Skocz do zawartości

Klimatyzacja manualna - dziwna praca


kubajg

Rekomendowane odpowiedzi

Mam dziwny problem z manualną klimą w 147 JTD 8v (jest kącik AR ale zasada działania klimy jest chyba wszędzie podobna). Teoretycznie nie powinienem się przejmować bo klima działa, chłodzi bardzo dobrze i wydawało by się że wszystko jest ok, ale...

Na postoju np. stojąc w korku na jałowym biegu czy parkując słyszę że co jakiś czas, w nieregularny sposób załącza się sprężarka (czyli słychać charakterystyczne cyknięcie sprzęgiełka spod maski). Oczywiście na desce klima odpalona jest cały czas, dioda nie gaśnie, klima cały czas chłodzi więc wygląda to tak jakby sprężarka się wyłączała i dosłownie chwilę po tym znowu włączała. Dzieje się to w sposób losowy, ale czasem mam wrażenie że jak ruszam, manewruję itp. to dzieje się to częściej. Możliwe że w czasie szybszej jazdy też się to dzieje ale jest już za głośno by to słyszeć, po obrotach też nic się nie wyczuje.

Byłem z tym u jednego "speca" ale twierdzi że tak ma być, co dla mnie jest bzdurą, bo jeszcze rok temu czegoś takiego na pewno nie miałem.

Klimatyzacja jest też świeżo po serwisie, i to niczego nie zmieniło w tej kwestii (nabite 560g czynnika).

Czy za takie świrowanie sprężarki może być odpowiedzialny presostat? Czy jest jeszcze coś (jakiś czujnik) co może bezpośrednio powodować wyłączanie się sprężarki w manualnej klimie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobną sytuację, po serwisie klimatyzacji zacząłem słyszeć wyraźne syczenie układu klimatyzacji.

Zazwyczaj po puszczeniu gazu, podczas parkowania.

W serwisie powiedzieli, że to rozpręża się gaz i normalne jest takie syczenie, ale na wszelki wypadek jeszcze raz odessali i nabili klimę.

Ilosc czynnika miesci sie w srodku zakresu proponowanego przez fabrykę.

niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Miałem podobną sytuację, po serwisie klimatyzacji zacząłem słyszeć wyraźne syczenie układu

> klimatyzacji.

> Zazwyczaj po puszczeniu gazu, podczas parkowania.

> W serwisie powiedzieli, że to rozpręża się gaz i normalne jest takie syczenie, ale na wszelki

> wypadek jeszcze raz odessali i nabili klimę.

Tylko że u mnie to nie syczenie, a załączanie się sprzęgła sprężarki podczas gdy powinna pracować bez przerwy.

> Ilosc czynnika miesci sie w srodku zakresu proponowanego przez fabrykę.

U mnie producent zaleca między 525 a 575, więc 560g jest ok. Tylko że ten problem pojawił się zanim zrobiłem serwis klimy więc coś jednak musi szwankować...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko że u mnie to nie syczenie, a załączanie się sprzęgła sprężarki podczas gdy powinna pracować

> bez przerwy.

> U mnie producent zaleca między 525 a 575, więc 560g jest ok. Tylko że ten problem pojawił się zanim

> zrobiłem serwis klimy więc coś jednak musi szwankować...

Są dwa podstawowe typy kompresorów klimatyzacji: pierwszy ma sprzęgło elektromagnetyczne i pracuje z przerwami a drugi nie ma sprzęgła i pracuje ciągle, ale ma sterowaną wydajność (moc).

Skoro masz kompresor pierwszego typu to nie ma takiej możliwości aby pracował bez przerwy. Załącza się gdy temp. parownika przekroczy określoną wartość np. +7C i wyłącza gdy spadnie do określonej wartości np. 0C. Jak długo trwa taki pojedynczy cykl zależy od wielu czynników m.in. temp. powietrza na wlotach.

Ilość czynnika jest niby OK a jak wygląda sprawa oleju?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Skoro masz kompresor pierwszego typu to nie ma takiej możliwości aby pracował bez przerwy. Załącza

> się gdy temp. parownika przekroczy określoną wartość np. +7C i wyłącza gdy spadnie do

> określonej wartości np. 0C. Jak długo trwa taki pojedynczy cykl zależy od wielu czynników

> m.in. temp. powietrza na wlotach.

Ok, może źle się wyraziłem. Czy kiedy wsiadam do rozgrzanego na słońcu auta i robię 6km z włączoną klimą, to normalne jest że przez ten czas słyszę jak co najmniej 4-5 razy załącza się sprężarka (np. stojąc w korku lub parkując)? Poznaję to po dźwięku i chwilowym skoku obrotów. Pomijam jej pierwsze włączenie się po odpaleniu auta wink.gif

> Ilość czynnika jest niby OK a jak wygląda sprawa oleju?

Tak wygląda wydruk z serwisu: KLIK

Natomiast całkowita zalecana ilość oleju to 135ml - da się jakoś w ogóle sprawdzić ile go jest? zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ok, może źle się wyraziłem. Czy kiedy wsiadam do rozgrzanego na słońcu auta i robię 6km z włączoną

> klimą, to normalne jest że przez ten czas słyszę jak co najmniej 4-5 razy załącza się

> sprężarka (np. stojąc w korku lub parkując)? Poznaję to po dźwięku i chwilowym skoku obrotów.

> Pomijam jej pierwsze włączenie się po odpaleniu auta

Normalne.

> Tak wygląda wydruk z serwisu: KLIK

Wydruk wygląda dobrze ale nie wiemy jakiego typu oleju użyto, czy waga w maszynie dobrze skalibrowana itd.

> Natomiast całkowita zalecana ilość oleju to 135ml - da się jakoś w ogóle sprawdzić ile go jest?

Nie da się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Normalne.

Ok, może ja faktycznie coś sobie ubzdurałem? grinser006.gif Ale mam wrażenie że zeszłego lata tak się nie działo, stąd moje obawy że coś jednak jest nie tak.

> Wydruk wygląda dobrze ale nie wiemy jakiego typu oleju użyto, czy waga w maszynie dobrze

> skalibrowana itd.

> Nie da się.

ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ok, może ja faktycznie coś sobie ubzdurałem? Ale mam wrażenie że zeszłego lata tak się nie

> działo, stąd moje obawy że coś jednak jest nie tak.

Z kratek caly czas leci zimne?

Czy co chwile masz zimne-cieple?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już pisali koledzy, są 2 rodzaje układów.

Wygląda, że masz pierwszy, czyli:

1. zamknięcie zaworu rozprężnego,

2. włączenie sprężarki,

3. sprężanie,

4. wyłączenie sprężarki,

5. otwarcie zaworu rozprężnego,

6. rozprężanie,

7. Goto 1*.

Takie zachowanie jest normalne TTTM.

Jest jeszcze drugi układ, gdzie sprężarka pracuje cały czas, jedynie steruje się zaworem, jak nie ma zapotrzebowania na odbieranie energii cieplnej z parownika to zawór jest otwarty i sprężarka praktycznie nie stawia oporu.

* Informatycy, nie czepiać się, potrafię to napisać w while'u, ale tak jest czytelniej dla kolegi.

Pozdrawiam BAS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Są dwa podstawowe typy kompresorów klimatyzacji: pierwszy ma sprzęgło elektromagnetyczne i pracuje

> z przerwami a drugi nie ma sprzęgła i pracuje ciągle, ale ma sterowaną wydajność (moc).

Istnieją kompresory ze sprzęgłami które pracują non-stop, np. poczciwy Golf IV i Octavia. Sprężarka jest wyłączana jedynie pod pełnym obciążeniem silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A to 71mbar to nie jest przypadkiem różnica przez 4 min kontroli po 20 min wytwarzania próżni?

A tego to nie wiem, nie mam do czynienia z automatami. W moich układach chłodniczych ubytek 71mbar w ciągu 4 min dyskwalifikuje szczelność układu.

Faktycznie masz rację, to wygląda jak wynik próby szczelności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Istnieją kompresory ze sprzęgłami które pracują non-stop, np. poczciwy Golf IV i Octavia. Sprężarka

> jest wyłączana jedynie pod pełnym obciążeniem silnika.

w sc jest tak samo a w pandzie juz zalacza sie sprezarka i wylacza po chwili

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy wentylator skraplacza jest sprawny, w sensie działają wszystkie biegi wentylatora?

Tak, to działa na 100%

> Należałoby podpiąć działający układ pod manometry i popatrzeć na ciśnienia w układzie.

Było to robione i niby wszystko ok, tylko zapomniałem wtedy o jednej rzeczy, żeby wkręcić silnik na wyższe obroty. Dzisiaj zauważyłem że jak auto stoi na biegu jałowym i klima pracuje to sprężarka nie ma żadnych przerw. A jak dodam gazu to czasem właśnie wyłącza się i włącza. Wątpię aby turbo diesel 1.9 miał system który rozłącza sprężarkę przy dodawaniu gazu, zwłaszcza że nie wciskałem gazu zbyt gwałtownie, max do 2500-3000 obr.

Podłączyłem jeszcze komputer pod centralkę klimy, i wyskoczyły takie błędy:

B1970 - temp. zew.

B1971 - temp. wody

B1972 - prędkość silnika

B1973 - sprężarka klimatyzatora

Skasowałem je, pojeździłem i odczytałem jeszcze raz na pracującej klimie, wyskoczyły znowu 3 pierwsze bez tego B1973. hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.