Skocz do zawartości

Wprowadzające w błąd oznakowanie pasa do skrętu


Polarny

Rekomendowane odpowiedzi

Jakiś czas temu w niektórych rejonach kraju było to powszechne, teraz powszechne jest wszędzie.

Otóż często oznacza się jako pas "do skrętu i na wprost" pas ruchu, który jest TYLKO do jazdy na wprost. Jak to ma sens? Ostatnio próbowałem skręcić z takiego pasa, bo wprowadziło mnie to w błąd:

https://goo.gl/maps/JhQ47FF7nr22MPJg8 (tablice nad jezdnią pokazują prawidłowo).

Tu przykładowo prawidłowe oznakowanie: pas drugi od lewej faktycznie służy i do skrętu w lewo i do jazdy na wprost:

https://goo.gl/maps/B242gZXkAJSda14T7

 

Jak zauważyłem, to błędne oznakowanie jakoby sugeruje, że zaraz zacznie się pas do skrętu w lewo i wtedy już strzałki na pasie się zmieniają z "prosto i w lewo" na "prosto".

Takie oznakowywanie jest w ogóle zgodnie z jakimikolwiek normami?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest tak od lat. Też na to psioczę. IMHO to jest "jedynie słuszna interpretacja" biorąca się z przekonania, że na tym kawałku przed pojawieniem się pasa do skrętu w lewo, ten pierwotny też służy do skrętu w lewo, po czym się to magicznie zmienia ;) 

ISAP sejmowy nie działa, więc nie mam jak teraz potwierdzić, ale w rozporządzeniu z 2003 r. takiego przypadku stricte nie ma, bo strzałki zaczynają się  już po rozwidleniu na dwa pasy ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Polarny napisał:

Ostatnio próbowałem skręcić z takiego pasa, bo wprowadziło mnie to w błąd:

https://goo.gl/maps/JhQ47FF7nr22MPJg8 (tablice nad jezdnią pokazują prawidłowo).

Przecież tylko na samym początku jest strzałka prosto i w lewo. Kolejne są już tylko na wprost. Nawet na SV widać.

W czym problem? Pas nie może zmieniać kierunku czy jak? Może i sens trudno odnaleźć ale to nie znaczy, że go nie ma a jedynie, że nie jesteśmy inteligentni na tyle aby go odszukać.

Nie ma sensu się nad tym zastanawiać. W błąd może wprowadzić to chyba tylko kogoś, kto chce za wszelką cenę udowodnić, że może wprowadzić. Przeciętny człowiek, czytający oznakowanie po prostu w porę zmieni pas na właściwy. Jest tam mnóstwo miejsca.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Joki napisał:

Przecież tylko na samym początku jest strzałka prosto i w lewo. Kolejne są już tylko na wprost.

Właśnie na tym polega problem, bo ten pas "zmienia zdanie". Najpierw informuje "można ze mnie skręcać również w lewo", po czym "a jednak nie - tylko prosto".

Po co mi ta pierwsze informacja?

41 minut temu, Joki napisał:

W błąd może wprowadzić to chyba tylko kogoś, kto chce za wszelką cenę udowodnić, że może wprowadzić. Przeciętny człowiek, czytający oznakowanie po prostu w porę zmieni pas na właściwy. Jest tam mnóstwo miejsca.

Co znaczy "czytający oznakowanie"? Że trzeba cały czas patrzeć, czy następne oznakowanie nie anuluje poprzedniego, sprzecznego oznakowania?

Z tym "w porę" to trochę przesadziłeś - zobacz sobie, gdzie jest następna strzałka "na wprost" - już w miejscu, gdzie zaczyna się ciągła linia rozdzielająca pasy. Dodaj do tego istniejący tam wiecznie korek i fakt, że tej strzałki nie widać, dopóki prawie na nią nie najedziesz. A kolejka do skrętu w lewo się już ustawiła - więc się wciskasz, bo minąwszy koniec kolejki dowiedziałeś się, że jednak jedziesz nie tym pasem, co trzeba.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Polarny napisał:

Że trzeba cały czas patrzeć, czy następne oznakowanie nie anuluje poprzedniego, sprzecznego oznakowania?

A nie? Nawet więcej. Oczy trzeba mieć dookoła głowy.

 

56 minut temu, Polarny napisał:

zobacz sobie, gdzie jest następna strzałka "na wprost"

Dla mnie to narzekania malkontenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Joki napisał:
2 godziny temu, Polarny napisał:

Że trzeba cały czas patrzeć, czy następne oznakowanie nie anuluje poprzedniego, sprzecznego oznakowania?

A nie?

Nie. Oznakowanie nie ma prawa być sprzeczne.

Tobie by pewnie nie przeszkadzało, że pas jest oznaczony jako do skrętu w lewo, a za kilka metrów jako do skrętu w prawo.

1 godzinę temu, Joki napisał:

Dla mnie to narzekania malkontenta.

Czyli nie ma co narzekać, że ominąłeś koniec kolejki do skrętu w lewo i wtedy się orientujesz, że jesteś na nieprawidłowym pasie. Chcesz się wcisnąć, ci na lewym stoją i czekają (bo w tym miejscu się czeka na skręt) i blokujesz innych, którzy chcą jechać na wprost. Ale to pewnie też malkontenci.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Polarny napisał:

Czyli nie ma co narzekać, że ominąłeś koniec kolejki do skrętu w lewo i wtedy się orientujesz, że jesteś na nieprawidłowym pasie. Chcesz się wcisnąć, ci na lewym stoją i czekają (bo w tym miejscu się czeka na skręt) i blokujesz innych, którzy chcą jechać na wprost. Ale to pewnie też malkontenci.

Wystarczy patrzeć na znaki pionowe. Zawsze kursantom mówię, że w pierwszej kolejności niech patrzy na znaki pionowe, a potem jako potwierdzenie znaki poziome. Jeśli chodzi o korek to tym bardziej masz patrzeć na znaki pionowe bo poziome bardzo często są zasłonięte przez auta stojące w korku

Edytowane przez angrius
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, angrius napisał:

Wystarczy patrzeć na znaki poziome.

Właśnie patrzę na znaki poziome - informują mnie, że pas, którym jadę, jest do jazdy na wprost i do skrętu w lewo. Co jest nieprawdą. A o czym dowiaduję się, gdy mijam właśnie kolejkę do skrętu w lewo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy patrzeć na znaki pionowe. Zawsze kursantom mówię, że w pierwszej kolejności niech patrzy na znaki pionowe, a potem jako potwierdzenie znaki poziome. Jeśli chodzi o korek to tym bardziej masz patrzeć na znaki pionowe bo poziome bardzo często są zasłonięte przez auta stojące w korku
Jeśli w korku przed tobą stoi TIR czy autobus to często nie widać pionowego. Tu muszę przyznać rację założycielowi posta, sam w nieznanym mieście kilka razy się na to złapałem, skrajny lewy stoi, ja jadę tym do skrętu w lewo/prosto i nagle (bo najpierw widoczne było poziome oznaczenie, a dopiero po przejechaniu jakiegoś odcinka zauważyłem pionowe) się okazuje że on jest tylko do jazdy na wprost i mam do wyboru włączyć kierunkowskaz i czekać aż wogole lewy ruszy, nie mówiąc już o tym czy ktoś zechce mnie wpuścić bo oczywiście zostanę uznany za cwaniaka któremu nie chciało się stać w kolejce z innymi, czy jechać jednak prosto i później kombinować czekając aż nawigacja zmieni trasę.

pozdr.

Wysłane z mojego Archos 50 Saphir przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, angrius napisał:

Przepraszam błąd. Miałem na myśli pionowe

OK, niech będą pionowe. Tylko że jak zauważę najpierw te poziome, to jednak nie szukam potwierdzenia w pionowych, bo one NIE MAJĄ PRAWA być ze sobą sprzeczne. A są.

Piszę o tym przypadku, bo dokładnie w tym miejscu miałem właśnie sytuację, że zablokowałem pas do jazdy prosto - bo oznakowanie jest błędne ( @leszcz miał podobnie - jak widzę).

I to nie jest jakiś odosobniony przypadek - takie "prosto i w lewo/prawo", ale jednak dalej "tylko w lewo/prawo" to obecnie sytuacja nagminna. Jakaś moda wśród drogowców, wytyczne z góry - o co tu chodzi? Po co takie oznakowania robią - w czym to lepsze od poprawnego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Polarny napisał:

OK, niech będą pionowe. Tylko że jak zauważę najpierw te poziome, to jednak nie szukam potwierdzenia w pionowych, bo one NIE MAJĄ PRAWA być ze sobą sprzeczne. A są.

Piszę o tym przypadku, bo dokładnie w tym miejscu miałem właśnie sytuację, że zablokowałem pas do jazdy prosto - bo oznakowanie jest błędne ( @leszcz miał podobnie - jak widzę).

I to nie jest jakiś odosobniony przypadek - takie "prosto i w lewo/prawo", ale jednak dalej "tylko w lewo/prawo" to obecnie sytuacja nagminna. Jakaś moda wśród drogowców, wytyczne z góry - o co tu chodzi? Po co takie oznakowania robią - w czym to lepsze od poprawnego?

Ale dlaczego sprzeczne? Cofnij się wcześniej na SV i zobaczysz po prawej znak pionowy. 3 pasy na wprost i 2 skrajne pasy w lewo i w prawo

 

Screenshot_20200413-225925.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Polarny napisał:

 

 

Jak zauważyłem, to błędne oznakowanie jakoby sugeruje, że zaraz zacznie się pas do skrętu w lewo i wtedy już strzałki na pasie się zmieniają z "prosto i w lewo" na "prosto".

Takie oznakowywanie jest w ogóle zgodnie z jakimikolwiek normami?

 

jakie błędne, przecież dobrze jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, kiziuk napisał:

Jest tak od lat. Też na to psioczę. IMHO to jest "jedynie słuszna interpretacja" biorąca się z przekonania, że na tym kawałku przed pojawieniem się pasa do skrętu w lewo, ten pierwotny też służy do skrętu w lewo, po czym się to magicznie zmienia ;) 

ISAP sejmowy nie działa, więc nie mam jak teraz potwierdzić, ale w rozporządzeniu z 2003 r. takiego przypadku stricte nie ma, bo strzałki zaczynają się  już po rozwidleniu na dwa pasy ;) 

 

Bo mogą na nim (przed rozdzieleniem) stać zarówno samochody chcące jechać prosto i chcące jechać w lewo. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, angrius napisał:

Ale dlaczego sprzeczne? Cofnij się wcześniej na SV i zobaczysz po prawej znak pionowy.

Niezgodny z oznakowaniem poziomym. Które zresztą jest niezgodne same ze sobą.

1 minutę temu, ArekMiz napisał:

Bo mogą na nim (przed rozdzieleniem) stać zarówno samochody chcące jechać prosto i chcące jechać w lewo.

Tak, pewnie taki był zamiar. Tylko że te strzałki mają oznaczać, do jakich manewrów przeznaczony jest pas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Bo mogą na nim (przed rozdzieleniem) stać zarówno samochody chcące jechać prosto i chcące jechać w lewo.
Taaak. Taka jest interpretacja. Tak samo, jak w przypadku kilku innych przepisów, ktorych brzmienie nie jest zbyt fortunne, ale przez lata ludzie się nauczyli, co powinny oznaczać - a raczej jakimi zasadami się kierować, bo samego brzmienia przepisów to oni nie znają. Więc nikt nie widzi problemu i bylejakość trwa ;)

Wymazane po ekranie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, ArekMiz napisał:

Bo mogą na nim (przed rozdzieleniem) stać zarówno samochody chcące jechać prosto i chcące jechać w lewo. :)

Jakby tych strzałek nie było to niemogłyby?

Ja ogólnie widzę w tym coś w rodzaju nadgorliwości, niepotrzebnej nadmiarowości, która w szczególnych przypadkach może wprowadzić w błąd (padł tu przykład obcego miasta).

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, angrius napisał:

Ale dlaczego sprzeczne? Cofnij się wcześniej na SV i zobaczysz po prawej znak pionowy. 3 pasy na wprost i 2 skrajne pasy w lewo i w prawo

W takim razie oznakowanie pionowe tym bardziej nie współgra z poziomym.

Tak wiem, jest oznakowanie ważniejsze i mniej ważne, ale powinno być jednolite, jednozancznie informujące kierowcę (można nie widzieć oznakowania pionowego (np. zasłoni ciężarówka), można nie widzieć poziomego (jazda w korku)).

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ArekMiz napisał:

 

Bo mogą na nim (przed rozdzieleniem) stać zarówno samochody chcące jechać prosto i chcące jechać w lewo. :)

 

Ale to bez sensu - przed rozdzieleniem z każdego pasa można skręcić w dowolną stronę (oczywiście jeśli jest linia przerywana), więc zgodnie z tą logiką to na wszystkich pasach powinny być strzałki do jazdy prosto w lewo i w prawo. Dlaczego ograniczać się do jednego kierunku?

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 13.04.2020 o 14:01, Polarny napisał:

Otóż często oznacza się jako pas "do skrętu i na wprost" pas ruchu, który jest TYLKO do jazdy na wprost. Jak to ma sens? Ostatnio próbowałem skręcić z takiego pasa, bo wprowadziło mnie to w błąd:

https://goo.gl/maps/JhQ47FF7nr22MPJg8 (tablice nad jezdnią pokazują prawidłowo).

Dobrze jest.

Warunki technicznie mówią, że  w miescie "odleglosc umieszczenia pierwszej strzalki od poczatku linii ciaglej dzielacej pasy ruchu powinna wynosic co najmniej 60 m" .

Strzalki w miescie są co 15 lub 20m. Niestety w tym przypadku pas do skrętu w lewo jest zbyt krótki, żeby można go było oznakować tylko strzałkami "w lewo" i stąd pojawia się dodatkowa strzałka "w lewo i na wprost", informująca, że w tamtym miejscu z pasa można jechać na wprost i w lewo.

Jest tu pewna niespójność oznakowaniem pionowym - trzeba to przyznać.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, dymny napisał:

Dobrze jest.

Warunki technicznie mówią, że  w miescie "odleglosc umieszczenia pierwszej strzalki od poczatku linii ciaglej dzielacej pasy ruchu powinna wynosic co najmniej 60 m" .

Strzalki w miescie są co 15 lub 20m. Niestety w tym przypadku pas do skrętu w lewo jest zbyt krótki, żeby można go było oznakować tylko strzałkami "w lewo" i stąd pojawia się dodatkowa strzałka "w lewo i na wprost", informująca, że w tamtym miejscu z pasa można jechać na wprost i w lewo.

Więc powinna być strzałka tylko na wprost. Bo z tego pasa zabronione jest skręcanie w lewo, a strzałka informuje, że jest dozwolone.

Poza tym - co to za pokrętna logika, że ponieważ pas do skrętu jest za krótki, to oznakowanie z tego pasa przenosimy na pas obok, mimo że tego pasa obok nie dotyczy?

 

Weźmy hipotetyczną sytuację, gdzie jest jeden pas - tylko do skrętu w prawo. Następnie po 20 m pojawia się po lewej do jazdy na wprost i skrętu w lewo, po następnych 20 m mamy skrzyżowanie. Czyli ten pas do skrętu w prawo powinien być oznakowany potrójną strzałką, że można z niego skręcać w każdą stronę?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 13.04.2020 o 14:01, Polarny napisał:

Jak zauważyłem, to błędne oznakowanie jakoby sugeruje, że zaraz zacznie się pas do skrętu w lewo i wtedy już strzałki na pasie się zmieniają z "prosto i w lewo" na "prosto".

Takie oznakowywanie jest w ogóle zgodnie z jakimikolwiek normami?

 

 

Godzinę temu, kiziuk napisał:

 

Nie jest Dobrze, tylko jest zgodnie z przepisami. A to różnica. Czasami duża.

 Takie było pytanie autora. Nie roztrząsam, czy jest logiczne.

Ja nigdy nie miałem problemu z takim oznakowaniem, chociaż jak pisałem jest ono niespójne z znakami pionowymi. Może faktycznie lepiej byłoby dać tam strzałkę na wprost. Myslę, że to wymagałoby ogólnokrajowych regulacji - interpretacji, bo teraz wszyscy ładują w takich sytuacjach "w lewo i na wprost".

Edytowane przez dymny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 14.04.2020 o 11:16, Polarny napisał:

Niezgodny z oznakowaniem poziomym. Które zresztą jest niezgodne same ze sobą.

Tak, pewnie taki był zamiar. Tylko że te strzałki mają oznaczać, do jakich manewrów przeznaczony jest pas.

Ale gdybyś miał tylko strzałkę do jazdy na wprost to wielu by się zastanawiało jak tam skręcić w lewo skoro na początku - gdzie dopiero pas w lewo się zaczyna - byłoby na wprost.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, kiziuk napisał:

 

Nie jest Dobrze, tylko jest zgodnie z przepisami. A to różnica. Czasami duża.

Nie jest zgodne z przepisami. Jest zgodne z NIEKTÓRYMI przepisami - z tymi podstawowymi, które wymagają by oznakowanie stwierdzało prawdę w zakresie możliwości manewru z danego pasa, jest błędne.

Bo to pas do skrętu ma być oznakowany 60 m wcześniej, a nie dowolny pas w związku z brakiem pasa do skrętu.

 

53 minuty temu, Elephant napisał:

Ale gdybyś miał tylko strzałkę do jazdy na wprost to wielu by się zastanawiało jak tam skręcić w lewo skoro na początku - gdzie dopiero pas w lewo się zaczyna - byłoby na wprost.

Wiedziałbym, że na pewno nie skręcę z tego pasa - a to już bardzo cenna informacja. Więc albo nie skręcę wcale, albo dodatkowy pas się pojawi, na co czyham. Gdy widzę "prosto i w lewo" to luz - jestem na prawidłowym pasie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.