Skocz do zawartości

DRL - coś się zmieniło?


romano11

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jak w temacie - co prawda pytanie dotyczy jednośladów, ale tutaj zagląda więcej obeznanych z przepisami userów smile.gif

I tak: w czerwcowym numerze Świata Motocykli jest przedstawiony nowy model Moto Guzzi California 1400 i w opisie czytamy:

"Oprócz pstryczka świateł przeciwmgłowych znajdziemy włącznik świateł do jazdy dziennej. Trochę jak w samochodzie."

No właśnie - jak to możliwe, skoro załącznik nr 6 do Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów i ich niezbędnego wyposażenia nie przewiduje DRL w jednośladach... coś się zmieniło? hmm.gif

Pozdrawiam - romano11 30.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No właśnie - jak to możliwe, skoro załącznik nr 6 do Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych

> pojazdów i ich niezbędnego wyposażenia nie przewiduje DRL w jednośladach... coś się zmieniło?

Nic.

Nasze prawodawstwo nie nadąża za resztą Europy i rozwiązaniami.

Jak wprowadzano DRL do wyposażenia pojazdów i pojawiło się ono w regulaminie EKG, to nasi ustawodawcy (po dłuższym, oczywiście, poślizgu - podczas którego takie światła w ogóle nie były "przepisowe") najpierw wprowadzili regulację do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, a potem na chybcika je zmieniali bo pojazdy mające fabrycznie zamontowane dzienne i tak nie były z owym zgodne rotfl.gif

Ta zmiana "na chybcika" to był AFAIR początek roku ze trzy lata do tyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nic.

> Nasze prawodawstwo nie nadąża za resztą Europy i rozwiązaniami.

> Jak wprowadzano DRL do wyposażenia pojazdów i pojawiło się ono w regulaminie EKG, to nasi

> ustawodawcy (po dłuższym, oczywiście, poślizgu - podczas którego takie światła w ogóle nie

> były "przepisowe") najpierw wprowadzili regulację do rozporządzenia w sprawie warunków

> technicznych, a potem na chybcika je zmieniali bo pojazdy mające fabrycznie zamontowane

> dzienne i tak nie były z owym zgodne

> Ta zmiana "na chybcika" to był AFAIR początek roku ze trzy lata do tyłu.

Nie tylko w Polsce nie nadazaja.

W Irlandii np jak ktos zalozy sobie dzienne zgodnie w prawem EU (tzn tak zeby zapalaly sie po wlaczeniu zaplonu i wylaczaly po wlaczeniu pozycyjnych to nie przejdzie przegladu.

A to dlatego, ze na przegladzie jest wymog, zeby kazde dodatkowe swiatla mialy swoj osobny wlacznik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale moze w innych krajach niz Polska moga byc zamontowane takie swiatla.

Pewnie tak, tylko to jest sprzęt dostępny za 80parę kzł u oficjalnego importera w Pl... Wiesz: idziesz do salonu, kupujesz, rejestrujesz i jazda. A tu zza krzaka wyskakuje gliniarz i on ma napisane czarno na białym... DRL w moto nie są dopuszczone niewiem.gif a Ty masz homologację... ciekawe, co by na to powiedział Wysoki Sąd?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie tylko w Polsce nie nadazaja.

> W Irlandii np jak ktos zalozy sobie dzienne zgodnie w prawem EU (tzn tak zeby zapalaly sie po

> wlaczeniu zaplonu i wylaczaly po wlaczeniu pozycyjnych to nie przejdzie przegladu.

> A to dlatego, ze na przegladzie jest wymog, zeby kazde dodatkowe swiatla mialy swoj osobny

> wlacznik.

a co z tymi co maja fabryczne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a co z tymi co maja fabryczne?

Nie wiem.

Takie zamontowane wlasnorecznie oni klasyfikuja jako lampy dodatkowe i dlatego musza spelniac wymogi jak dla lamp dodatkowych.

Fabryczne pewnie by przeszly, ale jako ze pierwszy przeglad jest jak auto ma 4 lata, to przez 2009 rokiem chyba niewiele samochodow mialo fabryczne dzienne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nic.

> Nasze prawodawstwo nie nadąża za resztą Europy i rozwiązaniami.

No bo nasi rządzący maja wazniejesze tematy - Tupolew, związki partnerskie, zakaz handlu w niedzielę itp itp. no.gif

Inny przykład nie nadążania - trzecia tablica rejestracyjna dla bagażników rowerowych montowanych na haku. No i migające czerwone lampki rowerowe - zalegalizowano je gdy stały sie powszechne. Na szczęscie - jak wynika z lektury forów - nikt się na drodze nie czepia bzdur zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No bo nasi rządzący maja wazniejesze tematy - Tupolew, związki partnerskie, zakaz handlu w

> niedzielę itp itp.

> Inny przykład nie nadążania - trzecia tablica rejestracyjna dla bagażników rowerowych montowanych

> na haku. No i migające czerwone lampki rowerowe - zalegalizowano je gdy stały sie powszechne.

> Na szczęscie - jak wynika z lektury forów - nikt się na drodze nie czepia bzdur

Trzecią tablicę też zalegalizowali? yikes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A kto i gdzie powiedział, że nasze prawo ma nadążać za resztą Europy?

Nikt, kogo uważałbym za autorytet.

Mimo to głupio z boku wygląda, jeśli busted.gif w przysłowiowym Pcimiu (nic nie ujmując tej miejscowości) próbuje zgodnie z prawem wręczyć mandat za manie fabrycznego oświetlenia zgodnego z innym prawem smirk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nikt, kogo uważałbym za autorytet.

> Mimo to głupio z boku wygląda, jeśli w przysłowiowym Pcimiu (nic nie ujmując tej miejscowości)

> próbuje zgodnie z prawem wręczyć mandat za manie fabrycznego oświetlenia zgodnego z innym

> prawem

Cóż, mamy takie a nie inne prawo i jego trzeba się trzymać, nie innego. Inaczej pachniało by to anarchią... Dla przykładu - jest mgła - masz mieć włączone światła mijania. Tymczasem "mądre" auta twierdzą, że jest jasno i włączają dzienne. Niby taka automatyka fabryczna, ale nie zwalnia od myślenia i nie można się tłumaczyć, że auto tak światła włącza...Za to żaden chyba producent nie wpadł na pomysł, żeby lampy doświetlające zakręty nie włączały się w dzień...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cóż, mamy takie a nie inne prawo i jego trzeba się trzymać, nie innego. Inaczej pachniało by to

> anarchią...

Tyle, że to "inne" jest prawem unijnym.

Prawnikiem nie jestem, ale chyba jest tak, że to "inne" jest w pewien sposób ważniejsze.

A jeśli dany pojazd jest dopuszczony do sprzedaży na terenie UE, to znaczy najprawdopodobniej, że jest zgodny z regulacjami tyle, że nie naszymi lokalnymi, za co można dostać mandat hehe.gif

Oczywiście nie zawsze i nie od każdego, ale taka możliwość często istnieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cóż, mamy takie a nie inne prawo i jego trzeba się trzymać, nie innego. Inaczej pachniało by to

> anarchią... Dla przykładu - jest mgła - masz mieć włączone światła mijania.

Można mieć wyłączone mijania i włączone przeciwmgielne.

> Tymczasem "mądre"

> auta twierdzą, że jest jasno i włączają dzienne. Niby taka automatyka fabryczna, ale nie

> zwalnia od myślenia i nie można się tłumaczyć, że auto tak światła włącza...

przy światłach automatycznych nie ma tego problemu. Auto ma czujnik światła i samo decyduje, czy dzienne wystarczą, czy nie. A jak naszym zdaniem zdecyduje źle, to zawsze można mijania włączyć.

> Za to żaden chyba

> producent nie wpadł na pomysł, żeby lampy doświetlające zakręty nie włączały się w dzień...

wpadł - j.w. recepta na to nazywa się światła automatyczne. A przynajmniej zaprogramowanie zwykłych świateł tak, że mijania świecą tylko z przodu (bez tyłu i oświetlenia deski) przy włączonej pozycji 0 włącznika (Ford). Inne marki mają to rozwiązane nieco inaczej, ale też da się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>.Za to żaden chyba

> producent nie wpadł na pomysł, żeby lampy doświetlające zakręty nie włączały się w dzień...

Na marginesie tematu ale w odpowiedzi na powyższe: nie dość że

w dzień, to przy prędkościach rzędu 5-10 km/h. Komicznie wygląda

jak ktoś wykręca z miejsca parkingowego gdzie jest ciasno hehe.gifzlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A przynajmniej zaprogramowanie zwykłych

> świateł tak, że mijania świecą tylko z przodu (bez tyłu i oświetlenia deski) przy włączonej

> pozycji 0 włącznika (Ford). Inne marki mają to rozwiązane nieco inaczej, ale też da się.

Ciekawe, w jakim kraju można tak jeździć?

W Polsce i pewno całej UE ze światłami mijania i drogowymi (poza miganiem) muszą się świecić tylne światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

P.S. Jeszcze nie spotkałem auta ze światłami mijania z tyłu yikes.gifhehe.gifyay.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ciekawe, w jakim kraju można tak jeździć?

Naprzyklad w Irlandii wink.gif

Bo tu mozna jezdzic ze swiatlami jakie komu pasuja wink.gif

> W Polsce i pewno całej UE ze światłami mijania i drogowymi (poza miganiem) muszą się świecić tylne

> światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

> P.S. Jeszcze nie spotkałem auta ze światłami mijania z tyłu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ciekawe, w jakim kraju można tak jeździć?

w każdym, jeśli auto jest homologowane z takim oświetleniem.

> W Polsce i pewno całej UE ze światłami mijania i drogowymi (poza miganiem) muszą się świecić tylne

> światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

j.w. jeśli auto zostało w UE homologowane z takim oświetleniem, to wszystko jest w porządku.

> P.S. Jeszcze nie spotkałem auta ze światłami mijania z tyłu

widzę, że koniecznie musisz się czepiać skrótu myślowego... smirk.gif Specjalnie dla Ciebie - tylne pozycyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> (...) Dla przykładu - jest mgła - masz mieć włączone światła mijania. Tymczasem "mądre"

> auta twierdzą, że jest jasno i włączają dzienne. Niby taka automatyka fabryczna, ale nie

> zwalnia od myślenia i nie można się tłumaczyć, że auto tak światła włącza...(...)

Jak jest mgła należy mieć włączone światła mijania lub przeciwmgłowe. Wystarczy włączyć którekolwiek przeciwmgłowe i automat przełącza z dziennych na mijania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tyle, że to "inne" jest prawem unijnym.

> Prawnikiem nie jestem, ale chyba jest tak, że to "inne" jest w pewien sposób ważniejsze.

Nie jest. W Polsce obowiązuje prawo polskie. Za niezgodność z unijnym Polska może co najwyżej dostać karę. Ale Ty nie możesz się na nie powoływać jako akt wyższego rzędu niż prawo polskie.

> A jeśli dany pojazd jest dopuszczony do sprzedaży na terenie UE, to znaczy najprawdopodobniej, że

> jest zgodny z regulacjami tyle, że nie naszymi lokalnymi, za co można dostać mandat

Jeśli jest dopuszczony do sprzedaży w Polsce to nie ma problemu.

> Oczywiście nie zawsze i nie od każdego, ale taka możliwość często istnieje.

Założę się, że jeszcze nikt nie dostał takiego mandatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli jest dopuszczony do sprzedaży w Polsce to nie ma problemu.

Co z tego, że jest, skoro ma nieprzepisowe oświetlenie.

Amerykańce też są zarejestrowane i również zachodzę w głowę, w jaki sposób dostają przegląd za amerykańskie tylne światła.

Wiem, że się da wink.gif

> Założę się, że jeszcze nikt nie dostał takiego mandatu.

Mój kolega był blisko, ale busted.gif się w końcu zreflektował hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.