Skocz do zawartości

Pytanie do znawców olejowych - dobór oleju Skoda Kodiaq


krzys139

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Pytanie odnośnie poprawnego doboru oleju do tego auta. 

Skoda Kodiaq z 2020 roku 2.0Tsi 190 KM.

 

Właściciel wymienia olej częściej niż zaleca producent i super. 

Ale ......

Wg instrukcji którą udało mi się znaleźć i nie wiem czy jest poprawna wymagania producenta to norma:VW504 00, VW 508 00, ACEA C3, ACEA C5.

ASO zalewa olejem 0W30 Shell helix ultra AV-L wg danych spełnia normę VW504.00/507.00 ACEA C3

Natomiast pomiędzy obowiązkowymi wymianami właściciel zalewa silnik 5W30 Motul X-Clean 8100, który również spełnia normę VW 504.00/507.00ACEA C3

 

Ponieważ obecne silnik psują się już od patrzenia, czy zalewanie olejem 5W30 spełniającym wymagania producenta może mieć negatywny wpływ na silnik?

Obecny przebieg to jakies 40 tys.km

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, krzys139 napisał(a):

ASO zalewa olejem 0W30 Shell helix ultra AV-L wg danych spełnia normę VW504.00/507.00 ACEA C3

Natomiast pomiędzy obowiązkowymi wymianami właściciel zalewa silnik 5W30 Motul X-Clean 8100, który również spełnia normę VW 504.00/507.00ACEA C3

 

Ponieważ obecne silnik psują się już od patrzenia, czy zalewanie olejem 5W30 spełniającym wymagania producenta może mieć negatywny wpływ na silnik?

Obecny przebieg to jakies 40 tys.km

 

Specjalistą nie jestem, bo mamy mechaników na forum i to oni prędzej coś mądrego powiedzą, ale....

Czy zalewanie silnika na przemian różnymi olejami jest sensowne? Raz bardziej lepki, raz mniej lepki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, krzys139 napisał(a):

Witam.

Pytanie odnośnie poprawnego doboru oleju do tego auta. 

Skoda Kodiaq z 2020 roku 2.0Tsi 190 KM.

 

Właściciel wymienia olej częściej niż zaleca producent i super. 

Ale ......

Wg instrukcji którą udało mi się znaleźć i nie wiem czy jest poprawna wymagania producenta to norma:VW504 00, VW 508 00, ACEA C3, ACEA C5.

ASO zalewa olejem 0W30 Shell helix ultra AV-L wg danych spełnia normę VW504.00/507.00 ACEA C3

Natomiast pomiędzy obowiązkowymi wymianami właściciel zalewa silnik 5W30 Motul X-Clean 8100, który również spełnia normę VW 504.00/507.00ACEA C3

 

Ponieważ obecne silnik psują się już od patrzenia, czy zalewanie olejem 5W30 spełniającym wymagania producenta może mieć negatywny wpływ na silnik?

Obecny przebieg to jakies 40 tys.km

 

Ja się boję ludzi, którzy myślą, że wiedzą lepiej od producenta i wydziwiają. Nie wiadomo jakie pomysły racjonalizatorskie im jeszcze przyszły do głowy.

 

Jeśli przebieg to rzeczywiście tylko 40kkm to IMO nie dało się mu jeszcze zbyt mocno zaszkodzić, ja bym to po prostu przywrócił do ustawień fabrycznych i nie kombinował już więcej.

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja skoda 90kkm po zlaniu fabrycznego oleju przy przelocie 15kkm  przeszedłem na Motul 5W30 specyfic,co 15kkm wymiana.

W książce jest 0W30 ale na nasz klimat i moja jazdę wystarcza to co leję.

Jeszcze trochę to będą hydrauliczny lać w silnik bo rzadki bo eko bo mniej spali......😏

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, robert2609 napisał(a):

Moja skoda 90kkm po zlaniu fabrycznego oleju przy przelocie 15kkm  przeszedłem na Motul 5W30 specyfic,co 15kkm wymiana.

W książce jest 0W30 ale na nasz klimat i moja jazdę wystarcza to co leję.

Jeszcze trochę to będą hydrauliczny lać w silnik bo rzadki bo eko bo mniej spali......😏

No ale skoro rzadki olej (np 0w20) działa, smaruje tak ja trzeba, a do tego silnik nieco mniej pali to jaki jest sens wlewać cokolwiek innego niż zaleca producent?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W obrębie jednej normy producenckiej nic się nie stanie, bo nie ma prawa. Dla VW 504/507 są przewidziane oleje w dwóch lepkościach 0w30 i 5w30, ta norma opiera się w głównej mierze na ACEA C3, ma tylko dodane testy na 650 godz. pracy dla spełnienia longlife. Na gwarancji trzeba mieć olej z aprobatą 504 (nie mylić ze spełnieniem standardu 504), po gwarancji może być każdy olej z ACEA C3 i SAE 0/5w30. Jeśli producent dopuszcza, a w przypadku tego TSI pewnie dopuszcza normę 508/509, to można ją też z powodzeniem stosować, a występuje tylko w lepkości 0w20. Olej Shell AV-L, to obecnie ten sam, co serwisowy VW Longlife III 504/507.

Ja u siebie w TSI miałem już 8 wymian oleju, z czego było 7 różnych produktów, od 5w40 po 0w20. A obecnie jest nawet mix dwóch różnych.

  • Lubię to 2
  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Furvus_Eques napisał(a):

 

Ja się boję ludzi, którzy myślą, że wiedzą lepiej od producenta i wydziwiają. 

 


Życie jednak pokazuje, że producenci często mylą się a skutki odczuwają konsumenci, a bardziej ich portfele. Przykłady? Wymiana oleju co 30kkm jak chciał producent zabijała silniki 1.5dCi, podobnie jak VW nie przewidywał wymiany oleju w skrzyniach DSG, a życie pokazało że przedłużało to życie skrzyni… i można by tak jeszcze wymieniać. Więc nie pisz głupot 🙂

Edytowane przez pejus1982
  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Furvus_Eques napisał(a):

Ja się boję ludzi, którzy myślą, że wiedzą lepiej od producenta i wydziwiają.

Ale producent po jednej stronie granicy UE ma interwały wymiany 15 kkm a po drugiej 30 kkm. Po jednej stronie wymiana oleju w automacie co 90 kkm a po drugiej wcale. W tych samych autach. Więc jak to jest z tymi zaleceniami producenta? Jakaś magia następuje po wjechaniu do UE czy powietrze jest lepsze i olej dłużej wytrzymuje? :)

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez zgłębiania się w karty charakterystyki... 0W30 od 5W30 różni się tylko tym jak olej płynie w baaardzo niskich temperaturach, przy obecnych "zimach" to nie ma żadnego znaczenia. Nie widzę tutaj problemu.

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, marcindzieg napisał(a):

Ale producent po jednej stronie granicy UE ma interwały wymiany 15 kkm a po drugiej 30 kkm. Po jednej stronie wymiana oleju w automacie co 90 kkm a po drugiej wcale. W tych samych autach. Więc jak to jest z tymi zaleceniami producenta? Jakaś magia następuje po wjechaniu do UE czy powietrze jest lepsze i olej dłużej wytrzymuje? :)

To się nazywa dostosowanie do warunków eksploatacji danej grupy klientów ;]

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, rwIcIk napisał(a):

To się nazywa dostosowanie do warunków eksploatacji danej grupy klientów ;]

 


Afera z silnikami VW pokazała, że konsumenci w USA mogli liczyć na godziwe odszkodowania, a w Europie była z tym lipa.

Edytowane przez pejus1982
  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, pejus1982 napisał(a):

Afera z silnikami VW pokazała, że konsumenci w USA mogli liczyć na godziwe odszkodowania, a w Europie była z tym lipa.

 

Jakby VW był Amerykański, to sytuacja byłaby odwrotna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 2020 r. zmienili zalecany olej. Wcześniej było 5W-30 z normą 504/507 i wtedy serwisy lały Castrola ze znaczkiem VW. Po zmianie zalecają 0W-30 z normą 504/507 a dostawcą oryginalnego oleju został Shell. Mam 2.0TSI 300 KM i pamietam tą zmianę, bo nagle od drugiej wymiany inny olej mi wlali.. Zmiana zaleceń podyktowana jest "ekologią" żeby niby mniej palił;) 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Manx napisał(a):

W 2020 r. zmienili zalecany olej. Wcześniej było 5W-30 z normą 504/507 i wtedy serwisy lały Castrola ze znaczkiem VW. Po zmianie zalecają 0W-30 z normą 504/507 a dostawcą oryginalnego oleju został Shell. Mam 2.0TSI 300 KM i pamietam tą zmianę, bo nagle od drugiej wymiany inny olej mi wlali.. Zmiana zaleceń podyktowana jest "ekologią" żeby niby mniej palił;) 

 

podobnie bylo w Oplu. W tych samych silnikach nagle zmienili zalecenia z 5W30 na 0W20.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.07.2023 o 10:23, maro_t napisał(a):

 

podobnie bylo w Oplu. W tych samych silnikach nagle zmienili zalecenia z 5W30 na 0W20.

No właśnie, okazuje się, że do tego silnika zalecany jest 0w20. 

I zastanawiam się czy takie zmiany olejów mogą mieć wpływ na żywotność silnika.  Bo zrezygnowałem akurat z tego modelu przez to, że wg ASO miał być olej 0w20 a lane były rożne ale nie ten co trzeba. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.07.2023 o 02:29, krzys139 napisał(a):

Witam.

Pytanie odnośnie poprawnego doboru oleju do tego auta. 

Skoda Kodiaq z 2020 roku 2.0Tsi 190 KM.

 

Właściciel wymienia olej częściej niż zaleca producent i super. 

Ale ......

Wg instrukcji którą udało mi się znaleźć i nie wiem czy jest poprawna wymagania producenta to norma:VW504 00, VW 508 00, ACEA C3, ACEA C5.

ASO zalewa olejem 0W30 Shell helix ultra AV-L wg danych spełnia normę VW504.00/507.00 ACEA C3

Natomiast pomiędzy obowiązkowymi wymianami właściciel zalewa silnik 5W30 Motul X-Clean 8100, który również spełnia normę VW 504.00/507.00ACEA C3

 

Ponieważ obecne silnik psują się już od patrzenia, czy zalewanie olejem 5W30 spełniającym wymagania producenta może mieć negatywny wpływ na silnik?

Obecny przebieg to jakies 40 tys.km

Ja mogę tylko powiedzieć tyle, że Toyota 0w20 podaje w instrukcji jako olej 1 wyboru, a 5w30 jako olej 2 wyboru, po którym należy następnym razem zalać 0w20. Serwisy Toyoty w Polsce zalewają mimo wszystko 5w30. Ja wyszedłem z założenia, że olej może tracić właściwości i w sumie wolę je tracić z 5w30 niż 0w20 ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, mPh napisał(a):

Ja mogę tylko powiedzieć tyle, że Toyota 0w20 podaje w instrukcji jako olej 1 wyboru, a 5w30 jako olej 2 wyboru, po którym należy następnym razem zalać 0w20. Serwisy Toyoty w Polsce zalewają mimo wszystko 5w30. Ja wyszedłem z założenia, że olej może tracić właściwości i w sumie wolę je tracić z 5w30 niż 0w20 ;) 

W Suzuki chyba mam podobnie. Ma być z końcówką 20, 2 serwisy nawet nie proponowały takiego tylko z mrugnięciem oka wlali 5w30. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, krzys139 napisał(a):

No właśnie, okazuje się, że do tego silnika zalecany jest 0w20. 

I zastanawiam się czy takie zmiany olejów mogą mieć wpływ na żywotność silnika.  Bo zrezygnowałem akurat z tego modelu przez to, że wg ASO miał być olej 0w20 a lane były rożne ale nie ten co trzeba. 

Wymieniają co ro rok lub 15 tys i będzie ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, mPh napisał(a):

Ja mogę tylko powiedzieć tyle, że Toyota 0w20 podaje w instrukcji jako olej 1 wyboru, a 5w30 jako olej 2 wyboru, po którym należy następnym razem zalać 0w20. Serwisy Toyoty w Polsce zalewają mimo wszystko 5w30. Ja wyszedłem z założenia, że olej może tracić właściwości i w sumie wolę je tracić z 5w30 niż 0w20 ;) 

 

Grupa VAG zaleca tylko 0W20.  fakt że rok wcześniej do podobnego silnika było 0w30 lub 5W30 ale co się zmieniło nikt nie wie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, krzys139 napisał(a):

 

Grupa VAG zaleca tylko 0W20.  fakt że rok wcześniej do podobnego silnika było 0w30 lub 5W30 ale co się zmieniło nikt nie wie.

 

Wbrew pozorom nic w silniku nie musialo sie zmieniac.

Pojawil sie nowy olej spelniajacy normy, a przy okazji obnizajacy pewnie delikatnie spalanie i emisje CO2, wiec zmienila sie rekomendacja.

  • Lubię to 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, krzys139 napisał(a):

 

Grupa VAG zaleca tylko 0W20.  fakt że rok wcześniej do podobnego silnika było 0w30 lub 5W30 ale co się zmieniło nikt nie wie.

Generalnie tak, ale nie jest prawda uniwersalna. Są modele, gdzie zalecają 0W-30.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Manx napisał(a):

Generalnie tak, ale nie jest prawda uniwersalna. Są modele, gdzie zalecają 0W-30.

W przypadku silników 2.0 TSI  od 265 KM jest zalecana norma 504, czyli 0/5w30, ale generalnie te silniki mają inne głowice. Do tej mocy od 2017r pierwszym wyborem jest norma 508. Wcześniejsze roczniki przed 2017r miały zalecenia 504 i 502, czyli nawet 5w40, ale z tego co wiem, w silnikach nic się nie zmieniło, a w głównej mierze chodziło o to, że przed 2017 nie było obowiązku spełnienia normy spalin Euro6, więc olej mógł być o wyższych lepkościach.

6 godzin temu, Maciej__ napisał(a):

 

Wbrew pozorom nic w silniku nie musialo sie zmieniac.

Pojawil sie nowy olej spelniajacy normy, a przy okazji obnizajacy pewnie delikatnie spalanie i emisje CO2, wiec zmienila sie rekomendacja.

I tak właśnie było. Olej ze starą normą 502 (5w40) można wyprodukować najtaniej, nieco droższy jest z normą 504 (0/5w30), a najdrożej jest zrobić 0w20, na którym opiera się najnowsza norma VAGa 508. Dopóki silniki nie musiały spełniać Euro6, mogły być zalewane starszymi normami, bo wiadomo, że chodzi o koszty, późniejsze wymagania wymusiły stosowanie coraz niższych lepkości. 

Kierowca tego w portfelu nie odczuje, ale globalnie można liczyć w tonach spalonego paliwa w ciągu roku. 

Dodatkowo firmy petrochemiczne cały czas opracowują nowe pakiety dla olejów niskiej lepkości, a niejako starsze oleje o wyższej lepkości nie są już rozwijane i za chwilę takie klasyczne 5w40 zacznie znikać, jak zapomniane już 15w40, czy 20w50.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.