Skocz do zawartości

Lewa noga odpoczywa, czyli zrób sobie automat


Mihó1435053663

Rekomendowane odpowiedzi

Ale to urządzenie tylko wciska za ciebie pedał sprzęgła, a biegi i tak musisz ręcznie zmieniać lewarkiem. Do tego ten przycisk w lewarku - masakra

Nadaje się to tylko dla osób z uszkodzoną lewą nogą, dla zwykłego Kowalskiego nie widzę sensu montażu.

 

Mam Renault Trafic ze skrzynią zautomatyzowaną, tzn. na zwykłej manualnej skrzyni biegów jest zamontowany robot, który sam przesuwa wodzikami zmiany biegów i sam załącza/wyłącza sprzęgło. W kabinie jest tylko joystik którym wybierasz kierunek jazdy i ewentualnie możesz ręcznie wymusić zmianę biegów.

Super wygodne rozwiązanie. Jeździ się ja automatem, ale można hamować silnikiem i ruszać z 2 biegu jak jest ślisko.

Oczywiście nie jest to rozwiązanie idealne, bo komputer sterujący robotem ma swoją własną inteligencję i czasami zanim ruszy to pomyśli kilka sekund, innym razem przy szybkim ruszaniu zbyt wcześnie zmieni bieg na wyższy i auto przestaje przyśpieszać, albo w drugą stronę: przy spokojnym przyśpieszaniu silnik dochodzi do wysokich obrotów, a automat nie zmienia biegu na wyższy....

Oczywiście w przypadku awarii, pozostaje tylko laweta z porządną wyciągarką. W tym patencie nie da się przełączyć skrzyni biegów w położenie neutralne BEZ demontażu robota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po co kombinować skoro ludzie wymyślili ASB 

 

takie akademickie wymyślanie rozwiązań problemów które nie istnieją od dawna  :no:

 

Ale takie rozwiazania istnialy nawet w seryjnych autach i okazaly sie niewypalem. Fiat mial cos takiego w SC (Citymatic sie to zdaje sie nazywalo). Saab tez mial cos takiego 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem A-klasę z automatycznym sprzęgłem(fabrycznym) i bardzo dobrze wspominam. Szkoda, że tak mało aut z tym produkują/produkowali. Mi się podoba taka koncepcja. Wygoda automatu z zaletami manuala i prostotą konstrukcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wajhowanie to pikuś. Najgorsza jest ciagła walka z pedałem sprzęgła. Noga się szybko męczy np. w korkach. 

Moje subiektywne odczucie jest pozytywne.

Dla odmiany jechałem kawałek SKODĄ OCTAVIĄ z dołozonym polskim (być może takim, jak w pierwszym poście) sprzęgłem automatycznym i tam działało to srednio, choc wydaje mi sie, ze dałoby się to podregulowac do zdowalającego poziomu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztofa znam osobiście. Jego firma zajmuje się przystosowywaniem samochodów do potrzeb osób z ograniczoną zdolnością ruchową, sam zaś zrobił wspomnianego w tekjście malucha jamnika https://www.facebook.com/fiat126plimuzyna

 

964356_338557136286004_1233119103_o.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale takie rozwiazania istnialy nawet w seryjnych autach i okazaly sie niewypalem. Fiat mial cos takiego w SC (Citymatic sie to zdaje sie nazywalo). Saab tez mial cos takiego 

W podtytule wątku pisałem o Citymatic. Nie chodzi mi o jakąś rewolucyjność rozwiązania, ale bardziej o to, że "da się", jak na przykład C-15 z zawieszeniem hydropneumatycznym. Z czasów programu Auto-mania pamiętam jeszcze inną wersję Poldka - dostosowaną dla inwalidów - automatyczne sprzęgło, dźwignia gazu i hamulca obok dźwigni zmiany biegów, czy Malucha z pierścieniem do dodawania gazu pod kierownicą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Rozwiazanie od dawna stosowane w samochodach dla niepełnosprawnych. Nazywało się to "automatyczne sprzęgło"

Ojciec (który bł osobą niepełnosprawną) miał to w Cinquecento 700 rocznik 96, później jak zmienił Auto na Felicie, to też takie założył (z resztą, w drodze spadku zostałem współwłaścicielem wspomnianej Skody)

Jednym i drugim autem czasem jeździłem, nie zawsze wyłączając "automatu", ale jakiejś frajdy to nie sprawiało, poza tym sprzęgło szybciej sie zużywa. Trochę wolniej zmienia się biegi, o redukcji można zapomnieć, chyba że z "przegazówką". Sprzęgło "wciska się" w dwóch sytuacjach - dotknięcie lewarka oraz spadek obrotów silnika. Najgorzej jedzie się w korku, raz że nie ma "pół-sprzęgła", a dwa jak damy trochę gazu - auto rusza, później chcemy "turlać się" bez gazu, to już nie ma takiej opcji bo z powodu niskich obrotów - automat nam wysprzęgla. Podobnie dojeżdżając np. do skrzyżowania - widać czerwone, noga z gazu, auto zwalnia i obroty spadają poniżej 1500, wówczas choć można się jeszcze chwilę potoczyć na biegu, to już jedziemy na sprzęgle.

A redukcja? Podczas jazdy np. na czwórce, łapiemy za lewarek, sprzęgło "się wciska", redukujemy na trójkę i sprzęgło zostaje w dole, dopóki nie naciśniemy gazu (no chyba że redukujemy z wciśniętym gazem).

 

Dla osoby mającej problemy z lewą nogą, bądź też bez nogi, jest to dobre rozwiązanie, ale nikomu pełnosprawnemu nie polecam. Z resztą, śp. ojciec zeszłej zimy zaczął szukać samochodu z automatyczną skrzynią, gdyby nie niespodziewany rozległy wylew, pewnie teraz takim by jeździł. 

 

P.S. Gdyby ktoś chciał zobaczyć jak to działa, albo jakieś zdjęcie lub film - służę pomocą :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie to pisałem wcześniej-fabryczne rozwiązanie w Mercedesie W168 działało wyśmienicie i intuicyjnie zastępując naciskanie sprzęgła i umożliwiając jazdę na półsprzęgle, redukcje i wszystkie inne manewry. Dokładany "automat" do sprzęgła w OCTAVII działał dokładnie tak, jak opisany powyżej, czyli słabo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.