Skocz do zawartości

Większa moc na LPG niż na benzynie


kropas

Rekomendowane odpowiedzi

Witam szanowne grono.

Mam pytanie które kieruję do instalatorów i znawców tematu, bo muszę posiłkować się Waszą wiedzą. Mam dyskusję czy istnieje możliwość "Regulacji parametrów instalacji LPG powodującej znaczne zwiększenie mocy silnika zasilanego LPG w stosunku do noPB"

W trakcie dyskusji jeden z użytkowników podał teorię (zasłyszaną w kilku warsztatach instalujących LPG) że istnieje możliwość takiej regulacji składu mieszanki (podkreślam - regulacji - nie mówimy o gruntownych modyfikacjach czy tuningu samego silnika) w efekcie której otrzymamy moc większą nawet o 20KM !

Rzecz dotyczy silnika 1,4 8v wolnossącego z Fiata (i podobnych) zasilanych IV gen. LPG. Moja teoria jest taka że największą skuteczność spalania osiągamy przy mieszance zbliżonej do stechiometrycznej, w efekcie uzyskując co najwyżej zbliżone parametry. Uważam że znaczne zubożanie czy wzbogacanie mieszanki nie przyniesie efektu wzrostu mocy - możemy jedynie uszkodzić silniki.

I tu sedno. Czy istnieją jakieś metody, sposoby regulacji czy przeprogramowania sterownika instalacji LPG powodującej tak efektowny wzrost mocy ? Chciałbym raz na zawsze rozwiać swoje (i nie tylko) wątpliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> instalacji LPG powodującej tak efektowny wzrost mocy ? Chciałbym raz na zawsze rozwiać swoje

> (i nie tylko) wątpliwości.

Efektowny to pojecie wzgledne,ale najtansza rzecz,ktora mozna zamontowac,zeby byl ,,jakis" efekt,to wariator zaplonu.

Tylko wlasnie,podobno im wiekszy silnik,tym wiekszy efekt, analogicznie im mniejszy tym mniej.

Ale w niedalekim czasie chce to spr. na przykladzie swojego 1.6 (ktory to mocarna wielolitrazowa jednostka nie jest).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I tu sedno. Czy istnieją jakieś metody, sposoby regulacji czy przeprogramowania sterownika

> instalacji LPG powodującej tak efektowny wzrost mocy ? Chciałbym raz na zawsze rozwiać swoje

> (i nie tylko) wątpliwości.

Można. Tylko nie jest to ani proste ani tanie. Jeden kolega tutaj ma tak zrobione. Nie pamiętam kto, ale ktoś pewnie podpowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skutecznosc spalania owsze, jest największa przy mieszance stechiometrycznej, jeśli możemy to nazwac skutecznością 270751858-jezyk.gif główna idea zasilania silników ZI mieszanka stechiometryczną jest oparta o ekologię, przy silniku zasilanym taką mieszanką katalizator TWC w układzie wylotowym posiada największą sprawnosc konwersji głównych składników spalin. Z reguły silniki uzyskują wieksza moc na mieszance wzbogaconej Lambda<1, kosztem wiekszej emisji spalin ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...istnieje możliwość takiej regulacji składu mieszanki (podkreślam - regulacji - nie mówimy o gruntownych modyfikacjach czy tuningu samego silnika) w efekcie której otrzymamy moc większą nawet o 20KM !

> Rzecz dotyczy silnika 1,4 8v wolnossącego z Fiata (i podobnych) zasilanych IV gen. LPG.

Nie istnieje.

Wariator poprawi pewne parametry, ale w zakresie średnich obrotów, które to nie są istotne dla mocy maksymalne smile.gif

Chciałbym tylko przypomnieć, że za moc w bardzo dużym stopniu odpowiada ilość tlenu w cylindrze, a w instalacji 4 gen. lpg podawany jest w postaci gazowej i przez to zajmuje więcej miejsca niż kropelkowo rozpylona benzyna. Zatem powietrza, w tym tlenu w cylindrze jest mniej ...

Inaczej jest jeżeli wtrysk lpg jest ciekły, bo wtedy powietrze jest schładzane, ma większą gęstość i tlenu w cylindrze jest

więcej.

Jest jeszcze jedna kwestia - może chodzi o silnik turbo, tyko że wtedy oprócz zwiększenia ilości lpg trzeba by także zwiększyć ciśnienie doładowania ...

> Uważam że znaczne zubożanie czy wzbogacanie mieszanki nie przyniesie efektu wzrostu mocy - możemy jedynie uszkodzić silniki...

Wzbogacenie mieszanki zwiększa moc, ale nie tak bardzo - przecież do jej spalenia potrzebny jest tlen ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jest jeszcze jedna kwestia - może chodzi o silnik turbo, tyko że wtedy oprócz zwiększenia ilości

> lpg trzeba by także zwiększyć ciśnienie doładowania ...

> Wzbogacenie mieszanki zwiększa moc, ale nie tak bardzo - przecież do jej spalenia potrzebny jest

> tlen ...

Nie, nie.. chodzi właśnie o wolnossący. Zdaję sobie sprawę z ograniczeń tego rozwiązania 1.4 to 1.4 i ani cm3 więcej mieszanki.

Wiem że zbyt duże wzbogacanie mieszanki nie ma sensu, potrzebny tlen (praw chemii i fizyki się nie przeskoczy smile.gif, bo niespalone LPG pójdzie w wydech, przy okazji niszcząc katalizator.

Reasumując sama regulacja nie da efektu tak dużego wzrostu mocy (o ile da wogóle) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam szanowne grono.

> Mam pytanie które kieruję do instalatorów i znawców tematu, bo muszę posiłkować się Waszą wiedzą.

> Mam dyskusję czy istnieje możliwość "Regulacji parametrów instalacji LPG powodującej znaczne

> zwiększenie mocy silnika zasilanego LPG w stosunku do noPB"

> W trakcie dyskusji jeden z użytkowników podał teorię (zasłyszaną w kilku warsztatach instalujących

> LPG) że istnieje możliwość takiej regulacji składu mieszanki (podkreślam - regulacji - nie

> mówimy o gruntownych modyfikacjach czy tuningu samego silnika) w efekcie której otrzymamy moc

> większą nawet o 20KM !

> Rzecz dotyczy silnika 1,4 8v wolnossącego z Fiata (i podobnych) zasilanych IV gen. LPG. Moja teoria

> jest taka że największą skuteczność spalania osiągamy przy mieszance zbliżonej do

> stechiometrycznej, w efekcie uzyskując co najwyżej zbliżone parametry. Uważam że znaczne

> zubożanie czy wzbogacanie mieszanki nie przyniesie efektu wzrostu mocy - możemy jedynie

> uszkodzić silniki.

> I tu sedno. Czy istnieją jakieś metody, sposoby regulacji czy przeprogramowania sterownika

> instalacji LPG powodującej tak efektowny wzrost mocy ? Chciałbym raz na zawsze rozwiać swoje

> (i nie tylko) wątpliwości.

Z precyzyjnie wystrojonej instalki IVgen można uzyskać 2KM więcej, ale nie 20 crazy.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W silnikach fiata 1,4 8V 77KM i 1.2 8V 69KM (wizualnie chyba niczym się nie różnią) na gazie głowice wytrzymują max 100 000km. Jak dobrze pójdzie to przy pierwszej regulacji zaworów np. Panda po 40000km wkłada się najcieńsze dostępne płytki. Te silniki w ogóle nie nadają się do gazu. zona.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bez ingerencji w układ podawania powietrza - nie ma takiej możliwości ...

ale przy zasilaniu samym ON lambda jest daleka od stechiometrii.

A z tego co pamiętam to przy obu paliwach jednocześnie można znacznie zmniejszyć nadmiar powietrza.

I tu chyba można by upatrywać ten wzrost choć jakiś "kokosów" bym nie widział.

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W silnikach fiata 1,4 8V 77KM i 1.2 8V 69KM (wizualnie chyba niczym się nie różnią) na gazie

> głowice wytrzymują max 100 000km. Jak dobrze pójdzie to przy pierwszej regulacji zaworów np.

> Panda po 40000km wkłada się najcieńsze dostępne płytki. Te silniki w ogóle nie nadają się do

> gazu.

nie wiem gdzie to przeczytałeś facepalm%5B1%5D.gif ale ni jak ma się to do rzeczywistości

mam te silniki z nalotem 270kkm na lpg i luzy są

sam ujeżdżam 1.2 8v z 2007r. z po 280kkm od początku na LPG gdzie dostało turbo i przyrost mocy 160% wcale go nie dobija cfaniaczek.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przeczytałem. Robię te parchy od 3 lat, od początku tego roku miałem tylko jedną pandę 1.2 z 2011, która nie wymagała regulacji po 40 000km. W reszcie gniazda powypalane, wkładałem prawie najcieńsze płytki lub najcieńsze żeby utrzymać luzy 0,4-w, 0,3-s. W g.punto/evo 1.4 jest to samo. Oczywiście na to ma wpływ wiele czynników, przede wszystkim regulacja lpg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jakby były powypalane to tylko docieranie pomaga a tu widać że głowice miękkie i gniazdo się cofa

> dlatego się luz kasuje

> najwidoczniej lpg ubogie i egt wysokie

> i magia euro5 chodzenia na oparach

ale na pewno piszecie o tych samych silnikach? (tzn pokrywy zaworów na bodajże 8 śrubach)?

bo te stare na 4 śrubach to faktycznie spore przebiegi na lpg wytrzymywały.

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W silnikach fiata 1,4 8V 77KM i 1.2 8V 69KM (wizualnie chyba niczym się nie różnią) na gazie

> głowice wytrzymują max 100 000km. Jak dobrze pójdzie to przy pierwszej regulacji zaworów np.

> Panda po 40000km wkłada się najcieńsze dostępne płytki. Te silniki w ogóle nie nadają się do

> gazu.

Dziwna teoria... Do tej pory mówiło się wręcz odwrotnie. U nas na "L"-kach te silniki przeturlały swobodnie ponad 200 tys i dalej jeżdżą u ludzi. Chyba że trafiłeś na "oszczędnych" którzy tak poustawiali mieszankę że mieli palniki w komorze spalania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z precyzyjnie wystrojonej instalki IVgen można uzyskać 2KM więcej, ale nie 20

Czyli nic nie da kombinowanie ze sterownikiem, nadmierne zubożanie czy wzbogacanie mieszanki ? Więcej niż prawa fizyki określają nie wyciągniemy ?

Sorry że tak drążę temat, ale mam "nieprzekonywalnego" dyskutanta, któremu ktoś (może dla żartu) w zakładzie LPG nagadał i nic go nie przekonuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ... Sorry że tak drążę temat, ale mam "nieprzekonywalnego" dyskutanta, któremu ktoś (może dla żartu) w zakładzie LPG nagadał i nic go nie przekonuje.

W pewnym momencie trzeba odpuścić ... frown.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale na pewno piszecie o tych samych silnikach? (tzn pokrywy zaworów na bodajże 8 śrubach)?

> bo te stare na 4 śrubach to faktycznie spore przebiegi na lpg wytrzymywały.

> pozdr

Mnie chodziło o silniki Euro 5. Płytki mają grubość w granicach 2,0 do 2,5mm. Te stare silniki z pokrywą na 4 śruby rzeczywiście robiły bez problemu duże przebiegi, ale tam płytka miała ok. 4mm więc było czym regulować. Euro 5 mają obroty na biegu jałowym w granicach 650-700, chodzą prawie bez paliwa tak jak napisał czykit, stąd te problemy. Ciągle jest za ubogo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ... Euro 5 mają obroty na biegu jałowym w granicach 650-700, chodzą prawie bez paliwa tak jak napisał czykit, stąd te problemy. Ciągle jest za ubogo.

Według mnie 700 obr./min przy ubogiej mieszance nie jest w stanie wypalić zaworów - po prostu ciepło generowane przez silnik jest szybko i skutecznie odprowadzane przez układ chłodzenia - głowica i zawory tak się nie nagrzewają.

Co innego jak obroty są 4000 i mieszanka jest uboga ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mnie chodziło o silniki Euro 5. Płytki mają grubość w granicach 2,0 do 2,5mm. Te stare silniki z

> pokrywą na 4 śruby rzeczywiście robiły bez problemu duże przebiegi, ale tam płytka miała ok.

> 4mm więc było czym regulować. Euro 5 mają obroty na biegu jałowym w granicach 650-700, chodzą

> prawie bez paliwa tak jak napisał czykit, stąd te problemy. Ciągle jest za ubogo.

z tego co mowisz mozna wywnioskowac ze jazda na gazie na bogatej mieszance tylko przedłuzy zywot tego silnika...

czy zaczynaja robic gniazda zaworowe tak jak w Mitshubushi colt gdzie po 100 trzeba naprawiac. lub inna teoria - valteki i alaska nie dlatego silnika...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.