Skocz do zawartości

Olej do TCE


Oberon

Rekomendowane odpowiedzi

1 minutę temu, emigrant napisał(a):

@Maciej__Chyba coś Ci się pomyliło. Kiedyś nawet w ASO mówili, że siedzi w nowych Megankach silnik od Mercedesa. Renault tego silnika nie projektował. Masz jakieś wiarygodne info, że to rzeczywiście silnik Renault?

 

Też mi się wydaję że 1.3 to silnik Mercedesa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, emigrant napisał(a):

@Maciej__Chyba coś Ci się pomyliło. Kiedyś nawet w ASO mówili, że siedzi w nowych Megankach silnik od Mercedesa. Renault tego silnika nie projektował. Masz jakieś wiarygodne info, że to rzeczywiście silnik Renault?

Wystarczy popatrzeć na ten silnik bez osłony. Jak widziałem go po raz pierwszy kilka lat temu, na pierwszy rzut oka skojarzyłem z francuską marką. Zresztą kilka pierdół, jak filtr oleju, czy jakieś uszczelki są te same, co 0.9 i 1.2 tce.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, emigrant napisał(a):

@Maciej__Chyba coś Ci się pomyliło. Kiedyś nawet w ASO mówili, że siedzi w nowych Megankach silnik od Mercedesa. Renault tego silnika nie projektował. Masz jakieś wiarygodne info, że to rzeczywiście silnik Renault?

 

https://www.renaultgroup.com/en/news-on-air/news/1-3-tce-a-new-petrol-engine-co-developed-as-part-of-the-collaboration-between-the-alliance-and-daimler/

 

Silnik powstal we wspolpracy z Mercedesem/Nissanem ale to "rozwiniecie" 1,2 tce od Renault.

Mercedes wczesniej nie mial takiego silnika.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.02.2021 o 00:57, Phil_ips napisał(a):

Buahahah. W ASO Renault wymiana oleju RN17 z rabatami 650 złotych. U Kazika za wymianę zapłacisz nie więcej niż 100 za robociznę + 130 za olej. Naprawdę nie ma różnicy.

Wysłane z mojego ELE-L29 przy użyciu Tapatalka
 

nie wiem skąd Ty bierzesz takie ceny na olej ale jak masz dojście chętnie kupię więcej na kilka wymian. Mam 1.2 Tce i nawet Elf tak tanio nie kosztuje. Do tego silnika wchodzi 4,7 litra oleju. 

 

Do swojego leję SHELL HU 0-40W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie wymiana oleju u zwykłego mechanika to 40 złotych do dziś - do tego koszt oleju, filtra i podkładki miedzianej. W 2018 i 2019 płaciłem za ELF EVOLUTION 900 SXR 5W-40 5L 89 zł. Ten olej teraz kosztuje z tego co widzę u KB 134 zł. Jak Meganka była jeszcze na gwarancji to miałem wykupiony ten Easy Service, że co 2 lata od nich olej w ramach tego Easy Service. Olej oczywiście był wymieniany co roku, więc przywoziłem swój, czyli ten sam  ELF EVOLUTION 900 SXR 5W-40 co oni lali między wymianami w ramach ES. Po gwarancji wymiana oleju u nich w 2022 zaśpiewali właśnie 650 zł. Więc sajonara. W swoim zakresie można ze wszystkim zamknąć się w kwocie 200 złotych jeżeli ktoś jeszcze leje ten ELF EVOLUTION 900 SXR 5W-40 do 1.2 Tce. 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@analyzer64Widziałem ten temat, ale temat umarł, więc niech sobie spoczywa. No, drążę. Szukam optymalnego oleju, żeby cały czas go stosować i nie latać po różnych markach. Ten silnik jest nieudany, więc wymaga dość dobrych olejów - zapiekające się pierścienie, czy rysy na gładziach cylindra. 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo to nie jest żaden nadzwyczajny olej ;]

 

Poleciłem Ci co ja mam w Renault (nie mam TCE), @kaczorek79 podał kilka sprawdzonych :ok: 

 

Możesz sobie jeszcze spojrzeć w kierunku Arala SuperTronic (ten akurat jest C3) czy bardziej egzotycznego Kroon Oil Polytech :ok: 

 

Ja akurat jestem zwolennikiem baz syntetycznych i leję to co podałem ;] a też przelałem przez swoje samochody przeróżne oleje :ok: 

 

Jeżeli chodzi o wiedzę, spokojnie możesz polegać na zdaniu @kaczorek79, ma chłop duże pojęcie, ja z obiegu wypadłem jakiś czas temu :ok: 

Edytowane przez analyzer64
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@analyzer64Dzięki @kaczorek79wybiłem sobie z głowy RUP'a do tej turbo-kosiarki. Bo to rzeczywiście mógłby być zły pomysł. Ten Twój Meguin Super LeichtLauf Driver 0w40 to rozumiem PAO baza? Nie znam tej marki i nigdy nie miałem od nich oleju. Olej nie ma normy/aprobaty RN0710 o ile to ma jakieś ważne znaczenie? Sam olej to widzę typowy full-saps A3/B4 z bardzo dużą ilością wapnia.   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, Meguin SL 0w40 to olej full saps w pełni oparty na PAO, ze starą recepturą. Normy nie posiada, ale to szczegół, bo RN0710 spełni byle co, nawet oleje w pełni z recyklingu. Ja akurat zwolennikiem takich receptur nie jestem, bardzo dużo znddp, ochrona przede wszystkim, jednak wolę oleje oparte o inne ciekawe bazy, jak Mobil 1 FS 0w40, czy Mobil 1 ESP x3 0w40 z obniżonymi popiołami. Shell HU 0w40 i 5w40 to również bardzo dobre i sprawdzone produkty, wyróżniające się wysokim utrzymaniem czystości w silniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przynajmniej po usmażeniu VST jest czysty link 🙃  a tu usmażony Shell na GTL link

 

@kaczorek79 Z Mobila nie ma nic ciekawego dla tego silnika. W ogóle oleje Mobila z tego co zauważyłem najlepiej sobie radzą z ujemnymi temperaturami. Jest na YT rusek chyba z Jakucka, bo na zew. czasami ma nawet -47 stopni. Testuje różne oleje. Wszystkie inne oleje zamarzają a Mobil nie. 

 

@analyzer64 LM znam, ale też nigdy nie miałem ich olejów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.04.2017 o 12:58, Oberon napisał(a):

Witam,

po roku czasu nosze sie z zamiarem wymiany oleju (0.9TCE by Renault) ... w ASO mowia ze 30kkm albo 2 lata ale chyba wymienie poza aso a u nich tylko pylkowy filtr (nawet sam to uczynie)

 

Jednak mam pytanie o olej jaki do TCE sie leje .... znalazlem na necie ze:

Norma: RN0710
Średnia pojemność: 4,5 litra
Klasy które należy stosować: 5W40

 

wiec pewnie jakis ELF Evolution leja w ASO ... dobrze mniemam?

Teraz w ASO stosują Castrola

Edytowane przez Slawcio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja leje w większości TOTAL-a (do sztaplarek leją koledzy i jedyne co się nie psują to silniki :) ). Przez chwile Specol-a (ale po 11-12kkm zlewałem czarny w benzynie jak z diesla), SCT do "L"-bo zmieniałem co 8kkm a kosztowało to z 60PLN za 4l albo i mniej swojego czasu (hydro popychacze nie grały - znaczy się dobry :) na MOTUL-u grały).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Finalnie wybrałem Total Quartz Ineo R-Plus 5W-30, czyli RN17(ACEA C3). "Możeta" się śmiać ;] To ich nowy olej z ART(Age Resistance Technology) cokolwiek to znaczy. Olej to pewnie przeciętny HC C3, ale dość drogi ,bo 5 litrów średnio 180 zł. Jednak z A3/B4 z minionej epoki rezygnuję - do dość nowoczesnej turbo-kosiarki i kato trójdrożnym nie powinno się lać takiego oleju. Także rezygnuję z PAO do tego silnika. 

 

@kaczorek79Jakieś pozytwne, albo wręcz negatywne doświadczenia warsztatowe co do tej marki i ich olejów? W sumie to nigdy nie miałem ich oleju w żadnym samochodzie. 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kaczorek79Bardzo dyplomatyczna odpowiedź :). Myślałem, że sie trochę rozpiszesz, że np. oleje Totala zostawiją szlam, syf w silniku, albo formulacja oleju jest słaba. A może wręcz przeciwnie. Niby od olejów Elfa i Castrola robi się gnój w silniku. Tylko nie wiem, czy to nie bardziej wina użytkowników z przeciągniętymi wymianami niż wina samego oleju i jego niskiej jakości. Elfa i Castrola używa ASO renówki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, emigrant napisał(a):

@kaczorek79Bardzo dyplomatyczna odpowiedź :). Myślałem, że sie trochę rozpiszesz, że np. oleje Totala zostawiją szlam, syf w silniku, albo formulacja oleju jest słaba. A może wręcz przeciwnie. Niby od olejów Elfa i Castrola robi się gnój w silniku. Tylko nie wiem, czy to nie bardziej wina użytkowników z przeciągniętymi wymianami niż wina samego oleju i jego niskiej jakości. Elfa i Castrola używa ASO renówki. 

Co tu się rozpisywać. Kupując olej takich producentów, jak Total, Shell, Mobil, Castrol, Lotos, czy Texaco, mamy pewność, że w środku jest gotowa receptura, którą producent deklaruje na opakowaniu. Problemy z syfem w silniku robią się z zaniedbania, albo użytkowania auta niezgodnie z jego przeznaczeniem.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do Totala nabrałem zaufania, jak moi koledzy co zajmują się zawodowo serwisowaniem sztaplarek leją go od ponad 15 lat do silników.

Jeszcze żaden nie padł, mimo nalatanych tyle motogodzin co samochodem by człowiek nastukał z 1 000 000 km.

Owszem głowice remontowali od "gazowni" lub w dieslach przy lejącym wtrysku a tak dołu (panewek) i tłoków nie robili.

(mowa o serwisowanych od nowości a nie o perełkach z zachodu :) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.02.2023 o 22:31, emigrant napisał(a):

Finalnie wybrałem Total Quartz Ineo R-Plus 5W-30, czyli RN17(ACEA C3)

 

W dniu 8.02.2023 o 22:31, emigrant napisał(a):

W sumie to nigdy nie miałem ich oleju w żadnym samochodzie. 

 

Ale ze mnie idiota... Od nowości lany do tej Meganki Elf a Elf to nic innego jak oleje Totala 🙃. Aktualnie jest zalany Elf Evolution R-Tech Elite 5W-30 RN17 a to nic innego jak ten sam olej co Total Quartz Ineo R-Plus 5W-30 RN17. Nawet parametry techniczne w .pdf mają identyczne. Dobrze, że jeszcze nie kliknąłem zakupu... Ok, trzeba szukać coś innego. 

 

Cały czas we łbie mi siedzi ten VST A3/B4 od Ravenola i powrót do lepkości 5W-40, czyli to co było fabrycznie zalane z ACEA A3/B4, czyli Elf Evolution 900 SXR 5W-40 i lane przez 4 lata. Silnik nie ma GPF'a, więc po co mu olej mid-saps C3. Mnie ochrona środowiska nie interesuje, tylko ochrona silnika. To, że coś się odmieniło i ASO leje teraz do tych silników 1.2 TCe 130 5W-30 RN17 C3 co nie znaczy, że ja mam to robić. Samochód już jest po gwarancji.

 

@kaczorek79Wrócić do 5W-40, czy zostać na 5W-30 RN17 mid-spad C3?  

 

edit:

 

O ile oleje HC A3/B4 mogą zostawiać w silniku szlam, depozyty, nagary, czy jak to Wy nazywacie to VST mimo, że jest olejem A3/B4 to jest olejem tzw. "czystym" który nic po sobie nie pozostawia z racji bazy PAO. Zgadza się? 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, emigrant napisał(a):

 

 

Ale ze mnie idiota... Od nowości lany do tej Meganki Elf a Elf to nic innego jak oleje Totala 🙃. Aktualnie jest zalany Elf Evolution R-Tech Elite 5W-30 RN17 a to nic innego jak ten sam olej co Total Quartz Ineo R-Plus 5W-30 RN17. Nawet parametry techniczne w .pdf mają identyczne. Dobrze, że jeszcze nie kliknąłem zakupu... Ok, trzeba szukać coś innego. 

 

Cały czas we łbie mi siedzi ten VST A3/B4 od Ravenola i powrót do lepkości 5W-40, czyli to co było fabrycznie zalane z ACEA A3/B4, czyli Elf Evolution 900 SXR 5W-40 i lane przez 4 lata. Silnik nie ma GPF'a, więc po co mu olej mid-saps C3. Mnie ochrona środowiska nie interesuje, tylko ochrona silnika. To, że coś się odmieniło i ASO leje teraz do tych silników 1.2 TCe 130 5W-30 RN17 C3 co nie znaczy, że ja mam to robić. Samochód już jest po gwarancji.

 

@kaczorek79Wrócić do 5W-40, czy zostać na 5W-30 RN17 mid-spad C3?  

 

Czemu maja sluzyc te kombinacje i rozkminy tygodniami w kwestii zwyklego oleju to zwyklego auta? :facepalm:

Lej, cokolwiek co spelnia normy, wymieniaj co 15-20kkm i zapomnij o temacie :ok:

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Maciej__ napisał(a):

Czemu maja sluzyc te kombinacje i rozkminy tygodniami w kwestii zwyklego oleju to zwyklego auta? :facepalm:

Auto może zwykłe, ale sam silnik jest wadliwy. Problem z zapiekającymi się pierścieniami. Zły kąt wtryskiwaczy. Coś tam jeszcze by się znalazło. Nie wydaje mi się, że lej cokolwiek. To nie auto w leasingu...  

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, emigrant napisał(a):

 

 

 

@kaczorek79Wrócić do 5W-40, czy zostać na 5W-30 RN17 mid-spad C3?  

Ani Ty, ani silnik różnicy wielkiej nie odczuje, co najwyżej na oleju z normą RN17  możesz spalić mniej paliwa, ale to będzie mniej o jakieś 0,043652 litra na każde 100 km.

A nawiązując do wad, typu zapiekające się pierścienie, to akurat "lżejsze" oleje z niższym HTHS, jak i niższą lepkością SAE, lepiej sobie z tym radzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, emigrant napisał(a):

Auto może zwykłe, ale sam silnik jest wadliwy. Problem z zapiekającymi się pierścieniami. Zły kąt wtryskiwaczy. Coś tem jeszcze by się znalazło. Nie wydaje mi się, że lej cokolwiek. To nie auto w leasingu...  

 

Silnik jest kiepski i jak ma się coś zwalić, to choćbyś nie wiadomo jak kombinował to w końcu i tak się wysra.

Tata miał 1.2 TCE 118km w Capturze z 2016r.

Silnik miał to do siebie, że co jakieś 15kkm zaczynał pulsacyjnie oddawać moc. Mocno wyczuwanle na zimno i trochę słabiej po rozgrzaniu. Irytujące strasznie.

Lekarstwem było zalanie do baku preparatu UNIK do czyszczenia wtrysków.

Po wyjeżdzeniu całego zbiornika był spokój na jakiś rok, czyli te ~15kkm.

W końcu auto poszło do ludzi.

Przez całe użytkowanie czyli niecałe 80kkm nie wymagał dolewek oleju między wymianami (co 15kkm).

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Maciej__ napisał(a):

 

Czemu maja sluzyc te kombinacje i rozkminy tygodniami w kwestii zwyklego oleju to zwyklego auta? :facepalm:

Lej, cokolwiek co spelnia normy, wymieniaj co 15-20kkm i zapomnij o temacie :ok:

 

dokładnie !!! Ja do gwiazdy też leje TOTAL-a 229.5 i mam doktoryzowanie się w pupie.(5w40 do AMG)

Do SCE nissana też TOTAL-a C3 (504/507) czyli to samo co RN17 (5w30).

Szkoda życia na jakieś popierdułki i tak sprzedaje auta na 16/70 000km lub co 5 lat max od nowości. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.02.2021 o 11:23, rwIcIk napisał(a):

Zależy od ASO, ale ceny oleju u nich czasem zwalają z nóg - w moim wymiana oleju z filtrem to ponad 500 zł ;]

 

A jak sam przywieziesz olej? Ja rok temu zapłaciłem za samą wymianę 200, w tym "50 zł za utylizację", ale przywiozłem swój olej i filtr (za niecałe 2 stówy) - kia, silnik 1.6 crdi.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.02.2023 o 22:00, emigrant napisał(a):

oleje HC A3/B4 mogą zostawiać w silniku szlam, depozyty, nagary, czy jak to Wy nazywacie to VST mimo, że jest olejem A3/B4 to jest olejem tzw. "czystym" który nic po sobie nie pozostawia z racji bazy PAO. Zgadza się? 

HC A3/B4 mają wysoki TBN, wyższy od olejów C3, więc nie wydaje mi się żeby tak łatwo zostawiały szlam w silniku...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.02.2023 o 22:18, kaczorek79 napisał(a):

A nawiązując do wad, typu zapiekające się pierścienie, to akurat "lżejsze" oleje z niższym HTHS, jak i niższą lepkością SAE, lepiej sobie z tym radzą.

Pewnie masz rację. Dlatego zostaję przy lepkości 5W-30 i ACEA C3. Nawet z racji tego, że katalizator jest trójdrożny. Z jakiś przyczyn producent zrezygnował z lepkości 5W-40 i ACEA A3/B4 do tego silnika, ale tylko dla Meganek IV odkąd weszła norma RN17(ACEA C3). Widocznie coś jest na rzeczy... Ten sam silnik 1.2 TCe siedzi w Megame III i tutaj już wszystko po staremu - ma być 5W-40 A3/B4. Powiedź mi z czego to wynika, że zapiekają sie pierścienie. Gdzie leży problem od strony konstrukcyjnej. Zbyt małe, albo cienkie pierścienie zgarniające? Sam olej niskiej jakości jak A3/B4 z dużą ilością popiołów siarczanych i innych dodatków które mogą odkładać nagary w okolicy pierścieni tłokowych, czy zworów także pewnie pomaga zapiec się pierścieniom. 

Żeby chociaż trochę to ratować to może rzeczywiście tutaj najlepiej sprawdzi się olej na bazie PAO z dodatkami Estrów. Po takich olejach silniki są czyste nawet w strefie pierścieni tłokowych. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiele czynników ma wpływ na zapiekanie pierścieni. Wady konstrukcyjne silnika, to jedno, olej, to drugie, a sposób eksploatacji, to trzecie.

Pierścienie mogą być pokryte różnymi stopami metalu, konstrukcja półki tłoka umożliwia doszczelnienie pierścieni pod wpływem większego ciśnienia, dlatego silnikom służy większe obciążenie, a ubija je emerycka jazda i praca na wolnych obrotach. Najbardziej optymalnie dla trwałości jest utrzymywanie silnika w okolicy 70-80 % obciążenia, tak jest liczona konstrukcja i określone max obroty, czy max moment obrotowy.

Olej najwyższą temperaturę osiąga właśnie w okolicy pierścieni tłokowych i jego jakość ma tu znaczenie. Te na słabszych bazach, napakowane polimerami dla podbicia lepkości szybciej się hajcują, to głównie polimery się ścinają i zostawiają nagar. Natomiast nie ma też co przesadzać z ilością dodatków przeciwzużyciowych, jak znddp w "grubszych" olejach acea A3. Takie "napakowane" oleje mają się sprawdzić na torze, w ekstremalnych warunkach pracy, a nie w ruchu ulicznym. Są różne progi temperaturowe, w których aktywują się dodatki. Trzeba znaleźć kompromis, a najlepiej pilnować tego, co producent zaleca, byle nie przeciągać interwałów wymiany, bo tu już głównie o kasę chodzi.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kaczorek79Silnik chyba ma przejechane niecałe 20 tys. km, więc mało, ale jeździł na zwykłych olejach HC A3/B4 przez 4 lata, bo tak zalewało ASO. Warto zastosować tę płukankę tak profilaktycznie nawet jak silnik jest czysty(nikt tego nie wie, bo trzeba tam zajrzeć, ale raczej nikt nie będzie zaglądać)? https://www.ravenol.pl/product/ravenol-professional-engine-cleaner-400ml/   

 

Co do oleju to będzie pewnie RAVENOL VMP SAE 5W‑30 USVO® https://www.ravenol.pl/product/ravenol-vmp-sae-5w-30-usvo/  Wydaje mi się, że to jest optymalny olej C3 do tego silnika. To zwykły C3 mid-saps tylko "na bogato", bo PAO+Ester i te ich USVO i CleanSynto. Mają też RN17( https://www.ravenol.pl/product/ravenol-rnv-sae-5w-30-cleansynto/ ), ale to zwykły olej HC jak w reszcie marek olejów RN17 z bardzo wysokim MRV i CCS. Ten olej nie nadaje się na duże mrozy imho... Pompowalność słaba/przeciętna w minusowych temperaturach.  

 

  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.02.2023 o 07:31, PAWELwaw84 napisał(a):

HC A3/B4 mają wysoki TBN, wyższy od olejów C3, więc nie wydaje mi się żeby tak łatwo zostawiały szlam w silniku...

To chyba tak nie działa. Wyższy TBN jest podbijany przez dodatki i one później mogą powodować szlam w silniku. Norma A3/B4 jest bardzo stara, do dziś chyba nierozwijana. Oleje raczej do starej generacji silników najlepiej bez katalizatora jakiegokolwiek. Mnie dziwiło to, że żabojady wlewali do dość nowoczesnego silnika 1.2 TCe z katalizatorem trójdrożnym EURO6 olej z minionej epoki. Od samego początku powinien być lany C3 tak jak to robią teraz. C3 jest cały czas rozwijany - w tych lepszych olejach zamiast tych dodatków nagarujących zastąpione je molibdenem, cynkiem, itd.  Oleje C3 nie potrzebują wysokiego TBN. Do tego dość mocna redukcja popiołu siarczanego i fosforu. Summa summarum mamy czyściej w silniku niż przy oleju A3/B4. To tylko takie moje przemyślenia i być może plotę głupoty... 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.