Skocz do zawartości

Przegubowcem w Warszawie - D czy D+E?


Mars_wrc

Rekomendowane odpowiedzi

> Witajcie,

> mam pytanko Czy MZA wymaga do prowadzenia autobusu przegubowego kategorii D+E?

> Patrząc na przepisy to nie powinni, ale swego czasu słyszałem, że wewnętrzny regulamin

> nakazywał/nakazuje posiadanie D+E?

> Z góry dzięki za odpowiedź

W Poznaniu już nie ma Ikarusów ale w Wawce chyba jeszcze jeżdżą? Jak tak to będą wymagać bo Ikarus podpada pod D+E. Many, Neoplany i Solarisy z racji ułożenia napędu to samo D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W Poznaniu już nie ma Ikarusów ale w Wawce chyba jeszcze jeżdżą? Jak tak to będą wymagać bo Ikarus

> podpada pod D+E. Many, Neoplany i Solarisy z racji ułożenia napędu to samo D.

W wawce to Ikarów zostało może ze 30-40 sztuk mi się wydaje. I to razem z solówkami. Formalnie to wiem, że reszta podpada pod D. Ale czy wewnętrznie nie ma jakis dodatkowych wymagań? Wie ktoś?

Zanim wybiorę się na D + KW chciałbym wiedzieć wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W Poznaniu już nie ma Ikarusów ale w Wawce chyba jeszcze jeżdżą? Jak tak to będą wymagać bo Ikarus

> podpada pod D+E. Many, Neoplany i Solarisy z racji ułożenia napędu to samo D.

Odkąd to podpada? Mimo, iż silnik i napęd jest na drugą oś, to "przyczepa" jest integralną częścią pojazdu i jej odłączenie jest możliwe tylko w serwisie...

Zresztą, jeździłem takim przegubem mając tylko zwykłe D...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W Poznaniu już nie ma Ikarusów ale w Wawce chyba jeszcze jeżdżą? Jak tak to będą wymagać bo Ikarus

> podpada pod D+E. Many, Neoplany i Solarisy z racji ułożenia napędu to samo D.

Nieprawda, na każdego przeguba wystarczy obecnie D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Odkąd to podpada? Mimo, iż silnik i napęd jest na drugą oś, to "przyczepa" jest integralną częścią

> pojazdu i jej odłączenie jest możliwe tylko w serwisie...

> Zresztą, jeździłem takim przegubem mając tylko zwykłe D...

W zeszłym roku rozmawiałem z kierowcą z MPK w Poznaniu i tak mi powiedział niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witajcie,

> mam pytanko Czy MZA wymaga do prowadzenia autobusu przegubowego kategorii D+E?

> Patrząc na przepisy to nie powinni, ale swego czasu słyszałem, że wewnętrzny regulamin

> nakazywał/nakazuje posiadanie D+E?

> Z góry dzięki za odpowiedź

wg kodeksu drogowego do kierowania autobusem uprawnia kat D. autobus przegubowy wg kodeksu nie istnieje. autobus taki jest rejestrowany jako autobus , ma 1 dowód rej na całość. nikt prawnie nie może wymagać kat D+E ( może wewnętrzne przepisy zakładu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pracowałem jako mechanik w MZA, był czas że brakowało im

kierowców. Fakt że kiedyś trzeba było mieć kat.D+E aby jeździć. Jak ja robiłem prawko to już nie było ważne czy autobus miał 8 czy 18 metrów i kat.E nie trzeba było robić. Mam tyko D i jeździłem po mieście długimi i krótkimi. Było to chyba w 2004r jak jest teraz to nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witajcie,

> mam pytanko Czy MZA wymaga do prowadzenia autobusu przegubowego kategorii D+E?

wystarczy D

> Patrząc na przepisy to nie powinni, ale swego czasu słyszałem, że wewnętrzny regulamin nakazywał/nakazuje posiadanie D+E?

bzdura, pracuję w mza od ponad 20 lat i po zmianie przepisów PoRD nikt nie wymaga D+E

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Godzina jazdy przegubowcem z instruktorem w ośrodku szkolenia MZA i temat "szkolenia" zamkniety.

> Papier wewnętrzny.

NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO jak papier wewnętrzny old.gif

w trakcie szkolenia /kursu prawa jazdy kategorii D/ odbywasz godzinę jazdy z manewrowaniem autobusem przegubowym

jak przychodzisz z "ulicy" z kategorią D to masz godzinne przeszkolenie w ośrodku

żadnego papierka nie dostajesz prócz tego że odbyłeś szkolenie i ... won na zajezdnię do roboty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może nie ma zaświadczenia, że byłeś, ale na pewno jest to gdzieś odnotowane, że cię na takie

> przeszkolenie wysłali...

> Z drugiej strony U18 jest łatwiej, niż U15...

nie ma opcji tylko U15 bo nie byłeś na szkoleniu

nie ma szkolenia = nie ma pracy jako kierowca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

> to tak samo na części starych przegubowców są z tyłu trójkątne światła odblaskowe - do tej pory nie

> wiem po kiego grzyba bo są dozwolone tylko dla przyczep.

> pozdr

bo to zespół pojazdów, wg homologacji składający się z autobusu i przyczepy

nowe autobusy to pojazdy członowe, dwu lub trójczłonowe

zespół pojazdów - pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość; nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania - wymagane trójkąty

pojazd członowy - zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą - bez trójkątów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

Z tego co mi się wydaje to wystarczy tylko D.

Autobus przegubowy to jest jeden pojazd.

Kategoria D+E jest potrzebna wtedy gdy jedziesz autobusem i ciągniesz za nim ciężką przyczepę bagażową.

Przyczepę osobową też możesz ciągnąć ale bez ludzi. Nie pamiętam od kiedy, ale nie można wozić ludzi w osobnej przyczepie nawet w zabytkowym ogórku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z tego co mi się wydaje to wystarczy tylko D.

> Autobus przegubowy to jest jeden pojazd.

> Kategoria D+E jest potrzebna wtedy gdy jedziesz autobusem i ciągniesz za nim ciężką przyczepę

> bagażową.

> Przyczepę osobową też możesz ciągnąć ale bez ludzi. Nie pamiętam od kiedy, ale nie można wozić

> ludzi w osobnej przyczepie nawet w zabytkowym ogórku.

Właśnie. Dlaczego?

Pamiętam, że w Warszawie na linii 51 jeździły trolejbusy Saurer z przyczepami. Kierowcy musiel mieć PJ kat. trolejbusowej + E ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile płacą teraz w Mza, bo na Śląsku 9-10zł brutto na godzinę , jeszcze 5 lat temu Sosnowiec dawał 5,6zł na godzinę hehe rotfl.gif

Dodatkowo musiałeś zatajać wykształcenie bo przyjmowali tylko po zawodówce max technikum żebyś starych wyjadaczy nie wygryzł. hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ile płacą teraz w Mza, bo na Śląsku 9-10zł brutto na godzinę , jeszcze 5 lat temu Sosnowiec dawał

> 5,6zł na godzinę hehe

> Dodatkowo musiałeś zatajać wykształcenie bo przyjmowali tylko po zawodówce max technikum żebyś

> starych wyjadaczy nie wygryzł.

średnio około 13PLN + jakieś tam dodatki

średnio z miesiąca wychodzi 2000-2200 do ręki dla kierowców w pierwszych 5-ciu latach pracy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słabizna jak nie wiem, na Śląsku robią za jeszcze mniej, za wstawanie o 2-3 w nocy to kasa dno a do tego odpowiedzialność za ludzi i użeranie się z bydłem, już lepiej śmieci wozić w mpgk hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pieniądze za taką odpowiedzialność nie są duże ale przynajmniej jesteś codziennie w domu i

> pracujesz w państwowej spółce która się nie rozpadnie.

"państwowej" to po pierwsze

a "się nie rozpadnie" to po drugie

słowa klucz są w ""

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam pytanie. Bo jeżdżąc w ZTM/MPK/MZK kierowca ma styczność z różnymi autami (Nie mówię o różnych

> egzemplarzach a modelach). Czy macie szkolenie z każdego auta czy trzeba się samemu nauczyć

> obsługi każdego auta?

są szkolenia ale to "prowizorka"

takie auta jak hybryda to szkolenie faktycznie jest potrzebna tak teoretyczne jak i praktyczne

pozostałe Jelcze, Solbusy, MANy, Solarisy i kebaby są proste i szkolenie to 2min. na zasadzie:

- tu masz to a tam tamto

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> są szkolenia ale to "prowizorka"

> takie auta jak hybryda to szkolenie faktycznie jest potrzebna tak teoretyczne jak i praktyczne

> pozostałe Jelcze, Solbusy, MANy, Solarisy i kebaby są proste i szkolenie to 2min. na zasadzie:

> - tu masz to a tam tamto

Na szkolenia wysyłają "Właścicieli" aut pewnie cool.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na szkolenia wysyłają "Właścicieli" aut pewnie

tworzy się pewną grupę kierowców i się ją szkoli ale to utopia

były ikarusy to robili szkolenia na nowe Neoplany

przyszły MANy to już szkoleń na Neoplany nie robili

przyszły U15 to już szkoleń na MANy nie robili

przyszły U18 to już szkoleń na U15 nie robili

...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W Warszawie jest jeden czy kilku przewoźników miejskich obsługujących Linie ZTM?

mza

ITS Michalczewski

Mobilis

PKS Grodzisk Maz.

> Chyba poza gabarytami większych różnic między Urbino 12,15 a 18 nie ma

w prowadzeniu jest różnica pomiędzy U15 a U18

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> są różnice tak w technice jazdy jak i obsłudze

Ja mam u siebie Solarisy "hybrydowe" ostatniej, trzeciej generacji "Voith" z 2011.

I nie ma żadnych specjalnych dodatkowych szkoleń.

W dyspozytorni wisi kartka z krótką informacją o tym co oznaczają dodatkowe lampki i o róznicy w zachowaniu autobusu (dosłownie parę zdań), obok leży kajet z pełną instrukcją dla kierowcy, gdyby ktoś chciał poczytać więcej.

Jeśli komuś to nie wystaczy albo nie jest pewien, to może zapytać kolegę lub koleżankę co i jak, ewentualnie zawsze do dyspozycji jest "Verkehrsmeister" który pójdzie z delikwentem i na miejscu pokaże co i jak.

Żadnych kwitów, papierów, podpisów, innymi słowy żadnej zbędnej biurokracji która nie wnosi kompletnie nic.

Swoją drogą to siostrzana Bogestra ma 15 sztuk ( w tym 13 "Voithów") i chce je już sprzedać, ale niestety nie ma żadnych chętnych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Być może sposób prowadzenia autobusu hybrydowego odbiega od takiego z silnikiem diesla

Solaris hybrydowy, nawet ten trzeciej generacji, jest niczym innym jak normalnym autobusem napędzanym silnikiem diesla. Silnik elektryczny służy jedynie do wspomagania przy ruszaniu bądź przyspieszaniu, dopóki starczy energii zgromadzonej w kondensatorach w czasie zwalniania.

Inaczej mówiąc, sam silnik elektryczny nie umożliwia ruszenia i jazdy autobusem.

Hybrydowym autobusem jest np. szwajcarski Hess (mamy takie 2 w siostrzanym DSW21), który ma napęd wyłącznie poprzez 4 silniki elektryczne umieszczone bezposrednio przy kołach 2 i 3 osi, silnik diesla słuzy jedynie do napędu generatora i ładowaniu kondensatorów o pojemności 47 Faradów.

Bywa tak, że prowadzisz autobus i nagle staje się cisza, bo wyłącza się diesel i autobus napędza energia zgrzomadzona w kondensatorach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja mam u siebie Solarisy "hybrydowe" ostatniej, trzeciej generacji "Voith" z 2011.

> I nie ma żadnych specjalnych dodatkowych szkoleń.

> W dyspozytorni wisi kartka z krótką informacją o tym co oznaczają dodatkowe lampki i o róznicy w

> zachowaniu autobusu (dosłownie parę zdań), obok leży kajet z pełną instrukcją dla kierowcy,

> gdyby ktoś chciał poczytać więcej.

> Jeśli komuś to nie wystaczy albo nie jest pewien, to może zapytać kolegę lub koleżankę co i jak,

> ewentualnie zawsze do dyspozycji jest "Verkehrsmeister" który pójdzie z delikwentem i na

> miejscu pokaże co i jak.

> Żadnych kwitów, papierów, podpisów, innymi słowy żadnej zbędnej biurokracji która nie wnosi

> kompletnie nic.

> Swoją drogą to siostrzana Bogestra ma 15 sztuk ( w tym 13 "Voithów") i chce je już sprzedać, ale

> niestety nie ma żadnych chętnych

Chce sprzedać bo są zbyt wysokie koszta ekspolatacji jeśli chodzi o naprawy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja mam u siebie Solarisy "hybrydowe" ostatniej, trzeciej generacji "Voith" z 2011.

> I nie ma żadnych specjalnych dodatkowych szkoleń.

co Ty porównujesz?!

mentalność ludzi to po pierwsze

a po drugie to tutaj kierowca po pół roku jazdy U18 już nie potrafi jeździć U15 screwy.gif

szybko się dupsko do dobrego przyzwyczaja biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chce sprzedać bo są zbyt wysokie koszta ekspolatacji jeśli chodzi o naprawy?

eksploatacja tego ... jest droga i nieopłacalna

ogólnie to autobus nie jest w stanie na siebie zarobić a co dopiero na siebie i kierowcę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> co Ty porównujesz?!

> mentalność ludzi to po pierwsze

> a po drugie to tutaj kierowca po pół roku jazdy U18 już nie potrafi jeździć U15

> szybko się dupsko do dobrego przyzwyczaja

Ogólnie zastanawia mnie sens kupowania 15m aut. Trudniej nimi moim zdaniem manewrować po ciasnych uliczkach bo nie złamie się jak przegubowy a ludzi też tyle się nie zmieści co w 18m aucie. Może dlatego w Łodzi nie było 15m autobusów idea.gif

Jeżeli chodzi o hybrydy to jest dobry pomysł by popisać się przed ekologami ale jest to nieopłacalne auto. Kosztuje znacznie więcej niż z normalną jednostką napędową, koszta napraw są znacznie wyższe a różnice w spalaniu nie są na tyle wysokie by się to opłacało. Dużo lepsze wydają mi się wozy z instalacją CNG. Pozostaje tylko czekać aż to paliwo będzie bardziej popularne w Polsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.