Skocz do zawartości

Klucz dynamometryczny


DoLeCk

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Naszła mnie potrzeba zakupu takowego narzędzia.

Wersja long 😄

Chciałem podpytać posiadaczy, którego producenta odrzucić na starcie, a w których zacząć szukać by wybrać.

 

Użytek własny, przeznaczenie głównie wymiana kół, jednak jak znajdę więcej czasu to i na całe auto jeśli zakres będzie pasował :)

 

Podpowiecie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam mały i duży Honiton. Czy dobry czy zły to nie wiem. Działa. Na pewno musisz wiedzieć co będziesz odkręcał - czyli jaki zakres momentów Ci potrzebny.

Dobrze żeby miał papier z kalibracją.

Edytowane przez marcindzieg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, DoLeCk napisał(a):

Koła to początek, ale nie będzie to wykorzystanie warsztatowe.

Jedno zbudowane w nich ale na podwórku stoi coś co sobie spokojnie czeka :)

Trzy środkowe są mi całkowicie obce...

A może do sporadycznego wykorzystania elektroniczny? 

  • maszt 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, DoLeCk napisał(a):

Cześć.

Naszła mnie potrzeba zakupu takowego narzędzia.

Wersja long 😄

Chciałem podpytać posiadaczy, którego producenta odrzucić na starcie, a w których zacząć szukać by wybrać.

 

Użytek własny, przeznaczenie głównie wymiana kół, jednak jak znajdę więcej czasu to i na całe auto jeśli zakres będzie pasował :)

 

Podpowiecie?

Jakby co to Yato ma kiepskie, nie polecam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, DoLeCk napisał(a):

Aktualnie standard mniej więcej 20-200Nm.

Elektroniczne odpadają.

Ja kupiłem 3 lata temu taki tani:

https://allegro.pl/oferta/klucz-dynamometryczny-1-2-28-210-nm-z-blokada-7800702124?utm_source=notification&utm_medium=paymentPaidBuyer&utm_campaign=payments-notifications:paymentPaidBuyer

 

Sprawdzałem u mechanika z b.dobrym kluczem działa idealnie. Złożyłem nim silnik i w sumie całe auto ;).

Niektóre elektroniczne są fajne, widziałem w serwisie taki hamerykański za worek złota. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, marcindzieg napisał(a):

Ja mam mały i duży Honiton. Czy dobry czy zły to nie wiem. Działa. Na pewno musisz wiedzieć co będziesz odkręcał - czyli jaki zakres momentów Ci potrzebny.

Dobrze żeby miał papier z kalibracją.

Też mam dwa klucze honitona 5-25, 10-60 Nm + trzeci do kół z Lidla. Te Honitona idealnie sprawdzają się do napraw silnikowych począwszy od pokryw zaworów, poprzez świece, korki olejów, obudowy termostatów i wszędzie tam gdzie coś w silniku wkręcam do bloków aluminiowych.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po grzyba wam klucze do kół? Zakręcić ręką, po 50km poprawić. Będzie poprawniej przykręcone niż 97% warsztatów strzela z pistoletu....

 

Do składania silnika czy do roweru - rozumiem. Ale do przykręcenia kół?!

Edytowane przez grogi
  • Lubię to 4
  • maszt 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, grogi napisał(a):

A po grzyba wam klucze do kół? Zakręcić ręką, po 50km poprawić. Będzie poprawniej przykręcone niż 97% warsztatów strzela z pistoletu....

 

Do składania silnika czy do roweru - rozumiem. Ale do przykręcenia kół?!

W sumie racja. Mam dwa klucze dynamometryczne ale koła zakręcam zwykłym kluczem/ ręką. 

Kiedyś miałem problem z odkręcenim ale to właśnie po serwisie jak jechali pneumatem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, grogi napisał(a):

Zakręcić ręką, po 50km poprawić.

jak dojedziesz te 50 km 😃.każdy szanujący się warsztat dokręca śruby kluczem dynamometrycznym . za mocno dokręcić też nie bo problemy z odkręceniem będą po pewnym czasie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, DoLeCk napisał(a):

Aktualnie standard mniej więcej 20-200Nm.

Elektroniczne odpadają.

 

Proxxon MC200 ze świadectwem kalibracji:

https://sklep.narzedziawarszawa.pl/pl/p/PROXXON-Klucz-dynamometryczny-MICRO-CLICK-200-12-40-200Nm-23353-DOKUMENT-KALIBRACJI-POLSKA-GWARANCJA/4808

 

Ja mam tego Proxxona ale do 100Nm, mam też drugi klucz bodajże od 5 do 40Nm, jakiś no name ale po kalibracji. Musiałbym sprawdzić przedział tego klucza, bo nie pamiętam.

 

Wolałem mieć dwa z tego względu, że te klucze mają wieksze odchylenie w początkowym przedziale i końcowym, poza tym, dużym kluczem nie zawsze jest jak podejść, gdy się robi przy silniku.

 

Jeśli zamierzasz robić przy głowicy to zdecydowałbym się na taki sam manewr.

 

Jeśli koła są priorytetem to może być taki do 200Nm, i tak to się dokręca z siłą 100-120Nm zależnie od marki.

 

Z innych marek, mogę polecić Gedore (brat ma, ale też o małejsile - 45Nm chyba), Wera, Sata.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, marcindzieg napisał(a):

Przykręcisz za mocno to jak złapiesz gumę w czarnej dupie to będziesz miał problem z odkręceniem. Przykręcisz za słabo to się odkręcą w drodze. 

 

Pudzianowski jesteś żeby przykręcić ręką za mocno?!

 

  

1 minutę temu, marcindzieg napisał(a):

Nie poprawia się producenta.

 

Chyba że na F.

Edytowane przez grogi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, grogi napisał(a):

 

Pudzianowski jesteś żeby przykręcić ręką za mocno?!

 

  

 

Chyba że na F.

Mój teściu zniszczył parę kompletów nakrętek, bo dopieprzal nogą z całej siły, żeby mu się czasem nie odkręciło.

Dostał pod choinkę dynamometryczny i dziwi się że tak lekko wystarczy... ;]

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Vadero napisał(a):

Mój teściu zniszczył parę kompletów nakrętek, bo dopieprzal nogą z całej siły, żeby mu się czasem nie odkręciło.

Dostał pod choinkę dynamometryczny i dziwi się że tak lekko wystarczy... ;]

Pierwszy raz myślałem że jest klucz zepsuty ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Vadero napisał(a):

Mój teściu zniszczył parę kompletów nakrętek, bo dopieprzal nogą z całej siły, żeby mu się czasem nie odkręciło.

Dostał pod choinkę dynamometryczny i dziwi się że tak lekko wystarczy... ;]

 

Słowo klucz: Nogą! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.11.2022 o 22:04, marcindzieg napisał(a):

Wystarczy użyć odpowiedniego klucza. Nie trzeba być :)

Wymagane 110 jest w stanie moja 10-letnia córka zrobić :)

 

Fakt, zależy jak długi klucz i jaką kto ma technikę. Jak masz ramię klucza 25cm, to żeby zrobić 110Nm musisz przyłożyć 275N na końcu - a to już nie jest fiku miku kiedy dokręcasz nim do góry - "tylko 30kg" do podniesienia jedną ręką... A jak 100kg faceta oprze się ciężarem ciała na 50cm kluczu, to 500Nm zrobi.

Edytowane przez grogi
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, sherif napisał(a):

Ja kupiłem 3 lata temu taki tani:

https://allegro.pl/oferta/klucz-dynamometryczny-1-2-28-210-nm-z-blokada-7800702124?utm_source=notification&utm_medium=paymentPaidBuyer&utm_campaign=payments-notifications:paymentPaidBuyer

 

Sprawdzałem u mechanika z b.dobrym kluczem działa idealnie. Złożyłem nim silnik i w sumie całe auto ;).

Niektóre elektroniczne są fajne, widziałem w serwisie taki hamerykański za worek złota. 

 

O dokładnie ten to występuje w wielu krajach pod wieloma markami...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Vadero napisał(a):

Mój teściu zniszczył parę kompletów nakrętek, bo dopieprzal nogą z całej siły, żeby mu się czasem nie odkręciło.

Dostał pod choinkę dynamometryczny i dziwi się że tak lekko wystarczy... ;]

Wystarczy użyć (glowy) ręki zamiast nogi ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, marcindzieg napisał(a):

Przykręcisz za mocno to jak złapiesz gumę w czarnej dupie to będziesz miał problem z odkręceniem. Przykręcisz za słabo to się odkręcą w drodze. Nie poprawia się producenta.

Nie wiem może jestem dziwny ale od dobrych 25lat zakręcam zwykłym kluczem i nigdy nie było z tym problemów. Nie ważne czy to maluch czy Subaru z nakrętkami, Fiat czy inne auto. Nic się nie odkręciło, nie urwałem gwintu i nigdy (po sobie) nie miałem problemów z odkreceniem. Dokręcany ręką, zwykłym, nie przedłużanym kluczem.

Aha jak się sprowadza auta z US to przy załadunku do kontenera zdejmują koła, w EU jak je zakładają to im się nie chce wkręcać śrub więc przeważnie jest jedna wkręcona per kolo reszta rzucona do wnętrza  .... i nic nie odpada :].

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, sherif napisał(a):

Nie wiem może jestem dziwny ale od dobrych 25lat zakręcam zwykłym kluczem i nigdy nie było z tym problemów.

Widzisz - ja jestem pechowy. Gaz mi nigdy nie chciał właściwie w aucie działać. Mimo że wszystkim działał. Tanie rzeczy też się szybko psuły mimo że innym działały po 100 lat. Także wolę nie ryzykować ;]

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śruba od koła to jest na tyle prosty wynalazek, że raczej nie wydaje mi się konieczne użycie klucza dynamometrycznego. Jak się przykręci kilka czy kilkanaście tysięcy różnych śrub w życiu, to już się to wyczucie ma. Ale dziwnym trafem, jak mieliśmy Scenica, tam 2 razy się zdarzyło, że po kilku kilometrach koła trzeba było dokręcić, ale to tylko w tym aucie tak było. Natomiast zawodowym mechanikom, jak ktoś już tu napisał, chyba wręcz wskazany jest dynamometryczny, bo często mi się zdarzało skakać po kluczu, bo nieszło odkręcić.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sherif napisał(a):

Wystarczy użyć (glowy) ręki zamiast nogi ;).

Jak ktoś ma wprawę (doświadczenie) to sobie poradzi bez klucza dynamometrycznego. Jednak większość osób jak pierwszy raz dokręca koła, takim kluczem, to robi "wow". I właśnie dlatego warto taki klucz mieć, żeby mieć większą świadomość jakiej siły rzeczywiście trzeba użyć. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, vlad1431 napisał(a):

Natomiast zawodowym mechanikom, jak ktoś już tu napisał, chyba wręcz wskazany jest dynamometryczny, bo często mi się zdarzało skakać po kluczu, bo nieszło odkręcić.

Zawodowy mechanik, a nie "mechanik" przykręci poprawnie koło bez klucza dynamometrycznego. Klucza powinien używać ze względu na klienta, żeby ten widział, że przy jego samochodzie robi profesjonalista. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, janusz napisał(a):

Jak ktoś ma wprawę (doświadczenie) to sobie poradzi bez klucza dynamometrycznego. Jednak większość osób jak pierwszy raz dokręca koła, takim kluczem, to robi "wow". I właśnie dlatego warto taki klucz mieć, żeby mieć większą świadomość jakiej siły rzeczywiście trzeba użyć. 

Nie do końca, klucze dynamometryczne takie do ok 200Nm mają długie ramie. Takim kluczem przeciętny człowiek dokręci mocniej niż zwykłym, krótkim kluczem który często jest dokładany do aut. Jeżeli to jest kompletny amator to może mieć problem z przeniesieniem momentu pomiędzy różnymi dzwigniami, dlatego uważam, że dokręcając ręką zwykłym (krótkim) kluczem nic złego się nie zrobi.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, sherif napisał(a):

Nie do końca, klucze dynamometryczne takie do ok 200Nm mają długie ramie. Takim kluczem przeciętny człowiek dokręci mocniej niż zwykłym, krótkim kluczem który często jest dokładany do aut. Jeżeli to jest kompletny amator to może mieć problem z przeniesieniem momentu pomiędzy różnymi dzwigniami, dlatego uważam, że dokręcając ręką zwykłym (krótkim) kluczem nic złego się nie zrobi.

Ale jak sobie spróbuje dynamometrycznym i później porówna siłę ze zwykłym do kół to daje mu wyobrażenie siły jakiej musi użyć. Oczywiście zakładam, że nie mamy do czynienia z technicznym idiotą i rozumie, że dłuższe ramię przy tej samej sile daje większy moment. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawodowy mechanik, a nie "mechanik" przykręci poprawnie koło bez klucza dynamometrycznego. Klucza powinien używać ze względu na klienta, żeby ten widział, że przy jego samochodzie robi profesjonalista. 
Oczywiście pijar jest ważny, natomiast ważnjsze jest to, żeby nie trzeba było skakać po kluczu przy odkręcaniu koła.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, vlad1431 napisał(a):

Oczywiście pijar jest ważny, natomiast ważnjsze jest to, żeby nie trzeba było skakać po kluczu przy odkręcaniu koła.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

 

Oczywiście masz rację, ale to nie jest takie proste. Po przykręceniu koła po kilkudziesięciu kilometrach powinno się sprawdzić dokręcenie, ludzie o tym nie myślą. Jak Ci mechanik za mocno dokręci to będziesz miał problem z odkręceniem, ekstremalnie urwiesz śrubę. To jest nic w porównaniu z odkręceniem koła w czasie jazdy. Mechanik woli dokręcić za mocno, niż odpowiadać za nie dokręcenie koła. Oczywiście są też "rzeźnicy" dokręcający kluczem pneumatycznym. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Mike_wwl napisał(a):

Dokładnie - kluczem z zestawu z użyciem ręki nic się nie stanie. Nie bez powodu ten klucz jest właśnie krótki. 

 dokrecam śruby kół momentem z instrukcji, powodzenia w odkręcaniu takim kluczem z zestawu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Mike_wwl napisał(a):

No to powinien być klucz minimum pół metra. Ale standardowym 35 cm jak, śruby nie są zapieczone też się odkręcić powinno : 75kg*9,81m*s¯²*0,35m to ponad 250 Nm. 

 

Odkręcać trzeba większym momentem niż przykręcono... Korozja, brud itd.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.11.2022 o 20:45, piter19731 napisał(a):

jak dojedziesz te 50 km 😃.każdy szanujący się warsztat dokręca śruby kluczem dynamometrycznym . za mocno dokręcić też nie bo problemy z odkręceniem będą po pewnym czasie

Problem z odkręceniem może mieć różne oblicza. Jak z dużym wysiłkiem się uda, to jeszcze dobrze. Może się też zdarzyć, że przy próbie odkręcenia urwie się łeb śruby, a wtedy jest trochę roboty ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.11.2022 o 20:45, piter19731 napisał(a):

jak dojedziesz te 50 km 😃.każdy szanujący się warsztat dokręca śruby kluczem dynamometrycznym . za mocno dokręcić też nie bo problemy z odkręceniem będą po pewnym czasie

 

Z drugiej strony... jak masz wiekowe śruby, to mogą być poprzeciągane. Dokręcasz na 110Nm, bo tak mówi instrukcja, a tu się okazuje, że one jakoś tak lekko się odkręcają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.