbardziej mi sie podoba- a jak to jeździ ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
k1s1el Napisano 17 Maja 2010 Udostępnij Napisano 17 Maja 2010 No mi właśnie też. Szkoda, że to nie c20xe, ale te 130 KM w tak malym autku musi fajnie jezdzic pozdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.