Skocz do zawartości

Co wybrać: 1.2 TSI czy 1.6 TDI


Cherokee18

Rekomendowane odpowiedzi

> Zakladajac ze tubro, wtryski, dwymasa i inne dieslowskie cuda nie nawala.

Rozumiem, że turbobenzyny według Ciebie wtrysków, turbo i dwumasy (no tu okey, rzadko się jednak wkłada DKZ do benzyn) nie posiadają?

> Jak z naprawami jak juz cos sie sypnie?

Dobrze śpiący człowiek sprzedaje auto jak tylko skończy się gwarancja grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przecież już napisałem.

Żadnych konkretów milordzie, żadnych.

> Bałtyk śmierdzi ropą, bądźmy mądrzy, weźmy Adriatyk.

Nie ma problemu, może być Adriatyk, Śródziemne, Atlantyk.

Niezależnie od kierunku, przepisowo + 10 km/h, w Niemczech jak już dopada nuda to przez jakiś czas lecę 180-220 km/h z jakimiś bejcami i mietkami.

Regularnie jest ok. 7,5 l bez boxa, a z boxem ok. 8,5 l.

I teraz wskaż proszę tą miażdżącą przewagę diesla w trasie chipsy.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> NIE wlicza się w to jazdy autostradą (taką jazdę określa się "autostradową").

Rozumiem, inaczej pojmujemy te rzeczy. Na usprawiedliwienie dodam, że ja po prostu nie robię "tras" według Twoich kryteriów, albo lecę ekspresówką, albo autostradą, albo jadę w mieście. To wynika z położenia geograficznego, nic z tym nie zrobię.

> Na trasie 1.2 TSI potrafi spalić spokojnie między 4.5 a 5 l/100 km

Nie wydaje mi się by zejście poniżej 5 litrów było specjalnie osiągalne. Dokładnie wczoraj zrobiłem 100km autostradą z 80km/h na tempomacie (oglądałem gumball "od środka"). Z komputera (który u mnie zaniża spalanie) wyszło równe 5.0. Nie specjalnie mam pomysł jak można jeszcze z tego spalania zejść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Żadnych konkretów milordzie, żadnych.

> Nie ma problemu, może być Adriatyk, Śródziemne, Atlantyk.

> Niezależnie od kierunku, przepisowo + 10 km/h, w Niemczech jak już dopada nuda to przez jakiś czas

> lecę 180-220 km/h z jakimiś bejcami i mietkami.

> Regularnie jest ok. 7,5 l bez boxa, a z boxem ok. 8,5 l.

Cieszę się, że Twój samochód tak niesamowicie mało pali. Ja przy 150km/h (autostrada +10km/h) nie zrobię spalania z 7-ką, ani nawet z 8-ką z przodu. Natomiast z dieslem zrobię tą 7-kę bez problemu i będę sobie jeszcze mógł podeptać jak Ty do tych 180-220.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> rzadko? od 20 lat prawie każda benzyna posiada DKZ, tyle że nie jest ono tak obciążone jak w dieslu

> więc sie nie psuje

Wiem o tym, że trudno w benzynie uwalić dwumasę (nie ten moment, nie te wibracje). Nie wiedziałem natomiast, że wszystkie benzyny od 1993 roku posiadają DKZ. Nie będę z tym polemizował. Może ktoś inny się pokusi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy współczesny diesel wytrzyma?

Wyprodukowany dzisiaj? Dowiemy się za 200-300kkm.

Natomiast współczesny diesel jak najbardziej. Oczywiście nie każdy bez usterki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiem o tym, że trudno w benzynie uwalić dwumasę (nie ten moment, nie te wibracje). Nie wiedziałem

> natomiast, że wszystkie benzyny od 1993 roku posiadają DKZ. Nie będę z tym polemizował. Może

> ktoś inny się pokusi.

Wszystkie na pewno nie i tym bardziej jakies male. Ale wiekszosc turbo benzyn juz tak i DKZ latwiej uwalic, bo momentu jest duzo wiecej niz w N/A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cieszę się, że Twój samochód tak niesamowicie mało pali. Ja przy 150km/h (autostrada +10km/h) nie

> zrobię spalania z 7-ką, ani nawet z 8-ką z przodu.

Ale wysłałeś mnie nad Adriatyk, bo Bałtyk śmierdzi hehe.gif

Na zachodzie jest 130 km/h dopuszczalne zazwyczaj, w Szwajcarii 120 km/h

także lecę na tempomacie zazwyczaj 135-140 km/h.

>Natomiast z dieslem zrobię tą 7-kę bez

> problemu i będę sobie jeszcze mógł podeptać jak Ty do tych 180-220.

I nic w tym dziwnego i nadzwyczajnego, bo diesel pali mniej od benzyny zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale wysłałeś mnie nad Adriatyk, bo Bałtyk śmierdzi

Sam pisałeś o Niemczech.

> Na zachodzie jest 130 km/h dopuszczalne zazwyczaj, w Szwajcarii 120 km/h

O, jeździsz nad Adriatyk przez Szwajcarię? Good job!

> I nic w tym dziwnego i nadzwyczajnego, bo diesel pali mniej od benzyny

pFgmajn.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszystkie na pewno nie i tym bardziej jakies male. Ale wiekszosc turbo benzyn juz tak i DKZ latwiej

> uwalic, bo momentu jest duzo wiecej niz w N/A.

Ale pojawia Ci się ten moment jednak trochę wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Rozumiem, że turbobenzyny według Ciebie wtrysków, turbo i dwumasy (no tu okey, rzadko się jednak

> wkłada DKZ do benzyn) nie posiadają?

> Dobrze śpiący człowiek sprzedaje auto jak tylko skończy się gwarancja

No dobrze to porownajmy Predkosc 150km/h ale nei chwilowa tylko dajmy na to lecimy 50km caly czas 150km/h jak trzeba max do 180:

1.2 TSI ile Ci pali?

1.4 TSI 122 KM niech ktos wpisze?

1.8 TSI ile?

1.6crdi ceed lekko 8

Megane 1.6Pb lekko 11l

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszystkie na pewno nie i tym bardziej jakies male.

Może tak, które spośród produkowanych w 1994 benzyn miało DKZ? Produkowanych modeli było pewnie ze 100. Wymieńmy z 30 z dwumasą. Czas start.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sam pisałeś o Niemczech.

> O, jeździsz nad Adriatyk przez Szwajcarię? Good job!

Ale smęcisz już facepalm%5B1%5D.gif

Nie wiem z jakiego powodu reprezentujesz ostatnio taki słaby poziom

ale ja Ci nie pomogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale pojawia Ci się ten moment jednak trochę wyżej.

W wielu tak autach, szczegolnie tych starszych. Ale obecnie producenci schodza z nim coraz nizej, chociazby w samochodach w dwoma turbo, gdzie jedno wstaje wczesniej, a drugie pozniej albo zakladajac sprezarke z vnt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiem o tym, że trudno w benzynie uwalić dwumasę (nie ten moment, nie te wibracje). Nie wiedziałem

> natomiast, że wszystkie benzyny od 1993 roku posiadają DKZ. Nie będę z tym polemizował. Może

> ktoś inny się pokusi.

nie napisałem ze wszystkie, sporo jednak miało i to już w latach 80 z tego co pamiętam, szczególnie większych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale pojawia Ci się ten moment jednak trochę wyżej.

M30B35 - silnik 3,5 litra BMW z lat 80, rodem z lat 60. 240Nm przy 1000 obr/min. DKZ jest i jest absolutnie bezawaryjne.

Ile przy 1000 obr ma Nm przecietny TDI zabijający DKZ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No dobrze to porownajmy Predkosc 150km/h ale nei chwilowa tylko dajmy na to lecimy 50km caly czas

> 150km/h jak trzeba max do 180:

> 1.2 TSI ile Ci pali?

Pozwolisz, że zrezygnuje ze zrobienia dedykowanego testu, szkoda mi czasu i pieniędzy. Celuję w wysokie 9 litrów (wysokie dlatego, że przyspieszenia do 180-200 to u mnie wir w baku, spalanie na poziomie 28 litrów przez dość długi jednak czas, czego w ogóle nie zniweluję 3-sekundowym hamowaniem na cutoffie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie napisałem ze wszystkie, sporo jednak miało i to już w latach 80 z tego co pamiętam, szczególnie

> większych.

Zgadza się - nie napisałeś. Napisałeś, że zacytuję "prawie każda".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zgadza się - nie napisałeś. Napisałeś, że zacytuję "prawie każda".

prawie każda godna uwagi - tak czy siak nie było tego mało i nie jest to wynalazek ostatnich lat - jednak dopiero TD zaczęły te DKZ zabijać zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale smęcisz już

> Nie wiem z jakiego powodu reprezentujesz ostatnio taki słaby poziom

> ale ja Ci nie pomogę.

A dziękuję. U mnie wszystko w porządku, jeszcze się argumenty nie skończyły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> prawie każda godna uwagi - tak czy siak nie było tego mało i nie jest to wynalazek ostatnich lat -

> jednak dopiero TD zaczęły te DKZ zabijać

Aha, prawie każda, czyli prawie każda godna uwagi, czyli M30B35.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jest. Jadąc drogami głównie wojewódzkimi zrobiłem 4.8 na trasie Krynica - Kraków.

Gratuluję, tylko, czy aby na pewno miałeś średnią 80km/h?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pozwolisz, że zrezygnuje ze zrobienia dedykowanego testu, szkoda mi czasu i pieniędzy. Celuję w

> wysokie 9 litrów (wysokie dlatego, że przyspieszenia do 180-200 to u mnie wir w baku, spalanie

> na poziomie 28 litrów przez dość długi jednak czas, czego w ogóle nie zniweluję 3-sekundowym

> hamowaniem na cutoffie)

Czyli roznica max 1,5 litra wersus dychawy diesel 115KM w ciut ciezszym aucie. W fabii diesel bedzie roznica 2l. Czyli 10zl na 100km. Pi x drzwi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może tak, które spośród produkowanych w 1994 benzyn miało DKZ? Produkowanych modeli było pewnie ze

> 100. Wymieńmy z 30 z dwumasą. Czas start.

To raczej pytanie nie do mnie, bo auta z tamych lat, z ktorymi mialem do czynienia nie posiadaly DKZ.

Ale np: Passat B5 produkowany od 1996r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli roznica max 1,5 litra wersus dychawy diesel 115KM w ciut ciezszym aucie. W fabii diesel

> bedzie roznica 2l. Czyli 10zl na 100km. Pi x drzwi.

Tak, już to liczyłem, ponad 3000zł rocznie przy zakładanym w tym wątku dystansie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A mógłbyś z pominięciem "chyba", "nie wiem jak" ? Bo to zalatuje Lucyferem.

mam sprawdzać na schematach każdy silnik BMW? Nie jestem pewien 1.6 i 1.8 najsłabszych, 1.8iS w E36 juz wtedy miał DKZ M20, M50 itd wszystkei wyżej mają DKZ zlosnik.gif

swpją drogą - 1975 E12

http://bmwfans.info/parts/catalog/E12/Se..._mass_flywheel/

DKZ zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w BMW wtedy już chyba wszystkie akurat

> czepiasz się, napisałeś że DKZ nie ma w benzynach i do tego piłem

Nigdy nie napisałem, że DKZ nie ma w benzynach. Co więcej, napisałem, że wiem, że są w benzynach, niektórych.

To jakby jest "trochę" bliższe prawdzie niż teza według której prawie każda benzyna od 20 lat ma DKZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nigdy nie napisałem, że DKZ nie ma w benzynach. Co więcej, napisałem, że wiem, że są w benzynach,

> niektórych.

> To jakby jest "trochę" bliższe prawdzie niż teza według której prawie każda benzyna od 20 lat ma

> DKZ.

ale napisałeś to w kontekście że oczekujesz awarii tego DKZ, co w przypadku benzyn jest IMO nieuzasadnione, bo właśnie w benzynach najczęściej nic im nie dolega i są stosowane od wielu lat a najczęściej się nawet o tym nie wie że sie je ma. To chyba klekotliwa charakterystyka diesla je dobija zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zacząłeś od "wszystkie" i sukcesywnie schodzisz w dół.

> Możemy się zgodzić, że w skali silników benzynowych były i są to raczej wyjątkowe przypadki.

ok trochę przestrzeliłem wink.gif

generalnie chodziło mi o to że DKZ w benzynach to nic złego zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale napisałeś to w kontekście że oczekujesz awarii tego DKZ

Nie. Nie oczekuję awarii DKZ, zarówno w swoim aktualnym jeden-dwa, jak i używanym wcześniej ropniaku (2.2dti miało bardzo małą tendencję do szarpania się, przez co DKZ było w nim w zasadzie niezniszczalne, poza tym ja umiem jeździć z DKZ).

> co w przypadku benzyn jest IMO nieuzasadnione, bo właśnie w benzynach najczęściej nic im nie dolega i są stosowane od wielu

> lat a najczęściej się nawet o tym nie wie że sie je ma. To chyba klekotliwa charakterystyka diesla je dobija

W pełni się z Tobą zgadzam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> albo lecę ekspresówką, albo autostradą, albo jadę w mieście.

> To wynika z położenia geograficznego, nic z tym nie zrobię.

No to nie pisz o spalaniu na trasie, ponieważ go nie znasz smile.gif

> Nie wydaje mi się by zejście poniżej 5 litrów było specjalnie osiągalne.

Jak ustawię 80 km/h na tempomacie na autostradzie, to spokojnie 4.3 spalania średniego się pokaże. Robiłem i takie testy smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak ustawię 80 km/h na tempomacie na autostradzie, to spokojnie 4.3 spalania średniego się pokaże.

> Robiłem i takie testy

mi na prostej pokazuje 3,8-4,2 ale moge tak wytrzymac z ciekawosci 60 sekund:) potem z kazda sekunda nerf mnie bierze do kwadratu:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie wydaje mi się by zejście poniżej 5 litrów było specjalnie osiągalne. Dokładnie wczoraj

> zrobiłem 100km autostradą z 80km/h na tempomacie (oglądałem gumball "od środka"). Z komputera

> (który u mnie zaniża spalanie) wyszło równe 5.0. Nie specjalnie mam pomysł jak można jeszcze z

> tego spalania zejść.

I tu widac różnicę. Gdybym jechal na tempomacie 80-ką to 1.6 pali 3.5 litra.

Cała ta dyskusja jest super fajna. Ludzie od TSI nie jechali TDI i vice versa, każdy chwali swoje (jak jechali, to żeby się przejechać).

Ja tam, odnosząc się do narzekań Konika, nie widzę w ogóle aut, co w tej klasie jeżdżą lepiej niż moje 1.6 TDI 105KM. biglaugh.gif

Nikt kogo wiozę nie zgadnie jaki mam silnik, zawsze o to pytają.

i robią icon_eek.gif Pytają też, w jaki sposób jadąc stale 150/h mam spalanie ok 6, mówią, że w innych autach nie widzieli. itd. itp.

Jak jeżdżę?

Z Częstochowy do Warszawy na Żoliborz - trasą od Mszczonowa przez 50-kę i A2kę jadę 2 godziny. Przeważnie jak zjeżdżam z S8-ki przeciętna prędkość na kompie jest 115-120/h. A spalanie poniżej 6.5. Da się. Kto nie wie ile jest świateł po drodze, radarków, niech popyta.

Jak wskazówka jest w połowie obrotomierza , to niczego temu silnikowi nie brakuje na pewno.

Uwaga, będzie grinser006.gif Jeżeli czytelnicy chcą się kierować doświadczeniem ludzi, którym gaśnie auto przy ruszaniu, jakiekolwiek, to niech pomyślą, czy są to poważne opinie?

Moje auto nie waży tyle co Fabia. Zawsze wożę klamoty, może nie mam zawsze 1500kg ale powyżej 1400 tak.

Ten silnik jest jak najbardziej właściwy do tego auta. I kropka. Jest oszczędny, przyspiesza, trza się tylko nauczyć nim jeździć.

Klekot? przy wyższych prędkościach słychać tylko opony, przy ruszaniu jest wystarczająco wyciszony, żeby nie zauważyć, że to Diesel. Na zewnątrz - co innego, ale w swoim aucie jeździ się w środku biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Pytają też, w jaki sposób jadąc stale 150/h mam spalanie ok 6, mówią, że w innych autach

vs

> przeciętna prędkość na kompie jest 115-120/h. A spalanie poniżej 6.5.

ponizej 6,5 rozumiem ze to między 6-6,5? nie klei się ta matematyka. skoro przy stałej 150 masz 6 to przy średniej 115 miałbyś mniej. co nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja tam, odnosząc się do narzekań Konika, nie widzę w ogóle aut, co w tej klasie jeżdżą lepiej niż

> moje 1.6 TDI 105KM.

no widzisz, a ja miałem 1.9 TDI 105KM i potemi miałem 1.6TDI 105KM w zbliżonej budzie - Octa2 kombi vs Golf VI kombi i wniosek był jednoznaczny - kastracja zlosnik.gif O ile 1.9TDI mimo głośniejszej pracy jeździło sie jako-tako przyjemnie to 1.6TDI to była dla mnie katorga. Ja wiem że do wszystkiego można się przyzwyczaić, ale po co? zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Silniki DU nie były jakoś nadzwyczaj paliwożerne, tylko ludzie ,,centusie'' gazowali nawet Tico.

> Miałem Nexię 1.5 spalał Pb w granicach 7-7,5 l przy normalnej jeździe , to nie jest wynik

> powalający. Silniki 16 v spalały mniej niż konkurencyjne jednostki przykładowo Fiata.

> Nie zapominajmy, że DU bazowało na starych i sprawdzonych silnikach Opla, za czasu ich świetności

> norma spalania 8-10 l Pb na setkę z mocy 80-100 Km to była rzecz najzwyczajniej normalna, a

> jadąc spokojnie w trasie można było z powodzeniem schodzić w okolice 6-7 l

> Ludzie gazują wszystko żyjąc często mitem ,,oszczędzania'' nie chcę się tu rozpisywać nad tym

> tematem bo to zupełnie inna bajka.

Miałem 6 lat Lanosa 1.6. Najmniejsze spalanie jakie osiągnąłem, to trochę ponad 7, kiedy jechałem z rodziną z Warszawy do Gdańska. Jechałem spokojnie, ponieważ wiozłem mamę i babcię. W mieście (Warszawa) nigdy nie zszedłem poniżej 10. Zazwyczaj od 10,5 w lecie do 11,5 w zimie. Kolega z osiedla miał też Lanosa, tyle ze 1.5. Jego wyniki były bardzo podobne do moich.

Twoje opinie o spalaniu samochodów należy traktować z dużym przymrużeniem oka. Musisz być wyjątkowo spokojnym kierowcą i delikatnie traktować gaz.

Żeby nie było, miałem Pandę 1.3 MultiJet i spalała mi tyle co powinna. Miałem Peugeot 107 i też palił całkiem normalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> vs

> ponizej 6,5 rozumiem ze to między 6-6,5? nie klei się ta matematyka. skoro przy stałej 150 masz 6

> to przy średniej 115 miałbyś mniej. co nie?

niekoniecznie

moze przy tej sredniej mial troche hamowania, jakis teren zabudowny i potem przez dluzszy czas musial jechac powyzej 150km/h?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> niekoniecznie

> moze przy tej sredniej mial troche hamowania, jakis teren zabudowny i potem przez dluzszy czas

> musial jechac powyzej 150km/h?

tak oczywiscie, to możliwe. ale dlaczego ekstremalne przypadki zawsze bierzemy na AK do statystyki? wyjątek potwierdza regułe...

stała prędkość 150 = srednia prędkość 150. a średnia 115 - niech sobie pałuje momentami, tyle ze wtedy odpowiednio długo musi kapeluszyc - proporcje dowolne - ale każdy mniej więcej wie jak uzyskuje się w trasie średnią i raczej mało prawdopodobne jest aby przekroczył spalanie z wymagającej juz sporego wysiłku dla tego silnika prędkości 150 km/h.

nie kumam dlaczego ludzie za punkt honoru stawiają kolorowanie spalania swoich aut. moj przy 160 pali >9.5. i to jest swietny wynik. ale rosnie to tez dalej nieliniowo i przy 200 ma juz pod 20. i to popierdółka 1.6 THP 156 KM, którą uważam za mega ekonomiczną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie kumam dlaczego ludzie za punkt honoru stawiają kolorowanie spalania swoich aut. moj przy 160

> pali >9.5. i to jest swietny wynik. ale rosnie to tez dalej nieliniowo i przy 200 ma juz pod

> 20. i to popierdółka 1.6 THP 156 KM, którą uważam za mega ekonomiczną.

No właśnie też mnie to zastanawiało. Przy 180 dla 1.2 to jest praktycznie gaz wciśnięty w podłogę. A im większa prędkość, tym zwiększa się opór powietrza. I nie jest to liniowe. I spalanie 9l?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cała ta dyskusja jest super fajna. Ludzie od TSI nie jechali TDI i vice versa, każdy chwali swoje

To ja chyba jestem ewenementem, mając na codzień 1,2 TSi i 1,9 TDi.

Żadnego jakoś specjalnie nie chwalę, oba są poprawne - TSi pali więcej niż w katalogu, ale bardzo przyjemnie jeździ, TDi klekocze i trzęsie się jak mokry pies, ale pali mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.