Skocz do zawartości

Wyciek z zaworu TCV w silniku 1.7 DTI


rostex

Rekomendowane odpowiedzi

Co jakiś czas na różnych forach dotyczących Opli pojawia się informacja o wyciekach oleju napędowego z okolic pompy wtryskowej w modelach Astra, Corsa i Meriva z silnikami 1.7 DTI, oznaczenie Y17DT (75KM).

Wyciek ten jest o tyle groźny, że nie zauważony i nie "leczony" może doprowadzić do uszkodzenia sterownika pompy, sterownika silnika, czujnika położenia wału korbowego oraz instalacji elektrycznej w komorze silnika.

Wyciek objawia się takim widokiem patrząc kanału w okolicach pompy wtryskowej:

dsc02074m.jpg

Winny całej sytuacji jest elektrozawór regulacji kąta wtrysku zwany zaworem TCV.

1274855107.jpg

Miejsce zamontowania TCV w pompie wtryskowej:

651260036475.jpg

Zawór zamontowany jest na spodzie pompy wtryskowej, więc aby go zdemontować potrzebny jest demontaż rozrusznika, dodatkowo w Corsie C (w Astrze pewnie też) trzeba wymontować wybierak skrzyni biegów.

Po wymontowaniu zaworu mamy dwie możliwości:

1. Zakup nowego zaworu - nie występuje w ASO jako część zamienna, lecz bez problemu można kupić taki zawór nowy, np. na allegro - koszt ok. 450 zł.

2. Naprawa starego zaworu - koszt kleju epoksydowego i trochę poświęconego czasu.

Co się psuje w tym zaworze? Słuszne pytanie.

Mechanicy nie znający tematu na opowieść o wycieku oleju napędowego pomiędzy pinami we wtyczce zaworu robią duże oczy i nie wierzą w taką ewentualność. A jednak...

Naprawa w moim przypadku polegała na oczyszczeniu wtyczki zaworu z tłustych pozostałości po ON, dolutowaniu przewodów do pinów zaworu i zalaniu wtyczki klejem epoksydowym aby wyeliminować wyciek.

Wtyczka od strony instalacji została odcięta, przewody wychodzące z zaworu polutowałem z instalacją auta i zabezpieczyłem koszulkami termokurczliwymi.

Zawór po naprawie wygląda tak:

dscf.jpg

Na zakończenie dodam, że problemem cieknącego TCV "walczą" również użytkownicy Mazdy 323 i 626 z silnikami diesla, w których jest zamontowana niemal identyczna pompa firmy Denso.

Przy okazji warto wymontować sterownik pompy wtryskowej i poprawić zimne luty, które tworzą się na płytce sterownika. Ja miałem do poprawy 4 miejsca, w których widoczne były już pęknięcia lutów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Co jakiś czas na różnych forach dotyczących Opli pojawia się informacja o wyciekach oleju

> napędowego z okolic pompy wtryskowej w modelach Astra, Corsa i Meriva z silnikami 1.7 DTI,

> oznaczenie Y17DT (75KM).

> Wyciek ten jest o tyle groźny, że nie zauważony i nie "leczony" może doprowadzić do uszkodzenia

> sterownika pompy, sterownika silnika, czujnika położenia wału korbowego oraz instalacji

> elektrycznej w komorze silnika (...)

dobra robota claps.gif

Ty z tym Y17DT chyba śpisz z_lol1.gif że masz go tak rozpracowanego wink.gif

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam tylko jeszcze, że w kabinie śmierdzi oparami ropy. Po tym się zorientowałem że jest coś nie tak.

Studiowałem długo tematy na forach mazdy dotyczące cieknącego zawora TCV.

W większości przypadków klejenie niestety nie pomogło. Ja kupiłem nowy i wymieniłem i jest nareszcie sucho.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy później...

Bardzo pomocny manual, chociaż kolega wymienił TCV w astrze bez demontażu rozrusznika i wybieraka biegów(wystarczyło zdjąć sterownik pompy i jej podstawę i dostęp już był). Powiedz kolego ROSTEX jakiego kleju epoksydowego użyłeś i czy ten wyciek nie powrócił? Przymierzam się do operacji w weekend...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy to jest ten sam zawór, którego pad objawia się falowaniem obrotów na jałowym (skoki ciśnienia

> na CR) z ew. gaśnięciem silnika (też problem DENSO, np. z z17dtj/dtr)?

W silnikach z CR siada elektrozawór regulacji dawki paliwa zwany SCV.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra jestem po klejeniu klejem patex epoxy. Zrobiłem troszkę inaczej bo wypełniłem tylko dno gniazda i spiłowałem ząbek na zaworze bo nie chciała się zapiąć kostka. Na razie faza obserwacji czy nie przecieka. Dostęp beznadziejny. W astrze G trzeba zdjąć sterownik pompy i podstawę sterownika. Dużo zabawy ale być może pomoże... Dzięki za manual ;-) aha jeszcze jedno na zaworze miałem oznaczenie 32 7U (podobno można z tego odczytać rok produkcji zaworu) wie ktoś może jak to rozszyfrować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

No może głupio zapytam ale nie wiem gdzie ten TCV odkręciłem sterownik ale miałem ciemno w garażu więc trochę na macanego ,jakaś dokładniejsza lokalizacja?Myslałem że rachu ciachu a tu wstyd ,.

Siedząc pod autem patrząc w przód auta to po lewej od sterownika ?, niżej ,wyżej .

Mam tam mokro i dziwne objawy przy dodaniu mocno gazu przerywa raz albo dwa .Sam sterownik sprawdzony -zamontowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

> No może głupio zapytam ale nie wiem gdzie ten TCV odkręciłem sterownik ale miałem ciemno w garażu

> więc trochę na macanego ,jakaś dokładniejsza lokalizacja?Myslałem że rachu ciachu a tu wstyd

> ,.

> Siedząc pod autem patrząc w przód auta to po lewej od sterownika ?, niżej ,wyżej .

> Mam tam mokro i dziwne objawy przy dodaniu mocno gazu przerywa raz albo dwa .Sam sterownik

> sprawdzony -zamontowany.

Jak zdejmiesz sterownik to jeszcze musisz odkręcić 4 śruby (klucz 13 lub 14-podstawa sterownika pompy), następnie przesunąć tą blachę w prawo (ostrożnie na przewody od podciśnienia!) i zobaczysz spód pompy (tam pod przewodami z pompy jest TCV z brązową wtyczką). Odpinasz kostkę, wykręcasz 2 śrubki (ampul 5) i wyciągasz z wyczuciem zawór (może być zassany deczko więc trzeba mocniej pociągnąć) Jak coś to pisz. Oryginał w denso na ul. Sokratesa w Warszawie kosztuje 450 zeta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, przymierzam sie do samodzielnej naprawy mojej padaczki tj corsy z tym samym silnikiem i z tą samą bolączką co wasza tj. cieknący zawór (tyle że umie zaczyna lać a nie ciec...).

Pytanie czy wykręcenie zaworu nie spowoduje zmiany ustawień pompy ? nie rozreguluje jej w jakiś sposób ?

I przy okazji zapytam też o termostat w Corsie c 1,7 dti - wymieniłem nowy środek termostatu i po 2 dniach padł, wczoraj od mechanika usłyszałem opinię że w tych autach nie wymienia się wkładek tylko całe oryginalne termostaty a do tego nei zalewa się np. płynem petrygo tylko dedykowanymi oplowskimi - prawda to ?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam, przymierzam sie do samodzielnej naprawy mojej padaczki tj corsy z tym samym silnikiem i z tą

> samą bolączką co wasza tj. cieknący zawór (tyle że umie zaczyna lać a nie ciec...).

Przypuszczam, że masz już olej napędowy we wiązce komputera sterującego.

> Pytanie czy wykręcenie zaworu nie spowoduje zmiany ustawień pompy ? nie rozreguluje jej w jakiś

> sposób ?

Nie.

> I przy okazji zapytam też o termostat w Corsie c 1,7 dti - wymieniłem nowy środek termostatu i po 2

> dniach padł, wczoraj od mechanika usłyszałem opinię że w tych autach nie wymienia się wkładek

> tylko całe oryginalne termostaty a do tego nei zalewa się np. płynem petrygo tylko

> dedykowanymi oplowskimi - prawda to ?

Wymieniałem sam wkład, żadnych przeciwwskazań nie słyszałem. Mechanik gada bzdury. Nigdy nie zalewałem Petrygo tylko oryginalny oplowski różowy płyn:

6874-large.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wymieniałem sam wkład, żadnych przeciwwskazań nie słyszałem. Mechanik gada bzdury. Nigdy nie

> zalewałem Petrygo tylko oryginalny oplowski różowy płyn:

Dzięki, więc albo aż tak badziewny wkład (dałem 35 zł) lub co jeszcze może być ? - ubywa płynu chłodniczego, po czymś ścieka z okolic głowicy ? - termostatu (jest plamka płyny zawsze w tych okolicach), może nie ma ciśnienia w systemie chłodzenia i dlatego pada termostat ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące później...

Witam forumowiczów,

tydzień temu stałem się mam nadzieje szczęśliwym posiadaczem Corsy C z omawianym tutaj silnikiem. Niestety również zauważyłem ropę w miejscu pokazanym na zdjęciach. Dziś planuję zabrać się za naprawę. Moje pytanie dotyczy sterownika pompy. Jeśli odepnę wiązkę przewodów od tegoż sterownika i całkowicie go wyjmę tak by nie przeszkadzał to czy potem trzeba będzie coś regulować, ustawiać? Czy po prostu montaż w kolejności odwrotnej do rozkładania wystarczy? Czy takie uszczelnienie pomaga na długo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące później...

wymontowałem ten zawór w corsie C

od spodu auta trzeba odkręcić:

1. sterownik - cztery śruby 10

2. podstawa sterownika cztery śruby 14

i zabieramy się za dwie śruby ampul 5 od zawór TCV 2 i o ile do śruby od strony kabiny jest dostęp OK, to śruby od strony silnika to masakra

po przyłożeniu 10 atmosfer do zaworu widać było jak ropa wycieka przy obydwu pinach w gnieździe.

jestem akurat po klejeniu, na początek przylutowałem przewody i na dół dałem trochę kleju szybkoschnącego, później dwuskładnikowy klej żywicowy (na dwa razy) i na koniec warstwa silikonu CX-80. i dziś montaż

Czy orientujecie się jakie ciśnienie przychodzi na ten zawór

confused.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na zaworze miałem oznaczenie 32 7U (podobno można z tego odczytać rok produkcji zaworu) wie

> ktoś może jak to rozszyfrować?

u mnie jest jest 32 2C - corsa z 2001r

---------------------------------------------------------------------------------

przyłożyłem 10 atmosfer i element klejony był w wodzie i było OK, ale po założeniu do samochodu po około 1 minucie niestety znowu wyciek (miedzy klejeniem a dolutowanym przewodem kara.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Sorry że odgrzewam stary kotlet ale zdjęcia nie są już widoczne w wątku i bez tych zdjęć nie potrafię zlokalizować tego czujnika TCV, czy do zlokalizowania muszę odkręcać ten sterownik pompy i jego mocowanie czy da się to dojrzeć jakoś, widzę tylko kable pod sterownikiem, taka większa wtyczka ale to będzie raczej do sterownika okablowanie.

Nie potrafię też zlokalizować śruby poziomu oleju w skrzyni biegów a olej cieknie z półosi i musiał bym dolać...

post-161176-14352527249579_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

rostex, a jak długo taki klejony zawór wytrzymał u Ciebie? Wyczytałem wcześniej, że auto sprzedałeś, ale ile czasu minęło od klejenia do momentu sprzedaży? Jestem właśnie po takim zabiegu, czekam aż klej dokładnie wyschnie i osiągnie swoją max. twardość, no i zabieram się za montaż - mam nadzieję, że chociaż kilka miesięcy to potrzyma...  :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...a tak wygląda zawór po klejeniu - mam nadzieję, że wycieku nie będzie, ale wcześniej czy później pewnie nadejdzie czas, że trzeba będzie go wymienić na nowy.

 

Tak na marginesie - obejrzałem go z każdej strony i trochę dziwna sprawa, że nie ma na nim żadnego numeru części (?), jedyne co to jakieś "8D" wybite na metalowym elemencie z dwoma otworami montażowymi. Myślałem, że jak już będę miał go w dłoni to chociaż spiszę numer, żeby wiedzieć czego konkretnie mam szukać w sklepach? Może ktoś z Was dysponuje takim numerem części - auto to Opel Combo C (2002) 1,7DTI (Y17DT).

post-195380-0-23229100-1459932815_thumb.jpg

post-195380-0-27401000-1459932825_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...a tak wygląda zawór po klejeniu - mam nadzieję, że wycieku nie będzie, ale wcześniej czy później pewnie nadejdzie czas, że trzeba będzie go wymienić na nowy.

 

Tak na marginesie - obejrzałem go z każdej strony i trochę dziwna sprawa, że nie ma na nim żadnego numeru części (?), jedyne co to jakieś "8D" wybite na metalowym elemencie z dwoma otworami montażowymi. Myślałem, że jak już będę miał go w dłoni to chociaż spiszę numer, żeby wiedzieć czego konkretnie mam szukać w sklepach? Może ktoś z Was dysponuje takim numerem części - auto to Opel Combo C (2002) 1,7DTI (Y17DT).

 

Ja w 2010 roku od tego użytkownika z Allegro kupiłem zawór TCV :

 

http://allegro.pl/zawor-tcv-denso-opel-astra-corsa-meriva-combo-nowy-i6059468219.html

 

Nadal je wystawia z tym że w 2010 roku były po 440 zł, a teraz są po 350 zł. Od wymiany w 2010 roku w Astrze mam z zaworem spokój, okolice pompy wtryskowej i zaworu TCV są suche. Stary zawór później jeszcze ktoś odkupił za 100 zł, nie wiem po co to komuś było, nie wnikałem za bardzo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.