Skocz do zawartości

Ten sam samochód, ten sam silnik a zalecany inny olej


norm4n

Rekomendowane odpowiedzi

Ciekawe zjawisko - chciałem sprawdzić jaką klasę jakości oleju zaleca producent w moim aucie.

Google wypluło mi taką stronę TU Możemy na niej zauważyć, że producent zaleca oleje różnej lepkości w zależności od kontynentu na którym sprzedawał pojazdu. To jeszcze jestem w stanie zrozumieć - inne temperatury, etc. Nie jestem jednak w stanie zrozumieć rozróżnienia klas jakości oleju - i to często o 2, 3 klasy w dół. Ktoś z Szanownych Kolegów jest w stanie to wytłumaczyć ? Niech będzie na przykładzie mojego silnika - symbol B6324S5. W USA 5w30 ACEA A1/B1, Europa 0w30 ACEA A5/B5, reszta świata 0w30 ACEA A3/B3/B4. Czy mam to rozumieć tak, że cokolwiek wleje, jeśli chodzi o klasę jakości to będzie dobrze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobnie jest z silnikami GM. W USA zalecają dexos1, a w Europie dexos2.

Powód prozaiczny. Pierwszy jest dedykowany do benzyn, drugi do diesli i to ze względu na diesle uznali, że w Europie można zalewać taki sam do benzyny, zamiast dedykowanego :facepalm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepszym wyjściem byłoby A3/B4, ale..... lepkość zmienić, bo jeszcze 5W30 się znajdzie jakiś, a 0W30 tylko z Castrola Profesional będzie i sam olej ci wyjdzie prawie 700zł. 

Ten silnik ma niskie temperatury, więc spokojnie można zastosować coś z 0W30 i lekkobieżny klasy A5. Przykład, Mobil 1 0W30 FE spełnia zarówno A1 i A5, ma wysokie TBN, jest tani.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, kaczorek79 napisał:

Najlepszym wyjściem byłoby A3/B4, ale..... lepkość zmienić, bo jeszcze 5W30 się znajdzie jakiś, a 0W30 tylko z Castrola Profesional będzie i sam olej ci wyjdzie prawie 700zł. 

Ten silnik ma niskie temperatury, więc spokojnie można zastosować coś z 0W30 i lekkobieżny klasy A5. Przykład, Mobil 1 0W30 FE spełnia zarówno A1 i A5, ma wysokie TBN, jest tani.

 No i widzisz, co post to opinia. Kupilem mobila 3000 xe 5w30. Zmiana co 12000 km. Ciekawe jak bedzie z jego eksploatacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, norm4n napisał:

 No i widzisz, co post to opinia. Kupilem mobila 3000 xe 5w30. Zmiana co 12000 km. Ciekawe jak bedzie z jego eksploatacja.

Cóż, pojeździ i na tym, ale to olej z normą C3, czyli bardziej diesle, lepszym rozwiązaniem byłby Mobil 3000 x1 5W30 Fe, bardzo tani i bardziej odpowiedni do Volvo, a zdecydowanie lepszy ten M1 0W30, który wcześniej podałem. 

Dopiero teraz widzę, że tam jest lpg, jak już wlałeś ten olej, to zmień za 8 kkm na właściwszy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, kaczorek79 napisał:

Cóż, pojeździ i na tym, ale to olej z normą C3, czyli bardziej diesle, lepszym rozwiązaniem byłby Mobil 3000 x1 5W30 Fe, bardzo tani i bardziej odpowiedni do Volvo, a zdecydowanie lepszy ten M1 0W30, który wcześniej podałem. 

Dopiero teraz widzę, że tam jest lpg, jak już wlałeś ten olej, to zmień za 8 kkm na właściwszy. 

 

Jeszcze nie wlałem, tylko zastanawiam się czy normy mają w tym silniku jakiekolwiek znaczenie, w sytuacji, gdy sam producent tak nimi żongluje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, norm4n napisał:

 

Jeszcze nie wlałem, tylko zastanawiam się czy normy mają w tym silniku jakiekolwiek znaczenie, w sytuacji, gdy sam producent tak nimi żongluje.

 

 

W yarisach mam silnik 1.33 1nr - producent zaleca do niego olej 0w20, ale w ASO powiedzieli ze leją 5w30 ( do niedawna w to nie wnikalem, bo po prostu jezdzilem do aso na przegląd i co lali to lali), ostatnio przegląd zrobilismy poza aso, zalalismy zalecany 5w30 i oba yarki zaczęły pić olej tak ze musialem miedzy wymianami raz dolać bo brakło. Na następną wymiane zalalem zalecany przez producenta, a nie ASO 0w20 i ubytki ustały ;]

Ot taka ciekawostka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Vadero napisał:

 

 

W yarisach mam silnik 1.33 1nr - producent zaleca do niego olej 0w20, ale w ASO powiedzieli ze leją 5w30 ( do niedawna w to nie wnikalem, bo po prostu jezdzilem do aso na przegląd i co lali to lali), ostatnio przegląd zrobilismy poza aso, zalalismy zalecany 5w30 i oba yarki zaczęły pić olej tak ze musialem miedzy wymianami raz dolać bo brakło. Na następną wymiane zalalem zalecany przez producenta, a nie ASO 0w20 i ubytki ustały ;]

Ot taka ciekawostka.

 

To rozumiem - ASO lalo olej, który nie był zalecany przez producenta. Tutaj jednak mamy sytuacje odmienna, producent zaleca inny olej w zaleznosci od kontynentu na którym sprzedawal auto. Co więcej oleje roznia się klasami jakości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie świadczy to tylko o tym że co nie wlejesz będzie dobrze.

Dla mnie zawsze zalecenia producenta to jest tylko wskazówka aby nie wlewać czegoś gorszego od .... i to wszystko.

Pamiętać należy aby go zmieniać na czas i ewentualnie uzupełniać ubytki,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, rwIcIk napisał:

Może być tak, że silniki na poszczególne rynki pochodzą z innych fabryk i posiadają ciut inne specyfijacje.

 

Pudlo, xc70 na rynek europejski i amerykański robione są w tej samej fabryce w Goteborgu. Jeśli zaś chodzi o kwestię ochrony środowiska, to IMHO na rynek amerykański normy są bardziej wyśrubowane niż u nas. Przykładem jest np. dołożenie czujnika ozonu na chłodnicy. Wersje na Europę tego dziadostwa nie posiadają. Btw taka ciekawostka: chłodnica do volvo z czujnikiem ozonu robiona jest Polsce ;) . Reasumując, nie rozumiem, dlaczego w tym samym silniku w USA można stosować gorszy jakościowo olej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, norm4n napisał:

Niech będzie na przykładzie mojego silnika - symbol B6324S5. W USA 5w30 ACEA A1/B1, Europa 0w30 ACEA A5/B5, reszta świata 0w30 ACEA A3/B3/B4

Na stronie Volvo jest inaczej

Widać, że ogólnie zalecane są oleje lekkobieżne klasy A5/B5 0w30. Pewnie 5w30 też się nada. Co do zmiany lekkobieżnego na inny, to ja bym nie eksperymentował. Sam silnik jest pewnie przystosowany do takiego oleju (wąskie kanały olejowe, ciasne pasowanie) i stosowanie olejów o słabszej pompowalności może nie być wskazane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Smigiel napisał:

Na stronie Volvo jest inaczej

Widać, że ogólnie zalecane są oleje lekkobieżne klasy A5/B5 0w30. Pewnie 5w30 też się nada. Co do zmiany lekkobieżnego na inny, to ja bym nie eksperymentował. Sam silnik jest pewnie przystosowany do takiego oleju (wąskie kanały olejowe, ciasne pasowanie) i stosowanie olejów o słabszej pompowalności może nie być wskazane.

To jest instrukcja na Europę.

Instrukcja amerykańska już mówi co innego.

=olej.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Smigiel napisał:

No nie do końca. A5/B5 zastępuje A1/B1. To jest praktycznie to samo, jakieś tam minimalne różnice.

Dobra, tu mamy punkt wspolny. Co z instrukcją na "resztę świata", ktora zaklada a3/b3 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, norm4n napisał:

Co z instrukcją na "resztę świata", ktora zaklada a3/b3 ?

Ale przecież w oryginalnej instrukcji i na stronach volvo słowa nie ma o A3/B3 czy A3/B4 ... Znalazłeś takie informacje na prywatnej stronie jakiegoś gościa, czy te informacje są wiarygodnie to ja nie wiem ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, norm4n napisał:

Ciekawe zjawisko Nie jestem jednak w stanie zrozumieć rozróżnienia klas jakości oleju - i to często o 2, 3 klasy w dół.

na przykładzie mojego silnika - symbol B6324S5. W USA 5w30 ACEA A1/B1, Europa 0w30 ACEA A5/B5, reszta świata 0w30 ACEA A3/B3/B4.

Czy mam to rozumieć tak, że cokolwiek wleje, jeśli chodzi o klasę jakości to będzie dobrze ?

 

Cokolwiek, byle zmieniać w rozsądnych interwałach wraz z filtrem... :phi:

W innym wątku kolega karochyla napisał:

 

Cytuj

Ale z tymi etykietkami to tez różnie.

W zeszkym tygodniu zmienialem olej. Potezebne 5 litrów. Akurat mialem zapas mobila super 2000 w 1 l butelkach. Wszystkie z tego samego źródła ale dostępne w przeciagu 6 miesięcy.

Na jednych naklejkach instrukcje germanskie na innych tylko angielskie. I co najlepsze. API na 3 butlach SL a na 2 CF.

Piszą tam co chcą i kiedy chcą

 

Z mojego parku maszynowego mogę napisać, że (jak jeden z kolegów tu piszących) traktuję zapisy producenta jako sugestię, tym bardziej, że producent też nie zawsze jest olejowym ortodoksem i dopuszcza pewne odchyłki i tak dla silnika:

- A9JA zalecany 5W30 A1B1, dopuszczony 5W30, 5W40 lub 10W40 A1B1 lub A3B3 - stosuję 5W40 A3B4;

- 1,5 VVT zalecany 5W30, 10W30 lub 10W40 SG, SH, SJ, SL, SM (ASO proponowało Shell Helix Ultra 5W30 A3B4 za jedyne 300zł 4 litry :hehe:) - stosuję 5W40 A3B4 SN/CF;

- Z12XE zalecany 5W30 A3B3, dopuszczony 0W30, 0W40, 5W30, 5W40, 10W30 lub 10W40 - stosuję 5W40 A3B4;

- 2WT zalecany 10W30 lub 20W40 SJ - stosuję 10W40 SM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 16.02.2017 o 07:25, Vadero napisał:

 

 

W yarisach mam silnik 1.33 1nr - producent zaleca do niego olej 0w20, ale w ASO powiedzieli ze leją 5w30 ( do niedawna w to nie wnikalem, bo po prostu jezdzilem do aso na przegląd i co lali to lali), ostatnio przegląd zrobilismy poza aso, zalalismy zalecany 5w30 i oba yarki zaczęły pić olej tak ze musialem miedzy wymianami raz dolać bo brakło. Na następną wymiane zalalem zalecany przez producenta, a nie ASO 0w20 i ubytki ustały ;]

Ot taka ciekawostka.

 

Producent dopuszcza oba te oleje.

Leje cały czas 5w30 i nigdy nie dolewałem nic miedzy wymianami.

Jakas dziwna sytuacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, kamil1978 napisał:

 

Producent dopuszcza oba te oleje.

Leje cały czas 5w30 i nigdy nie dolewałem nic miedzy wymianami.

Jakas dziwna sytuacja.

 

Czytalem jakies stanowisko toyoty ze masz lać 0w20, dopuszcza sie zalanie 5w30, ale przy następnem wymienie nalezy juz zalac 0w20 ;]

Ja zostane przy 0w20.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, teg napisał:

 

Wybacz ale co to za bzdura.... 

Żadna bzdura. A5 ma niskie HTHS, a A1 jeszcze niższe. Obie normy nie są dopuszczone, a wręcz zakazane dla silników benzynowych o wysokich osiągach. Podejrzewam, że po zalaniu A1 do swojego silnika, mógłbym stanąć na 50-tym km autostrady, bynajmniej nie z powodu siusiu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, teg napisał:

 

Wybacz ale co to za bzdura.... 

 

Wybaczam, ale nie wyciągaj mnie tutaj bezedurów...

 

https://www.google.ie/search?q=hths oil

Cytuj

Lower HTHS viscosity generally means a thinner oil which can improve fuel economy by reducing the amount of horsepower required to pump it throughout the engine. But a lower HTHS viscosity also usually comes at the expense of wear protection.

 

https://commercial.lubrizoladditives360.com/high-temperature-high-shear-viscosity-of-engine-oils/

Cytuj

High temperature high shear (HTHS) viscosity of engine oils is a critical property that relates to the fuel economy and durability of a running engine. The drivers behind lowering HTHS viscosity are new global governmental regulations to improve fuel economy (FE) and lower greenhouse gases (GHG) in new vehicles. Lower HTHS viscosity tends to improve FE and lower GHG but higher HTHS viscosity affords better wear protection so a careful balance must be found when formulating an engine oil. Sufficient HTHS viscosity is critical in preventing engine wear in the critical ring/liner interface area by maintaining a protective oil film between moving parts. 

 

http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oils/oil_viscosity_explained.htm

Cytuj

High-temperature high-shear-rate (HTHS) viscosity is an indicator of an engine oil's resistance to flow in the narrow confines between fast moving parts in fully warmed  up engines. The most common test for this is ASTM D 4683 as it closely mimics the conditions found in an engine's crankshaft and connecting rod journal bearings, as well as other narrow regions such as between the cam and follower on flat bucket tappets. This measurement influences such factors as fuel consumption, valve-train wear and bearing protection.

 

https://www.motul.com/fr/en/community/373?preview_mode=false

Cytuj

Hot viscosity was measured until not very long ago only at 100°C, which is not very representative of the temperatures reached today by most recent engines. It was therefore decided to also measure viscosity at 150°C, and under a high shear rate, so as to really judge the capacity of the lubricant. That is what HTHS (High Temperature, High Shear) viscosity means.
The notion exists of High HTHS and Low HTHS: a Low HTHS oil has a lower viscosity at high temperature (<3.5 mPa.s) than that of a so-called High HTHS oil (>3.5 mPa.s). This notion is important as it allows the classification, on the one hand, of 'energy saving' oils having a low HTHS and, on the other hand, of high protection oils having a high HTHS.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.