Skocz do zawartości

Dzienne w drogowych


grogi

Rekomendowane odpowiedzi

> Pracowałem u importera i takie zapytanie zostałoby zlane ciepłym moczem.

Nie dziwie sie. W koncu importer nie ma w tym zadnego interesu. Jakies zmiany - zapraszamy do ASO.

> Grozisz mi?

Chlopie... hehe.gif Ja nie jestem modem i mnie to wisi. Po prostu po kolezensku ostrzegam, ze zaraz wpadnie to mod i polecisz na wakacje bo nie przestrzegasz regulaminu. Nie ma za co smirk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja bym podsumował wątek : psy szczekają , karawana jedzie dalej

Koło mojego domu jest droga dwukierunkowa remontowana już 6 miesięcy, około 100 metrowy odcinek. Jest to spore utrudnienie, bo jest to droga dojazdowa do osiedla. Od miesiąca na tej drodze jest już skończony asfalt, ale jest puszczony ruch tylko w jednym kierunku. Miejscowi kierowcy wiedzą, że bez problemu da się przejechać w obie strony i mimo znaku zakazu przejeżdżają. Większość kierowców jadących w dozwolonym kierunku nie zwraca uwagi na jadących pod prąd, a nawet robi miejsce aby można się było wyminąć. Niestety, są tacy którzy specjalnie jadą środkiem tej drogi, aby nie pozwolić cwaniakom przejechać. Ile się przy tym natrąbią , światłami namrygają i łapkami namachają....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Spokojnie, drogie panie...

> mar00ha

Ja jestem bardzo spokojny, wlasnie wrocilem z milej imprezy sylwestrowej i dobrze sie bawilem w swietnym towarzystwie. Po prostu nie zalezy mi, zeby ktos, przez to, ze czegos nie doczytal, od razu byl karany. A co on z tym zrobi, to juz jego sprawa ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja jestem bardzo spokojny, wlasnie wrocilem z milej imprezy sylwestrowej i dobrze sie bawilem w

> swietnym towarzystwie. Po prostu nie zalezy mi, zeby ktos, przez to, ze czegos nie doczytal,

> od razu byl karany. A co on z tym zrobi, to juz jego sprawa

Kolego, przestań pisać jakieś farmazony nie na temat. Jak wytrzeźwiejesz to może wtedy zobaczysz że na tym forum jestem parę lat dłużej i jakoś problemów nigdy nie miałem. Rozumiem że masz inne doświadczenia w tej materii i chyba sam masz jakiś problem z modami 893goodvibes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kolego, przestań pisać jakieś farmazony nie na temat. Jak wytrzeźwiejesz to może wtedy zobaczysz że

> na tym forum jestem parę lat dłużej i jakoś problemów nigdy nie miałem. Rozumiem że masz inne

> doświadczenia w tej materii i chyba sam masz jakiś problem z modami

Jestem zupelnie trzezwy bo praktycznie nic nie pilem. Ja rowniez problemow z modami nie mialem, ale ma wczwyczaju czytac regulaminy. I widzialem, ze zdarzalo sie, ze na MK za wypowiedzi jak Twoje byly wczasy. A wycieczki osobiste odpusc sobie, bo oznacza to, ze merytoryczne argumenty Ci sie skonczyly. EOT i mimo wszystko pozdrawism i zycze wszystkiego dobrego w Nowym Roku ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A wycieczki osobiste odpusc sobie, bo oznacza to, ze merytoryczne argumenty

> Ci sie skonczyly.

To nie ja wchodzę w rolę moderatora którym nie jestem.

> EOT

Doszliśmy do momentu że trzeba skontaktować się z importerem. ustaliliśmy że nie ma to sensu. Myślę, że to świetny moment na EOT wink.gif

> i mimo wszystko pozdrawism i zycze wszystkiego dobrego w Nowym Roku

Wicek i wersal ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I tak samo będzie to nielegalne. I tak samo będzie to niegroźne oraz doskonale spełniające swoją

> funkcję.

Ja nigdzie nie napisałem, że coś tu będzie zagrożeniem. Jednak wszystkie takie kombinacje są niezgodne z prawem. Jakie to prawo by nie było, należy go przestrzegać.

W przeciwnym wypadku grozić na m będzie anarchia. Bo każdy będzie sam według własnych kryteriów oceniał, który przepis szkodzi, a który nie.

Uważam, że autokącik powinien propagować i promować jazdę zgodną z prawem. Starsi, bardziej doświadczeni kierowcy, powinni świecić dobrym przykładem dla świeżych kierowców. Tymczasem, co raz częściej widzę porady "jak przycwaniaczyć", czego dowodem jest ten wątek. Który głównie traktuje o tym, że można używać pomimo, że nielegalne, bo cię na tym nie złapią. no.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> PRL jest to legalne czy nie jest? W niektórych autach jest podobnie z drogowymi jako dzienne.

W PRL może by to było legalne. W RP będzie legalne jeżeli pojazd uzyska homologacje na Polskę w konkretnej specyfikacji. Kupując nowy samochód dostajesz taki dokument.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli mogę włączyć np. funkcję świateł obrysowych stosowanych w USA? Robi się ciekawie No i ta

a był ten model sprzedawany w Polsce? obawiam się, że przepisy w USA są inne w tym względzie niż obowiązujące nas dyrektywy WE

> "polska homologacja"

a co w tym dziwnego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak... Ale jesli uzywasz komputera "serwisowego" i uruchamiasz jakies funkcje, to moze sie okazac,

> ze sa one dopuszone tylko na rynek amerykanski (przykladowo). Normalnie Ty nie mialbys do nich

> dostepu - a jedynie wyspecjalizowany (z zalozenia ;p ) serwis, ktory (z zalozenia ;p) wie co

> mozna wlaczyc, a co nie. W praktyce jesli uzywaszcrozwiazania fabrycznego to nikt sie do niego

> nie przyczepi bo nawet nie bardzo jest w stanie stwierddic, czy dany "ficzer" wystepowsl w

> danym modelu, czy nie...

dokładnie ok.gif

co zaś się tyczy w tym przypadku nieszczęsnych jarzących się drogowych, to IMHO sprawa jest prosta - jest oznakowanie na reflektorze to jest ok.gif

nie ma oznakowania to no.gif

tylko kto to sprawdza... oslabiony.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>

> serwisowych jest zwykle ladny dopisek - w zaleznosci od rynku). Wtedy nie ma watpliwosci.

Podobna sytuacja miała miejsce, jak kupiłem wiele lat temu GolfaII. Obie tylne lampy miały instalację świateł przeciwmgielnych. Jednak z Francji auto przyjechało z lewym światłem p.mgielnym, żeby uruchomić równiez prawe, wystarczyło zastąpić zaślepkę żarówką. Na przeglądzie uświadomił mnie diagnosta, że w niektórych krajach P.mgielne z tyłu może być tylko z jednej strony. Czyli to, że producent przewidział tam żarówkę nie oznacza że jest ona zgodna z prawem w każdym kraju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> codziennych chorych sytuacji, szczególnie tych "co nie moje, to zniszczę, ukradnę"

Podsumowując ten wątek: Możesz to zrobić jak nikt cię na tym: nie złapie, nie udowodni, nie ukarze... Wtedy możesz "olać" prawo, bo nie poniesiesz konsekwencji. sick.gif

Zastanawiam się ile lat jeszcze musi upłynąć zanim Polak, będzie przestrzegał przepisu, bo on jest , zamiast bo spotka mnie kara . crazy.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mógłbyś mnie zacytować klick

Az tak daleko nie siegam wstecz, za dlugi ten watek zlosnik.gif.

W kazdym badz razie to kazdy element w samochodzie powinien byc homologowany, a obowiazkowo te wplywajace na bezpieczenstwo wink.gif.

Jak troche poczytalem po necie, to dotyczy nawet tapicerki, chociazby pod katem palnosci wink.gif.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Az tak daleko nie siegam wstecz, za dlugi ten watek .

> W kazdym badz razie to kazdy element w samochodzie powinien byc homologowany, a obowiazkowo te

> wplywajace na bezpieczenstwo .

Dlatego nie zakładam ksenonów mimo, że lampa jest na soczewce i wg. relacji wielu (zadowolonych) użytkowników ładnie odcina światło.

Światła drogowe na module świecą u mnie w identyczny sposób jak w Golfie, które codziennie mijam w drodze do/z pracy. Spełniają taką samą funkcję mimo, że formalnie u mnie jest to niezgodne z przepisami.

Jestem ciekawy jak się sprawa rozwinie z ksenonami o mocy 25W w których nie potrzebne są już spryski i układ samopoziomujący. Przecież to jest dokładnie ten sam sposób myślenia jak ten z modułem. Tylko tym razem zrobili to producenci. Na potrzebę kogo? Kierowców...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jestem ciekawy jak się sprawa rozwinie z ksenonami o mocy 25W w których nie potrzebne są już

> spryski i układ samopoziomujący. Przecież to jest dokładnie ten sam sposób myślenia jak ten z

> modułem. Tylko tym razem zrobili to producenci. Na potrzebę kogo? Kierowców...

Mysle, ze bardziej swoja, bo nie potrzeba dodatkowego osprzetu do takich reflektorow (spryski, autopoziomowanie) gdyz te xenony slabiej swieca. Klient i tak pewnie doplaci za nie, bo w standardzie ich nie bedzie. Jak na razie to wszystko sklania sie przeciwko kierowcy, bo w razie wymiany zarnika cena nowego jest jakas chora, kilka razy wyzsza w porownaniu do tego starego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mysle, ze bardziej swoja, bo nie potrzeba dodatkowego osprzetu do takich reflektorow (spryski,

> autopoziomowanie) gdyz te xenony slabiej swieca. Klient i tak pewnie doplaci za nie, bo w

> standardzie ich nie bedzie. Jak na razie to wszystko sklania sie przeciwko kierowcy, bo w

> razie wymiany zarnika cena nowego jest jakas chora, kilka razy wyzsza w porownaniu do tego

> starego.

Nie ma zamienników to i cena odpowiednia. Ok. 30% więcej światła w stosunku do żarówki nie jest głupim rozwiązaniem. Jest po prostu dostosowanym do obecnych przepisów w EU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie ma zamienników to i cena odpowiednia. Ok. 30% więcej światła w stosunku do żarówki nie jest

> głupim rozwiązaniem. Jest dostosowanym do obecnych przepisów w EU.

Tylko w stosunku do jakiej zarowki, zwyklej halogenowej czy np: jakiejs +50% ?

Jesli do zwyklej, to pewnie bedzie swieci podobnie jak zarowka + iles tam % wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No to ja Cie w tej chwili nie rozumiem Chciales cytat do stwierdzenia, ze nie mozna uzywac niehomologowanego oswietlenia...

Prawo w Polsce jest jakie jest: reflektor ma mieć tylko oznaczenia homologacji. Ale nigdzie w polskim prawie nie napisano (a jeśli napisano, to tego cytatu oczekuję - i z chęcią schowam się do jamki), że ma być związek między funkcją którą spełnia (światła do jazdy dziennej), a homologacją (światła drogowe).

Nie udaję kretyna - rozumiem, co ustawodawca miał na myśli. Ale trochę mu nie wyszło. Nie pierwszy raz...

Zupełnie inną kwestią jest fakt, że mnie prawo w Polsce tak średnio rusza grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko w stosunku do jakiej zarowki, zwyklej halogenowej czy np: jakiejs +50% ?

> Jesli do zwyklej, to pewnie bedzie swieci podobnie jak zarowka + iles tam %

Tego nie wiem. Nikt jeszcze chyba pomiarów nie robił. Dochodzi jeszcze jednak do tego mniejszy pobór prądu więc sam pomysł mimo ceny (na razie) jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tego nie wiem. Nikt jeszcze chyba pomiarów nie robił. Dochodzi jeszcze jednak do tego mniejszy

> pobór prądu więc sam pomysł mimo ceny (na razie) jest ok.

Z tym poborem pradu to tez roznie bywa, zarnik swoje, a przetwornica potrafi sporo wiecej. Szczegolnie to widac przy chinskich zenonach, niektore potrafia szarpac sporo wiecej od zarowek hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z tym poborem pradu to tez roznie bywa, zarnik swoje, a przetwornica potrafi sporo wiecej.

> Szczegolnie to widac przy chinskich zenonach, niektore potrafia szarpac sporo wiecej od

> zarowek

Miałem dopisać wyżej. Dla wszystkich żarówek jest norma do 1500lmn.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Miałem dopisać wyżej. Dla wszystkich żarówek jest norma do 1500lmn.

Wg tego co pisza w necie to Philips Vision Plus 50% czy BlueVision osiagaja 1800-1900lmn. Jesli ten slabszy xenon osiaga +30% wiecej od 1500lmn, to osiagnie wartosc zblizona do markowych zarowek "na sterydach" wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Prawo w Polsce jest jakie jest: reflektor ma mieć tylko oznaczenia homologacji. Ale nigdzie w

Oznaczenie homologacji (i sama homologacja) jest ważna tylko wtedy, gry spełnione są konkretne warunki

> polskim prawie nie napisano (a jeśli napisano, to tego cytatu oczekuję - i z chęcią schowam

w polskim - możliwe, że nie ma... ale obowiązują nas (jako członka Organizacji Narodów Zjednoczonych) dodatkowe przepisy, tzw. Regulaminy EKG ONZ, w tym przypadku Regulamin nr 87 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł jazdy dziennej przeznaczonych dla pojazdów o napędzie silnikowym...

> się do jamki), że ma być związek między funkcją którą spełnia (światła do jazdy dziennej), a

> homologacją (światła drogowe).

... i zgodnie z nim dokładnie opisane jest co podlega homologacji - jest to nie tylko sama lampa, ale także jej umieszczenie, źródło światła, napięcie znamionowe (to tak a propos obniżania napięcia na światłach długich i tego, że wszystko jest zgodne z homologacją, przepisami i w ogóle). I w tym regulaminie dotyczącym świateł do jazdy dziennej jest ważne sformułowanie:

Quote:

5.1.5. Na każdym świetle zgodnym z typem homologowanym na mocy niniejszego regulaminu

umieszcza się na powierzchni określonej w pkt 4.4 powyżej znak homologacji, o którym mowa w pkt 5.2 i 5.3 poniżej.


Co do samego znaku - jest również napisane, z czego ma się on składać:

Quote:

5.2. Elementy znaku homologacji

Znak homologacji składa się z:

5.2.1. międzynarodowego oznakowania homologacyjnego złożonego z:

5.2.1.1. okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji (1);

5.2.1.2. numeru homologacji;

5.2.2. dodatkowego symbolu "RL".

5.2.3. W pobliżu wyżej wymienionych symboli dodatkowych mogą być umieszczone dwie cyfry numeru homologacji oznaczające serię poprawek obowiązujących w czasie udzielania homologacji


I dalej jest jeszcze inny interesujący nas fragment:

Quote:

5.3.2.

Światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone

5.3.2.1. W przypadku stwierdzenia, że światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone spełniają wymagania kilku regulaminów wystarczy umieścić jeden międzynarodowy znak homologacji składający się z okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj,który udzielił homologacji, oraz numeru homologacji. Taki znak homologacji może być umieszczony w dowolnym miejscu na światłach zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:

5.3.2.1.1. jest widoczny po ich zamontowaniu;

5.3.2.1.2. żaden element świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, który przepuszcza światło, nie może zostać usunięty bez jednoczesnego usunięcia znaku homologacji.

5.3.2.2. Symbol identyfikacyjny każdego światła, zgodny z regulaminem, na podstawie którego udzielono homologacji, wraz z odpowiednią serią poprawek uwzględniających najbardziej aktualne w czasie udzielania homologacji ważniejsze zmiany techniczne w regulaminie oraz, w koniecznych przypadkach, wymaganą strzałką, umieszcza się

5.3.2.2.1. na odpowiedniej powierzchni świetlnej;

5.3.2.2.2. lub w grupie, w taki sposób, aby każde ze świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych mogło zostać jednoznacznie zidentyfikowane.

5.3.2.3. Wymiary elementów takiego wspólnego znaku homologacji nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary najmniejszego ze znaków indywidualnych wymagane zgodnie z regulaminem,

na podstawie którego udzielono homologacji.

5.3.2.4. Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi świateł zespolonych,połączonych lub wzajemnie sprzężonych, których dotyczy niniejszy regulamin.

5.3.2.5. Na rysunku 2 w załączniku 2 do niniejszego regulaminu podano przykładowe wzory znaków homologacji dla świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych wraz ze wszystkimi wyżej wymienionymi symbolami dodatkowymi.

5.3.3. Światła wzajemnie sprzężone z innymi światłami, których szyba może być wykorzystywana przez światła innych typów.Zastosowanie mają przepisy określone w pkt 5.3.2 powyżej.

5.3.3.1. Ponadto, w przypadku wykorzystywania tej samej szyby, mogą być na niej umieszczone różne znaki homologacji odnoszące się do różnych typów reflektorów lub świateł, pod warunkiem że obudowa światła, nawet jeśli jest nierozdzielna z szybą, również posiada miejsce opisane w pkt 4.4 powyżej i posiada znaki homologacji właściwe dla realizowanych funkcji.Jeżeli różne typy świateł mają tę samą obudowę, to mogą na niej być umieszczone różne znaki homologacji.


Czyli podsumowując, są określone wytyczne dla homologowanych świateł dziennych. Nie można zgodnie z przepisami zamontować innej lampy jako dziennej lampy, która nie ma homologacji z symbolem RL - bo to tak, jakby zastosować barwnik przemysłowy do produktów spożywczych, bo przecież ma dopuszczenie do stosowania - ale w zupełnie innym zakresie.

> Nie udaję kretyna - rozumiem, co ustawodawca miał na myśli. Ale trochę mu nie wyszło. Nie pierwszy

> raz...

teraz rozumiem, o co chodzi ok.gif

> Zupełnie inną kwestią jest fakt, że mnie prawo w Polsce tak średnio rusza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za tak wyczerpującego posta smile.gif

Pozgrywam jeszcze trochę idiotę - ale dla dobrej sprawy grinser006.gif

> Oznaczenie homologacji (i sama homologacja) jest ważna tylko wtedy, gry spełnione są konkretne

> warunki /ciach/

Rozporządzenie wymaga tylko, że reflektor ma mieć oznaczenie homologacji oraz z czego to oznaczenie się składa. Innych wymagań, np. takich jak montaż zgodny z regulaminem homologacyjnym, nie ma!

> w polskim - możliwe, że nie ma... ale obowiązują nas (jako członka Organizacji Narodów

> Zjednoczonych) dodatkowe przepisy, tzw. Regulaminy EKG ONZ, w tym przypadku Regulamin nr 87

> Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) Jednolite

> przepisy dotyczące homologacji świateł jazdy dziennej przeznaczonych dla pojazdów o napędzie

> silnikowym...

Regulaminy EKG ONZ obowiązują instytucje homologujące. Dzięki temu wzajemnie są uznawane testy homologacyjne i produkt nie musi ich przechodzić w każdym z krajów osobno. Niestety, nie mogę znaleźć ustawy ratyfikującej porozumienie genewskie z 1958, która wprowadziła te regulaminy... Ale jest o nich wyczerpująco w PoRD - patrz niżej.

Jako kierowców obowiązuje nas jednak:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Art. 7 Pkt 3 PoRD)

PoRD mówi jednak o homologacji: Art. 70-70zz. Regulacje tutaj zawarte dotyczą nowych pojazdów oraz części wprowadzanych na terytorium RP. W skrócie - nie można SPRZEDAWAĆ części i pojazdów, które nie zostały homologowane.

I na koniec: jeśli dany typ oświetlenia miałby spełniać konkretny regulamin EKG ONZ, to byłoby to bezpośrednio napisane w Rozporządzeniu, np. tak

§ 23.4 Autobus powinien być wyposażony w: 4) opony homologowane według Regulaminu nr 54 EKG ONZ; /.../

§ 23.4 Autobus powinien być wyposażony w: 6) /.../ punkty kotwiczenia pasów powinny spełniać wymagania Regulaminu nr 14 EKG ONZ

Załącznik 6 Wiersz 9 tabeli: Odblaskowe tylne trójkątne /.../ 2) wewnątrz trójkąta może znajdować się powierzchnia świetlna odpowiadająca wymaganiom określonym w załączniku nr 5 do regulaminu nr 3 EKG ONZ

Przykłady można mnożyć - ale co do świateł do jazdy dziennej, takich wymagań nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.