Skocz do zawartości

szybkie pytanie o termostat


wlad

Rekomendowane odpowiedzi

Zimy wiele nie zostało więc brałbym pierwszy, z drugiej strony różnica 2°C nie jest jakaś znaczna, aczkolwiek wziąłbym pierwszy.

tez w sumie sklaniam sie ku pierwszemu-ale gdzies utkwilo mi w pamieci ze im wyzsza temperatura tym lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy. Przy jakiej temperaturze startują wentylatory?

Dziś miałem 89 stopni i jeszcze wentylator nie chodził.nie wiem jaka jest dokładna temperatura włączenia wiatraków.

Wysłane z mojego XT1032

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś miałem 89 stopni i jeszcze wentylator nie chodził.nie wiem jaka jest dokładna temperatura włączenia wiatraków.

 

Jak dasz termostat otwierający się później, niż fabryczny to jest ryzyko, że zanim termostat się otworzy to wentylatory wystartują. Bez sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem bez znaczenia (przy 2 stopniach różnicy) jednak swego czasu w Lanosie zamiast termostatu z "fabryczną" temperaturą otwarcia 88 stopni, założyłem termostat od Nexii z otwarciem przy 92 stopniach i nic się nie stało, wentylatory nie chodzą jakoś szczególnie często a jednak silnik lepiej dogrzany i z nawiewów grzeje jak ta lala. Aha w Lanosie jest LPG, a reduktor robi za 3 chodnicę więc wyższa temperatura jest nawet wskazana...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja jeszcze nie widziałem takiego, poza tym to bez sensu bo co nie wiadomo czy chłodnica gorąca ( czy termostat zadziałał poprawnie) ale wentylator włączy się obligatoryjnie?

 

To, że nie widziałeś to nie znaczy, że takich nie ma :skromny:

A czy bez sensu to bym nie powiedział :) plusem np. większa niezawodność i możliwość detekcji usterki przez ECU 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja jeszcze nie widziałem takiego, poza tym to bez sensu bo co nie wiadomo czy chłodnica gorąca ( czy termostat zadziałał poprawnie) ale wentylator włączy się obligatoryjnie?

 

A ile czujników masz? Wskazówka temperatury pokazuje Ci temperaturę w chłodnicy, czy masz tam inną?

W Lanosie (nigdy nie widziałeś lanosa?) jest jeden czujnik i nie jest on w chłodnicy a w głowicy od strony kabiny.

 

A czy bez sensu - od tego jest czujnik, żeby zasygnalizować za gorący silnik. Robienie zabezpieczenia na każdym etapie nie ma sensu. A musisz mieć czujnik temperatury silnika - a nie chłodnicy. Bo chłodnicy nic nie mówi o temperaturze silnika. Jakby nawaliła pompa wody to byś płakał, że chłodnica zimna a silnik przegrzany.

 

W jakim konkretnie aucie masz czujnik w chłodnicy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 Jakby nawaliła pompa wody to byś płakał, że chłodnica zimna a silnik przegrzany.

 

 

ale tak patrzac logicznie co to da ze wlaczy sie wiatrak jesli  chlodnica bedzie zimna?

bo mialem taka sytuacje w escorcie i skonczyla sie wymiana UPG ;]  a wentylator  pracowal jak oszalaly...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile czujników masz? Wskazówka temperatury pokazuje Ci temperaturę w chłodnicy, czy masz tam inną?

W Lanosie (nigdy nie widziałeś lanosa?) jest jeden czujnik i nie jest on w chłodnicy a w głowicy od strony kabiny.

A czy bez sensu - od tego jest czujnik, żeby zasygnalizować za gorący silnik. Robienie zabezpieczenia na każdym etapie nie ma sensu. A musisz mieć czujnik temperatury silnika - a nie chłodnicy. Bo chłodnicy nic nie mówi o temperaturze silnika. Jakby nawaliła pompa wody to byś płakał, że chłodnica zimna a silnik przegrzany.

W jakim konkretnie aucie masz czujnik w chłodnicy?

ale głupoty piszesz, po pierwsze Lanos ma czujnik w chłodnicy i to on załącza wentylator po drugie Lanos ma osobny czujnik temperatury na wskaźnik i osobny na ecu i oba są w głowicy. A po czwarte to jak zobaczysz na wskaźniku ze się gotuje to otworzysz maskę żeby zobaczyć co jest grane bo NIE usłyszysz pracującego wentylatora a to dlatego że się zawiesi termostat.

Powtarzam raz jeszcze, innych rozwiązań nie widziałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale głupoty piszesz, po pierwsze Lanos ma czujnik w chłodnicy

 

 

Nie ma. Tymi rencyma wymieniałem chłodnicę - nie ma do niej żadnego kabelka, żadnej wtyczki, żadnego gniazda na zamontowanie czujnika.

 

Jedyne co jest, to rezystor na wentylatorze od pierwszego biegu. Ale nie on włącza wentylator, tylko ECU na podstawie sygnału z czujnika zamontowanego pod kolektorem dolotowym w silniku.

 

Jaki numer katalogowym, ma Twoim zdaniem czujnik temperatury chłodnicy w Lanosie? Gdzie go można kupić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale tak patrzac logicznie co to da ze wlaczy sie wiatrak jesli  chlodnica bedzie zimna?

bo mialem taka sytuacje w escorcie i skonczyla sie wymiana UPG ;]  a wentylator  pracowal jak oszalaly...

 

Nic nie da jak termostat się nie otworzy. Masz rację. Od tego jest czujnik, żeby pilnować temperatury silnika, a nie chłodnicy. Jak Cię nie zainteresowało wskazanie temperatury silnika (niezależnie od tego, czy chłodnica była zimna, bo np. termostat się nie otworzył, albo chłodnica zatkała się jakimś syfem, albo padła pompa) - to Twoja decyzja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie da jak termostat się nie otworzy. Masz rację. Od tego jest czujnik, żeby pilnować temperatury silnika, a nie chłodnicy. Jak Cię nie zainteresowało wskazanie temperatury silnika (niezależnie od tego, czy chłodnica była zimna, bo np. termostat się nie otworzył, albo chłodnica zatkała się jakimś syfem, albo padła pompa) - to Twoja decyzja.

Tylko ze w niektórych autach nie ma wskaźnika temperatury. Jak zapali się kontrolka to zwykle jest po ptokach.

Wysłane z mojego XT1032

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale głupoty piszesz, po pierwsze Lanos ma czujnik w chłodnicy i to on załącza wentylator po drugie Lanos ma osobny czujnik temperatury na wskaźnik i osobny na ecu i oba są w głowicy. A po czwarte to jak zobaczysz na wskaźniku ze się gotuje to otworzysz maskę żeby zobaczyć co jest grane bo NIE usłyszysz pracującego wentylatora a to dlatego że się zawiesi termostat.

Powtarzam raz jeszcze, innych rozwiązań nie widziałem

Pierwszy z brzegu fiat z nowszym silnikiem fire nie ma nic w chlodnicy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WOW! ! !

Widzę, że normalnie jestem emerytem w motoryzacji.

W sumiec dobrze wiedzieć.

P.S. ja miałem Uno 1.0 Fire i czujnik w chłodnicy. . .

a miales w nim klimatyzacje? bo np w citroenach wiatraki sa sterowane w zaleznosci od tego czy klima jest wlaczona czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Astrze G (X16XEL) jak pamiętam czujnik temperatury był w obudowie termostatu, a wentylatorem sterował moduł w lewym nadkolu :hmm:

AG 1.6 16V miała włącznik wentylatora w chłodnicy. Były dwa rodzaje, na okrągłą i prostokątną wtyczkę, choć nie twierdzę, że były wersje takie, jak mówisz.

AG 1.8 16V dopiero miała czujni temperatury w obudowie termostatu, ale tu nie pamiętam, czy w chłodnicy też nie było termowłącznika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AG 1.6 16V miała włącznik wentylatora w chłodnicy. Były dwa rodzaje, na okrągłą i prostokątną wtyczkę, choć nie twierdzę, że były wersje takie, jak mówisz

Dokładnie pod termostatem był czujnik temperatury cieczy, do opornika wentylatora szła chyba 4 pinowa prostokątna kostka, cała instalacja spotykała się w module w lewym nadkolu :hmm:

Tak to pamiętam, jak dobierałem się do tego modułu i instalacji, bo często do tych kostek w module dostawała się wilgoć.

Ale mogę się mylić, bo już nie mam tego auta dosyć długi czas.

W chłodnicy na pewno nic nie miałem, bo zmieniałem:ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie w uno nie miałem klimy, ale w oplach mam a czujnik i tak jest

 

I w uno i w audi mam włączniki termiczne wiatraka chłodnicy w chłodnicach, z tym że audi ma jeszcze dodatkowy termistor na tyle pokrywy zaworów silnika, który w powiązaniu z jednym ze styków włącznika w chłodnicy (jest dwubiegowy) poprzez sterownik uruchamia także pierwszy bieg wiatraka po zgaszeniu silnika na postoju, jeżeli jest mocno gorący. Absolutnie bezawaryjne, pomijając że kiedyś w jakimś warsztacie w audi mi podmieniono włącznik w chłodnicy na jednobiegowy i potem szukałem, dlaczego mi zginęło chłodzenie na postoju ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


audi ma jeszcze dodatkowy termistor na tyle pokrywy zaworów silnika, który w powiązaniu z jednym ze styków włącznika w chłodnicy (jest dwubiegowy) poprzez sterownik uruchamia także pierwszy bieg wiatraka po zgaszeniu silnika na postoju, jeżeli jest mocno gorący.

 

I to było właśnie dobre, w Astrze G myślałem nad zrobieniem takiego układu, nawet w Cinquecento było takie coś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to było właśnie dobre, w Astrze G myślałem nad zrobieniem takiego układu, nawet w Cinquecento było takie coś.

 

Ciekawe jest to, że Audi to dorobiło dopiero po chwili produkcji samochodu, jako "retrofit", bo największe silniki się lekko przegrzewały i dali to już do wszystkich. Ten tylny czujnik jest mocowany na wsporniku pod śruby mocowania dekla zaworów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to było właśnie dobre, w Astrze G myślałem nad zrobieniem takiego układu, nawet w Cinquecento było takie coś.

nie nie panowie, to ma sens tylko wtedy gdy tak jak np. w omegach 3.0 razem z wiatrakiem uruchomi się elektryczna dodatkowa pompa obiegu chłodziwa, wówczas to tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie nie panowie, to ma sens tylko wtedy gdy tak jak np. w omegach 3.0 razem z wiatrakiem uruchomi się elektryczna dodatkowa pompa obiegu chłodziwa, wówczas to tak

 

No to Audi o tym nie wiedziało ;] W silnikach większych od 2.2/2.3 (i chyba z turbo) dopiero dokładało też pompę elektryczną. U mnie przy 2.2 tej pompy nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiatrak owiewa takze silnik, więc trochę wychladza całą komorę. W turbo jest dodatkowa ppmpa elektryczna wody.

Akurat patent w Audi, to gadżet niespełniający swojej funkcji. Termistor włącza wiatrak na zgaszonym silniku i chłodzona jest co najwyżej pompa hamulcowa. Ten patent jest w 5-cio cylindrówkach, a tam chłodnica jest z boku. Najwyższa temperatura robi się po drugiej stronie silnika podczas postoju, a tam wiatrak nie dmuchnie, choćby miał siłę tajfunu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.