Skocz do zawartości

Światła dzienne-inaczej.


OlekBartek

Rekomendowane odpowiedzi

Czy światłą dzienne maja określone w jakiś przepisach na jaka odległość mają świecić?

Bo z tego co znalazlem to tylko takie wymagania:

Symetrycznie względem osi pojazdu

Na równej wysokości

W odległości od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm

Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi nie może wynosić mniej niż 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm

Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego

Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika (lub po jego uruchomieniu)

Cos jeszcze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy światłą dzienne maja określone w jakiś przepisach na jaka odległość mają świecić?

> Bo z tego co znalazlem to tylko takie wymagania:

> Symetrycznie względem osi pojazdu

> Na równej wysokości

> W odległości od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi

> maksymalnie 150 cm

> Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi nie może wynosić mniej niż 60 cm,

> chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm

> Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego

To to chyba niekoniecznie Przynajmniej tak twierdzą na tej stronce , mały cytat:

Quote:

Montując światła do jazdy dziennej należy pamiętać o przepisach zawartych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r., Regulaminie nr 48 EKG ONZ oraz Regulaminie nr 87 EKG ONZ. Warunki dotyczące montażu świateł do jazdy dziennej przedstawia poniższy rysunek (do niedawna istniał rownież wymóg mówiący, że światła do jazdy dziennej nie mogą być położone dalej niż 400 mm od krawędzi bocznej pojazdu).


> Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej

> uruchomienie silnika (lub po jego uruchomieniu)

> Cos jeszcze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy światłą dzienne maja określone w jakiś przepisach na jaka odległość mają świecić?

A po co odległość świecenia w dzień?? .... ;p

> Bo z tego co znalazlem to tylko takie wymagania:

> Symetrycznie względem osi pojazdu

> Na równej wysokości

> W odległości od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi

> maksymalnie 150 cm

> Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi nie może wynosić mniej niż 60 cm,

> chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm

> Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego

> Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej

> uruchomienie silnika (lub po jego uruchomieniu)

> Cos jeszcze?

mają mieć homologacje i zostać zamontowane zgodnie z tym co napisałeś ;p nad czym tu debatować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a myślisz, ze ktos to sprawdza? codziennie widzę auta ze żle założonymi lampami i jakos nikt im dowodów nie odbiera. jedynie byłem swiadkiem na skp, ze kolesiowi swieciły nie dosc ze na niebiesko, to jeszcze razem z mijania i diagnosta wypuścił go bez przeglądu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam,bo nie wiem czy centralnie uda mi sie tak zamontowac je w sposob,zeby swiecily akurat ,,na wysokosc" oczu kierowcy jadacego z przeciwka".Bo miejsce w zderzaku mam idace nieco pod katem w dol.Wiec swiatla moga byc nie w poziomie,a bardziej patrzec do ziemi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cos jeszcze?

Wiązka ma być równoległa do osi samochodu, tak jak każdych innych świateł. Jest to tak oczywiste, że przepisy nawet o tym nie wspominają. To, że nie określono w nich kąta padania wiązki nie oznacza, że możesz je sobie zamontować tak, że będą świeciły w asfalt, albo co gorsze do tyłu w komorę silnika hehe.giffacepalm%5B1%5D.gif.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiązka ma być równoległa do osi samochodu, tak jak każdych innych świateł. Jest to tak oczywiste,

> że przepisy nawet o tym nie wspominają. To, że nie określono w nich kąta padania wiązki nie

> oznacza, że możesz je sobie zamontować tak, że będą świeciły w asfalt, albo co gorsze do tyłu

> w komorę silnika .

Nie rozpędzaj się tak. W tej materii nie ma rzeczy oczywistych. To co nie jest sprecyzowane, jest dowolne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiązka ma być równoległa do osi samochodu, tak jak każdych innych świateł.

Tak, szczególnie np. taka wiązka wysyłana przez lampy tylne wszelkiej maści grinser006.gifhehe.gif

> To, że nie określono w nich kąta padania wiązki nie

> oznacza, że możesz je sobie zamontować tak, że będą świeciły w asfalt, albo co gorsze do tyłu

> w komorę silnika .

Ależ dla DRL są określone kąty świecenia, czy też widzialności; przeszukaj EKG ONZ 48 i (bodajże) 87 - gdzieś to tam czytałem. Pawel_78 przecież już o tym wspominał...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Quote:

6.19. Światło do jazdy dziennej (1)

6.19.1. Stosowanie

Nieobowiązkowe w pojazdach silnikowych. Zabronione w przyczepach.

6.19.2. Liczba

Dwa.

6.19.3. Układ

Brak oddzielnych wymogów.

6.19.4. Położenie

6.19.4.1. W kierunku poprzecznym: punkt na powierzchni widocznej w kierunku osi odniesienia, który

znajduje się najdalej od środkowej wzdłużnej płaszczyzny pojazdu, nie może być oddalony

o więcej niż 400 mm od skrajnej krawędzi zewnętrznej pojazdu.

Odległość między krawędziami wewnętrznymi dwóch powierzchni widocznych w kierunku

ich osi odniesienia musi wynosić co najmniej 600 mm.

Odległość ta może być zmniejszona do 400 mm, gdy całkowita szerokość pojazdu jest

mniejsza niż 1 300 mm.

6.19.4.2. W pionie: nad podłożem nie mniej niż 250 mm i nie więcej niż 1 500 mm.

6.19.4.3. W kierunku wzdłużnym: z przodu pojazdu. Warunek ten uważa się za spełniony, jeżeli

emitowane światło nie utrudnia kierowcy jazdy w sposób bezpośredni lub pośredni poprzez

lusterko wsteczne i/lub inne powierzchnie pojazdu odbijające światło.

6.19.5. Widoczność geometryczna

Poziomo: na zewnątrz 20° i do wewnątrz 20°.

Pionowo: do góry 10° i do dołu 10°.

6.19.6. Ustawienie kierunkowe

Do przodu.

L 137/40 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 30.5.2007

(1) Instalacja tego urządzenia może być zabroniona na podstawie przepisów krajowych.

6.19.7. Połączenia elektryczne

Jeżeli występują, światła do jazdy dziennej muszą włączać się automatycznie, kiedy urządzenie

włączające i/lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika.

Aktywacja i dezaktywacja funkcji automatycznego włączania świateł do jazdy dziennej musi

być możliwa bez użycia narzędzi. Światła do jazdy dziennej muszą wyłączać się automatycznie

po włączeniu świateł drogowych lub mijania, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te

wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach

czasu.

6.19.8. Wskaźnik kontrolny

Wskaźnik kontrolny załączenia nieobowiązkowy.

6.19.9. Inne wymagania

Brak.


tyle w kwestii regulaminu 48 EKG ONZ i tego sie trza trzymać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> .... Światła do jazdy dziennej muszą wyłączać się automatycznie

> po włączeniu świateł drogowych lub mijania,....

Własnie dośc częśto widuję nowe samochody w których jednoczesnie swieca się swiatła mijania i lewgowe dzienne...

Czyli samochody z namieszana homologacją czy ten punkt juz nie obowiazuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Własnie dośc częśto widuję nowe samochody w których jednoczesnie swieca się swiatła mijania i

> lewgowe dzienne...

> Czyli samochody z namieszana homologacją czy ten punkt juz nie obowiazuje?

Nic nie jest namieszane i punk wciaz obowiazuje. LED realizuja (i maja homologacje) na oba zrodla swiatla. Jako dzienne i, po wlaczeniu swiatel mijania i zmniejszeniu jasnosci, jako swiatla pozycyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Własnie dośc częśto widuję nowe samochody w których jednoczesnie swieca się swiatła mijania i

> lewgowe dzienne...

albo ktoś nie wie jak podłączyć

albo kupił taniochę ( np. ja cool.gif) podobno z wbudowanym automatem .automat wytrzymuje ze 30 min , potem się przegrzewa i ledy się zapalają razem z mijania.

> Czyli samochody z namieszana homologacją czy ten punkt juz nie obowiazuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba niezbyt aktualną wersję tego regulaminu zacytowałeś no.gif

Bardziej świeża tutaj i np punkt 6.19.4.1 ma inne brzmienie i zniknął faktycznie zapis o max. odstępie od obrysu bocznego wynoszącym 400mm. Tylko nie wiem co na to przepisy naszego kraju hehe.gif

Quote:

6.19.4.1. W kierunku poprzecznym: odległość między krawędziami wewnętrznymi dwóch powierzchni widocznych w kierunku ich osi odniesienia musi wynosić co najmniej 600 mm. Odległość ta może być zmniejszona do 400 mm, gdy całkowita szerokość pojazdu jest mniejsza niż 1 300 mm.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Własnie dośc częśto widuję nowe samochody w których jednoczesnie swieca się swiatła mijania i

> lewgowe dzienne...

> Czyli samochody z namieszana homologacją czy ten punkt juz nie obowiazuje?

Gdy są zapalone mijania to te same ledy robią za światła pozycyjne, świecą słabiej. W niektórych autach przygasają, gdy włączy się kierunkowskaz, a zapalone są jako dzienne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przepisy naszego kraju dalej są pod ten stary regulamin, sprawdzałem niedawno screwy.gif; widać nie nadążają za prawem unijnym...

ps. dzięki za nowszą wersję... moja była z 2006 roku z poprawkami serii 3, widzę że teraz unia jeszcze mocniej z tymi światłami zamieszała :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy światłą dzienne maja określone w jakiś przepisach na jaka odległość mają świecić?

Lampy te mają bardziej uwidocznić pojazd w dzień. Ich konstrukcja nie pozwala na oświetlanie na jakąkolwiek odległość gdyż w dzień i tak tego nie widać, a w nocy nie można jeździć z włączonymi tymi lampami.

Poza tym budowa takich lamp ma za zadanie rozproszyć światło emitowane przez żarówkę poprzez odbłyśnik i klosz w każdą stronę równomiernie. Nie kieruje jej na określoną odległość ani też w określonym kierunku.

Oprócz tego co mówią przepisy lampy te muszą być zamontowane symetrycznie i prostopadle względem przodu pojazdu oraz jego osi symetrii.

Ni mogą być skierowane ani w ziemię ani w drzewa czy też świecić do środka lub na boki.

Mają świecić równo i prosto przed siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.