Skocz do zawartości

Nieuzywana klima...


nikt-znany

Rekomendowane odpowiedzi

Krótkie pytanie.

Jest sobie autko z klimą, której nikt nie używa i nie zamierza używać (ot taki kaprys rotfl.gif ).

Czy należy coś robić czy też nie, żeby po kilku latach móc przywrócić jej sprawność ?

Wiadomo, że czynnik chłodzący może "uciec", jak będzie trzeba to się go uzupelni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Krótkie pytanie.

> Jest sobie autko z klimą, której nikt nie używa i nie zamierza używać (ot taki kaprys ).

> Czy należy coś robić czy też nie, żeby po kilku latach móc jej sprawność przywrócić?

> Wiadomo, że czynnik chłodzący może "uciec", jak będzie trzeba to się go uzupelni.

co jakiś czas ją uruchamiać. Przynajmniej raz na tydzien, cały rok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Trzeba jej używać co jakiś czas, aby układ się smarował.

Dokładnie bo potem czynnik i olej się rozwarstwia a to już jest praktyczna śmierć kompresora. (tak gdzieś wyczytałem w jakiejś firmie która uzupełnia czynnik)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszyscy zalecają uruchamianie klimy w zimie, a ja się pytam - JAK!?

większość sprężarek i tak nie załącza się poniżej jakiejś temperatury, więc często to uruchomienie nic nie daje. Ja zawsze wykorzystuję takie cieplejsze dni jak ostatnio do "rozruszania" klimy. smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja zawsze wykorzystuję takie cieplejsze dni jak ostatnio do "rozruszania" klimy.

No tak - tylko, że możesz mieć zimę gdzie nie ma co liczyć na cieplejsze dni w ciągu powiedzmy 4 miesięcy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ogrzewany garage albo wyczekiwanie do tych ponad 5 stopni

Z indywidualnym garażem trzeba uważać, aby nie zatruć sie spalinami.

Ale bywają w niektóych centrach handlowych zabudowane parkingi, gdzie temperatura jest na tyle wysoka, że klimatyzcję uruchomić da się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No tak - tylko, że możesz mieć zimę gdzie nie ma co liczyć na cieplejsze dni w ciągu powiedzmy 4

> miesięcy...

i nic się nie stanie, vitara jeździ bardzo rzadko, więc i trafić na dni w plusie jest ciężko

a klima działa jak należy ok.gif

co ciekawe, przy ok 0'C sprężarka włącza się przy postoju na zapalonym silniku, tak gdzieś na sekundę

obserwowałem to ostatnio po zaciekłej dyskusji o działaniu klimy w zimie wink.gif

w fordzie pisze że nie działa poniżej 4'C

aaa w fordzie po pół roku nieużywania też ruszyła bez problemu, niestety coś po 2-3m zaczęło szumieć

będę z tym walczył na wiosnę, mam nadzieje że to tylko łożysko na sprzęgle wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> niestety coś po 2-3m zaczęło

> pewnie czynnika chlodzacego jest za malo, jezeli dzwiek wydobywa sie z okolic nawiewu.

to możliwe, bo znowu nie chłodzi sciana.gif

jest gdzieś wyciek, tak z pół roku wytrzyma (od kwietnia do października)

ale na maszynach nic nie wykazało, a grzebać na razie nie chciałem

może kontrast coś wykaże hmm.gif

trza będzie dobić na wiosnę i szukać icon_rolleyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> OK, panowie - gdzie ta temperatura jest mierzona? Chodzi o otoczenie, czy też o komorę silnika? Bo

> jeśli to drugie to włączanie jest wykonalne, wystarczy przejechać się odrobinę.

zazwyczaj z czujnika temp. zewnetrznego - lusterko lub inne miejsce gdzie jest czujnik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zazwyczaj z czujnika temp. zewnetrznego - lusterko lub inne miejsce gdzie jest czujnik

IMO nie, w starych autach nie ma żadnych czujników, a klima jest

prędziej gdzieś przy parowniku, bo to on nie może się oblodzić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszyscy zalecają uruchamianie klimy w zimie, a ja się pytam - JAK!?

temp na ogol jest mierzona z czujnika ktory umieszczony jest na parowniku , jezeli spada pozniej 3-4 C to klima sie wylacza lub nie zalacza. Nie wiem jak w innych samochdoach jest to skonfigurowane ale wlaczenie wewnetrznego obiegu bedzie powodowac ze dmuchawa na parownik bedzie dawala powietzre z wnetrza auta wiec cieple powietrze (powyzej tych 4C). Czyli jezdziesz sobie zima , gdy juz w srodku masz cieplo przelaczasz na wewnetrzny obieg i zalaczasz klime , dmuchane powietzre (ktore pzrechodzi przez parwonik) jest cieple i klima dziala

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> temp na ogol jest mierzona z czujnika ktory umieszczony jest na parowniku , jezeli spada pozniej

> 3-4 C to klima sie wylacza lub nie zalacza. Nie wiem jak w innych samochdoach jest to

> skonfigurowane ale wlaczenie wewnetrznego obiegu bedzie powodowac ze dmuchawa na parownik

> bedzie dawala powietzre z wnetrza auta wiec cieple powietrze (powyzej tych 4C). Czyli

> jezdziesz sobie zima , gdy juz w srodku masz cieplo przelaczasz na wewnetrzny obieg i

> zalaczasz klime , dmuchane powietzre (ktore pzrechodzi przez parwonik) jest cieple i klima

> dziala

sprawdzałeś w praktyce ?

kiedyś o to pytałem i nikt nie wiedział jak to jest i czy tak jest jak piszesz wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> sprawdzałeś w praktyce ?

> kiedyś o to pytałem i nikt nie wiedział jak to jest i czy tak jest jak piszesz

tak , u siebie tak sprawdzalem . poprostu powietrze pzrechodzece pzrez parownik musi byc cieple a bedzie cieple wtedy kiedy dmuchawa bedzie zasysala je z wewnatrz auta

No moze inne samochody maja jakas inna kostrukcje , inne czujniki (dodatkowe), wiec to tez bedzie zalezec od auta ale jezeli jest jeden czujnik i znajduje sie ona na parowniku to taki zabieg uruchomi klime w zimie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tak , u siebie tak sprawdzalem

ok.gif

> poprostu powietrze pzrechodzece pzrez parownik musi byc cieple a

> bedzie cieple w tedy kiedy dmuchawa bedzie zasysala je z wewnatrz auta

zasadę to ja znam, tylko czasem teoria nie idzie w parze z praktyką grinser006.gif

np te nowoczesne wypasione fury mogą faktycznie mierzyć temp jakimś czujnikiem na zew - do klimy auto są takie

i wtedy klops wink.gif

przy okazji sprawdzę u mnie jak to jest w suzuce wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> glowna zasada stopowania klimy ponizej tych 3-4 C jest aby parownik nie zamarzl , wiec czujnik na

> parownik i najlepsze rozwiazanie po co inne czujniki zabezpieczajace (przed czym ).

Parownik może zamarzać - to niczym klimie nie grozi. Głowna zasada, to by czynnik odparował w parowniku. Od tego jest czujnik ciśnienia. I to mają chyba wszystkie klimy (no, może poza dokładanymi u kowala).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Parownik może zamarzać - to niczym klimie nie grozi.

nie za bardzo, może samej klimie nic się nie dzieje, ale jak zamarznie parownik to powietrze przestanie przepływać - osadzi się lód/szron z wilgoci hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Parownik może zamarzać - to niczym klimie nie grozi. Głowna zasada, to by czynnik odparował w

> parowniku. Od tego jest czujnik ciśnienia. I to mają chyba wszystkie klimy (no, może poza

> dokładanymi u kowala).

no u mnie w aplikacji serwisowej jest to tak opisane :

Quote:

Termistor to czujnik, którego zadaniem jest pomiar temperatury czynnika chłodniczego w parowniku. Jeśli temperatura w parowniku spadnie do 0°C (32°F) lub poniżej tej wartości, rdzeń parownika pokryje się szronem lub lodem, a to z kolei pogorszy przepływ powietrza i zmniejszy wydajność chłodzenia.

Aby temu zapobiec, moduł sterujący silnika (ECM) monitoruje sygnał temperatury z termistora i steruje działaniem sprężarki. Jeżeli temperatura parownika spadnie do 2°C (35,6°F), sprzęgło sprężarki jest rozłączane do czasu, aż temperatura podniesie się powyżej 4°C (39,2°F).

Termistor znajduje się w parowniku.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Krótkie pytanie.

> Jest sobie autko z klimą, której nikt nie używa i nie zamierza używać (ot taki kaprys ).

> Czy należy coś robić czy też nie, żeby po kilku latach móc przywrócić jej sprawność ?

> Wiadomo, że czynnik chłodzący może "uciec", jak będzie trzeba to się go uzupelni.

a czy da sie kompletnie jej nie uzywac??

nie masz przypadkiem tak jak jest w wielu samochodach ze nawet jak masz wylaczona klime w momencie gdy skierujesz nadmuch tylko na szybe przednia to klima i tak sie zalacza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Trzeba jej używać co jakiś czas, aby układ się smarował.

Panowie piszecie że trzeba włączać klimę aby układ się smarował i nie trafiło sprężarki i z tym się zgadzam ale nikt nie pisze na jak długo,

czy to ma być 5 min a może 10 min.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszyscy zalecają uruchamianie klimy w zimie, a ja się pytam - JAK!?

w ciepłe dni jak dzisiaj można. nie wierz w bajkopisarzy mówiących że jak działa lampka na pstryczku to klima chodzi, albo że klima nie działa ale klimatronik juz tak biglaugh.gif

po prostu włączać ją w ciepłe dni.

A co do autora wątku - jest duża szansa że zwyczajnie będzie sprężarka do wymiany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszyscy zalecają uruchamianie klimy w zimie, a ja się pytam - JAK!?

Szczególnie przy -20°C - już widzę, jak woda z parownika ścieka...

Osobiście, pomny uwag o jak najczęstszym włączaniu klimatyzacji, włączyłem ją na mrozie może z dwa razy. I przestała działać. sick.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Trzeba jej używać co jakiś czas, aby układ się smarował.

a co z układami bez oleju?? mój w BMW jak uzupełniali mu czynnik, to powiedzieli, że w tych autach nie ma oleju w układzie hmm.gif

Co do włączania klimy zimą, to ja tego nigdy nie robiłem i nigdy nie miałem problemu. W firmie a ciężarówkach też nikt nie włącza klimy zimą i na wiosnę nigdy nie ma problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.