Skocz do zawartości

Klimatyzacja - działa, nie działa, śmierdzi, co i jak


lelek

Rekomendowane odpowiedzi

> Nie wiem, ja u siebie nie słyszę żadnego pukania.

> Ale teraz wpadłem na to, że to może być uszkodzony silniczek obiegu wewnętrznego bo, jak pisałeś,

> zmiania się siła nawiewu!!!

ciąg silnika a nie nawiewu !!

obieg wewnętrzny działa bardzo dobrze - sprawdzone.

Nie ma to nic wspólnego z klimą. Żeby to potwierdzić, musisz

> wymontować schowek pasażera i nasłuchiwać: oba podejrzane elementy są blisko siebie, ale z

> łatwością dojdziesz, czy to obieg -Jak to naprawić - poszukaj na forum, było duuużo wypowiedzi

> na ten temat, m.in. mój patent na ochronę tego silniczka przed uszkodzeniem!

> Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dwie Astry rocznik 2000 i 2008, łącze się z nimi opelscannerem. W nowszej parametry klimy są w sterowniku silnika, ciśnienie ładnie w jednostkach kPa... natomiast starsza ma osobny sterownik do klimy... i już ciśnienia bezpośrednio nie mam, tylko takie coś:

285017812-klima.jpg

Jak interpretować to 9%? Przy wyłączonej klimie powinno być ~100% czy może powinno ono rosnąć po uruchomieniu? Klima załącza się na 10s (Parametry Request i Compressor na Active), potem się wyłącza. Przypuszczam, że gaz uciekł (9%) ale może źle to interpretuję?

post-32077-14352512867279_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam dwie Astry rocznik 2000

> ma osobny

> sterownik do klimy... i już ciśnienia bezpośrednio nie mam, tylko takie coś:

> Jak interpretować to 9%? Przy wyłączonej klimie powinno być ~100% czy może powinno ono rosnąć po

> uruchomieniu? Klima załącza się na 10s (Parametry Request i Compressor na Active), potem się

> wyłącza. Przypuszczam, że gaz uciekł (9%) ale może źle to interpretuję?

te 9% to będzie wartość spoczynkowa ciśnienia (prawdopodobnie % wartości zakresu maksymalnego), jeżeli podłączasz Techa 2 to właśnie podaje wartość napięcia WY czujnika i przeliczoną wartość ciśnienia - aczkolwiek te 9% będzie chyba mało - bo zakładając, że max to jakieś 18 barów, to byłoby 1,8 bara, a powinno być 3-4 bary,

brat

Ps nie traktuj powyższego jak pewnik, a jedynie moje przemyślenia po tym jak przeglądałem jakie dane są podawane na Techu 2.

EDIT:

PS2. oczywiście wartość spoczynkowa ciśnienia rośnie po załączeniu klimatyzacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wychodzi na to że klima się

> załącza i rozłącza. Czy to normalne ?

Czy to się dzieje na jałowym czy też podczas jazdy?

Podejrzewam że nie obraca Ci się wentylator na skraplaczu i układ się wyłącza z powodu za wysokiego ciśnienia czynnika (przegrzanie). Jak ostygnie to się włącza. Sprawdź ten wentylator - czuję w moczu że to to grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy to się dzieje na jałowym czy też podczas jazdy?

wczoraj podczas trasy z nad morza, na jałowym nie stałem praktycznie więc nie zauważyłem...

> Podejrzewam że nie obraca Ci się wentylator na skraplaczu i układ się wyłącza z powodu za wysokiego

> ciśnienia czynnika (przegrzanie). Jak ostygnie to się włącza. Sprawdź ten wentylator - czuję w

> moczu że to to

A taka teoria:

czy może to być wina zawalonego filtra PP - filtr wymieniałem w zeszłym roku na wiosnę hmm.gif mała ilość powietrza przechodzi przez parownik i zamarza hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wczoraj podczas trasy z nad morza, na jałowym nie stałem praktycznie więc nie zauważyłem...

No to skraplacz był chłodzony pędem powietrza - teoria z wentylatorem raczej odpada.

> czy może to być wina zawalonego filtra PP - filtr wymieniałem w zeszłym roku na wiosnę mała ilość

> powietrza przechodzi przez parownik i zamarza

Pojeździj bez filtra (niestety jest okres pylenia drzew no.gif) i będziesz wiedział czy to to.

Sprawdź też czy podczas dłuższego używania klimy kapie woda spod auta - powinna. Jeśli nie kapie to znaczy że zbiera się w okolicy parownika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No to skraplacz był chłodzony pędem powietrza - teoria z wentylatorem raczej odpada.

> Pojeździj bez filtra (niestety jest okres pylenia drzew ) i będziesz wiedział czy to to.

> Sprawdź też czy podczas dłuższego używania klimy kapie woda spod auta - powinna. Jeśli nie kapie to

> znaczy że zbiera się w okolicy parownika.

a jak się zbiera to co? może to powodować takie rozłączanie/ załączanie klimy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a jak się zbiera to co? może to powodować takie rozłączanie/ załączanie klimy ?

Jak się więcej wody zbierze to kto wie...

Na razie to trochę jak wróżenie z fusów, najlepiej byłoby podłączyć manometry i obserwować ciśnienia podczas pracy układu. Może zamarzać zawór rozprężny, skraplacz być niewydolny, parownik się mrozić, jak pisał kolega master, za duża ilość czynnika, zapchany filtr osuszacz, uszkodzony czujnik ciśnienia i inne przyczyny.

Najlepszy byłby kumaty klimatolog, ale takich jak na lekarstwo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wygooglałem następujące wartości:

> 0,2V 1,1bar 9%

> Czyli niestety gaz powiedział papa.

na to wygląda :/

> PS

> 9bar to nie za dużo jak na ciśnienie spoczynkowe?

mówiliśmy o % wartości WY napięcia z czujnika a nie o barach,

ZTCP to 9-12 Barów to układ ma standardowo podczas pracy silnika przy włączonej klimatyzacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dane z opcoma różnych ludzi.

A mój ABCom dziś pokazał w spoczynku (po wyłączeniu klimy):

0,90 V

3,7 bar

19%

Te procenty to IMO procent napięcia na czujniku (0,90V z 5V zasilania to właśnie 19%).

Klima sprawna godzinę temu nabita, test szczelności OK. Przed nabiciem nie było czynnika, ciśnienie ABCom pokazywał 1,1 bar. Wtedy po załaczeniu klimy właczała się sprężarka, ale po ok. 10-20 sekundach wyłączała się. Dobrze zabezpieczona przez ECM przed zatarciem!

Podczas jazdy z załaczoną klimą cisnienie zmienne, bardzo wolno oscyluje od 5,3 bar do nieprzekraczalnego 9,1 bar. Napięcie na sprężąrkę cały czas aktywne, więc włączona, ciekawi mnie, co reguluje te ciśnienie, jakiś ogranicznik w sprężarce, a może to wentylator skraplacza się włacza i wyłącza powodując zmianę jego temperatury i zmianę ciśnienia?

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Podczas jazdy z załaczoną klimą cisnienie zmienne, bardzo wolno oscyluje od 5,3 bar do

> nieprzekraczalnego 9,1 bar. Napięcie na sprężąrkę cały czas aktywne, więc włączona, ciekawi

> mnie, co reguluje te ciśnienie, jakiś ogranicznik w sprężarce, a może to wentylator

> skraplacza się włacza i wyłącza powodując zmianę jego temperatury i zmianę ciśnienia?

fizyka wink.gif

tak jak napisałeś, zmiany ciśnienia zależą od warunków chłodzenia, temperatur,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> fizyka

Ale aż tak dokładnie? Obserwowałem stojąc na czerwonym świetle kilka razy: ciśnienie rośnie, rośnie dochodzi do równo 9,1 bar i zaczyna spadać... do ok. 6-7 bar (tego monentu nie zaobserwowałem) i znów rośnie do dokładnie 9,1 bar. Wentylator tak dokładnie nie "odetnnie: cisnienia...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale aż tak dokładnie? Obserwowałem stojąc na czerwonym świetle kilka razy: ciśnienie rośnie, rośnie

> dochodzi do równo 9,1 bar i zaczyna spadać... do ok. 6-7 bar (tego monentu nie zaobserwowałem)

> i znów rośnie do dokładnie 9,1 bar. Wentylator tak dokładnie nie "odetnnie: cisnienia...

> Pozdr.

Spreżarka sie załącza - cisnienie rosnie.

Dochodzi do 9.1 - spreżarka sie wylacza - cisnienie spada.

Tak to dzialało w kilku samochodach, w ktorych obserwowalem - cykliczne zalaczanie sprezarki.

Zaden z tych samopchodow to Opel.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dochodzi do 9.1 - spreżarka sie wylacza - cisnienie spada.

Ale dlaczego się wyłącza? Program pokazuje cały czas napięcie +12V na kompresorze, więc ECM tego nie robi!!!

Czy w samej sprężarce jest jakiś wyłącznik ciśnieniowy? Takie wytłumaczenie przyjmuję... chociaż jest nielogiczne: przy ponownym, samoistnym załaczeniu kompresora, ECM nie podniesie obrotów silnika (jak to robi przed ręcznym właczeniem) i może dojść do spadku obrotów i zgaśnięcia silnika.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na to wygląda :/

> mówiliśmy o % wartości WY napięcia z czujnika a nie o barach,

> ZTCP to 9-12 Barów to układ ma standardowo podczas pracy silnika przy włączonej klimatyzacji

Te 9bar o których wspomniałem w PS to mam chyba w drugiej Astrze... i to w stanie spoczynku a po włączeniu chyba do 16 nawet dobiła... Ale jeszcze to sprawdzę bo coś mi się to nierealne wydaje... tzn na pewno działa :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie mam o klimę. Chyba mi nie działa. TZN jak nacisnę przycisk to lampeczka się zaświeca, ale jakoś specjalnie nie czuć (brak odczuwalnego wahnięcia na obrotach silnika - sprawdzane na postoju przy pozycji nawiewu 1)

Ani dziś specjalnie nie zmarzłem.

Wydaje mi sie ze jest tak od niedzieli.

Chyba nie załącza się kompresor.

Tak na szybo co moze byc przyczyną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pytanie mam o klimę. Chyba mi nie działa.

Lampka na przycisku zawsze się zapali - nieważne czy klima działa czy też nie więc nie ma co się nią sugerować.

Albo uciekł Ci czynnik (nieszczelność) albo poszło sprzęgło sprężarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Lampka na przycisku zawsze się zapali - nieważne czy klima działa czy też nie więc nie ma co się

> nią sugerować.

> Albo uciekł Ci czynnik (nieszczelność) albo poszło sprzęgło sprężarki.

niedawno jeszcze działała ( było bardzo zimno na wylocie z kratek) Jak zdiagnozować pad sprzęgła ( czy da się samemu) i jakie koszta? Powiedzmy te najbardziej kosztowne oslabiony.gif

Podłącze się dziś do Techa- może pokaże jakieś błędy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale aż tak dokładnie? Obserwowałem stojąc na czerwonym świetle kilka razy: ciśnienie rośnie, rośnie

> dochodzi do równo 9,1 bar i zaczyna spadać... do ok. 6-7 bar (tego monentu nie zaobserwowałem)

> i znów rośnie do dokładnie 9,1 bar. Wentylator tak dokładnie nie "odetnnie: cisnienia...

jest jeszcze zawór rozprężny przed parownikiem, nie wiem jaka jest jego budowa wew. ale są zawory z tzw. regulacją wewnętrzną - być może on daje taki skutek,

sprężarka na pewno się nie wyłącza bo byś to widział w ECU i czuł na silniku,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pytanie mam o klimę. Chyba mi nie działa. TZN jak nacisnę przycisk to lampeczka się zaświeca, ale

(...)

> Chyba nie załącza się kompresor.

> Tak na szybo co moze byc przyczyną.

przyczyn może być kilkanaście, najprostsze to brak czynnika w układzie spowodowany nieszczelnością (np na wałku sprężarki, na przerdzewiałym skraplaczu), poprzez padnięte sprzęgło, uszkodzenia czujnika ciśnienia, itd.

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak się więcej wody zbierze to kto wie...

> Na razie to trochę jak wróżenie z fusów, najlepiej byłoby podłączyć manometry i obserwować

> ciśnienia podczas pracy układu. Może zamarzać zawór rozprężny, skraplacz być niewydolny,

> parownik się mrozić, jak pisał kolega master, za duża ilość czynnika, zapchany filtr osuszacz,

> uszkodzony czujnik ciśnienia i inne przyczyny.

> Najlepszy byłby kumaty klimatolog, ale takich jak na lekarstwo...

no wiec tak, dziś rano w drodze do pracy sprawdzone dokładnie. zaczyna rozłączać sprężarkę po około 30 minutach pracy, bez względu na to czy podczas jazdy czy na postoju. Wentylatory działają OK, chłodzi tez OK. Zauważyłem, że na 3 biegu dmuchawy nie rozłącza sprężarki, na 2 biegu rozłącza na kilka sekund, a na 1 biegu na dość długo, na pewno jakieś kilkanaście, kilkadziesiąt sekund.

P.S. skraplacz w zeszłym roku nowy założony więc na pewno jest ok, osuszacz też, czynnika nie jest za dużo bo od zeszłego roku zapewne nie przybyło zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zauważyłem, że na 3 biegu dmuchawy nie rozłącza sprężarki, na 2

> biegu rozłącza na kilka sekund, a na 1 biegu na dość długo, na pewno jakieś > kilkanaście, kilkadziesiąt sekund.

Wygląda jakby parownik zamarzał (wtedy po stronie tłocznej sprężarki będzie wysokie ciśnienie, po ssawnej niskie) lub głupiał czujnik oblodzenia (trzeba odczytać komputerem).

Większy pęd powietrza nagrzewa parownik i sprężarka włącza się ponownie. Większy przepływ powietrza -> szybciej się włączy z powrotem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> fizyka tak jak napisałeś, zmiany ciśnienia zależą od warunków chłodzenia, temperatur,

No to chyba trafiłem z tym wentylatorem, fizyka, a raczej termodynamika działa - dziś zrobiłem jazdę testową z podpietym ABCom, z wyłączoną, potem włączoną i znów wyłączoną klimą. Okienko ABCom nagrałem na film avi w celu późniejszej analizy.

Na początku taka sama sytuacja: ciśnienie rośnie do 9,1bar potem spada, ale już zauwazyłem dlaczego: właczył się wentylator z przodu (stage1), spada do ok. 7bar i wentylator się wyłacza, więc ciśnienie znów rośnie do tych magicznych 9,1bar. Pokusiło mnie zobaczyć, co się będzie działo, gdy nawiew z "2" przestawię na "4" (szybsze ogrzewanie parownika klimatyzacji, temperatura na zewnątrz +26,5*C) i wtedy się zaczęło: ciśnienie szybciutko powędrowało na 12,5 bar mimo włączonego wentylatora!!! Po chwili zaczęło oscylować między 10,5 i 12 bar, widocznie układ osiągnął jakąś równowagę termiczną.

Gdzieś wyczytałem, że przy wyższej temperaturze zewnętrznej układ lepiej chłodzi, bo pracuje przy wyższym ciśnieniu. Potwierdzam!!! Mozna stąd wyciągnąć wniosek, że nie nalezy się przejmować niskim ciśnieniem w układzie podczas pracy, bo może to wynikać z niskiej temperatury zewnętrznej. Niskie ciśnienie będzie problemem tylko w wielkie upały.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem u siebie cewke - przerwane uzwojenie. W jedna strone pokazuje 5 Ohm, w druga nieskonczonosc.

Pytanko teraz o oznaczenie sprezarki - u siebie mam MG, na alledrogo nie widze takiej, masa jest innych oznaczen. Czym one sie roznia i czy ktorakolwiek inna podejdzie do mnie??

Przed nabiciem ( uklad byl pusty ) mierzylem i w obie strony bylo 2.63 Ohm. Mozliwe, ze padlo po ponownym uruchomieniu klimy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No to chyba trafiłem z tym wentylatorem, fizyka, a raczej termodynamika działa -

tak jak napisałem, nie robiłem wnikliwych pomiarów tak jak Ty ale takie właśnie wartości mi wychodziły,

ciekaw jestem jeszcze czy w zaworze rozprężnym jest jakaś "auto" regulacja?

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

velo86: Twojej sprężarki już nie produkują:

(90559889) (18 54 088) SPRĘŻARKA, ZESP., KLIMATYZACJA (IDENT MG) (JNS - STOSOWAĆ 9174397 18 54 103) (CZĘŚĆ ZAMIENNA 93176857 68 54 026 OPEL, R1580024 VAUXHALL)

Wypisałem ci opisy ww. sprężarek:

9174397 18 54 103 SPRĘŻARKA, ZESP., KLIMATYZACJA (IDENT QT) (CZĘŚĆ ZAMIENNA 93176857 68 54 026 OPEL, R1580024 VAUXHALL)

93176857 68 54 026 SPRĘŻARKA, ZESP., KLIMATYZACJA, WYMIENNY(-A, -E) (POWRÓT RDZENIA NR 95 18 026)

oraz cewki do nich wraz z ceną:

9118281 18 54 272 -ZWOJNICA, Z OBUDOWĄ, SPRĘŻARKA 683 zł w ASO, na Allegro nowe 80-120 zł, są Delphi, są Sanden...

Zastanów się nad regeneracją Twojej sprężarki, używana ze szrotu może być w gorszym stanie technicznym (szczelność, łożyska) od twojej z uwagi na warunki przechowywania - leży pod chmurką, odłączone przewody hydrauliczne, możliwa korozja wewnątrz i sparcienie uszczelek... Przede wszystkim sprawdź, czy cewka ma bezpiecznik termiczny i czy da się go wydłubać (z rys. w EPC wynika, że ja mam inną cewkę, chociaż numer ma ten sam) i wymienić manual.

Co do przyczyny - mogło się sprzęgło poślizgać po uruchomieniu pod obciążeniem dawno nie uruchamianej sprężarki, może wewnątrz są jakieś opory, np. łożysko padło - trzeba rozebrać i naprawić, aby znów się bezpiecznik nie spalił...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ciekaw jestem jeszcze czy w zaworze rozprężnym jest jakaś "auto" regulacja?

> brat

Tak, to zawór typu "H", ilość czynnika podawanego do parownika zależy od temperatury tegoż czynnika na wyjściu z parownika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zauważyłem, że na 3 biegu dmuchawy nie rozłącza sprężarki, na 2 biegu rozłącza na kilka sekund, a na 1 biegu na dość długo, na pewno jakieś kilkanaście,

Wszystko w porządku, tak ma być, u mnie jest tak samo na "2" biegu wentylatora. Działanie czujnika oblodzenia przypomina ręczne wyłączenie i załączenie klimatyzacji, gdyż styki czujnika i styki ręcznego wyłącznika są połączone szeregowo. Przysięgam, że nawet nie dotknąłem wyłacznika, ani podczas jazdy tego nie odczułem, ten moment zobaczyłem dopiero w domu na filmie.

Okres tego wyłączenia sprężarki dokładnie 4,8 sekundy.

Przed wyłączeniem nastąpiło dość długie, 50-sekundowe zatrzymanie zmian ciśnienia na poziomie 7,2 bar, po ponownym włączeniu sprężarki, ciśnienie było równe 6,3 bar i zaczęło powoli rosnąć.

Cały filmik tu, w 10 minucie przełączyłem nawiew na "4":

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za info ok.gif

czyli rozumiem, ze z oznaczeniem QT moge zalozyc i bedzie pasowac ( czy jeszcze dodatkowo musze te numery sprawdzac)? Zregenerowalbym, ale duze koszta i auto uziemione

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A u mnie 380 pln później klima znowu bardzo ładnie chłodzi. Wymieniona cewka - cała na nową (starą mam w domu celem eksperymentów)

W cenie:

140 - nowy czynnik ( wymiana dobicie)

40 barwnik - zapobiegawczo gdyby pojawiał się gdzieś nieszczelność - dawkowany na moja prośbę

170 nowa oryginalna cewa - chyba japonka

30 robocizna

Oczywiście pan mnie pocieszył stwierdzeniem ze samochód w dobrym stanie widać że nie kombinowany i bez większych zmian.

AHA robota wykonana szybko i od ręki yay.gif

BTW ktoś mi może powiedzieć jak się dobrać do tej mojej cewki tak żeby w niej wymienić co trzeba i mieć ewentualnie zamienną albo na handel.

IMG_4926.JPG

IMG_4928.JPG

IMG_4927.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Szukaj bezpiecznika termicznego pod klapką widoczną na 2 zdjęciu.

Jak to rozmontować żeby czegoś nie uszkodzić - podważyć? Cos tam trzeba wyłupać tą masę- jak sie do niego dostać fizycznie?

> PS. Można łatwo wymienić cewkę bez demontażu sprężarki i kosztownego nabijania klimy (kabzy). 280

> zł pozostałoby w kieszeni.

> Pozdr.

Wiem że można czytałem manuala, ale z braku czasu i miejsca do roboty oddałem do speca. Tą sobie zregeneruje i będę miał zamiennie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam .Co do zaworu rozpreżnego najlepszy opis jaki znalazłem w sieci

Termostatyczny zawór rozprężny.

Termostatyczny zawór rozprężny kontroluje ilość czynnika wpływającego do parownika. Zawór rozprężny jest umieszczony w pobliżu wlotu do parownika, a często na samym wlocie. Ogranicza on przepływ czynnika wywołując w ten sposób spadek ciśnienia. Zawór oddziela zatem niskociśnieniową część układu od wysokociśnieniowej. Przed zaworem czynnik jest cieczą pod wysokim ciśnieniem, a za zaworem – cieczą pod niskim ciśnieniem.

Ilość czynnika przepuszczana przez zawór zależy od ilości ciepła odbieranej od otoczenia przez parownik. Zawór przestawia się samoczynnie od pozycji w pełni otwartej do całkowicie zamkniętej utrzymując stałe ciepło przegrzania na wylocie z parownika. Zawór jest sterowany zarówno przez temperaturę mieszka lub termopary i przez ciśnienie cieczy w parowniku. W miarę wzrostu obciążenia zawór otwiera się szerzej i przepuszcza więcej czynnika. Spadek obciążenia powoduje przymykanie się zaworu i zmniejszenie przepływu czynnika.

Zawory rozprężne występują zwykle w dwóch odmianach:

- z regulacją zewnętrzną;

- z regulacją wewnętrzną.

Ciekły czynnik wprowadzony do parownika, zazwyczaj odparowuje całkowicie przed dotarciem do jego wylotu. Ponieważ ciekły czynnik paruje w dość niskiej temperaturze, gaz pozostaje zimny nawet gdy ciecz całkowicie odparuje. Zimny gaz przepływając przez parownik nadal odbiera ciepło i staje się parą przegrzaną. Oznacza to, że jego temperatura wzrasta powyżej punktu, w którym odparował on bez zmiany ciśnienia.

Parownik pracujący z czynnikiem R134a o ciśnieniu po stronie ssącej równym 2,00bar miałby temperaturę cieczy nasyconej równą 0OC zależnie od zależności temperatura/ciśnienie. W miarę odparowywania czynnika i absorpcji przezeń ciepła, jego temperatura wzrasta aż osiągnie na wylocie 5OC. Ciepło pochłonięte przez czynnik i dające tą różnicę temperatur jest zwane ciepłem przegrzania. Wszystkie zawory są regulowane fabrycznie tak aby zapewniały właściwą wielkość ciepła przegrzania, zależną od typu parownika, z którym współpracują. Ilość ciepła przegrzania pokazuje czy instalacja jest napełniona właściwą ilością czynnika. Jeśli ciepło przegrzania jest za małe, ciekły gaz może dostać się do sprężarki, jeśli za duże – nie zostanie osiągnięta maksymalna wydajność.

UWAGA

Zawory pracujące z czynnikiem R134a zostały zmienione tak aby uzyskiwać tą samą wydajność chłodniczą co przy R12. Wprowadzono także inne uszczelnienia. Nie wolno stosować zaworów przeznaczonych do pracy z innym czynnikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogladałem avi i podejrzewam że masz przypchany zawór rozprezny i przez to porownik zamarza i komp wył. sprezarke. Podłacz astre pod manometry i prawdopodobnie cisnienie na niskiej stronie spada ponizej 1.9 bara .(jak pomoętam wartosci ok 1.9 - 2.1 bara)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> podejrzewam że masz przypchany zawór rozprezny i przez to porownik zamarza

Mozliwe, ale na razie sądzę, że są tego inne przyczyny:

- nie wymieniałem jeszcze filtra kabinowego, a robię to co roku

- mój wentylator nawiewu ma chyba zmniejszoną wydajność - wnioskuję na podstawie porównania z innhymi Astrami G, co z połaczeniu z zapchanym filtrem kabinowym powoduje mały przepływ powietrza przez parownik, a co za tym idzie, wolniejsze jego nagrzewanie - stąd przypadki zamarzania. Tak to na razie tłumaczę.

Ale dzięki za naprowadzenie, jak będzie okazja zdobyć manometr sprawdzę to.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A masz moze namiar gdzies na necie do tego małego bezpiecznika terminczego ?

w sklepie elektronicznym kupisz/zamówisz BEZPIECZNIK TERMICZNY 10A/250V/192'C SF188E i też będzie ok. Ja taki właśnie zakupiłem i będę wymieniał w mojej zapasowej cewce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszystko w porządku, tak ma być, u mnie jest tak samo na "2" biegu wentylatora. Działanie czujnika

> oblodzenia przypomina ręczne wyłączenie i załączenie klimatyzacji, gdyż styki czujnika i styki

> ręcznego wyłącznika są połączone szeregowo. Przysięgam, że nawet nie dotknąłem wyłacznika, ani

> podczas jazdy tego nie odczułem, ten moment zobaczyłem dopiero w domu na filmie.

> Okres tego wyłączenia sprężarki dokładnie 4,8 sekundy.

> Przed wyłączeniem nastąpiło dość długie, 50-sekundowe zatrzymanie zmian ciśnienia na poziomie 7,2

> bar, po ponownym włączeniu sprężarki, ciśnienie było równe 6,3 bar i zaczęło powoli rosnąć.

> Cały filmik tu, w 10 minucie przełączyłem nawiew na "4":

> Pozdr.

coś jednak jest nie tak. Wymieniałem filtr PP i jest tak samo. Wczoraj podczas dużych upałów 30'C na 2 biegu rozłączało. Dodam że chłodzi jak dzika - lepiej niż w zeszłym sezonie

Chyba muszę do jakiegoś majstra się udać jak znajdę chwilę

Czy takie odłączenie sprężarki może spowodować jakieś uszkodzenie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy takie odłączenie sprężarki może spowodować jakieś uszkodzenie ?

Nie sądzę, raczej ECM odłacza sprężarkę, aby zapobiec jakiemuś uszkodzeniu, więc jest bezpiecznie, ale i tak warto to wyjaśnić. Na początek najlepiej i najtaniej samemu poobserwować parametry pracy, tak jak ja to zrobiłem.

Wskazane przy tym jest podłączenie woltomierza do czujnika oblodzenia (fioletowy przewód!) w celu potwierdzenia, czy on rozłacza sprężarkę.

W ostateczności wizyta w serwisie klimy, aby podłączyli manometry i obserwowali ciśnienia podczas pracy (bo ABCom pokazuje tylko HP). Mozliwe, że masz źle pracujący zawór rozprężny, jak sugerował kol. GRYF2000 i parownik zamarza ("chłodzi jak dzika").

A może masz coś nie tak z wentylatorem nawiewu lub brudny, mokry filtr pp, albo jeżdziłeś kiedys bez filtra pp i pozapychały się kanaliki w parowniku? To działa tak, jak instalacja LPG: jesli parownik nie będzie dobrze ogrzewany, to zamarznie. Do prawidłowego odparowania czynnika trzeba dostarczyć mu odpowiednią ilość ciepła, więc albo podajesz mu szybciej chłodniejsze powietrze, albo wolniej cieplejsze.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie sądzę, raczej ECM odłacza sprężarkę, aby zapobiec jakiemuś uszkodzeniu, więc jest bezpiecznie,

> ale i tak warto to wyjaśnić. Na początek najlepiej i najtaniej samemu poobserwować parametry

> pracy, tak jak ja to zrobiłem.

mam ABComa - podłącze obadam.

> Wskazane przy tym jest podłączenie woltomierza do czujnika oblodzenia (fioletowy przewód!) w celu

> potwierdzenia, czy on rozłacza sprężarkę.

woltomierz się znajdzie, gdzie szukać tego czujnika/przewodu ?

> W ostateczności wizyta w serwisie klimy, aby podłączyli manometry i obserwowali ciśnienia podczas

> pracy (bo ABCom pokazuje tylko HP). Mozliwe, że masz źle pracujący zawór rozprężny, jak

> sugerował kol. GRYF2000 i parownik zamarza ("chłodzi jak dzika").

> A może masz coś nie tak z wentylatorem nawiewu lub brudny, mokry filtr pp, albo jeżdziłeś kiedys

> bez filtra pp i pozapychały się kanaliki w parowniku?

nie jeździło bez filtra, filtr nowy, wentylator OK. W zeszłym sezonie nie pamiętam rozłączania..

> To działa tak, jak instalacja LPG: jesli

> parownik nie będzie dobrze ogrzewany, to zamarznie. Do prawidłowego odparowania czynnika

> trzeba dostarczyć mu odpowiednią ilość ciepła, więc albo podajesz mu szybciej chłodniejsze

> powietrze, albo wolniej cieplejsze.

> Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> woltomierz się znajdzie, gdzie szukać tego czujnika/przewodu ?

Czujnik powinien być na lewo miejsca, gdzie wkładasz filtr pp, piszę o Behr. Wystarczy, że wymontujesz schowek i go zobaczysz. Powinien, bo w jakimś wątku ktoś napisał, że takiego czujnika nie ma, ja sprawdzałem w TIS, że w Behr i Delphi ten czujnik jest, tylko w Delphi chyba go nie widać, ale kabelki idące do niego powinny być dostępne, są dwa: fioletowy i różowy. Wklejam ci obrazki + info z TIS, żeby każdy zobaczył, jak to wygląda.

285048286-czujnikioblodzenia_.jpg

> W zeszłym sezonie nie pamiętam rozłączania..

Bo może było mało czynnika i układ nie zamarzał...

A może ci nabili za duzo czynnika? Ja podczas nabijania spradzałem, co mechanik wybiera z manu, potem obserwowałem moment wpuszczania czynnika - razem z olejem weszło 700g (sam czynnik 680g), czyli wg tabliczki znamionowej.

Pozdr.

post-65098-1435251300491_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czujnik powinien być na lewo miejsca, gdzie wkładasz filtr pp, piszę o Behr. Wystarczy, że

> wymontujesz schowek i go zobaczysz. Powinien, bo w jakimś wątku ktoś napisał, że takiego

> czujnika nie ma, ja sprawdzałem w TIS, że w Behr i Delphi ten czujnik jest, tylko w Delphi

> chyba go nie widać, ale kabelki idące do niego powinny być dostępne, są dwa: fioletowy i

> różowy. Wklejam ci obrazki + info z TIS, żeby każdy zobaczył, jak to wygląda.

dzięki ok.gif

> Bo może było mało czynnika i układ nie zamarzał...

przez zimę raczej nie przybyło zlosnik.gif

> A może ci nabili za duzo czynnika? Ja podczas nabijania spradzałem, co mechanik wybiera z manu,

> potem obserwowałem moment wpuszczania czynnika - razem z olejem weszło 700g (sam czynnik

> 680g), czyli wg tabliczki znamionowej.

> Pozdr.

prędzej, oblukam ten czujnik i jak będę miał chwilę podjadę do speca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.