CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 Mam dziwny objaw. W kwietniu kupilem dwie nowe opony na przod. Od wtedy zrobilem 9kkm. Lewa opona ma obecnie 4mm bieznika, a prawa 5mm. Jak to mozliwe? Zbieznosc byla sprawdzana w lutym - wszystko OK. Opony sa zuzyte rownomiernie na calej szerokosci bieznika. Jedyna roznica to wlasnie wieksze zuzycie lewej niz prawej. Jak to mozliwe? Na tylnych oponach mam tak samo - prawa 3mm, lewa 1.8mm, ale te tylne przez zeszly sezon jezdzily na przodzie wiec mozliwe ze tam sie nierowno starly. Nie wiem bo wtedy nie mierzylem bieznika a na oko taka roznice ciezko wylapac. Ktos ma pomysl co moze byc przyczyna? Slyszalem opinie ze wewnetrzna opona sie bardziej zuzywa niz zewnetrzna, ale chyba rownica nie powinna byc az tak duza! Pozatym z zadnym innym samochodzie nie mialem takiego efektu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 Macie tam bardzo szorstki asfalt + mnóstwo rond. W Szkocji miałem podobnie - lewa opona zużywała się dużo szybciej od prawej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Macie tam bardzo szorstki asfalt + mnóstwo rond. W Szkocji miałem podobnie - lewa opona zużywała > się dużo szybciej od prawej. Szorstki aftalt oraz fakt ze jezdze po kretych gorskich drogach wyjasnia szybkie zuzycie. Ale moim zdaniem nie wyjasnia nierownego. Po rondach praktycznie nie jezdze, bo najblizsze jest 40km odemnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qkiz78 Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Szorstki aftalt oraz fakt ze jezdze po kretych gorskich drogach wyjasnia szybkie zuzycie. > Ale moim zdaniem nie wyjasnia nierownego. Może masz nierównomiernie dociążony samochód? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mariusz Pieta Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 9kkm i tylko 5mm zostalo? Nowa opona ma 7-8mm, po takich dystansie niewiele powinno sie to zmniejszyc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Może masz nierównomiernie dociążony samochód? Raczej nie - bo i niby dlaczego? Nic w aucie nie woze ciezkiego. Wprawdzie najczesniej jezdze sam, ale tak duzo nie waze - a pozatym wtedy bardziej zuzyta by byla druga opona raczej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > 9kkm i tylko 5mm zostalo? > Nowa opona ma 7-8mm, po takich dystansie niewiele powinno sie to zmniejszyc Tak jak wladmar napisal - u mnie sa szorstkie asfalty. W tym aucie jeszcze nie jest tak zle, ale w bravo ktore uzywamy glownie po naprawde kretej gorskiej drodze, 10-12kkm na komplecie opon to jest max co sie da wyciagnac. Po takim przebiegu juz jest mniej niz 1.6mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrBEAN Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Tak jak wladmar napisal - u mnie sa szorstkie asfalty. > W tym aucie jeszcze nie jest tak zle, ale w bravo ktore uzywamy glownie po naprawde kretej gorskiej > drodze, 10-12kkm na komplecie opon to jest max co sie da wyciagnac. Po takim przebiegu juz > jest mniej niz 1.6mm. O ile nie jest to pseudo rajdowa jazda to bardzo szybko się zużywają Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ozarek Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 w PL szybciej zużywają się prawe u was lewe, norma Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Tak jak wladmar napisal - u mnie sa szorstkie asfalty. To właściwie nawet nie jest asfalt, tylko kamyczki sklejone jakąś masą bitumiczną. Hałas jak cholera, drze opony, ale za to gdy jest mokro - dużo lepsza trakcja, niż na asfalcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
andy7 Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 Sprawdzil bym wiec hamulce bo jedna stroa moze nie do konca odbijac hamujac jedno kolo. Zwiekszone tarcie i zwiekszone zuzycie. Przy szybszej jezdzie na zakretach tez moze to miec wplyw na zuzycie ale to racze wykluczam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > w PL szybciej zużywają się prawe u was lewe, norma Ale az tak bardzo? Z zalozmy 8mm, jedna zeszla do 4, druga do 5. To jest 25% roznicy zuzycia. Nigdy wczesniej w zyciu czegos takiego nie widzialem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > To właściwie nawet nie jest asfalt, tylko kamyczki sklejone jakąś masą bitumiczną. Hałas jak > cholera, drze opony, ale za to gdy jest mokro - dużo lepsza trakcja, niż na asfalcie. Jest dokladnie tak jak mowisz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wald0 Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > w PL szybciej zużywają się prawe u was lewe, norma Podobnie zawias, prawa strona w PL szybciej statystycznie siądzie niż lewa, z powodu poboczy I podobnie wyjaśniłbym zużycie opon. Bliżej pobocza jezdnia jest brudniejsza, przez co łatwiej o uślizgi przy hamowaniu/przyspieszaniu. Dodatkowo masa kierowcy dociąża lewe (prawe) koło w PL (UK/IRL) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Sprawdzil bym wiec hamulce bo jedna stroa moze nie do konca odbijac hamujac jedno kolo. Zwiekszone > tarcie i zwiekszone zuzycie. > Przy szybszej jezdzie na zakretach tez moze to miec wplyw na zuzycie ale to racze wykluczam. Wsumie o tym nie pomyslalem. A z hamulcami byly problemy w tym aucie - szczeki sie blokowaly, ale myslalem ze to zostalo naprawione. Nie znosi podczas jazdy ani hamowania wprawdzie, ale moze temu sie trzeba przyjrzec. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ozarek Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Ale az tak bardzo? Z zalozmy 8mm, jedna zeszla do 4, druga do 5. > To jest 25% roznicy zuzycia. > Nigdy wczesniej w zyciu czegos takiego nie widzialem. dla mnie wartości zużycia jakie podajesz też są niepojęte. W PL spotkałem się nie raz z większym zużyciem prawej opony na osi napędzanej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > dla mnie wartości zużycia jakie podajesz też są niepojęte. > W PL spotkałem się nie raz z większym zużyciem prawej opony na osi napędzanej. Ale az o 25%? Zauwaz, ze mi zeszlo 3mm w prawej strony i 4mm z lewej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Florydzialski Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 Zmien zakład w którym ustawiana zbieżność. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Zmien zakład w którym ustawiana zbieżność. Zaklad jest OK. Ustawialem tam zbieznosc od 10 lat. Pozatym czy zle ustawiona zbieznosc moze powodowac taki efekt? Jesli tak, to w jaki sposob? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Florydzialski Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Zaklad jest OK. Ustawialem tam zbieznosc od 10 lat. Najwyższy czas zmienić. > Pozatym czy zle ustawiona zbieznosc moze powodowac taki efekt? Oczywiście . > Jesli tak, to w jaki sposob? Opona toczy sie pod kątem i następuje przyspieszone zużycie. Właśnie szybsze lub nierówne zużycie jednej opony to typowy przykład złego ustawienia zbieżności Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mokrii Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Ale az tak bardzo? Z zalozmy 8mm, u mnie po 20kkm od nwosci prawa opona jest starta o jakies 2mm bardziej na nowy sezon bedzie z lewej ( niekierunkowa ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Najwyższy czas zmienić. > Oczywiście . > Opona toczy sie pod kątem i następuje przyspieszone zużycie. Właśnie szybsze lub nierówne zużycie > jednej opony to typowy przykład złego ustawienia zbieżności Pod jakim kątem? Bo jesli byloby wychylenie boczne (tak jakby kąt miedzy opona a jezdnia nie byl prosty) to by nastapilo zuzycie z jednej lub drugiej strony opony. Gdyby opona byla tak jakby skrecona w lewo lub prawo - to by kola byly zbiezne lub rozbiezne, i by sie oba scieraly (zarowno lewy jak i prawy). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > u mnie po 20kkm od nwosci prawa opona jest starta o jakies 2mm bardziej > na nowy sezon bedzie z lewej ( niekierunkowa ) Czyli jeszcze bardziej niz u mnie. Myslisz, ze to normalne? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Florydzialski Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 Jedz do innego zakładu, ustaw zbieżność i przestaną Ci sie nierówno zużywać. Nie bedzie potrzeby wzywania na pomoc zjawisk nadprzyrodzonych, rond, szorstkiego asfaltu itp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
romano11 Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Jedz do innego zakładu, ustaw zbieżność i przestaną Ci sie nierówno zużywać. Ale kolega ma równo zużyte opony, lecz w nierównym stopniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemek_sl Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 a może zbieżność jest ok ale kąt pochylenia koła jest nieprawidłowy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > a może zbieżność jest ok ale kąt pochylenia koła jest nieprawidłowy ? Goscie sprawdzali cala geometrie i mowili ze wszystko jest OK. tzn "slip test" podczas przegladu tez wyszedl dobrze. Pozatym wydaje mi sie, ze kat pochylenie kola by spowodowal zuzycie tylko opony na kancie, a u mnie nic takiego nie ma... Opona jest zuzyta rowno. Wsumie te hamulce wydaja sie byc najbardziej prawdopodobna przyczyna Musze sie im przyjrzec. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
71mordor Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 Sprawdziłeś producenta? Kiedyś oponiarz usiłował wcisnąć mi dwie opony z Niemiec, a dwie ze słowenii i z różnicą daty produkcji prawie trzy lata. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 6 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Sprawdziłeś producenta? Kiedyś oponiarz usiłował wcisnąć mi dwie opony z Niemiec, a dwie ze > słowenii i z różnicą daty produkcji prawie trzy lata. Opony sa dokladnie takie same. Ten sam producent, ta sama data produkcji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
71mordor Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Opony sa dokladnie takie same. Ten sam producent, ta sama data produkcji. no to, jedyne wyjście: musisz liczyć winkle i tyle samo lewych co prawych brać bokiem a na serio, spróbuj do oponiarza, który ci to sprzedał uderzyć... może coś pomoże w wyjaśnieniu zagadki , bo jak jeżdżę od ponad dwudziestu lat, z czymś takim się nie spotkałem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bengamin Napisano 7 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 7 Listopada 2012 To i ja sie podpinam do tematu. Kilka slow na stepie. -Naped staly 4x4 -Styl jazdy spokojny o czym swiadczy moje srednie spalanie ale raz w tygodniu lubie poszukac granic przyczepnosci opon. -Nie ma mozliwosci piszczenia oponami bo elektronika nie pozwala, czyli nie miele kapciami. -I tak potwierdzam jezdze po bardzo szorstkim asfalcie. -Geometria zawieszenia sprawdzona dwukrotnie w innych warsztatach, bylo idealnie i nic nie ruszali. -Zawieszenie nie ma zadnych luzow czy stukow. -Zawieszenie pneumatyczne ale 95% czasu jezdze na trybie comfort, wysokosc samochodu ustawiona na srodkowy tryb. -Cisnienie kontroluje na oko caly czas, jak tylko mam jakas watpliwosc to stacja i weryfikacja na kompresorze (nigdy nie mialem wiecej jak +- 0,2 danych z tabliczki, czyli nie jezdze na flakach Jedyne roznice to ET felgi 53 zamiast fabrycznego 45 Rozmiar zamiast 225/55/17 to 225/50/17 Na poprzednim komplecie opon 16'' z innymi felgami ET45 prawie 30.000km + nie wiadomo ile wczesniej bylo na nich zrobione. Czegos takiego nie bylo. Opony na przodzie sa zdecydowanie bardziej zuzyte niz ma tyle, i to bardzo duzo. Co ciekawe to przednie opony sa bardziej zuzyte po zewnetrznych krawedziach (powtarzam ze nigdy nie jezdzilem na flaku). Duzo bardziej zuzyte jest zewnetrzne 3cm. Tak zdarzalo mi sie jezdzic mocno zaladowanym samochodem i ciagnac przyczepe ale zawsze dopompowuje opony przed przejazdem, do tego chyba tylne opony by bardziej dostawaly tak mi sie zdaje. Pozstaram sie zrobic jakies zdjecia zeby zobrazowac jak to wyglada. Ale czy ktos ma jakies sugestie na goraco? Czym to moze byc spowodowane? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kokosz Napisano 2 Kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2015 ciach odgrzeję kotleta 195/65/15 continental winter ts830, kupione nowe. Przeturlałem na nich właśnie 3ci sezon: rok w corolli i dwa w obecnej kijance; 2 pierwsze sezony jeździły na tylnej osi i zmieniłem na ten sezon na przód. Poprzednie 2 sezony sużywały sie jednakowo po obu stronach (błąd pomiarowy 0.2mm) a teraz przednia prawa zimówka zużyta ponad 1mm więcej od lewej - zostało odpowiednio 6.9mm i 5.6mm Teoria rond raczej odpada bo wg niej to lewa powinna sie więcej zużyć; letnie continentale (po 2 sezonach) zużyte jednakowo po obu stronach. Teoria zużytego amortyzatora też nie bardzo pasuje bo wszystkie są sprawne; zbieżność ustawiana latem 2013 dla zasady - odchyły od fabrycznych danych w granicach; drugi raz zbieżność robiona w sierpniu 2014 po wymianie sworzni. Ciśnienie w gumach sprawdzane co miesiąc więc też odpada. Raczej jeździ tylko kierowca, sporadycznie z pasażerem a coś więcej może 10% przebiegu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.