Skocz do zawartości

Automatyczny włącznik świateł - manual


lelek

Rekomendowane odpowiedzi

a ja mam pytanie takie czy ten przewod co idzie z pinu 4 tego domowej roboty przekaznika (na przekaznikach) podlaczamy do włacznika swiatel tego przekrecanego, czy gdzies szukamy kabla od tej wajchy co sie zmienia swiatla mijania/drogowe?? chce aby byla mozliwosc przelaczania swiatel mijania/drogowe no i przy okazji jak mozna usunac podswietlenie zegarow, rocznik 97 bez zlacza pod kierownica

z gory dzieki za wyjasnienie problemu bo czytam ten manual i czytam i jakos nie moge zrozumiec niektorych rzeczy pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a ja mam pytanie takie czy ten przewod co idzie z pinu 4 tego domowej

> roboty przekaznika (na przekaznikach) podlaczamy do włacznika

> swiatel tego przekrecanego czy gdzies szukamy kabla od tej

> wajchy co sie zmienia swiatla mijania/drogowe??

Starałem się jak najprecyzyjniej określić i rozróżnić WYŁĄCZNIK od PRZEŁĄCZNIKA wink.gif

Zobacz:

Quote:

Dodatkowy przewód podłącz do istniejącego przewodu biało-żółtego (styk nr 56)
w przełączniku świateł pod kierownicą
, puść go w dół do złącza, zakończ konektorem żeńskim i wsuń do do złącza w miejce wyjętego pinu 4.

UWAGA: W styku 56 są dwa przewody biało-żółte - jeden 1,5mm2, drugi 0,5mm2 idący do przekaźnika przeciwmgłowego tylnego. Możesz podpiąć się do dowolnego z nich.


Oczywiście możesz podłączyć go do styku 56 WYŁĄCZNIKA i będzie to samo. Oba te styki o numerze 56 są połaczone.

> chce aby byla

> mozliwosc przelaczania swiatel mijania/drogowe

Będziesz miał jeżeli podłaczysz tak jak w powyższym cytacie.

> no i jak mozna

> usunac podswietlenie tablicy rocznik 97 bez zlacza pod

> kierownica

Żeby nie było podświetlenia zrób tak jakbyś miał: "Nie mam złącza, rocznik do 1995". Rożnica w roczniku polega tylko i wyłącznie na tym, że przed rokiem 95 instalacja jest przystosowana do podświetlenia zegarów po 1995 nie. Jeżeli zrobisz tka jakbyś mial instalacją do podświetlenia to nie będziesz go miał wink.gif

> z gory dzieki za wyjasnienie problemu bo czytam ten manual i czytam i

> jakos nie moge zrozumiec niektorych rzeczy P

Pytaj dalej wink.gif

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolejne pytanie popodlaczalem wszystko no i mam problem, zastosowalem przekazniki samochodowe takie jak ty zastosowales do sterowania swiatel w manualu (12V 30/40A) tez zainstalowalem sobie swiatla na przekaznikach. A wiec wlaczam zaplon zapalaja sie swiatla postojowe jest oki, pozniej jak juz odpalam samochod to kontrolka od oleju nie gasnie do konca ( ale to dlatego ze nie zalorzylem opornika ) ale swiatla mijania sie nie zapalaja jak juz silnik pracuje wystarczy ze odlacze mase i podlacze ja spowrotem to swiatla sie zapalaja (pomaga tez pukniecie w przekaznik ) i drugi problem to taki ze jak odlacze mase (przelacznik kolyskowy ) to przekaznik chyba Pr2 zaczyna mruczec

PS jak mierze napiecie to wynosi okolo 7,2 V miedzy stykami 85 a 86 w przekazniku Pr3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> pozniej jak juz odpalam samochod to

> kontrolka od oleju nie gasnie do konca ( ale to dlatego ze nie

> zalorzylem opornika )

Zgadza się.

> ale swiatla mijania sie nie zapalaja jak

> juz silnik pracuje wystarczy ze odlacze mase i podlacze ja

> spowrotem to swiatla sie zapalaja (pomaga tez pukniecie w

> przekaznik )

Za słaby prąd płynie przez cewkę przekaźnika aby go zamknąć. Skoro pomaga puknięcie to znaczy, że jest na granicy zamknięcia. Jeżeli dołożysz jeszcze rezystor (a musisz) to będzie płynął jeszcze mniejszy i bedzie jeszcze gorzej.

Wniosek: cewka przekaźnika ma za małą rezystancję wiec potrzebuje większego napięcia ,które na nim sie odłoży aby zadziałał. Te przekaźniki, które użyłeś są dość "solidne", dlatego potrzebują dużego prądu. Z tego co pamiętam mają cewką 50 ohm. Jak pamiętasz w opisie mówiłęm o przekaźniku 400 ohm. Spróbuj zapodać jako Pr3 jakiś "słabszy" przekaźnik (20A) i wtedy próbuj najpierw bez rezystora, a jak się będzie żarzyć kontrolka oleju - kombinuj z rezystorem

> i drugi problem to taki ze jak odlacze mase

> (przelacznik kolyskowy ) to przekaznik chyba Pr2 zaczyna mruczec

Tutaj na razie nic nie powiem dopóki nie wymienisz Pr3. Powiem tylko, że "trochę" przesadziłeś dając przekaźnik 40A w miejscu gdzie wystarczy 0,5A wink.gif

> PS jak mierze napiecie to wynosi okolo 7,2 V miedzy stykami 85 a 86 w

> przekazniku Pr3

No jest za małe aby pewnie załączyć tak "mocny" przekaźnik (z przyczyn jak powyżej)

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszę nowego posta bo edycję mógłbyś przegapić wink.gif

Napisałeś, że założyłeś sobie przekaźniki do świateł. Skoro tak, to przekaźnik Pr3 tym bardziej powinien być miniaturowy bo będzie załączał nie żarówki świateł ale właśnie cewki przekaźników. Wystarczy przekaźnik 0,5A. Jeżeli będzie miał cewkę o rezystancji conajmniej 600ohm to obejdzie się bez rezystora dodatkowego.

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki wielkie za pomoc jutro zaczne tworzyc dalej na nowych przekaznikach, a dalem takie solidne bo w sklepie facet nie mial mniejszych no ale trudno jutro pojade z miernikiem do sklepu elektronicznego i bede szukal 270751858-jezyk.gifP

Dzieki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jutro pojade z miernikiem do sklepu

> elektronicznego i bede szukal

Walcz i nie poddawaj się wink.gif Powiem ci, że ja też po pierwszym montażu byłem trochę rozczarowany jak mi zaczeła się żarzyć kontrolka oleju. Potem kiedy wymysliłem żeby zapodac rezystor też nie czułem się lepiej kiedy dałem za "duży" i przekaźnik zaczął terkotać łapiąc i puszczając z częstością tak z 5 Hz zlosnik.gif No, ale wtedy już wiedziałem, że w czym rzecz i trza dać "mniejszy" rezystor zlosnik.gif

A teraz jest miodzio i znajomi zazdraszczają 270751858-jezyk.gif

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Walcz i nie poddawaj się Powiem ci, że ja też po pierwszym montażu

> byłem trochę rozczarowany jak mi zaczeła się żarzyć kontrolka

> oleju. Potem kiedy wymysliłem żeby zapodac rezystor też nie

> czułem się lepiej kiedy dałem za "duży" i przekaźnik zaczął

> terkotać łapiąc i puszczając z częstością tak z 5 Hz No, ale

> wtedy już wiedziałem, że w czym rzecz i trza dać "mniejszy"

> rezystor

> A teraz jest miodzio i znajomi zazdraszczają

> Pozdroofka

tylko żeby kontrolka sie oświeciła jak zabraknie oleju zlosnik.gif

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

Zrobiłem włącznik na trzech przekaźnikach (10A -były najtańsze), DZIEKI WSZYSTKIM PROJEKTUJĄCYM! boozing.gif

W domu podłączałem testowo - wszystko pięknie działało. Teraz jestem na etapie podłączania.

Jak najprościej podłączyć do kontrolki oleju? Czy kabel jest gdzieś w kabinie dostępny bez demontażu zegarów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Walcz i nie poddawaj się Powiem ci, że ja też po pierwszym montażu

> byłem trochę rozczarowany jak mi zaczeła się żarzyć kontrolka

> oleju. Potem kiedy wymysliłem żeby zapodac rezystor też nie

> czułem się lepiej kiedy dałem za "duży" i przekaźnik zaczął

> terkotać łapiąc i puszczając z częstością tak z 5 Hz No, ale

> wtedy już wiedziałem, że w czym rzecz i trza dać "mniejszy"

> rezystor

> A teraz jest miodzio i znajomi zazdraszczają

> Pozdroofka

Wszystkie te problemy z podświetlaniem się kontrolki, "mniejszym" lub "większym" przekaźnikiem, z dobieraniem rezystora szeregowego rozwiazuje się banalnie prosto. Cewka tego przekaźnik (dowolnego) powinna być nie w szereg z kontrolką, tylko równolegle do niej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy kabel jest gdzieś w

> kabinie dostępny bez demontażu zegarów?

W kabinie nie ma. Jest dostepny pod maską. Ale przecież pisałem o tym w manualu... wink.gif

> Zrobiłem włącznik na trzech przekaźnikach (10A -były najtańsze)

10A jako Pr3 to wiesz, że to może być za mało.... Płynie przez niego prąd obu żarówek przednich - w skrajnym przypadku kiedy jedziesz na mijania i chcesz mrugnąc drogowymi to natężenie prądu wynosi: 2*55 W + 2*65 W / 12 V = 20A.

Podczas "normalnej" jazdy na mijania: 9,1 A, na drogowych: 10,8 A

pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W kabinie nie ma. Jest dostepny pod maską. Ale przecież pisałem o tym

koszmar te przeciąganie kabli...

> 10A jako Pr3 to wiesz, że to może być za mało.... Płynie przez niego

> prąd obu żarówek przednich

święte słowa - kiedyś u siebie mierzyłem na zwykłych żarówkach to brały łącznie 8,8A

Przed reflektorami mam wstawione przekażniki 2x40A (mijania i długie).

Mieszkam na krańcu miasta, tak gdze latarnie już nie sięgają (jeszcze jest zakręt + krzaki) i w nocy naprawdę jest ciemno więc z żarówek max wyciskam.

A że mam wstawione Philipsy +50 to chce wstawić ten układ jako dzienne przez jakiś opornik tak by było ~10v i podłączyć pod długie.

Sprawdzałem w dzień nie oślepiają, zresztą tak jest przy zastosowaniu fabrycznego przekźnika dziennych GM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszystkie te problemy z podświetlaniem się kontrolki, "mniejszym" lub

> "większym" przekaźnikiem, z dobieraniem rezystora szeregowego

> rozwiazuje się banalnie prosto. Cewka tego przekaźnik

> (dowolnego) powinna być nie w szereg z kontrolką, tylko

> równolegle do niej.

No niestety nie jest tak banalnie prosto.

Zobacz na schemat:

278740328-kontr.JPG

Kontrolka jest zasilana z "plusa" a czujnik załącza masę.

Teraz spójrz na schemat automatu (oryginalnego czy naszego, wszystko jedno): masa przekaźnika jest na stałe przyłączona a przekaźnikiem steruje się załączając "plus". Ten plus pojawia się w obwodzie kontrolki dopiero jak kontrolka zgaśnie. I o to właśnie chodzi.

post-36940-14352481494379_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I o to właśnie chodzi.

Nie przypominam sobie, abym napisał, że nie są potrzebne jakieś inne zmiany w oryginalnym schemacie. Autor zawsze jest przywiązany do swojego rozwiązania (nawet jak ma ono oczywiste błedy). Przemyśl kolego lelek to co napisałem (a stać cię na to - ktoś tu w końcu za guru uchodzi) i dopiero potem pisz "o to właśnie chodzi". Na jałowe spory nie mam ochoty. Nie chcę aby powtórzyła się historia żałosnego sporu o jakieś tam kabelki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> koszmar te przeciąganie kabli...

To wepnij się w zegarach wink.gif

> Przed reflektorami mam wstawione przekażniki 2x40A (mijania i

> długie).

No to mów tak zaraz.... grinser006.gif Przekaźnik Pr3 może być dowolny.

> przez jakiś opornik tak by było ~10v i podłączyć pod

> długie.

To musi być opornik o duuużej mocy wink.gif

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja teraz staram się dopasować ten nasz przekaźnik do omegi z xenonami

W sumie to jedyny problem to opóźnić nieco włączenie lamp w stosunku do zgaśnięcia kontrolki oleju. To tak na szybko. Jakoś więcej trudności nie przychodzi mi do głowy, poza odpowiednim przekaźnikiem Pr3.

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cewka przekaźnika Pr3 powinna pracować w obwodzie:

> pin 6 układu - zestyk rozwierny Pr2 - cewka Pr3 - pin 8 układu

No tak, ale ty proponujesz przerobienie automatu a nie "włączenie równolegle do kontrolki oleju" jak pisałeś wcześniej.

Założeniem naszego automatu było zastąpienie oryginału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przeanalizuj oryginał, a przyznasz, że to co proponuję jest właśnie

> bliskie oryginałowi.

Czyżby? Przecież oryginał nie jest "wpięty równolegle do kontrolki" tylko dokładnie tam gdzie my się wpinamy: szeregowo z kontrolką. Chyba, że masz jakiś inny schemat. wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszystkie te problemy z podświetlaniem się kontrolki, "mniejszym" lub

> "większym" przekaźnikiem, z dobieraniem rezystora szeregowego

> rozwiazuje się banalnie prosto. Cewka tego przekaźnik

> (dowolnego) powinna być nie w szereg z kontrolką, tylko

> równolegle do niej.

Można by tak zrobić ale nie wiem czy nie należałoby jednego przewodu nie zmienić

Schemat oryginalny:

przekazniklo0.jpg

według tego rozwiązania przekaźnik załącza po odpaleniu samochodu (kiedy czujnik ciśnienia zrobi przerwę i plus popłynie przez kontrolkę na przekaźnik) czyli podczas jazdy jest cały czas włączony

a teraz podłączenie równoległe:

przekaznik2sq1.jpg

Trzeba plus na światła podłączyć po stacyjce (aby nie paliły się po wyłączeniu stacyjki) czyli pod nr6 na kostce i zmienić bezpiecznik F27 na co najmniej 20A Z tym że przewód troszkę za cienki jest (0.75 a powinien być 1.5)

Przekaźnik podłączony jest w pozycji normalnie zwartych styków. oznacza to tyle że przekręcamy stacyjkę przekaźnik załącza i rozwiera obwód świateł (nie świecą się) odpalamy samochód czujnik ciśnienia rozwiera ginie masa i przekaźnik traci zasilanie załączając światła. Rozwiązanie o tyle korzystniejsze że:

1. niejarzy się kontrolka oleju

2. przekaźnik jest mniej obciążony ponieważ większość czasu spędza w pozycji bez napięciowej. Przekaźnik pracuje tylko wtedy kiedy stacyjka jest w pozycji zapłon a silnik jeszcze nie pracuje (pozycja której większość ludzi unika przynajmniej ja na pewno)

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a teraz podłączenie równoległe:

I to jest wytłumaczenie a nie jakieś "przeczytaj...", "przeanalizuj..." wink.gif

Zgadza się, takie rozwiązanie jest znacznie lepsze niż to proponowane w manualu. Ale pretensje nie do mnie, wszak wyraźnie napisałem:

Quote:

nasz kącikowy kolega _Zero_ wymyślił prosty układzik, który zastepuje "szwedzki" przekaźnik.


Ja opierając się na konkretnym pomyśle usunałem jego podstawowe wady i za zgodą autora pomysłu zebrałem 17 stron tematu i zawarłem w manualu na życzenie kolgi azja. Owszem te wady można było usunąc w sposób jaki proponujesz, no cóż... zrobiłem to inaczej nie ingerując w koncepcję autora a dokładając łatę w postaci rezystora. wink.gif

Poza tym zawsze można zastosowac układ kolegi _Zero_ tranzystorowo- przekaźnikowy.

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zgadza się, takie rozwiązanie jest znacznie lepsze niż to proponowane

No niby lepsze ale znalazłem jeszcze jedno ale:

Trzeba by zmienić także funkcjonalność przekaźnika pr2 w ten sposób aby po włączeniu przełącznika świateł załączał nam masę na przekaźnik pr3 a nie jak do tej pory odcinał plus na ten przekaźnik. ogólnie trzeba by troszkę namieszać. To chyba wszystko bo już drugie piwko pije i mi się myśleć nie chce zakrecony.gif

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No niby lepsze ale znalazłem jeszcze jedno ale:

> Trzeba by zmienić także funkcjonalność przekaźnika pr2 w ten sposób

> aby po włączeniu przełącznika świateł załączał nam masę na

> przekaźnik pr3 a nie jak do tej pory odcinał plus na ten

> przekaźnik.

Kolega zbig5705 napisał wyżej jak ma być podłączony przekaźnik Pr3 wink.gif

> ogólnie trzeba by troszkę namieszać.

No niestety... Ale będzie OK i nawet nie zmieni się układ wyprowadzeń jedynie zawartosć "pudełka" a raczej jego kabelkologia wewnetrzna.

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Autor zawsze jest przywiązany do

> swojego rozwiązania (nawet jak ma ono oczywiste błedy).

No ale to nie ja jestem autorem pomysłu.... wink.gif I jak napisałem wcześniej:

Quote:

Ja opierając się na konkretnym pomyśle usunałem jego podstawowe wady i za zgodą autora pomysłu zebrałem 17 stron tematu i zawarłem w manualu na życzenie kolgi azja. Owszem te wady można było usunąc w sposób jaki proponujesz, no cóż... zrobiłem to inaczej nie ingerując w koncepcję autora a dokładając łatę w postaci rezystora.


> Na jałowe spory nie mam ochoty. Nie chcę aby powtórzyła się

> historia żałosnego sporu o jakieś tam kabelki.

Ja też daleki jestem od tego.

Rozumiem, że Twoja propozycja wygląda następujaco:

278741117-zero1.jpg

Pozdroofka

post-36940-14352481498042_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Rozumiem, że Twoja propozycja wygląda następujaco:

Wiem że nie do mnie ale jeśli dobrze widzę to albo nie jarzę albo to nie będzie działać tak jak powinno. czujnik ciśnienia oleju według schematu jest na stale zwarty a ciśnienie po odpaleniu silnika go rozwiera. Więc według tego schematu po przekręceniu stacyjki w pozycję zapłon zapalą sie światła a po odpaleniu silnika zgasną confused.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiem że nie do mnie ale jeśli dobrze widzę to albo nie jarzę albo to

> nie będzie działać tak jak powinno. czujnik ciśnienia oleju

> według schematu jest na stale zwarty a ciśnienie po odpaleniu

> silnika go rozwiera. Więc według tego schematu po przekręceniu

> stacyjki w pozycję zapłon zapalą sie światła a po odpaleniu

> silnika zgasną

Czekaj bo nie skończyłem rysowac zlosnik.gif To co jest wyżej narysowalem zgodnie z tym co napisał kolega zbig5705:

Quote:

Cewka przekaźnika Pr3 powinna pracować w obwodzie:

pin 6 układu - zestyk rozwierny Pr2 - cewka Pr3 - pin 8 układu


Teraz uwzględniając Twoje uwagi (styki przekaźników Pr2 i Pr3 są narysowane w stanie "rozwartym" czyli prąd przez cewki nie plynie) :

278741198-zero1.jpg

post-36940-14352481498577_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No teraz to już wiem o co chodzi. tyle że ja bym to sprobował tak

> podłączyć:

> Bo po co mają się nam cały czas światła palić.

No tak... po zgaszeniu silnika czujnik jest zamknięty i zapodaje masę, akumulator zapodaje plus i się świeci zlosnik.gif

Ale tak czy inaczej zauważyłem, że nie może być tak jak mówi kolega zbig5705:

Quote:

Cewka przekaźnika Pr3 powinna pracować w obwodzie:

> pin 6 układu -
zestyk rozwierny Pr2
- cewka Pr3 - pin 8 układu


no bo zobacz co się dzieje:

Silnik odpalony, przekaźnik Pr2 jest otwarty i zapodaje "+" na cewkę przekaźnika Pr3. Z drugiej strony cewki też jest "+" bo czujnik ciśnienia jest otwarty. W związku z tym przekaźnik Pr3 jest otwarty i styki zapodają prąd na żarówki. Czy coś się zmieni kiedy w tej sytuacji ręcznie włączymy światła pozycyjne? Przekażnik Pr2 zamknie styki odłączajęc "+" od cewki Pr3. Ale to nic nie zmienia bo przekaźnik jest i tak otwarty więc światła mijania nie zgasną.

Czyli co? wywalamy przekaźnik Pr2 pozbawiając się wyłączenia automatu za pomocą oryginalnego wyłącznika świateł? wink.gif

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myslę, że czas na podsumowanie.

Pora była późna, wszystko działo się szybko, posty pojawiały się jeden po drugim, więc nie mogłem spokojnie przemyśleć tego co piszesz. Teraz po zastonowieniu mogę napisać, ze nie zgadzam się z Toba z powodów o których poniżej.

Nie podałeś żadnego schematu więc opieram się tylko na Twoim opisie, który zacytuję kolejny raz:

Quote:

Cewka przekaźnika Pr3 powinna pracować w obwodzie:

pin 6 układu - zestyk rozwierny Pr2 - cewka Pr3 - pin 8 układu


Proponujesz zmianę podłączenia cewki przekaźnika Pr3, pozostawiając podłaczenie jego styków bez zmian. Oto schemat z wprowadzoną przez Ciebie modyfikacją:

278741117-zero1.jpg

1. Idea połaczenia równoległego polega na tym, ze odbiorniki połaczone w ten sposób działają tak, że działanie jednego wtóruje drugiemu: kiedy działa jeden, działa drugi, kiedy nie działa jeden nie działa drugi. Temu nie zaprzeczysz. W związku z tym propozycja podłaczenia równoległego przekaźnika załączającego światła i kontrolnki spowoduje to, że światła będą działały wtedy kiedy będzie świeciła się kontrolka oleju. Kiedy gaśnie kontrolka - zgasną również światła. I to by się zgadzało z Twoją propozycją: zasilanie idzie z pinu nr 6 przez normalnie rozwarte styki Pr2, przez cewkę Pr3 do czujnika oleju. Czujnik ten kiedy silnik nie pracuje załącza masę kontrolce i Pr3 powodując świecenie kontrolki oleju oraz załączenie przekaźnika Pr3 czyli de facto załaczenie świateł. Kiedy uruchomi się silnik, czujnik odłącza masę gasząc kontrolkę i wyłączając przekaźnik pr3 czyli gasi również światła.

Ergo: automat działa odwrotnie niż zamierzamy więc nie mów, że "to co proponujesz jest właśnie bliskie oryginałowi". wink.gif

2. Nawet jeżeli zastosujemy to co proponuje kolega kamilk_26 czyli odwrotne połaczenie styków przekaźnika Pr3 (Ty o tym nie wspominasz) dzięki czemu odwrócimy jego działanie - kontrolka świeci, przekaźnik działa rozłączając obwód świateł. Kontrolka gaśnie, przekaźnik nie działa załączając obwód świateł, to i tak Twoja propozycja jest daleka od oryginału bo przy pracującym silniku działanie przekaźnika Pr3 NIE ZALEŻY od stanu przekaźnika Pr2 - czy będzie otwarty czy zamkniety to i tak przekaźnik Pr3 będzie rozłączony powodując świecenie świateł. W oryginale włączenie ręczne świateł pozycyjnych powoduje załączenie przekaźnika Pr2 czyli w konsekwencji otwarcie Pr3 i zgaśnięcie świateł.

Mam nadzieję, że nie uznasz tej dyskusji za jałową, przecież dostałeś konkretne argumenty.

Trochę na temat tego:

Quote:

Przemyśl kolego lelek to co napisałem i dopiero potem pisz "o to właśnie chodzi".


Moje "o to chodzi" tyczyło się tego:

Quote:

masa przekaźnika jest na stałe przyłączona a przekaźnikiem steruje się załączając "plus". Ten plus pojawia się w obwodzie kontrolki dopiero jak kontrolka zgaśnie.


Jak widzisz przemyślałem i w dalszym ciągu podtrzymuję, że "o to właśnie chodzi". Skoro nie można włączyć przekaźnika Pr3 równolegle z kontrolką czyli sterować nim masą podłączną przez czujnik (z powodów jak w punkcie 1) bo wtórowałby jej działaniu, to jedynym sposobem jest dać mu masę na stałe i sterować nim plusem, który pojawia kiedy kontrolka zgaśnie bo czujnik odłączył jej mase. I "o to właśnie chodzi".

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 2. Nawet jeżeli zastosujemy to co proponuje kolega kamilk_26 czyli

> odwrotne połaczenie styków przekaźnika Pr3 (Ty o tym nie

> wspominasz) dzięki czemu odwrócimy jego działanie - kontrolka

> świeci, przekaźnik działa rozłączając obwód świateł. Kontrolka

> gaśnie, przekaźnik nie działa załączając obwód świateł, to i tak

> Twoja propozycja jest daleka od oryginału bo przy pracującym

> silniku działanie przekaźnika Pr3 NIE ZALEŻY od stanu

> przekaźnika Pr2 - czy będzie otwarty czy zamkniety to i tak

> przekaźnik Pr3 będzie rozłączony powodując świecenie świateł. W

> oryginale włączenie ręczne świateł pozycyjnych powoduje

> załączenie przekaźnika Pr2 czyli w konsekwencji otwarcie Pr3 i

> zgaśnięcie świateł.

Temat można uznać za zamknięty ale jakoś nie mogłem sobie darować żeby nie napisać (niektórzy sądzą że jestem uparty smile.gif ale ja tak nie myślę).

Jeszcze raz spojrzałem na ten pomysł no można by to podłączyć tak:

278742167-278741198-zero1b.jpg

Z tym że wraca nam żarzenie się kontrolki oleju. Kiedy włączymy przełącznik świateł aby wyłączyć światła mijania to wtedy przekaźnik Pr3 pracuje nam szeregowo z kontrolką oleju i wielce prawdopodobne jest że będzie się ona żarzyć.

Podsumowując podłączenie równoległe przekaźnika pr3 nie eliminuje żarzenia kontroli oleju w każdej sytuacji działania przekaźnika świateł. Chyba jednak jestem troszkę uparty bo podchwyciłem myśl i uparcie dążę żeby to działało i jeszcze sie w dyskusje wtrącam. No nic to mam nadzieje że nikogo nie uraziłem.

EDIT:

Tyle że po takim podłączeniu to w sytuacji kiedy załączona będzie stacyjka a silnik jeszcze nie odpalony przełączymy przełącznik świateł na pozycje to zapalą man się mijania spineyes.gif No i teraz jestem spokojny bo pomysł niby dobry ale tego raczej nie da sie wykonać przy wykorzystaniu trzech przekaźników.

Pozdrawiam.

post-72224-14352481503152_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> HEj

> Mała uwaga - światła nie mogą być zasilane ze stacyjki - nie wytrzyma

> tak dużego dodatkowego obciążenia (wg mnie)

Słusznie prawisz

> Powinno być ze stałego +

No tak, ale wtedy gdy podłączymy tak jak mówi kamilk to światła bedą świeciły się nonstop bo będzie zapodany stały plus a czujnik ciśnienia zapoda masę wink.gif

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> i jeszcze sie w dyskusje

> wtrącam. No nic to mam nadzieje że nikogo nie uraziłem.

I bardzo dobrze, że się wtrącasz. Jesteś już rok na kąciku więc powinieneś zauważyć ile przez takie wtrącanie wymyśliliśmy/ulepszyliśmy rzeczy smile.gif Nie ma to jak praca zespołowa zlosnik.gif. A ta Twoja koncepcja z takim własnie włączeniem przekaźnika może całkiem niespodziewanie przydać się przy innej okazji smile.gif

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kupilem dzis przekazniki zmontowalem (wedlug schematu w manualu ) zamontowalem do samochodu po pierwsze kontrolka sie nie zarzy pomimo ze nie wkladalem opornika opor cewki przekanika wynosi 350 ohm, tylko znowu jest problem bo jak odlaczam mase to przekaznik odpowiedzialny za swiatla postojowe znajduje sobie mase chyba przez cewke z pinu 3 albo 8 i co z tym cholerstwem zrobic cierpliwosc mi sie konczy HELP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> po pierwsze kontrolka sie nie zarzy

> pomimo ze nie wkladalem opornika opor cewki przekanika wynosi

> 350 ohm,

Sprawdź w ciemnościach egipskich, bo może się bardzo delikatnie żarzy. Czego oczywiście nie życze wink.gif

> tylko znowu jest problem bo jak odlaczam mase to

> przekaznik odpowiedzialny za swiatla postojowe znajduje sobie

> mase chyba przez cewke z pinu 3 albo 8 i co z tym cholerstwem

> zrobic cierpliwosc mi sie konczy HELP

Czyli co... Ustrojstwo generalnie działa, załącza i wyłącza to co ma załączać i wyłączać w odpowiedniej chwili.

Problem masz tylko przy próbie wyłączenia urządzenia za pomocą wyłącznika (w manualu zwanym ZIMA-LATO) ?

Rozumiem, że po przełączeniu go w pozycję LATO (odłączenie masy) zapalają się pozycje.

Sprawdź czy na pewno wstawileś wyłącznik w miejsce, którę wskazałem strzałką na schemacie poniżej. Wyłącznik musi odłączać masy WSZYSTKICH przekaźników.

278745422-zero7.jpg

Pozdroofka

post-36940-143524815539_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wlasnie wylacznik wstawiony jest tak ze odlacza mase na wszystkich przekaznikach tylko ze on sobie bierze jakims cudem mase z pinu chyba 3 przez cewke przekaznika i nie wiem co cholerze zrobic (nawet wylacznikowi nie wierzylem poprostu przerwalem obwód i nic nowego frown.gif

PS a pozatym wszystko ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no wlasnie wylacznik wstawiony jest tak ze odlacza mase na wszystkich

> przekaznikach tylko ze on sobie bierze jakims cudem mase z pinu

> chyba 3 przez cewke przekaznika i nie wiem co cholerze zrobic

> (nawet wylacznikowi nie wierzylem poprostu przerwalem obwód i

> nic nowego

To zrób tak:

Odłacz wyłącznikiem masę, zapalą się pozycje. Wtedy wypnij ze złącza pin nr. 3. Jeżeli zgasną pozycje to znaczy, że wiemy gdzie jest winowajca. Dla pewności wepnij pin spowrotem i wypnij pin nr 8. Chodzi o to aby sprawdzić czy masa dostaje się przez przekaźnik Pr2 czy Pr3 czy przez oba.

> PS a pozatym wszystko ok

waytogo.gif

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no wlasnie wylacznik wstawiony jest tak ze odlacza mase na wszystkich

> przekaznikach tylko ze on sobie bierze jakims cudem mase z pinu

> chyba 3 przez cewke przekaznika i nie wiem co cholerze zrobic

> (nawet wylacznikowi nie wierzylem poprostu przerwalem obwód i

> nic nowego

> PS a pozatym wszystko ok

Pin 3 bardzo mało prawdopodobne ponieważ na nim pojawia sie plus po załączeniu przełącznika świateł. Ja bym obstawiał pin nr 8 czyli przewód po kontrolce oleju. ale masę stamtąd by ci brał tylko jak silnik wyłączony bo jak pracuje to jest + i pozycje powinny zgasnąć. Ogólnie możesz to sprawdzić wypinając przewody kolejno z kostki i będzie widać po którym gaśnie.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no wlasnie wylacznik wstawiony jest tak ze odlacza mase na wszystkich

> przekaznikach tylko ze on sobie bierze jakims cudem mase z pinu

> chyba 3 przez cewke przekaznika i nie wiem co cholerze zrobic

> (nawet wylacznikowi nie wierzylem poprostu przerwalem obwód i

> nic nowego

> PS a pozatym wszystko ok

Czekaj... zlosnik.gif Zobacz do ostatniej częsci manuala, do częsci gdzie jest mowa o kontrolkach LED. Jak myślisz dlaczego wstawiłem diody D4 i D5? zlosnik.gif Przeczytaj od miejsca: "Przełącznik w pozycji LATO."

zobacz też co tu:

KLIK Pisałom o "lewej' masie smile.gif

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.