FrugOs Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 Nie sądziłem, że będę miał kłopot z tak podstawową rzeczą jak pomiar bieżnika w używanej oponie, ale do rzeczy. Podczas zmiany opon na zimowe gumiarz stwierdził, że moje letnie nadają się do kosza. Przyglądnąłem się i stwierdziłem, że do "cycka" w rowku bieżnika są jeszcze ze 2-3 mm, czyli łącznie opona ma jeszcze z 4/5 mm, czyli można jej używać zgodnie z prawem oraz zdrowym rozsądkiem. Gumiarz wyciągnął suwmiarkę i zmierzył głębokość w bocznym rowku - wyszło 2 mm. Materiał poglądowy: Kto ma rację? Ja tkwiłem w błędzie wiele lat czy on próbuje mnie orżnąć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jettison Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 Masz przecież TWI, zmierz do TWI i dodaj 1,6mm :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
4thelement Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 a ciśnienie w oponie miałeś odpowiednie? bo to co opisujesz to przykład zużycia niedopompowanej opony, wtedy bieżnik ulega zużyciu na skrajnych powierzchniach....sprawdź jeszcze czy na jednym i drugim boku masz zbliżoną głębokość bieżnika, to wykluczyłoby problemy z geometrią zawieszenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toost Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > Nie sądziłem, że będę miał kłopot z tak podstawową rzeczą jak pomiar bieżnika w używanej oponie, > ale do rzeczy. Podczas zmiany opon na zimowe gumiarz stwierdził, że moje letnie nadają się do > kosza. Przyglądnąłem się i stwierdziłem, że do "cycka" w rowku bieżnika są jeszcze ze 2-3 mm, > czyli łącznie opona ma jeszcze z 4/5 mm, czyli można jej używać zgodnie z prawem oraz zdrowym > rozsądkiem. Gumiarz wyciągnął suwmiarkę i zmierzył głębokość w bocznym rowku - wyszło 2 mm. > Materiał poglądowy: > Kto ma rację? Ja tkwiłem w błędzie wiele lat czy on próbuje mnie orżnąć? Naciąga, ale ma trochę racji. W skutek jazdy ze zbyt małym ciśnieniem opona na brzegach zużyła się szybciej niż na środku. Ale jeszcze jeden sezon to bym na nich pojeździł, tyle, że w deszczu ostrożniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FrugOs Napisano 17 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > a ciśnienie w oponie miałeś odpowiednie? > bo to co opisujesz to przykład zużycia niedopompowanej opony, wtedy bieżnik ulega zużyciu na > skrajnych powierzchniach....sprawdź jeszcze czy na jednym i drugim boku masz zbliżoną > głębokość bieżnika, to wykluczyłoby problemy z geometrią zawieszenia Nie jest to odpowiedź na pytanie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FrugOs Napisano 17 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > Naciąga, ale ma trochę racji. W skutek jazdy ze zbyt małym ciśnieniem opona na brzegach zużyła się > szybciej niż na środku. Ale jeszcze jeden sezon to bym na nich pojeździł, tyle, że w deszczu > ostrożniej. Akurat chcę sprzedać te opony. Dostałem je z autem, felgi (17') wziąłem do zimówek, na lato chcę kupić 18'. Dlatego mam dylemat, bo nie wiem czy jeśli opiszę je jako opony z 4/5 mm bieżnika ktoś nie przeklnie mnie jako oszusta... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jay Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > Nie sądziłem, że będę miał kłopot z tak podstawową rzeczą jak pomiar bieżnika w używanej oponie, > ale do rzeczy. Podczas zmiany opon na zimowe gumiarz stwierdził, że moje letnie nadają się do > kosza. Przyglądnąłem się i stwierdziłem, że do "cycka" w rowku bieżnika są jeszcze ze 2-3 mm, > czyli łącznie opona ma jeszcze z 4/5 mm, czyli można jej używać zgodnie z prawem oraz zdrowym > rozsądkiem. Gumiarz wyciągnął suwmiarkę i zmierzył głębokość w bocznym rowku - wyszło 2 mm. > Materiał poglądowy: > Kto ma rację? Ja tkwiłem w błędzie wiele lat czy on próbuje mnie orżnąć? Oczywiscie Ty miales racje. Mierzy sie na srodku, tam gdzie "fabryczne" znaczniki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
poziomek Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > Oczywiscie Ty miales racje. Mierzy sie na srodku, tam gdzie "fabryczne" znaczniki. Mi gumiarz też mierzył na środku opony więc 4-5mm w twoim przypadku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toost Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > Akurat chcę sprzedać te opony. Dostałem je z autem, felgi (17') wziąłem do zimówek, na lato chcę > kupić 18'. Dlatego mam dylemat, bo nie wiem czy jeśli opiszę je jako opony z 4/5 mm bieżnika > ktoś nie przeklnie mnie jako oszusta... To podaj wymiar z dwóch miejsc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nunu7 Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > Akurat chcę sprzedać te opony. Dostałem je z autem, felgi (17') wziąłem do zimówek, na lato chcę > kupić 18'. Dlatego mam dylemat, bo nie wiem czy jeśli opiszę je jako opony z 4/5 mm bieżnika > ktoś nie przeklnie mnie jako oszusta... jakbyś mi nie napisał w aukcji że z boku opona jest bardziej zużyta, tobym Cię z pewoscią uznał za oszusta ps tak teraz patrzę na zdjęcie i czy nie jest tak, że tam z boku opona ma po prostu fabrycznie nieco płytszy bieżnik? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FrugOs Napisano 17 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > To podaj wymiar z dwóch miejsc A nie widać zdjęcia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FrugOs Napisano 17 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > jakbyś mi nie napisał w aukcji że z boku opona jest bardziej zużyta, tobym Cię z pewoscią uznał za > oszusta > ps tak teraz patrzę na zdjęcie i czy nie jest tak, że tam z boku opona ma po prostu fabrycznie > nieco płytszy bieżnik? Wiesz, nie mam tych opon od początku, ale wydaje mi się, że to jest właśnie taki wzór z płytszymi rowkami po bokach. Sprawdzę w necie jak wyglądają nowe... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kaczorek79 Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 Niektóre opony mają płytszy bieżnik na bokach. Moje Toyo Proxes T1R miały jako nowe na środku 8 mm na na bocznych sekcjach bieżnika 5 mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > Nie sądziłem, że będę miał kłopot z tak podstawową rzeczą jak pomiar bieżnika w używanej oponie, > ale do rzeczy. Podczas zmiany opon na zimowe gumiarz stwierdził, że moje letnie nadają się do > kosza. Przyglądnąłem się i stwierdziłem, że do "cycka" w rowku bieżnika są jeszcze ze 2-3 mm, > czyli łącznie opona ma jeszcze z 4/5 mm, czyli można jej używać zgodnie z prawem oraz zdrowym > rozsądkiem. Gumiarz wyciągnął suwmiarkę i zmierzył głębokość w bocznym rowku - wyszło 2 mm. > Materiał poglądowy: > Kto ma rację? Ja tkwiłem w błędzie wiele lat czy on próbuje mnie orżnąć? Sprawa jest dosc dyskusyjna. Pisze z pamieci bo to bylo juz jakisz czas temu jak przegladalem przepisy na ten temat, ale wg PoRD bieznik ma miec przynajmniej 1,6mm na calej powierzchni. Natomiast wg rozporzadzenia w sprawie warunkow technicznych czy tam innych przepisow ktore obowiazuja podczas przegladow (nie pamietam dokladnie juz) bieznik ma miec 1,6mm w na srodkwej 3/4 powierzchni. Tzn ze ten wymog nie obowiazuje krancowych czesci opony na rogach. I badz tu teraz madry. Faktem jest, ze nawet niektore nowe opony sa uciete na rogach i maja tam duzo mniej bieznika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter19731 Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > Masz przecież TWI, zmierz do TWI i dodaj 1,6mm :D do wskaźnika TWI nic nie trzeba dodawać. to już jest to minimum 1,6 mm. opona wygląda na jeżdżoną na zbyt niskim ciśnieniu - jak wyglądają pozostałe? może TTTM , że na krawedziach jest mniej bieżnika? jeden sezon przejeździ jeszcze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FrugOs Napisano 17 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > do wskaźnika TWI nic nie trzeba dodawać. to już jest to minimum 1,6 mm. > opona wygląda na jeżdżoną na zbyt niskim ciśnieniu - jak wyglądają pozostałe? może TTTM , że na > krawedziach jest mniej bieżnika? jeden sezon przejeździ jeszcze. Pozostałe wyglądają tak samo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter19731 Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > Pozostałe wyglądają tak samo. to wygląda na to ,że TTTM , czyli opona ma wg mnie 4 mm bieżnika Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wilu Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > W skutek jazdy ze zbyt małym ciśnieniem opona na brzegach zużyła się w teorii, ale mało prawdopodobne w praktyce. Raczej dynamiczna jazda w zakrętach lub fabryczna konstrukcja z obniżonymi bokami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toost Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > w teorii, ale mało prawdopodobne w praktyce. Raczej dynamiczna jazda w zakrętach lub fabryczna > konstrukcja z obniżonymi bokami. Sprawdzałeś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toost Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > A nie widać zdjęcia? Lepiej napisz, trafisz na ślepego ćwierćgłówka i powie że nie widział. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bialy11 Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 Napisz w opisie że opony na ostatni sezon. Jak na grzbiecie będzie 2mm to na boku będą prawie druty wystawać. Tak nas w bambuko robią producenci aut i opon Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
romano11 Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > Nie sądziłem, Wskaźniki TWI są ZTCP rozmieszczone co 60*, jest ich zatem 6 na obwodzie. Masz takie miejsce, gdzie TWI jest widoczny i możliwy do pomiaru właśnie na boku opony? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wilu Napisano 17 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2012 > Sprawdzałeś? Co sprawdzałem, czy miał dobre ciśnienie ? Nie nie sprawdzałem, ale na tyle dużo jeżdżę żeby wiedzieć iż to nie możliwe, (no chyba że jeździł poniżej 1 atmosfery i to długo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toost Napisano 18 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2012 > Co sprawdzałem, czy miał dobre ciśnienie ? Nie nie sprawdzałem, ale na tyle dużo jeżdżę żeby > wiedzieć iż to nie możliwe, (no chyba że jeździł poniżej 1 atmosfery i to długo No to zwróć uwagę jak będzie nawet półtorej atmosfery. Przejedź po lekko zapiaszczonym asfalcie i obejrzyj opony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FrugOs Napisano 18 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 18 Listopada 2012 Jest to Firestone Firehawk SZ 90 - tutaj więcej obrazków. Wydaje mi się, że nowa sztuka też ma płytszy rowek po boku - co sądzicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
matadorRS Napisano 18 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2012 > Nie sądziłem, że będę miał kłopot z tak podstawową rzeczą jak pomiar bieżnika w używanej oponie, > ale do rzeczy. Podczas zmiany opon na zimowe gumiarz stwierdził, że moje letnie nadają się do > kosza. Przyglądnąłem się i stwierdziłem, że do "cycka" w rowku bieżnika są jeszcze ze 2-3 mm, > czyli łącznie opona ma jeszcze z 4/5 mm, czyli można jej używać zgodnie z prawem oraz zdrowym > rozsądkiem. Gumiarz wyciągnął suwmiarkę i zmierzył głębokość w bocznym rowku - wyszło 2 mm. > Materiał poglądowy: > Kto ma rację? Ja tkwiłem w błędzie wiele lat czy on próbuje mnie orżnąć? Odpowiedź jest prosta i wystarczy chwile pomyślećzeby dojść do właściwej odpowiedzi. Czy jak bys na boku miał juz druty a na środku 5mm to tez byś się zastanawial gdzie się mierzy głebokość bierznika? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kaczorek79 Napisano 18 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2012 > Jest to Firestone Firehawk SZ 90 - tutaj więcej obrazków. > Wydaje mi się, że nowa sztuka też ma płytszy rowek po boku - co sądzicie? Po zdjęciu nowej widać, że na barkach to ona ma max 4-5 mm, a w środku w okolicach 8 mm. Taka opona nawet jak będzie zużyta w 70%, to żadne druty nie wyjdą na barku. Tam jest po prostu więcej gumy, a bieżnik płytszy, bo widocznie opona miałaby tendencję do ząbkowania. Standardowy manewr producentów opon. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FrugOs Napisano 18 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 18 Listopada 2012 > Odpowiedź jest prosta i wystarczy chwile pomyślećzeby dojść do właściwej odpowiedzi. Czy jak bys na > boku miał juz druty a na środku 5mm to tez byś się zastanawial gdzie się mierzy głebokość > bierznika? Przeczytaj resztę wątku i zobacz, że to wcale nie jest takie proste. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomtom Napisano 18 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2012 inaczej odpowiem... na pewno nie mierzy się TAK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
9442 Napisano 18 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2012 TWI mają około 1,6 mm w przypadku letnich opon, w zimowych jest różnie. Mierzysz obok znacznika pełną wysokość. To, że po bokach jest mniej, to normalne, tak jest robiona większość nowych opon. Czasami na szerokości opony jest kilka TWI. Wydaje mi się, że gumiarz chętnie odkupiłby te oponki albo nawet pozostawił do utylizacji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CiniO Napisano 18 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2012 Znalazlem to o co mi chodzilo: rozporzadzenie w sprawie warunkow technicznych Quote: 7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5: (...) 4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3 Z tego mamy, ze opony maja miec 1,6mm przynajmniej i koniec kropka. Natomiast tutaj mamy cytat z rozporzadzenia w sprawie przeprowadzania warunkow technicznych pojazdow Quote: 5. Opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki o rzeźbie bieżnika mniejszej niż 1,6 mm na 3/4 szerokości środkowej części opony. Jest to jeden z powodow do uwalenia samochodu na przegladzie. Czyli innymi slowy jesli auto ma nawet mniej niz 1,6mm ale tylko w zewnatrznych 1/4 szerokosci (czyli po 1/8 szerokosci na kazdym rogu) to przeglad musi przejsc. I badz tu mądry. U mnie w Irlandii obowiazuje 1,6mm na 3/4 szerokosci. Zgaduje ze podobnie jest w reszcie Europy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FrugOs Napisano 18 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 18 Listopada 2012 Dobre są jeszcze te gumy czy nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
natek Napisano 20 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 20 Listopada 2012 > Akurat chcę sprzedać te opony. Dostałem je z autem, felgi (17') wziąłem do zimówek, na lato chcę > kupić 18'. Dlatego mam dylemat, bo nie wiem czy jeśli opiszę je jako opony z 4/5 mm bieżnika > ktoś nie przeklnie mnie jako oszusta... wierz mi, że ludzie na allegro wszystko kupia. Sprzedałem swoje opony, moim zdaniem do wyrzucenia, bieżnik ok 3 mm, sprzedałem 17 tki po 25 PLN sztuka, inne zużyte stare ok 3,5 mm bieżnika sprzedałem po 35 PLN, ludzie czesto kupują a to dla żony tylko do miasta, mało jeżdzi a to do auta, które idzie na sprzedaż itd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.