Skocz do zawartości

Rozne zuzycie opon.


CiniO

Rekomendowane odpowiedzi

Mam dziwny objaw.

W kwietniu kupilem dwie nowe opony na przod.

Od wtedy zrobilem 9kkm.

Lewa opona ma obecnie 4mm bieznika, a prawa 5mm.

Jak to mozliwe?

Zbieznosc byla sprawdzana w lutym - wszystko OK.

Opony sa zuzyte rownomiernie na calej szerokosci bieznika.

Jedyna roznica to wlasnie wieksze zuzycie lewej niz prawej.

Jak to mozliwe?

Na tylnych oponach mam tak samo - prawa 3mm, lewa 1.8mm, ale te tylne przez zeszly sezon jezdzily na przodzie wiec mozliwe ze tam sie nierowno starly. Nie wiem bo wtedy nie mierzylem bieznika a na oko taka roznice ciezko wylapac.

Ktos ma pomysl co moze byc przyczyna?

Slyszalem opinie ze wewnetrzna opona sie bardziej zuzywa niz zewnetrzna, ale chyba rownica nie powinna byc az tak duza!

Pozatym z zadnym innym samochodzie nie mialem takiego efektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Macie tam bardzo szorstki asfalt + mnóstwo rond. W Szkocji miałem podobnie - lewa opona zużywała

> się dużo szybciej od prawej.

Szorstki aftalt oraz fakt ze jezdze po kretych gorskich drogach wyjasnia szybkie zuzycie.

Ale moim zdaniem nie wyjasnia nierownego.

Po rondach praktycznie nie jezdze, bo najblizsze jest 40km odemnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może masz nierównomiernie dociążony samochód?

Raczej nie - bo i niby dlaczego? Nic w aucie nie woze ciezkiego. Wprawdzie najczesniej jezdze sam, ale tak duzo nie waze - a pozatym wtedy bardziej zuzyta by byla druga opona raczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 9kkm i tylko 5mm zostalo?

> Nowa opona ma 7-8mm, po takich dystansie niewiele powinno sie to zmniejszyc

Tak jak wladmar napisal - u mnie sa szorstkie asfalty.

W tym aucie jeszcze nie jest tak zle, ale w bravo ktore uzywamy glownie po naprawde kretej gorskiej drodze, 10-12kkm na komplecie opon to jest max co sie da wyciagnac. Po takim przebiegu juz jest mniej niz 1.6mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak jak wladmar napisal - u mnie sa szorstkie asfalty.

> W tym aucie jeszcze nie jest tak zle, ale w bravo ktore uzywamy glownie po naprawde kretej gorskiej

> drodze, 10-12kkm na komplecie opon to jest max co sie da wyciagnac. Po takim przebiegu juz

> jest mniej niz 1.6mm.

O ile nie jest to pseudo rajdowa jazda to bardzo szybko się zużywają icon_eek.gifspineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzil bym wiec hamulce bo jedna stroa moze nie do konca odbijac hamujac jedno kolo. Zwiekszone tarcie i zwiekszone zuzycie.

Przy szybszej jezdzie na zakretach tez moze to miec wplyw na zuzycie ale to racze wykluczam.

wink.gif

wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w PL szybciej zużywają się prawe u was lewe, norma

Podobnie zawias, prawa strona w PL szybciej statystycznie siądzie niż lewa, z powodu poboczy wink.gif

I podobnie wyjaśniłbym zużycie opon. Bliżej pobocza jezdnia jest brudniejsza, przez co łatwiej o uślizgi przy hamowaniu/przyspieszaniu.

Dodatkowo masa kierowcy dociąża lewe (prawe) koło w PL (UK/IRL)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sprawdzil bym wiec hamulce bo jedna stroa moze nie do konca odbijac hamujac jedno kolo. Zwiekszone

> tarcie i zwiekszone zuzycie.

> Przy szybszej jezdzie na zakretach tez moze to miec wplyw na zuzycie ale to racze wykluczam.

Wsumie o tym nie pomyslalem.

A z hamulcami byly problemy w tym aucie - szczeki sie blokowaly, ale myslalem ze to zostalo naprawione.

Nie znosi podczas jazdy ani hamowania wprawdzie, ale moze temu sie trzeba przyjrzec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale az tak bardzo? Z zalozmy 8mm, jedna zeszla do 4, druga do 5.

> To jest 25% roznicy zuzycia.

> Nigdy wczesniej w zyciu czegos takiego nie widzialem.

dla mnie wartości zużycia jakie podajesz też są niepojęte.

W PL spotkałem się nie raz z większym zużyciem prawej opony na osi napędzanej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zaklad jest OK. Ustawialem tam zbieznosc od 10 lat.

Najwyższy czas zmienić.

> Pozatym czy zle ustawiona zbieznosc moze powodowac taki efekt?

Oczywiście .

> Jesli tak, to w jaki sposob?

Opona toczy sie pod kątem i następuje przyspieszone zużycie. Właśnie szybsze lub nierówne zużycie jednej opony to typowy przykład złego ustawienia zbieżności

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Najwyższy czas zmienić.

> Oczywiście .

> Opona toczy sie pod kątem i następuje przyspieszone zużycie. Właśnie szybsze lub nierówne zużycie

> jednej opony to typowy przykład złego ustawienia zbieżności

Pod jakim kątem?

Bo jesli byloby wychylenie boczne (tak jakby kąt miedzy opona a jezdnia nie byl prosty) to by nastapilo zuzycie z jednej lub drugiej strony opony.

Gdyby opona byla tak jakby skrecona w lewo lub prawo - to by kola byly zbiezne lub rozbiezne, i by sie oba scieraly (zarowno lewy jak i prawy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a może zbieżność jest ok ale kąt pochylenia koła jest nieprawidłowy ?

Goscie sprawdzali cala geometrie i mowili ze wszystko jest OK.

tzn "slip test" podczas przegladu tez wyszedl dobrze.

Pozatym wydaje mi sie, ze kat pochylenie kola by spowodowal zuzycie tylko opony na kancie, a u mnie nic takiego nie ma... Opona jest zuzyta rowno.

Wsumie te hamulce wydaja sie byc najbardziej prawdopodobna przyczyna

Musze sie im przyjrzec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sprawdziłeś producenta? Kiedyś oponiarz usiłował wcisnąć mi dwie opony z Niemiec, a dwie ze

> słowenii i z różnicą daty produkcji prawie trzy lata.

Opony sa dokladnie takie same. Ten sam producent, ta sama data produkcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Opony sa dokladnie takie same. Ten sam producent, ta sama data produkcji.

no to, jedyne wyjście: musisz liczyć winkle i tyle samo lewych co prawych brać bokiem biglaugh.gif

a na serio, spróbuj do oponiarza, który ci to sprzedał uderzyć... może coś pomoże w wyjaśnieniu zagadki hmm.gif, bo jak jeżdżę od ponad dwudziestu lat, z czymś takim się nie spotkałem hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja sie podpinam do tematu.

Kilka slow na stepie.

-Naped staly 4x4

-Styl jazdy spokojny o czym swiadczy moje srednie spalanie ale raz w tygodniu lubie poszukac granic przyczepnosci opon.

-Nie ma mozliwosci piszczenia oponami bo elektronika nie pozwala, czyli nie miele kapciami.

-I tak potwierdzam jezdze po bardzo szorstkim asfalcie.

-Geometria zawieszenia sprawdzona dwukrotnie w innych warsztatach, bylo idealnie i nic nie ruszali.

-Zawieszenie nie ma zadnych luzow czy stukow.

-Zawieszenie pneumatyczne ale 95% czasu jezdze na trybie comfort, wysokosc samochodu ustawiona na srodkowy tryb.

-Cisnienie kontroluje na oko caly czas, jak tylko mam jakas watpliwosc to stacja i weryfikacja na kompresorze (nigdy nie mialem wiecej jak +- 0,2 danych z tabliczki, czyli nie jezdze na flakach

Jedyne roznice to ET felgi 53 zamiast fabrycznego 45

Rozmiar zamiast 225/55/17 to 225/50/17

Na poprzednim komplecie opon 16'' z innymi felgami ET45 prawie 30.000km + nie wiadomo ile wczesniej bylo na nich zrobione. Czegos takiego nie bylo.

Opony na przodzie sa zdecydowanie bardziej zuzyte niz ma tyle, i to bardzo duzo.

Co ciekawe to przednie opony sa bardziej zuzyte po zewnetrznych krawedziach (powtarzam ze nigdy nie jezdzilem na flaku). Duzo bardziej zuzyte jest zewnetrzne 3cm. Tak zdarzalo mi sie jezdzic mocno zaladowanym samochodem i ciagnac przyczepe ale zawsze dopompowuje opony przed przejazdem, do tego chyba tylne opony by bardziej dostawaly tak mi sie zdaje.

Pozstaram sie zrobic jakies zdjecia zeby zobrazowac jak to wyglada. Ale czy ktos ma jakies sugestie na goraco? Czym to moze byc spowodowane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

ciach

odgrzeję kotleta

195/65/15 continental winter ts830, kupione nowe.

Przeturlałem na nich właśnie 3ci sezon: rok w corolli i dwa w obecnej kijance; 2 pierwsze sezony jeździły na tylnej osi i zmieniłem na ten sezon na przód. Poprzednie 2 sezony sużywały sie jednakowo po obu stronach (błąd pomiarowy 0.2mm) a teraz przednia prawa zimówka zużyta ponad 1mm więcej od lewej - zostało odpowiednio 6.9mm i 5.6mm

Teoria rond raczej odpada bo wg niej to lewa powinna sie więcej zużyć; letnie continentale (po 2 sezonach) zużyte jednakowo po obu stronach.

Teoria zużytego amortyzatora też nie bardzo pasuje bo wszystkie są sprawne; zbieżność ustawiana latem 2013 dla zasady - odchyły od fabrycznych danych w granicach; drugi raz zbieżność robiona w sierpniu 2014 po wymianie sworzni.

Ciśnienie w gumach sprawdzane co miesiąc więc też odpada.

Raczej jeździ tylko kierowca, sporadycznie z pasażerem a coś więcej może 10% przebiegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.