Skocz do zawartości

Zakup Astry H - kilka pytań początkującego


Rajek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Zamierzam kupić auto rodzinne w cenie 20-25 tys.

Przymierzam się zarówno do Fabii II jak i Astry H

Preferowane max 5 letnie, z przebiegiem do 100tys., najchętniej kombi

da się tak? zlosnik.gif

z silników bardziej preferuję benzynę + LPG, ale nie każdy silnik dobrze znosi gaz, więc rozważam też dieselka

znalazłem taką ofertę: http://www.g2.pl/samochod.php?idsamochodu=77942

dzwoniłem, możliwe że już zaklepany, ale mają dać znać

myślicie że warto?

czytałem trochę o silnikach tu na forum i kilku stronach i wyczytałem, że CDTI Z17DTH jest wart uwagi,

jako jedyny z silników ma 100KM i wg różnych stron był montowany do 2007 roku,

a w tej ofercie widać że silnik ma 100KM w samochodzie z 2008 roku i ciekaw jestem czy to błąd czy może rejestracja 2008 a model 2007? hmm.gif

na co ewentualnie zwrócić uwagę oglądając auta ?

czy ktoś kupował auta z gwarancją G2? jakieś uwagi? czy można liczyć że dealer faktycznie sprzedając auto z gwarancją oferuje autentyczny przebieg i dobry stan techniczny ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam

> Zamierzam kupić auto rodzinne w cenie 20-25 tys.

> Przymierzam się zarówno do Fabii II jak i Astry H

> Preferowane max 5 letnie, z przebiegiem do 100tys., najchętniej kombi

> da się tak?

> z silników bardziej preferuję benzynę + LPG, ale nie każdy silnik dobrze znosi gaz, więc rozważam

> też dieselka

> znalazłem taką ofertę: http://www.g2.pl/samochod.php?idsamochodu=77942

> dzwoniłem, możliwe że już zaklepany, ale mają dać znać

> myślicie że warto?

> czytałem trochę o silnikach tu na forum i kilku stronach i wyczytałem, że CDTI Z17DTH jest wart

> uwagi,

> jako jedyny z silników ma 100KM i wg różnych stron był montowany do 2007 roku,

> a w tej ofercie widać że silnik ma 100KM w samochodzie z 2008 roku i ciekaw jestem czy to błąd czy

> może rejestracja 2008 a model 2007?

> na co ewentualnie zwrócić uwagę oglądając auta ?

> czy ktoś kupował auta z gwarancją G2? jakieś uwagi? czy można liczyć że dealer faktycznie

> sprzedając auto z gwarancją oferuje autentyczny przebieg i dobry stan techniczny ?

Brat powoził ,Astra H z dieslem ,najpierw jedną 1,3 CDTi ,potem zmienili mu na 1,7.W 3 lata,jak przedstawiciel zrobił 230tys.W 1,3 zaczeło się sypać ,dosłownie wszystko dlatego też zmienili.

Trzeba ,zdać sobie sprawę ,że w firmie auto na siebie zarabia i do tego diesel jeszcze ok.gifTam ,auto nie jest od stania na placu hehe.gif

Każdy chciałby ,kupić za jak najmniej i z najmniejszym przebiegiem ale tak się nie da smirk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na co ewentualnie zwrócić uwagę oglądając auta ?

rdza - klapa tylna, okolice lusterek wstecznych, chlodnice klimy ponoc cienkie (ja juz 1 wymienilem)

podpiac sie gdzies do techa lub op-coma (moj niestety chyba wlasnie wyzional ducha, bo bym uzyczyl)

> czy ktoś kupował auta z gwarancją G2? jakieś uwagi? czy można liczyć że dealer faktycznie

> sprzedając auto z gwarancją oferuje autentyczny przebieg i dobry stan techniczny ?

chcialem kiedys wziac 3-letniego focusa z G2, ale mimo zapewnien telefonicznych, na zywca ukazal sie nico inny obraz niz ten wyimaginowany przez sprzedawce (mlodziak w gajerze obwieszony zlotem, bardziej mi do cygana pasowal niz salonu opla)

w zeszlym roku wzialem z TopAuto roczna Astre (benzyna 1,6 z przebiegiem 21kkm) i jak narazie jestem zadowolony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Moja ma większy 2 razy przebieg a lepiej pod maską wygląda. Co do golasa, łatwo i tanio można

to fakt radio z lepszym wyświetlaczem pod bc orientacyjnie 300 zł tempomat z 200 i już jest lepiej i wykręcenie licznika do normalnego poziomu :-D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Auto chyba bylo firmowe? na diesla taki maly przebieg w tyle lat?

Czasami tak bywa. To auto z polskiego salonu wiec historia choroby dość łatwa do weryfikacji. Auta firmowe sie kupuje sie także nie do pracy tylko przez podatki. Moja była firma kupiła tak Fabie i Octavie. Miałem taką a jako handlowiec robiłem rocznie 20 tyś km z dojazdami do domu biglaugh.gif

To auto to może być niezły wybór bo silnik 100KM czyli powinien być na osprzęcie wtryskowym Boscha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czasami tak bywa. To auto z polskiego salonu wiec historia choroby dość łatwa do weryfikacji. Auta

> firmowe sie kupuje sie także nie do pracy tylko przez podatki. Moja była firma kupiła tak

> Fabie i Octavie. Miałem taką a jako handlowiec robiłem rocznie 20 tyś km z dojazdami do domu

> To auto to może być niezły wybór bo silnik 100KM czyli powinien być na osprzęcie wtryskowym Boscha.

te konkretnie niestety nie jest dobrym wyborem,

rozmawiałem ze sprzedawcą - powiedział, że były poprawki lakiernicze ale nie był w stanie powiedzieć od razu jakie, prosił o maila z pytaniem on to sprawdzi,

jego odpowiedź brzmiała następująco:

Quote:

Po pomiarze miernikiem grubości lakieru stwuerdzam, iż fabryczną grubść lakieru posiada dach i tylna klapa. Pozostałe elementy są po naprawie lakierniczej.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pozostałe elementy są po naprawie lakierniczej.

Dlatego warto poznać historię serwisową. Być może były to obcierki i naprawiano w ASO zachowując gwarancję. Albo przemalowano auto bo było oklejone firmowymi znakami a po ich zdjęciu była różnica w odcieniu lakieru. IMHO nie należy od razu wykluczać auta. Niech sprzedawca poda choć grubość powłoki. Poza tym przy oględzinach trzeba samemu dokładnie obmierzyć kawałek po kawałku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam trochę o silnikach astry i sam już nie wiem co wybrać confused.gif

więc zapytam was zlosnik.gif

auto ma być autem rodzinnym (2+2) i jeździć głównie po mieście (przebiegi ok. 15tys. km rocznie)

wolałbym nie być zbyt często u mechanika, a jak już to nie zostawiać tam całej wypłaty

wybrać benzynę + LPG czy diesla? niewiem.gif

wyczytałem, że silniki opla w większości mają problem z LPG,

ale z kolei diesle z filtrem cząstek stałych też nie będą dobrym wyborem frown.gif

co sugerujecie ? confused.gif

mam też możliwość poszukać auta w DE ponieważ mam tam rodzinę,

warto?

opłaca się to pod względem finansowym?

łatwiej znaleźć sensowny egzemplarz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czytam trochę o silnikach astry i sam już nie wiem co wybrać

> więc zapytam was

> auto ma być autem rodzinnym (2+2) i jeździć głównie po mieście (przebiegi ok. 15tys. km rocznie)

> wolałbym nie być zbyt często u mechanika, a jak już to nie zostawiać tam całej wypłaty

> wybrać benzynę + LPG czy diesla?

> wyczytałem, że silniki opla w większości mają problem z LPG,

> ale z kolei diesle z filtrem cząstek stałych też nie będą dobrym wyborem

> co sugerujecie ?

jezeli chcesz benzyne pod LPG to polecane są 1,4 90 KM lub 1,8 125 KM

Pozostałe w mniejszym lub większym stopniu nie chcą współpracować bezproblemowo z LPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czytam trochę o silnikach astry i sam już nie wiem co wybrać

> więc zapytam was

> auto ma być autem rodzinnym (2+2) i jeździć głównie po mieście (przebiegi ok. 15tys. km rocznie)

> wolałbym nie być zbyt często u mechanika, a jak już to nie zostawiać tam całej wypłaty

> wybrać benzynę + LPG czy diesla?

> wyczytałem, że silniki opla w większości mają problem z LPG,

> ale z kolei diesle z filtrem cząstek stałych też nie będą dobrym wyborem

> co sugerujecie ?

> mam też możliwość poszukać auta w DE ponieważ mam tam rodzinę, warto? opłaca się to pod względem

> finansowym? łatwiej znaleźć sensowny egzemplarz?

Mnie doradzali Astrę F grinser006.gif A tak na serio to filtry cząsteczek stałych są cholernie drogie nawet po 2500 zł w zależności od samochodu. Koledzy odradzali diesla w miasto więc idąc ich tokiem myślenia lepiej w benzynę iść. Skoro planujesz robić 15 kkm rocznie to zastanów się czy oby na pewno warto zakładać LPG?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mnie doradzali Astrę F A tak na serio to filtry cząsteczek stałych są cholernie drogie nawet po

> 2500 zł w zależności od samochodu. Koledzy odradzali diesla w miasto więc idąc ich tokiem

> myślenia lepiej w benzynę iść. Skoro planujesz robić 15 kkm rocznie to zastanów się czy oby na

> pewno warto zakładać LPG?

czy ty wogole czytasz co piszesz?

sam robisz 3 razy mniejsze dystanse i kupiłes diesla bo jest oszczedniej a komus kto robi 15 kkm odradzasz gaz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czy ty wogole czytasz co piszesz?

> sam robisz 3 razy mniejsze dystanse i kupiłes diesla bo jest oszczedniej a komus kto robi 15 kkm

> odradzasz gaz?

A umiesz czytać ze zrozumieniem? zasugerowałem by zastanowił się. Wcale nie odradzałem gazu...

A kupować z instalacją to tez różnie bywa. Bo jeżeli ktoś zakładał gaz to nie po to by jeździć po bułki do tesco 270751858-jezyk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję 1.7 Z17DTH. Można kupić bez filtra. Ja mam bez DPF. Spalanie w mieście na moim przykładzie w granicach 6.5l, trasa poniżej 5l, mi wychodzi średnio do 4,5l. Jedyny problem to EGR, ale jak ktoś ma chociaż troszkę pojęcia da radę samemu wyczyścić. Swoją astrą śmigam pół roku i nie widzę lepszego auta dla siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Proponuję 1.7 Z17DTH. Można kupić bez filtra. Spalanie w mieście na moim przykładzie w granicach

> 6.5l, trasa poniżej 5l, mi wychodzi średnio do 4,5l. Jedyny problem to EGR, ale jak ktoś ma

> chociaż troszkę pojęcia da radę samemu wyczyścić. Swoją astrą śmigam pół roku i nie widzę

> lepszego auta dla siebie.

Ale jak zasugerował ktoś w wątku o wspomaganiu do eFki, zimą w mieście jest wygodniej z benzyną (szybsze nagrzewanie) W zasadzie to musisz się zastanowić nad plusami i minusami LPG, PB i ON smile.gif I wybrać najlepszą dla Ciebie opcję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A umiesz czytać ze zrozumieniem? zasugerowałem by zastanowił się.

jak dla mnie to była sugestia, że nie opłaca się

i zgadzam się z tą opinią ale chodzi mi o to, że nie trzymasz się jednego zdania i jak zawieje to tak zmieniasz kierunek

nie wspomnę już, jak ty zastanowiłeś się nad tym co inni Ci sugerowali odnosnie kupna AG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Proponuję 1.7 Z17DTH. Można kupić bez filtra. Ja mam bez DPF. Spalanie w mieście na moim

> przykładzie w granicach 6.5l, trasa poniżej 5l, mi wychodzi średnio do 4,5l. Jedyny problem to

> EGR, ale jak ktoś ma chociaż troszkę pojęcia da radę samemu wyczyścić. Swoją astrą śmigam pół

> roku i nie widzę lepszego auta dla siebie.

Wiec DTH wystepuja w wersjach z filtrem i bez? hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale jak zasugerował ktoś w wątku o wspomaganiu do eFki, zimą w mieście jest wygodniej z benzyną

> (szybsze nagrzewanie) W zasadzie to musisz się zastanowić nad plusami i minusami

normalnie jesteś mistrzem swiata

jak ci to samo sugerowano przed kupnem AG to nie przyjmowałeś tego do siebie a teraz to samo piszesz innym facepalm%5B1%5D.gif

ja wysiadam panic.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jak dla mnie to była sugestia, że nie opłaca się

> i zgadzam się z tą opinią ale chodzi mi o to, że nie trzymasz się jednego zdania i jak zawieje to

> tak zmieniasz kierunek

> nie wspomnę już, jak ty zastanowiłeś się nad tym co inni Ci sugerowali odnosnie kupna AG

Staram się jak najlepiej pomóc, a nie doradzać coś komuś bo ja mam. smile.gif Mój wybór z dieslem był przypadkowy, ale nie żałuję smile.gif Puki co jestem zadowolony. Tak poza tematem to mam w rodzinie 1 samochód w dieslu i jest to dla mnie nowość. Odradzał bym raczej koledze Kupowanie auta z zamontowaną instalacją LPG. A jeśli chciałbyś zamontować instalację to przekalkuluj czy to Ci się opłaci. Bo instalacja LPG też ma swoje minusy. Przeglądy droższe niby nieznaczącą ale zawsze coś 270751858-jezyk.gif Dochodzą dodatkowe elementy, które również mogą się popsuć i wpłynąć na koszty eksploatacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> normalnie jesteś mistrzem swiata

> jak ci to samo sugerowano przed kupnem AG to nie przyjmowałeś tego do siebie a teraz to samo

> piszesz innym

> ja wysiadam

To, że czasem jestem głupi to nie znaczy, że mam ogłupiać innych grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiec DTH wystepuja w wersjach z filtrem i bez?

Tak jest. Nie wiem dokładnie ale chyba do 2008 roku włącznie, można było kupić z i bez filtra. Ja mam z 2008 roku i nie mam DPF. Właśnie brak DPF był głównym atutem do zakupu tego egzemplarza. Jak kupowałem był to golas, a teraz za niewielkie pieniądze sobie doposażyłem auto w bajery. Dodałem sobie sterowanie w kierownicy, BC, CD70 z NAVI, tempomat. Koszt bajerów to niecałe 1000zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja akurat mam g ale 1,8 z gazem i polecam. Myślę że wszystkie benzyny będą bez problemu współpracować z gazem kwestia opieki nad nimi smile.gif To czy auto z gazem czy bez to też ciężko powiedzieć. Ja na przykład jakoś dużo km nie robię a gaz założyłem po prostu żeby tanio było i teraz przysłowiowo po bułki do sklepu nie żal mi jechać. Grzechotnika miałem też ale jednak drożej jest jednak. Proponuje szukaj fajnej benzyny i zakładaj gazik.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro masz rodzinę w Niemczech to warto poszukać. Ja bym wybrał (gdybym znalazł) 1.8 16v i później założył gaz. Myślę, że w DE powinieneś znaleźć zadbany egzemplarz, w Polsce jest ich niestety mało.

A benzyna z tego względu, że jest mniej awaryjna i części są tańsze, bo silnik jest znany z poprzedniej generacji Astry, z Vectry B oraz C.

Mowa oczywiście o Z18XE.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja na przykład jakoś dużo km nie robię a gaz założyłem po prostu żeby tanio było i

> teraz przysłowiowo po bułki do sklepu nie żal mi jechać. Grzechotnika miałem też ale jednak

> drożej jest jednak.

no ja mam podobne podejście - teraz mam kasę więc wolę trochę więcej wydać i potem tanio jeździć ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no ja mam podobne podejście - teraz mam kasę więc wolę trochę więcej wydać i potem tanio jeździć

no ale to jest taka niby oszczedność przy niewielkich przebiegach

dodaj do siebie koszt założenia instalacji + koszt ponad standardowy przeglad techniczny + koszty regulacji i wyjdzie ci jakas kwota. Teraz przelicz to na benzyne którą zuzywasz przez rok i wyjdzie ci ile byś za te pieniadze jezdził na benzynie - bo moze szybciej pozbedziesz sie auta niz zacznie instalacja dostarczac zysków

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no ale to jest taka niby oszczedność przy niewielkich przebiegach

> dodaj do siebie koszt założenia instalacji + koszt ponad standardowy przeglad techniczny + koszty

> regulacji i wyjdzie ci jakas kwota. Teraz przelicz to na benzyne którą zuzywasz przez rok i

> wyjdzie ci ile byś za te pieniadze jezdził na benzynie - bo moze szybciej pozbedziesz sie auta

> niz zacznie instalacja dostarczac zysków

Uwierz mi warto. Ja nie patrzę co było(koszta instalacji) tylko co jest teraz(2,20 zł litr razy 10 smile.gif za 100 km)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Uwierz mi warto. Ja nie patrzę co było(koszta instalacji) tylko co jest teraz(2,20 zł litr razy 10

> za 100 km)

dolicz też koszty filtrów, przeglądu i nie do końca dobry wpływ na kondycję silnika. Dodatkowo benzyna też jest potrzebna 270751858-jezyk.gif W zimie robiąc krótkie dystanse po mieście nawet nie zdąży Ci przełączyć na gaz grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no ja mam podobne podejście - teraz mam kasę więc wolę trochę więcej wydać i potem tanio jeździć

Jezeli chodzi o benzyne to 1,4 90KM (Z14XEP), ktora to jest ok.gif do LPG to troche za slaba jest do jazdy (choc zalezy kto co lubi, w miescie powinna stykac).

Jak dasz dobra cene to Ci swoja sprzedam w HB, bo sam bym przesiadl sie na kombi grinser006.gif

Jak dorwiesz polecana tu 1,8 (Z18XE) i zagazujesz, powinienes byc zadowolony.

Masz chec to w ktorys weekend moge dac Ci sie przejechac 1,4 90KM (Z14XEP) z LPG i 1,6 115KM (A16XER) z LPG, podejrzewam, ze ten 1,8 powinien byc porownywalny osiagami do tej drugiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> dolicz też koszty filtrów, przeglądu i nie do końca dobry wpływ na kondycję silnika. Dodatkowo

> benzyna też jest potrzebna W zimie robiąc krótkie dystanse po mieście nawet nie zdąży Ci

> przełączyć na gaz

Wiesz, szkoly sa 2, jednym sie oplaca, innym nie.

Zima, przy temperaturach rzedu -10 autka przelaczaja mi sie gdzies po 3km, przy okolicach +10 po 1km, teraz od reki mozna powiedziec.

Temat musi rozkminic kazdy indywidualnie, mozna robic nawet bardzo krotkie odcinki, ale z niewielkich odstepach czasu, takich ze silnik nie ostygnie.

Jednak, ze nie chodzi tu o udowadnianie kto byl pierwszy, kura czy jajo, to nie tworzmy kolejnej wojny paliwowej, poszukujacy ma glowe na karku i se sam policzy co mu najbardziej odpowiada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiesz, szkoly sa 2, jednym sie oplaca, innym nie.

> Zima, przy temperaturach rzedu -10 autka przelaczaja mi sie gdzies po 3km, przy okolicach +10 po

> 1km, teraz od reki mozna powiedziec.

> Temat musi rozkminic kazdy indywidualnie, mozna robic nawet bardzo krotkie odcinki, ale z

> niewielkich odstepach czasu, takich ze silnik nie ostygnie.

> Jednak, ze nie chodzi tu o udowadnianie kto byl pierwszy, kura czy jajo, to nie tworzmy kolejnej

> wojny paliwowej, poszukujacy ma glowe na karku i se sam policzy co mu najbardziej odpowiada.

Zgadzam się w 100% grinser006.gif Do kupującego należy wybór. Najważniejsze by był zadowolony zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> O QuickHeat'ach w 1.7 diesel słyszałeś?

A słyszałem smile.gif ale ma to też swoje minusy grinser006.gif one potrzebują sporo energii, która z powietrza się nie weźmie grinser006.gif Rośnie zużycie cennego paliwa, a kolega raczej chce tanio jeździć smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jezeli chodzi o benzyne to 1,4 90KM (Z14XEP), ktora to jest do LPG to troche za slaba jest do

> jazdy (choc zalezy kto co lubi, w miescie powinna stykac).

> Jak dasz dobra cene to Ci swoja sprzedam w HB, bo sam bym przesiadl sie na kombi

czyli nie jestem sam zlosnik.gif

> Jak dorwiesz polecana tu 1,8 (Z18XE) i zagazujesz, powinienes byc zadowolony.

> Masz chec to w ktorys weekend moge dac Ci sie przejechac 1,4 90KM (Z14XEP) z LPG i 1,6 115KM

> (A16XER) z LPG, podejrzewam, ze ten 1,8 powinien byc porownywalny osiagami do tej drugiej.

A ta Twoja 1.6 jak gaz znosi? jaką masz instalację?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bądźmy szczerzy, dystansach kilku km nawet benzyna miłego ciepełka nie zrobi. Nigdy osobiście nie brałem pod uwagę to że grzeje lepiej lub gorzej. Moim zdaniem całokształt przemawia za dieslem i już. Można tez sobie dorobić (miałem kiedyś tak w volvo 440, benzyna z zapchaną nagrzewnicą) pompkę do ogrzewania od mercedesa. Pompka wymusza obieg cieczy w nagrzewnicy pchając bardziej niż robi to zwykły obieg i nagrzewa się w mgnieniu oka, nawet w dieslu pompka zmusi aby ciepło leciało po kilkunastu sekundach. Lepsze rozwiązanie niż bajer GM z elektrycznym wspomagaczem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.