Skocz do zawartości

Co daje wiekszy rozmiar kol?


pilzner

Rekomendowane odpowiedzi

No wlasnie... Co daje wiekszy rozmiar kol oprocz efektu wizualnego? Bywa tak, ze dany model auta sprzedawany w tanszej wersji ma kola 13'' (tak bylo np. Punto I) a w wyzszej 14''...

Czy to wplywa na komfort jazdy?

Z drugiej strony podobno wieksze kola bardziej katuja zawieszenie... Prawda to? Jesli tak to dlaczego tak sie dzieje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No wlasnie... Co daje wiekszy rozmiar kol oprocz efektu wizualnego?

> Bywa tak, ze dany model auta sprzedawany w tanszej wersji ma

> kola 13'' (tak bylo np. Punto I) a w wyzszej 14''...

> Czy to wplywa na komfort jazdy?

> Z drugiej strony podobno wieksze kola bardziej katuja zawieszenie...

> Prawda to? Jesli tak to dlaczego tak sie dzieje?

Najczęściej jest tak, że mimo zmiany obręczy na większą, średnica koła pozostaje bez zmian w wyniku obniżenia profilu opony. Stąd może i szybsze zużycie zawieszenia - niższy profil, większe oddziaływanie na zawieche ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Najczęściej jest tak, że mimo zmiany obręczy na większą, średnica

> koła pozostaje bez zmian w wyniku obniżenia profilu opony. Stąd

> może i szybsze zużycie zawieszenia - niższy profil, większe

> oddziaływanie na zawieche ....

Acha... To byloby jakies wytlumaczenie...

Mniejszy profil - mniejsze tlumienie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No tak, ale to wynika z efektow wizualnych a mnie o podejscie

> techniczne chodzilo...

Niższa opona lepiej trzyma się drogi w zakręcie,

gdyż, aż, ponieważ jej profil jest niższy,

a co za tym idzie, jej ugięcie na feldze dużo mniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No wlasnie... Co daje wiekszy rozmiar kol oprocz efektu wizualnego?

> Bywa tak, ze dany model auta sprzedawany w tanszej wersji ma

> kola 13'' (tak bylo np. Punto I) a w wyzszej 14''...

Aluminium zwykle jest lzejsze niz guma = kola sa lzejsze = mniejsza masa nieresorowana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mniejszy profil opony = mniejsza mozliwosc odksztalcania sie tej opony, a co za tym idzie opona mniej sie znieksztalca na zakrecie czy przy hamowaniu, negatyw jest taki, ze wszelkie nierownosci nie sa przez taka oponke amortyzowane i ida w zawieszenie, a jak to nie pochlonie to my mamy potem maly dyskomfort zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Aluminium zwykle jest lzejsze niz guma = kola sa lzejsze = mniejsza

> masa nieresorowana.

Tak by bylo gdyby ilosc materialu na felge alu byla taka sama jak na stalowke - a jak widac stalowka ma jakby bardziej cieniutka konstrukcje od alu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Niższa opona lepiej trzyma się drogi w zakręcie,

> gdyż, aż, ponieważ jej profil jest niższy,

> a co za tym idzie, jej ugięcie na feldze dużo mniejsze.

Większy udział w resorowaniu ma też tym samym zawieszenie samochodu, wobec czego łatwiej jest kształtując jego charakterystykę wpływać na zachowanie samochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No wlasnie... Co daje wiekszy rozmiar kol oprocz efektu wizualnego?

> Bywa tak, ze dany model auta sprzedawany w tanszej wersji ma

> kola 13'' (tak bylo np. Punto I) a w wyzszej 14''...

> Czy to wplywa na komfort jazdy?

> Z drugiej strony podobno wieksze kola bardziej katuja zawieszenie...

> Prawda to? Jesli tak to dlaczego tak sie dzieje?

tak przejrzalem odpowiedzi i nikt nie napisal, ze w mocniejszych wersjach silnikowych montuja czesto wieksze tarcze hamulcowe. tak samo wersja z abs (albo wspomaganie, nie pamietam) potrzebuje wiecej miejsca niz bez (przynamniej w bravo) - stad montowane sa wieksze felgi.

a jesli chodzi o drastyczne zwiekszenie rozmiaru felgi, to wyglad, mniejsze odksztalcenie opony na zakretach = szybsza reakcja na ruch kierownica. jak zakladam zimowe 14" (latem mam 16") to samochod odczuwalnie bardziej 'plywa'. na 16" jezdzi jak gokart, chociaz i tak sie turlam emerycko wink.gif

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To plotka. Zwykle seryjne felgi stalowe i aluminiowe mają bardzo

> zbliżoną masę.

A biorąc pod uwagę, że alusy często są większe niż stalówki argument taki i tak traciłby sens.

Dla mnie przeniesienie letnich kół z piwnicy do auta to prawdziwa katorga. icon_rolleyes.gifwink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zależy od relacji pomiędzy parametrami kół - niski profil opony

> zmniejsza średnicę i często różnica w obwodzie jest minimalna.

Czyli jeśli średnica kół jest identyczna jak w serii to nie zaniża to licznika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli jeśli średnica kół jest identyczna jak w serii to nie zaniża to

> licznika?

dokładnie wink.gif

jaka różnica w obwodzie jest już znacząca?

bo własnie zmieniam z 14' na 15', i chce wiedziec, jak mi sie zmienia wskazania licznika.... wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Większe opony = większe spalanie

Autor nie o to pytał wink.gif

Poza tym to nie do końca jest tak.

Choć fakt, ze jak zmienimy szerokość ze 165 na 205 to nei ma bata, spalanie musi wzrosnąć...

Jednak kiepska opona 165, da takie same spalanie,

albo i większe w przypadku dobrej opony w rozmiarze 175, a nawet 185...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja odczuwam dużą różnicę w prowadzeniu w zakrętach pomiędzy 175/65/14 zimą a 195/55/15 latem. Wąska opona o wyższym profilu daję spore ugięcię się opony na zakręcie, na 15-kach tego efektu nie ma. Jak dla mnie auto po prostu lepiej się prowadzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja odczuwam dużą różnicę w prowadzeniu w zakrętach pomiędzy 175/65/14

> zimą a 195/55/15 latem.

Nie ma się co oszukiwać - coś za coś. zlosnik.gif Im szersza opona i niższy profil tym mniejszy komfort, szczególnie na gównianych polskich drogach. Ciągnie na koleinach, na zakrętach bywa mało pewnie, zawieszenie też bardziej dostaje po dupie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie ma się co oszukiwać - coś za coś. Im szersza opona i niższy

> profil tym mniejszy komfort, szczególnie na gównianych polskich

> drogach. Ciągnie na koleinach, na zakrętach bywa mało pewnie,

> zawieszenie też bardziej dostaje po dupie.

Po gównianych jeżdżę mało wink.gif

Do Poznania autostrada, do łodzi autostrada, do Kalisza mi całą nową zrobili wink.gif

Fakt że bardziej twardo, ale meganka ma generalnie miękkie zawieszenie więc osiągnąłem rozsądny kompromis. ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja głównie.

> Generalnie przesiadka z zimowych 185/60R15 na letnie 205/50R16 wypada

> dosyć drastycznie. A to tylko marne 16".

Bo i rozmiar już mocno wyśrubowany na nasze drogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bo i rozmiar już mocno wyśrubowany na nasze drogi.

Jak patrzę na czym jeżdżą ludzie to zastanawiam się gdzie jest granica lansu. zlosnik.gif 17 czy 18" jest widoczne na codzień, podobnie jak profile 40. Ci ludzie muszą jeździć po dziurawych drogach, parkować przy i wdrapywać na wysokie krawężniki. Ja na swoich kołach nauczyłem się jeździć i ich nie niszczyć, ale na większe chyba bym się nie zdecydował. wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak patrzę na czym jeżdżą ludzie to zastanawiam się gdzie jest

> granica lansu. 17 czy 18" jest widoczne na codzień, podobnie

> jak profile 40. Ci ludzie muszą jeździć po dziurawych drogach,

> parkować przy i wdrapywać na wysokie krawężniki.

A propos granic możliwości, to dzisiaj widziałem na niemieckich numerach rej. Audi A4 kombi.

Uwagę przyciągnęły duuuże (18-19") felgi i opony z niskim profilem.

Szkoda tylko, że było to na niemieckiej autostradzie A15.

Gdyby tylko były takie warunki w Polsce, to sam kupiłbym sobie jakieś 16" do Corsy smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy sie rozpisaliscie o oponach o nizszym profilu i o tym jaki zalety maja alufelgi nad stalowymi.

A nikt wsumie nie odpowiedzial na pytanie autora watku co daja wieksze kola?

Wieksze rozumiem ze o wiekszej srednicy. I to nie chce tutaj wnikac jaki jest rozmiar felgi a jaki profil opony. Poprostu chodzi o wieksze kola.

Mi przychodza do glowy 2 plusy wiekszych kol.

1. Wieksze kolo ma mniejsze tarcie toczne (czyli ogolnie wplywa to na osiagi i na spalanie - im wieksze kolo tym auto mniej pali i szybciej jedzie).

Tutaj troche wiecej na temat tarcia tocznego.

2. Auto na wiekszych kolach latwiej pokonuje nierownosci.

Np Tico na felgach 12 calowych wjechanie na kraweznik moze byc sprawa bardzo trudna, a dla np jeepa na 19 calowych felgach bedzie to zaledwie leciutka przeszkoda. Nie chodzi tu tylko o krawezniki ale o wszystkie nierownosci. Chocby jakas dzira w drodze. Wjedziesz w taka dziure maluchem to az cale auto podskoczy. Wjedzie w taka sama dziure autobusem na 22,5" felgach to pojazd nawet nie drgnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszyscy sie rozpisaliscie o oponach o nizszym profilu i o tym jaki

> zalety maja alufelgi nad stalowymi.

> A nikt wsumie nie odpowiedzial na pytanie autora watku co daja

> wieksze kola?

> Wieksze rozumiem ze o wiekszej srednicy. I to nie chce tutaj wnikac

> jaki jest rozmiar felgi a jaki profil opony. Poprostu chodzi o

> wieksze kola.

No chyba masz racje, w sumie pytanie było o większe koło, a koło w moim rozumieniu, to felga + opona.

> Mi przychodza do glowy 2 plusy wiekszych kol.

> 1. Wieksze kolo ma mniejsze tarcie toczne (czyli ogolnie wplywa to na

> osiagi i na spalanie - im wieksze kolo tym auto mniej pali i

> szybciej jedzie).

Tu nie mam wątpliwości.

> 2. Auto na wiekszych kolach latwiej pokonuje nierownosci.

> Np Tico na felgach 12 calowych wjechanie na kraweznik moze byc sprawa

> bardzo trudna, a dla np jeepa na 19 calowych felgach bedzie to

> zaledwie leciutka przeszkoda. Nie chodzi tu tylko o krawezniki

> ale o wszystkie nierownosci. Chocby jakas dzira w drodze.

> Wjedziesz w taka dziure maluchem to az cale auto podskoczy.

> Wjedzie w taka sama dziure autobusem na 22,5" felgach to pojazd

> nawet nie drgnie.

Z tym można by polemizować (w pewnym stopniu, bo nie wchodząc w jakieś szczególne przypadki, to masz racje).

W samochodzie na 19" kołach, ale bardzo niskim profilu opony zapewne będzie bardziej trzęsło jak na 13" i "balonach". A 19-stka choćby jak niski profi miała opona, to sumaryczna średnica koła będzie większa.

A z minusów, to zapewne duże koła mają większy moment bezwładności, przez co samochód może gorzej przyspieszać, zwłaszcza na niskich biegach oraz większe obciążenie zawieszenia masą nieresorowaną.

No i cena: im większe koło, to droższa i felga i opona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dopiero zaczynam sie uczyć na `17. Tylko do dziś jeszcze nie zdobyłam się na to żeby wjechać na średniej wielkości krawężnik....powiedzcie da sie wjechac na krawężnik przy `17 - 205/50 ?? Czy nie ma bata i sie nie da? Raz podjeżdżałam bardzo wolno i mnie odbiło...zrezygnowałam. Fele niby wzmacniane...ale nie mam serca żeby im kuku zrobic...

Jest jakaś technika podjeżdzania czy co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja dopiero zaczynam sie uczyć na `17. Tylko do dziś jeszcze nie

> zdobyłam się na to żeby wjechać na średniej wielkości

> krawężnik....powiedzcie da sie wjechac na krawężnik przy `17 -

> 205/50 ?? Czy nie ma bata i sie nie da? Raz podjeżdżałam bardzo

> wolno i mnie odbiło...zrezygnowałam. Fele niby wzmacniane...ale

> nie mam serca żeby im kuku zrobic...

> Jest jakaś technika podjeżdzania czy co?

kraweznik jak najnizszy zlosnik.gif

predkosc jak najnizsza zlosnik.gif

kolo jak najbardziej prostopadle do kraweznika (atakowac czolem a nie krawedzia opony) zlosnik.gif

pozdr. ok.gifzlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> kraweznik jak najnizszy

> predkosc jak najnizsza

> kolo jak najbardziej prostopadle do kraweznika (atakowac czolem a nie

> krawedzia opony)

> pozdr.

No to wszystko sie zgadza...taką technikę obrałam...i pupa...nie da sie!! pad.gif Chyba pozostaje mi parkowanie na płaskim albo na środku jezdni zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No to wszystko sie zgadza...taką technikę obrałam...i pupa...nie da

> sie!! Chyba pozostaje mi parkowanie na płaskim albo na środku

> jezdni

ja juz w sumie od 3 lat na krawezniki nie wjezdzam, nawet pod nie nie podjezdzam zlosnik.gif tyle ze ja mam maly smochodzik i zawsze znajde miejsce zeby gdzies zaparkowac grinser006.gif

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja dopiero zaczynam sie uczyć na `17. Tylko do dziś jeszcze nie

> zdobyłam się na to żeby wjechać na średniej wielkości

> krawężnik....powiedzcie da sie wjechac na krawężnik przy `17 -

> 205/50 ?? Czy nie ma bata i sie nie da? Raz podjeżdżałam bardzo

> wolno i mnie odbiło...zrezygnowałam. Fele niby wzmacniane...ale

> nie mam serca żeby im kuku zrobic...

> Jest jakaś technika podjeżdzania czy co?

A ja tam sikam na krawezniki, nierownosci, progi zwalniajace bez wzgledu czy zimowki 15" czy letnie 17". Na letnich mam profil o rozmiar wiekszy niz przewidziany i daje to duza roznice, utraty komfortu na dziurach prawie nie czuc, a w zakretach jest znacznie lepiej niz na zimowkach. No i na wyjazdach z podziemnego parkingu na "gorny" nie obcieram jak na zimowkach, bo kolo z 2cm wyzsze smile.gif 2 razy tylko lekko przytarlem prawym przednim, a wszystko przez to, ze zbyt mily na waskiej drodze chcialem byc oslabiony.gif Raz zjechalem na trawe, a w trawie sie okazalo, ze jest schowana betonowa rynienka odprowadzajaca wode. Drugi raz jakis leszcz na osiedlowej waskiej jechal zbyt szeroko, a ja myslalem, ze sie zmieszcze - no i niby bym sie zmiescil, ale sie straaaasznie wysoki kraweznik akurat zaczal biglaugh.gif Ale i tak porownujac z fest poobdzieranymi felgami w innych autach, to praktycznie funkeln nowki 270751858-jezyk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A propos granic możliwości, to dzisiaj widziałem na niemieckich

> numerach rej. Audi A4 kombi.

> Uwagę przyciągnęły duuuże (18-19") felgi i opony z niskim profilem.

> Szkoda tylko, że było to na niemieckiej autostradzie A15.

> Gdyby tylko były takie warunki w Polsce, to sam kupiłbym sobie jakieś

> 16" do Corsy

ehh to ja na 19 chyba nie mam co sie odzywac

standard 215/55/17 teraz jezdze na 235/35/19

jakiś tekst

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.