Skocz do zawartości

[przepisy] bad. techniczne i koniec homologacji butli lpg


zbigou

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Instalacja zalozona w maju 2002 r., homologacja na butle STAKO wydana 04.2002 r. W ub. roku samochod jeszcze przeszedl przeglad, 02.2012. Teraz zadzwonilem do zakladu, ktory legalizuje butle lpg. Kazali spojrzec w swiad. homologacji i poszukac zdania "termin eksploatacji butli wyznacza sie na 10 lat." i jesli jest tak napisane, to nici z legalizacji i trzeba wymianiac butle. U mnie niestety tak pisze. Pytanie, czy rzeczywiscie tak jest?

I 2-gie pyt. slyszalem, ze jest mozliwosc badania technicznego po wygasnieciu homologacji butli, samochod jest wtedy teoretycznie bez instalacji lpg, zostaje na lokalne dojazdy, budowe itp?

piwo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I 2-gie pyt. slyszalem, ze jest mozliwosc badania technicznego po wygasnieciu homologacji butli,

> samochod jest wtedy teoretycznie bez instalacji lpg, zostaje na lokalne dojazdy, budowe itp?

Jeżeli masz nieważną homologację to nie przejdziesz badania. Nie ma czegoś takiego o czym piszesz. Jak chcesz auto bez LPG to musisz mieć to wykreślone z dowodu rejestracyjnego.

Tak mi to tłumaczył kiedyś diagnosta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a po co nowy wielozawór?

Poniewaz wielozawó jest wazniejszy od butli. z wiekie mwzrasta ryzyko uszkodzenia. dla włsanego bezpieczenstwo wymienia sie równiez wielozawór. Po co Ci nowa butla jak wielozawór podczas pozaru lub wzrostu temp nie "spusci gazu " z butli

wielozawór ma napełnic maks 80% pojemnosc butli, uszkodzony moze napełnic całą butlę, butla ma minimalne cisniene rozerwania. Z fizyki gdy masz stałą objętość i wzrost temp to równiez wzrasta cisnienie w butli co moze doprowadzic do wybuchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Poniewaz wielozawó jest wazniejszy od butli. z wiekie mwzrasta ryzyko uszkodzenia. dla włsanego

> bezpieczenstwo wymienia sie równiez wielozawór. Po co Ci nowa butla jak wielozawór podczas

> pozaru lub wzrostu temp nie "spusci gazu " z butli

Skoro to jest realne zagrożenie to czemu wielozawór w takim razie nie podlega wymianie z urzędu?

> wielozawór ma napełnic maks 80% pojemnosc butli, uszkodzony moze napełnic całą butlę

To można stwierdzić za każdym razem podczas tankowania czy jest sprawny czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> dlaczego ?

Butla z gazem ma być tak wypozycjonowana aby elektrozawór był z tyłu butli po montażu a nie z przodu. Jest to o tyle ważne, że jak przyśpieszysz a masz niewiele gazu, to LPG spływa do tyłu butli i masz szansę go zassać, w przypadku zaworu z przodu butli, LPG spłynie przy przyśpieszeniu do tyłu a z przodu butli pozostanie...powietrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to jest źle wink.gif

ja posiadam tak samo i wiele razy mam tak że jade normalnie zatrzymam sie na swiatłach i rusze gwałtowniej to w tym momencie braknie gazu i samochód zamiast przyspieszac do hamuje smile.gif dopiero jak popuszcze noge z gazu to jest efekt wink.gif

wiec jak tak montujecie to zacznijcie montowac odwrotnie wraz ze sztuką montażu autogazu smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zawsze montujemy butle tak jak na zdieciu.I nigdy nikt nie narzekał.Sam mam tak u siebie

> zamontowana i jakoś nie zauwazyłem przerywania przy przyspieszeniu

Bo gazowniki maskują ten błąd montażowy ustawiając bardzo nisko minimalne ciśnienie gazu, jak ustawisz tylko trochę niżej niż ciśnienie robocze to ci przełączy na benzynę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no ale przecież butle zawsze idzie zalegalizowac -

Nie. Jeśli ma wybity znak KE to jest to koniec eksploatacji i butla po uplywie terminu na złom.

>tylko zalezy w jakim jest stani i na ile

> przedłużą;)

Jeśli butla jeździła w miejscu koła zapasowego to najczęściej na 10 kolejnych lat i po tym jest Koniec Eksploatacji.

Jeśłi jeździła pod autem w koszu to różnie . Może być 2 lata, może być 5 ale 10 raczej nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśłi jeździła pod autem w koszu to różnie . Może być 2 lata, może być 5 ale 10 raczej nie będzie.

tu ciekawostka, bo mam xsare z takim zbiornikiem i przedluzyli na 10 lat.

Dzieki sztywny, turecka butla juz kupiona 20.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tu ciekawostka, bo mam xsare z takim zbiornikiem i przedluzyli na 10 lat.

Pewnie była w świetnym stanie. biglaugh.gif

Mi przedłużono też na 10 ale butla w kole zapasowym i była jak nówka. Powiedziano mi też ze butle w koszach pod autem rdzewieją i dlatego okres przydatności może być wydawany na krótszy czas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie da rady. miałem taką samą sytuacje rok temu i nie chcieli podbić, a byłem na 4 stacjach

ZTCW to robią do bezprawnie. Jeśli w dniu badania butla jest legalna to diagnosta nie może nie dać pozytywu. Ni ema też podstaw prawnych bty przegląd skrócić do dnia utraty ważności butli.Ale żeby coś ugrać to musisz sprawę załatwić przez starostwo a diagnosta i tak Cię uwali za co innego jak mu zajdziesz za skórę biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ZTCW to robią do bezprawnie.

przegląd robiłem w lutym, a butla była do kwietnia. goście mi powiedzieli, ze mogą mi podpisać na 2 miesiące, a na rok nie da rady, bo wyjdzie, ze przez 10 miesięcy bede jeżdził z butlą bez legalizacji. w sumie na chłopski rozum, to mają racje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie da rady. miałem taką samą sytuacje rok temu i nie chcieli podbić, a byłem na 4 stacjach

no to lipa.

ciekawe jakim prawem tak zostales potraktowany.

przeciez w chwili wykonywania badan technicznych pojazd byl sprawny, wiec powini nastepne badanie ustalic za rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> przeciez w chwili wykonywania badan technicznych pojazd byl sprawny, wiec powini nastepne badanie ustalic za rok.

no ustalili sprawność na 2 miesiące. póżniej byłby niesprawny, więc miałem wybór- albo na 2 miechy, albo jechać zmienić butle

ale nawet jakby podbili, to cóż mi po tym, skoro auta nie mam zamiaru sprzedawać i teraz już napewno musiałbym zmienić, a tak to bez szarpania mam spokój, na dodatek załozyłem sobie większą i tankowania starczają mi na dłużej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no ustalili sprawność na 2 miesiące. póżniej byłby niesprawny, więc miałem wybór- albo na 2 miechy,

Diagnosta nie ma podstawy by tak zrobić. Poczytaj tu jak sie powinno to robić zgodnie z prawem Takie załatwianie badań jest szybko leczone przez Urząd Starosty który pełni nadzór nad SKP ale tak jak pisałem wcześniej ugrasz niewiele bo diagnosta cie uwali w rewanżu za "niemanie świateł" albo inną pierdołę. Ja wiedząc co i jak mimo wszystko zainwestowałem 2 stówki w legalizację na 10 kolejnych lat. Nowa butla kosztowała by mnie z dowozem ok 350 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli kosztowało Cie to raptem ok 80 zł taniej, a starą butlę i tak musiałeś przecież wymontować i odesłać do legalizacji na własny koszt? także nie wiem, czy coś zaoszczędziłeś. na pewno straciłeś na to troche czasu. a ja podjechałem do pierwszego lepszego gazownika, butle miał na stanie, wyjął starą, założył nową, zapłaciłem 280 i pojechałem na przegląd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kosztowało mnie to 130 złotych taniej w dzisiejszych cenachz allegro. W wakacje było to 150 zł. Butle wyciągnąłem sam - mam garaż z kanałem- zawiozłem rano, odebrałem po południu. Różnica w cenie wynika zapewne z wielkości butli bo mam 42 litry a taka butla marki Stako lub GZWM kosztuje na allegro ok 320 zł. Gazownicy wołali za wymianę od 370 do 450 zł. Warszawskie ceny biglaugh.gif Każdy liczy po swojemu . Mi sie to opłacało

btw

Zaczynamy odchodzić od tematu.

Jestm zdania że diagnosta nie może odmówić pełnego rocznego przegladu auta jeśli butla w dniu przeglądu jest ważna bo nie ma po temu podstawy prawnej. .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kosztowało mnie to 130 złotych taniej w dzisiejszych cenachz allegro. W wakacje było to 150 zł.

> Butle wyciągnąłem sam - mam garaż z kanałem- zawiozłem rano, odebrałem po południu. Różnica

> w cenie wynika zapewne z wielkości butli bo mam 42 litry a taka butla marki Stako lub GZWM

> kosztuje na allegro ok 320 zł. Gazownicy wołali za wymianę od 370 do 450 zł. Warszawskie

> ceny Każdy liczy po swojemu . Mi sie to opłacało

> btw

> Zaczynamy odchodzić od tematu.

> Jestm zdania że diagnosta nie może odmówić pełnego rocznego przegladu auta jeśli butla w dniu

> przeglądu jest ważna bo nie ma po temu podstawy prawnej. .

Zbiornik ma być ważny w dniu badania technicznego i diagnostę nie powinno interesować ile jest jeszcze ważności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zbiornik ma być ważny w dniu badania technicznego i diagnostę nie powinno interesować ile jest

> jeszcze ważności.

Ja to wiem ale 3 różne SKP w Warszawie miały inne zdanie. A jak sie domyślasz w 12 letnim aucie zawsze znajdzie sie coś za co można delikwenta usadzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> moja siena ma 14 lat i jak ostatnio robiłem przegląd, to gosc mi z niedowierzaniem powiedział, ze

> nie ma sie do czego przyczepić

Uwierz mi ze gdyby mu zależało to by coś znalazł. Masz jak rozumiem ważną gaśnicę? Bo ja nie i diagnosta mi o tym powiedział a za to można dać negatywny wynik badania. Moja Astra z LPG też ma 14 lat, przechodzi przeglądy ale norm spalin to nie trzyma. Lubię bogatsze ustawienie instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Uwierz mi ze gdyby mu zależało to by coś znalazł. Masz jak rozumiem ważną gaśnicę? Bo ja nie i

> diagnosta mi o tym powiedział a za to można dać negatywny wynik badania. Moja Astra z LPG

> też ma 14 lat, przechodzi przeglądy ale norm spalin to nie trzyma. Lubię bogatsze ustawienie

> instalacji.

niggdzie nie widziałem w przepisach ze gaśnica ma być ważna grinser006.gif według przepisów gaśnica ma być sprawna czyli pełna i zaplombowana grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> niggdzie nie widziałem w przepisach ze gaśnica ma być ważna

bo nie ma takiego przepisu

> według przepisów gaśnica ma być

> sprawna czyli pełna i zaplombowana

Obawiam się że to Twoja interpretacja bo przepis jest niejasny. Diagnosta może to zinterpretować na zasadzie że sprawna bo ma legalizację. Brak legalizacji , znaczy sie gaśnica nie jest sprawna. Na takiej samej zasadzie czyli własnej interpretacji przepisów odnośnie butli LPG miałem kłopoty z uzyskaniem pełnego rocznego przeglądu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> co do norm spalin, to Ci

> nie powiem, bo tego nigdy nie sprawdzają, a ja sie o to nie upominam

Gdybyś był upierdliwy i żądał zgodnie z przepisami rocznego przeglądu na butlę której ważność by mijała np za miesiąc to pewnie diagnosta byłby skrupulatny i zmierzył poziom spalin. Mam wrazenie że skład spalin na LPG byłby poza normą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Butla z gazem ma być tak wypozycjonowana aby elektrozawór był z tyłu butli po montażu a nie z

> przodu. Jest to o tyle ważne, że jak przyśpieszysz a masz niewiele gazu, to LPG spływa do tyłu

> butli i masz szansę go zassać, w przypadku zaworu z przodu butli, LPG spłynie przy

> przyśpieszeniu do tyłu a z przodu butli pozostanie...powietrze.

Niby tak ale przy silnikach o małej pojemności które mają małe zapotrzebowanie na gaz nie ma to za bardzo znaczenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.