Skocz do zawartości

Chiptuning a olej. Czy wybrać jakiś inny?


KotLarry

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. 
porozmawiajmy o tym czy olej jaki mam w aucie jest OK. 
 

Pacjent to Bravo 2 2.0 MultiJet ~230KM niecałe 500 Nm 

 

Do niedawna lałem zalecany olej 5W30. 
dziś sobie czytam, że to olej dla tych co mają lekka nogę. 
 

Ok auto na co dzień eksploatowane jest normalnie, ale jak pocisnę mu chwilę na S/A w Niemczech to zaraz mi wywala błąd. Obecnie geometrii turbiny.
 

 

Pytanie pierwsze: czy rodzaj oleju może być przyczyną?

Pytanie drugie: niezależnie od pierwszego czy warto brnąć w ten typ oleju czy jednak może zmienić na jakiś inny / jaki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, volf6 napisał(a):

Chyba tylko wtedy gdy silnik sporo tego oleju by spalał...

Zmienna geometria nie jest przecież smarowna olejem silnikowym:)


aż tak się nie znam

ALE. Miałem kiedyś rajdowego malucha i np olej lotos zawsze na zakrętach uruchamiał kontrolkę braku oleju 

pozostałe nie 

więc może faktycznie typ oleju czy coś warto przemyśleć w troszkę ruszonym silniku :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, KotLarry napisał(a):


ja nie mam pretensji do tunera

 

pytam czy po chip tuningu powinno się używać innego oleju niż 5W-30 

Ale wiesz że to nie koniecznie jest wina turbiny ;]  Jeśli tuner podniósł ciśnienie doładowania a nie zmienił tego parametru w tabeli błędów to będzie wywalało błąd właśnie geometrii. Przerabiałem to na identycznym silniku w Alfie..... 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, KotLarry napisał(a):


ja nie mam pretensji do tunera

 

pytam czy po chip tuningu powinno się używać innego oleju niż 5W-30 

 

Rzecz w tym, że powinieneś mieć. Olej za to powinien pozostać bez zmian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, KotLarry napisał(a):


niby dlaczego?


Bo program jest źle zrobiony. Poprawnie zrobiony soft (realne parametry zadane, dopasowane limitery, itd.) nie powinien powodować takich sytuacji, nieważne czy jeździsz spokojnie czy gnieciesz samochód na torze. Co z tym zrobisz to już Twoja sprawa.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, deszczowyRoman napisał(a):

jesli EGT wzrosło i temp oleju wzrosły a pewnie wzrosły to raczej nalezy przejsc na wyzsza klase lepkosci

Czasem drifterzey i inni upalacze montuja dodatkowe chłodnice oleju i zalewaja silnik olejem 10w50 czy 10w60


W samochodzie do jazdy na codzień takie oleje to zabójstwo. Zwłaszcza w dieslu, gdzie silnik zimą pracuje bardzo długo poniżej temperatury roboczej.

To są oleje typowo do upalania latem na torze, w mocno zmodyfikowanych silnikach.

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, kadu napisał(a):


W samochodzie do jazdy na codzień takie oleje to zabójstwo. Zwłaszcza w dieslu, gdzie silnik zimą pracuje bardzo długo poniżej temperatury roboczej.

To są oleje typowo do upalania latem na torze, w mocno zmodyfikowanych silnikach.

sa oleje 5w40

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, kadu napisał(a):


Bo program jest źle zrobiony. Poprawnie zrobiony soft (realne parametry zadane, dopasowane limitery, itd.) nie powinien powodować takich sytuacji, nieważne czy jeździsz spokojnie czy gnieciesz samochód na torze. Co z tym zrobisz to już Twoja sprawa.


a jakie mogą być przyczyny, że wyrzuca błąd geometrii?

program?

stan turbiny?

jakas wada innego elementu?

 

 

bo z tego co mi wiadomo blad moze wyskakiwać z kilku powodów  ale widzę rzymianie już krzyże stawiają?

 

Ok moja „wina” że się tym nie zająłem jeszcze, bo wyskakuje rzadko i tylko ewentualnie jak pocisnę auto dłużej…

 

a dyskusja miała być o olejach. 
czy 5w30 nadaje się do dociążonych silników. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, deszczowyRoman napisał(a):

jesli EGT wzrosło i temp oleju wzrosły a pewnie wzrosły to raczej nalezy przejsc na wyzsza klase lepkosci

Czasem drifterzey i inni upalacze montuja dodatkowe chłodnice oleju i zalewaja silnik olejem 10w50 czy 10w60


o widzisz muszę zerknąć w temperatury oleju. 
szkoda że nie mam tego na blacie tylko będę musiał poszukać jakiegoś czytnika pod obd :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kadu napisał(a):


W samochodzie do jazdy na codzień takie oleje to zabójstwo. Zwłaszcza w dieslu, gdzie silnik zimą pracuje bardzo długo poniżej temperatury roboczej.

To są oleje typowo do upalania latem na torze, w mocno zmodyfikowanych silnikach.


U mnie niestety na co dzień auto jeździ po 5 km do pracy :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Guzon87 napisał(a):

Myślałem, że wgrywanie gotowców z neta bez korekty pod dany silnik oraz bez hamowni odeszły do lamusa... 

Przynajmniej tak wygląda wg mnie efekt tej pracy. 

 

szybka diagnoza :ok:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, KotLarry napisał(a):


ja nie mam pretensji do tunera

 

pytam czy po chip tuningu powinno się używać innego oleju niż 5W-30 

 

5W30 to eko-gówno nie olej. Rzadki, żeby zmniejszyć zużycie paliwa. Pamiętam kiedyś były dostępne oleje o oznaczeniu 5W50 i 10W60. To już ekstremum ale ja bym poszukał "40".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, KotLarry napisał(a):

 

 

a dyskusja miała być o olejach. 
czy 5w30 nadaje się do dociążonych silników. 

 

Nadaje się. Lepkość kinematyczna SAE to nie wszystko, ważny jest też parametr HTHS, czyli lepkość dynamiczna w 150 stopniach. Można mieć olej 5w40 o niższej lepkości dynamicznej od oleju 5w30. W przypadku Multijeta zalecanym olejem jest ten oparty na ACEA C3, a C3 ma wymogi HTHS >= 3,5. Oleje z SAE 5w40 też mają HTHS >=3,5. Fabryczne silniki np BMW 2.0 turbo, czy VAG 2.0 tsi, gdzie moce i momenty obrotowe są wyższe, od tych u Ciebie są zalewane olejami 0w20 z HTHS w przedziale 2,6-2,9. Jedynym ograniczeniem może być wydajność pompy oleju, która może nie wyrobić w przypadku bardzo wysokiej temperatury środka smarnego, ale tu mówimy o oleju, który ma w misce ponad 130 stopni.

  • Lubię to 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, kaczorek79 napisał(a):

Nadaje się. Lepkość kinematyczna SAE to nie wszystko, ważny jest też parametr HTHS, czyli lepkość dynamiczna w 150 stopniach. Można mieć olej 5w40 o niższej lepkości dynamicznej od oleju 5w30. W przypadku Multijeta zalecanym olejem jest ten oparty na ACEA C3, a C3 ma wymogi HTHS >= 3,5. Oleje z SAE 5w40 też mają HTHS >=3,5. Fabryczne silniki np BMW 2.0 turbo, czy VAG 2.0 tsi, gdzie moce i momenty obrotowe są wyższe, od tych u Ciebie są zalewane olejami 0w20 z HTHS w przedziale 2,6-2,9. Jedynym ograniczeniem może być wydajność pompy oleju, która może nie wyrobić w przypadku bardzo wysokiej temperatury środka smarnego, ale tu mówimy o oleju, który ma w misce ponad 130 stopni.

Jaki hths ma Texaco havolina uktra s 5w40? Bo nie mogę znaleźć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, kaczorek79 napisał(a):

Fabryczne silniki np BMW 2.0 turbo, czy VAG 2.0 tsi, gdzie moce i momenty obrotowe są wyższe, od tych u Ciebie


z ciekawości 

jakie moce masz na myśli?

pytam, bo o ile BMW nie znam sie

to nie kojarzę jakichś dużo mocniejszych niż 230 KM fabrycznych 2.0 tdi :hmm:

 

ps 

miłej jaki zalewałem to Motul 8100 x clean efe. 
niby c2, c3 ale faktycznie ten parametr przy 150 stopniach jest 3,5. 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Guzon87 napisał(a):

Myślałem, że wgrywanie gotowców z neta bez korekty pod dany silnik oraz bez hamowni odeszły do lamusa... 

Przynajmniej tak wygląda wg mnie efekt tej pracy. 

 

Właściwie to jest dokładnie odwrotnie - od edc16 można bezpiecznie robić gotowca tzw stage I czyli 10-20% więcej bo sterownik ma fabryczne mapy zrobione na hamowni przez producenta. Rola tunera sprowadza się na odpowiednim zmodyfikowaniu limiterów i ewentualnym skopiowaniu mapy na inne miejsce w osi bo reszta jest już wgrana i zmapowana profesjonalnie na hamowni.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Guzon87 napisał(a):

Myślałem, że wgrywanie gotowców z neta bez korekty pod dany silnik oraz bez hamowni odeszły do lamusa... 

Przynajmniej tak wygląda wg mnie efekt tej pracy. 

Co tam za korekty robio? W benzyznie teoche zapłon czy doładowanie zmienia. W dieselu to praktycznie nic nie dotykają. Ludzie nadal uważają że Janusz siedzi na zapleczu i pisze program?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, KotLarry napisał(a):


ja nie mam pretensji do tunera

 

pytam czy po chip tuningu powinno się używać innego oleju niż 5W-30 

Olej IMO nie ma znaczenia. Ja zawsze na standardowym latałem. Trzeba się bliżej przyjrzeć czemu błąd wyskakuje. Może przeładowuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, wujek napisał(a):

Olej IMO nie ma znaczenia. Ja zawsze na standardowym latałem. Trzeba się bliżej przyjrzeć czemu błąd wyskakuje. Może przeładowuje?


a to już będzie na inną historię :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, wujek napisał(a):

Co tam za korekty robio? W benzyznie teoche zapłon czy doładowanie zmienia. W dieselu to praktycznie nic nie dotykają. Ludzie nadal uważają że Janusz siedzi na zapleczu i pisze program?

No w mojej Octavii została zgrana mapa, i potem na hamowni były testowane 3 różne "opcje". 

Ps. No i u mnie był tdi vp... 

Edytowane przez Guzon87
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Piotrus napisał(a):

 

Właściwie to jest dokładnie odwrotnie - od edc16 można bezpiecznie robić gotowca tzw stage I czyli 10-20% więcej bo sterownik ma fabryczne mapy zrobione na hamowni przez producenta. 

Czyli porostu program to teraz takie "odblokowanie" tak? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Guzon87 napisał(a):

No w mojej Octavii została zgrana mapa, i potem na hamowni były testowane 3 różne "opcje". 

Ps. No i u mnie był tdi vp... 

zmniejszył doładowanie i po kłopocie i wmówił ze soft napisał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Guzon87 napisał(a):

Czyli porostu program to teraz takie "odblokowanie" tak? 

 

Przy podstawowych, lajtowych modyfikacjach w uproszczeniu tak.

 

Masz kilka map w których masz zapisane jaki moment ma być generowany, zmieniasz wartości a sterownik ma już i tak zapisane parametry jak to wygenerować. Do tego w kilku miejscach są zaszyte kolejne ograniczenia max Nm i też trzeba je zmodyfikować.

 

W starych sterownikach jak w Twoim tdi trzeba było ręcznie modyfikować parametry

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wujek napisał(a):

zmniejszył doładowanie i po kłopocie i wmówił ze soft napisał. 

 

Ok, ale u mnie była zmieniona turbina, wtryski i pompa. Wszystko "hybryda" z ori części. 

Godzinę temu, Piotrus napisał(a):

 

Przy podstawowych, lajtowych modyfikacjach w uproszczeniu tak.

A to dużo tłumaczy. 

Godzinę temu, Piotrus napisał(a):

 

W starych sterownikach jak w Twoim tdi trzeba było ręcznie modyfikować parametry

Więc z powyższym nie wmówił rysowania 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Guzon87 napisał(a):

 

Ok, ale u mnie była zmieniona turbina, wtryski i pompa. Wszystko "hybryda" z ori części. 

A to dużo tłumaczy. 

Więc z powyższym nie wmówił rysowania 😁

Współczuje nie ma nic gorszego od hybrydy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę w ot idziemy. Ale nie narzekałem. Tuner najpierw marudził, że nie będzie szału. Potem zdziwiony, że trzymało boost do konca. Na koniec, ze sprzęgło powinno się ślizgać... 

U mnie była seryjna turbina z ASV z wałkiem z arl oraz kołem kompresji z ARL toczonym na CNC. Wstawała jak głupia. 

Zamiast pakować rozklekotaną pompę 11 wsadziłem tylko nową głowiczkę 11 mm przywiezioną z DE. 

Wtryski dałem przerobić na 230. 

Sprzęgło jednomas z dociskiem vr6

177 KM i 395 Nm 

Auto używałem na codzień i do pracy do DE

Po virusie zrobiłem jakieś 35 tys km i jedyna usterka to notlaufy spowodowane przegnitą wiązką mapsensor - ecu, oraz altek dzień przed sprzedażą. Altek zrobiłem jeszcze ja. A Problem z mapem rozwiązywał już nowy właściciel. 

Szczerze, to turbo zależy kto poskłada i jak. Ale na dobrą sprawę żałowałem, że nie poszedłem w większą od razu. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.12.2023 o 21:33, KotLarry napisał(a):

a jakie mogą być przyczyny, że wyrzuca błąd geometrii?

 

Jeśli możesz zloguj sobie ciśnienie doładowania oczekiwane i zmierzone. Profilaktycznie możesz wymienić zawór sterujący N75 i map sensor, nawet na świeże używki. Mi pomogło na falowanie ciśnienia. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.12.2023 o 22:45, kaczorek79 napisał(a):

>=3,5. Podawać dokładnie nie muszą, bo to już jest wysoko, a powyżej 3,5 wynika z ACEA C3.

Ziom to takie pytanie. Olej gm 5w30 dexos 2. Ma norme c3 i lepkosc kinetyczna w 100 st 11.9

Texaco havine ultra s ma 5w40 c3 i lepkosc w 100. 14. Oba maja hths powyzej 3.5.

 

Który jest lepszy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, deszczowyRoman napisał(a):

Ziom to takie pytanie. Olej gm 5w30 dexos 2. Ma norme c3 i lepkosc kinetyczna w 100 st 11.9

Texaco havine ultra s ma 5w40 c3 i lepkosc w 100. 14. Oba maja hths powyzej 3.5.

 

Który jest lepszy?

Składowych mówiących o tym, czy jeden jest lepszy od drugiego jest co najmniej kilkanaście. Na podstawie samej lepkości można zestawienie porównać z lepszością Świąt WN nad Świętami BN, albo colą Hoop i Zbyszko. Oba oleje spełnią swoje zadanie i na przestrzeni kilku lat eksploatacji żaden nie będzie ani lepszy, ani gorszy.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.