Skocz do zawartości

Wysokość/szerokość opony, a komfort jazdy.


graf

Rekomendowane odpowiedzi

Powiedzcie proszę, jakie macie doświadczenia.

Moje pytanie dotyczy ważeń z jazdy tym samym autem z różnymi oponami.

Np. Ford Focus dopuszcza:

175/70R14

185/65R14

195/60R15

195/65R15

205/55R16

215/45R17

225/40R18

235/35R19

Wszyscy znamy polskie drogi.

Od jakiej wysokości opony kończy się komfort jazdy, a zaczyna koncentracja na omijaniu dziur w jezdnie oraz od jakiej szerokości kończy się spokojna jazda w koleinach, a zaczyna się walka z kierownicą?

Ciekawi mnie wasza opinia, bo jeździłem różnymi autami z 300-400 konnymi silnikami wyposażonymi w "wałki" o absurdalnej szerokości i minimalnej wysokości (335/30R20) i moje wrażenia są jak najgorsze. Takie wynalazki dobre są na równe autostrady bądź na tor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Powiedzcie proszę, jakie macie doświadczenia.

> Moje pytanie dotyczy ważeń z jazdy tym samym autem z różnymi oponami.

> Np. Ford Focus dopuszcza:

> 175/70R14

> 185/65R14

> 185/65R14

> 195/60R15

> 195/65R15

> 205/55R16

> 215/45R17

> 215/45R17

> 225/40R18

> 225/40R18

> 235/35R19

> Wszyscy znamy polskie drogi.

> Od jakiej wysokości opony kończy się komfort jazdy, a zaczyna koncentracja na omijaniu dziur w

> jezdnie oraz od jakiej szerokości kończy się spokojna jazda w koleinach, a zaczyna się walka z

> kierownicą?

> Ciekawi mnie wasza opinia, bo jeździłem różnymi autami z 300-400 konnymi silnikami wyposażonymi w

> "wałki" o absurdalnej szerokości i minimalnej wysokości (335/30R20) i moje wrażenia są jak

> najgorsze. Takie wynalazki dobre są na równe autostrady bądź na tor.

A ktory focus? Bo jakos nie chce mi sie wierzyc, ze w jednym modelu dopusczcza sie tyle rozmiarow. tym bardziej, ze do zwyklego focusa 2.0 felgi 14'' nie zalozysz icon_rolleyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Od jakiej wysokości opony kończy się komfort jazdy, a zaczyna koncentracja na omijaniu dziur w

> jezdnie oraz od jakiej szerokości kończy się spokojna jazda w koleinach, a zaczyna się walka z

> kierownicą?

W zasadzie już odstępstwo o jedno "oczko" w górę na szerokości i w dół na wysokości opony powoduje zauważalne pogorszenie trakcji. Każdy z wymienionych przykładowych Focusów ma koła dobrane do zawieszenia i silnika. Jak do 1.4 założysz koła 235/R16 będzie dramat, mimo że to są "koła do Focusa".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No dobra, to nie jest tutaj ważne. Weź 3 podstawowe rozmiary 15'', 16'' i 17'' i to wystarczy.

> Do rozważań przyjmijmy, że to auto o nazwie Globus. Nazwa auta nie jest tu istotna.

mam w civicu 225/45r17. Nie mam problemu z jzada ani jakos specjlanie nie omijam dziur. jak dla mnie komfort jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każde auto i zawieszenie w nim jest inne więc i odczucia inne.

Na podstawie moich ostatnich 2 aut, dla mnie komfort jazdy znacznie spada poniżej profilu 50-55, a spokojna jazda w koleinach kończy się przy szerokości większej niż 215.

Dotyczy to felg 15,16 i 17 cali na jakich jeździłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W zasadzie już odstępstwo o jedno "oczko" w górę na szerokości i w dół na wysokości opony powoduje

> zauważalne pogorszenie trakcji.

odwrotnie - poprawi się trakcja kosztem komfortu.

Różnicę czuć głównie na zakrętach gdzie niski profil i szeroka opona dają o wiele pewniejsze prowadzenie.

Wydaje mi się, że hamowanie również wychodzi na + względem 'balonów'

Oczywiście nie mówimy o przypadkach założenia szerokości 235 do e30 bez wspomagania (znam taki przypadek) hehe.gif

Osobiście kiedy przesiadam się letnich bucików na węższe zimówki z wyższym profilem - mam wrażenie jak by opony miały wyskoczyć z felgi na każdym zakręcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedno jest pewne, im wieksza srednica felgi i nizsza wysokosc opony tmn mniejszy komfort, im wyzsza wysokosc tym bardziej komfortowo. Kompromis kazdy musi znalesc dla siebie sam, dylemat w tym, ze w efekcie koncowym moze okazac sie to kosztowne grinser006.gif

Standardowo mialem 225 / 45 / 17 wymienilem na 205 / 65 / 16 i jestem bardziej szczesliwy. Co do trakcji, to nie przesadzajmy.

grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ciekawi mnie wasza opinia, bo jeździłem różnymi autami z 300-400 konnymi silnikami wyposażonymi w

> "wałki" o absurdalnej szerokości i minimalnej wysokości (335/30R20) i moje wrażenia są jak

> najgorsze. Takie wynalazki dobre są na równe autostrady bądź na tor.

moja opinia jest następująca :

wczoraj jeździłem Audi Q7 by ABT na oryginalnych felgach 22" i ustawieniach zawieszenia DYNAMIC (czyli nisko)

jeśli choćby 1/4 aut jeździł tak komfortowo to by było super ! byłem w wielkim szoku co robi to pneumatyczne zawieszenie w audi z takimi kołami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

335 to jakies ekstremum

duzo tez zalezy od samej opony (producent, model) oraz rzezby bieznika

ja odczulem spora roznice z przesiadki z 235/45/17 na 225/45/17, ale byla to tez zupelnie inna opona i nawet producent inny

dla mnie wlasnie 225/45/17 to max na PL drogi do codziennego uzytkowania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> odwrotnie - poprawi się trakcja kosztem komfortu.

Ja wiem jak zachowują się małe samochody ze zbyt szerokimi oponami. Lanos, Clio czy Jazz na 195, Corsa, Panda na 185 itp. Samochody myszkują w koleinach, ciężko chodzi kierownica, gorzej przyspiesza i rośnie spalanie, a to są opony szersze tylko o rozmiar, góra dwa od fabrycznego. Znajomy zmienił w Stilo 205 na 195 i mówi że jest lepiej. Ja mam fabryczne 185 i jak jeszcze kupie opony do tego samochodu, to nie wiem czy nie 175.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja wiem jak zachowują się małe samochody ze zbyt szerokimi oponami. Lanos, Clio czy Jazz na 195,

> Corsa, Panda na 185 itp. Samochody myszkują w koleinach, ciężko chodzi kierownica, gorzej

> przya i rośnie spalanie, a to są opony szersze tylko o rozmiar, góra dwa.

Nie zauważyłem żadnego z w/w objawów przy 195/50/15 w Getz -czyli małym pokemonie.

Zauważyłem natomiast pewniejsze prowadzenie, lepsze trzymanie w zakrętach i hamowanie.

Zawieszenie również zbytnio nie cierpi, bo przy przebiegu 150k km poza jakimiś drobiazgami raz na nigdy -nic się nie dziele.

Ale fakt, że 16" była by już za duża - nie tyle ze względu na komfort, co szansę jej uszkodzenia.

O spalaniu się nie wypowiadam bo mnie nie interesuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wwa - 215/40/17 ... Alfa 156 v6 ...

> W tym roku jeszcze nie okaleczone , wystrzegam sie wysokich podjazdow ... nabite 2,9 atm , dla mnie

> bajka ... komfort mam z zawiasa , niskosci nie odczuwam ...

to na 2-jeczce przy McDonald's w stronę wawy chyba tylko lewym pasem jeździsz hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Powiedzcie proszę, jakie macie doświadczenia.

> Moje pytanie dotyczy ważeń z jazdy tym samym autem z różnymi oponami.

> Np. Ford Focus dopuszcza:

> 175/70R14

> 185/65R14

> 195/60R15

> 195/65R15

> 205/55R16

> 215/45R17

> 225/40R18

> 235/35R19

> Wszyscy znamy polskie drogi.

> Od jakiej wysokości opony kończy się komfort jazdy, a zaczyna koncentracja na omijaniu dziur w

> jezdnie oraz od jakiej szerokości kończy się spokojna jazda w koleinach, a zaczyna się walka z

> kierownicą?

> Ciekawi mnie wasza opinia, bo jeździłem różnymi autami z 300-400 konnymi silnikami wyposażonymi w

> "wałki" o absurdalnej szerokości i minimalnej wysokości (335/30R20) i moje wrażenia są jak

> najgorsze. Takie wynalazki dobre są na równe autostrady bądź na tor.

wysokość/szerokośc to jeszcze nie wszystko. sporo zależy od samej opony. przy tej samej szerokości i profilu na jednych będziesz walczyl o zycie w koleinach a na innych będzie ok.

optimum do samochodu kompaktowego będzie 205/55/16, chociaż na każdym z listy da sie jeździć. Ja mam w swoim 225/40/18 i jest ok, nawet przez moment nie przeszło mi przez myśl zmiana na mniejsze (zima 215/45/17) w żony aucie 195/45/16 i też jest ok - wszystkie felgi i opony całe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeździłem na oponach od 14 do 17" i profilach 40 (najniższa jaka miałem to 195/40/16). I po doświadczeniach z takimi profilami myślę, że optymalnym profilem jest 205/55. Jest to taki kompromis pomiędzy wyglądem (jeszcze niezbyt duży balon) a trakcją (dość znośnie w zakrętach, nie rolujemy opony) i komfortem (choć tutaj sporo zależy też od zawiasu auta.) Szerokość też nie jest jeszcze ekstremalna, więc koleiny, których nie brakuje tak mocno nie ciągną - choć tutaj też ma znaczenie masa i długość auta. Podejrzewam, że z SC czy matizem trzeba by walczyć na takich oponach a np. mój van, który waży blisko 2t nie ma z tym problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem w nowych kompaktach i autach klasy średniej najlepiej trzymać się fabrycznego rozmiaru i nie wydziwiać z powiększaniem felgi.

Tak jak już ktoś napisał, komfort prowadzenia zależy również od masy pojazdu, więc szerokość która nie powoduje myszkowania w koleinach może być różna dla każdej klasy wielkościowej samochodów.

Jak dla mnie różnica między 17" w nowej Lagunie, a 16" w Mondeo jest zauważalna i Laguna wypada tu mniej korzystnie (aczkolwiek na pewno nie tragicznie). Nie jeździłem nigdy na niczym większym niż 17", ale sądzę, że trend się utrzymuje i poniżej pewnego profilu opony nie nadają się do "cywilnego" użytku.

Z tych rozmiarów co podałeś optymalny dla auta o mocy powyżej 100 KM wydaje mi się 205/55/16. Już nie balon, ale nie ugina się bardzo na zakrętach, hamuje na suchym OK, nie widać zwiększonych uślizgów na wodzie. Cena też jeszcze nie zabija.

Jak komuś opona się wygina na zakręcie zawsze można pokombinować i kupić taką o zwiększonej nośności (np. oznaczenie XL), powinna być sztywniejsza - ja przynajmniej tak robię. smile.gif No ale mojej jazdy z pewnością nie można nazwać ekstremalną, raczej bliżej jej do kapelusza. smile.gif

BTW, nie bardzo pojmuję, jak we wspomnianym Focusie da się założyć felgi 14-calowe. Zmieszczą się hamulce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troche zalezy tez od indeksu predkosci.

Ja ujezdzalem 205/50R15 W i bylem bardzo zadowolony. Troche pojezdzielm tym po Polsce, i dawalo rade. Mowa o wersji z fabrycznie obnizonym zawieszeniem.

215/55R16 w Vectrze na koleinach juz w Polsce mnie ciagalo po bokach, plus niski indeks predkosci i auto dosc podatne na boczne podmuchy wiatru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zapomniałeś wspomnieć o :

> Quote:

> Miejscowość: Niemcy

A tu Cie zaskocze - kumpel ma Civica Sporta 1.6 poprzedniej generacji na 215/45R17 (jesli mnie pamiec nie myli). Ma tez nowego TypeRa na zdaje sie 235, i o dziwo - w Polsce jak jezdzilismy plomby wypadaly mniej od Civica Sporta poprzedniej generacji. Jak dla mnie zawias byl na pograniczu zdrowego rozsadku i wygody na polskie drogi waytogo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ma tez nowego TypeRa na zdaje sie 235

Aktualny TypeR ma fabrycznie opony 225x40R18 - ale jakieś pół roku temu na jeździe próbnej miałem okazję się przejechać ezgemplarzem na opcjonalnych kołach 225x35R19 (tylko taki był) i IMO w takiej konfiguracji to auto nie nadawało się do codziennego użytku. mlot.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Aktualny TypeR ma fabrycznie opony 225x40R18

ok.gif

> - ale jakieś pół roku temu na jeździe próbnej miałem

> okazję się przejechać ezgemplarzem na opcjonalnych kołach 225x35R19 (tylko taki był) i IMO w

> takiej konfiguracji to auto nie nadawało się do codziennego użytku.

Dla mnie TypeR sie w ogole nie nadaje do uzytku do mam upe za duza do tych kubelkow - sam nie wiem, jak ja wytrzymalem w siedzeniu droge PL-UK rotfl.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Powiedzcie proszę, jakie macie doświadczenia.

> Moje pytanie dotyczy ważeń z jazdy tym samym autem z różnymi oponami.

> Np. Ford Focus dopuszcza:

> 175/70R14

> 185/65R14

> 195/60R15

> 195/65R15

> 205/55R16

> 215/45R17

> 225/40R18

> 235/35R19

> Wszyscy znamy polskie drogi.

> Od jakiej wysokości opony kończy się komfort jazdy, a zaczyna koncentracja na omijaniu dziur w

> jezdnie oraz od jakiej szerokości kończy się spokojna jazda w koleinach, a zaczyna się walka z

> kierownicą?

> Ciekawi mnie wasza opinia, bo jeździłem różnymi autami z 300-400 konnymi silnikami wyposażonymi w

> "wałki" o absurdalnej szerokości i minimalnej wysokości (335/30R20) i moje wrażenia są jak

> najgorsze. Takie wynalazki dobre są na równe autostrady bądź na tor.

205/50/17 to tez całkiem fajny rozmiar gdzie ma sie duży komfort w porownaniu z popularnym 225/45/17

ale jak juz wspominali przedmówcy 205/55/16 jest najlepsze na nasze ścieżki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dla mnie TypeR sie w ogole nie nadaje do uzytku do mam upe za duza do tych kubelkow - sam nie wiem,

> jak ja wytrzymalem w siedzeniu droge PL-UK

Standardowe fotele w "zwykłych" Civicach są płytsze, ale na dole równie ciasne ; ] - pewnie powoli da się przywyknąć hmm.gif Ale do codziennej jazdy na takich oponach:

typeru.jpg

chyba przywyknąć trudniej. rotfl.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.