lucash Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 Wiadomo że sporo osób ma problemu z ustaleniem jaka jest prawidłowa temperatura silnika podczas jazdy na swoim wskaźniku więc może by tak porobić swoim astrolotom fotki ze wskazaniem.Byłoby dużo prościej niż gdybać ile milimetrów od pioziomu 90 jest ok Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vtorek Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > Wiadomo że sporo osób ma problemu z ustaleniem jaka jest prawidłowa > temperatura silnika podczas jazdy na swoim wskaźniku więc może > by tak porobić swoim astrolotom fotki ze wskazaniem.Byłoby dużo > prościej niż gdybać ile milimetrów od pioziomu 90 jest ok Szczerze mówiąc nie wiem czy jest sens ponieważ tak jak ustalilśmy już niejednokrotnie wskaźnik tempertury jest tylko orientacyjno-informacyjny i te wskazania na pewno będą się mniej lub bardziej różniły. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
doominik Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > Szczerze mówiąc nie wiem czy jest sens ponieważ tak jak ustalilśmy > już niejednokrotnie wskaźnik tempertury jest tylko > orientacyjno-informacyjny i te wskazania na pewno będą się mniej > lub bardziej różniły. kolega Vtorek ma racje, nie ma co się sprawdzac, ze masz milimetr niej niz ja to muszisz naprawiac. Roznie moze ta wskazowka pokazywac. Prawidłowa temp. to 92*C i przy takiej powinien otwierać sie termostat (w klekotach chyba 85*C). Ja mam nowy termostat i w połączeniu ze wskaźnikami W1111 (50l 110*) to termostat zaczyna się otwierać, gdy wskazówka zrówna się z pierwszą kreską nad niebiekim polem. Jak masz wskaźniki 50l 100* to powinno pokazywać 90*. Tak powinno być tyle , że nikt nie zagwarantuje ci, że wskaźnik kokazuje prawdziwą temperaturę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vtorek Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > Prawidłowa temp. to 92*C i przy takiej powinien otwierać sie > termostat O ile dobrze pamiętam to pełne otwarcie termostatu następuje przy 97* natomiast 92* to tak jak mówisz prawidłowa temp rozgrzanego silnika Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
shelmahh Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > O ile dobrze pamiętam to pełne otwarcie termostatu następuje przy 97* > natomiast 92* to tak jak mówisz prawidłowa temp rozgrzanego > silnika a ktos powie przy jakies temp wlacza sie wentylator? ostatnio wskazowka przekroczyla setke i nie wiedzialem czy sie wlaczy czy nie wlaczy wentylator..ruszylem dalej i temp spadla :\ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lucash Napisano 13 Lutego 2006 Autor Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 No to trochę sprecyzuję.Chodzi mi o wskazanie podczas jazdy już po otwarciu termostatu.Nie wiem jak dużo powinno pokazywać bo u mnie jest w połowie miedzy niebieskim polem a 90.Wskażniki nie wiem jakie mam ale paliwo - 50l a temperatura to nie wiem czy 100 czy 110 ale ostatnia podziałka to 100 stopni a potem to jest czerwone pole. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vtorek Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > No to trochę sprecyzuję.Chodzi mi o wskazanie podczas jazdy już po > otwarciu termostatu.Nie wiem jak dużo powinno pokazywać bo u > mnie jest w połowie miedzy niebieskim polem a 90.Wskażniki nie > wiem jakie mam ale paliwo - 50l a temperatura to nie wiem czy > 100 czy 110 ale ostatnia podziałka to 100 stopni a potem to jest > czerwone pole. Wygląda na to że masz zegary 110*/50L więc możesz przyjąć że z Twoją temperaturą wszystko ok ponieważ ten zestaw wskaźników zaniża wskazania o około 10* - co zostało już udowodnione w setkach postów. Jeśli szukasz dokładniejszych informacji to w archiwum znajdziesz na pęczki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Darek_mat Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > O ile dobrze pamiętam to pełne otwarcie termostatu następuje przy 97* raczej 107* > natomiast 92* to tak jak mówisz prawidłowa temp rozgrzanego > silnika zgadza się Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Darek_mat Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > a ktos powie przy jakies temp wlacza sie wentylator? Umnie w astrze włączał sie przy 100*C Przy normalnej jeździe wskazówka stała na 92-95*C Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
shelmahh Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > Umnie w astrze włączał sie przy 100*C > Przy normalnej jeździe wskazówka stała na 92-95*C thx sprawdze dzis na postoju Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > Wygląda na to że masz zegary 110*/50L No nieee... Przecież napisał: ale ostatnia podziałka to 100 stopni czyli ma zegary 50l / 100* czyli wskazania ma za niskie. Termostat do wymiany. Pozdroofka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vtorek Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > No nieee... Przecież napisał: > ale ostatnia podziałka to 100 stopni > czyli ma zegary 50l / 100* czyli wskazania ma za niskie. Termostat do > wymiany. Napisał: "paliwo - 50l a temperatura to nie wiem czy 100 czy 110 ale ostatnia podziałka to 100 stopni a potem to jest czerwone pole." Imho czerwone pole oznacza 110* czyli zegary 110*/50L Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > Napisał: "paliwo - 50l a temperatura to nie wiem czy 100 czy 110 ale > ostatnia podziałka to 100 stopni a potem to jest czerwone pole." > Imho czerwone pole oznacza 110* czyli zegary 110*/50L Chodzi o ostatnią napisaną liczbę: 100 czy 110 a nie czerwone pole. Zaraz zapodam obrazki 100* /50l: 110* / 50l Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vtorek Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > Chodzi o ostatnią napisaną liczbę: 100 czy 110 a nie czerwone pole. Ja zwykle masz rację - mój błąd Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > Ja zwykle masz rację - mój błąd Wiesz, zegary to mam obcykane.... Skoro mamy już oba rodzaje zestawów na monitorze: czujniki te same, napiecia zasilania takie same, rezystancja ustroju miernika temperatury taka sama (ktoś mierzył rok temu) - nie ma bata, żeby wznios wskazówki nie był taki sam w obu przypadkach. Fizyki się nie oszuka. A tu kurna inna skala.... Jak sie poptrzy na oba wskaźniki to widać, ze przy tym samym wzniosie wskazówki pierwszy pokazuje kreske oznaczoną 90 a drugi pierwszą kreskę nad niebieskim polem. Wyżej analogicznie... EDIT: A wystarczy na wskaźnikach 50l / 110* ten napis 90 opuścić o jedną kreskę w dół i wszystko jest tak jak na wskaźniku 50l / 100* Pozdroofka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rc1977 Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 A może sam wskaźnik ma inną charakterystykę ? Przy tym samym punkcie zasilania wskazówka wychyla się inaczej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > A może sam wskaźnik ma inną charakterystykę ? Przy tym samym punkcie > zasilania wskazówka wychyla się inaczej. Nie, nie. Wskaźniki są takie same (mają takie same ustroje). To skala jest źle narysowana. Pozwoliłem sobie na mały fotomontaż: Po lewej stronie jest "normalny" wskaźnik 50l / 100*. Po prawej 50l / 110*, trochę przerobiony: obniżyłem napis "90" o jedną kreske i wszystko zrobiło się takie samo. Żeby lepiej zobrazować identyczność, dokleiłem napis "100" i wymazałem "110". Przyznaj, ze to po prostu Oplowi pedzel się omsknął kiedy pisał to "90" To nie wskaźnik oszukuje, tylko "90" na skali jest narysowane w złym miejscu. Kiedyś proponowałem taką skalę, ale jakoś się nie przyjęła : Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
inigo Napisano 13 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 13 Lutego 2006 > Kiedyś proponowałem taką skalę, ale jakoś się nie przyjęła : uśmiałem się zdrowo, bo to zdrowo się uśmiać Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rc1977 Napisano 14 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 14 Lutego 2006 > Nie, nie. Wskaźniki są takie same (mają takie same ustroje). To skala > jest źle narysowana. To tylko takie moje gdybanie było. > Kiedyś proponowałem taką skalę, ale jakoś się nie przyjęła : Hihi, to teraz Corel, ploter i na alledrogo po 20zł/szt Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KeyaR Napisano 14 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 14 Lutego 2006 > raczej 107* > zgadza się Mam termostat od opla w swoim Lanku i jest tak, że temperatura otwarcia to 92 stopnie...całokwite otwarcie 105 stopni...średnia temperatura pracy silnika to ok. 85 stopni (oczywiście w czasie jazdy)... Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomasz_77 Napisano 28 Lipca 2006 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2006 Podłączyłem u siebie Laptopa z oprogramowaniem od gazu. Pokazywał mi takie wartości: 28 st.: 39 st.: 50 st.: 71 st.: 80 st.: 81 st. tutaj się włącza wiatrak: Podejrzewam przekłamanie 20 stopni - nie wiem skąd soft od gazu bierze wskazania? Ale nigdy wskazówka nie poszła dalej niż to ostatnie zdjęcie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 28 Lipca 2006 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2006 > nigdy wskazówka nie poszła dalej niż to > ostatnie zdjęcie. U mnie tak 1-2 milimetry więcej niż u Ciebie kiedy włącza się wiatrak. Coś dziwne te wskazania laptopa od gazu. Ja im nie weirzę, tym bardziej, że wiatrak startowałby przy 81* Pozdroofka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomasz_77 Napisano 28 Lipca 2006 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2006 > U mnie tak 1-2 milimetry więcej niż u Ciebie kiedy włącza się > wiatrak. > Coś dziwne te wskazania laptopa od gazu. Ja im nie weirzę, tym > bardziej, że wiatrak startowałby przy 81* > Pozdroofka Właśnie nie wiem skąd on bierze wskazania. Uznałem, że do tego co on pokazuje trzeba dodać 20 st. Ciekawy tylko byłem, kiedy zaczyna się wskazówka podnosić, i kiedy wiatrak się włącza. Komputer od gazu to w sumie potrzebuje wskazań temp. tylko do tego kiedy może przełączyć na LPG, więc nie musi to być bardzo dokładne, ale aż taka różnica to już zastanawia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gr88 Napisano 30 Lipca 2006 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2006 > Właśnie nie wiem skąd on bierze wskazania. Uznałem, że do tego co on > pokazuje trzeba dodać 20 st. Ciekawy tylko byłem, kiedy zaczyna > się wskazówka podnosić, i kiedy wiatrak się włącza. Komputer od > gazu to w sumie potrzebuje wskazań temp. tylko do tego kiedy > może przełączyć na LPG, więc nie musi to być bardzo dokładne, > ale aż taka różnica to już zastanawia. a możecie mi powiedzieć gdzie dokładnie jest czujnik temp w silniku X17DTL bo mi po jakimś czasie przestał działeć i nie wiem czy kabelek mi sie jakis odłączył czy czujnik sie zwalił Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eRd Napisano 31 Października 2006 Udostępnij Napisano 31 Października 2006 > Podłączyłem u siebie Laptopa z oprogramowaniem od gazu. Pokazywał mi > takie wartości: > 28 st.: > 39 st.: > 50 st.: > 71 st.: > 80 st.: > 81 st. tutaj się włącza wiatrak: > Podejrzewam przekłamanie 20 stopni - nie wiem skąd soft od gazu > bierze wskazania? Ale nigdy wskazówka nie poszła dalej niż to > ostatnie zdjęcie. odswieze nieco watek mam zegary bez obrotka i podczas normalnej jazdy(nie w korku, tylko trasa np) wskazuje mi nieco ponad 45stopni, czy to jest ok? czy u was tez tak jest ? dodam ze na postoju jak pochodzi to wentylator sie wlacza chyba kawalek za 90stopni na skali, czy nie ma sie czym martwic bo to skala oszukuje? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 31 Października 2006 Udostępnij Napisano 31 Października 2006 > odswieze nieco watek mam zegary bez obrotka i podczas normalnej > jazdy(nie w korku, tylko trasa np) wskazuje mi nieco ponad > 45stopni, czy to jest ok? czy u was tez tak jest ? dodam ze na > postoju jak pochodzi to wentylator sie wlacza chyba kawalek za > 90stopni na skali, czy nie ma sie czym martwic bo to skala > oszukuje? Zadam standardowe pytanie: Jakie masz zegary? 50l / 100* czy 50l / 110* ? Skąd u Ciebie taka liczba: 45* ? Nie ma takiej napisanej... Pozdroofka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
harryangel Napisano 31 Października 2006 Udostępnij Napisano 31 Października 2006 Już raz to pisałem, ale przy okazji reanimacji wątku napiszę po raz wtóry. W/g manuala, jeśli wskazówka jest między niebieskim, a czerwonym polem, to jest to normalna temperatura pracy silnika (pod warunkiem, że mamy sprawny czujnik i wskaźnik temperatury). Wiele modeli samochodów nie ma na wskaźniku żadnych stopni, tylko [C]old i [H]ot, w związku z czym właściciel nie martwi się, że ma oto 97 albo 89 stopni. W Oplach są stopieńki i stąd kłopot. Na dodatek to zamieszanie z dwiema skalami - do 100 i do 110 stopni. IMHO jeśli wskazówka wstaje po jakimś czasie jazdy z niebieskiego, a zanim wejdzie na czerwone włącza się śmigło, to nie ma się czym przejmować. Dyskusyjne jest oczywiście, czy wystarczająco szybko silnik się nagrzewa, ale to jest pewnie kwestia sprawności termostatu i temperatury otoczenia. Przy mrozach rzędu -20 stopni nawet przy perfekcyjnym termostacie nie liczyłbym na tak szybkie nagrzanie silnika, jak w lipcowe upały. Sądzę również, dołączając się do głosu bardziej doświadczonych Forumowiczów - Astrowiczów, że wartości na wskaźniku są jedynie ORIENTACYJNE i zawracanie sobie nimi głowy tylko przyspiesza tętno, podwyższa ciśnienie krwi i zwiększa ryzyko chorób serca, nie wpływając zasadniczo na zdrowie silników naszych Asterek. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eRd Napisano 31 Października 2006 Udostępnij Napisano 31 Października 2006 > Zadam standardowe pytanie: > Jakie masz zegary? 50l / 100* czy 50l / 110* ? > Skąd u Ciebie taka liczba: 45* ? Nie ma takiej napisanej... > Pozdroofka mam chyba takie jak w tekscie ktory zacytowalem, a 45 stopni wzialem stad ze ta kteska znajduje sie w polowie drogi miedzy 90 a miejscem z ktorego rusza wskazowka tyle ze co ciekawe miedzy 90 a 110 jest taka sama droga a roznica jest tylko o 20 stopni no chyba ze wskazowka nie przesuwa sie proporcjonalnie w calym zakrecie skali to zwracam honor przeczytalem jeszcze raz poprzednia strone i chyba juz wszystko jasne mam tzw "omsknieta przez opla" skale w zegarach czyli temperaturka ok Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 31 Października 2006 Udostępnij Napisano 31 Października 2006 > mam chyba takie jak w tekscie ktory zacytowalem Czyli 110* > a 45 stopni wzialem > stad ze ta kteska znajduje sie w polowie drogi miedzy 90 a > miejscem z ktorego rusza wskazowka To żeś sobie wziął... Niebieskie pole to jakieś 60 - 70*. A co do Twojej temperatury to lekturka for you: http://autokacik.pl/showflat.php?Cat=0&a...1#Post276425933 Kurna, przecież to ten sam temat, w którym piszemy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eRd Napisano 31 Października 2006 Udostępnij Napisano 31 Października 2006 lelek ile spedzasz czasu na tym forum? czyzby to byla Twoja strona startowa ? wklad w to forum to jakas 1/3 pisanych postow dziennie, tak trzymac Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 31 Października 2006 Udostępnij Napisano 31 Października 2006 > lelek ile spedzasz czasu na tym forum? Za dużo.... > czyzby to byla Twoja strona > startowa ? Prawie, bo komputera nigdy nie wyłaczam, więc strona z forum jest zawsze otwarta A wracając do temperatury.. Jeżeli chodzi ci o to, ze masz wskazówke na pierwszej kresce między niebieskim a kreską oznaczoną "90" to zapewniam cię, że przy wskaźniku 110* masz RZECZYWISTĄ temperaturę ok 90* (mierzyłem sondą trermiczną multimetru). Pisząc w skrócie skala jest źle narysowana, co starałem się wykazać kilka postów ( i miesięcy ) wcześniej w tym temacie. Pozdroofka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eRd Napisano 31 Października 2006 Udostępnij Napisano 31 Października 2006 tak a ja wygrzebalem watek i to jeszcze przeczytalem watek bez zrozumienia, wstyd! zachowalem sie niczym osoby mlode stazem na forum piszace ... parujace szyby (lelek nie wiem ze napisales z tego prace magisterska ) pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 31 Października 2006 Udostępnij Napisano 31 Października 2006 > parujace szyby (lelek nie wiem ze napisales z > tego prace magisterska ) No niestety. Temat mojej pracy to "Maloniany iterbu i lutetu" (I w tym momencie wszyscy mówią: "Jaaaaaki? " ) Pozdroofka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Orochimaru Napisano 1 Listopada 2006 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2006 Sorki za ale Lelek, co ci wyszło z tej magisterki? który lepszy do picia? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 1 Listopada 2006 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2006 > co ci wyszło z tej magisterki? który lepszy do > picia? No niestety. Mimo długich badań nie udało mi się stwierdzić przydatności do spożycia zadnego z nich... Pozdroofka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 23 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 23 Grudnia 2009 > No niestety. Mimo długich badań nie udało mi się stwierdzić > przydatności do spożycia zadnego z nich... > Pozdroofka > No niestety. Mimo długich badań nie udało mi się stwierdzić > przydatności do spożycia zadnego z nich... > Pozdroofka odswieze temat . przeciez temu mozna zapobiec nie wyciagajac zegarow . jesli zaniza to trzeba zmienic prad plynacy w obwodzie wskaznika . ja to zrobilem tak .upewnilem sie co do faktycznej temp plynu w momencie odpalenia wiatraka . podlaczylem do czujnika opornik regulowany 4,7 kom .drugi koniec masa i po wlaczeniu wentylatorawyl silnik i ustawilem wskazowke na pocz czerwonego pola (zegar 100). odpalilem silnik i obserwowalem wskaznik . zaczal wedrowke trasie 95. otwarcie term.i wlaczenie wiatraka na calej wskazowce juz na czerwonym polu .drobna korekta i wskazania .: grubosc wskazowki ponad 90 i wlaczenie wiatraka na 100.temp plynu byla kontrolowana multimetrem na polaczeniu weza z kroccem obudowy term. calosc przenioslem na zlacze x9 pin3oraz masa i gotowe . zlacze x 9 w nogach pasazera w ok komp. nie dotyczy diesli i x14xe . troche inny przebieg kabla do czujnika . . . powoduje to mala korekte pradu plynacego w obwodzie i wsio wraca do normy . co do samych czujnikow to jeszcze mi si\e nie trafily dwa ktore maja ta sama opornosc przy temp 90.* taka produkcja . a czujniki byly sprawdzane w laboratorium leg. przyrzadow pomiarowych .roznice wynosily od 10 do 20 ohm a dla samego miernika to juz od cholery . ale jak iadomo to w masie stabilizatora siedzi opornik i mozna tego rowniez dokonac przez jego zmiane o ile spadek napiecia na inst el od aku do stabilizatora nie jest na tyle duzy ze stab pracuje na granicy swojego progu dzialania . i w przypadku wl aczenia np swiatel na jego wej jest nap nizsze jak 12 V .z tym tez sie spotkalem .wystarczylo poprawic (poczyscic ) kontakty na zlaczach i bylo ok.najwiecej problemow sprawil bezpiecznik f7 .luzne styki .na samym bezpieczniku gubil 0.5V . jezeli na wlaczonych pradozernych odbiornikach napiecie na odlaczonym kablu od czujnika jest nizsze od 10.5V to juz sie zacznie odbijac na pracy ukladu pomiarowego . ma to miejsce wlasnie w przypadku jesli napiecie zasilania stab .zblizy sie niebezpiecznie do 12 V . kolejna sprawa to kontakt samego stab z instalacja . tam gdzie sa wsowki tez moze duzo tracic . luzny kontakt nalot itp. . ale najwiecej do powiedzenia ma wlasciwy prad plynacy przez miernik a on juz zalezy od czujnika . no i poprawnie dzialajacy termostat Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.