coderiese Napisano 15 Marca 2013 Udostępnij Napisano 15 Marca 2013 otóż znalazłem na allegro taki oto bajer: jakiś tekst wszystko fajnie ale złącze nr 32 u mnie jest opisane jako "swiatła do jazdy dziennej". W astrach niemieckich faktycznie jest to opisane jako moduł skandynawski. Pytanie brzmi - w gliwickich astrach montowali te złącza pod te moduly? dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 15 Marca 2013 Udostępnij Napisano 15 Marca 2013 > złącze nr 32 u mnie jest opisane jako "swiatła do jazdy dziennej". Rozumiem, że chodzi o nr bezpiecznika. Używa się zamiennie obu nazw, to jest to samo na schemacie. Jesli są w nim piny (mam na mysli miejsce pod bezpiecznik nr 32), jest prawdopodobne, że złącze pod moduł masz, ale 100% pewności uzyskasz, zaglądając za włącznik świateł. Pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
analyzer64 Napisano 15 Marca 2013 Udostępnij Napisano 15 Marca 2013 Nie patrz na opis tyko zajrzyj do bezpieczników Też mam na to ochotę, u siebie zobaczę jutro, choć jak pamiętam to podczas moich bojów z włącznikiem świateł to nie było tej wtyczki, mimo że auto jest niemieckiej produkcji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 15 Marca 2013 Udostępnij Napisano 15 Marca 2013 > wtyczka pod skandynawa nie jest przy wlaczniku swiatel . w g powinna byc po lewej na wysokosci tablicy i lekko wdol . szukac na spokojnie bo jest niezle przymaskowana .nie bedzie to zawsze mozesz sie podlaczc pod okablowanie wlacznika swiatel-- jest wsio za wyjatkiem ins . pociagniesz z wtyczki tablicy . samo gniazdo jest standartowe . ja kupowalem w sklepie z klamotami do alarmow . o ile pamietam to bylo pod nazwa zlacze 8 pinowe dwurzedowe 2x 4 piny . dalem 10 pln - pasuje rowniez gniazdo wlacznika wycieraczki od malucha . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coderiese Napisano 16 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Marca 2013 > > wtyczka pod skandynawa nie jest przy wlaczniku swiatel . w g powinna byc po lewej na wysokosci > tablicy i lekko wdol . szukac na spokojnie bo jest niezle przymaskowana .nie bedzie to zawsze > mozesz sie podlaczc pod okablowanie wlacznika swiatel-- jest wsio za wyjatkiem ins . > pociagniesz z wtyczki tablicy . samo gniazdo jest standartowe . ja kupowalem w sklepie z > klamotami do alarmow . o ile pamietam to bylo pod nazwa zlacze 8 pinowe dwurzedowe 2x 4 piny > . dalem 10 pln - pasuje rowniez gniazdo wlacznika wycieraczki od malucha . wlasnie wróciłem z auta. Nie znalazłem. Wyjąłem zestaw wskazników, przekopałem tak całe wiązki - i nic widocznie tego nie mam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 16 Marca 2013 Udostępnij Napisano 16 Marca 2013 sprawdz czy gniazdo bezp 32 ma w ogole piny czy jest puste . sa piny -powinno byc gniazdo . nie ma pinow niema gniazda . jak to ominac juz podalem . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coderiese Napisano 17 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 17 Marca 2013 > sprawdz czy gniazdo bezp 32 ma w ogole piny czy jest puste . sa piny -powinno byc gniazdo . nie ma > pinow niema gniazda . jak to ominac juz podalem . to sprawdzilem w pierwszej klejnosci - są piny, jest nwet bezpieczniki. ale od strony zegarów nie wymacalem niczego, od strony bezpieczników był wprawdzie widac gdzies jakąs wtyczkę ale za cholere nie umialem do niej dosięgnąć. A nie mam pewnosci czy to ona. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 17 Marca 2013 Udostępnij Napisano 17 Marca 2013 jedni polecaja dojscie od str zegarow inni od bezbiecznikow . strzelam na bolka oko dlug ok 5cm grubosc 1,5 cm zwykle zaklejona tasma . jak ty nie mozesz to popros kogos kto ma mniejsze grabki aby ja siegnal . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
stach2005 Napisano 17 Marca 2013 Udostępnij Napisano 17 Marca 2013 > jedni polecaja dojscie od str zegarow inni od bezbiecznikow . strzelam na bolka oko dlug ok 5cm > grubosc 1,5 cm zwykle zaklejona tasma . jak ty nie mozesz to popros kogos kto ma mniejsze > grabki aby ja siegnal . Mnie udało się znaleść te złacze przez otwór nawiewu ,złącze było zamocowane za pomocą opaski zaciskowej do grubej wiązki przewodów od strony podszybia ,znalezienie a później odcięcie tej opaski to masakra (przydał by się endoskop) ale się opłacało od 2007 roku brak mandatu za "niemanie świateł" Zamontowałem oryginalny oplowski automat do świateł dziennych . Był gdzieś taki ogromny wątek na temat świateł dziennych. Edit. Znalazłem manual http://www.pablo.it.pl/astra/automat/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coderiese Napisano 17 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 17 Marca 2013 > Mnie udało się znaleść te złacze przez otwór nawiewu ale ten nad wlacznikiem swiatel czy nna desce pod szybą? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pietro_M Napisano 17 Marca 2013 Udostępnij Napisano 17 Marca 2013 > ale ten nad wlacznikiem swiatel czy nna desce pod szybą? Pewnie chodzi o ten nad włącznikiem świateł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacknn Napisano 17 Marca 2013 Udostępnij Napisano 17 Marca 2013 Prosty i fajny sposób na przypomnienie o światłach w F i G można zrobić niemal za darmo. Wystarczy buzzer z komputera (taki piszczący głośniczek). Jeden koniec podpinamy do kabla idącego do kontrolki od ciśnienia oleju a drugi pod bezpiecznik świateł. Zasada działania jest taka, że na kablu do kontrolki ciśnienia jest + gdy ciśnienie się pojawia (kontrolka gaśnie), a gdy mamy wyłączone światła to przez żarówki zamyka się obwód do masy i buzzer piszczy. Włączamy światła i wtedy na obu końcach mamy + czyli prąd nie płynie buzzer milczy. Miałem tak zrobione w eFce. Dodatkowo mamy ostrzeżenie przed brakiem ciśnienia oleju bo wtedy zaczyna piszczeć jak silnik pracuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SAS44 Napisano 18 Marca 2013 Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 > Dodatkowo mamy ostrzeżenie przed brakiem ciśnienia oleju bo wtedy zaczyna piszczeć jak > silnik pracuje. Analizowałeś schematy? 1) W G nie ma żarówki na smarowaniu tylko dioda LED i opornik. 2) Piszczek ma wejścia (+) (-)... W tym drugim przypadku (braku smarowania) nie zapiszczy chyba nawet w F-ce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacknn Napisano 18 Marca 2013 Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 Hmmm. U mnie piszczał. Ale pewności nie mam. W każdym razie kumpel w G miał to zrobione a ja zmałpowałem od niego. Chyba że on się podpiął pod coś innego, ale pomysł z piszczykiem zaczerpnąłem od niego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coderiese Napisano 18 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 > Pewnie chodzi o ten nad włącznikiem świateł. dobra, przed chwilą jeszcze raz dobrałem się do tego..tym razem wyciągnałem nawiew, wlacznik swiatel i wykręciłem ramkę. Zanurkowałem łapą do środka i wytargałem coś takiego: to białe zaklejone taśmą to jest to? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SAS44 Napisano 18 Marca 2013 Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 > Chyba że on się podpiął pod coś innego... Rozsądne jest podpiąć minus piszczka pod przewód który idzie od alternatora do diody ładowania a plus piszczka do bezpiecznika krótkich. Zapiszczy tylko po odpaleniu, przy wyłączonych światłach. Pomysł bardzo dobry, zwłaszcza gdy nie ma "szwedzkiej" kostki... PZDR. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 18 Marca 2013 Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 > to białe zaklejone taśmą to jest to? Tak. Pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coderiese Napisano 18 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 > Tak. Pozdr. uff. Dzięki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 18 Marca 2013 Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 > uff. Dzięki. A na początku radziłem zajrzeć "za włącznik świateł"... szukanie przez otwór po zegarach lub od dołu metodą macajewa rzadko kończy się sukcesem... Pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coderiese Napisano 18 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 > A na początku radziłem zajrzeć "za włącznik świateł"... szukanie przez otwór po zegarach lub od > dołu metodą macajewa rzadko kończy się sukcesem... > Pozdr. wiem, wiem... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
analyzer64 Napisano 18 Marca 2013 Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 > A na początku radziłem zajrzeć "za włącznik świateł"... szukanie przez otwór po zegarach lub od > dołu metodą macajewa rzadko kończy się sukcesem... > Pozdr. Tym bardziej że IMO łatwiej jest zdemontować włącznik świateł oraz panel nawiewu bocznego niż licznik Jak już miałeś włącznik na zewnątrz to trzeba było obejrzeć styki wewnątrz niego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 18 Marca 2013 Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 a nie mowilem sa piny -znajdzie sie zlacze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KYRTAP Napisano 18 Marca 2013 Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 > Jak już miałeś włącznik na zewnątrz to trzeba było obejrzeć styki wewnątrz niego Jak będzie moduł to styki będą chyba niepotrzebne? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 18 Marca 2013 Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 > Jak będzie moduł to styki będą chyba niepotrzebne? Chodziło mu o profilaktykę, we włączniku świateł często padają styki. Pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
analyzer64 Napisano 18 Marca 2013 Udostępnij Napisano 18 Marca 2013 > Chodziło mu o profilaktykę, we włączniku świateł często padają styki. Pozdr. Dokładnie. Chodzi o same styki jak i o bieżnię. Styki potrafią się wytrzeć z biegiem czasu, a bieżnia całkiem mocno się brudzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KYRTAP Napisano 19 Marca 2013 Udostępnij Napisano 19 Marca 2013 > Chodziło mu o profilaktykę, we włączniku świateł często padają styki. Pozdr. Wiem . Sam dwa razy naprawiałem te styki u siebie. Jestem tylko ciekawy czy przez styki po montażu modułu skandynawskiego przepływa prąd? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 19 Marca 2013 Udostępnij Napisano 19 Marca 2013 zmartwie cie. nie przeplywaja bo mod skandynawski swoim okablowaniem jest wpiety praktycznie rownolegle do stykow wlacznika z malymi wyjatkami . tak dlugo jak swiatla sa zasilane przez przekaznik szwedzki to przez styki prrzel swiatel nie plynie prad . dopiero jak ustawisz przel swiatel w poz postojowe to odciety zostaje szwed i wracamy do oswietlenia tradycyjnego . dlatego nie jest wskazane aby jezdzic na szwedzie po zmroku . silnik zgasnie to zgasna swiatla . przy 30/h to pol biedy a przy 70-80 moze byc problem nad zapanowaniem.nad poj . . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 19 Marca 2013 Udostępnij Napisano 19 Marca 2013 > Jestem tylko ciekawy czy przez styki po montażu modułu skandynawskiego przepływa prąd? Nie przepływa, ale włącznik musi być sprawny, aby można było włączyć po zmroku światła mijania ręcznie - jesli chcemy podświetlić kokpit, zegary, włączyć światła przeciwmgielne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej... Pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 19 Marca 2013 Udostępnij Napisano 19 Marca 2013 pisalismy w jednym czasie wyszlo na to samo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 19 Marca 2013 Udostępnij Napisano 19 Marca 2013 Istotne jest, że nie można uszkodzonego fabrycznego włącznika zastąpić skandynawskim z powodu ograniczeń wymienionych wyżej prze ze mnie. Pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 19 Marca 2013 Udostępnij Napisano 19 Marca 2013 > Istotne jest, że nie można uszkodzonego fabrycznego włącznika zastąpić skandynawskim z powodu > ograniczeń wymienionych wyżej prze ze mnie. Pozdr. to logiczne i wynika z przepisow . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 19 Marca 2013 Udostępnij Napisano 19 Marca 2013 > wynika z przepisow . Raczej z konstrukcji okablowania. Pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 19 Marca 2013 Udostępnij Napisano 19 Marca 2013 > Raczej z konstrukcji okablowania. Pozdr. nie tylko . warunki tech dop poj . swiatla musza byc tak podlaczone aby po zmroku wyl silnika nie powodowalo gasniecia swiatel . ciezko sie doszukac ale jest . dlatego tez nikt nie wpada na pomysl aby podlaczajac tzw AWS nie korzystac z dosc latwo dostepnego sygnalu zaciagnietego ham reczn . choc juz jeden to proponowal . stanie na swiatlach pod gorke zechce zaciagnac reczny i widzi ciemnosc . pozdro . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SAS44 Napisano 20 Marca 2013 Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 > silnik zgasnie to zgasna swiatla > przy 30/h to pol biedy a przy 70-80 moze byc problem nad zapanowaniem.nad pojazdem... Naprawdę tak się dzieje? Nie podtrzymuje świateł do wyłączenia zapłonu?! To ja mam go gdzieś, wykorzystam okablowanie i zrobię swój układ z przekaźnikiem zasilanym z +15 przez tyrystor załączany po wzbudzeniu alternatora. Podtrzyma światła do wyłączenia stacyjki, zapomnę o wyłączniku a i koszt praktycznie zerowy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
slawek_j Napisano 20 Marca 2013 Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 > Istotne jest, że nie można uszkodzonego fabrycznego włącznika zastąpić skandynawskim z powodu > ograniczeń wymienionych wyżej prze ze mnie. Pozdr. No chyba, że ma się wersję, która zapala wszystko. Ja taką miałem - jedyna niedogodność, to taka, że na postoju z zapalonym silnikiem (gdy np. coś przy nim robisz) nie można było wyłączyć świateł. Jedynie przez wyciągnięcie bezpiecznika od świateł skandynawskich (tak, wiem, że można było zastosować jakiś dodatkowy wyłącznik, ale mi się nie chciało tego robić /nie miałem takiej potrzeby/). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coderiese Napisano 20 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 > Tak. Pozdr. przyszło dzisiaj: wpiąłem - działa. Świecą wszystkie swiatła, łącznie z tylnymi, oswietleniem tablicy itp. Można włączyć przeciwmgielne. dzięki wszystkim za rady. Oczywiscie zapamiętałem żeby po zmroku jednak wajchę przekręcić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pietro_M Napisano 20 Marca 2013 Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 Po zmroku włączasz klasycznie, żeby w razie czego włączyć drogowe? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coderiese Napisano 20 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 > Po zmroku włączasz klasycznie, żeby w razie czego włączyć drogowe? nie. na tym module wlacza sie wszystko, łącznie z dlugimi. Po zmroku wlaczę klasycznie zeby w razie padzie silnika nie zostac bez swiatel - zgodnie z radami powyzęj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 20 Marca 2013 Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 > Po zmroku wlaczę klasycznie zeby w razie padzie silnika nie zostac bez swiatel Wytęż pamięć i powiedz ile razy w ciągu, powiedzmy, ostatniego roku zgasł Ci silnik podczas jazdy? Dla utrudnienia: w nocy? Własnej roboty przekaźnik "skandynawski" (oryginał do F kosztuje 160zł, szkoda mi było ) mam zamontowany od 6 lat i 3 miesięcy Nigdy, ale to nigdy nie zdarzyło się abym nagle został na drodze bez świateł, bo silnik zgasł. A nawet gdyby, to wystarczy pól sekundy aby włączyć światła ręcznie. Raczej nie przyzwyczajaj się do myśli o włączaniu świateł ręcznie po zmroku Po krótkim czasie zapomnisz, że w ogóle masz automat. Lepiej pomyśl o tym co będzie jak wsiądziesz do auta bez automatu Pozdroofka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coderiese Napisano 20 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 > Wytęż pamięć i powiedz ile razy w ciągu, powiedzmy, ostatniego roku zgasł Ci silnik podczas jazdy? > Dla utrudnienia: w nocy? fakt. Nigdy. ale chcialem być poprawny zeby mnie mędrcy z AK nie zjechali Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 20 Marca 2013 Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 > fakt. Nigdy. > ale chcialem być poprawny zeby mnie mędrcy z AK nie zjechali Nooo, czyli od dziś tylko co jakiś czas odgarniesz pajęczynę z wyłącznika świateł, bo już raczej go nie dotkniesz Pomyśl może nad jakąś kontrolką, która będzie Cię informowała, że automat zadziałał i włączył światła. Pozdroofka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
analyzer64 Napisano 20 Marca 2013 Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 W AH mam automatycznie załączane światła (włączony zapłon - postojowe, włączony silnik - mijania), często zapominam się i przekręcam włącznik świateł. Jak trochę pojeżdżę to znowu zapominam go przekręcić gdy chcę włączyć światła drogowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coderiese Napisano 23 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 23 Marca 2013 > Nooo, czyli od dziś tylko co jakiś czas odgarniesz pajęczynę z wyłącznika świateł, bo już raczej go > nie dotkniesz mam inny problem zauwazylem że na wlaczniku automatycznym swiatła swiecą mocniej niż na włączniku fabrycznym...OCB?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
akowalow Napisano 23 Marca 2013 Udostępnij Napisano 23 Marca 2013 Odpowiedź jest prosta. Przez moduł skandynawski omijasz część instalacji, a co za tym idzie jest krótszy przewód do żarówek. Mniejsza rezystancja powoduje mniejsze spadki napięcia = wyższe (bliższe napięcia akumulatora) napięcie na żarówkach. Ot, i to cała filozofia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coderiese Napisano 23 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 23 Marca 2013 > Odpowiedź jest prosta. Przez moduł skandynawski omijasz część instalacji, a co za tym idzie jest > krótszy przewód do żarówek. > Mniejsza rezystancja powoduje mniejsze spadki napięcia = wyższe (bliższe napięcia akumulatora) > napięcie na żarówkach. Ot, i to cała filozofia. fakt a myslalem ze mam włacznik zespolony zwalony. Podobno lubią sie sypać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
akowalow Napisano 23 Marca 2013 Udostępnij Napisano 23 Marca 2013 Tego też nie wykluczaj; pomierz napięcie na żarówce z modułem i bez. Dowiesz się wszystkiego ale wg mnie różnica nie powinna być większa jak ok. 1,0 do 1,5V Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
analyzer64 Napisano 23 Marca 2013 Udostępnij Napisano 23 Marca 2013 > fakt > a myslalem ze mam włacznik zespolony zwalony. Podobno lubią sie sypać. Lubią, poza tym przez ten włącznik przepływa całkiem duży prąd. Z ciekawości bym sobie sprawdził jakie napięcie jest teraz na kostkach żarówek z modułem i bez modułu (włączony włącznik), żeby nie było że żywotność żarówek drastycznie spadnie. A lubią padać z powodów o których już pisałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
shadowmen Napisano 5 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 > przyszło dzisiaj: Ja też zakupiłem ten moduł, jakieś było moje zdziwienie, gdy znalazłem te złącze a ono troszkę inaczej wygląda Zadzwoniłem do sprzedawcy i po sprawdzeniu zgodności kolorów przewodów wyciąłem ten dodatkowy wypustek, złożyłem i wszystko działa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.