Skocz do zawartości

VW was truje! Akcje -22% w dol, koniec ery Diesel w EU?


OZI

Rekomendowane odpowiedzi

Może. Dlatego bym sobie obejrzał dane, bo może się okazać, że to jakaś wyśrubowana amerykańska norma, która w EU nie obowiązuje.

Ale tu głównie chodzi o to, że świadomie oszukiwali.

Że oszukiwali w kwestii spalin USA, to my mamy odetchnąć z ulgą?

Nie wiemy jeszcze na czym nas oszukują!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale tu głównie chodzi o to, że świadomie oszukiwali.

Że oszukiwali w kwestii spalin USA, to my mamy odetchnąć z ulgą?

Nie wiemy jeszcze na czym nas oszukują!

 

Ależ wiemy! Na silnikach 1.8 TSi, 1.4 TSI, 2.0 TDI, skrzyniach DSG i czym tam jeszcze.  :hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale tu głównie chodzi o to, że świadomie oszukiwali.

Że oszukiwali w kwestii spalin USA, to my mamy odetchnąć z ulgą?

Nie wiemy jeszcze na czym nas oszukują!

Chodzi mi o aspekt techniczny sprawy, na czym oszukiwali i jak ma się to do norm EU. W USA diesli nie kochają i zdaje się, że normy są wyższe niż EU. Chętnie bym sobie porównał do norm europejskich bo o ile oszustwo jest oszustwem to te 40x przekroczenie jest ciekawe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle to znalazłem, ale nadal nie wiem do jakiej normy porównali i co konkretnie przekroczono (tylko NOx czy coś może jeszcze ? O ile dokładnie. Musi być jakaś tabelka z tymi wynikami skoro tak nadmuchali sprawę. Sam NOx byłby dziwny).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o aspekt techniczny sprawy, na czym oszukiwali i jak ma się to do norm EU. W USA diesli nie kochają i zdaje się, że normy są wyższe niż EU. Chętnie bym sobie porównał do norm europejskich bo o ile oszustwo jest oszustwem to te 40x przekroczenie jest ciekawe.

 

 

 

jesli tylko pojawi sie tabela to wrzuce... Narazie wszyscy sa zafascynowani gielda... :chipsy:  ... i tym jak VAG przetrwa 8]  bo jak narazie 30% wartosci stracil w ciagu dwoch dni ... :facepalm:

 

Wszyscy jednak sa zgodni, czas ery Diesel w EU minal ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie masz zadnych akcji ;]  ... Na kontach juz ubylo 6.5bil Euro, bo tyle odkladaja na "naprawe" ... dzisiaj to wszystko to wirtualne $$$ .... - przeciez nie dostajesz swojej pracy w gotowce :hmm:;)

 

Ubezpiecznie kredytu VAG juz poszlo do gory - dzis rynek jest w czasie rzeczywistym - ergo powiedzmy masz 100PLN w portfelu i 20 PLN dlugu 5 min temu  = 80PLN, teraz juz masz 100PLN, ale wiesz ze jutro wydasz 50PLN na naprawe, a twoj dlug urusl do 25PLN, bo jego ubezpieczenie jest wlasnie drozsze ... Ergo masz 25PLN w portfelu ;]

 

CPgFS2WW8AAq4zn.png

 

Dalej twierdzisz, ze nie ma roznicy? ;)

 

To, ze ubylo kasy na kontach, to efekt tego, ze zabezpieczyli kase na naprawe, a nie bezposrednio spadku akcji  ;)  bardziej w druga strone, akcje spadly bo musza odlozyc kase, spadnie im sprzedaz, opinia, mozliwe dalsze procesy etc.

 

Tak, mowa o naczyniach połączonych i wszystkim co w wyniku wahań notowań wpływa na np kwestie oprocentowania kredytów czy warunki zdobycia kapitału.

Ale sama giełda jest wirtualna. To czy ktoś w zeszłym tygodniu miał akcje po 170$ a dzisiaj ma po 100$ to bezpośrednio nie wpływa na kondycję firmy, bo ona już te akcje sprzedała zdobywają tym samym kasę od "pierwszego kupca". Czym innym są koszty naprawy, koszty procesów etc

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli tylko pojawi sie tabela to wrzuce... Narazie wszyscy sa zafascynowani gielda... :chipsy:  ... i tym jak VAG przetrwa 8]  bo jak narazie 30% wartosci stracil w ciagu dwoch dni ... :facepalm:

 

Wszyscy jednak sa zgodni, czas ery Diesel w EU minal ....

 

Nie wiem jak dochodzą do tego ostatniego wniosku.

 

Jedna firma robi wałek na rynku US (w ogóle niespecjalnie istotnym dla diesla) i obrywa. Za to komentatorzy wróżą koniec całej technologii na rynku zupełnie innym, IMO to typowe dla jankesów przekonanie że są pępkiem świata.

 

Jeśli jutro okaże się, że Toyota nielegalnie utylizowała zużyte baterie z Priusów w Kurozwękach to czy uzasadnione będzie wróżenie końca technologii hybrydowej w USA?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, ze ubylo kasy na kontach, to efekt tego, ze zabezpieczyli kase na naprawe, a nie bezposrednio spadku akcji  ;)  bardziej w druga strone, akcje spadly bo musza odlozyc kase, spadnie im sprzedaz, opinia, mozliwe dalsze procesy etc.

 

Tak, mowa o naczyniach połączonych i wszystkim co w wyniku wahań notowań wpływa na np kwestie oprocentowania kredytów czy warunki zdobycia kapitału.

Ale sama giełda jest wirtualna. To czy ktoś w zeszłym tygodniu miał akcje po 170$ a dzisiaj ma po 100$ to bezpośrednio nie wpływa na kondycję firmy, bo ona już te akcje sprzedała zdobywają tym samym kasę od "pierwszego kupca". Czym innym są koszty naprawy, koszty procesów etc

 

To niestety nie jest tak ;) - gielda jest jak hazard - czasami, a info jest krolem :skromny:  - ergo spadek akcji zaczal sie po nikt nie zna jakie beda konsekwencje - nikt tego jeszcze nie testowal - czyli mamy poniedzialek i 20% w dol...

 

Potem mamy wtorek - damage control - pelny mode ON :hehe: - ale dalej jest niepownosci, bo nie znamy odpowiedzi na pytania jak to sie skonczy, dalej na otwarciu 5% w dol ...

 

Potem masz oswaidczenie ze wezma 6.5bil Euro na naprawe ... i dalsza reakcje rynku  :skromny: 

 

uwierz mi, w caigu ostatnich 15 lat bawienia sie akcjami, stracilem duzo pare razy :(  a i pare razy zyskalem :ok:  tez duzo ... 

 

Patrzylem na akcje VAG w czasie rzeczywistym, bo jestem po prostu zafascynowany - to zle slowo :hehe: - ale ciekawi mnie to jak mozna spier...*()_  1/3 wartosci firmy w ciagu 3 dni... :facepalm: , przypomina mi to Enron...

 

Zobaczymy co bedzie dalej, bo "naprawienie" 11 milonow aut w EU/Asia/US bedzie "troche" kosztowalo :chipsy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To niestety nie jest tak ;) - gielda jest jak hazard - czasami, a info jest krolem :skromny:  - ergo spadek akcji zaczal sie po nikt nie zna jakie beda konsekwencje - nikt tego jeszcze nie testowal - czyli mamy poniedzialek i 20% w dol...

 

Potem mamy wtorek - damage control - pelny mode ON :hehe: - ale dalej jest niepownosci, bo nie znamy odpowiedzi na pytania jak to sie skonczy, dalej na otwarciu 5% w dol ...

 

Potem masz oswaidczenie ze wezma 6.5bil Euro na naprawe ... i dalsza reakcje rynku  :skromny:

 

uwierz mi, w caigu ostatnich 15 lat bawienia sie akcjami, stracilem duzo pare razy :(  a i pare razy zyskalem :ok:  tez duzo ... 

 

Patrzylem na akcje VAG w czasie rzeczywistym, bo jestem po prostu zafascynowany - to zle slowo :hehe: - ale ciekawi mnie to jak mozna spier...*()_  1/3 wartosci firmy w ciagu 3 dni... :facepalm: , przypomina mi to Enron...

 

Zobaczymy co bedzie dalej, bo "naprawienie" 11 milonow aut w EU/Asia/US bedzie "troche" kosztowalo :chipsy:

 

Ja na Twoim miejscu bym teraz kupował.  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak dochodzą do tego ostatniego wniosku.

 

Jedna firma robi wałek na rynku US (w ogóle niespecjalnie istotnym dla diesla) i obrywa. Za to komentatorzy wróżą koniec całej technologii na rynku zupełnie innym, IMO to typowe dla jankesów przekonanie że są pępkiem świata.

 

Jeśli jutro okaże się, że Toyota nielegalnie utylizowała zużyte baterie z Priusów w Kurozwękach to czy uzasadnione będzie wróżenie końca technologii hybrydowej w USA?

 

Bo VAG jest jednym z najwiecej wspierajacych marek technologi Diesel :hmm:  - to nie sa glosy Yanks, ci sie tym nie interesuja, to sa glosy ludzi z DAX, ludzi z teleboerse, z London City etc.. ludzi ktorzy zyja dosc dobrze jesli nie bardzo dobrze :hehe:  ze sprzedazy, i kupowania akcji ...

 

Wszyscy dochodza do wniosku ze dalsze spelnanie norm spalin w EU dla Diesel jest po prostu za drogie ...  a business is business - przeciez producenci aut za darmo nie pracuja ;)

 

W US nikt sie tym nie zajmuje, co sie dzieje w EU a masz juz rzady:

- Austria,

- Italy,

- France,

i calej EU -- nawolujace do sprawdzenia i jesli sie okaze ze oszukiwali fdo ukrania ...

 

 

 

 

Popatrz np na UK .... http://www.theguardian.com/business/live/2015/sep/22/alexis-tsipras-forms-greek-cabinet-vw-emissions-business-live

 

 

Bernstein: Diesel is doomed

City firm Bernstein has predicted that the Volkswagen crisis will end the era of diesel cars in Europe.

Analyst Max Warburton argues that European regulators had already begun to backtrack after promoting diesel in the 1990s. This week’s revelations will spur them on.

Future emissions standards in Europe were already set to tighten the rules on NOx and particulate emissions and even though diesel could theoretically hit these standards, the costs of compliance (due to additional hardware and tech) was going to make diesel uncompetitive in small cars with low price points.

That’s good news for petrol and electric vehicles, Warburton adds.

The move against VW is going to act as a catalyst to speed up the fall in diesel market share in Europe and halt it in the US. In fact, regulators will now be much more conservative about what they permit and much tougher real world tests may prove either too difficult – or too expensive – for diesel to meet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo VAG jest jednym z najwiecej wspierajacych marek technologi Diesel :hmm:  - to nie sa glosy Yanks, ci sie tym nie interesuja, to sa glosy ludzi z DAX, ludzi z teleboerse, z London City etc.. ludzi ktorzy zyja dosc dobrze jesli nie bardzo dobrze :hehe:  ze sprzedazy, i kupowania akcji ...

 

Wszyscy dochodza do wniosku ze dalsze spelnanie norm spalin w EU dla Diesel jest po prostu za drogie ...  a business is business - przeciez producenci aut za darmo nie pracuja ;)

 

W US nikt sie tym nie zajmuje, co sie dzieje w EU a masz juz rzady:

- Austria,

- Italy,

- France,

i calej EU -- nawolujace do sprawdzenia i jesli sie okaze ze oszukiwali fdo ukrania ...

 

 

 

 

Popatrz np na UK .... http://www.theguardian.com/business/live/2015/sep/22/alexis-tsipras-forms-greek-cabinet-vw-emissions-business-live

 

Owszem VAG jest jednym ale nie jedynym. Z włoskich i francuskich taśm wcale mniej diesli nie zjeżdża. Notabene, zobacz kto się pierwszy zainteresował:

Włochy i Francja - bo mają w tym biznes. IMO ostrzą sobie zęby na część rynku diesli z której wyleci VAG. Założę się, że chętnie będą VW swoje diesle sprzedawać.

 

 

Co do tego, że coraz ostrzejsze normy czystości spalin zabiją diesle to się zgadzam. Tylko ja mniej wagi przykładałbym w tym procesie do firmy VAG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już ponoć mija od 10 lat.

 

tylko ze w ciagu ostatnich 10 lat takiej afery nie bylo ... A skoro jeden z najwiekszych oszukuje w ... 11 milionow aut  8] to znaczy, ze tych norm albo nie da sie spelnic, albo jest to nie efektowny koszt .... A VW nie jest dobra ciocia co rozdaje auta, oni sa do zarabiania $$$ i dawania zysku swoim wlascicielom - czyli akcjonariuszom,,,

 

A skoro nie da sie zarobic na Diesel, to jako akcjonariusz oczekujesz, ze twoja $$$ nie bedzie wyrzucana w cos co nie ma ekonomicznego sensu ... a dokladnie w takim unkcie jestesmy jak narazie...

 

Dwa, nalezy poczekac i zobaczyc, jak to wyglada z drugiej strony, czyli co oficjalnie powie VAG... ale jak narazie to nic dobrego nie mowi:

- tak oszukiwalismy,

- 11 milonow aut ma to SW wbudowane,

- tak odkladamy  6.5bil Euro na "naprawe"

 

Diesel jak widac okazal sie samym sukcesem dla VeeDub :hehe:  ... Teraz jak widzisz 1/3 twojej investycji znikajacej w ciagu 2 dni 8]  to dalej bedzie popieral firme zeby dozyla ta sama droga? :hmm:  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem VAG jest jednym ale nie jedynym. Z włoskich i francuskich taśm wcale mniej diesli nie zjeżdża. Notabene, zobacz kto się pierwszy zainteresował:

Włochy i Francja - bo mają w tym biznes. IMO ostrzą sobie zęby na część rynku diesli z której wyleci VAG. Założę się, że chętnie będą VW swoje diesle sprzedawać.

 

 

Co do tego, że coraz ostrzejsze normy czystości spalin zabiją diesle to się zgadzam. Tylko ja mniej wagi przykładałbym w tym procesie do firmy VAG.

 

 

Tylko ze VAG jest najwiekszym... Nietety ze teoria ludzi gieldy sie sprawdza jest to ze:

-masz podkopane zaufanie do przemyslu moto w calej EU - Pug, w dol, Reanult w dol

-akcje Fiat-Chrysler juz sa 7% w dol ... :chipsy:

 

23nhgkI.png

 

- masz podkopanie do calej marki Made in Germany,

 

Ba, pojawia sie teza w "Die Welt" ( http://www.welt.de/wirtschaft/article146704299/Abgas-Skandal-koennte-die-Existenz-von-VW-bedrohen.html)  ze VAG moze tego nie prztrwac 8] 8]  - bo atak nastepuje teraz z kazdej strony...

UK teraz nawoluje do calej EU zeby popatrzyla sie co VAG robi

 

Ato wszystko sprawia ze nikt nie bedzie ladowal $$$ w technologia ktora prawie juz polozyla najwieksza firma moto na swiecie ...

 

Rudolph naprawde umiera w 2015... :chipsy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz od pewnego czasu udzial diesli w sprzedazy nowych aut spada, na rzecz malych turbobenzyn. Ale zeby tak ostatecznie koniec, to bym nie przesadzal. Tak jak pisal Ryb. Fiat, PSA i Renuar ;) maja sporo diesli w ofercie i chetnie dziabną troche tortu po Fałweju :) ZTCP nie tak dawno wlasnie w FR i IT sprzedaz diesla stanowila grubo ponad 50% calości nowych aut. 

Teraz się trochę opamiętali i mocno zainwestowali w małe benzyny. Nawet BMW majace dobre diesle teraz oferuje BMW 3er z silnikiem 3 cylindrowym 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko ze VAG jest najwiekszym... Nietety ze teoria ludzi gieldy sie sprawdza jest to ze:

-masz podkopane zaufanie do przemyslu moto w calej EU - Pug, w dol, Reanult w dol

-akcje Fiat-Chrysler juz sa 7% w dol ... :chipsy:

 

23nhgkI.png

 

- masz podkopanie do calej marki Made in Germany,

 

Ba, pojawia sie teza w "Die Welt" ( http://www.welt.de/wirtschaft/article146704299/Abgas-Skandal-koennte-die-Existenz-von-VW-bedrohen.html)  ze VAG moze tego nie prztrwac 8] 8]  - bo atak nastepuje teraz z kazdej strony...

UK teraz nawoluje do calej EU zeby popatrzyla sie co VAG robi

 

Ato wszystko sprawia ze nikt nie bedzie ladowal $$$ w technologia ktora prawie juz polozyla najwieksza firma moto na swiecie ...

 

Rudolph naprawde umiera w 2015... :chipsy:

 

IMO ruchy giełdy są na razie niemiarodajne bo duzi inwestorzy w takich sytuacjach chwieją kursami żeby zarobić. Ja bym poczekał kilka dni.

 

VAG raczej się podniesie ale oberwie mocn. IMO nie można też powiedzieć że to technologia położyła firmę. To chciwość i oszustwo położyły firmę. Gdyby patrzeć przez pryzmat firm na technologie to Nokia powinna położyć telefony komórkowe, Bayer aspirynę etc.

 

IMO diesel w końcu padnie bo zrobi się za drogi. Ale to dopiero nastąpi wraz z kolejną normą Euro. Owszem, problemy VAGa przyspieszą ten proces ale z histerii nagłówków w gazetach można odnieść wrażenie, że jutro przyjdą i zabiorą Twojego diesla na złom a pojutrze z salonów na te same złomowiska pojadą całe pociągi nowych samochodów.

 

IMO diesel padnie gdzieś koło roku 2018-2020.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz od pewnego czasu udzial diesli w sprzedazy nowych aut spada, na rzecz malych turbobenzyn. Ale zeby tak ostatecznie koniec, to bym nie przesadzal. Tak jak pisal Ryb. Fiat, PSA i Renuar ;) maja sporo diesli w ofercie i chetnie dziabną troche tortu po Fałweju :) ZTCP nie tak dawno wlasnie w FR i IT sprzedaz diesla stanowila grubo ponad 50% calości nowych aut. 

Teraz się trochę opamiętali i mocno zainwestowali w małe benzyny. Nawet BMW majace dobre diesle teraz oferuje BMW 3er z silnikiem 3 cylindrowym 

 

Osobiscie nie sadze ze to nastapi w ciagu jedej nocy ;)  ale realistycznie moze 5 lat. :hmm: Najpierw zmienia sie regulacje w EU, ergo posidanie Diesel stanie sie coraz bardziej mniej oplacalne ... i jednoczesnie koszt zwiazany ze spelnianiem norm stanie sie coraz kosztowniejszy - co widziemy w tym przypadku  -najpradopodobniej, bo inaczje po co oszukiwac  :hmm:  :facepalm: 

 

Zobaczymy co sie stanie z VAG.... Szczerze, nigdy nie lubilem VAG za ich podejscie do klienta, :no: ale jak masz szczescie to potrafia wyklepac dobre auto :ok:;]  i szkoda by bylo zeby tyle lat dorobku poszlo na marne :(  ... Mam nadzieje, ze przetrwaja :hmm::ok:  ale nie smielbym tego powiedziec jeszcze 1h temu, teraz widac ze to takie pewne nie jest :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz od pewnego czasu udzial diesli w sprzedazy nowych aut spada, na rzecz malych turbobenzyn. Ale zeby tak ostatecznie koniec, to bym nie przesadzal. Tak jak pisal Ryb. Fiat, PSA i Renuar ;) maja sporo diesli w ofercie i chetnie dziabną troche tortu po Fałweju :) ZTCP nie tak dawno wlasnie w FR i IT sprzedaz diesla stanowila grubo ponad 50% calości nowych aut. 

Teraz się trochę opamiętali i mocno zainwestowali w małe benzyny. Nawet BMW majace dobre diesle teraz oferuje BMW 3er z silnikiem 3 cylindrowym 

 

W małych autach diesel się nie obroni bo to faktycznie nie miało sensu. Ale w klasie D czy w SUVach jeszcze długo będzie miał się dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMO ruchy giełdy są na razie niemiarodajne bo duzi inwestorzy w takich sytuacjach chwieją kursami żeby zarobić. Ja bym poczekał kilka dni.

 

 

Tylko, ze jestesmy w punkcie kiedy nikt nie zarabia ... rekomendacja na akcje byla po otwarciu DAX - hold - czyli tryzmaj, zmiana z buy z przed afera ...

 

To nie koniec upadku akcji, bo jak mowie, nie wiemy jakie beda konsekwencje - ergo nie kupujesz jeszcze bo dno nie osiagniete, a jak masz to tracisz ...

 

 

VAG raczej się podniesie ale oberwie mocn. IMO nie można też powiedzieć że to technologia położyła firmę. To chciwość i oszustwo położyły firmę. Gdyby patrzeć przez pryzmat firm na technologie to Nokia powinna położyć telefony komórkowe, Bayer aspirynę etc.

 

 

Wyglada ze zabija ich zwykle oszustwo :swinka: :swinka: :swinka:  , ale marketing spin na "Clean Diesel" i wszystkie jajka w jednym koszyku to jest czesciowy wynik tego ...

 

 

 

IMO diesel w końcu padnie bo zrobi się za drogi. Ale to dopiero nastąpi wraz z kolejną normą Euro. Owszem, problemy VAGa przyspieszą ten proces ale z histerii nagłówków w gazetach można odnieść wrażenie, że jutro przyjdą i zabiorą Twojego diesla na złom a pojutrze z salonów na te same złomowiska pojadą całe pociągi nowych samochodów.

 

IMO diesel padnie gdzieś koło roku 2018-2020.

 

 

Nie, totalnie sie zgadzamy ;):oki:  - to sie przez noc nie stanie, ja stawiam, 5 lat ... jak mowisz wraz z kolejna norma...

 

Pytanie tylko czy VAG bedzie, a jesli bedzie to czy jeszcze wtedy nalezal do VAG w obecnym ksztalcie czy np do China Investment Corp...

 

Bedac na miejscu China  ich rezerwamia ja bym teraz skok na VAG zrobil :skromny:  ... :chipsy:

 

Moze okazac sie okazja .... :chipsy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W małych autach diesel się nie obroni bo to faktycznie nie miało sensu. Ale w klasie D czy w SUVach jeszcze długo będzie miał się dobrze.

 

 

 

Nie koniecznie, wszystko zalezy od kosztu ... - jesli koszt spelnienia kolejnych norm bedzie wysoki, to nie. Szczegolnie, jesli amortyzacji technologi nie mozesz przerzucic na inne modele...

 

Kiedys pisalem, ze w 2005 roku u mnie 90% sprzedawanych Toyota HiLux bylo 4.0l V6 vs 10% 3.0l Diesel. FFW do 2015 masz dokladnie odwrotne proporcje... ale za 6 dni masz premiere nowego modelu.

 

Moj wsiowy dealer ma ich ok 200 na placu - czekaja .... za 6 dni tlum ruszy - to tak jak F150 w US :hehe:  na 198 aut - 2 ida na demo - 38 jest V6 ... oni przewiduja zmiane ... :chipsy: i dlaego np mimo, ze w EU ida do jakis 1.0l Turbo downsizing, to Toyota investuje dalej w 4.0l wolnossacego ... bo koszt dostosowania tego jest maly ....

 

Toyota-Hilux-Revo-5.jpg

 

A wiec $$$ i jeszcze raz $$$

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niemcy nie dopuszczą ani do upadku, ani do przejęcia VW ;]

 

praw rynku nie oszukasz :skromny:  - nie wiem jaka jest sytuacja prawna zletych akcji etc, ale dwie godziny temu bym sie z toba calkowicie zgodzil... teraz naprawde nie jestem tego taki pewien :hmm: :hmm: :hmm: 

 

Jest 12:30am, mam Sky News na jednym kanale, VeeDub, Bloomberg na drugim - VeeDub, na kolanach kota ;]  i laptop, widze nurkujacy kurs akcji .... :chipsy: 

 

Jak mowie, tylko raz w zyciu widzialem jak 1/3 firmy zniknela w ciagu dwoch dni .... :chipsy:  ... wiec nie jestem tego taki teraz pewien, sluchajac luda madrzejszego niz ja :skromny:

 

Czas pokaze, ale generalnie wszystko moze sie zdarzyc.... U mnie juz tez masz rzad federalny dajacy VAG 48h na wyslanie info ktore chca, a jak nie to  :tuk: :tuk: :tuk:

 

Jak mowilem, 100,000 tu i tak i to sie dodaje... Niedlugo nie bedzie "Global war on terror" tylko "Global war on VAG :phi: "

 

Ech ide spac. . :skromny:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim nie ma co sie gorączkować, tylko trzeba poczekać co wymyślą prawnicy. A wymyślą,że wszystko w porządku bo przepisy dotyczą wyniku na stanowisku pomiarowym - i de facto wynik na stanowisku jest dobry.

Być może wymyślą też,, że przepis nie określa szczegółowo w jaki sposób ten rezultat ma byc osiągniety - w tym świetle sztuczka programowa staje sie kruczkiem prawnym byc może trudnym do zbicia w sądzie. Adwokaci są bardziej wykrętni niż nam sie wydaje i wcale nie jestem pewny że VW przegra w sądzie. Pewne jest, że grube ryby wyleszczają teraz plankton na giełdzie a media mają żer.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim nie ma co sie gorączkować, tylko trzeba poczekać co wymyślą prawnicy. [...] VW przegra w sądzie. Pewne jest, że grube ryby wyleszczają teraz plankton na giełdzie a media mają żer.

 

Akurat sie totalnie mylisz  :skromny:  - to w tej chwili juz calkowicie nie ma znaczenia - gdybys mial racje rynek nie wymazal by 1/3 wartosci VAG...

 

Dlaczego? :hmm: Dlatego ze jedno slowo jest juz tylko wanze - ze OSZUKIWALI - rynek w duzym % opiera sie na zaufaniu - a to zniknelo ...

 

Nie ma calkowicie juz znaczenia w jakich warunkach kto co przeprowadzal.

 

Dwa slowa: klucze

 

-corporate governance  & corporate citizen

 

ktore VAG juz oblal - to juz nie jest walka oto czy zaplaca $1bil, czy $18bil kary czy nawet pare milononow to juz jest walka ile miejsc pracy zniknie po tym, i co wlasciciwe zostanie z VAG :chipsy:

 

Jesli to co wychodzi z ust ludzi VAG na gorze nie zadowoli rynku to bedzie dalsza degradacja firmy ...

 

Bo odkupienie 500,000 aut to moze byc najnizszy problem dla VAG, obecnie wartosc zarzegania kryzyzysu (kary + koszt + utrata wizerunku + koszt kreddytu etc) w opinii wielu juz przekracza wartosc firmy... Nie tacy upadali ...

 

EDIT: nawet kawy sie rano nie da wypic, news # 1 - akcje 35% w dol  :facepalm:  total, $26bil market capitalisation  8]  - jak tak dalej pojdzie to w Poniedzialek VAG bedzie tylko wspomnieniem  :(  ... 

 

Wystraczy poczytac jak reaguja klienci na swiecie .... czuja sie oszukani ... a to niestety za dobrze nie wyglada...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 E diesel. Chyba z V6. A z jaką benzyną porównywał to nie pamiętam. Podejrzewam że też E tylko z jakąś dużą benzyną.  Ale to było kilka lat temu więc mogłem coś pomieszać.

no to niemozliwe.jedyne E spelniajace to rownanie to 220CDI ale dopiero od 2013 roku :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ktore VAG juz oblal - to juz nie jest walka oto czy zaplaca $1bil, czy $18bil kary czy nawet pare milononow to juz jest walka ile miejsc pracy zniknie po tym, i co wlasciciwe zostanie z VAG :chipsy:

 

Jesli to co wychodzi z ust ludzi VAG na gorze nie zadowoli rynku to bedzie dalsza degradacja firmy ...

 

Bo odkupienie 500,000 aut to moze byc najnizszy problem dla VAG, obecnie wartosc zarzegania kryzyzysu (kary + koszt + utrata wizerunku + koszt kreddytu etc) w opinii wielu juz przekracza wartosc firmy... Nie tacy upadali ...

 

EDIT: nawet kawy sie rano nie da wypic, news # 1 - akcje 35% w dol  :facepalm:  total, $26bil market capitalisation  8]  - jak tak dalej pojdzie to w Poniedzialek VAG bedzie tylko wspomnieniem  :(  ... 

 

Bez przesady. Nie takie fakapy różne firmy przeżywały ;]

Teraz wszyscy biją pianę i o tym mówią bo jest hot news, giełda reaguje panicznie, ale za 2 tygodnie wszsytko się uspokoi. VAG dostanie karę, wymyśli akcję serwisową, paru klientów powojuje w sądach, a sytuacja na giełdzie wróci do normy (tzn kto ma zarobić to na tym zarobi). Później wszyscy zapomną, tak samo jak o samoprzyspieszających Toyotach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście...jakie to amerykańskie. Naród, który przez dziesiątki lat truł powietrze silnikami V8 i tworzył nowy styl życia oparty o samochody podczas gdy Europa była małolitrażowa, teraz udając eko-aniołków będzie groził jakie to oni kary nie nałożą na Niemców.

Brawo dla Volkswagena za przyznanie się, ale nie wolno się dać powalić na kolana. Bo to tutaj, w Europie wymyślamy i tworzymy, a w Detroit to można co najwyżej podpalić jakąś starą halę produkcyjną.

 

Ciekaw też jestem dlaczego tak dużo w tej informacji jest polityki, a mało konkretów. 40-krotne przekroczenia...i to tylko(!) w 2.0 TDI. Tak, a inne 2-litrowe diesle są wciąż niebiesko-zielone.

 

Ja tu bardziej wyczuwam wrogie przejęcie niż sadzę. Przykro, że nie możemy rozmawiać bez strachu przed groźną i wszechwładną "amerykańską agencją" co realnie jest gorsze od sycylijskiej mafii. Przykro, że finanse europejskich koncernów tak bardzo zależą od takich "trash marketów". Cały wydźwięk "afery" pokazuje gdzie naprawdę jesteśmy.

 

Brawo eko-terroryści. Już wy umiecie zadbać o planetę.

 

Pozdrawiam.

 

P.S. Ale Lewandowski już ukarał Wolfsburg. 5 goli w 9 minut i pogrom 5:1. ;]

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez przesady. Nie takie fakapy różne firmy przeżywały ;]

 

Nie przez mniejsze tez znikaly ;]  Pokaz mi jeden gdzie w ciagu dwoch dni 35% wartosci wyparowalo, pokaz mi jeden z nieprzewidzanymi konswkwecjami :chipsy:  - Lehman Bros - upadl  :hmm: ,  Enron  tez upadl :hmm:

 

Mamy dzien trzeci - juz prawie -8% na otwarciu ...

 

CPkjRDgWsAAigOt.png

 

DV4Ahsb.png

 

 

 

 

 

Teraz wszyscy biją pianę i o tym mówią bo jest hot news, giełda reaguje panicznie, ale za 2 tygodnie wszsytko się uspokoi. VAG dostanie karę, wymyśli akcję serwisową, paru klientów powojuje w sądach, a sytuacja na giełdzie wróci do normy (tzn kto ma zarobić to na tym zarobi). Później wszyscy zapomną, tak samo jak o samoprzyspieszających Toyotach.

 

 

Jest powiedzenie ze Bad PR trwa 5 lat jesli podejmiesz dobre kroki :phi:  ... a jak narazie  mamy

 

-jestesmy swiadomymi oszustami, za co przepraszamy ;l

-przemiane zaczynasz zazwyczaj od Senior Mgr i leader-a a jak narazie nic - spekuluje ze Winterkorn pojdzie w piatek - czyli masz prawie caly pracujacy tydzien olewania opini klientow :chipsy:

-action, action, action - 101 zarzadzania na kryzys - jak narazie - przy stracie 35% wartosci firmy nic nie zrobili ... oprocz tego ze przylapali ich na oszustwie doslownie z reka w qpa ... poop.gif a nie wiemy jak maja zamiar problem rozwiazac, a ze to bedzie kosztowac ich ironicznie ;)  "kupe $$$" to jest nie mal pewne, skoro na 482,000 aut odlozyli 6.5bil, wychodzi po $14k na auto ...to ile nalezy odlozyc na 11milonow aut?  8] 

 

A gdzie $$$ na zbiorowe pozwy za kupno produkty ktory nie spelnia tego co producent zapewnial?

 

A gdzie $$$ na dotacje jakie w wielu krajach swiata dostali - np u mnie nie placisz extra podatku za to ze auto jest "Eco" i spala x l/ 100km. Taki Touareg sie miescil a np Nissan Pathfinder nie ... - myslisz ze rzad im nie wystawi rachunku za ostatnie 10 lat?  :hehe:

 

 

Dodatkowo przeciwnik jest inny to nie klient, a rzady ...

 

Jeszcze zadna na swiecie firma na taka skale nie falszowala tak SWIADOMIE  w swiecei moto, i dlatego rynek reaguje jak reaguje ... nikt tego scenariusza nie przerabial wczesniej, to nie Takata, czy Toyota czy Honda, ze ktos blad zrobil ,,,,  a obawiam, sie ze to nie koniec... :chipsy:

 

Jak mowie, mam nadzieje ze przetrwaja, z lepszym governance w firmie...  ale bedziesz mial efekt domina, ta $$$ co miala isc na naprawe gwaracnji np za padajacy DSG teraz pojdzie gdzie indziej, nie latwo zalatac dziure... ergo znow klient ucierpi ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście...jakie to amerykańskie. [...]

Brawo dla Volkswagena za przyznanie się, ale nie wolno się dać powalić na kolana. Bo to tutaj, w Europie wymyślamy i tworzymy, a w Detroit to można co najwyżej podpalić jakąś starą halę produkcyjną.

 

Ciekaw też jestem dlaczego tak dużo w tej informacji jest polityki, a mało konkretów. 40-krotne przekroczenia...i to tylko(!) w 2.0 TDI. ...]

Brawo eko-terroryści. Już wy umiecie zadbać o planetę.

 

Pozdrawiam.

 

P.S. Ale Lewandowski już ukarał Wolfsburg. 5 goli w 9 minut i pogrom 5:1. ;]

 

Problem Pipp jest taki, ze wszedzie oszukiwali, nawet w PL ... Teraz jest mowa o TSI ... 8]  - IMVHO plotka jak narazie, ale wszystko mozliwe....

 

TO juz nie U.S. tu masz upadek zaufania nie tylko do VAG ale do calego przemyslu moto w EU...  Renault -5%, dzis, Pug -6% ...

 

Popatrz na kraje gdzie zyja z nowych aut, popatrz na reakcje klientow VAG ...  Popatrz na mozliwe kary ... (nie tylko w US), popatrz na koszt naprawy  etc etc

 

To sa pierwsze strony gazet - trzeci dzien ... to tak latwo nie odejdzie .... :chipsy:

 

CPiSIGNWUAAUNfz.jpg

 

Ale jak najbardziej zgadzamy sie co do eco-terroru  :pifpaf: .... Ci maja teraz wiecej amunicji, juz wyliczyli ze .. VeeDub zamordowal 12,000 ludzi  :hehe: 

 

 

Volkswagen’s rigging of emissions tests for 11m cars means they may be responsible for nearly 1m tonnes of air pollution every year.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem Pipp jest taki, ze wszedzie oszukiwali, nawet w PL ... Teraz jest mowa o TSI ... 8] - IMVHO plotka jak narazie, ale wszystko mozliwe....

TO juz nie U.S. tu masz upadek zaufania nie tylko do VAG ale do calego przemyslu moto w EU... Renault -5%, dzis, Pug -6%

 

 

Wydaje mi się że w rzeczywistości problem może dotyczy w mniejszym lub większym stopniu  90% silników dostępnych na rynku, a VW ma po prostu takiego pecha że pierwszy wpadł. Normy są obecnie tak wyśrubowane że może opłacać się projektować silnik pod konkretne testy homologacyjne. VW zrobił to w tym przypadku perfidnie ale prawdopodobnie inni również stosują podobne metody.

Nie da się zrobić tak żeby silnik zawsze i wszędzie mieścił się w normach emisji, podobnie zresztą jak odpowiednim stylem jazdy można spowodować dowolnie wysokie wartości zużycia paliwa nawet w "eko" silniczku 1.0 turbo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Problem Pipp jest taki, ze wszedzie oszukiwali, nawet w PL

Pytanie brzmi: Czy oszukiwał tylko VW? Czy może tylko VW się przyznał? Fakt jest, że silniki TDI/TSI zdradzały trochę wyższe parametry niż w papierach. Ale każdy chętnie zobaczy dane porównawcze, tak jak dane zużycia paliwa papierowe i komputerowo-pokładowe.


TO juz nie U.S. tu masz upadek zaufania nie tylko do VAG ale do calego przemyslu moto w EU

Odkąd przemysł motoryzacyjny zaczął używać słów design, wizerunek, prestiż, pozycja społeczna, premium, nowość i odważył się tworzyć szkodniki motoryzacyjne, o których tu wiele razy pisałem, już stracił zaufanie. A słowo skandal zamieniłbym na naturalny skutek.


Popatrz na kraje gdzie zyja z nowych aut, popatrz na reakcje klientow VAG

No właśnie jestem ciekaw czy mają pretensje do producenta, sprzedawcy czy może agencji, która pozwoliła im to kupić?


To sa pierwsze strony gazet - trzeci dzien ... to tak latwo nie odejdzie .

Aferę mogę zadedykować fanom regulacji. Regulujmy i udajmy zaszokowanych.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszą, że najpierw zawyżone spalanie zostało wykryte przez zespół z West Wirginia University. Wyniki były znane już 1,5 roku temu. Dopiero, gdy agencja rządowa EPA je potwierdziła, wybuchła afera. Tak więc VW już od jakiegoś czasu mógł przewidywać, że będzie miał problem.

http://tvn24bis.pl/tech-moto,80/afera-w-volkswagenie,579586.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Tak więc VW już od jakiegoś czasu mógł przewidywać, że będzie miał problem.

I to mnie zastanawia - bop jak uczy zycie wszystko wczesniej czy póxniej wyjdzie na wierzch (z kazdej dziedziny) - VW liczył ze nikt tego nigdy nie zauwazy? czy tez sądził ze ew aferka bedzie minimalna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszą, że najpierw zawyżone spalanie zostało wykryte przez zespół z West Wirginia University. Wyniki były znane już 1,5 roku temu. Dopiero, gdy agencja rządowa EPA je potwierdziła, wybuchła afera. Tak więc VW już od jakiegoś czasu mógł przewidywać, że będzie miał problem.

http://tvn24bis.pl/tech-moto,80/afera-w-volkswagenie,579586.html

 

 

Nie tylko tak,  relatywnie mala grupa NGO (Non-gov organisation) chciala udowodnic, ze Diesel jest naprawde czysty. postawiono pytanie, dlaczego w EU wyniki roznia sie od USDM.

 

Dwoch facetow Yank, i D - postanowilo zrobic taki sam test jak zrobili w EU w US i udowodnic ze Diesel jest czysty.... Poprosili Uni of West Virginia o pomoc, dostali sprzet - przenosne scanery ktore mogli wsadzic do bagaznika ...

 

No i zrobili test, 3 auta Jetta, Passat i BMW X5. BMW test wyszedl jak w EU i jak w laboratorium, Jetta i Passat oblaly - faceci mysleli ze zrobili blad - poszli do CARB (CA)

 

CARB I EPA zaczely patrzec na wyniki i przeprowadzily wlasne badania, wyszlo to samo. Mamy 2014 - VeeDub zostal zapytany - dlaczego sie tak dzieje.

 

Wyjasnili, ze to problem z softem.

 

2014 -  500,00 aut zostlo wezwanych na service - na nowy flash SW.

 

EPA i CARB znow przeprowadzili testy, nie wiele sie rozniace. Znow VeeDub -wyjasnij co i jak dlaczego sie tak dzieje.

 

VeeDub - problemy z SW... ;l

 

Przyszedl 2015 - EPA i CARB chca odpowiedzi - albo wyjasnicie dlaczego sa takie wyniki a nie inne i dlaczego tak sie dzieje ... albo nie wydamy wam certification na MY2016...

 

I wtedy VeeDub sie przyznal, ze ...soft jest i dizala ale troche inaczej niz wszyscy mysla ... :hehe:

 

Czyli dlatego zajelo 1.5 roku a nie jak niektorzy wesza spisek Yanks ;)  ...

 

Poczytalem z 6 listow EPA na ich www.. ciekawa korespondencja do VW of America ... :chipsy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie brzmi: Czy oszukiwał tylko VW? Czy może tylko VW się przyznał? Fakt jest, że silniki TDI/TSI zdradzały trochę wyższe parametry niż w papierach. Ale każdy chętnie zobaczy dane porównawcze, tak jak dane zużycia paliwa papierowe i komputerowo-pokładowe.

 

 

 

 

Jak narazie wiemy, ze VAG, co dalej wyjdzie , nie wiem... :hmm: , wiemy tez ze BMW przeszlo ten sam test i wynik w BMW nie roznil sie od tego w EU, ani tego z laboratorium ...

 

 

 

Odkąd przemysł motoryzacyjny zaczął używać słów design, wizerunek, prestiż, pozycja społeczna, premium, nowość i odważył się tworzyć szkodniki motoryzacyjne, o których tu wiele razy pisałem, już stracił zaufanie. A słowo skandal zamieniłbym na naturalny skutek.

 

 

 

Odkad mloda generacja Apple sie dorwala do aut to ja sie z koNik zgadzam, ze moto upada :phi:  .... Wez mi wytlumacz jak to jest, pierwsza rzecz przychodzi przecietny 19 latek do salonu i pyta... czy auto ma ...Apple Play ;l ;l ;l  .. Gdzie ja zyje :facepalm: ?!

 

Skandal tak, ale nie taki ... :chipsy: - fajnie byc widzem, ale w koncu to ludzkie zycie na koncu tego filmu bedzie, nie fajne :no:  - wszedzie pojawia sie pytanie o sposob zarzadzania i jak D governance dziala... A jak dziala w VeeDub to ja pisalem od paru lat - za co mnie tu nienawidzili :skromny: - ze klient jest w glebokiej d ...10_6_7%5B1%5D.gif

 

No i wyszlo ze taki glupek Ozi mial racje ... co jest teraz widoczne, mam satysfakcje ... :jem:

 

 

 

 

No właśnie jestem ciekaw czy mają pretensje do producenta, sprzedawcy czy może agencji, która pozwoliła im to kupić?

 

 

 

Producenta, bo masz caly marketing spin , czysty Diesel, 100km z jednego litra gnojowki etc .. :hehe:

 

Tez bym sie czul zawiedzony gdybym kupil VW - jak mowielem bylem blisko Amarok, ale podejscie kienta mnie poslalo gdzie indziej - mieli mnie w du...ie i sie teraz ciesze :hmm: .

 

Dlaczego, dlatego, ze wyglada ze jakakolwiek naprawa bedzie = sie ubytkowi mocy ... :hmm:  i wzrost konsumpcji Diesel.

 

Probelm jest ze jak narazie wszyscy sa zgodnize tak narawde oni nie wiedza jak to naprawic. Skoro SW upgrade w 500,000 nie pomogl, to wydaje sie ze jedynym rozwiazaniem jest walniecie calej hydrauliki Ad-Blue ... 8]  ... Zobaczymy ....

 

Dwa twoj VeeDub na ktorego walsnie wywaliles powiedzmy $50k i ktory po 3 latach miel byc warty jakies $20-25k ... bedzie warty $10-15 jak dobrze pojdzie ... a wiec VW musi mi zaplacic za swoje klamsta, ze produkt nie spelnia tego co reklamowal, i ze zrujnowali mnie....

 

Tak mysli zdecydowana wiekszosc, czego dowodem sa juz 4 zbiorowe pozwy w US i jeden w Canada, a gazety u mnie pisza o przygotywaniu jednego w Oz/NZ ....

 

Ergo ja - wywalajac ten glupi zielony "wszyscy umrzemy bo planeta nie zostala tworzona dla aut" etos - ich rozumiem...

 

 

 

Aferę mogę zadedykować fanom regulacji. Regulujmy i udajmy zaszokowanych.

 

Pozdrawiam.

 

Mnie nie szokuje ze norm nie spelnia ;]  - mnie szokuje ze nie robili tego co inni , czyli pakowali x $$$ zeby spelnic te testy w laboratorium....

- a swiadomie poszli jeszcze level do gory :hehe:  - ja ich naprawde podziwiam, za spryt ... i pomyslowosc :ok: , potempiam za klamstwo ... :no: 

 

I jak mowie, mam nadzieje ze jakos to przetrwaja :hmm:  ... ale to nie bedzie VAG ktorego znamy ....

 

CPgJDGnWoAEr-AK.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że w rzeczywistości problem może dotyczy w mniejszym lub większym stopniu  90% silników dostępnych na rynku, a VW ma po prostu takiego pecha że pierwszy wpadł. Normy są obecnie tak wyśrubowane że może opłacać się projektować silnik pod konkretne testy homologacyjne. VW zrobił to w tym przypadku perfidnie ale prawdopodobnie inni również stosują podobne metody.

Nie da się zrobić tak żeby silnik zawsze i wszędzie mieścił się w normach emisji, podobnie zresztą jak odpowiednim stylem jazdy można spowodować dowolnie wysokie wartości zużycia paliwa nawet w "eko" silniczku 1.0 turbo.

 

 

Tylko ze z faktow a nie spekulacji jakie znamy - BMW X5 przeszlo ten test bez problemu :hmm:  ...

 

Dwa inni pakuja mase $$$ zeby ten test w laboratorium przejsc ... Popatrze ze wszyscy sie dziwili (i podziwiali) ze VAG moze przejsc te testy bez Ad-Blue a wszyscy inni oparli swoja konstrukcje na Ad-Blue czyli mowiac dosadnie szczynach :hehe:

 

VAG nie chcial - tu czysto spekuluje :hmm: - wydac $$$ na takie rozwiazanie i mysleli ze tego nikt nie wykryje, albo po prostu w pogoni za swiatowa dominacja totalnie kogos  :mlot: :mlot:  - co w swieci corporation sie zdarza... Wazniejsze bylo zeby tabelka w Excel wygaldala lepiej niz ta od Toyota czy GM...

 

Wezmy to ze VW ma 2% - tak 2% rynku w US - marne powiedzmy 30,000 aut miesiecznie .... -  warto to ryzykowac zeby pokazac , ze tabelka byla lepsza? :facepalm:

 

Jak mowie czyste spekulacje ....  ale od tego sie zaczelo. Gdyby nie US nikt by nawet o tych 11milionach aut nie wiedzial ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aferę mogę zadedykować fanom regulacji. Regulujmy i udajmy zaszokowanych.

Czy nam się to podoba, czy nie, regulacje są konieczne. Innymi słowy są to wymagania, które pojazd musi spełnić, żeby być dopuszczony do ruchu.

Zupełnie inne pytanie brzmi jakie parametry są możliwe do osiągnięcia.

dranio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.