Skocz do zawartości

strzelanie ogniem z wydechu


koNik

Rekomendowane odpowiedzi

> czy strzelanie ogniem z wydechu jest niebezpieczne?

> chodzi mi o to czy coś się może zapalić od tego, nadmiernie rozgrzać itp

Nie słyszałem, że komuś się zapaliło coś o ile są to strzały, a nie ciągły ogień.

Tu co prawda z przelania, ale jedna z moich ulubionych marchewek grinser006.gif

0:55

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czy strzelanie ogniem z wydechu jest niebezpieczne?

> chodzi mi o to czy coś się może zapalić od tego, nadmiernie rozgrzać itp

W bisie którego mieliśmy z kumplami na studiach były czasem takie detonacje jakby z granatu pociągnął (zepsuta cewka zapłonowa i musiał napompować trochę paliwa do kolektora i je zdetonować by w ogóle zapalić). Co prawda tłumik bardzo szybko urwało i potem chodził jak harley - ale się nic nie zapaliło więc jak się tam jakiś szmat nie trzyma w pobliżu albo rozpuszczalnika to raczej luzik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli nie coś takiego?

> Pytanie techniczne: od czego zależy czy w/z wydechu 'strzela' czy 'dopala' się paliwo?

Od wielu rzeczy. W poprawnie zaprojektowanym wydechu istnieją tzw. zjawiska falowe, które mają w dużym uproszczeniu za zadanie cofać część spalin przy otwartych zaworach wylotowych. Dzięki temu niespalone opary zwykle nie przedostają się do wydechu.

I tymże moim zdaniem najczęstsze powody strzałów lub płomieni:

1. W niektórych sportowych autach by zmniejszyć opory "wypychania" spalin na zewnątrz wyrzuca się jakieś elementy tłumika, które powodują większy "przedmuch" cylindra podczas otwartych zaworów wylotowych i może pojawić się detonacha. Czasami (jak w Ferrari) są 2 wydechy - długi i krótki - długi działa podczas normalnej jazdy działając normalnie jak tłumik, krótki przełącza się gdy przepustnica jest otwarta na maksa by zmniejszyć opory przepływu spalin (i właśnie wtedy często też są strzały)

2. W uturbionych silnikach podczas zmiany biegu gdy obroty maleją, mieszanka paliwowo powietrzna jest zbyt bogata (czasem wtryski nie nadążają za gwałtownym zatrzymywaniem się turbiny) i niezdetonowana bogata mieszanka przedostaje się do układu wydechowego i mając lepsze proporcje powietrza, detonuje tam.

3. Problemy z układem zapłonowym lub wtryskowym (to samo co wyżej zbyt bogata mieszanka lub pompowanie paliwa do tłumika np. z jednego z cylindrów w którym nie do końca działa zapłon)

4. Jakieś wysokokaloryczne paliwo rakietowe w dużej ilości pompowane do cylindrów (tak jak w dragsterach przykładowo smile.gif )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Od wielu rzeczy. W poprawnie zaprojektowanym wydechu istnieją tzw. zjawiska falowe, które mają w

> dużym uproszczeniu za zadanie cofać część spalin przy otwartych zaworach wylotowych. Dzięki

> temu niespalone opary zwykle nie przedostają się do wydechu.

Dobrze wyregulowany, cywilny silnik nie produkuje niespalonych oparów. Tłumiki projektuje się, aby ułatwiały wydech, a nie cofały spaliny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dobrze wyregulowany, cywilny silnik nie produkuje niespalonych oparów. Tłumiki projektuje się, aby

> ułatwiały wydech, a nie cofały spaliny.

To prawda, chodziło mi o pierwszy moment otwarcia zaworu gdzie w układzie wydechowym jest jeszcze nadciśnienie. Potem podciśnienie faktycznie ułatwia "wyssanie" spalin. Napisałem w dużym uproszczeniu w kontekście strzałów z tłumika bo o zjawiskach falowych można doktorat napisać smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no coś takiego własnie choc bardziej jest to strzał z płomieniem

Wszystko zależy od tego jak sobie to ustawisz w ecu (jeśli mowa o sterowaniu elektronicznym) - tu jest to bardzo łatwe, a metod na ogień jest multum.

Korci Cię straszenie ludzi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszystko zależy od tego jak sobie to ustawisz w ecu (jeśli mowa o sterowaniu elektronicznym) - tu

> jest to bardzo łatwe, a metod na ogień jest multum.

> Korci Cię straszenie ludzi?

nie korci, po prostu samo tak wyszło - mam wydech przelotowy i być może to jest cały sekret tego zjawiska zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie korci, po prostu samo tak wyszło - mam wydech przelotowy i być może to jest cały sekret tego

> zjawiska

To jest jeden z warunków - żeby wydech nie był za bardzo "przytkany".

Drugi to lanie paliwa przy odpuszczaniu gazu - czyli brak fuel cut-a (należy pamiętać że fuel cut ma prawie zawsze warunek max. prędkości obrotowej i po jej przekroczeniu funkcja nie działa ) czyt. odpowiednia ilość paliwa przy hamowaniu silnikiem daje ogień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie jest niebezpieczne i jest nawet pożądane!

> +10 do rispektu na parafii!

Pytanie. Seryjny focus RS astra OPC, czy mitsu nie szczela. Rajdowe a i owszem. Ja sie pytam dlaczego? Co jest zmienione? A takie np Lambo czy AMG szczela.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wolny wydech tzn? Wiekszy przekroj? Czemu inny zaplon? Czemu producent tak nie robi?

Producenci są ograniczeni normami Euro i preferencjami użytkowników (np. kompromis osiągów i spalania). Poza tym strzały z tłumika nie są z reguły pozytywnie odbierane w seryjnych autach smile.gif . Lambo i Ferrari to inna bajka - tu typowo sportowa charakterystyka kosztem zużycia paliwa jest akceptowalna - w zasadzie wyżej wszystko dokładnie zostało opisane. Jeżeli chcesz mocy i wysilasz silnik do granic możliwości, wyrzucasz odcięcie paliwa powyżej jakichśtam obrotów, ustawiasz wałki rozrządu na "sportowy tryb", wrzucasz krótki wydech jeszcze bardziej przedmuchujący cylindry i nierzadko (np. w rajdówkach) wrzucasz dodatkowo turbo poteżniejsze od silnika i do tej całej konfiguracji odpowiednio dostosowujesz wyprzedzenie zapłonu by ogarniał wysokie obroty i wysoką kaloryczność mieszanki paliwowo-powietrznej to strzały się mogą pojawić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wolny wydech tzn? Wiekszy przekroj? Czemu inny zaplon? Czemu producent tak nie robi?

Wolny znaczy przelotowy czyli bez tłumiki jeżeli takowe są to są bez przegród.

Większy przekrój bo gdzieś te spaliny w dużej ilości muszą mieć ujście a silnik nie może być "zduszony"

Inny zapłon bo pewnie chodzi o szybsze reakcje na gaz, szczegółowo tego Ci nie wyjaśnię ale zauważ jak pracują rajdówki na wolnych obrotach (średnio równa praca) a jak na obrotach, a rajdówki przeważnie korzystają z wysokich obrotów.

Producent robi tak że auto ma spełniać normy EURO, ma mieć katalizator, ma być ciche, mało palić, itd... czyli wszystko to czego rajdówka ma nie mieć grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pytanie. Seryjny focus RS astra OPC, czy mitsu nie szczela. Rajdowe a i owszem. Ja sie pytam

> dlaczego? Co jest zmienione? A takie np Lambo czy AMG szczela.

Seryjny RS mk2 "próbuje" strzelać z wydechu ale kat wszystko tłumi. Wywalenie kata rozwiązuje problem!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

za czasów studiow tak sie bawilismy.

po załozeniu pustego tłumika Tekli wystarczyło lekko przestawic zapłon, nastepnie po przegazowaniu strzelał w wydech, a zeby wygenerowac "kite" wystarczyło podczas jazdy ostro przegazowac auto i wyłoczyc na 1,2 s zapłon nastepnie znowu załaczyc, niedopalone paliwo waliło z wydechu "kita"...

niezapomniane efekty były podczas takiej zabawy pod mostem w gliwicach hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie korci, po prostu samo tak wyszło - mam wydech przelotowy i być może to jest cały sekret tego

> zjawiska

kiedys w starym heblu mialem przesuniety ( opoznienie) zaplon co powodowalo ze czesc paliwa sie dopalala w wydechu. Taki lansik z pochodnia w d.... wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.