Skocz do zawartości

Chevrolet Spark EV


Florydzialski

Rekomendowane odpowiedzi

2014-chevrolet-spark-ev-photo-487894-s-624x382.jpg

W normalnym Sparku montowany jest silniczek od kosiarki o mocy 84 KM. Ale GM postanowił zaszaleć i zainstalował w EV silnik elektryczny o mocy 130 KM oraz o momencie obrotowym jak w ciężarówce (moment jest pięć razy większy niz w spalinowym). Dzieki temu elektryczny Spark ma sie rozpedzać do setki w 7 sekund. Zasięg - około 100 km. Czas ładowania ze zwykłego kontaktu - 7 godzin. Ale po zainstalowaniu specjalnej ladowarki w domu (lub użyciu takiej w miejscu publicznym) 80% naładowania osiągamy w 20 minut. Cena $25K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W normalnym Sparku montowany jest silniczek od kosiarki o mocy 84 KM. Ale GM postanowił zaszaleć i

> zainstalował w EV silnik elektryczny (...) Spark ma sie

> rozpedzać do setki w 7 sekund. (...) Cena $25K.

Wypas. Do miasta wręcz idealny. Tylko zasięg 100km to trochę mało. Jakby zwiększyć tak do 200 byłby hit.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W normalnym Sparku montowany jest silniczek od kosiarki o mocy 84 KM. Ale GM postanowił zaszaleć i

> zainstalował w EV silnik elektryczny o mocy 130 KM oraz o momencie obrotowym jak w ciężarówce

> (moment jest pięć razy większy niz w spalinowym). Dzieki temu elektryczny Spark ma sie

> rozpedzać do setki w 7 sekund. Zasięg - około 100 km. Czas ładowania ze zwykłego kontaktu - 7

> godzin. Ale po zainstalowaniu specjalnej ladowarki w domu (lub użyciu takiej w miejscu

> publicznym) 80% naładowania osiągamy w 20 minut. Cena $25K.

zasięg troche taki na styk na Wasze warunki.

ile kosztuje zwykly spark? ile mil będzie sie zwracac roznica w cenie na paliwie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skad sie ten kult momentu obrotowego bierze?

> W normalnym Sparku montowany jest silniczek od kosiarki o mocy 84 KM. Ale GM postanowił zaszaleć i

> zainstalował w EV silnik elektryczny o mocy 130 KM oraz o momencie obrotowym jak w ciężarówce

> (moment jest pięć razy większy niz w spalinowym).

Ale przełożenie inne! Co przy elektrykach ważniejsze to to, że przebieg momentu jest płaski i pełny moment jest dostępny w całym zakresie obrotów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zasięg troche taki na styk na Wasze warunki.

Jako drugi samochód tylko do jazdy do pracy i spowrotem to taki Spark może mieć sens.

> ile kosztuje zwykly spark? ile mil będzie sie zwracac roznica w cenie na paliwie?

Od $12K, ale porównując wyposażenie standardowe to tak w okolicach $15K. Czyli dopłacasz $10K co przy obecnych cenach benzyny powoduje że samochód zaczyna się opłacać nigdy. Gdyby Spark EV ładował się za darmo to po jakichś 120-130 tysiącach kilomertów, ale biorąc pod uwagę ceny prądu, to bliżej 200 tys. km. Zrobienie 200 tys. km samochodem który może co najwyżej 100 km na jednym ładowaniu zrobić zajmie właścicielowi około 15 lat. Baterie tyle nie wytrzymają.

P.S. Żaden samochód elektryczny obecnie nie ma sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> plaski i pełny moment jest dostępny w całym zakresie obrotów...

A skad sie ten mit wzial to ja zupelnie nie wiem. Fakt, pelny moment jest dostepny od zerowych obrotow...a wlasciwie to od pierwszego obrotu grinser006.gif Natomiast absolutnie nie jest on pelny w calym zakresie - w zasadzie poza poczatkiem to juz tylko spada, dlatego tez auta elektryczne swietnie przyspieszaja ale predkosci max maja raczej slabe.

Wykres momentu tesla roadster:

122_0910_03_z+tesla_roadster+dyno_chart.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A skad sie ten mit wzial to ja zupelnie nie wiem.

Ładnie podsumowane.

> (...) dlatego tez auta elektryczne swietnie przyspieszaja ale predkosci max maja raczej slabe.

W uproszczeniu: im wieksza moc maksymalna, tym wieksza predkosc maksymalna. Kwestia dobrania odpowiedniego przelozenia zeby ta moc byla dostępna dokładnie w momencie gdy auto osiąga prędkość max.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wypas. Do miasta wręcz idealny. Tylko zasięg 100km to trochę mało. Jakby zwiększyć tak do 200 byłby

> hit.

wczoraj w tvnturbo pokazywali jakiegoś chińczyka, który przejeżdża blisko 300km na akumulatorach...

w eu będzie oferowany (jak uzyska homologację) za około 120 kPLN zlosnik.gif

hit czy kit ? zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Natomiast absolutnie nie jest on pelny w calym

> zakresie - w zasadzie poza poczatkiem to juz tylko spada, dlatego tez auta elektryczne

> swietnie przyspieszaja ale predkosci max maja raczej slabe.

Kwestia zasilania - zwyczajnie mu brakuje prądu zlosnik.gif Jak rozwiążą ten problem to rzeczywiście tak będzie. Ale póki co jest tak jak piszesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A skad sie ten mit wzial to ja zupelnie nie wiem. Fakt, pelny moment jest dostepny od zerowych

> obrotow...a wlasciwie to od pierwszego obrotu Natomiast absolutnie nie jest on pelny w calym

> zakresie - w zasadzie poza poczatkiem to juz tylko spada, dlatego tez auta elektryczne

> swietnie przyspieszaja ale predkosci max maja raczej slabe.

> Wykres momentu tesla roadster:

Sam powielasz kolejny mit. Prędkość maksymalna jest ograniczona w elektryka ze względu na pojemność baterii. Jazda z maks prędkością i tak wyczerpuje baterie kilka razy szybciej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sam powielasz kolejny mit. Prędkość maksymalna jest ograniczona w elektryka ze względu na pojemność

> baterii. Jazda z maks prędkością i tak wyczerpuje baterie kilka razy szybciej.

No wlasnie wcale nie do konca. Im dalej w las z obrotami w elektryku tym mniejsza moc a wiec tym mniejsza predkosc. Mozna oczywiscie walczyc z tym przelozeniami ale taka Tesla np. ma tylko jeden bieg. No i tez jest limit tego co mozna zrobic jesli masz zakres do 14krpm a moment zaczyna solidnie spadac juz przy 6k.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kwestia dobrania

> odpowiedniego przelozenia zeby ta moc byla dostępna dokładnie w momencie gdy auto osiąga

> prędkość max.

Oczywiscie. Tylko jakos na razie w praktyce ciezko idzie. Wlasnie przykladowa Tesla ma tylko jeden bieg. I wcale nie dlatego, ze nie chcieli - wg. Wikipedii wynikly spore trudnosci z praktycznym zastosowaniem skrzyni automatycznej o wiekszej liczbie przelozen. No i tez jestes dosyc limitowany w tym co mozesz zrobic jesli zakres obrotow silnika masz do 14k a moment zaczyna juz solidnie spadac od 6k w gore. Trzebaby zastosowac calkiem dlugie przelozenie, tylko czy by wystarczylo mocy by je uciagnac?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No wlasnie wcale nie do konca. Im dalej w las z obrotami w elektryku tym mniejsza moc a wiec tym

> mniejsza predkosc. Mozna oczywiscie walczyc z tym przelozeniami ale taka Tesla np. ma tylko

> jeden bieg. No i tez jest limit tego co mozna zrobic jesli masz zakres do 14krpm a moment

> zaczyna solidnie spadac juz przy 6k.

Ale do przyspieszenia wymagana jest moc silnika a nie jego moment obrotowy. Ta moc owszem spada pod koniec obrotów i oczywiste jest, ze o wiele lepiej przyspieszało by to auto mogąc wykorzystać te moc w szerszym zakresie prędkości. Jednak z wykresy wynika ze tragedii nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale do przyspieszenia wymagana jest moc silnika a nie jego moment obrotowy.

Co nie zmienia faktu, ze jak zaczyna spadac moment to moc albo rosnie wolniej albo trzyma sie stala albo rowniez opada (w zaleznosci od tempa spadku momentu w funkcji obrotow). Takze fakt iz silnik elektryczny trzyma moment w zasadzie jedynie przez mniej niz poczatkowe 45% calego zakresu obrotow a moc maksymalna osiaga ledwo troche ponad polowa owego zakresu nie jest niczym dobrym, zwlaszcza gdy mamy do dyspozycji tylko jeden bieg. Zreszta przypuszczam, ze wlasnie fakt pojedynczego biegu jest jedynym powodem tak szerokiego (i nieefektywnego zakresu obrotow). Zlimitowac go na 10krpm, dac normalna 6 lub 7b skrzynie i dzialaloby zapewne duuuuzo lepiej. Tylko co na to obecne akumulatory grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zlimitowac go na 10krpm, dac normalna 6 lub 7b skrzynie i dzialaloby zapewne duuuuzo lepiej. Tylko co na to obecne akumulatory

Koncepcyjnie skrzynia w rodzaju CVT byłaby dużo bardziej odpowiednia - nie wiem tylko jak z przenoszeniem takich obciążeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.