Skocz do zawartości

Świece i przewody WN


lelek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam kolegów,

Przeczytałem cały wątek, a że jak niedawno zauważyłem szykuje się wymiana świec i przewodów to prosiłbym bardziej zorientowanych w temacie kolegów o pomoc. Z tego co doczytałem:

jak świece to oryginał GM (szukać FLR 8LDCU);

jak przewody to BERU. pytanie-są dostępne pasujące do X16XEL? DIS+głęboko osadzone świece [nie wiem czy tak we wszystkich silnikach jest] A jeśli są dostępne to bardzo przydatny byłby model/nr katalogowy.

Czy wszystko dobrze zrozumiałem? Ile orientacyjnie na taki zestaw trzeba szykować? Bliżej 100 czy 200 zł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że Beru do Twojego silnika mogą mieć kosmiczną cenę...

Poszukaj kabli NGK o nr. RC-OP438

Są zdecydowanie tańsze, a jakościowo też nie wypadają źle.

Świece GM o podanym powyżej nr. będą również pasować.

Taki zestaw będzie kosztował ok 150-200zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam jako żeby nie zakładać nowego tematu napiszę tutaj odnośnie świec. Chciałem zapytać jakie najlepsze świece do mojego autka panowie by polecili. Poczytałem troszku i w sumie mam do 3 wyboru:

1.GM Wr7Dc (tak polecają w sam naprawiam)

2. Wszedłem na stronę opelshop i tam znowu są tez Wr8dc4 i które wybrać?

3.NGK V line Bpr5es z odstępem elektrod 0,9

4.Beru 14 R-7 DU(tez z sam naprawiam)

Z góry dziękuje za porady oraz opinie dotyczące tych świec

PS: Jeżeli identyczny wątek pojawił sie na forum to bardzo przepraszam tongue.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam jako żeby nie zakładać nowego tematu napiszę tutaj odnośnie

> świec.

Dokładnie tak kolega zrobił - ten jedan wątek służy właśnie do pytań o świece i kable ok.gif

> Chciałem zapytać jakie najlepsze świece do mojego autka

> panowie by polecili. Poczytałem troszku i w sumie mam do 3

> wyboru:

> 1.GM Wr7Dc (tak polecają w sam naprawiam)

Prawdopodobnie to świece do Astry przed liftem - sprzed 94 r.

> 2. Wszedłem na stronę opelshop i tam znowu są tez Wr8dc4 i które

> wybrać?

A to prawdopodobnie dwuelektrodowe do poliftowej Astry.

> 3.NGK V line Bpr5es z odstępem elektrod 0,9

Ja jeżdzę właśnie na NGK, przesiadłem się z oryginałów GM i nie widzę różnicy smile.gif

Jeśli dobrze pamiętam Astra z 92 r. ma świece na większy klucz (chyba 21 mm) - więc takie jak bym kupił, nieważne czy GM czy NGK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niespodzianek (przyjemnych) po wymianie ciąg dalszy smile.gif

Do tej pory, nawet na przewodach, kopułce i palcu, nazwijmy ich "oryginalnymi" oraz na tych włoskich wynalazkach EPS i przewodach Kager, które zapodałem rok temu, nie dalo się jechać na dwójce "bez gazu". Czyli zapięta dwójka, noga z gazu, obroty spadają do ok. 950 i auto ma jechać. Niestety były kangurki i poszarpywanie. Próbowałem powalczyć z tym delikatnie przestawiając zapłon ale efekty były nazwijmy to "średnie" smile.gif Dziś robiłem testa i silnik na drodze 500m nawet nie spróbował się zająknąć.

(zaraz dopiszę do mojego porzedniego posta, żeby wszystkie efekty były "w kupie" smile.gif

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Proszę - zrób fotkę starej kopułki - a w szczególności - końcówki na

> przewód do cewki

Kopułka made in Italy. Na górnym bolcu widać wyraźnie wżery - "krosty". Na dolnym też. Oprocz środkowego wszystkie bolce były wyczyszczone z grubsza przed zrobieniem foty, środkowy w stanie oryginalnym, z tym ze większość białego syfu na nim odpadła podczas transportu zlosnik.gif

280669894-kopulka1.jpg

Kopułka od srodka. Widać białe narośla na stykach. Zaznaczam, że kopułka była zamontowana na silikon i starałem się aby było szczelnie.

280669894-kopulka2.jpg

Pozdroofka

post-36940-14352492721493_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swego czasu jak kupowałem kopułkę to porównałem Boscha i EPS. Boscha była na oko 2x cięższa i miała mosiężne styki w przeciwieństwie do aluminiowych EPS. Nie muszę chyba wspominać którą wziąłem wink.gif.

Jedynym plusem było to, że Włoszka była połowę tańsza od Niemki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam,

Mam swoją astrę już 5 lat i jeszcze nie wymieniałem świec. Nie wiem jak dawno wymieniał je poprzedni właściciel. Póki co wszystko jest ok, autko pali za pierwszym razem.

Myślicie, że powinienem się zainteresować wymianą świec czy czekać aż padną. Jak w ogóle jest przeciętna żywotność świeć?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam swoją astrę już 5 lat i jeszcze nie wymieniałem świec. Nie wiem

> jak dawno wymieniał je poprzedni właściciel. Póki co wszystko

> jest ok, autko pali za pierwszym razem.

> Myślicie, że powinienem się zainteresować wymianą świec czy czekać aż

> padną. Jak w ogóle jest przeciętna żywotność świeć?

różnie

zwykle do 60kkm powinny dawać radę

na Twoim miejscu zmieniłbym bez zastanawiania, to koszt rzędu <50zł smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> i to nie ma znaczenia czy na gazie czy benzynie?

podobno ma

da się to nawet fizycznie uzasadnić

ale ja u siebie nigdy nie zaobserwowałem, np. 2 kpl. świec NGK jeździły u mnie po ok. 60000km

a podobno, Paaanie, świece na gazie to specjalne trza mieć i góra co 15000 wymieniać zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> podobno ma

> da się to nawet fizycznie uzasadnić

> ale ja u siebie nigdy nie zaobserwowałem, np. 2 kpl. świec NGK

> jeździły u mnie po ok. 60000km

> a podobno, Paaanie, świece na gazie to specjalne trza mieć i góra co

> 15000 wymieniać

No wlaśnie dokładnie tak jest... Panieee.

Jeden gazownik mi powiedzial ze 30tys to juz troche jest ale jak sie nic nie dzieje to po co ruszac smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No wlaśnie dokładnie tak jest... Panieee.

> Jeden gazownik mi powiedzial ze 30tys to juz troche jest ale jak sie

> nic nie dzieje to po co ruszac

owszem, ale po 60 warto już zmienić, bo to naprawdę niewiele kosztuje w skali kosztów takiego przebiegu wink.gif

no i nie można zapominać o specjalnych przewodach do LPG, płynie chłodzącym do LPG,

oraz, co najważniejsze, wycieraczkach i płynie spryskiwacza dedykowanych dla aut z LPG hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam !

1.Czy ktoś może mi wyjaśnić jak to jest, że w Instrukcji używania astry są oznaczenia katalogowe świec, które jednakże różnią sie od oznaczeń w OPEL-SHOPIE (nawiasem pisząc podobna sytuacja ma się także z olejem do wspomagania, płynem hamulcowym, olejem do skrzyni biegów). Przecież tu i tam mamy do czynienia z oryginalnymi częściami eksploatacyjnymi?

2. Którą świece wybrać jedno czy dwu-elektrodową (dot. oryg. świec GM)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Moje świece wymienione po 60 kkm . Są to oryginały GM (Bosch) . Zwraca uwagę owalny kształt elektrod środkowych (mało widoczne na zdjęciu) i utleniona podkładka uszczelniająca 4-tej swiecy będąca najpewniej wynikiem poluzowania świecy w czasie eksploatacji mimo dokręcenia prawidłowym momentem 25 Nm .

280859973-IM000022.jpg

post-10906-1435249395032_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na dwójce "bez gazu". Czyli zapięta dwójka, noga z gazu, obroty

> spadają do ok. 950 i auto ma jechać. Niestety były kangurki i

> poszarpywanie. Próbowałem powalczyć z tym delikatnie

> przestawiając zapłon ale efekty były nazwijmy to "średnie" Dziś

> robiłem testa i silnik na drodze 500m nawet nie spróbował się

> zająknąć.

Witam, osobiście z tym zjawiskiem walczę od zakupu mojej astry. Między czasie rozebrałem, pół samochodu - efekt jak to piszesz średni. U mnie nie ma możliwości regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, i nie mam kopułki tylko tzw. Dis. Przewody swego czasu kupuiłem, ale nie zwracałem uwagi na nazwę i wcisneli mi wielkie "g". Świece mam GM. Czytając Twojego posta odnosze wrażenie, że elementem przez który występuje zjawisko "szarpania na dwójce" w przypadku mojego silnika mogą być już tylko przewody. Bardzo proszę o jakieś wskazówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Nadszedł czas wymiany kabli WN na nowe. Nie pytam jakie itd.

Pytam o mały kabelek, który wygląda na to, że jest połączony z jednym z kablki WN, a dokładniej mówiąc z tym najkrótszym,

czyli "obsługującym" pierwszą świecę od prawej strony. Całość jest zaizolowana taśmą, nie chcę tego rozplątywać wszystkiego, by

niczego nie zepsuć, a nowych kabli jeszcze nie mam.

Silnik 1.6, a dokładnie X16SZ zagazowany i podejrzewam, że ma to właśnie związek z gazem. Co to za przewodzik, czy zakładająć

nowe kable muszę dokonać takiej samej modyfikacji jednego kabla?

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pytam o mały kabelek, który wygląda na to, że jest połączony z jednym

> z kablki WN

Pod izolacją jest pewnie spiralnie owinięty wokół kabla WN drucik. Stawiam że to taki prosty czujnik obrotów dla LPG - generuje indukcyjnie impuls przy każdej iskrze z tego kabla WN.

Edit: To ja się tu produkuję a w wątku obok wszystko podane na tacy grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Dzis odpalilem autko po 2 tyg. przerwie i przez chwile chodził nie na wszystkie gary . Czy to pierwsze oznaki coby wymienic świece lub/i kable?

Kable Jan Mor ok 30tys

świece 2 elektrodowe Bosch ok 30 tyś

autko na gazie

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Twoje spostrzerzenia mogę podzielić jak wymieniłem u siebie DIS'a,

> jak również efekt się podwoił po zmianie przepustnicy - jak się

> człowiek przyzwyczai do operowania pedałami, to po zmianie na

> lepsze - autko wyrywa z miejca z piskiem.

Zastanowiło mnie to trochę, zwłaszcza z tą przepustnicą, bo rozbierałem ją ostatnio w swoim 1.6 SZR i wydaje mi się, że raczej tam się nic nie może uszkodzić, poza pęknięciem całej. No chyba, że w swoim masz jakąś sterowaną elektronicznie i tu coś się uszkodziło. No i wymiana DISa - jakie mogą być objawy, że coś z nim nie tak. Co u Ciebie było?

> Jak już mówiłem dla GM'a świece robi BOSCH - myślę, że przy następnej

> wymianie do kompletu kupisz BERU - i już nie będziesz chciał

> zakładać nic innego.

Czyli BERU lepsze od GM? Do LPG też?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zastanowiło mnie to trochę, zwłaszcza z tą przepustnicą

Moja odpowiedź na post Lelka dotyczyła operowania pedałami gazu oraz sprzęgła. Wymiana przepustnicy polegała na zainstalowaniu takowej z silnika o wyższej pojemności - co również miało wpływ na inne zachowanie samochodu.

> No i wymiana DISa - jakie mogą być objawy, że

> coś z nim nie tak. Co u Ciebie było?

Słaba a później brak iskry na 2 cylindrach oraz bardzo słaba na pozostałych dwóch.

> Czyli BERU lepsze od GM? Do LPG też?

Myślę, że tak. Szczególnie, że obecnie produkowane części GM jak by to powiedzieć... "zeszły na psy". Oczywiście nie mówię, że np. świece GM są kiepskie, bo większość ludzi sobie je chwali, ale ja osobiście nie mam do nich zaufania.

Z resztą JerryG1 w swoim poście z 12/04/2008 wyraził o nich swoją opinię...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli BERU lepsze od GM? Do LPG też?

Beru i Bosch robią świece dla GM idea.gif Zobacz moje świece GM parę wątków wyżej . Nie było z nimi żadnych problemów w czasie eksploatacji , przy wykręcaniu nie rozpadły się jak niektóre Iskry czy NGK zlosnik.gif . Dlatego następne też są GM ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam!

> Dzis odpalilem autko po 2 tyg. przerwie i przez chwile chodził nie na

> wszystkie gary . Czy to pierwsze oznaki coby wymienic świece

> lub/i kable?

> Kable Jan Mor ok 30tys

> świece 2 elektrodowe Bosch ok 30 tyś

> autko na gazie

Dodam jeszcze że autko po przejściu na gaz gasnie od razu.

Dopiero po przejechaniu kilku km i porządnym nagrzaniu silnika przechodzi na lpg nie gasnąć przy tym i już normalnie chodzi.

> pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ostatni ma najmniejszą oporność, bo jest najkrótszy

> a sam pomiar oporności niewiele mówi, trzeba sprawdzić, czy na

> kablach nie ma przebić

a jak sprawdzić oporność tzn.co jak podłaczyć i ustawić na muitimetrze?mam takie cuś jak w załączniku.

objawy mam takie że po dłuższym postoju przebiera mi przez jakieś 30 sekund na wolnych obrotach,świece wymieniałem jakieś 15tyś km temu i podejżewam że przewody mówia teraz pa pa

Pozdro

post-79334-14352494116154_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a jak sprawdzić oporność tzn.co jak podłaczyć i ustawić na

> muitimetrze?mam takie cuś jak w załączniku.

Ustawiasz pokrętło na 20k (gdzieś tak koło godz. 12 wink.gif ), końcówki multimetru przyciskasz do końców kabla WN (do metalowych styków) i sprawdzasz co pokazuje miernik.

> objawy mam takie że po dłuższym postoju przebiera mi przez jakieś 30

> sekund

A jak się to 'przebieranie' objawia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ustawiasz pokrętło na 20k (gdzieś tak koło godz. 12 ), końcówki

> multimetru przyciskasz do końców kabla WN (do metalowych styków)

> i sprawdzasz co pokazuje miernik.

rozumim to tak:zdejmuje kabel za świecy,włanczam zapłon ,podłanczam multimetr i patrze co sie dzieje?

> A jak się to 'przebieranie' objawia?

nierówne obroty,wibracje ,tak jak by na któryś cylinder nie palił

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie, zdejmujesz kabel ze świecy i kopułki. Podłączasz oba końce kabla

> do multimetru i odczytujesz wynik.

> Inna sprawa, że taki pomiar nic nie znaczy (nie jest miarodajny).

wiem,ale jakiś poglad na sprawe daje,bede jeszcze próbe wodna robił.A czy oprócz tych dwóch sposobów można je jeszcze inaczej sprawdzić?

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam.

Po około 50 tkm wymontowałem świece GM i założyłem polecane przez kol. zielika Beru food.gif

Chciałem zapytać Sznowne Grono o diagnozę silnika na podstawie wykręconych świec:

280956119-swiece1.jpg

280956119-swiece2.jpg

Silniczek troche stuka i puka, ale jakoś od 3 lat ze mną jeździ.

Początkowa diagnoza wskazywał na krzywkę wałka rozrządu, ale po zdjęciu pokrywy okazało się że nie jest tak źle.

Co to może być i czy ma związek z wyglądem świec?

post-33861-14352494725498_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chciałem zapytać Sznowne Grono o diagnozę silnika na podstawie

> wykręconych świec:

Cytat:

Quote:

Elektroda centralna, izolowana, ma barwę białoszarą, żółtoszarą lub brązowo-rudą. Silnik w dobrym stanie, działa bez zastrzeżeń. Wartoć cieplna świecy dobrana prawidłowo. Skład mieszanki, ustawienie zapłonu i działanie urządzenia rozruchowego (ssanie) prawidłowe. W oleju nie występują dodatki ołowiowe i składniki ulepszające paliwo. Nie zachodzą przeciążenia termiczne silnika.


Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć.

Dostałem od Ciebie paczuszkę z przewodami i świecami BERU oraz zamówiony smar, wszystko super zapakowane, nóweczki sztuki itd smile.gif Przy okazji jeszcze raz dziękuję. Przy montażu jednak popełniłem błąd. Wychodzi na to, że jestem ciapa, bo przy tak prostej czynności jak wciskanie kabli WN na świece przy oporze jaki napotkałem przy wciskaniu pierwszego kabla docisnąłem go trochę mocniej i niestety zgiął się on w środku z takim efektem pęknięcia. Wkurzyłem się niesamowicie, że skopałem tak prostą czynność, później rozciąłem dla sprawdzenia stry kabel i okazało się, że w tym miejscu od kabla odchodzi do końcówki taka rurka i ona się właśnie złamała. Niby silnik pracuje tak jak pracował przed wymianą kabli, ale nie jestem pewien, czy tak może zostać, czy np. na dłuższej trasie po rozgrzaniu nie będę miał problemów... I tu pytanie do Was, czy może tak zostać? Zielik, czy możliwe jest dokupienie jednego kabelka tej samej firmy? Nowego kompletu jednak na razie nie będę kupował smile.gif

Zagięcie przedstawia strzałka i kąt na zapożyczonym zdjęciu:

280957060-bez%A0tytu%B3u.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli złamała się z oddzieleniem (a nie tylko zgięła) to w tym miejscu będą wyładowania i po pewnym czasie fajka może się spalić. Sprawdź czy w tym miejscu faja nie grzeje się bardziej niż pozostałe (tylko nie przy pracującym silniku bo może ubić). Jeśli tak to lepiej wymienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli złamała się z oddzieleniem (a nie tylko zgięła) to w tym

> miejscu będą wyładowania i po pewnym czasie fajka może się

> spalić. Sprawdź czy w tym miejscu faja nie grzeje się bardziej

> niż pozostałe (tylko nie przy pracującym silniku bo może ubić).

> Jeśli tak to lepiej wymienić.

Złamała się, ale nie wiem jak, częściowo może się ułamała, ale jednak trzyma się dość sztywno.

Po około 10 km przejażdżce dziś zaobserwowałem tak: według zdjęcia:

Najgorętszy kabel (fajka) 2, później 3, wyraźnie chłodniejsza, ale ciepła właśnie ta złamana 1 i najmniej ciepła 4. Czy może to coś oznaczać?

280964718-DSC00018.JPG

Dodatkowe pytanie o sondę lambda, czy to co oznaczyłem jako L to ona? Jak ją pomierzyć? Jak się wpiąć w kabelki i jakie wartości powinienem otrzymać?

post-15760-14352494757861_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wygląda na to, że na razie trzyma .

Dzięki za podpowiedź.

Na naszej stronie znalazłem opis mojego silnika

Quote:

Silnik X16SZR posiada jednopunktowy wtrysk paliwa Multec.F, czujnik spalania stukowego oraz zapłon bezpośredni (DIS - ang. Direct Ignition System). Nie ma rozdzielacza zapłonu, napięcie do świec zapłonowych jest dostarczane bezpośrednio z dwóch cewek zapłonowych sterowanych przez moduł zapłonowy. Jedna cewka wytwarza iskrę jednocześnie w cylindrze pierwszym i czwartym, a druga - w drugim i trzecim.


No i właśnie zauważyłem, że fajka na 2. i 3. cylindrze jest wyraźnie gorętsza od tej na 1. i 4. Dzisiaj sprawdziłem po przejechaniu 30 km i różnica była wyraźna. Czy to może świadczyć o uszkodzeniu jednej z cewek, a w konsekwencji całego DISa?

Dopytuję tak, bo cały czas walczę z poszarpywaniem przy minimalnym dodaniu gazu i odczuwalnym brakiem mocy w dolnym zakresie obrotów, pod obciążeniem, silnik czasem się wtedy potrafi zakrztusić, np przy ruszaniu.

Na razie wymieniłem świece i przewody, wyczyściłem przepustnicę i wężyki od niej odchodzące, krokowca, obmierzyłem TPSa.

Podejrzenie pada jeszcze na:

- Zapchany katalizator. W miejscu gdzie jest łączenie wydechu chyba z kolektorem jest jakiś ruchomy przegub i mam to uszkodzone, bo przy ruszaniu, kiedy silnik drgnie słychać popiskiwanie z tego przegubu, tak samo w momencie pierwszego wciśnięcia gazu przy jeździe na biegu. Jest to równoczesne z takim potrójnym szarpnięciem w momencie dotknięcia gazu. Być może jest tam nieszczelność w układzie i przy chwilowym rozszczelnieniu spaliny wydobywają się przez ten nazwijmy to przegub i autko na chwilę ma więcej mocy i stąd te szarpnięcia... Nie wiem czy dobrze kombinuję, nie czuć spalin, hałasować też nie hałasuje bardziej...

- DIS, być może ma jakąś usterkę już... Dlatego pytam o temperaturę kabli z jednej i z drugiej cewki.

- EGR...

- Wyrobiony klin na kole od rozrządu, czytałem, że czasem się to zdarza i zapłon się rozregulowuje (takie właśnie mam objawy jakby zapłon był źle ustawiony, a w moim silniku ręcznie się go nie ustawia)

Macie może jeszcze jakieś pomysły?

Na wyższych obrotach, tak od 2500 jest OK, auto bez problemu rozpędza się do 160-170 licznikowych, na wysokich obrotach rzędu 50000 nie dusi się, nie przerywa.

Na razie nabyłem za 4.80 PLN materiały do zbudowania LED Testera opisanego na stronie, którą kilka postów wyżej podał mi Kolega ejhab i niedługo zabiorę się za mierzenie wszystkiego co tam jest napisane smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.