Skocz do zawartości

premiera rynkowa: najtańszy rodzinny z automatem


walczy

Rekomendowane odpowiedzi

Na liczniku 1500km przejechane "w koło komina" więc napiszę kilka słów o najwolniejszym nowym aucie na AK smile.gif. Obiecałem to kilku forumowiczom.

Auto spełnia moje oczekiwania i jeżdzi się bardzo przyjemnie, średnie zużycie z 1500km jazdy to 6,8 przy średniej prędkości 35kmh, 70% miasto Poznań z korkami, 30% przedmieścia.

Wnętrze i bagażnik

Jest przestrzeń, jest naprawde przestronnie, w samochodzie czuje się trochę jak w pierwszej połowie lat 90-tych. Skromna i nieduża deska rozdzielcza nie zabiera przestrzeni z przodu jak to bywa w większości dzisiejszych projektów. Mam 192 cm więc zwracam uwagę na długie siedziska podpierające uda, przestrzeni jest mnóstwo. W pozostałych aspektach poza przestrzenią auto jest typową klasą B, widac to w doborze materiałów, w montażu, we wszystkim. Materiały sa twarde, ale wszystko jest takie "zwarte". Ilość miejsca z tyłu - jak w klasie D, naprawdę więcej niż w Citroenie C5, auto jest pod tym względem wyjątkowe. Natomiast szerokość to typowa klasa B. Regulacja kierownicy tylko w pionie, ale za pierwszym razem znalazłem dobrą pozycję i jest naprawde wygodnie. Jedyne "przestrzeniowe" kompromisy są odczuwalne na szerokość, szerokość siedzisk i oparć są raczej dla szczupłych osób, ale sam taki jestem, więc jest OK smile.gif. W przednich drzwiach wielkie kieszenie, w tylnych brak. Na drzwiach 90% tworzywa, 10% tkaniny. Jeździ się naprawdę komfortowo, automat, podłokietnik, duże i podgrzewane fotele, tempomat. Nic mi więcej nie potrzeba wink.gif. Bagażnik grubo ponad 500l, więc pomimo wnikających zawiasów przestrzeni nie brakuje. Bagażnik można otworzyć zdalnie z pilota, sprężyny unoszą klapę na 20-30 cm, fajne to. Fajnym gadżetem jest elektryczne podgrzewanie w dolnej części przedniej szyby, są tam normalne nitki grzejne. Na mrozie 2 min i wycieraczki uwolnione smile.gif. Szkoda że we wnętrzu jest tylko 1 gniazdko 12V, trzeba bawić się w rozgałęźniki.

Silnik

Na papierze 72KM/110Nm wyciśnięte z pojemności 1200 i 3 cylindrów wydaje się śmieszne. Ale po pierwsze auto waży tylko 1000kg, a po drugie w czeskim teście na hamowni pokazał 78KM/125Nm. Do miasta spokojnie wystarcza. Silnik pomimo małej mocy jest bardzo elastyczny, mówiąc potocznie "ciągnie z dołu", bezproblemowo i bez drgawek przyspiesza od 1800obr. Lekkość samochodu, oraz krótko zestopniowana skrzynia na pewno mu w tym pomaga. Silnik jest naprawdę cichy do 4000obr i przy spokojnej jeżdzie. Przy wyższych obrotach i/lub pod obciążeniem ma nietypowe brzmienie trochę jak kosiarka, trochę jak V6 smile.gif. Jest dobrze wyważony i nie przenosi żadnych drgań, IMO nie ma żadnej różnicy wobec 4-cyl pod tym względem. Na autostradzie przy 130-140kmh, cóż cicho nie jest, ale pamiętajmy że to klasa B, głośniejsze od silnika są szumy od wiatru i od kół/podwozia.

Jestem bardzo zadowolony z tego silnika, uważam ze do moich zastosowań 80% miasto, 20% autostrady na tempomacie jest idealny. Polskie drogi krajowe auto będzie odwiedzało sporadycznie,więc TIR-ów to za wiele w swoim życiu nie powyprzedza, ale sprawdziłem, operując tiptronicem da się i to zrobić.

Skrzynia ETG

ETG = Efficient Tronic Gearbox hehehe smile.gif. Jest to skrzynia pilotowana, robot, półautomat, określeń jest wiele. W każdym razie w aucie siedzi zwykła skrzynia taka sama jak w P301 z klasycznym "manualem", ale z 2 siłownikami elektrycznymi, jeden odpowiada z operowanie sprzęgłem, drugi za zmianę biegów. Pod względem użytkowym jest to normalny automat, 2 pedały i brak pedału sprzęgła. Jest zmiana w porównaniu do poprzednika MCP, tam siłowniki były hydrauliczne, w ETG sa elektryczne, których pracę słychać przy niższych prędkościach, takie klik-klik. Jest też tryb tiptronic (plus-minus na wybieraku) który działa sprawnie.

Pierwsze wrażenie po wyjeździe z salonu - ale muł, skrzynia zmieniała biegi przy 2200-2300 obr niezależnie od stopnia wciśnięcia gazu. Ale im więcej km tym było lepiej. Wyjaśnieniem jest fakt, że ta skrzynia jest w pewnym stopniu adaptacyjna, sterownik uczy się stylu jazdy kierowcy. Oczywiście w pewnym stopniu, bo generalnie skrzynia jest oprogramowana z nastawieniem na ekonomię, wystarczy 2 sekundy stałej pozycji pedału gazu i wrzuca wyższy bieg.

Płynność - nie jest to płynnośc nowego hydraulicznego automatu, ale jest naprawdę akceptowalnie. Szybkość zmian: cóż nie jest to F1, ale w normalnej jeździe w niczym nie przeszkadza. Jest porownywalnie do mojego starego Citroena C5 z hydraulicznym automatem z przebiegiem 220kkm. Ale jak C5 miał 50kkm to było płynniej niż w 301 smile.gif. Natomiast jak czytam nieliczne internetowe testy aut z ETG to myślę że albo dziennikarze oczekują szybkości i płynności F1, albo mają popsute auta testowe. Wbrew temu co można przeczytać ETG nie wymaga, ba NIE LUBI "odpuszczania" gazu w momencie zmiany biegów, sterownik gubi się wtedy i nie wie co kierowca chce zrobić, efektem są bezsensowne zmiany biegów w przód i w tył i "kiwanie" pasażerami. ETG najlepiej i najszybciej zmienia biegi przy stałym lub narastającym położeniu pedału gazu.

Jeździ się po prostu normalnie i bez żadnego dyskomfortu. Podsumowując za 2300 PLN dopłaty do manuala jestem bardzo zadowolony z ETG

Zawieszenie, hamulce i układ kierowniczy.

Cóż jest po prostu OK. Zawieszenie bardzo komfortowe jak na sprężynowca (poprzednio miałem hydro). Obawiam się ze nie mam zbyt wiele do napisania, oprócz tego że po prostu jest komfortowe i pewne w prowadzeniu, bowiem nie miewam sytuacji w ktorej odmienne konstrukcje zawieszenia mogą wykazać swoje przewagi. Dla mnie zawieszenie bardzo dobre, nie lubię twardych zawieszeń. Opony 185/65R15 Michelin Energy Saver.

Hamulce - z przodu tarcze z tyłu bębny, bez uwag, skuteczne, lekki nacisk na pedał, mocny ręczny.

Kierownica jest silnie wspomagana, jest to wspomaganie elektryczne. Po prostu działa, bez uwag.

Ogólnie.

Jestem bardzo zadowolony. Auto nie męczy w dłuższych trasach, dealerskim egzemplarzem byłem we Włoszech (bo dostawa mojego się opóźniała). Oczywiście jest to auto budżetowe w którym poczyniono oszczędności w wygłuszeniach, w tapicerce i w rozwiązaniach konstrukcyjnych. Ale IMO nie są to oszczędności dokuczliwe i nie przeszkadzają w codziennym użytkowaniu.

IMO samochód z powodu swojej prostoty dobrze rokuje na wieloletnią eksploatację.

Wersja auta i kilka fotek:

Peugeot 301 1.2 ETG Active:

- wersja Active jest w nowszej specyfikacji czyli ma tempomat i wykrywanie spadku ciśnienia w kołach

- klimatyzacja manualna

- elektryczne szyby przód i lusterka

- pakiet kierowcy (czujniki cofania, lepsze radio, ekran C do kompa pokładowego, sterowanie radiem przy kierownicy, zestaw głośnomówiący bluetooth)

- pakiet zimowy (elektrycznie podgrzewane fotele i podszybie)

- alufelgi 15

- alarm

- oraz kilka drobnych dodatków: chlapacze przednie, listwy boczne, listwy progowe, dolna osłona silnika, podłokietnik, wykładzina bagażnika z przegródkami.

- oczywiście w standardzie ESP ze wszystkimi dodatkami ASR, BAS...itd

288124838-DSC04941.jpg

288124838-DSC04942.jpg

288124838-DSC04943.jpg

288124838-DSC04945.jpg

288124838-DSC04946.jpg

post-17870-14352527645985_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytania do skrzyni ETG:

- czy ma dodatkowy tryb pracy (np. sportowy, zimowy) włączany dodatkowym przyciskiem (jak mają niektóre podobne skrzynie)?

- czy ma funkcję pełzania (tzn. czy samochód zaczyna ruszać po puszczeniu pedału hamulca bez naciskania pedału gazu)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pytania do skrzyni ETG:

> - czy ma dodatkowy tryb pracy (np. sportowy, zimowy) włączany dodatkowym przyciskiem (jak mają

> niektóre podobne skrzynie)?

nie ma

> - czy ma funkcję pełzania (tzn. czy samochód zaczyna ruszać po puszczeniu pedału hamulca bez

> naciskania pedału gazu)?

ma, działa jak w normalnym hydrauliku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie ma

> ma, działa jak w normalnym hydrauliku

Jechałeś może kiedyś fiatowskim Selespeedem w Stilo albo Alfie? Ciekawi mnie jak w porównaniu wypada skrzynia w Peugeocie jeśli chodzi i szybkość zmian biegów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to jak to jest realizowane-polsprzeglem?

Nie wiem jak to jest zrobione, nie wiem czy to półsprzęgło czy pełne zasprzęglenie. Silnik ma dość wysokie wolne obroty bo 950 i jak się puści hamulec nożny to po prostu płynnie rusza i jedzie na tych 950 obrotach bez dodawania gazu.

Detaliczna różnica w porównaniu do hydraulicznego automatu jest taka, że położenie nogi na hamulcu, natychmiast "odcina" napęd. Nie ma więc jak w hydrauliku 2 przeciwstawnych sił (hamowania i pełzania) gdy trzymamy nogę na hamulcu a skrzynia jest na D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jechałeś może kiedyś fiatowskim Selespeedem w Stilo albo Alfie? Ciekawi mnie jak w porównaniu

> wypada skrzynia w Peugeocie jeśli chodzi i szybkość zmian biegów?

Niestety jeździłem tylko normalnymi hydraulikami i CVT, nie mam porównania do skrzyń które wymieniłeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dokładnie - czasem piszę automat, choć wiem oczywiście że nie jest to klasyczny hydraulik.

> IMO nie zastosowana technologia czyli skrzynię automatyczną, lecz brak sprzęgła i konieczności

> machania dźwignią.

Uzytkowalem zautomatyzowany manual i samochod jezdzil w miare tylko w trybie recznym (lopatki).

Po przestawieniu na auto skrzynia ciagle mieszala, co przy jej opoznieniach powodowalo brak przyspieszania w ogole.

Lepiej pojezdzij konkretnie tym modelem i sprawdz jak jest zaprogramowana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...

Odświeżam temat, najtańszego auta prawie 4,5m i ponad 500 l bagażnika które samo zmienia biegi i które zamówiłem m.in po wypowiedziach kolegi Walczy na forum Peugeota głównie cool.gif

Jest nowy cennik Peugeota 301:

CENNIK 301

znikła wersja 1.6 z automatem i 1.2 72, jest 1.2 82KM (w rzeczywistości 92KM : HAMOWNIA 1.2 82KM FAKTYCZNIE MA 92KM ) wzrosła cena o 1400-1600zł, niestety dane techniczne zostały wersji 1.2 72, ale z danych technicznych 208 która ma ten sam silnik i podobną masę można wnioskować że 1.2 82 z manualem rozpędzi się w okolicach 12 sekund do 100 a ETG 14 sekund.

Najlepsze jest to że przyszedłem do salonu zamówienie złożyć 4.3 odkąd obowiązuje ten nowy cennik i moja 301 1.2 ETG będzie miała już ten nowy silnik 82KM euro 6 faktycznie silnik ponad 90 koni. zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale z danych technicznych 208 która ma ten sam silnik i podobną masę można wnioskować że

> 1.2 82 z manualem rozpędzi się w okolicach 12 sekund do 100 a ETG 14 sekund.

Ale będziesz miał wrażenie, że korby bokami wychodzą przy tym. grinser006.gif

Sam mam w domu 3cylindrowca, ale ten pedziotowski jest dla mnie nieakceptowalny. grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jak na auto w którym środek "stylizowany" jest na lat 90 to chyba kogoś poniosła fantazja

Typowy cennik francuza z cyklu "na początek proponujemy 20% rabatu"... hehe.gif

Przecież wiadomo, że za 60k nikt tego nie kupi, skoro za 50k jest dużo ładniejszy i lepszej jakości Fluence 1.6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Typowy cennik francuza z cyklu "na początek proponujemy 20% rabatu"...

zgadza się, raz wpadłem to peugeota partnera poprzymierzać, a babeczka proponuje 5008, no to mówię, że partner 60 max a tamten od 80, a ona już na wstępie rabat 10 tys daje zlosnik.gif, żona się napaliła jak Bronek na drugą kadencję, ale na szczęście jeden dzień myślenia i zeszliśmy na ziemię 270751858-jezyk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Typowy cennik francuza z cyklu "na początek proponujemy 20% rabatu"...

> Przecież wiadomo, że za 60k nikt tego nie kupi, skoro za 50k jest dużo ładniejszy i lepszej jakości

> Fluence 1.6

Masz racje jakby wybierac pomiedzy Fluence a 301 odwracam sie na piecie i wychodze z salonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Odświeżam temat, najtańszego auta prawie 4,5m i ponad 500 l bagażnika które samo zmienia biegi i

> które zamówiłem m.in po wypowiedziach kolegi Walczy na forum Peugeota głównie

> Jest nowy cennik Peugeota 301:

> CENNIK 301

> znikła wersja 1.6 z automatem i 1.2 72, jest 1.2 82KM (w rzeczywistości 92KM : HAMOWNIA 1.2 82KM

> FAKTYCZNIE MA 92KM ) wzrosła cena o 1400-1600zł, niestety dane techniczne zostały wersji 1.2

> 72, ale z danych technicznych 208 która ma ten sam silnik i podobną masę można wnioskować że

> 1.2 82 z manualem rozpędzi się w okolicach 12 sekund do 100 a ETG 14 sekund.

> Najlepsze jest to że przyszedłem do salonu zamówienie złożyć 4.3 odkąd obowiązuje ten nowy cennik i

> moja 301 1.2 ETG będzie miała już ten nowy silnik 82KM euro 6 faktycznie silnik ponad 90 koni.

Nie ma jakiejs wersji 1.6 turbo ? Ostatnio cos takiego z wypozyczalni dostalem, sprawialo nawet wrazenie dynamicznego, ale to moze przez ten halas, dawno tak glosnym autem nie jechalem. Tak sie zastanawiam jaka jest grupa docelowa poza taksowkami grinser006.gif, na trase sie to za bardzo nie nadaje, w miescie tez sedan jest srednio poreczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie ma jakiejs wersji 1.6 turbo ? Ostatnio cos takiego z wypozyczalni dostalem, sprawialo nawet

> wrazenie dynamicznego, ale to moze przez ten halas, dawno tak glosnym autem nie jechalem. Tak

> sie zastanawiam jaka jest grupa docelowa poza taksowkami , na trase sie to za bardzo nie

> nadaje, w miescie tez sedan jest srednio poreczny.

Nie ma wersji turbo, chyba ze HDI grinser006.gif

Wg mnie to wlasnie idealne auto na taxi, albo dla rodziny z troche starszymi dziecmi.

Sedan jest OK, jak nie musisz wozic wozka ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy później...
Mija 1 rok jazdy Peugeotem 301. Z tej okazji małe podsumowanie.

 

Przebieg 23700 km.

W sumie to był rok bezproblemowej jazdy z 2 nieplanowanymi wydarzeniami, w lutym 2015 wymiana katalizatora na gwarancji, w październiku 2015 ponowna wymiana katalizatora tym razem na nowego typu "pozmianowy" w ramach kampanii serwisowej i mam nadzieję że to definitywnie załatwi temat zaświecania się kontrolki check engine.

Niedawno zaliczyłem przegląd roczny w ASO, koszt 462 zł w ramach tej ceny były: usługa, olej 5W30 Total, filtr oleju.

Z samochodu jestem bardzo zadowolony, w pełni spełnia założenia przedzakupowe, mało pali, zwalnia z udręki obsługi sprzęgła w mieście, silniczek 1.2VTI jest wydajny i elastyczny jak na swoje możliwości, sprawdza się w mieście i wbrew pozorom także w trasie nie ma problemów. Stwierdzenie "w trasie" nie dotyczy dzikich jednojezdnowych dróg w PL, bo w PL rzadko wyjeżdżam poza miasto, a jak wyjeżdżam w dłuższą trasę to ustawiam tempomat na 130 i nie ma problemów.

W ten sposób 301 zwiedził trochę Europy w tym 14h w jedną stronę do Włoch w wakacje oraz Węgry w długi weekend. Oczywiście 4000obr przy 130kmh nie jest pełnią szczęścia ale tragedii z wyciszeniem nie ma, jest po prostu typowo dla samochodowej klasy B, 14h da się przejechać i wysiąść w dobrym nastroju.

Auto jest bardzo przestronne i pozwala na dalsze podróże dla 4 osób, ilość miejsca dla pasażerów z tyłu jest zaskoczeniem dla każdego.

 

Jednakże 70% czasu auto spędza w typowej jeździe miejskiej do pracy i z powrotem po Poznaniu i okolicach, jest to najlepsze środowisko do jazdy dla 301 1.2 ETG, skrzynia ETG pracuje OK, na miasto jest idealna, oczywiście typowy automat hydrauliczny pracuje płynniej ale nie szybciej. Porównuję do poprzedniego auta citroen C5 2.0 benzyna automat.

Auto bardzo mało pali, ostatnio jeżdżę więcej po peryferiach Poznania a nie po centrum i spalanie spadło na powtarzalne 6.2 (średnia prędkośc z kompa 38 kmh), jestem więc bardzo zadowolony. Jeżdząc po centrum pali 7.0 (średnia prędkości z kompa 22 kmh)

Klima wydajna, ogrzewanie też, opcjonalne fotele także ładnie grzeją. Zawieszenie super jak dla mnie, sporo amortyzuje, nie jest betonowe jak w wielu nowych autach, co się przydaje bo codziennie 10-12 km jeżdżę drogą gruntową. 

Oczywiście jestem świadomy że nie jest to najlepsze auto świata , ale jak na wydaną kasę, spełnia założenia (główne - nie jest manualem !) i jestem bardzo z tego wyboru zadowolony.

 

Oby tak dalej. :)

 

edit:

Aha zapomniałem, doszły małe mody likwidujące oszczędności klasy econo:

- obszycie kierownicy skórą, jednak nie umiałem przyzwyczaić się do plastiku

- wykładzina od wewnątrz maski i klapy bagażnika z Aliexpress  

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.