Skocz do zawartości

Opel Scanner - krótka relacja


azja

Rekomendowane odpowiedzi

> Mam tez mala prosbe, niechcacy przy zamykaniu edytora wszystkie trzy

> pliki Langres mam teraz tylko po polsku . Exec jest w jezyku

> wegierskim i nie mam odnosnika, nie chcialbym zrobic pseudo

> tlumaczenia. Czy moglbym prosic o wyslanie na maila z profilu

> tych 3 plikow Langres.EN, DE i HU??

poszło ok.gif

> Do Azji:

> A czy interfejs OplaScanera dotarl do mnie, nie wiem - brak infa z

> domu

wysłane tak jak inne, w piątek

a czy przyszło, to już się z domem kontaktuj wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalnie dostałem powiadomienie w skrzynkę że czeka na mnie paczka na poczcie i nic innego się w tym czasie nie spodziewam tylko opel Scannera food.gifyay.gifjump.gif No ale jutro święto więc nie odbiorę beksa.gif Ale skoro już czeka na mnie to daję znać że sprzęt dotarł na 99% i jest wszystko ok.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprzęt dotarł i zdiagnozował błąd, który mnie nęka w zasadzie od listopada, czyli podczas trasy check, a po podpięciu pod Techa u pana Radka, już było po błędzie, a tak wiem że to EGR zlosnik.gif i do tego parametry sobie pooglądałem zlosnik.gif tylko to co jest pod F6 mnie intryguje, ale nie odważyłem się tym bawić jeszcze zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> sprzęt dotarł i zdiagnozował błąd, który mnie nęka w zasadzie od

> listopada, czyli podczas trasy check, a po podpięciu pod Techa u

> pana Radka, już było po błędzie, a tak wiem że to EGR i do tego

> parametry sobie pooglądałem tylko to co jest pod F6 mnie

> intryguje, ale nie odważyłem się tym bawić jeszcze

zależnie od silnika - jak sama nazwa wskazuje "special" zlosnik.gif

w połączeniu z moim silnikiem zieje tam pustką, u Ciebie spodziewam się

testów elementów wykonawczych, że tak enigmatycznie zachęcę Cię do prób zlosnik.gif

w "special" po połączeniu z mid-em można np. wgrać sobie programik z innym językiem

u Beasta w omedze działa, u mnie coś nie chciało

omega jak Twoja, rocznik 1995 chyba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Obserwowane trudności:

> - nawiązanie połączenia zajmuje około minuty

> - program wywala się po 5 minutach zabawy komunikatem "Requested

> resource unavailable". To może być spowodowane wyciekiem pamięci

> w tym programie + ogólnie mało pamięci w moim klaptopie

> Reasumując: muszę ponowić próby z lepszym klaptopem. Dużo różnych

> opcji, nawet połowy dostępnych z moim autem nie przetestowałem.

Znowu sam sobie odpowiadam. wink.gif

W końcu skombinowałem klaptopa innego. Tym razem z windozą XP. Obserwowane wcześniej trudności znikneły. Nawiązanie połączenia - natychmiastowe. Można się programem bawić do woli i nic sie nie wywala. Wniosek: XP jest niezbędne do poprawnej pracy programu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja odebrałem wczoraj ale coś chyba asterka nie chce żeby jej tak dokładnie zaglądać tu i ówdzie bo strzeliła focha kontrolką ładowania frown.gif Ładowanie niby poprawne bo 14.4V ale ostatnia jazda czyli powrót od elektryka zakończyła się wyciem alternatora więc nim muszę się zająć w pierwszej kolejności. A elektryk stwierdził że ładowanie jest i wygląda wszystko niby że w porządku. Kazał podjechać to poszukają. Ale jakoś u nich ostatnio robiłem alternator i wytrzymał tylko rok to teraz sobie wolę sam poszukać. Z Opel scannerem zamówiłem też kabelek do gazu i już przyszedł więc jak już ładowanie zrobię to będę miał co robić jump.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj dla odmiany połączyłem się z Corsą C (2001 czy coś). Powodem był brak możliwości wykasowania inspekcji poprzez naciskanie przycisku. Udało sie połowicznie. Inspekcję wykasowałem ustawiając interwał czasowy na ileś tam dni, ale nie dało sie ustawić sensownego interwału kilometrowego tylko jakiś baaardzo duży. Ktoś wie jak to ustawic? spineyes.gif Generalnie jednakl inspekcja znikneła... cool.gif

Chciałem sie jeszcze połączyć z tzw. "modułem komfortu" coby samoczynne włączanie się świateł ustawić (podobno TECHEM2 - ale tym prawdziwym można) ale nie chciał się połączyć bo coś mu wersja nie pasowała.

Z silnikiem Z12XE też skubaniec nie chciał gadać, ale może trzeba go było odpalić a czas naglił więc po pierwszej próbie spasowaliśmy.

Jak ktoś ma jakiegoś opla potencjalnie scannerem diagnozowalnego, jest / bywa/ będzie w mojej okolicy (Wrocław) i ma potrzebę podłączenia się to oferuję taka możliwość smile.gif Za darmo oczywiście. Oferta ważna dopuki mi sie zabaweczka nie znudzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadaczy Opel Scanera zapraszam do robienia doświadczeń i udział w dyskusji tutaj: link.

Istnieje potrzeba rozpracowania zasady działania systemu zapisu wartości adaptacyjnych dla różnych ECM, a raczej potwierdzenia teorii w praktyce. Głównie chodzi o ustalenie, ile razy na sekundę dokonywane są wpisy w komórkach mapy BLM w różnych ECM. Jest to istotne dla posiadaczy LPG, gdzie ustawienie niewłaściwych czasów H i L emulacji sondy lambda wpływa na rozjeżdżanie się map adaptacji, zamulanie silnika na LPG, ale też i na noPb po jeździe na LPG i czasem wywalanie błędow "niewłaściwy skład mieszanki".

Osobiście jestem zainteresowany pomiarami dla sterownika Multec silnika X16XEL w Astrze G, najlepiej roczniki bliskie 1998-2000, bo potem mogli coś pozmieniać w sofcie...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a czy te progsy czytaja silnik x16sz i rocznik 94 (ver95) asterki?

OpelScanner czyta dzieła zebrane opla od podajże 87 roku wink.gif do momentu jak CAN wszedł w złacze diagnostyczne, czyli gdzieś do 2003/5 zależnie od modelu. Aktualnie produkowane Asty G pewnie też czyta.

Twoje auto powinno też pójść spokojnie ABCOMem. Zabawa sporo tańsza od OpelScannera a też całkiem niezła. Noi prawie na 100% zapragniesz po takiej zabawie OpelScannera.. smile.gif

EDIT: pisaliśmy jednocześnie posty o sprzecznej wersji. Voytec ma recję, tego silnika w ABCOMie nie ma. Ale spróbowałbym jako X14SZ wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tylko jaki sterownik wybrac? bo jakos nie ma chyba x16sz.

Hmm, o faktycznie tego akurat nie ma.. A w Corsie B <97 jest X14SZ. Można by sie tym spróbować połączyć, może X16SZR by podszedł.

Ja z X18XE łączyłem sie jako X20XEV, bo do mojego nie ma pliku z definicją wartości mierzonych. I działało bez problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a jaki fejs masz do abcoma?

Ja używam takiego , z małą modyfikajcą - dodałem jedną diodę dla polepszenia stabilności połaczenia. Tylko mi wcieło teraz schemat ten na którym narysowałem. Jak jesteś (lub ktoś jest) zainteresowany to niech da znać, narysuję jeszcze raz.

jjv4k55nvulxp9us.jpg

To jest ten sam obrazek co w wątku "Tech2 na PC".

Inni łączyli się też prostszym interfejsem, który jest opisany tu Link wzięty także z wątku "Tech2 na PC".

Przy tych interfejsach są problemy z portem COM na USB. Trzeba mieć albo "sprzętowy" albo na karcia "pcimcia" (hmm.. jak to się w zasadzie pisze?). Słyszałem jednak że komuś zadziałało z COMem na USB firmy "Prolific".

EDIT: Offtopic sie lekki zrobił. Proponuję informacje / pytania o ABCOMa itp w wątku o abcomie zadawać... Przyznaję się że jestem współwinny offtopikowania wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> albo "sprzętowy" albo na karcia "pcimcia" (hmm.. jak to się w

> zasadzie pisze?).

offtopic.gif może po prostu PC-Card.

Skrót PCMCIA był używany dawniej i został zmieniony ponieważ ludzie tłumaczyli go tak:

People Can't Memorize Computer Industry Acronyms

... wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wniosek: XP jest niezbędne do poprawnej pracy

> programu.

robiłem próby na lapku 233MHz/96MB RAM z win98se

zasadniczo program chodzi, łączy się dość szybko (2-3 sekundy), ale... no właśnie

niby wszystko działa, wysypuje się przy próbie otwarcia zakładki "Graphs"

komunikat: "Required resource was"

grafika na zakładce "Parameters" działa confused.gif

wczoraj wieczorkiem próbowałem na bardziej "wypasionym" lapku z XP, ale był jakiś problem z COM-em

nie miałem czasu się bawić, komp wypożyczony z pracy wink.gif

dziś za to próba na starszym lapku z postawionym w2k

może pójdzie lepiej - o efektach poinformuję ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim przypadku wykryłem że ten błąd pojawia się w zależności od intensywności i czasu korzystania z programu na słabym laptopie (P133/24MB/Win98SE). Błąd pojawił się tez przy próbie odczytania błędów.

Natomiast na PIII/1000 , 256MB i XP działa bez problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W moim przypadku wykryłem że ten błąd pojawia się w zależności od

> intensywności i czasu korzystania z programu na słabym laptopie

> (P133/24MB/Win98SE). Błąd pojawił się tez przy próbie odczytania

> błędów.

> Natomiast na PIII/1000 , 256MB i XP działa bez problemu.

ok, sprawdziłem na win2000

działa doskonale ok.gif

to ewentualna wskazówka dla posiadaczy słabszych lapków wink.gif

dla przypomnienia: 233MHz/96MB RAM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No a ja w końcu mogę potwierdzić sprawność mojego interfejsu bo w końcu zrobiłem autko i podłączyłem się. Co prawda troszkę się narobiłem bo z braku lapcoka musiałem się z moim kompem z pięterka przeprowadzić na stolik za domem ale było warto wszystko śmiga. Co prawda silnik nie reagował na próby wyłączania wtrysków ale jak na pierwszy raz wybaczę mu hehe.gif Do tego podpiąłem się pod centralkę od gazu (Landi) bo i do niej wyposażyłem się w stosowny kabelek. Teraz męcze brata aby z pracy lapcoka przyniósł i troszkę przy gazie pokręcę bo na razie tylko się w programie rozejrzałem. Ogólnie normalnie wypas yay.gifyay.gifyay.gif

Mam na oku do podpięcia Corse C przełożonego z pracy i parę Vectr A,B i Asterkę G kumpli. Ale będzie jazda zlosnik2.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W moim przypadku wykryłem że ten błąd pojawia się w zależności od

> intensywności i czasu korzystania z programu na słabym laptopie

> (P133/24MB/Win98SE). Błąd pojawił się tez przy próbie odczytania

> błędów.

> Natomiast na PIII/1000 , 256MB i XP działa bez problemu.

Witam, też to przerabiałem ( ten sam błąd )

mój sprzęt wink.gif P1 133MHz / 48MB / Win98SE + SP ( do regulacji LPG wystarczał)

aby sprawdzić działanie interfejsu musiałem skorzystać z domowego PC

Chociaż nie zawieszał się na starcie zawsze coś nakreślił [image]3a2e2ee6308823c9.jpg[/image]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy miał ktoś możliwość podłączenia się do MID'a w F'ce jakie tam są możliwości po F6?

Ja podłączyłem się w Astrze G i pod F6 był tylko test wyświetlacza.

Podłączałem się też do:

- radia CAR300

- wskaźników - tu pod F6 m.in. testowanie wskaźników, ustawianie licznika kilometrów, test wyświetlacza i niektórych kontrolek.

- centralnego zamka

- immobilizera

- modułu chłodzenia

i oczywiście ECU silnika

nie udało mi się podłączyć do wspomagania

Nie sprawdziłem ABS i AirBag

PS. problem z MID'em bo nie działają przyciski R i S są podłączone obecnie nieoryginalne bo nie miał manetki ale okablowanie było. Ale niestety MID nie widzi że przycisk jest przyciśnięty (cały czas "inactive").

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy miał ktoś możliwość podłączenia się do MID'a w F'ce jakie tam są

> możliwości po F6?

Po F6 nie ma nic frown.gif Jak podpinałem chęci i oczekiwania duże bo ktoś pisał że w niewtórych modelach można język zmieniać to aż prawie biegłem jak znosiłem kompa a tam po porostu nic niewiem.gif

> Ja podłączyłem się w Astrze G i pod F6 był tylko test wyświetlacza.

> Podłączałem się też do:

> - radia CAR300

> - wskaźników - tu pod F6 m.in. testowanie wskaźników, ustawianie

> licznika kilometrów, test wyświetlacza i niektórych kontrolek.

> - centralnego zamka

> - immobilizera

> - modułu chłodzenia

> i oczywiście ECU silnika

> nie udało mi się podłączyć do wspomagania

> Nie sprawdziłem ABS i AirBag

> PS. problem z MID'em bo nie działają przyciski R i S są podłączone

> obecnie nieoryginalne bo nie miał manetki ale okablowanie było.

> Ale niestety MID nie widzi że przycisk jest przyciśnięty (cały

> czas "inactive").

Ja w mojej podpiąłem się pod silnik poduszki i MIDa.

W poduszkach też za dużo nie ma do roboty bo tylko jest odczyt błędów, i ze trzy parametry stan poduszki, rezystancja złącza i chyba czy kontrolka aktywna czy nie. Skombinowałem lapcoka z win98 no i u mnie ten sam błąd wyskakiwał nie dało rady nic pokombinować i dałem spokój.

Ale wrażenia z pracy pod XP i możliwości ok.gif Opel Scanner wymiata trophy.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Po F6 nie ma nic Jak podpinałem chęci i oczekiwania duże bo ktoś

> pisał że w niewtórych modelach można język zmieniać to aż prawie

> biegłem jak znosiłem kompa a tam po porostu nic

ja pisałem cool.gif

pisałem też, że w astrze nie ma takiej możliwości (mam nadzieję na razie nie ma)

działa to w omedze rocznik 1994 - widziałem na własne oczy ok.gif

a u mnie tylko łączy się z MID-em, można se rózne numerki poczytać i tyle...

> Skombinowałem lapcoka z

> win98 no i u mnie ten sam błąd wyskakiwał nie dało rady nic

> pokombinować i dałem spokój.

jak pociągnie to wrzuć na niego win2k

u mnie chodzi po takiej zmianie bardzo dobrze ok.gif

> Ale wrażenia z pracy pod XP i możliwości Opel Scanner wymiata

winner.gif

PS. widzieliście, że jakiś czas temu viaken uzupełnił ofertę o opel scannera?

jak dobrze pamiętam cena 699zł screwy.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Posiadaczy Opel Scanera zapraszam do robienia doświadczeń i udział w

> dyskusji tutaj: link.

> Istnieje potrzeba rozpracowania zasady działania systemu zapisu

> wartości adaptacyjnych dla różnych ECM, a raczej potwierdzenia

> teorii w praktyce. Głównie chodzi o ustalenie, ile razy na

> sekundę dokonywane są wpisy w komórkach mapy BLM w różnych ECM.

> Jest to istotne dla posiadaczy LPG, gdzie ustawienie

> niewłaściwych czasów H i L emulacji sondy lambda wpływa na

> rozjeżdżanie się map adaptacji, zamulanie silnika na LPG, ale

> też i na noPb po jeździe na LPG i czasem wywalanie błędow

> "niewłaściwy skład mieszanki".

> Osobiście jestem zainteresowany pomiarami dla sterownika Multec

> silnika X16XEL w Astrze G, najlepiej roczniki bliskie 1998-2000,

> bo potem mogli coś pozmieniać w sofcie...

> Pozdr.

Witam!

Sorry, ze po tak dlugim czasie odpowiadam.

Mam w domu ten interfejs, ale praktycznie bede mogl go sprawdzic za okolo pol miesiaca frown.gif , gdzies okolo po 10 pazdziernika, o ile firma znajdzie dla mnie zmiennika.

Piszesz wczesniej ze nie stac Ciebie na niego, wiec zapraszam do siebie na testy, jak wroce ( do dogadania na priv jak bedziesz chcial).

Co do AB-coma mam juz calosc przetlumaczona, pare dni temu dorwalem programik do Delphi i Eureka, wyswietlil mi wszystkie okienka z tego programu.

Ale jak zwykle cos musialo sie zpieprzyc: tam gdzie wydawalo mi sie, ze moge dac dluzsze zdania, te nie mieszcza sie w przyciskach. A program aby sie uruchamial musi miec ta sama wielkosc po tlumaczeniu.

Jak wiecie co pisze wyzej mam jeszcze poltorej miesiaca kontraktu, wiec bede sie bawil dalej z tym AB-comem aby calosc byla po polsku. O ile nie uda mi sie to nie ma problemu, bo ten plik Langres co Azja umiescil na forum takze zalatwia sprawe jezykowa, a ja doloze tylko dwa pliki opeldata i inny ale to kolega Pablo79 moze wam podrzucic bo mu wyslalem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Już spadła do 489 zł, to skutki "konkurencji" i piractwa...

a sądzisz, że viaken to oficjalny dystrybutor?

jak zajrzysz na stronkę opel-scanner.com, to jest tylko jeden na Polskę

techgsm się nazywa i na swojej stronce chwali się wyłącznością zlosnik.gif za cenę 1050+22%vat=1281 PLN hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam.

Wczoraj podpiąłem się pod vectrę B X18XE no i ogólnie troszkę mi nie poszło ponieważ miałem duże problemy z komunikacją. Najlepiej i najpewniej łączyłem się z centralnym a z resztą nie za każdym razem a jeśli tak to na kilkanaście sekund i program się wieszał confused.gif Dla sprawdzenia podpiąłem się później pod mój sterownik i wszystko hulało pięknie. Troszkę jestem zaniepokojony czy czasem mój egzemplarz OpelScannera czasem nie jest uszkodzony. pracowałem pod XP więc powinno być ok. Może ktoś już próbował się podpiąć pod ten silnik??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się podłączałem. Z mojego własnego klaptopa K6 - 300 MHz z wizgrozą 98 na pokładzie (nic innego się nie chce zainstalować - za mało RAMu) chodziło słabo, baaardzo długo trzeba czekać na połączenie, a po chwili zabawy, zwłaszcza po wejściu w zakładkę special program się wywala komunikatem "Required resource was" albo wogóle razem z windowsem (ech, ten brak ochrony w W98)

Z "współczesnymi" laptopami o nie wiem do końca jakich parametrach i Win XP napokładzie chodzi prawie idealnie. Podłąćzałęm się już do kilkunastu samochodów i w zasadzie program się wywala tylko przy próbie połączenia z Servortonikiem w Omedze. Z jakimiś tam podzespołami w Corsie C się nie połączyłem, ale też nie próbowałem za dużo.

Ostatnie łączenia wszystkie na przejściówce USB na czipsecie Prolific.

Wydaje mi się że ten program jets kiepsko zrobiony i ma jakieś bardzo duże wymagania sprzętowe. Na wolniejszych kompach dłuuuugo trwa łączenie i czasem coś się przycina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

potwierdzam mozliwości Opel Scanera mieł go przez weekend i rzeczywiście mnogośc funkcji i odczytu parametrów jest powalająca jak na moją Fke, podpiołem też pod sąsiada G i tam dopiero widać pełne możliwości od odczytu kodu radia do kasowania inspekcji i korekcji licznika jest możliwe dosłownie wszystko

pozdr sklejek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle że ja się podpinałem nie laptopem tylko zwykłym kompem co prawda nie młodzieniec ale nie jednego by pogonił chyba jeszcze Athlon 2000+Xp prze taktowany na 2200Mhz; 1GB DDR Taktowane na 400Mhz; Dysk SATA no i win Xp Profesional. Pod moi sterownikiem wszystko śmigało jak głupie a pod ta vectrą to raz że się nie chciał połączyć a jeśli już to po krótkiej pracy program gubił komunikację próbował łączyć od nowa i się przywieszał bez żadnego komunikatu. Nic to mam jeszcze kilka innych sterowników których nie podłączałem i zobaczę co będzie się działo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a czy komuś udało sie połączyc z C16NZ ?????

dobre pytanie - sam miałem je zadać...

w sobotę łączyłem się z moim c18nz (ale to nic nowego) i z c14nz w corsie

ale próbowałem też z astrą 1993 z c16nz i nic confused.gif

zarówno próby łączenia się z opornikiem 10kOhm (A-B) jak i bez niego

zarówno z linią K na pin G jaki i na pin D...

nic frown.gif

ktoś ma jakieś doświadczenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> oczywiście

> podobnie jak w screenach w 1 moim poście w tym wątku

Dziękuję, screeny widziałem, ale były z połączenia z silnikiem C18NZ, więc dlatego zadałem to pytanie. A właściwie nie tylko dlatego. Dzisiaj mechanik połączył się z silnikiem X16SZR w astrze z 98 roku (ale oczywiście przy pomocy innego programu, chyba euroscan) i nie mógł zobaczyć graficznego przebiegu z sondy lambda, a inne parametry mógł oglądać bez problemu w trybie graficznym. Można było tylko obserwować oscylację sondy w trybie cyfrowym i byłem ciekawy czy to może być wina programu, czy problem tkwi w czym innym.

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dzisiaj mechanik połączył się z silnikiem X16SZR w astrze z 98

> roku (ale oczywiście przy pomocy innego programu, chyba

> euroscan) i nie mógł zobaczyć graficznego przebiegu z sondy

> lambda, a inne parametry mógł oglądać bez problemu w trybie

> graficznym. Można było tylko obserwować oscylację sondy w trybie

> cyfrowym i byłem ciekawy czy to może być wina programu, czy

> problem tkwi w czym innym.

euroscan to fajna "zabawka", jednak z oplami ma szereg ograniczeń...

natomiast jego zaletą jest współpraca z różnymi markami samochodów ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> euroscan to fajna "zabawka", jednak z oplami ma szereg ograniczeń...

> natomiast jego zaletą jest współpraca z różnymi markami samochodów

Ale oscyloskop z lambdy w innych autach podobno działa i byłem ciekawy, czy może to sam komputer w X16SZR może tę funkcję jakoś blokować?

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.